چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۷
چرا دانش آموزان شير دوست ندارند
نوشابه محبوبتر از شير
هر هفته 3 روز بچه ها بايد در مدارس به اجبار شير بخورند اما چند قدم آن طرف تر مادر ها در صف شير ايستاده اند در حسرت يك پاكت شير يارانه اي 
اگرچه توصيه شده معلم ها نيز پابه پاي دانش آموزان از شير استفاده كنند اما هنوز اهداف مسوولان اين طرح به صورت صددرصد تامين نشده است 
023268.jpg
آيا بهتر نبود در اين طرح مادران باردار نيز در نظر گرفته ميشدند تا بدن بچه هااز خردسالي به شير عادت مي كرد.
عليرضا كيواني نژاد
طرح توزيع شير يارانه اي بين 500 هزار نفر دانش آموز مقطع دبستان و 53 هزار كودك مقطع كودكستان و پيش دبستاني در حالي آغاز شد كه بر اساس آمارها، ايران چهارمين كشور مصرف كننده نوشابه در جهان است و متاسفانه اگرچه توصيه شده معلم ها نيز پابه پاي دانش آموزان از شير استفاده كنند اما هنوز اهداف مسوولان اين طرح به صورت صددرصد تامين نشده است.
اين در حالي است كه ايران به لحاظ سرانه مصرف شير در بين كشورهاي جهان، تنها كشور فقير و آفريقايي مالي را پايين تراز خود مي  بيند.
بعد از مدت ها كش و قوس بر سر توزيع شير يارانه اي در مدارس كشور، مدارس تهران هم بالاخره به جرگه  ساير مدارس كشور پيوستند. اگرچه دانش  آموزان تهراني زودتر از ساير همسن و سال هايشان در كشور، اين خبر را دريافت كردند اما بروز مشكلاتي چند باعث شد تعويقي ناخواسته گريبان گير توزيع شير در مدارس تهران شود.تعويقي كه شايد به تعبير مسوولان و دست اندركاران امر، چيزي از چوب لاي چرخ كردن كم نداشت. توزيع كنندگان شير در تلاشند اهدافي چون گسترش فرهنگ استفاده از غذاي كامل- شير - و ريشه كن كردن پوكي استخوان به خصوص بين دانش آموزان دختر را از تئوري به واقعيت نزديك كنند.
در گام اول 9 كارخانه آمادگي خود را براي توليد و توزيع اين شير بين مدارس تهران اعلام كردند. قرار شد سه روز در هفته به هر نفر 200 سي سي شير داده شود، اما مناطقي از تهران از اين طرح بي  نصيب ماندند مثل منطقه 12.
سهيلا تبريزي، كارشناس بهداشت و تغذيه وزارت آموزش و پرورش دراين باره مي  گويد: تا هفته پيش مشكلي نداشتيم اما به يكباره يكي از كارخانه هايي كه اتفاقا بخش اعظمي از توليدات را به خودش اختصاص داده بود، نتوانست از پس تعهداتش برآيد. البته در اين راه انصافا حق با شركت مذكور بود چون آنها نمي  توانستند وارد محدوده طرح ترافيك شوند- به جز روزهاي پنج شنبه- و چون اين شير استريل شده است، بايد هر چه سريع تر به دست مصرف كننده مي  رسيد كه متاسفانه به  رغم رايزني هاي ما با اداره راهنمايي و رانندگي اين مساله مرتفع نشده بود. خوشبختانه اين موضوع نيز بررسي و حل شد. اما هر طرحي بايد از يك پشتيبان قوي برخوردار باشد كه هنوز ما در اين طرح از آن برخوردار نيستيم.
به جز منطقه 12، مناطقي ديگر از تهران نيز از دسترسي به شير محروم بودند كه البته با هماهنگي هاي انجام شده سرانجام موفق به دريافت شير شدند. اما اين طرح باتمام مشكلاتي كه پيش رو داشته و دارد از جايگاه محبوبي پيش  دانش آموزان برخوردار نيست، چه اگر بود به معلمان توصيه نمي  شد شير را سر كلاس و در حضور دانش آموزان بخورند تا به اين طريق باب تشويق آنها را نيز باز كرده باشند. دست اندركاران اين طرح به  آينده اين طرح بسيار خوش بين هستند. آنها معتقدند شير كامل ترين غذاي موجود است كه از 21 فاكتور غذايي لازم، 19 فاكتور را در خود جاي داده است.
تبريزي در مورد عدم رغبت دانش آموزان به خوردن شير مي  گويد: بچه ها اكثرا شير دوست ندارند، اما چون شروع توزيع آن از ماه مبارك رمضان بود، معلم ها هم نتوانستند همپاي بچه ها شير بخورند كه اين عامل نتوانست بچه ها را به سوي شير سوق دهد. اما بعد از ماه مبارك اين مساله تا حدودي حل شده. بخشنامه اي را به مدارس تهران فرستاديم كه بچه ها با معلم ها شير مصرف كنند و حتي اين مساله را در جلسات اوليا و مربيان مطرح كرديم. بچه هاي ما به فرهنگ شيريني عادت دارند و ما بايد سعي كنيم آنها را به سمت چيزهايي مثل نان و پنير و گردو سوق دهيم. اين كار يعني تغيير فرهنگ تغذيه.
از شيريني و تغيير فرهنگ تغذيه صحبت مي  شود در جايي كه مقايسه سرانه شير و نوشابه در ايران با ساير كشورهاي جهان - حداقل در قياس با استانداردهاي جهاني - آمار مايوس كننده اي در اختيارمان قرار مي دهد. طبق آمارهاي موجود، ايران بزرگ ترين توليدكننده نوشابه در جهان و چهارمين كشور مصرف كننده اين كالاست. حال آنكه طبق آمار سازمان جهاني يونيسف آمار سرانه مصرف شير در ايران در بين كشورهاي عضو اين سازمان تنها از كشور مالي بالاتر است. اين در حالي است كه ميانگين سرانه شير در جهان 300 سي سي است و كشورهايي مثل دانمارك و آلمان با سرانه 500 سي سي حرف اول را مي زنند!
كشورهاي ديگري چون سوئد و چين روي توزيع شير پروژه هاي گوناگوني را مطرح كردند كه هنوز نتوانستند تمام مدارس را - به گفته كارشناسان وزارت آموزش و پرورش - تحت پوشش خود درآورند و تهران از اين حيث از جايگاه ويژه اي در جهان برخوردار است، اما مساله تنها تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان نيست، چراكه سال هاي قبل نيز در بعضي از مدارس شير توزيع مي شد. در همان سال ها هم عده اي معتقد بودند مي توان هزينه در نظر گرفته شده براي اين شيرها را به والدين بچه ها اختصاص داد تا مثلا ساعت ها در صف شير دولتي نايستند. با يك حساب سرانگشتي و با در نظر گرفتن مبلغ 250 تومان براي هر شير، شير مصرفي هر دانش آموز ماهانه 9 هزار تومان براي دولت هزينه در بر دارد سه روز در هفته.
تبريزي اما معتقد است اين مساله جاي اشكال دارد. او مي گويد: سال هاي قبل از انقلاب، بچه ها در مدارس، پاكت هاي شير را زير پا له مي كردند و امسال من يك بار هم نشنيدم دانش آموزي اين كار را انجام دهد. پس ما در فرهنگ سازي موفق بوديم، اما مساله پرداخت وجه به خانواده ها در اختيار ما نيست. چنانچه بخواهيم اين كار را انجام دهيم بايد حمايت سازمان ها و ارگان هاي ديگري چون وزارت بهداشت و درمان، بهزيستي، شهرداري و ... را دركنار خود ببينيم. در حال حاضر طبق گفته هاي وزارت جهاد كشاورزي، تهران بهترين توزيع شير را به خود اختصاص داده است.
باز هم كمبود نيرو، بودجه و حمايت سازمان هاي ديگر را حس مي كنيم.
تبريزي اين جمله را در قبال انتقاد ديگري مي گويد. آنجا كه گفته مي شود اين شير در دوران دبستان در اختيار بچه ها قرار مي گيرد، حال آنكه دوره رشد و شكل گيري اسكلت بدني آنها پنج سال است كه تمام شده است!
از زماني كه شير يارانه اي بين دانش آموزان مدارس تهران توزيع شده، فروش چند قلم جنس در بوفه مدارس رخت بربسته است مثل چيپس و پفك كه طي بخشنامه اي فروش آن در دبستان ها ممنوع است. البته تبريزي مي گويد: دوست داريم اين ممنوعيت را در مدارس راهنمايي نيز اجرا كنيم اما نيروي بهداشتي - معلم بهداشت - در مدارس كم داريم و نظارت كردن كاري است دشوار!
گفته مي شود مسوولان بهداشت وزارت آموزش و پرورش از مسوولان صدا و سيما درخواست كردند تا در تبليغ اقلامي نظير چيپس و پفك از بچه ها استفاده نشود كه البته تا اين لحظه، درخواست آنها به جايي نرسيده است. گو اينكه گفته مي شود امكان دارد حتي در كنار شير يارانه اي خرما هم توزيع شود كه البته توزيع خرما فعلا در دستور كار مدارس تهران نيست.
با تمام اما و اگرهايي كه در مورد توزيع شير در مدارس وجود دارد مي گوييم روند توزيع شير در مدارس بايد ادامه يابد و تقويت شود تا در آينده شاهد سلامتي كودكان جامعه مان باشيم.

خونش را پاك كن و بفروش
023265.jpg
اين يكي از ماشين هاي له و لورده اي است كه شايد مدتي بعد به عنوان ماشين سالم به شما پيشنهاد شود!
عكس  : گلناز بهشتي 
سهيلا بيگلرخاني -گاراژ گوش تا گوش پر است از 206، زانتيا، پژو ،۴۰۵ پرايد و ... كه روزي جلوه اي براي فروختن داشتند. اكنون اين خوروها آهن پاره هايي هستند كه در خوشبيانه ترين، حالت بايد براي آنها اتاقي نو از خودروساز خريد. ميان تمام اين عروس هاي خوش بر و روي سابق خيابان ها، يك 206 آبي رنگ خودنمايي مي كند. گو اينكه ديگر نه آبي، آبي است و نه 206، 206. معصوم علي، سرايدار جوان پاركينگ خودروهاي تصادفي نيش خندي مي زند و دست به ته ريش سبك پرفسوريش مي كشد. چشمانش را ريز و درشت مي كند و تخمين مي زند، نه درست بشو نيست. آن را 2 ميليون تومان خريده، ولي مي خواهد پس بدهد، چيزي از آن نمانده.
مالك خودروي 206، به همراه دو سرنشين در ماجراي تصادف كشته شده اند. او حتي فرصت نكرد، پلاك عبور موقت خودرو را با پلاك دايم تعويض كند. ماشين را تازه از كارخانه تحويل گرفته بودند. توي جاده كاشان تصادف كرده...
براي اين مردها، شنيدن خبرهاي ناگوار تصادف و ديدن  خون هاي روي شيشه و داشبورت خودروهاي تصادفي اتفاقي عادي است. چه آنها تلاش مي كنند، اين خوروها را به زندگي روزمره، بازگردانند.
ايران رتبه دار جهاني تصادف است. تحقيقات نشان داده در ايران در هر ساعت سه نفر بر اثر تصادف جان مي بازد.
روي شيشه خرد شده جلوي خودرو هنوز رگه هاي خون ماسيده به چشم مي آيد. عقب خودرو سالم به نظر مي رسد، اما از كاپوت و قسمت هاي جلويي چيزي باقي نمانده. حميد نقاش زبردست گاراژ توضيح مي دهد: دلال اين ماشين را 11 ميليون فروخته، حدود 8-7 ميليون هم خرج دارد. بعد آن را مي فروشد.
خريد و فروش خودروهاي تصادفي هم حكايتي دارد. معمولا دلا ل هاي اين معامله با درج آگهي در روزنامه ها، خودروها را در محل تصادف از مالك مي خرند، اما كمتر براي ترميم آنها اقدام مي كنند، مگر آنكه پروسه ترميم چندان هزينه بر و وقت بر نباشد. دلال ها به نوبه خود خودروها را به مشتريان مي فروشند و اين مشتري ها به قول صاحبان اين حرفه، ماشين را جمع مي كنند. گاهي اين خودروهاي بازيافت شده به عنوان خودروي نو در بازار عرضه مي شود. نقاشي بتونه را از اين كاردك به آن كاردك مي كشد و مي گويد: بيشتر شهرستاني ها اين ماشين ها را مي خرند و جمع مي كنند. آنها را مي برند شهرستان و به اسم نو به همشهري هاي خود مي فروشند. غرق تماشاي يك پژو 405 شده ايم كه دو جوان سوار بر يك پژوي يشمي رنگ از راه مي رسند.
معصوم علي، اشاره مي كند: اينها خريدارند. سوالي داري از آنها بپرس. جوان ريز اندام تر پياده مي شود. وقتي از او درباره ميزان درآمد خريد و فروش خودروهاي تصادفي مي پرسم، پاسخ مي دهد: اي بابا، ما يكي خريديم، كلي ضرر كرديم. اما سياوش، جوان دوم شغلي جز خريد و فروش خودروي تصادفي ندارد. هر چند او ليسانسه مديريت صنعتي است. دوست دارم. ماشين بازم. او متعلق به قشري است كه گمان مي كرديم سال هاست منقرض شده اند. دستي به گلگير سمت راست عقب ماشين مي زند. اين گلگير تعويضي است. آن را 3 تومان خريديم، تعمير كردم. مي دهم 4 و 800. سياوش ترجيح مي دهد، خودروهاي بسيار آسيب ديده را بفروشد و خود را درگير تعمير آنها نكند.
مرد ميانسال، يك سند در دست دارد. دلش نمي خواهد از قيمت هاي رايج اين معامله ها چيزي بگويد: بستگي به ماشين دارد. با اين همه درباره تصادفات توضيح مي دهد: بيشتر ماشين هاي نو به اين شكل تصادف مي كنند، بيشترين تصادف ها مربوط به پرايد مي شود. فرمان پرايد تيز است. جوان ها هم رعايت نمي كنند. بعد هم 206 و زانتيا. حميد كه حالا بتونه كاري يك رنو را تمام كرده، ميان سخنانش مي آيد كه: با اين اكسي كه جوان ها مصرف مي كنند. ... حرفش را ميخورد:ماشين هم بيشتر مال باباهايشان است.
اين پاركينگ تنها محلي است كه مستاجران حرفه بازسازي خودرو به ازاي هرشب توقف خودرو مبلغ 900 تومان به مالك مي پردازند. مطلب صافكار است. از كسادي كار گله مي كند اگر كار داشتم الان اينجا وانيستاده بودم. اينجا هر كسي براي خودش كار مي كند. بعضي ها مدام دستشان پر است. بعضي هم نه. دلال هاي هم فقط براي خريد و فروش مي آيند. با اين همه حميد ماهانه چيزي حدود 350 هزار تومان درآمد دارد. معصوم علي خودش را كنار مي كشد: من فقط سرايدارم پول اصلي جيب مالك گاراژ مي رود. تازه آن هم خيلي كم است. شبي 900 تومان براي يك گاراژ 400 ميليوني چيزي نيست. او ماهي 60 هزار تومان براي نگهباني شبانه روزي از پاركينگ مي گيرد. صداي چكش ها قطع نمي شود. گو اينكه اغلب خودروهاي نو اين پاركينگ نيازمند اتاق يا قطعات نو هستند. قيمت اتاق خودرو بسته به مدل آن بين 2 تا 6 ميليون تومان متغير است. براي بسياري از مشتر ي هاي خودروهاي جديد صرف مي كند كه اين خودروها را با قيمت ناچيز خريده و با عوض كردن قطعات آن صاحب يك خودروي نو شوند. براي كارخانه هاي سازنده هم اين معامله نبايد خالي از سود باشد. شايد به همين دليل خياباني نظير نظام آباد پر است از پاركينگ هاي خودروهاي تصادفي. با اين همه هيچكدام از معامله گران اين معامله علاقه اي ندارند، از درآمد شغلشان حرفي بزنند. مگر صافكارها و نقاش ها. ما دستمزدمان را مي گيريم. كاري به اين كارها نداريم. ومرد ميانسال: چرا مي خواهيد در مورد اين قضيه بنويسيد؟ مي خواهيد دولت بيايد دست روي اين شغل هم بگذارد؟!

كاهش بارندگي پاييزي نسبت به سال گذشته
قلپ قلپ نخوريد
023271.jpg
از گوارايي آب تهران چه بنويسيم كه ننوشته باشند؟ و البته از كمبود همين آب خوشمزه؟ در حاليكه هر چند سال يكبار، تهراني ها دوره كم آبي و خشكسالي را تجربه مي كنند، امسال هم انگار از آن سالهاست.
خسرو رفيعي مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان تهران مي گويد:درسال 84-83 نسبت به سال 83-82 حدود۳درصد كاهش بارندگي داريم. ضمن اينكه مشكلاتي نظير رشد جمعيت و رشد ساخت و ساز به جاي خود باقي است. وي به مناقشات اخير پيرامون تعيين حدود حريم تهران اشاره مي كند و ادامه مي دهد:يكي از مسايل مدنظر شهرداري و شوراي شهر تهران در خصوص تعيين محدوده حريم شهر تهران، محدوديت منابع آبي است، چرا كه با كاهش اين حريم،  به تعداد ساخت و سازهاي بي رويه افزوده شده و در نتيجه تهران را سريعتر با مشكل كم آبي مواجه مي كند.
به گفته رفيعي جداي از كمبود بارش، تهران به  لحاظ حوزه  هاي آبريز نيز با محدوديت مواجه است.
با اين همه، روز يكشنبه عيد فطر ميزان مصرف آب مردم تهران نسبت به روز مشابه در سال قبل 6 درصد كاهش داشته است.
رفيعي توصيه مي كند:بايد جلوي رشد جمعيت و ساخت و ساز بي رويه در تهران گرفته شود.
وي كمبود بارندگي در سالهاي اخير را نويد خوبي براي تهران ندانست.
فرهنگ استفاده از آب و صرفه جويي در مصرف آب از نكاتي است كه مي تواند در كاهش مصرف آب موثر باشد. رفيعي از مردم مي خواهد با استفاده از تاسيسات جديد مانند شير آلات كم مصرف و خودداري از مصرف بي رويه، در گذر از بحران خشكسالي پايتخت را ياري كنند. وي همچنين درباره بازيافت آب در پايتخت مي گويد:شبكه فاضلاب تهران در دست ساخت است. با تكميل اين شبكه درصد بالايي از پساب فاضلاب بازيافت مي شود. گو اينكه در حال حاضر نيز بخشي از پساب فاضلاب پس از تصفيه براي مصارف كشاورزي به دشت ورامين منتقل مي شود. برهمين اساس مي توانيم از ميزان حقابه بيشتري از رودخانه جاجرود براي آب شرب تهران استفاده كنيم. اميدواريم در سالهاي آتي با تصفيه پساب منطقه غرب تهران، بتوانيم از آن آب براي مصارف كشاورزي استفاده كنيم و در نتيجه ميزان حقابه خود را از رودخانه كرج افزايش دهيم.

زبان فارسي در يونان
023277.jpg
ايرنا- آموزش زبان فارسي پس از 6 سال توقف در مركز زبان هاي خارجي دانشگاه آتن پايتخت يونان از سر گرفته شد. خانم اونگيو لنداريدو رئيس آموزش بخش زبان هاي خارجي دانشگاه آتن ضمن اعلام آغاز دوباره آموزش زبان فارسي در اين دانشگاه، گفت: ايران داراي پيشينه اي بسيار كهن و برخوردار از فرهنگي غني است و زبان فارسي نيز پنجره ورود به اين عرصه گسترده، ارزشمند و تاريخي است.
وي گفت: فارسي زبان شعر، فلسفه و عرفان است ولي متاسفانه در يونان به عنوان زبان نادر و ناشناخته ارزيابي مي شود كه به همين علت با برنامه ريزي و تلاش هاي گسترده، درصدد معرفي آن به جامعه علمي و مردم يونان هستيم.لنداريدو افزود: ايران با فرهنگ غني چند هزار ساله خود خدمات علمي فراواني به تمدن و جهان بشريت ارايه كرده و لازم است براي شناساندن اين فرهنگ به يونانيان كه خود نيز از ملت هاي فرهنگي جهان هستند زبان فارسي آموزش داده شود تا امكان مراجعه مستقيم يوناني ها به آثار انديشمندان ايراني در حوزه هاي مختلف از جمله علمي، فرهنگي و فلسفي فراهم شود.لنداريدو همچنين با ابراز خرسندي از بازگشايي دوره هاي زبان فارسي در دانشگاه آتن و ارزشمند خواندن اين اقدام، افزود: اين كلاس ها بيشتر به علت همكاري نكردن رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران متوقف شد زيرا ما تجربه و منابع كافي در مورد نيازهاي آموزش زبان فارسي نداريم ولي اكنون اميدواريم با همكاري مسوولان ايراني به ويژه رايزني در مورد تدوين برنامه و تامين منابع مورد نياز، بتوانيم اين كلاس ها را مفيد و پربار ادامه دهيم.

بخش انگليسي سايت ميراث فرهنگي
023274.jpg
چند بار سايت خبري ميراث فرهنگي را باز كرديد و از اخبار خوب اين سايت خبري نهايت استفاده را برديد؟
CHN همان سايت خبري سازمان ميراث فرهنگي است با لينك هاي خوب و اخباري كه حداقل براي اهل سفر و گشت و گذار بسيار مفيد است.بخش انگليسي پايگاه گردشگري خبرگزاري ميراث فرهنگي با توليد تازه ترين اخبار و گزارش هاي صنعت رو به رشد گردشگري ايران و اطلاع رساني به جهانگردان و علاقه مندان سفر به ايران گشايش يافت. در اين بخش كاربران مي توانند با مراجعه به بخش هاي مختلف شامل بانك اطلاعات و اخبار سفارتخانه ها، چشم اندازها و جاذبه ها، انواع گردشگري، تفريحات و خدمات دفاتر موسسه هاي توريستي و مراكز اقامتي و رفاهي، تازه ترين اخبار و اطلاعات ضروري مسافرت به ايران را كسب و براي انجام سفرهاي خود برنامه ريزي كنند.
توليد، انتشار و انعكاس به موقع و درست اخبار و گزارش فعاليت هاي دست اندركاران خدمات گردشگري، تحولات صنعت گردشگري و نيز رفع خلاءهاي فرآيند اطلاع رساني جامع و متمركز مورد توجه دست اندركاران اين سايت خبري است.

اعتبار به مدارس غيرانتفاعي
023283.jpg
مهر - چند وقت پيش كه خبر ثبت نام رايگان دانش آموزان بي بضاعت در مدارس غير انتفاعي منتشر شد، حالا مدير كل مدارس غير انتفاعي از اختصاص 20 ميليارد تومان اعتبار در سال جاري براي خريد، احداث و تجهيز مدارس غير انتفاعي خبر مي دهد تا اميدوار باشيم خبر اول بالاخره شكل عملي به خودش مي گيرد. حسن مسعودي با تاكيد بر اينكه اعتبارات اختصاص يافته به مدارس غير انتفاعي يك دهم اعتبار مورد نياز اين مدارس است، افرود: در سال جاري بيش از 3 ميليارد تومان اعتبار به طرح رافع اختصاص يافته است. وي با اشاره به اينكه در طرح رافع فرزندان حضرت علي ع دانش آموزان مستضعف اما مستعدي كه شرايط حضور در مدارس غير انتفاعي را دارند، اما توان مالي ثبت نام در اين مدارس را ندارند ثبت نام مي شوند، گفت: اعتبارات اختصاص يافته به طرح رافع بسيار محدود است و اين در حالي است كه آمار دانش آموزان مستضعف خواستار تحصيل در مدارس غير انتفاعي زياد است. مدير كل مدارس غير انتفاعي با تاكيد به اينكه در حال حاضر بيش از 40 هزار دانش آموز در طرح رافع مشغول تحصيل هستند، اظهار كرد: در سال جاري بيش از 20 درصد از مدارس غير انتفاعي درجه بندي مي شوند كه بر اين اساس ضمن برقراري رقابت سالم در زمينه امور كمي و كيفي آموزشي در مدارس غيرانتفاعي، حذف مدارسي با عملكرد ضعيف و كاهش بار مالي و تصدي گري دولت، شهريه هاي دريافتي از سوي مدارس غير انتفاعي نيز ساماندهي مي شوند.

موسسات جعل اشتغال
023280.jpg
در حالي كه تعداد آگهي هاي موسسات اشتغال در كشورهاي خارجي در ماهواره و اينترنت افزايش پيدا مي كند، بر تعداد موسسات سودجويي كه در زمينه كاريابي فعال هستند نيز افزوده مي شود.
براساس اطلاعات منتشره از سوي اداره تابعيت و مهاجرت دبي در 9ماه نخست سال جاري ميلادي تعداد يكهزار و 31 موسسه ايجاد اشتغال جعلي شناسايي شده است در حالي كه اين رقم در مدت مشابه سال گذشته 98 موسسه بود.
رشد سالانه موسسات جعلي اشتغال در امارات به منظور كلاهبرداري از جوانان جوياي كار، نگراني خانواده هاي اين افراد را تشديد مي كند. در 9 ماه گذشته همچنين 113 هزار نفر در دبي به دليل اقامت غيرقانوني دستگير شدند. همچنين 10 هزار و 380 نفر نيروي كار در امارات از محل كار خود فرار كردند كه در بين آنها بيش از 4هزار و 300 نفر هندي، يكهزار و 200 نفر پاكستاني، بيش از 7 هزار نفر سريلانكايي، بالغ بر 600 نفر بنگلادشي و 600 نفر اندونزيايي عمده اين افراد را تشكيل مي دهند.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |