دوشنبه ۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۴
اتوبوسي كه هيچ وقت ايستگاه را ترك نمي كند
دوران سالمندي در آزادي 
پدربزرگ را بزك كرده اند. رفتار خشونتآميز سابق نيز وجود ندارد، اما خدا مي داندخودش از نقش جديدي كه برايش در نظر گرفته اند راضي هست يا نه...
026475.jpg
ميدان آزادي كه زماني نقطه اوج و تحرك زندگي يك اتوبوس نو بود، حالا به انتهاي غريب چند تكه آهن و سرب تبديل شده است. عكس : گلناز بهشتي 
مسعود مير
وقتي واژه آزادي به گوش تهراني ها مي رسد، تصوير يك برج خسته و آلوده در ذهنشان مي نشيند كه براي ماندن تقلا مي كند. فضاي وسيع اطراف برج مجالي فراهم مي آورد براي مشاهده ماشين هاي نو و كهنه، آدم هاي پير و جوان، معتاد و سالم، خسته و شاداب، مسافرهاي شهر و البته يك چيز ديگر. در ازدحام خطي هاي مدل به مدل كه حسن هر كدامشان با فريادهاي راننده اش برشمرده مي شود، يكي از همه بيشتر توجه را جلب مي كند. ظاهرش شبيه هيچكدام از اتومبيل هاي اطراف ميدان نيست؛ نه اتوبوس ها، نه ميني بوس ها و نه سواري هاي كوچك و رنگارنگ. آنقدر بزرگ هست كه از هر طرف ميدان چشم بدواني و ببيني اش، اما چون سالهاست بي حركت مانده ياراي مقابله با ديگر رقبا را ندارد.
مدت هاست كه اين زرد قناري حرفي از خيابان و ايستگاه هاي آزادي توپخانه و مردم براي گفتن ندارد. شايد از همان زماني كه قلبش را در يك تعميرگاه موتوري جا گذاشت، خاطراتش را فراموش كرد يا شايد از هنگامي كه شهرام بدره مانند يك مغازه اجاره اش كرد و از ميان خيابان ها و مياديني كه روزگاري محل قدرتنمايي اش بود، ميدان آزادي را براي استراحتش انتخاب  كرد.
ليلاند پير حالا تغيير كاربري داده است. خبري از راننده و شاگرد و سكه 2ريالي و قهقهه بچه ها براي نشستن در صندلي هاي طبقه دوم نيست. ديگر كسي با عبور از راه پله كوچك پشت جايگاه راننده نمي تواند به حقارت ساختمان ها بخندد و با درخت ها هم اندازه شود. اين روزها ساختمان ها مرتفع تر شده اند، اتوبوس ها رشد طولي پيدا كرده اند و ليلاند دو طبقه پارك شده دور ميدان آزادي، شده يك كتابفروشي كه هم منبع درآمد يك خانواده 5 نفره است و هم شركت واحد از آن بهره مي برد. در كتابفروشي سيار به جاي رديف صندلي ها، ميزهايي به چشم مي خورد كه بار سنگين كتاب هاي مختلف را به دوش مي كشد. به جاي همهمه مسافر و قيژ ترمز اين غول آهني، صداي مشتري هايي به گوش مي رسد كه كتاب ، CD، نوار يا مواد خوراكي مي خواهند. 4 سال پيش بود كه اين جنازه بزرگ از پارك موتوري شركت واحد به اين نقطه از شهر منتقل و با تغيير كاربري به يك كتابفروشي جالب براي علاقه مندان تبديل شد. مسوول اين كتابفروشي كه خودش ناشر هم هست، مي گويد: اين اتوبوس را از روابط عمومي شركت واحد به مبلغ 575 هزار تومان در ماه اجاره كرده و هر روز از ساعت 30:8 صبح تا 10 شب در آن مشغول به كار است.
بدره مي گويد: اين كتابفروشي براي شهرستاني ها و توريست هايي كه تاكنون مانند آن را نديده اند، بسيار جذاب است. براي او خاطره گروهي از دانشجويان شيرازي كه با ديدن اين اتوبوس از شركت واحد تقاضاي خريدن آن را جهت استفاده در دانشگاه شيراز داشتند همانقدر جالب است كه عكس هاي توريست هاي انگليسي از اين اتوبوس فسيل محصول كشورشان.
تا مدتي پيش طبقه دوم اين اتوبوس مخصوص كتاب هاي كودكان بود، اما مدتي است كه اين طبقه تبديل شده به انبار كتاب هايي كه در طبقه اول، روي ميزها خودنمايي مي كنند.
مسوول اين كتابفروشي آهني كه مدير فروش يك انتشاراتي هم هست مي گويد: در اين كتابفروشي 4 نفر كار مي كنند كه يكي از آنها هر شب در اتوبوس مي خوابد. اين عمل از آنجا ناشي مي شود كه يك شب شيشه هاي اتوبوس شكسته شد و چند نفر به اميد بازكردن گره كور زندگي شان به اتوبوس پير هجوم آوردند و فعل دزديدن را ناتمام صرف كردند.
اتوبوس دو طبقه ميدان آزادي رفقاي ديگري هم دارد. يكي از آنها دور ميدان بهار شيراز تبديل شده به عكاسي و نمايشگاه عكس و ديگري به جاي مسافر، ميوه و تره بار در خود جاي داده است. تمام اين رفقا روزگاري خيابان هاي تهران را با قدرت و غرور زير چرخ هايشان به سخره مي گرفتند و اما حالا روزگار همه چيز را تغيير داده است.
ميدان آزادي كه زماني نقطه اوج و تحرك زندگي يك اتوبوس نو بود، حالا به انتهاي غريب چند تكه آهن و سرب تبديل شده است.

جعبه
مرداني كه بزرگ نمي شوند
برنامه 90 شايد جالبترين برنامه اي باشد كه بتوان روي آن حساب كرد. شكست پرسپوليس در مشهد، افتتاح ورزشگاه جديد اين شهر، دعواي پروين و سوبل، بازي استقلال و سايپا و باخت مجدد پاس و سپاهان شايد موضوعات جالبي باشد كه عادل فردوسي پور در برنامه 90 امروز به آنها بپردازد. برنامه عادل خان امروز ساعت 30:22 از شبكه سوم پخش مي شود.
اما ساير برنامه هايي كه امروز هفتم دي ماه از شبكه هاي مختلف سيما پخش مي شود: امروز ساعت 13 مي توانيد تكرار سريال تكراري در پناه تو را از شبكه دوم سيما تماشا كنيد. سوار بي اسب را مي توانيد ساعت 15 از شبكه اول ببينيد. تكرار مجموعه پاورچين پيشنهاد بعدي است كه ساعت 30:15 از شبكه تهران پخش مي شود. سري جديد هشدار براي كبري 11 عنوان برنامه اي است كه ساعت 19 از شبكه تهران پخش مي شود. سريال من يك مستاجرم هم تمام شد. به نظر مي رسد مجموعه همسفران، جاي اين سريال را خواهد گرفت و دوشنبه شب هاي شما را پر خواهد كرد. باز هم پاورچين و باز هم شبكه تهران؛ قسمت ديگري از اين مجموعه طنز ساعت 15:20 از شبكه تهران پخش مي شود. سريال مردان كوچك را امشب مي توانيد ساعت 21 تماشا كنيد. ببينيد كه آيا مردان داستان ما، بزرگ مي شوند. كمربندها را ببنديم هم ساعت 15:20 از شبكه سوم پخش مي شود. يك مجموعه داستاني جديد هم جاي دايره ترديد را در دوشنبه شب هاي شبكه اول پر خواهد كرد و بالاخره آخرين پيشنهاد امروز هم، تماشاي سريال پليس دريايي در ساعت 23 از شبكه تهران است.

هوا
آرزو عيب نيست 
مي گويند كه مي آيد. با اين پيش بيني قابل اهميت مي توان خوشحال بود و با خاطرات روزهاي سفيد زندگي كرد. 5 درجه سانتيگراد هواي سردي است هر چند كه در گرمترين لحظه روز به تن بخورد ولي 3 درجه آنقدر سرد هست كه برف را به زور از آسمان به زمين بفرستد. پيش بيني ها آمدن برف را نويد داده اند و ما هم آرزوي آمدنش را داريم. اگر برف آمد كه خاطره يك روز برفي را در تقويم و برگ هاي يادداشتمان مي نويسيم، اگر هم نيامد... انتظار شيريني است، انتظار برف.

ستون شما
كشاورزان فارسجين بخوانند
احتراما پيرو درج مطلبي تحت عنوان درخواست از وزير نيرو در ص 22 مورخ 11/9/83 آن روزنامه وزين، خواهشمند است دستور فرماييد اقدام مقتضي در خصوص درج جوابيه زير به عمل آيد.
با توجه به نقش مهم كشاورزي در توسعه كشور، حمايت همه جانبه از كشاورزان عزيز جزو برنامه هاي اصولي وزارت نيرو بوده و اين وزارتخانه تامين آب كشاورزي را جزو مهمترين وظايف خود دانسته و مي داند. در اين راستا، اجراي طرح هاي مختلف توسعه منابع آب همچون سدهاي مخزني، شبكه هاي آبياري و زهكشي، طرح هاي كوچك تامين آب و موارد مشابه در شهرها و استان هاي مختلف كشور را مي توان نام برد. اما در خصوص درخواست كشاورزان گرامي منطقه فارسجين تاكستان جهت صدور مجوز حفر چاه، به اطلاع مي رساند با توجه به اينكه مناطق مورد نظر جزو مناطق ممنوعه دشت قزوين است، مطابق مقررات ماده 4 قانون توزيع عادلانه آب، صدور مجوز حفر و بهره برداري از چاه جديد در اينگونه دشت ها براي مصارف كشاورزي ممنوع بوده و امكان توسعه بهره برداري به منظور فعاليت هاي باغداري و كشاورزي وجود ندارد. چرا كه اين دشت به طور متوسط مواجه با 11/1 متر افت سطح آب زيرزميني در طول سال بوده و 75/78 ميليون متر مكعب كسري مخزن دارد. بديهي است كشاورزان و اهالي شريف منطقه نيز عنايت دارند كه اضافه برداشت از مناطق ممنوعه، موجب افت بيشتر سطح آب زيرزميني و خشك شدن چاه ها، چشمه ها و قنوات موجود در منطقه خواهد شد كه امكان جبران آن به هيج وجه وجود ندارد.
عبدالله اسكويي 
مدير روابط عمومي و امور بين الملل 
اين يك همكاري دوجانبه است؛ آب برنداريد تا آب برسد.
گلوگاه خطرناك 
همانطوري  كه همگان مستحضر مي باشند منتهي اليه خيابان ولنجك در تقاطع با خيابان دوم بارها حادثه مرگبار آفريده و همچنان به فراواني مي آفريند كه مهمترين آنها حادثه دلخراش ميني بوس حامل دانش آموزان حدود 7 سال قبل بوده است. در آن تاريخ، كارشناسان نظر قطعي داده اند تنها چاره رفع خطر، تعريض خيابان باريك دوم به عرض 8 يا 10 متر است. متاسفانه هر بار حادثه پيش مي آيد مسوولين وعده هايي مي دهند ولي پس از مدتي فراموش مي شود. ما اهالي ولنجك بارها در طي 15 سال گذشته اين موضوع بسيار مهم را به عنوان پروژه اي كه به جان انسان ها مربوط مي باشد يادآوري نموديم ولي متاسفانه هيچ اقدام اساسي نشده است.
اين گوشه اي از نامه يكي از اهالي ولنجك بود كه به چاپ رسانديم. اميدواريم قبل از اينكه اتوبوس يا ميني بوسي در آن ناحيه، بار ديگر حادثه آفريني كند، مشكل حل شود.

تهرانشهر
آرمانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |