چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۷
زنده شدن ساحلي كه روزگاري ميعادگاه بسياري از عاشقان دريا بود
چمخاله؛ مفتون كننده، اما مهجور
وجود وسايل نقليه ارزان در منطقه، امكان مسافرت و گردش را برايتان آسان مي كند، مثلا شما با پرداخت 500 تومان حتي مي توانيد، اسب سوار شويد و در كنار ساحل حركت كنيد
براي گذراندن يك شب در پلاژ يا هتل ها و تماشاي باران و دريا از پشت شيشه هاي مه گرفته اتاقتان هزينه اي حول و حوش 30 هزار ريال تا 500 يا 600 هزار ريال، برآورد مي شود. اين قيمت ها بستگي به امكاناتي دارد كه در اختيارتان قرار مي دهند
023358.jpg
ايمان مهدي زاده 
سفر هميشه جذاب بوده، به ويژه اگر سواحل آرام و زيباي دريا مقصدمان باشد. مسلما آنچه كه در سفر به مناطق ساحلي بيشتر مورد توجه است، استفاده از تمام امكانات و بهره گرفتن از وسايل رفاهي است تا هرچه بيشتر اين سفر خاطره انگيز باشد. يكي از سواحل جذاب در كناره درياي خزر، ساحل چمخاله است كه مي تواند مقصد مناسبي براي بسياري از مسافران باشد.
چمخاله با داشتن سواحلي آرام و زيبا و همچنين امكانات رفاهي مناسب، مي تواند براي هر مسافر و گردشگري خاطره انگيز باشد. فقط كافي است در كنار سواحل آرام آن كمي قدم بزنيد. اين شهرك كه در 10 كيلومتري لنگرود واقع است، به مناطق كوهستاني نيز بسيار نزديك است. چمخاله، با داشتن پلاژها، ويلاها و هتل ها يكي از مناطقي است كه هر ساله عده بسياري از مردم به آنجا رفته و به تفريح در آن مي پردازند.
چندين و چند مجتمع در آن در اختيار مسافران است و اين مجتمع ها با امكانات رفاهي مناسب به ارايه خدمات توريستي مي پردازند.برخي از آنها با داشتن سوئيت هاي 80 و 110 متري و امكانات مستقل در اختيار مسافران قرار گرفته است. حتي هزينه اين سوئيت چندان زياد نيست، هر مسافري مي تواند با قيمتي مناسب يكي از اين سوئيت ها را در اختيار بگيرد و به راحتي به تفريح و استراحت بپردازد. آنچه كه بسيار حايز اهميت است، نزديكي چمخاله به كوه هاي لنگرود است. هر مسافري مي تواند با صرف 20-15 دقيقه زمان، خود را از يك ساحل آرام و زيبا، به كوهستان سرسبز برساند و از هواي خوب كوهستاني و مناظر طبيعي آن بهره ببرد. بسياري از مسافراني كه به چمخاله مي آيند، حتما سري هم به نقاط ديدني كوهستاني آن منطقه مي زنند. شايد براي بسياري جالب باشد كه در يك منطقه دو طبيعت كاملا مجزا را ببينند كه اين ويژگي در چمخاله وجود دارد. از سويي از آنجا كه در چند سال گذشته به دليل پيش روي آب دريا بسياري اين ساحل را ترك گفته بودند، اكنون و با برقراري ثبات و حتي عقب نشيني دريا، اين منطقه بسيار مورد توجه قرار گرفته است. بخش خصوصي به فعاليت در آن پرداخته و در اين ساحل زيبا اقدام به ساخت پلاژ و هتل كرده است. بسياري از اين سرمايه گذاران به وجود امنيت در اين منطقه اشاره دارند و معتقدند كه اين ساحل، پتانسيل رشد بيشتري دارد. مجتمع ها با ارايه امكانات مناسب و بهره گرفتن از جذابيت هاي محيطي در تلاش هستند تا تعداد گردشگران بيشتر شود.
از آنجا كه اين ساحل به پايتخت نزديك است، تصور مي رود كه هر روز تعداد مسافران در آنجا بيشتر باشد به ويژه اينكه در ايام پاييز و گردش ،ٍ اين منطقه مي تواند تاثير بسياري بر همه بگذارد. اصلا قرار نيست براي مسافرت به آنجا هزينه زيادي بپردازيد. با سفر به لنگرود و پس از آن به چمخاله شما مي توانيد با پرداخت هزينه اي معمولي، از سواحل آرام دريا لذت ببريد. با توجه به سرمايه گذاري فراوان بخش خصوصي در آن منطقه، روز به روز شاهد زيباتر شدن سواحل آن منطقه مي شويم. در واقع سواحل چمخاله به دليل داشتن فضايي بكر، قابليت استفاده بهينه دارد و بسياري از سرمايه گذاران با زيبا سازي بخش عمده اي از ساحل، سعي در فراهم آوردن امكانات بيشتري براي مسافران دارند. گويا اين ساحل كه در روزگار نه چندان دور، بسيار مورد توجه همگان بوده،  به يكباره و با يورش دريا و پس از چند سال سكوت، قصد دارد تا دوباره روزهاي خوش گذشته اش را احيا كند. گويا به نظر مي رسد كه فعلا برخي سازمان ها از ساخت و ساز در آن ناحيه جلوگيري كرده اند، اما از آنجاكه اين منطقه قابليت رشد را دارد، به زودي به يكي از مناطق تفريحي و مورد توجه مسافران تبديل خواهد شد.
بي ترديد اگر شما قصد مسافرت به يكي از شهرها را داشته باشيد، حتما رفتن به مناطق ساحلي، از اهميت ويژه برايتان برخوردار است. در اين ميان چمخاله با داشتن امكانات بالقوه طبيعي از جمله سواحل آرام، شني و تميز، نزديكي به كوهستان و همچنين هتل ها و محل هاي اقامتي، مي تواند مقصدي مناسب براي شما باشد. چمخاله، بي ترديد زيباست. مسحور كننده و شگفت آور. اگر قصد سفر به منطقه زيبا داريد و نمي خواهيد هزينه اي سرسام آور متحمل شويد، رفتن به چمخاله هم مي تواند، زيبايي هاي يك طبيعت بكر را به شما بدهد و هم بسيار اقتصادي باشد.
براي گذراندن يك شب در پلاژ يا هتل ها و تماشاي باران و دريا از پشت شيشه هاي مه گرفته اتاقتان هزينه اي حول و حوش 30 هزار ريال تا 500 يا 600 هزار ريال، برآورد مي شود. اين قيمت ها بستگي به امكاناتي دارد كه در اختيارتان قرار مي دهند.
از سويي ديگر به دليل داشتن مواد خام غذايي ارزان و تازه، به علاوه ماهي تازه در كنار دريا، هزينه تغذيه كاهش مي يابد. حتي وجود وسايل نقليه ارزان در منطقه، امكان مسافرت و گردش را برايتان تسهيل مي كند، مثلا شما با پرداخت 500 تومان حتي مي توانيد، اسب سوار شويد و در كنار ساحل حركت كنيد يا با پرداخت 200 تومان از كنار ساحل به مناطق كوهستاني رفته و در آنجا وقت بگذرانيد.
اما قرار نيست كه تنها از دريا بهره ببريد. هر مسافر مي تواند با كمي گشت و گذار، سر از طبيعت زيباي شمال درآورد. از مزارع مختلف كه در كنار ساحل گسترده شده و همچنين طبيعت سرسبز ديگر. اگر در تمام طول مسير، امكانات براي جذب بيشتر مردم تاسيس شده كه از آن جمله احداث چند پمپ بنزين يا جايگاه ويژه و سرويس هاي متعدد بهداشتي، در واقع با رفتن به سواحل چمخاله، امكان استفاده از مناظر طبيعي بسياري وجود دارد. شايد زماني كه در كنار ساحل به آرامي نشسته ايد و گوش به امواج پرتلاطم دريا داده ايد، بتوانيد تصوري بهتر از چمخاله را در ذهن بپرورانيد. ساحلي زيبا و بكر. جايي كه مي تواني هم آرامش دريا را ببيني و كمي آن سوتر، شانه هاي سترگ و ايستاده كوه را.
شايد بهانه اي كه مي تواند شما را به آنجا ببرد، يك تعطيلي چند روزه باشد، يا فراغتي يك هفته اي. اما در آنجا مي توانيد استفاده بسياري از طبيعت بكر آنجا بكنيد. كمتر اتفاق مي افتد كه از آنجا بگذري و براي لحظه اي اگر شده، در كنار آرامش بي كران دريايش لختي نايستيد. چمخاله به واقع زيباست. مسحور كننده نيز. اگر روزي، در كنار تمام كارها، سري به آنجا زديد و در سكوت هميشگي اش، محو رويايي دور در ساحلش راه رفتيد، مي توانيد، زمزمه كوتاه مرغ هاي دريايي را هم بشنويد كه متقاطع و ناپيوسته مي خوانند. شك نيست كه سفر به مناطق ساحلي، مي تواند جذابيت هاي زيادي را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال آبشاري كوچك كه در كنار سر در آن جاري است و قارچ هاي غول پيكري كه به بلنداي يك سپيدار قد كشيده اند و كوه هاي سرسبزي كه طرحي كوچك از منطقه اند. اين سر در مي تواند زيبا باشد و بسياري از نشانه هاي منطقه را هم داشته باشد. يا مي توانيد انبوهي از پرندگان زيبا و درخت ها و درختچه هاي اعجاب آور را تماشا كنيد. حتي اگر در زير آلاچيق هايي كه به شيوه سنتي تزئين شده، مي تواند برايتان خاطره انگيز باشد.  چمخاله ساحلي است كه اين  روزها، تولدش را جشن گرفته است. اين ساحل كه روزگاري، محل ترك تازي آب دريا بود،  امروزه به مكاني آرام و جذاب تبديل شده است. همه چيز دست به دست هم داده تا اين ساحل زيبا بتواند ميزبان مناسبي باشد براي شما.

فروشگاه
قيمت گوشي تلفن همراه 
023262.jpg
023286.jpg
023298.jpg

فرهنگ مصرف۱
استفاده از روشنايي طبيعي روز
هيچ چيز زيباتر از نور طبيعي نيست. از نظر مصرف انرژي نيز هيچ چيز باصرفه تر از آن نيست. يك نورگير سقفي يا پنجره اي كه به طور صحيح جاسازي شده باشد، در طول روز برابر با چند دوجين لامپ نور توليد مي كند. براي بهره گيري هر چه بيشتر از نور طبيعي ممكن است تغييرات اندكي در آرايش خانه لازم باشد. مثلا شايد بهتر باشد صندلي مطالعه خود را جلوي پنجره جنوبي قرار دهيد يا تعداد بيشتري نورگير كار بگذاريد. براي اينكه نور بيشتري داخل اتاق ها شود، مي توانيد براي ديوارها از رنگ هاي روشن استفاده كنيد و پرده هاي انعكاسي يا پرده كركره به كار بريد.
اگر براي استفاده از نور طبيعي طرحي داريد فراموش نكنيد وجود محوطه شيشه اي وسيع در ديواره هاي شرقي يا غربي، يا سقف رو به جنوب نياز به تهويه مطبوع را افزايش مي دهد.
طراحي مناسب به معناي تعادل بين گرمايش خورشيدي، نور روز و ملاحظات سرمايشي است. پس حواستان باشد براي كاهش هزينه هاي روشنايي، هزينه هاي گرمايشي و سرمايشي خانه را افزايش ندهيد.
فعلا همين نكته را به ذهن بسپاريد و به دور وبر خانه خود نگاهي بيندازيد كه ببينيد چطوري مي توانيد از نور رايگان خورشيد استفاده بهتري كنيد. در ستون بعدي نكته هاي ديگري را در مورد روشنايي خانه برايتان مي گوييم.

فرهنگ مصرف۲
برگ درختان را دور نريزيد!
023355.jpg
راضيه عيدي -برگ ريزي درختان در فصل پاييز، آغازي براي يك خير و بركت مي تواند باشد،  آن هم با كمي فكر!
حياط، باغچه و احتمالا كوچه را از وجود برگ درختان تميز و جارو مي كنيد و به سطل زباله مي ريزيد، شايد از روي عادت و شايد هم براي تميزي، اگر برگ ها را از روي چمن جمع مي كنيد اين يك ضرورت است چرا كه وجود يك لايه برگ روي چمن، مانع از جريان آزاد هوا و رسيدن نور به آن مي شود. اين را گفتيم كه برگ ها را جمع كنيد. اما با برگ هاي جمع شده چه  كنيم؟ تهيه كمپوست كود برگ از برگ ها براي خاكسازي يا تهيه لاشبرگ، دو روش معمول در استفاده از برگ ها به شمار مي روند، البته به دستآورن كمپوست كار زيادي مي طلبد.
تلنبار كردن برگ ها در گوشه اي و انتظار براي به دست آوردن يك لاشبرگ خوب، معناي كار زياد را نمي دهد تا بتوانيد يك خاك مناسب تهيه كنيد. آنها را بايد در يك ظرف بشكه مانند مناسب بريزيد و هر از چندگاهي مقداري آب روي آنها بپاشيد و بر هم بزنيد. يك پيشنهاد؛ بهتر است قبل از اينكه برگ ها را در ظرف بشكه مانند بريزيد، آنها را خرد كنيد. طبيعي است كه با خرد شدن آنها، حجم كمتري پيدا مي كنند و روند تبديل شدن آنها به كود برگ سريع تر خواهد بود. يك راه مناسب براي خردكردن ، اين مي تواند باشد كه با ماشين چمن زني چندبار روي انباشته برگ رفت و آمد كنيد يا با پشت بيل روي آنها بكوبيد. حال برگ خرده ها را در ظرف تان بريزيد، اينكه چرا بايد خرده برگ  را در ظرف بشكه مانند بريزيم دليلش معلوم است.
با انباشته كردن آنها در يك ظرف، مواد مغذي موجود در خرده برگ ها از عوامل فرسايشي محافظت مي شوند. اطلاعات شما در مورد تفاوت كمپوست يا كودبرگ و لاشبرگ چقدر است؟ به نظر شما تفاوتي بين اين دو وجود دارد؟
خيلي ها تفاوت اين دو را نمي دانند و به زعم خودشان هر دو يكي هستند، اما اينطور نيست!
نهايت امر، لاشبرگ به كمپوست تبديل مي شود آن هم به طريق خودش و با وجودي  كه با هم ارتباط دارند، ولي عملكرد مشابهي ندارند. كمپوست بايد كاملا تجزيه شده يا حالت فاسد به خود بگيرد تا مواد مغذي را فورا به خاك انتقال دهد، اما براي لاشبرگ اينطور نيست. لاشبرگ ها نبايد كاملا تجزيه شوند و حالت فاسد به خود بگيرند. رفتار آنها به شكلي است كه اولا در حكم يك وجين كننده محسوب مي شوند و دوم اينكه حايلي بين خاك و گرما، سرما، باد يا آنچه كه مي خواهيد خاكتان در برابرش محافظت شود، هستند. بنابراين برگ هايي را كه به قصد لاشبرگ شدن جمع آوري مي كنيد نبايد به روش تهيه كمپوست در حرارت خودشان انباشت كنيد تا تجزيه يا فاسد شوند. همانند آنچه كه در مورد كمپوست لازم است، برگ ها را خرد كنيد چون در صورت خرد نشدن ارتباط جريان هواي آزاد و رطوبت موجود در هوا با خاك شما از طريق لاشبرگ به دست آمده برقرار نمي شود. آنها را در ظرف انباشته كنيد و قبل از اينكه به حالت تجزيه يا فاسد شدن برسند، يعني بعد از مدت زمان كوتاهي، قابل استفاده هستند. به همين راحتي و بدون هيچ هزينه اي مي توانيد از برگ هاي دورريختني، چيزي بسازيد كه حسابي به درد گل و گياه و درختان خانه تان مي  خورد.

بورس
۱۰ نكته براي سهامداران 
۵- ميزان سهام در دست سهامداران عمده 
هرچقدر سهم سهامداران بزرگ در يك شركت كمتر باشد و مردم يا همان سهامداران جزء سهم بيشتري داشته باشند، خريد آن سهام بيشتر به نفع شما خواهد شد، چون در اينجا عرضه و تقاضاي واقعي است كه قيمت را تعيين مي كند نه بازي هايي كه در كنترل شما نخواهند بود.
۶E/P-
P/E يك شاخص كليدي در بورس است. اين شاخص اطلاعات زيادي در اختيار شما قرار مي دهد. مثل اينكه جو بازار از يك سهام مشخص، چه انتظاري دارد. ميزان بالاي اين شاخص نشان مي دهد كه سهامداران چشم اميد به آن سهام بسته اند و باور دارند كه آن سهام پيشرفت خوبي خواهد داشت. البته سعي كنيد دهن بين هم نباشيد و فقط بر اساس اين شاخص و نظر اكثر سهامداران عمل نكنيد. ميزان رشد P/E را فراموش نكنيد. روند آن را در سال هاي مختلف با هم مقايسه كنيد تا به اطلاعات دقيق تري دست يابيد.
۷- اخبار طرح و توسعه شركت 
به دنبال اخبار و اطلاعات شركت موردنظرتان برآييد. آيا شركت مورد نظر، طرح توسعه، افزايش توسعه يا پروژه هاي آتي دارد؟ اگر به دنبال سود بزرگ مي گرديد، به سراغ شركت هايي برويد كه درصدد توسعه خود هستند. به ويژه اگر قصد سرمايه گذاري طولاني مدت داريد، توجه به اين نكته ضروري تر است. هرگز به سراغ شركت هايي كه مانند موجودات بي  جان هيچ تغييري نمي يابند، نرويد.
۸- ميزان رشدEPS
EPSهاي بالاتر بايد براي شما اميدواركننده باشد. البته توجه داشته باشيد كه شركت ها در اول سال پيش بيني سالانه EPS را اعلام مي كنند، ولي در طول سال آن را تعديل مثبت و منفي مي كنند. مثبت بودن اين تعديل ها، نشانه خوبي از روند رو به رشد شركت ها و سهام آنهاست.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
بازنشسته ارتش
كارمند بازنشسته ارتش هستم. حدود يك سال است معوقه هاي ما پرداخت نشده است تا كي بايد منتظر اقدام مسوولان باشيم؟
پل عابر براي خيابان عارف
لطفا براي جلوگيري از بروز تصادفات و تلفات جاني، پل عابري بين خيابان هاي عارف شمالي و جنوبي واقع در منطقه 14 نصب شود.
پل عابر در 20 متري افسريه 
لطفا نسبت به نصب پل عابر پياده در محدوده 20 متري افسريه و بلوار ابوذر كه پايه هاي آن مدتي است نصب شده اقدام عاجل فرماييد.
نظارت بر نان هاي بسته بندي
چرا قيمت، تعداد و وزن  نان هاي بسته بندي شده كه در مغازه ها و سوپري ها به فروش مي رسد مشخص نيست و هر كسي به هر مقدار و هر قيمتي كه بخواهد مي فروشد.
سرعت گير در خيابان كاويان
ترافيك هميشگي در خيابان جلفا به طرف سيدخندان موجب مي شود كه خيابان كاويان شرقي ميانبري براي ماشين ها به طرف خيابان جلفا باشد. لذا ماشين ها با توجه به يكطرفه بودن اين خيابان، با سرعت زياد تردد مي كنند و موجب بروز مشكل براي اهالي و عابران شده اند. خواهشمند است قبل از دانشگاه خواجه نصير سرعت گير نصب شود.
پايه هاي برق در وسط كوچه
پايه هاي برق واقع در وسط كوچه موسوي در محدوده خيابان بريانك اتوبان نواب، مانع از تردد خودرو در زمان هاي ضروري است. اهالي از منطقه برق فارابي تقاضاي برداشتن پايه هاي برق را كرده اند و شركت برق به يك سال و نيم ديگر موكول كرده است. خواهشمنديم اين موضوع سريع تر رسيدگي شود.
ناهمواري ها و صداهاي بلند و گوشخراش
در خيابان پارك جنوبي واقع در بزرگراه اشرفي اصفهاني، منطقه 2 شهرداري ساكن هستم. كندن آسفالت و لكه گيري آن، دست اندازها و ناهمواري هاي عميقي در خيابان ايجاد كرده است. شب ها كه كاميون هاي خالي از اين خيابان عبور مي كنند به دليل گذر از روي اين ناهمواري ها صداهاي بلند و گوشخراش ايجاد مي شود كه خواب از چشم اهالي مي ربايد. براي حل مشكل هم تاكنون سه بار با شماره 137 تماس گرفته ايم كه متعاقب آن سه بار هم كد داده اند، اما هيچ اقدام عملي تاكنون انجام نگرفته است. انتظار داريم در سال پاسخگويي، مسوولان به اين تماس ها پاسخ گويند.
اهالي محل
تقاضا از قوه قضائيه
من دو ماه پيش از شركت نيما يك ماشين خريدم. سند قطعي را هم به نام من زدند. صاحب شركت فرار كرده حالا يك نفر ديگر روي اين ماشين ادعا دارد. الان 2 ماه است ماشين من را خوابانده اند و مي گويند شايد شما با آنها همدست هستيد. شوهر ندارم و دو تا بچه يتيم دارم و خرجي هم ندارم. از مسوولان قوه قضائيه تقاضاي رسيدگي دارم.
خانم جان محمدي 
همسان سازي را اجرا نكردند
چرا سازمان تامين اجتماعي همسان سازي مصوب هيات وزيران را طبق فرمول بخشنامه حساب نكرده و از تاريخ 1/7/82 تنها مبلغ ناچيزي را اضافه كرده اند.
در مدرسه شير نمي دهند
در روزنامه ها نوشتند مشكل توزيع شير در مدارس منطقه 5 حل شد. ولي پسرم در دبستان شهيد فريدصمدايي در شهر زيبا درس مي خواند و هنوز كه هنوز است شيري نداده اند.
گله از يك داديار
در مورد رفتار يك داديار گله داشتيم. مي خواستيم اين را به آقاي شاهرودي انعكاس دهيم. ولي دفتر ايشان نامه ما را نگرفت.
خانم ثابت
جوي آب غير قابل تحمل
در مجيديه خيابان شهيد كرد، خيابان شهيد خانعلي جوي آبي است كه بوي تعفن آن براي اهالي محل غير قابل تحمل شده. از شهردار منطقه 4 تقاضا داريم از اين خيابان بازديد كنند تا شايد به مشكل  ما رسيدگي شود.
يكي از اهالي محل
اعتراض جمعي از كارمندان واحد نقليه مترو
مسوولان چگونه در اختيار گرفتن حقوق قانوني پرسنل اين واحد را توسط شركت خصوصي واگن سازي تهران كه در موارد بي شماري به ضايع شدن حقوقشان -واگذاري زمين يا آزمايش هاي پزشكي منجر مي شود توجيه مي كنند؟
روشنايي خيابان ماهان
روشنايي خيابان ماهان يا سامان رو به روي پارك شريعتي در منطقه 19 ضعيف است و سرعت گير هم ندارد و خيلي براي مردم خطرناك است.
يك راننده شركت واحد

بازتاب
افراد لاابالي و پيست موتورسواري
احتراما پيرو درج مطلبي در صفحه 21 آن روزنامه مورخ 6/8/83 تحت عنوان افراد لاابالي و پيست موتورسواري چون خيابان بوستان بن بست مي باشد و فقط تردد محلي در آن انجام مي شود، به سرعت گير نياز ندارد.
روابط عمومي شهرداري منطقه۱۱
نرده در اتوبان شهيد بابايي
بازگشت به مطلب مندرج در 14 آبان ماه سال جاري مبني بر نصب نرده در اتوبان شهيد بابايي زير پل هوايي مقابل دانشگاه امام حسينع به اطلاع مي رساند، نصب نرده در برنامه كاري حوزه معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري منطقه۴ قرار گرفته و انشاءالله تا پايان سال جاري نصب مي شود.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |