دوشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۱
حرف هاي رسمي وغير رسمي در اجلاس كلانشهرها
شطرنج با ترافيك 
اگر سقف توليد خودرو را تا سال 1390 ثابت فرض كنيم، در آن سال 5 ميليون خودرو در تهران خواهيم داشت كه بر اساس آن بايد سالانه حدود 200 كيلومتر بزرگراه در تهران احداث كنيم 
027012.jpg
حرف ها آنقدر مهم است كه گاهي نمي توان آن را فاش گفت  عكس: هادي مختاريان 
مهرداد مشايخي 
مهندس فتح اللهي با اشاره به اينكه وضعيت سيستم ريلي كلانشهرها با يكديگر متفاوت است، افزود: مترو كرج و اهواز در مرحله طراحي است، در شيراز و تبريز فاز اول ساخت مترو آغاز شده و مترو مشهد نيز در مرحله راه اندازي بخش اول است.وي در خصوص ناوگان تاكسيراني به ديدگاه هاي متفاوت در اين زمينه اشاره كرد و گفت: بيشتر اين ديدگاه معتقد به نوسازي و بهسازي تاكسيراني است نه توسعه آن، به همين دليل 80 هزار دستگاه از ناوگان تاكسيراني نوسازي خواهد شد. سردار انصاري، معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، در اين ميزگرد به تشريح اهم برنامه هاي راهنمايي و رانندگي پرداخت و گفت: كاهش آلايندگي و مصرف سوخت، اعمال مقررات، تغيير در قوانين و استفاده از تكنولوژي و فن آوري براي كنترل تخلفات از جمله اين برنامه ها است كه در دستور كار راهنمايي و رانندگي است.وي با بيان اينكه روزانه 5/1 ميليون راننده جديد به چرخه رانندگان كشور اضافه مي  شود، افزود: سن اين رانندگان در حال كاهش است.
انصاري با تاكيد بر نياز به 1500 كيلومتر بزرگراه با توجه به رشد ورود خودرو به شهر، ادامه داد: تا سال 87، 5 هزار كيلومتر از جاده ها دچار بحران 
خواهند شد.
وي به نبود مديريت واحد با اختيارات كافي در بخش ترافيك اشاره كرد و گفت: بايد به دنبال راهكارهاي اساسي براي آرام سازي ترافيك، سرعت در جابه جايي و نظم دهي به عبور و مرور و توسعه حمل و نقل عمومي باشيم.مهندس رئوفي، مدير كل دفتر حمل و نقل و ترافيك و دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك با تاكيد براينكه بايد بين ارگان هاي مرتبط با ترافيك هماهنگي وجود داشته باشد، گفت: حذف قوانين متضاد و متناقض مي  تواند به اين موضوع كمك كند.
ساعتي از وقت مقرر گذشته است، اما آنها هنوز نمي توانند جلسه را شروع كنند. چه كسي فكرش را مي كرد؟ ترافيك شهري و مشكلات حمل و نقل بين شهري، جلسه معاونان حمل و نقل و ترافيك شهرداري هاي كلانشهرهاي كشور را ساعتي به تعويق بيندازد؟
تهران - سه راه تهرانپارس. هتل شهر ميزبان كارشناسان و مسوولان ترافيك تهران و 6 كلانشهر ديگر است. اين نشست كه به ميزباني سازمان حمل و نقل وترافيك تهران برگزار شد، هشتمين نشست معاونان حمل و نقل و ترافيك كلانشهرهاي كشور بود؛ نشستي كه در ادامه نشست هاي مختلف شهرداري هاي كلانشهرهاي كشور برگزار شد. از چند سال پيش شهرداري هاي كلانشهرهاي كشور تصميم گرفتند سمينارها و نشست هايي در حوزه هاي مختلف در سطح شهرداران و معاونان برگزار كنند. يكي از اين حوزه ها، حوزه حمل و نقل و ترافيك است. مهندس كامران حاج نصراللهي، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، اين نشست ها را محلي براي تبادل نظر و استفاده از تجربيات يكديگر مي داند و مي گويد: در كارگاه هايي كه در نشست هاي اين چنيني برگزار مي شود، بحث هاي تخصصي نظير مشكلات ناوگان اتوبوسراني، مسايل مربوط به حمل و نقل ريلي، طراحي هاي معابر و ... صورت مي گيرد، ضمن اينكه در اين نشست ها از مديران دولتي كه بايد تصميم گيري هاي كلان را انجام دهند و بودجه ها را تعيين كنند، دعوت مي شود تا در جريان مشكلات و برنامه هاي ترافيك كلانشهرها قرار بگيرند.
در اين نشست آخر هم فتح اللهي، مديركل دفتر حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداري هاي كل كشور و مهندس رئوفي، دبير شوراي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور حضور داشتند. در اين بين كسي كه از تمام مدعوين ديرتر به جلسه رسيد، يك نظامي بود. سردار انصاري، معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گرچه دير آمد، اما به هر حال در ميزگرد كه اصلي ترين بخش روز اول نشست بود، شركت كرد.
انصاري با تاكيد بر نياز به 1500 كيلومتر بزرگراه با توجه به رشد ورود خودرو به شهر، ادامه داد: تا سال 87، 5 هزار كيلومتر از جاده ها دچار بحران خواهند شد
مديران ترافيك شهرهاي مشهد، تهران، تبريز، اهواز، اصفهان، شيراز و ... كه از تاخير در شروع جلسه چندان ناراحت به نظر نمي رسيدند، در گوشه و كنار لابي  هتل شهر و سالن اجتماعات گرم گفت وگو بودند. يك شنود چند لحظه  اي كافي بود كه متوجه شويم عمده صحبت هاي خودماني هم در مورد مسايل حمل و نقل و ترافيك بود: روغن موتوري كه براي اتوبوسراني شركت واحد خريداري كرديم، در اين يك سال روي عمر موتور تاثير خيلي مثبتي داشت، بهتر است شما هم از اين روغن استفاده كنيد.
هزينه احداث مترو در جيب خودروسواران 
ظاهرا در اينجا هم از عنوان كردن بحث هاي تكراري گريزي نيست، آن هم در جمع مديراني كه خود بارها و بارها چنين معضلاتي را عنوان كرده اند. البته حاج نصراللهي هنگام سخنراني گوشه چشمي هم به جمع خبرنگاران دارد: در سال جاري 5/3 ميليارد دلار صرف واردات بنزين شد، با اين مبلغ مي توان بيش از 100 كيلومتر مترو و 240 كيلومتر قطار سبك شهري احداث كرد.
نصراللهي هم در صحبت هاي خود، مانند دكتر بهبهاني، معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران كه بعد از نصراللهي براي حاضران صحبت كرد، تاكيد كرد كه تهران چندين دهه با مشكلاتش رها شده است و حالا يافتن راه حل براي مشكلات آن كار بسيار دشواري است. او كه مشكلات ترافيك تهران و شهرهاي ديگر را مشابه هم مي دانست، با اشاره به معضلات ترافيك تهران به معاونان ترافيك كلانشهرها يادآوري كرد كه تهران نيز در ابتدا وضعيتي مشابه شهرهاي آنها داشته است: چه در تهران و چه در شهرهاي ديگر طرح هاي جامعي براي ترافيك وجود داشته، اما اجرا نشده است و كار در نهايت به جايي رسيده كه با تنگناهايي چون پاسخگو نبودن اتوبوس هاي شركت واحد به نياز شهر، اشباع بودن معابر، استهلاك ناوگان اتوبوسراني و كمبود جايگاه سوخت آنها، كمبود بيش از 550 هزار جاي پارك براي خودروها، مشكلات زيست محيطي و مصرف بالاي سوخت و ده ها مشكل ديگر، دست به گريبانيم.
حاج نصراللهي آينده ترافيك تهران را اين گونه پيش بيني كرد: با اين روند، اگر سقف توليد خودرو را تا سال 1390 ثابت فرض كنيم، در آن سال 5 ميليون خودرو در تهران خواهيم داشت كه بر اساس آن بايد سالانه حدود 200 كيلومتر بزرگراه در تهران احداث كنيم. چنين چيزي غيرممكن خواهد بود و تهران قفل خواهد شد.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران پيشنهاد كرد كه دولت و مديران كلانشهرها، توسعه حمل و نقل ريلي شهرها را بيشتر مورد توجه قرار دهند.
شطرنج بازها
حميد بهبهاني هم در صحبت هاي خود به مديران كلانشهرها پيشنهاد كرد تا قبل از مات شدن در بخش ترافيك به دنبال راه حل باشند و گفت كه كلانشهرهاي كشور به ازاي هر يك ميليون نفر جمعيت بايد يكهزار دستگاه اتوبوس داشته باشند.
بهبهاني از احداث دوربرگردان ها در بزرگراه هاي تهران و حذف چراغ هاي راهنمايي به عنوان يك تجربه بسيار موفق و مطالعه شده، ياد كرد و گفت: طبق نظرسنجي ها 96 درصد از رانندگان از احداث دوربرگردان ها راضي اند، ضمن اينكه از نظر مصرف سوخت و توليد آلاينده ها هم به نفع شهر بوده است. و در آخر اضافه كرد: كارشناسان ما مثل شطرنج بازها مدام روي چمران در حال مطالعه و كار هستند. ما درس هاي بسياري از طرح دوربرگردان هاي چمران گرفتيم و حالا فقط در دو نقطه ميدان توحيد و پل پارك وي به مشكل خورده ايم كه براي آنها هم برنامه هايي داريم.
بعد از سخنان رئوفي، دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور در مورد روش هاي كاهش تصادفات شهري و جاده اي و برنامه هاي وزارت كشور براي حل اين معضل و همچنين اقدامات نادرست برخي شهرداري ها كه موجب هدر رفتن بودجه هاي ترافيك مي شود، بخش اول نشست روز نهم دي ماه براي صرف چاي و شيريني و دادن فرصتي به خبرنگاران براي مصاحبه هاي اختصاصي تمام شد.
در اين فرصت بود كه سردار انصاري به خبرنگاران گفت: نيروي انتظامي با توجه به معضل ترافيك، فعاليت هاي خود را بر 5 محور استوار كرده است: تغيير رفتار و رفتارسازي، انجام اقدامات آموزشي و فرهنگي در سطح كودكستان ها، استان ها و رسانه هاي ملي، اعمال قاطعانه قانون توسط ماموران و تغيير و بازنگري مقررات راهنمايي و رانندگي، استفاده از تكنولوژي جديد براي كنترل تخلفات و ترافيك و تغيير زيرساخت ها.
بهبهاني خسته بود و تمايلي به مصاحبه اختصاصي نداشت. فكر مي كردم اگر حاضر به مصاحبه مي شد آيا به غير از گلايه ها، حرف ديگري براي گفتن مي ماند؟ بايد روي ديگر سكه مشكلات ترافيك كلانشهرها را ببينيم، آن هم در جايي كه مديران رده اول دولتي و قانونگذاري نشسته اند.

تدوين برنامه راهبردي حمل و نقل و ترافيك
بحران ترافيك در تهران پاياني ندارد. بررسي هاي اخير مسوولان در حل اين معضل نشان داده كه يك بسيج عمومي براي مقابله با اين بحران لازم است، از همين رو كار تهيه و تدوين برنامه راهبردي حمل و نقل و ترافيك تهران در قالب پنج كميته تخصصي آغاز شده است. حسن آقايي، قائم مقام شوراي برنامه ريزي حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، در اين زمينه گفت: از طريق اين برنامه، ماموريت هاي مديريتي شهري در زمينه حمل و نقل و ترافيك در 5 بخش ترسيم مي   شود.
آقايي با تاكيد بر اهميت و جايگاه حمل و نقل در برنامه ريزي شهري افزود: خوشبختانه فاز تحقيقاتي و مطالعاتي شوراي برنامه ريزي حمل و نقل و ترافيك از مدتها پيش آغاز شده و اين شورا هم اكنون وارد مرحله اجرايي و عملياتي شده است.
وي با بيان اينكه وظيفه شوراي مذكور تعريف و تشريح تمامي ساز و كارهاي مورد نياز در اين زمينه است، گفت: ساماندهي ترافيك به ويژه در شرايط پيچيده شهري مانند تهران بدون برنامه ريزي قبلي، آن هم به صورت جامع و دقيق اماكن پذير نيست.
سرپرست اداره كل هماهنگي مناطق، سازمان ها و شركت هاي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري با اشاره به اينكه شوراي برنامه ريزي حمل و نقل و ترافيك از 5 كميته تخصصي تشكيل شده، افزود: مسووليت راهبردي و هدايت اين شورا و كميته هاي زيرمجموعه آن بر عهده معاون حمل و نقل و ترافيك شهري تهران است.
آقايي در پايان كميته هاي پنج گانه مذكور را مديريت شبكه تصادفات و تجهيزات ترافيكي و مديريت ترافيك به ترتيب با مسووليت اداره كل هماهنگي معاونت ترافيك شهرداري تهران و شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك برشمرد و گفت: دو كميته حمل ونقل عمومي و آموزش و اجراي قوانين و مقررات نيز با مسووليت سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران مشغول به فعاليت هستند.

لكه گيري و ترميم معابر در شرايط بد جوي
027003.jpg
با توجه به استفاده نكردن از آسفالت گرم، جهت ترميم و لكه گيري معابر در زمان هاي بارندگي و احتمال بروز مشكلات اجرايي، استفاده از مخلوط پركننده موقتي در اين زمان ها پيش بيني شده است.
مهندس علي آبادي، معاون فني و عمراني شهرداري تهران در جلسه اخير اين معاونت با مسوولان مربوطه در شهر تهران، از استفاده از اين نوع مخلوط كه متشكل از ضايعات آسفالتي تراشيده شده از سطح معابر و قير محول بوده در شرايط بد جوي خبر داد و گفت: اين مخلوط با هزينه  مناسبي تهيه مي شود كه به دليل امكان پخش در شرايط بارندگي به صورت موقتي تا زمان تغيير فصل و ايجاد امكان روكش اصلي و استاندارد، استفاده شده تا كار رفع خرابي هاي آسفالت معابر در هيچ شرايطي تعطيل نشود.
وي اعلام كرد: اين تصميم در راستاي خدمت رساني هرچه مطلوب تر به شهروندان و استفاده بهينه از اعتبارات فني و عمراني است.
پيش از اين نيز شهردار تهران در شوراي شهرداران خطاب به شهرداران مناطق 22گانه تهران خواسته بود تا ستادهاي لكه گيري معابر را فعال كنند تا خيابان  هاي شهر در ايام دهه فجر هيچ گونه لكه اي نداشته باشند.
وي با تاكيد بر رعايت نكات فني از سوي شهرداري هاي مناطق به هنگام انجام كارهاي لكه گيري معابر و خيابان ها گفت: رعايت نكات فني از سوي پيمانكاران موجب كاهش هزينه ها مي شود و عمر عمليات عمراني نيز افزايش مي يابد.
شهردار تهران به شهرداران مناطق 22گانه دستور داد تا تمام لكه گيري معابر و خيابان هاي شهر تهران بايد قبل از فرا رسيدن ايام دهه فجر به پايان رسيده باشد و ديگر در هيچ خياباني لكه اي وجود نداشته باشد.

خروج 20 هزار خودروي فرسوده در سال جاري
027015.jpg
مهر - اين روزها خبرهاي متفاوت و زيادي در مورد از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده مي شنويد، اخباري كه مدت هاي زيادي است پيام كاهش بار ترافيكي و آلودگي هوا را به دنبال دارد. جديدترين اخبار در اين مورد حاكي از خروج 20هزار خودرو با عمر بالاي 30 سال از سيستم حمل و نقل شهري تهران در سال جاري است.
دبير ستاد هواي پاك در آستانه 29 دي ماه، روز هواي پاك، بيش از 70 درصد آلودگي هواي شهر تهران را مربوط به تردد وسايل نقليه غير استاندارد دانسته و گفت: يكي از مهمترين محورهاي عملكرد ستاد هواي پاك در سال جاري تبليغ و ترويج فرهنگ معاينه فني خودرو بوده است. محمدهادي حيدرزاده با ابراز تاسف از مراجعه 19 درصدي مردم براي معاينه فني، به رغم اين شعار ادامه داد: وضعيت بد اقتصادي يكي از دلايل پايين بودن استقبال مردم است و تا زماني كه تسهيلات مالي اختصاص داده نشود، با تبليغ و فرهنگ سازي تغيير آنچناني حاصل نمي شود.
وي افزود: در حال حاضر 5/1 ميليون خودرو در سطح شهر تهران درحال تردد است كه 700 هزار دستگاه بيش از ظرفيت استاندارد شهر تهران است و به اين ترتيب بايد روزانه 6 بزرگراه به معابر شهر تهران افزوده شود.
حيدرزاده يكي از مهمترين فعاليت هاي ستاد هواي پاك را در سال جاري فرهنگسازي جهت معاينه فني خودرو اعلام كرد وگفت: تا پايان سال، 20 هزار خودرو با عمر بالاي 30 سال با هماهنگي بين سازمان  محيط زيست و ايران خودرو و سايپا از رده خارج مي شوند.
وي توسعه مترو در تمامي نقاط شهر تهران را يكي از درمان هاي اساسي براي رفع آلودگي هواي تهران دانست.

۱۲۰ دستگاه اتوبوس شركت واحد خاك مي خورند
027009.jpg
ايسنا - مسوولان شركت واحد اتوبوسراني تهران معتقدند بايد 35 درصد جا به جايي با ناوگان حمل و نقل شهري انجام شود، اما براي اين كار به 10 هزار دستگاه اتوبوس تا پايان سال 85 نياز است و اين در حالي است كه مسوولان شركت ايران خودرو ديزل اعلام كرده اند 120 دستگاه اتوبوس گازسوز آماده تحويل است كه هم اكنون در پاركينگ هاي اين شركت خاك مي خورند.
مهندس شيخاني، مدير عامل شركت ايران خودرو ديزل در جريان بازديد معاون سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: ظرفيت اين شركت سالانه حدود 2 هزار و 500 تا 3 هزار دستگاه اتوبوس گازسوز است كه تاكنون 856 دستگاه اتوبوس تحويل شركت واحد شده و مابقي ظرفيت اين شركت بلا استفاده مانده است.
شيخاني با اشاره به روند مختل شده خريد اتوبوس توسط شهرداري هاي كل كشور، ادامه داد: در صورت ادامه روند فعلي بايد 2 يا 3 سال آينده، در اتوبوس  سازي را ببنديم.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر 520 دستگاه اتوبوس شهري شامل 400 دستگاه اتوبوس ديزلي و 120 دستگاه اتوبوس  گازسوز آماده تحويل است، گفت: متاسفانه به دليل سياستگذاري نامناسب مسوولان، خريد اتوبوس متوقف مانده است.
شركت ايران خودرو ديزل توانايي توليد روزانه حدود 9 دستگاه اتوبوس گازسوز و 11 دستگاه اتوبوس ديزلي را دارد، اما شيخاني معتقد است با توجه به سياست وزارت كشور براي خريد اتوبوس يارانه اي از مجموع مبلغ تمام شده هر دستگاه اتوبوس، 35 درصد از سوي شهرداري خريداري و 65 درصد نيز به عنوان يارانه از سوي سازمان شهرداري هاي كشور پرداخت مي شود كه متاسفانه هيچ كدام توان پرداخت سهم خود را ندارند.

تجهيز پايانه ها به مبلمان شهري
027018.jpg
بارها و بارها اتفاق افتاده است كه در پايانه هاي مسافربري معطل ايستاده ايد و در اين ميان جاي خالي صندلي براي نشستن كاملا محسوس بوده است. اين خبر نويدبخش پايان كمبودهايي از اين دست است.
مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران از مناسب سازي و تجهيز پايانه هاي درون شهري شركت واحد اتوبوسراني به سرويس هاي خدماتي خبر داده است تا دغدغه اي از دغدغه هاي زندگي در كلانشهرها كمتر شود.
مسعود رهنما با تاكيد به دغدغه مديريت شركت واحد اتوبوسراني به رساندن به موقع مسافران به مقصد، گفت: به همين منظور بر اساس جلساتي كه با شهردار تهران و مديريت شركت واحد اتوبوسراني داشتيم، قرار شد به زيباسازي، فضاي سبز، نماسازي و مبلمان پايانه هاي درون شهري توجه بيشتري داشته باشيم و اقداماتي در همين راستا صورت گيرد.
وي با اشاره به شناسايي نيازمندي هاي شهروندان در هنگام مراجعه به اين فضاها، گفت: ساماندهي و طراحي فضا بر اساس اين شناسايي صورت گرفت.
رهنما گفت: كف سازي، فضاي سبز، سيستم مناسب اطلاع رساني و نيازمندي خدماتي، ايجاد قسمتي براي ارايه ميوه بسته بندي يا غذاي سرد براي شهروندان از جمله اين اقدامات است.
مديرعامل سازمان پايانه ها و پار ك سوارهاي شهرداري تهران گفت: تاكنون به نتايج مثبتي در اين زمينه رسيده ايم و اين برنامه ها در حال حاضر در چند ايستگاه درون شهري در حال طراحي است كه در صورت موفقيت آميز بودن، اين طرح در آينده اي نزديك در تمامي پايانه هاي درون شهري اتوبوسراني به اجرا گذاشته خواهد شد.

جهانشهر
حضور كودكان و نشاط مضاعف شهر مديسون 
مديريت مديسون واقع در شمال ديترويت تصميم دارد به منظور جلب توريست و رونق اقتصادي در شهر، پويايي و نشاط را در مركز شهر افزايش دهد. بر اساس نظر مديريت شهر مديسون ايجاد فضاي تعامل و پرنشاط در سطح شهر به رونق اقتصادي و جلب هر چه بيشتر توريست در شهر كمك مي  كند.
به همين منظور مديريت شهر مديسون اقدام به اجراي طرحي كرده است كه توسط آن شهر مديسون تبديل به شهري سرزنده و پويا با تعاملات اجتماعي خواهد شد. شهرداري مديسون در اجراي اين طرح از كودكان كمك گرفته است. بدين صورت كه در اجراي طرح مذكور، مسوولان شهري به پاسخگويي نيازهاي فكري و پرورشي كودكان توجه ويژه اي نشان داده اند و با دردسترس قرار دادن مراكز هنري و فرهنگي و احداث محيط هاي فرهنگي، هنري ويژه كودكان اقدام به جلب كودكان به مراكز شهر كرده اند.
اين اقدام مسوولان شهري در اجراي طرح پوياسازي مراكز شهري باعث شده تا از نيروهاي جوان و پر انرژي براي تحقق طرح مذكور استفاده ويژه اي شود، كه همين امر موجب شده تعاملات اجتماعي ميان كودكان و نوجوانان با مسوولان شهري در سطح بالايي ايجاد شود. تاكنون بررسي ها بيانگر اين است كه اقدامات انجام شده در مركز شهر، از قبيل برپايي كارگاه هاي خياباني و بحث هاي آزاد در پياده روها، موجب افزايش تجربه هنري كودكان و برقراري ارتباطات ميان آنان و هنرمندان شده و مشاركت خردسالان در ارايه ايده براي زيباسازي شهر، طراوت ويژه اي را به اينگونه بحث ها داده است.
همچنين شهرداري مديسون با اصلاح سازي معابر سطح شهر و جلوگيري از تردد خودروها در اين مكان ها اقدام به ساخت مكان هايي امن و عاري از آلودگي صوتي و آلودگي هوا براي كودكان كرده است.
شهرداري مديسون همچنين با دعوت از هنرمندان باعث شده است كه كودكان و نوجوانان در مراكز شهر با هنرمندان مورد علاقه خود به گفت وگو نشسته و با آنان در زمينه مسايل مختلف تبادل نظر كنند.

صنايع آلوده كننده و آلودگي هواي اصفهان
ايلنا - اصفهان علاوه بر اينكه پايتخت فرهنگي و هنري ايران محسوب مي  شود، يكي از چند شهري است كه مركز صنايع و توليدات كشور است. اما وجود اين صنايع در اين شهر تاريخي مشكلات زيست محيطي و آلودگي هوا را براي ساكنان اين شهر به دنبال داشته است.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان، معتقد است كه اگر صنايع آلوده كننده دراصفهان ايجاد شده است، بايد امكانات برطرف كننده آلودگي هوا نيز در آن ايجاد شود.
مرتضي طالبي، با اشاره به اينكه تمامي سوخت جت كشور در پالايشگاه اصفهان توليد مي  شود، گفت: درصد قابل توجهي از برق كشور نيز در نيروگاه هاي اين استان توليد مي  شود. اما سهم اين استان از درآمدهاي ملي كشور بسيار ناچيز است و در حال حاضر، 60 درصد آلاينده هاي هوا در اصفهان از وسايل حمل و نقل و 40 درصد از صنايع ايجاد مي  شود.
وي افزود: با استناد به آمارهاي به دست آمده، از هر 100 هزار نفر در اين استان، 71 نفر مبتلا به سرطان هاي ريوي و تنفسي هستند و بيشتر سرطان هاي ريوي از انتشار۲ SO كه در هوا ايجاد مي  شود، در حالي كه بيش از 50 درصد آلودگي هوا به خصوص انتشار اين گاز، در فصل زمستان در اين استان، ناشي از دو نيروگاه اسلام آباد و شهيد منتظري است.
به گفته وي، مهمترين نقص در زمينه مسايل زيست محيطي، نبود تعريف مناسبي از راهبرد زيست محيطي در كشور است و يكي ديگر از عوارض مشكلات زيست محيطي در اين استان، تخريب و از بين رفتن آثار تاريخي اين استان است.
به اعتقاد اين مسوول در اين راستا هنوز تردد خودروها از قسمت اوليه ميدان نقش جهان قطع نشده و تردد كماكان ادامه دارد.
طالبي در پايان خاطرنشان كرد: آلودگي هوا به يك شهر منتهي نمي  شود، بلكه جريان هاي جوي اين آلودگي را به شهرهاي ديگر نيز منتقل مي  كند.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |