دوشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۱
گلبرگ ورزش
آخرين بليط بخت آزمايي 
مراجع عظام نيز در پاسخ به استفتا تاكيد كرده اند كه اگر جوايز از پولي پرداخت و تهيه شود كه از همين روش جمع آوري شده، حرام است و اگر از پول ديگر تهيه شود و پول جمع آوري شده فقط صرف امور خيريه گردد، مانعي ندارد
027057.jpg
به گفته مدير اجرايي طرح، درآمد حاصله به حساب صندوق اعتباري حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزش كشور واريز خواهد شد تا در امور عام المنفعه ورزش هزينه شود.
محمد محمدپور
۲۱ بهمن ماه سال جاري، 5 هزار شاهد نام برندگان طرح گلبرگ ورزش را خواهند شنيد و به بخت خود كه از خريداران اين برگه ها هستند، لعنت يا درود خواهند فرستاد!
برگه هاي گلبرگ ورزش كه از اواخر ماه جاري در سراسر كشور توزيع خواهد شد، قبض رسيد وجه پرداختي افرادي  خواهد بود كه در امر توسعه ورزش مشاركت كرده اند. اين برگه ها كه هر كدام آن 500 تومان ارزش دارند ،مجوز شركت در قرعه كشي هاي دوره اي نيز خواهد بود كه جايزه بزرگ آن در دوره اول دو هديه 30 ميليون توماني است.
گلبرگ ورزش، مصوبه هيات وزيران و نظرات فقهي مراجع عظام تقليد را پشت خود دارد تا اين بار، طرحي بدون دغدغه و با رعايت موازين شرعي به مرحله اجرا درآيد.
شرعي و قانوني
در نظارت و اجراي طرح گلبرگ ورزش سازمان تربيت بدني، صندوق اعتباري حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزش كشور و موسسه فرهنگي گلبرگ هديه مشاركت دارند. طرح توسط محسن مهرعليزاده، رئيس سازمان تربيت بدني در جلسه هيات وزيران به بحث گذاشته شد و در اولين جلسه اين هيات در ماه آبان با استناد به اصل 138 قانون اساسي به تصويب رسيد.
صندوق اعتبار حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزش كشور مي تواند با رعايت قوانين و مقررات، كمك هاي مردمي براي امر ورزش را در چارچوب طرح ورزشياري كه توسط صندوق تهيه و به تاييد رئيس سازمان تربيت بدني مي رسد، جمع آوري و با نظارت سازمان مزبور در جهت اهداف اهداكنندگان هزينه كند. صندوق مجاز است از محل منابع در اختيار خود مزايا يا جوايزي در اختيار اهداكنندگان كمك ها قرار دهد.
اما براي اينكه طرح ملي ورزشياري از نظر شرعي به مشكل برنخورد و به سرنوشت سلف خويش دچار نشود، محسن مهر عليزاده دست به استفتا از مراجع عظام تقليد زد و از اين مراجع خواست نقطه نظرات فقهي خود را در چگونگي جمع آوري و هزينه كردن وجوه به دست آمده از طريق صندوق و با نظارت سازمان ورزش اعلام كنند. در برگه استفتا تاكيد شده كه درآمدهاي حاصل از اجراي اين طرح با نظارت مستقيم سازمان تربيت بدني صرف امور عام المنفعه ورزشي در كشور مي شود و به نيت تشويق و ترغيب عموم مردم به استمرار اين مشاركت در انتهاي هر دوره و به حكم قرعه، جوايزي از محل درآمدهاي عمومي صندوق به ورزشياران و اهداكنندگان اعطا مي شود. آنچه اهميت دارد اين است كه مهر عليزاده تاكيد كرده منابع مالي اهداي جوايز هيچ ارتباطي با وجوه جمع آوري شده از مردم نخواهد داشت و از محل اعتبارات اختصاص يافته دولتي و ساير عملكردهاي اقتصادي صندوق تامين خواهد شد.
مراجع عظام نيز در پاسخ به استفتا تاكيد كرده اند كه اگر جوايز از پولي پرداخت و تهيه شود كه از همين روش جمع آوري شده، حرام است و اگر از پول ديگر تهيه شود و پول جمع آوري شده فقط صرف امور خيريه گردد، مانع ندارد.
جوايز دور اول دو هديه 30 ميليون توماني، دو هديه 15 ميليون توماني، دو هديه 10 ميليون توماني، دو هديه 5 ميليون توماني، 20 هديه يك ميليون توماني، 200 هديه يكصدهزار توماني و 2هزار هديه 20 هزار توماني است 
اين مراجع هر اقدام و كوششي در جهت بهينه كردن و عمومي كردن ورزش را خدمت و حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزش و ضروري دانسته اند و پرداخت وجوه به قصد صرف در امور عام المنفعه ورزشي را شايسته و بجا خوانده اند.
مجريان طرح همچنين از مراجعه به توضيح المسايل امام ره دريافته اند كه اگر موسسه يا سازماني واقعا براي امور عام المنفعه اقدام به انتشار اوراق كند و مردم به قصد خير و به منظور شركت در امور عام المنفعه مبالغي اهدا كنند و آن سازمان طبق نيات و اهداف اهداكنندگان مبالغ دريافتي و جمع آوري شده را هزينه كند و به منظور تشويق و ترغيب اهداكنندگان جوايزي به آنان داده شود، مانع شرعي وجود ندارد.
۲۰۰ ميليون تومان هديه!
تيراژ برگه هاي گلبرگ در دور اول 2ميليون برگ خواهد بود كه در صورت استقبال مردم، در دوره هاي بعدي افزايش خواهد يافت.
مجري و مدير اجرايي و برنامه ريزي طرح ملي ورزشياري گلبرگ ورزش به ايرانشهر مي گويد: با اينكه جوايز از طريق منابع تخصيص يافته تامين خواهد شد، اما بنا را بر اين نهاده ايم كه هداياي هر دوره را تا 20 درصد درآمد حاصل از فروش تمامي برگه هاي انتشار يافته بالا ببريم. به خاطر همين در دور اول كه 2ميليون برگه منتشر خواهد شد، 20 درصد درآمد حاصله كل يعني 200 ميليون تومان هديه در نظر گرفته شده است.
جوايز دور اول دو هديه 30 ميليون توماني، دو هديه 15 ميليون توماني، دو هديه 10 ميليون توماني، دو هديه 5 ميليون توماني، 20 هديه يك ميليون توماني، 200 هديه يكصدهزار توماني و 2هزار هديه 20 هزار توماني است كه 21 بهمن ماه سال جاري در سالن وزنه برداري مجموعه آزادي طي مراسمي به برندگان در قرعه كشي تعلق مي گيرد. مراسم به طور زنده از شبكه سوم سيما پخش خواهدشد و برندگان از طريق شعب يكي از بانك هاي تجاري كشور كه در اين طرح سهيم است، جوايز خود را دريافت خواهند كرد كه حداكثر ظرف مدت 20 روز پس از طي مراحل كنترل به حساب آنان واريز مي شود.
اما چرا يكي از بانك هاي تجاري در اين طرح سهيم شده؟ مدير اجرايي طرح گلبرگ مي گويد: به خاطر اينكه اين بانك خود را حامي ورزش مي داند. اما غير از حمايتي كه اين بانك مدعي آن است، طبعا بعد تبليغاتي قضيه نيز مدنظر مديران تصميم گيرنده اين بانك قرار گرفته است.
به گفته مدير اجرايي طرح، درآمد حاصله به حساب صندوق اعتباري حمايت از قهرمانان و پيشكسوتان ورزش كشور واريز خواهد شد تا در امور عام المنفعه ورزش هزينه شود.
تفاوت 
پيش از اين هم اقدام مشابهي از جانب يك سازمان ديگر صورت گرفته بود و جامعه از تجارب اينچنيني بي بهره نيست. برگه هاي اين موسسه پس از مدتي ديگر توزيع نشد و اين طور گفته شد كه انتشار و فروش آنها از نظر فقهي مشكل دارد چرا كه جوايز و هداياي آن از طريق فروش همان برگه ها تامين مي شود. اما اين بار سازمان تربيت بدني نظر مساعد فقها را نيز جلب كرده است و تاكيد فراواني بر رعايت مسايل شرعي دارد.
اگر برگه هاي پيشين سوالي روي خود داشت، روي برگه هاي گلبرگ سوالي طرح نشده است تا شائبه مسابقه بودن آن به وجود نيايد و خريداران، برگه ها را به منظور شركت در يك امر عام المنفعه خريداري كنند.
اما به راستي چه انگيزه اي باعث ترغيب اكثر خريداران به خريد اين برگه ها مي شود؟ شركت در يك امر خير عام المنفعه يا برنده شدن در يك قرعه كشي؟
بهتر است بنا را بر اين بگذاريم كه شركت كنندگان با نيت امر خير در اين مسابقه مشاركت مي كنند.

الگانس ارزانتر از ماكسيما؟
027063.jpg
از زماني كه ايران خودرو تصميم گرفت غير از پيكان، خودروهاي ديگري نيز توليد كند تاكنون 14 سالي مي گذرد. اولين خودروهاي پژو در سال 69 هنگامي به بازار آمد كه هنوز پيكان ارباب جاده ها بود...
اما ورود پژو به بازار تاثير خود را بر جاي نهاد. به دنبال پژو 405، مدل هاي ديگر آن نظير 206 و پارس از كارخانه بيرون آمد و كم كم سمند متولد شد.
ايران خودرو حالا به جايي رسيده كه ديگر نيازي به توليد پيكان نمي بيند. استقبال مردم از خودروهاي پژو آنها را مجاب كرده كه به سمت توليد خودروهاي مدل بالاتر نيز بروند و اكنون شنيده مي شود به زودي خط توليد بنزهاي الگانس در اين كارخانه راه اندازي خواهد شد.در صورت تحقق اين امر، ايران خودرو صاحب خط توليد لوكس ترين خودروي داخلي خواهد شد و اين عنوان را از پارس خودرو - كه با توليد ماكسيما گرانترين خودروي توليد داخل را به بازار عرضه مي كند - خواهد ربود.
گفته مي شود خودروهاي الگانس ارزانتر از ماكسيما به بازار مي آيند كه البته بايد با ترديد به اين شايعه توجه كرد. اگر بنزهاي الگانس ارزانتر از ماكسيما عرضه شوند، حتما قيمت ماكسيما و به دنبال آن قيمت ساير خودروها نظير مزدا، پژو پارس، 206،۴۰۵، پرايد و ... كاهش خواهد يافت و بازار خودرو با نوسان شديدي رو به رو خواهد شد.
بايد به انتظار نشست و اولين خودروهاي الگانس را كه به بازار مي آيند نظاره گر بود. برچسب قيمت آخرين محصول ايران خودرو قطعا جاي بحث بسياري خواهد داشت.

ورود ارز براي پرداخت وام
خبري مسرت بخش براي بانك هاي ايراني؛ خيال سپرده گذاران براي سرمايه گذاري در بانك هاي خصوصي راحت شد. بانك هاي خصوصي ايران چند سالي است شروع به كار كرده اند، تاكنون نيز موفق شده اند راهشان را ادامه دهند و با ارايه يك سري تسهيلات، مشاركت مردم را براي سرمايه گذاري جلب كنند.
دو بانك خصوصي سامان و كارآفرين مدتي به انتظار پاسخ بانك جهاني بودند. دوره خصوصي سازي شروع شده و ايران آنقدر مقبوليت دارد تا از اين بانك وام دريافت كند. به رغم مخالفت دولت آمريكا براي عدم پرداخت وام به ايران، بانك جهاني اين كار را انجام مي دهد.
با اين وام دو بانك جان تازه اي گرفته و حالا بايد منتظر اعلام تسهيلاتي براي ارايه به سپرده گذاران باشيم. وام 20 ميليون دلاري طي دوسال به بانك هاي ايراني پرداخت مي شود. بازپرداخت آن 5 سال طول خواهد كشيد و بدين ترتيب خصوصي سازي كه در نهايت حمايت از مصرف كننده را در پي دارد، رو به رونق است.

۸۰ روز دور دنيا
027060.jpg
رويكرد بانك هاي دولتي و خصوصي ايران به پرداخت جايزه هاي بزرگ به سپرده گذاران، انگيزه تهيه گزارشي است در خبرگزاري ايسنا كه جايزه سفر 80 روز به دور دنيا و جوايزي مشابه را به بوته نقد كشيده است...
در حالي كه صفوف به هم فشرده براي افتتاح حساب نشان دهنده علاقه مردم ايران به جايزه هاي بزرگ، روياي قديمي يك چمدان پول بي زحمت، است، دكتر مجيد قاسمي رئيس سابق بانك مركزي به ايسنا گفته است: اختصاص جوايز در اين سطح مخالف سياست هاي اقتصادي ملي است كه تشويق به توليد مي كند. به عقيده دكتر محمد خوش چهره، اقتصاددان نيز چنين است: شبيه كار غربي هاست كه در زمينه هاي مصرف به شدت تبليغ مي كنند.
خب، شما جزو كدام دسته هستيد؟ مخالفان يا موافقان؟ آنها كه با روياي برنده شدن مي خوابند، يا آنها كه پيروزي را در حركت سريع به سمت درآمد و كار مي بينند؟

دنياي مبل در تهران
۲۱ تا 25 دي ماه امسال مي توانيد دست خانم و بچه ها را بگيريد، به مقصد محل دايمي نمايشگاه ها... چرا؟ اين هم سوالي است. مي گويند نمايشگاه مبل است. چهاردهمين نمايشگاه مبلمان، دكوراسيون و معماري داخلي.
تهراني هايي كه در طبقه متوسط رو به بالا هستند از نمايشگاه هاي مشابه استقبال مي كنند. نكته اين است كه كشورهاي نروژ، سوئد، ايتاليا، آلمان، انگليس، اتريش، بلژيك، تركيه، امارات، كره و چين محصولات خود را در اين نمايشگاه عرضه خواهند كرد. به قول معروف ببين و بخر!

مصائب سفر با اتومبيل به اروپا
027066.jpg
ميراث خبر -مسافران ايراني كه قصد دارند با اتومبيل خود به كشورهاي خارجي سفر كنند، به دليل وجود مشكلات قانوني فراوان در امر واردات خودرو مجبورند بيش از 2 ميليون تومان هزينه جهت خريد دفترچه كارنت دو پاساژ، معروف به دفترچه كاپاژ پرداخت كنند.
دفترچه كارنت دو پاساژ همه ساله از سوي كلوپ جهانگردي بين المللي كه 36 كشور عضو آن هستند صادر مي شود و دارندگان اين دفترچه مي توانند بدون پرداخت هزينه هاي گمركي و ضمانت هاي لازم و پروانه ترانزيت خارجي در كشورهاي عضو تردد كنند.
تنها نمايندگي اين كلوپ در ايران در تهران است ومتقاضيان استفاده از اين دفترچه بايد با پرداخت هزينه اي سنگين آن را فقط در پايتخت دريافت كنند.
يك مقام آگاه در گمرك با اعلام اين خبر گفت:اين درحاليست كه گردشگران و جهانگردان تركيه اي براي دريافت دفترچه مذكور تنها 250 هزار تومان پرداخت مي كنند و با استفاده از اين دفتر مي توانند بدون پرداخت حق كمرگي و... وارد خاك ايران و ديگر كشورها شوند.
وي افزود: تا سال گذشته به دليل نبود امكانات فيبرنوري گردشگرداني كه قصد ورود به ايران را با اتومبيل خود داشتند، لااقل يك روز در پايانه مرزي بازرگان گرفتار امورگمركي مي شدند كه خوشبختانه با استفاده از امكانات فيبر نوري و ارتباط اين پايانه با گمرك مركزي، در حال حاضر يك ساعت بيشتر زمان براي انجام امور گمركي خودروهايي كه دفترچه كارنت دو پاساژ دارند نياز نيست.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر بسياري از گردشگران ايراني به دليل بالا بودن هزينه استفاده از اين دفترچه ترجيح مي دهند تا هزينه هاي رايج در امور گمركي را پرداخت كنند.

احتمال قطع گاز
چه بسا از شدت خوشي پس افتاديم. اين آخرين خبر خوبي بود كه به دست ما رسيد و تنمان را لرزاند. در راستاي اينكه سرماي هوا چه غمي است، مدير عامل شركت ملي گاز گفته: در صورت سرد شدن دوباره هوا ممكن است با مشكل قطعي گاز مواجه شويم. سرماي فراگير و طولاني مدت چند روز پيش سبب شد در بعضي مناطق كشور با مشكل قطعي گاز مواجه شويم، به طوري كه دماي هوا در برخي نقاط به 28 درجه زير صفر نيز رسيد. ملاكي گفت: تمهيدات ويژه اي براي جلوگيري از قطعي گاز پيش بيني شده، اما اگر مردم با ما همكاري نكنند امكان ايجاد مشكل دوباره وجود دارد. وي افزود: به عنوان مثال در اغلب واحدهاي مسكوني چندين بخاري وجود دارد، درحالي كه اگر مردم لباس گرم بپوشند و دستور العمل هاي لازم براي نصب درزگير و ... را رعايت كنند، مصرف گاز بيش از حد افزايش نمي يابد.
پس مردم عزيز، لباس گرم را فراموش نكنيد!

فروشگاه
قيمت ميوه و تره بار و فرنگي جات در بازار ميوه و تره بار تهران 
027075.jpg
027078.jpg
027081.jpg
027084.jpg
قيمت هاي فوق توسط آقاي علي امامي كارشناس ميوه و تره بار و فرنگي جات اتحاديه بار فروشان تهران تعيين شده است.

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
واگذاري تاكسي
حدود يك ماه و نيم است كه ماشين خود را از رده خارج كرده ايم و تاكسيراني هنوز تاكسي هاي سمند را به ما واگذار نكرده . كسب و كار ما مختل شده. چه كسي بايد رسيدگي كند؟
تعدادي از رانندگان تاكسي
تاخير خودروسازي
6 ماه پيش براي پژو GLI ايران خودرو ثبت نام كرده ايم كه بايد آبان ماه تحويل مي دادند ولي واگذار نشده.
يك همشهري تهراني
شركت مخابرات تبريز
به علت ماموريت اداري تلفن منزل اينجانب كاركردي نداشته، ولي متاسفانه در قبض تلفن رقمي به عنوان كاركرد ثبت شده بود. به اداره مخابرات مراجعه كردم گفتند اگر كاركرد نداشته باشيد مبلغي را به طور متوسط به عنوان كاركرد درج مي كنيم. اگر مي خواهيد اين اتفاق نيفتد بايد تلفن خود را قطع كنيد كه هزينه قطع و وصل آن بايد پرداخت شود.
علي زاده ، تبريز
درآمد كنكور
براي ثبت نام دخترم در كنكور سراسري از طريق پست مبلغ يكصد هزار ريال پرداخت كردم. با كمال تاسف سازمان سنجش كه يك ارگان دولتي است راه كسب درآمد و كاسبي را خوب ياد گرفته است.
الله وردي
ماشين بالاي 30 سال
وانت بارهاي پلاك قرمز 30 سال به بالا را زودتر از رده خارج كنيد.
طاهري وفا
پايان كار
حدود 4 سال پيش، مغازه اي در مجتمع تجاري بنفشه از شهرداري خريداري كرده ام كه هنوز سند ندارد، با وجود اينكه با همكاري شهرداري اين مجتمع ساخته شده ولي هنوز پايان كار نداده است.
مرادي
بن مستمري بگيران
آموزش و پرورش بن مستمري بگيران را هنوز پرداخت نكرده است.
تهراني - رستمي
فروشندگان چوب وتخته
مسوولان شهرداري منطقه 12 چرا فروشندگان چوب وتخته را از پل چوبي خارج نمي كنند. قبلا قرار بود آنها را به جاده خاوران منتقل كنند.
محمدي 
بازنشستگي در پست
معلولي هستم كه 10سال در شركت پست مشغول به كار بودم ، از سال 74 تا الان. حق بيمه ام را هم پرداخت كردم و همه كارهاي قانوني براي بازنشستگي را انجام داده ام، اما هنوز اين كار انجام نشده است و مي گويند قانون 3 سال را به زمان بازنشستگي اضافه كرده است.
محمدي از تهران
سد معبر در خيابان جمهوري 
از اهالي خيابان جمهوري، خيابان پيروزي هستم. كسبه محله اعم از بقالي و نمايشگاه ماشين و بنگاه املاك، وسايل خود را در خيابان قرار داده و سد معبر مي كنند. با توجه به اينكه خيابان جمهوري پاركبان ندارد، ما نمي  توانيم ماشين هايمان را پارك كنيم.
صالحي 
اي كه دستت مي رسد كاري بكن 
پيش از آن كز تو نيايد هيچ كار
از دولت محترم خيرخواه جناب آقاي خاتمي تقاضا و استدعاي عاجزانه داريم در اجراي كامل مراحل مساعدت به بازنشستگان پيش از 1379 كه خوشبختانه مورد تاييد و تصويب مجلس ششم و هفتم واقع شده، عنايت و مرحمت عاجل مبذول فرمايند.
سيداحمد كياني طالقاني 

بازتاب
احتراما بازگشت به چاپ مطلب به عنوان داروي فمارا در ستون به ما زنگ بزنيد آن نشريه محترم به اطلاع مي رساند:
به دنبال اعمال سياست خصوصي سازي در زمينه واردات اقلام دارويي توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و قطع واردات اقلام دارويي توسط هلال احمر و شركت سهامي دارويي كشور و ادامه واردات آنها توسط نمايندگان كارخانه هاي داروسازي در ايران، از چندين ماه قبل پروفورم هاي ثبت سفارشي ارسالي از سوي هلال احمر در مورد بسياري از داروها منجمله داروي Femara از سوي وزارت بهداشت عودت داده شده و مسووليت واردات اين قبيل داروها از جمله Femara از هلال احمر سلب و به عهده نمايندگي هاي كارخانجات داروسازي گذاشته شد.
در اين مدت موجودي سازمان براي داروي Femara به پايان رسيد و به همين دليل اين دارو در هلال احمر موجود نيست. در اين ميان، مراكز تهيه داروهاي تك نسخه اي اين دارو را با ارز غير حمايتي وارد كرده اند و به همين علت در اين مراكز با قيمت گران قابل تهيه مي باشد.
روابط عمومي سازمان تداركات پزشكي جمعيت هلال احمر

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |