شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۹ - Jan 1, 2005
پيامبر اسلام (ص): حضرت عيسي(ع) به حواريون فرمود با كسي همنشين شويد كه ديدار او شما را به ياد خدا بيندازد و گفتار او بر علم و دانش شما بيفزايد و كردار او شما را مشتاق آخرت كند.
تحف العقول ص ۴۴
امروز با حافظ
بيرون كشيد بايد از اين ورطه رخت خويش
ما آزموده ايم در اين شهر بخت خويش
آتش زدم چو گل به تن لخت لخت خويش
از بس كه دست مي گزم و آه مي كشم
براي حمايت از اكران خارجي فيلم ها
اتحاديه بين المللي پخش فيلم هاي ايراني تأسيس مي شود
ايرنا: مدير امور بين الملل  بنياد سينمايي  فارابي  گفت : برنامه هاي  حمايتي  اين بنياد از بخش  خصوصي  به  زودي  با همكاري  پخش كنندگان  بين المللي  طراحي  و پس از جشنواره  فيلم  فجر اعلام  مي شود.
«اميراسفندياري» در گفتگو با ايرنا، افزود: نگاه  و رويكرد جديد امور بين الملل  براساس  سياست هاي  اخير بنياد سينمايي  فارابي  با محوريت  كاهش  تصدي  گري ، برنامه ريزي  و طراحي  براي  حمايت از فعاليت هاي  موسسه ها، شركت ها  و افرادي  است  كه  مجوز فعاليت  بين المللي را در چند ماه  اخير دريافت  كرده اند.
وي  توضيح  داد: اين  حمايت ها در صورتي  كه  اتحاديه  پخش كنندگان  بين المللي  به  زودي  تشكيل  شود، با شروع  سال  جديد قابل  اجراست .
وي  همچنين  به  موقعيت  ممتاز سينماي  ايران  در رويدادها و مجامع  بين المللي  اشاره  كرد و ادامه  داد: با توجه  به  روند رو به  رشد توليدات  سينماي  ايران  كه  همه  ساله  در حال  افزايش است ، بديهي  است  كه  امور بين الملل  فارابي  به  تنهايي  قادر به  معرفي  و ارايه  كليه  توليدات  سينمايي  به  بازارهاي  جهاني نخواهد بود.
مدير امور بين الملل  بنياد سينمايي  فارابي  گفت : البته  بخش  خصوصي  در حال تشكيل  اين  حوزه  جوان  و نوپاست ، گرچه افراد با سابقه اي  نيز در حوزه  بين الملل  سينماي  ايران  در حال  فعاليت  هستند، اما با توجه  به  اين  كه  فعاليت هاي  بخش  خصوصي  تاكنون  سازمان  يافته  نبوده ، بايد مدت ها تلاش  و فعاليت  شود تا به  نتيجه  مطلوب  و مورد نظر برسيم .
وي  همچنين  مهمترين  رويكرد بنياد سينمايي  فارابي  در قالب  سياست هاي  جديد را حمايت  از حضور آثار ايراني  در اكران  خارجي  عنوان  كرد.

انتشار اثري تازه از عليرضا مشايخي
گروه ادب و هنر: مجموعه «موسيقي براي پيانو» عنوان تازه ترين آلبوم عليرضا مشايخي است كه چند سالي است، وي و شاگردانش باب بحثهاي تازه اي را درباره موسيقي ايراني و پيوند آن با موسيقي جهاني گشوده اند.
اين آلبوم كه از سوي نشر هرمس به بازار موسيقي عرضه شده است با پيانوي فريماه قوام صدري اجرا و حاصل بسط و گسترشي برخاسته از موسيقي مقامي ايران است.
گزارش همشهري حاكيست كه قطعات پنج گانه آلبوم ياد شده با يك ترانه ساده كردي در بخش اول آغاز و سپس به مرز موسيقي آتونال مي انجامد كه در اثري تحت عنوان «شهرزاد» پيش از اين تجربه و انتشار يافته بود.

بيستمين سال درگذشت استاد محمود كريمي برگزار شد
010305.jpg
گروه ادب و هنر: با حضور حسين عليزاده، چهره شناخته شده موسيقي ايران و نيز نصرالله ناصح پور و جمعي از علاقه مندان موسيقي ايراني، بيستمين سال درگذشت استاد محمود كريمي،  چهارشنبه شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش سينا؛ عليزاده در اين مراسم كه چند تن از اعضاي هيات مديره خانه موسيقي نيز در آن حضور داشتند ضمن اشاره به رفتار معلم گونه استاد كريمي،  وي را با ابوالحسن صبا مقايسه كرد و گفت كه بسياري از هنرآموزان موسيقي كه اينك به مراحل بالايي رسيده اند ، سعي مي كنند خود را شاگرد آن زنده ياد معرفي كنند.
در ادامه مراسم نصرالله ناصح پور، دبير اين بزرگداشت و رئيس هيات مديره خانه موسيقي و از مدرسان صاحب نام كنوني آواز به جايگاه رديف آوازي استاد كريمي پرداخت و سپس حسن كريمي (برادر زنده ياد محمود كريمي) درباره سجاياي اخلاقي برادرش سخن گفت.
قرار بوددر اين برنامه دو گروه نيريز و خجسته اجراي برنامه داشته باشند كه به دليل برخي ناهماهنگي ها،  تنها استاد حسن ناهيد با تمبك پيمان ناصح پور به اجراي برنامه پرداخت.

آنچه خدا بخواهد در سينما تك
فيلم سينمايي آنچه خدا بخواهد يا (هر آنچه تقدير من است) به كارگرداني «داگلاس سيرك» شنبه ۱۲ دي ماه ساعت ۱۶ در سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران به همت واحد ارتباطات سينمايي موزه روي پرده مي رود.
  آنچه خدا بخواهد محصول سال ۱۹۵۶ آمريكا بوده و در مدت زمان ۸۹ دقيقه به زبان اصلي به نمايش در مي آيد.
فيلمنامه اين اثر توسط «پگ فنويك» به نگارش در آمده و بازيگراني چون جين و ايمن راك هادسن و اگنس مورهد را به خدمت گرفته است.
فيلم ماجراي زندگي يك زن ميانسال و ثروتمند را به تصوير مي كشد.
اين زن كه بيوه است عاشق باغبان ويلاي زمستاني خود مي شود و عليرغم تعصب  هاي محلي و همچنين مخالفت هاي فرزندانش با او ازدواج مي كند. از ديگر آثار داگلاس سيرك مي توان به «نوشته برباد» اينترلود، ميان مرگ و زندگي و تقليد زندگي اشاره كرد.

برگي از تاريخ
تقويم نويسان اروپايي و مبدأ تاريخ ميلادي
اول ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۶۲۸ ميلادي (۳۱ دسامبر) خسرو پرويز رئيس كشور ايران از دودمان ساساني كه به خاطر اطفاء حس جاه طلبي خود و رسانيدن مرزهاي ايران به روزگار داريوش بزرگ دست به جنگ هاي غير ضروري ازجمله تصرف مصر و محاصره قسطنطنيه و تصرف همه آسياي غربي زده بود و صليبي را كه مسيح به آن مصلوب شده بود به تيسفون آورده بود و ارتش را فرسوده و مردم را زير بار ماليات هاي سنگين قرار داده بود، در كاخ تيسفون بازداشت و بعداً كشته شد و اين اقدام كه به خواست ژنرال هاي ايران و تصويب شيرويه پسر او صورت گرفت آغاز پايان امپراتوري ايران به شمار مي رود كه بيش از ۱۲ قرن عمر كرده بود. در سال ۱۷۸۵ روزنامه «ديلي يونيورسال رجيستر» نام خود را به «تايمز لندن» تغيير داد و ۳ سال بعد در همين روز واژه لندن هم از اين عنوان حذف شد. در سال ۱۸۵۷ ملكه ويكتوريا شهر اوتاوا را براي پايتختي مهاجرنشين انگليسي كانادا انتخاب كرد. در سال ۱۹۰۲ دولت ونزوئلا رأي دادگاه بين المللي لاهه را براي پرداخت غرامت به اتباع انگلستان و آلمان كه در جريان كودتاي سال ۱۸۹۹ آن كشور آسيب ديده و شركت هايشان ملي شده بود پذيرفت و ناوگان دو كشور سواحل ونزوئلا را ترك گفتند. در سال ۱۹۰۷ ميلادي به دستور نيكلاي دوم تزار روسيه ۱۶۷ تن از اعضاي ۱۶۹ گانه دوماي روسيه به اتهام خيانت به كشور بازداشت و تحويل دادگاه شدند. در سال ۱۹۱۵ نيروي دريايي آلمان كشتي مسافربر انگليسي «پرشيا» را غرق كرد كه ۳۳۵ نفر كشته شدند. در آن زمان كه نيمي از ايران منطقه نفوذ انگلستان بود، نامگذاري كشتي به نام پرشيا (ايران) آزاد بود ولي اينك رسانه هاي انگليسي «خليج فارس» را هم خليج و يا خليج عربي مي نويسند! در سال ۱۹۳۰ ركود اقتصادي، شمار بيكاران ايالات متحده را به ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار رسانيد. در ۱۳۱۶ (۱۰ دي ماه) ايران داراي تقسيمات كشوري تازه شد و به ده استان، ۴۹ شهرستان و ۲۹۰ بخش تقسيم گرديد. در سال ۱۹۵۱ باتري اتمي ساخته شد. در سال ۱۹۷۱ دولت عراق كه اختلافاتش بادولت وقت ايران گسترش يافته بود هزاران ايراني و ايراني زاده را از آن كشور بيرون راند. در سال ۱۹۸۱ در غنا يك افسر جزء كودتا كرد وحكومت را تغيير داد.
اينك برگ امروز: امروز اول ژانويه و آغاز سال ميلادي ۲۰۰۵ است. تقويم نگاران اروپايي در طول زمان براي خود پنج تقويم در نظر گرفتند كه در همه آنها يكم ژانويه، نخستين روز سال ميلادي است. يكي از اين تقويم ها، تقويم «ژوليان» است كه مبداء آن سال۱۵۳ پيش از ميلاد است. ديگري تقويم سزار (يا اسپانيا) است با مبدأ ۳۸ پيش از ميلاد. مبدأ تاريخ «اكسيون» سال ۳۰ پيش از ميلاد و مبدأ تقويم «پيسا» سال يك پيش از ميلاد است و بالاخره تقويم گريگوري، كه همگي از دو قرن پيش به تدريج آن را به عنوان تقويم ميلادي يونيورسال (جهاني) كه مبداء آن آغاز سال يكم ميلادي است پذيرفته اند و بين المللي شده و نيز قرار بر اين شده است كه تاريخ عمومي با آن نوشته شود و سال انعقاد قراردادها و رويدادها به آن تبديل گردد. ذكر تقويم ملي در كنار آن بلا مانع است. شوراي عالي مسيحيت در اجلاس خود در شهر رم كه اول ژانويه سال ۱۶۲۲ برگزار شد، «اول ژانويه» را به عنوان نخستين روز سال نو اروپاييان تعيين و اعلام داشت. تا آن زمان مقر پاپ ۲۵ مارس (هفته نخست بهار و برحسب سال، چهارم و يا پنجم فروردين) را كه از دير گاه نوروز ميترائيست هاي اروپايي به اقتباس از نوروز ايرانيان بود نخستين روز سال مي دانست و برگزار مي داشت. به عبارت ديگر پاپ ها از سال ۳۱۳ ميلادي كه امپراتوران رومي دست از آزار مسيحيان برداشتند تا سال ۱۶۲۲ به مدت بيش از ۱۳ قرن نوروز ايراني را به عنوان آغاز سال نو خود برگزار مي كردند. نوروز ايراني شامل هفت روز است، نه يك روز (روز اول بهار) و ۲۵ مارس يكي از اين روزهاي هفتگانه است.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه  هاي دنياي رسانه ها
ترس از عادت شدن لجبازي در تمرين دمكراسي
بررسي رويداد هاي سال ۲۰۰۴ در شماره هاي سي و يكم دسامبر مطبوعات هم ادامه داشت. دو رويداد انتخاباتي كه مي رود تا براي فرضيه هاي دمكراسي ايجاد اشكال كند از جمله اين بررسي هاي سالانه بود. مطبوعاتي كه به جزئيات اين دو رويداد پرداخته بودند هشدار داده اند كه اگر در سال نو ميلادي و سال هاي بعد نظاير آنها ديده شود، مسير دمكراسي معاصر تغيير خواهد يافت. اشاره اين مطبوعات به تجديد پشت سر هم انتخابات اوكراين تا سه بار و نيز سه بار شمارش آراء انتخابات ايالت واشنگتن در ۵۸ روز بوده است كه تا لحظه تنظيم اين گزارش (عصر جمعه به وقت تهران) وضعيت هيچ كدام روشن نشده است. مفسران اين روزنامه ها از اين بيم دارند كه لجبازي بر سر قبول نتايج، مداخله از خارج و كشاندن تمرين دمكراسي به دادگاه، به صورت يك عادت در سراسر جهان درآيد و مردم را از آن رويگردان سازد. در ايالت واشنگتن كه تنها يازده روز به شروع كار فرماندار تازه باقي مانده است، بازنده انتخابات (داينو روسي) از حزب جمهوريخواه اعتراف به شكست نكرده است. آراء وي در سومين شمارش ۱۲۹ راي از كل آراء (نزديك به دو ميليون و نهصد هزار) كمتر از رقيبش بانو كريستين گرگوار از حزب دمكرات بوده است. در هر حال ۱۲۹ رأي اكثريتي بسيار ضعيف است.
مطبوعات درباره اوكراين نظر ديگري دارند و آن اين كه هر روز كه مي گذرد، پاي خارجي به اين انتخابات بيشتر كشانده مي شود از جمله كه رئيس جمهوري گرجستان به سود نامزد هوادار غرب كه در دور سوم آراء بيشتري به دست آورده وارد ميدان شده است. اين وضعيت حكايت از سال هاي سخت پيش رو در منطقه شوروي سابق دارد كه در آن نفوذ خارجي هر قدر قوي باشد به پاي روسيه نمي رسد و معارضه و درگيري شديدتر خواهد شد كه احتمال به خطر افتادن صلح وجود دارد.
اشعه ليزر و نگراني تازه پليس آمريكا
يكي از گزارش هاي مهم پنجشنبه شب شبكه هاي تلويزيوني آمريكا به كار بردن اشعه ليزر بر ضد خلبانان شش جت مسافربر ظرف چهار روز پياپي در اين كشور بود. در چهار روز منتهي به پنجشنبه در ايالت هاي اوهايو، نيوجرسي،كلرادو و اورگان از زمين به سوي كابين خلبانان شش هواپيماي مسافر بر، اشعه ليزر افكنده شده و آنان را كه در حال فرود آمدن بودند موقتاً نابينا ساخته و دچار حواس پرتي كرده بود. در هيچيك از اين شش مورد سانحه اي روي نداد ولي گفته شده است كه هميشه چنين نخواهد بود. پليس فدرال (امنيت داخلي) سرگرم بررسي است كه چه كساني عامل فرستادن اشعه ليزر به كابين خلبانان هواپيماهاي مسافربر بوده اند كه هركدام بيش از يكصد مسافر داشتند. تا اين لحظه هنوز سوء ظن تروريستي رد نشده است. دستيابي به دستگاه فرستنده اشعه ليزر دشوار نيست و هواپيماهاي نظامي هم مي تواند هدف چنين خرابكاري قرار گيرد.
۱۷۵قرباني در آتش سوزي آرژانتين
خبر اول بامداد جمعه شبكه هاي تلويزيوني، گزارش مصور حريق يك باشگاه در بوئنوس آيرس (آرژانتين) بود كه ضمن آن بيش از ۱۷۵ بيننده يك اركستر راك جان باخته و تا آن لحظه ۴۱۰ مجروح و مسموم از استنشاق دود به بيمارستان منتقل شده بودند. حريق در پنجشنبه شب آغاز شده و تا سحرگاه جمعه ادامه داشت. در تالار اين باشگاه دست كم ۱۵۰۰ تن در حال تماشاي اركستر بودند كه حريق از ناحيه سقف تالار آغاز شد. يكي از نجات يافتگان مدعي شده است كه از ميان تماشاگران شعله اي به سوي سقف پرتاب شده بود. علت اين همه تلفات بسته بودن در «خروج اضطراري» تالار اعلام شده است كه پليس گفته است قفل بود. شبكه هاي تلويزيوني گفتند كه اگر مسئولان چنين تالارهايي به گزارش هاي حريق در ساير كشورها توجه مي كردند چنين تلفاتي روي نمي داد زيرا كه چند ماه پيش در رودآيلند آمريكا عيناً چنين حادثه اي روي داده و بيش از يكصد تن كشته شده بودند. مقتولان حادثه آرژانتين همانند حوادث مشابه در ساير نقاط جهان بر اثر استنشاق دود و ماندن زير دست وپا جان سپرده بودند. بيشتر تماشا گران اركستر بوئنوس آيرس را جوانان و نوجوانان تشكيل مي دادند.

پاسخ به پرسش پزشكي
خطر التهاب رگ ها
در پي جنجالي كه پيرامون داروهاي پايين آورنده كلسترول خون معروف به داروهاي خانواده ستاتين ها به وجود آمده و عوارض جانبي اين داروها برملا شده است، از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه ميان بالا بودن سطح كلسترول و التهاب (اينفلميشن تورم) سرخرگ، كدام يك سهم بيشتري در ايجاد بيماري و حمله قلبي دارد. وي پاسخ داده است كه هر دو، ولي طبق برخي پژوهش ها، التهاب سرخرگ. اين التهاب بر اثر تجمع ماده اي اسيد مانند به نام هموسيستين در سرخرگ به وجود مي آيد و به جدار سرخرگ آسيب مي زند و آن را متورم و ملتهب مي كند. اين ماده عمدتاً بر اثر افراط در خوردن گوشت قرمز به وجود مي آيد. اگر بدن دچار كمبود ويتامين «ب» نباشد، اين ماده از ميان مي رود و نمي تواند در يك نقطه جمع شود و توليد خطر كند. افرادي كه مظنون به وجود هموسيستين در خون خود هستند بايد ويتامين ب اضافي مصرف كنند و دكتر پس از آزمايش خون و مشاهده نتيجه، چنين توصيه اي را به آنان مي كند. در مورد ويتامين ها و مواد معدني اضافي بايد به كارخانه سازنده توجه داشت. در سال هاي اخير ناخالصي زياد در محصولات ويتاميني برخي سازندگان مشاهده شده است.

نقاشي هاي صوتي در فرهنگسراي هنر
ادب و هنر _ نقاشي هاي مدرن «عباس سيدي» تا ۱۵ دي در گالري شماره ۲ فرهنگ سراي هنر داير خواهد بود.در اين نمايشگاه ۱۱ اثر در زمينه «هنر و پزشكي (هنر درماني)» و «هنر و صنعت» ارايه شده است.
از ويژگي هاي اين نمايشگاه بيان رابطه نقاشي و موسيقي است كه با تلاش حرفه اي سيدي آثار نقاشي به صورت صوتي عرضه شده است. در اين روش با استفاده از مواد شيميايي خاص و نرم افزارهاي كامپيوتري، امكان پخش موسيقي از تابلوها و رويت در تاريكي فراهم گرديده كه براي نابينايان قابل احساس است.سيدي، فارغ التحصيل رشته طراحي و نقاشي از دانشگاه هنر دانشگاه تهران است و تاكنون ۱۱ نمايشگاه در تهران برگزار كرده است.
علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايشگاه همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ به فرهنگسراي هنر واقع در خيابان شريعتي، خيابان جلفا مراجعه نمايند.

بهارستان
فصلي خوانم از دنياي فريبنده ي به يك دست شكر پاشنده و به ديگر دست زهركشنده تا خردمندان را مقرر گردد كه دل نهادن بر نعمت دنيا محال است.
تاريخ بيهقي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
مهاجرت
هميشه به هجرت پرستوها، به رقص بال هاي قشنگ و لطيفشان براي برداشتن يك گام به جلو بر روي فرش آبي رنگي كه خداي مهربان براي آنها پهن كرده بود، به آسماني كه سالي يك بار گروهي از اين ميهمان هاي قشنگ را ميزباني مي كرد غبطه مي خوردم. پرواز آنها درست مثل نوازش امواج نرم بود روي درياهاي آبي رنگ. هردو مي خواستند بروند، حتما به جاهاي امن تر. ندا بهنود

گشتي در دنياي خبرها
همه ساله در پايان سال ميلادي پايگاه هاي خبري جهان اقدام به گزينش اخبار منتخب خود در طول سال مي كنند. امسال هم عجيب ترين خبرهاي سال ۲۰۰۴ از سوي پايگاه اينترنتي ياهو اعلام شد كه برخي از اين اخبار را با هم مرور مي كنيم.
تعقيب داور
مولداوي: در جريان يك مسابقه فوتبال در مولداوي، داور بازي يك ضربه پنالتي به سود تيم ميهمان اعلام كرد و چون اين خطاي پنالتي بسيار مشكوك بود، مدير باشگاه ميزبان براي نشان دادن اعتراض خود سوار بر خودرو شخصي اش وارد زمين شد و داور مسابقه را تعقيب كرد.به هر حال داور خود را به جايگاه تماشاگران رساند و از خطر مرگ گريخت.
اخراج به دليل آرايش نكردن
سن فرانسيسكو: چندي پيش خدمتكار زن يك رستوران واقع در نوادا آمريكا به جرم استفاده نكردن از لوازم آرايشي از كار بركنار شد. براساس قانون اين رستوران، خدمتكاران زن موظف هستند هر روز صبح صورت خود را آرايش كنند.
اما پس از اينكه خدمتكار موردنظر كه ۲۰ سال سابقه كار در اين رستوران داشت، قانون را اجرا نكرد حكم اخراج را دريافت نمود.اين خدمتكار با مراجعه به دادگاه عليه اين حكم اعتراض كرد اما در نهايت حكم اخراج وي تأييد شد.
زلزله و حيوانات
كلمبو: وقوع زلزله در اقيانوس آرام باعث مرگ ۲۲ هزار نفر در سواحل سريلانكا شده اما جالب اينجاست كه حتي يك حيوان نيز در جريان اين حادثه دلخراش از بين نرفته است.با آنكه آب اقيانوس بزرگترين مركز نگهداري حيات وحش سريلانكا را پوشاند اما از ميان صدها فيل وحشي و ساير حيوانات حتي يك مورد مرگ گزارش نشده است.
يكي از مسئولان اين مركز مي گويد احتمالاً از آنجا كه حيوانات از حس ششم برخوردار هستند وقوع زلزله را پيش بيني كردند و جان خود را نجات دادند.
مزايده ليوان پلاستيكي
ميامي: يك مرد ۴۰ ساله در آمريكا، ليوان پلاستيكي الويس پريسلي خواننده مشهور آمريكايي را با دريافت ۴۵۵ دلار به فروش رساند. پريسلي در سال ۱۹۷۹ (۶ ماه پيش از مرگ) در جريان يك كنسرت از اين ليوان آب نوشيد. اين مرد كه در آن كنسرت حضور داشت ليوان پلاستيكي را كه داخل آن مقداري آب باقي مانده بود از يك مامور پليس گرفت و تا سال ۱۹۸۵ آنرا داخل فريزر نگهداري كرد. سپس آب داخل آن را داخل يك آمپول نگاه داشت تا از بخار شدن آن جلوگيري شود.سرانجام مدتي پيش وي اين ليوان و آب داخل آن را به مزايده گذاشت و به مبلغ ۴۵۵ دلار فروخت.
سوپ سگ
سئول: سه كارگر يك مؤسسه كرايه خودرو به دليل علاقه وافر به مصرف گوشت سگ ۷۰ هزار دلار جريمه شدند. اين سه نفر پس از كشتن سگ صاحب آژانس، آن را تكه تكه كرده و با گوشت حيوان، سوپ سگ تهيه كردند. سپس در دفتر كار رئيس نشستند و سوپ سگ را نوش جان نمودند. اما هنگامي كه رئيس از سفر بازگشت، آنها را به دادگاه كشاند.
طلاق قبل از ازدواج
اسلو: يك دختر ۲۲ ساله در نروژ حكم طلاق خود را دريافت كرد در حالي كه وي در طول عمرش ازدواج نكرده بود. در اين حكم اشاره شده بود، همسر وي پس از يك سال زندگي مشترك او را طلاق داده است.سرانجام پس از بررسي هاي پليس مشخص شد، يك مرد خارجي با استفاده از گذرنامه اين خانم با او ازدواج كرده بود تا رواديد دريافت كند. اين دختر خانم ۵/۱ سال قبل گذرنامه خود را گم كرده بود.
لوكوموتيو بدون راننده
رم: يك لوكوموتيو بدون راننده در ايتاليا ۲۰۰ كيلومتر را با سرعت ۸ كيلومتر در ساعت طي كرد تا كاركنان راه آهن آن را از خط خارج كردند.هنگامي كه لوكوموتيو روشن بود، راننده آن سرش را از پنجره بيرون كرد تا مسير مقابل را ببيند اما ناگهان تعادل خود را از دست داد، از داخل لوكوموتيو بيرون افتاد و اين غول آهنين به حركت خود ادامه داد.

ساعات شرعي
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۵ دقيقه

گل و گياه
كوكب كوهي پرگلبرگ
010302.jpg
نام علمي: Rudbeckia hirta, Goldilocks
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي و نسبتا سريع الرشد كه بصورت يكساله كاشت و نگهداري مي شود. گلهاي پرگلبرگ و زرد _ نارنجي آن در تابستان _ پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك نسبتا حاصلخيز، سنگين و داراي زهكش خوب كه هيچ وقت كاملا خشك نگهداشته نشود.
حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در شاسي سرد در اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |