دانش آموزان سوم راهنمايي در طرح آمارگيري ترافيكي
اينجا شهر خودت است
|
|
مهرداد مشايخي
متن، در چند خط، روي يك كاغذ سفيد، بدون هيچ توضيح اضافي نوشته شده بود، محترمانه، متواضعانه، مفيد و مختصر: مشكل ترافيك مشكل همه ماست، همه در حل آن مشاركت كنيم.
شهروندان عزيز، شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران وابسته به حوزه حمل و نقل ترافيك شهرداري با همكاري اداره آموزش و پرورش با مشاركت دانش آموزان مدارس سوم راهنمايي اقدام به تكميل پرسشنامه در راستاي مطالعات جامع حمل و نقل تهران با افق سال 1405 مي كند. در اين امر مهم به مشاركت و ياري شما شهروندان گرامي نيازمنديم.
از محتواي متن پيداست كه دعوتي است از شهروندان براي مشاركت آنها در اجراي يك طرح شهري، طرحي كه استفاده از نتايج آن مي تواند در زندگي روزمره تك تك كسانيكه در آن مشاركت كرده اند تاثير مستقيم بگذارد. وقتي مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران رو به روي خبرنگاران مي نشيند و از طرح آمارگيري اين شركت مي گويد، خواسته مشخصي از خبرنگاران دارد: بخش مهمي از موفقيت اين طرح به اطلاع رساني دقيق، صحيح و به موقع مربوط مي شود و به همين خاطر ما از شما خبرنگاران و رسانه ها كمك مي خواهيم تا با پوشش خبري مناسب اهميت اجراي اين طرح براي شهروندان روشن شود.
اينجا شهر خودت است
حدس بزنيد طرح مهمي كه افندي زاده، مدير عامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران از آن صحبت كرده است به كمك چه كساني اجرا مي شود؟ دانش آموزان سوم راهنمايي. مديران ترافيكي تهران پيش از اين در تلاش زيادي را براي ارتباط با دانش آموزان در حوزه آموزش هاي ترافيكي كرده بودند، اما اين بار تصميم گرفته اند تا آنها را در اجراي يكي از برنامه هاي خود سهيم كنند. اين بار 14 ساله هاي تهراني با اجراي بخشي از طرح آمارگيري مبدا به مقصد، علاوه بر كمك به اجراي يك طرح، خود را در حل مشكلات شهر سهيم مي بينند و بله، با احساس مسووليت بيشتري با مسايل شهري رو به رو مي شوند، به خصوص وقتي كه در حين آموزش به آنها يادآوري شود كه هر كاهش 15 دقيقه اي در تاخير شهروندان تهراني در يك روز، ميلياردها ريال صرفه جويي به همراه خواهد داشت.
افندي زاده مي گويد: ما براي شناخت مسايل و مشكلات حمل و نقل چند آمارگيري انجام مي دهيم، آمار گيري مبدا به مقصد، آمارگيري خط برش و آمارگيري پايانه ها.
طرحي كه سوم راهنمايي ها در آن شركت مي كنند، آمارگيري مبدا به مقصد است. مديران ترافيكي معتقدند كه براي شناخت مسايل حمل و نقل و ترافيك تهران به اطلاعاتي نظير آگاهي از الگوي سفرهاي روزانه شهر تهران در يك روز عادي كه نماينده تمام روزهاي سال باشد نياز است. بنابراين بايد اطلاعات تمامي سفرهاي آن روز تعدادي از خانواده هاي ساكن تهران كسب شود. در اين كسب اطلاعات، سفرهاي دورن شهري تمام اعضاي بالاي 6 سال خانواده، چه شغلي، چه تحصيلي و چه با اهداف ديگر ثبت مي شود.
افندي زاده مي گويد: به خاطر وسعت تهران انجام آمارگيري به صورت مصاحبه منزل به منزل بسيار طولاني مي شد، پس از تحقيق به اين نتيجه رسيديم كه دانش آموزان سال سوم راهنمايي مي توانند در اين آمار گيري به ما كمك كنند.
معلمان و مسوولان مدارس كه وظيفه آموزش نحوه آمارگيري دانش آموزان را به عهده دارند و به وسيله كارشناسان حمل و نقل و ترافيك، آموزش ديده اند، امروز با اختصاص يك زنگ از كلاس درس به آموزش آمارگيري، دانش آموزان را براي اين كار آماده كرده و فرم ها را بين آنها تقسيم مي كنند. مسوولان شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك معتقدند كه دانش آموزان سال سوم راهنمايي به حدي از تشخيص و اطلاعات رسيده اند كه بتوانند فرم پرسشگري را تكميل كنند و از طرف ديگر مقتضيات روي آنها برخي حساسيت هاي موجود در بين خانواده ها را از بين برده است و خانواده ها راحت تر و با دقت بيشتر به سوالات جواب مي دهند.
دانش آموزان بايد فرم ها را همين امشب با اطلاعات سفرهاي امروز خانواده خود پر كنند و فرم ديگري كه آنها داده شده است را به همسايه شان بدهند و با كمك آنها اطلاعات سفرهاي همسايه خود را هم وارد فرم مربوطه كنند. وقتي فردا دانش آموزان فرم ها را به مدرسه تحويل بدهند، 870 توزيع كننده فرم آنها را از مدارس جمع آوري مي كنند.
مطالعه و پيش بيني كار ماست
افندي زاده مي گويد: طرح آمارگيري مبدا - مقصد قرار است پس از بررسي و مطالعه، افق ترافيكي تهران را تا سال 1405 روشن كند. او تاريخ 20 اسفند را زمان مشخص شدن دورنماي كلي طرح و افق سال 84 و 85 اعلام مي كند و در مورد ساير آمارگيري ها مي گويد: ما در 3 بخش ديگر به آمارگيري نياز داريم. يكي از آنها آمارگيري دروازه اي بود كه با هدف محاسبه جمعيت شناور تهران در مهرماه گذشته انجام شد. آمارگيري ديگر، آمارگيري خط پرش است كه به عنوان مكمل آمارگيري مبدا - مقصد و براي شمارش وسايل نقليه عبوري در خيابان هاي اصلي تهران انجام مي شود. براي اين كار چند خط فرضي كه اصطلاحا خطوط پرش ناميده مي شوند تهران را به دو نيمه تقسيم مي كنند، سپس تمامي وسايل نقليه اي كه در نقاط مختلف از خط پرش فرضي عبور مي كنند شمارش مي شوند. اين طرح با حضور يكهزار دانشجو از امروز شروع شده است و تا فردا هم ادامه دارد.
به گفته افندي زاده، طرح آمارگيري بعدي كه در 15 آذر اجرا خواهد شد، طرح آمارگيري پايانه هاست. حمل و نقل و ترافيك تهران متاثر از سفر مسافران بسياري است كه هر روز از پايانه هاي مختلف وارد شهر مي شوند. براي در نظر گرفتن جامع مسايل حمل و نقل و ترافيك لازم است تا اطلاعات كاملي از مسافران پايانه ها، مبدا و مقصد آنها، هدف سفرشان و ... به دست آيد. به همين دليل آمارگيري از پايانه هاي تهران كه شامل پرسشگري از مسافران و شمارش حجم وسايل نقليه ورودي و خروجي پايانه ها است به وسيله 250 آمارگير انجام خواهد شد. آنها در شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران با 70 نيروي متخصص مطالعات به هنگام و به روزي را انجام مي دهند كه دستاورد آن مي تواند سرمايه اي براي مجريان شهري باشد. از نظر ما تحقيق و مطالعات شهري نوعي سرمايه گذاري است و اين تحقيقات در مواقعي كه مجريان به اطلاعات و بررسي هاي كارشناسانه نياز دارند به كار مي آيد. مثلا وقتي قرار است يكهزار دستگاه اتوبوس وارد سيستم حمل و نقل عمومي شود بايد بررسي كرد كه اين اتوبوس ها در چه مدت زماني و به كدام خطوط وارد شود. در حقيقت براي تمام طرح ها از جمله توسعه محدوده طرح ترافيك يا تغيير ساعات كار به چنين مطالعاتي نياز است.
|