سه شنبه ۱۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۲
مبل، خارجي يا داخلي؟
ايران در زمينه توليد مبلمان استيل پس از كشورهاي ايتاليا و فرانسه در جايگاه بسيار مطلوبي در دنيا قرار دارد
027156.jpg
صنم بياناتي 
امروزه در دكوراسيون منازل استفاده از وسايلي چون فرش، مبل، ميز و صندلي، لوستر، بوفه و وسايل تزئيني ديگر به صورت الزام در آمده است. عدم حضور هر يك از اين ملزومات، فضاي داخلي خانه را با كاستي هايي مواجه مي سازد كه در ديد ظاهري، نماي خانه را نامانوس مي كند. شايد يكي از وسايلي كه كمبودش بيش از ساير لوازم ديگر محسوس است، مبل باشد.
امروزه تنوع مبلمان در دو شكل استيل و راحتي انتخاب را مشكل كرده است. حدود 4 سال پيش با واردات مبلمان راحتي از خارج از كشور، توليد مبلمان داخلي مثل راحتي به شكل جدي با مشكل مواجه شد. البته اين مشكل تنها دامنگير مبلمان راحتي شد، چرا كه ايران در زمينه توليد مبلمان استيل پس از كشورهاي ايتاليا و فرانسه در جايگاه بسيار مطلوبي در دنيا قرار دارد. طرح هاي مجسمه اي، كله شيري و منبت كاري هاي كار شده در مبلمان استيل ايراني در دنيا بي نظير است. يكي از مزيت هاي استيل هاي ايراني نسبت به كار كشورهاي خارجي در اين نكته مي گنجد كه در كشوري مثل ايتاليا مبل هاي استيل به شكل ماشيني توليد مي شود، در صورتي كه مبلمان استيل ايراني به صورت دستي كار مي شود و دوام و استحكام استيل ايراني يكي از بارزترين مشخصه هاي اين نوع مبلمان است كه اين مقاومت دليلي جز استفاده از چوب هاي خشك شده ندارد؛ نكته اي كه يكي از مشخصه هاي دوام در مبل است. زماني كه در ساخت مبلمان از چوب تر استفاده مي   شود پس از مدتي كه چوب كار شده در مبل خشك شود، ترك خورده يا به قول توليدكنندگان چوب مي تركد و از هم باز مي شود.
نكته ديگر پارچه هاي كار شده در مبلمان استيل ايراني است كه اكثرا ساخت تركيه است. رنگ تابا بيشتر از ساير رنگ ها در اين نوع مبلمان كاربرد دارد و فنرهاي داخل مبل استيل را بوخان تشكيل مي دهد. اگر طرفدار مبل استيل هستيد بهتر است مبلمان توليد داخلي را انتخاب كنيد، چرا كه مبل استيل توليد كشور ما به كشورهاي اروپايي نيز صادر مي شود.
در كشور ما رسم شده كه يك كارگاه رويه كوبي به توليد مبل راحتي پرداخته، در نتيجه در پي اين اقدام كيفيت كاهش يافته و مشتري هم كه قادر به تشخيص در اين زمينه نيست 
اما بسياري از افراد مبل راحتي را به خاطر فضايي كه در اختيار دارند ترجيح مي دهند. در حال حاضر تنوع مبلمان راحتي در كشور فراوان است، اما متاسفانه با وجود رونق مبلمان راحتي خارجي در كشور و تنوع در طرح و مدل و رنگ و كيفيت مطلوب اين نوع مبلمان، كارگاه هاي توليد كننده داخلي با خطر انحلال مواجه شده اند. مبلمان راحتي معمولا به صورت پارچه اي و چرم در بازار وجود دارد. مبل چرم به دو شكل چرم مصنوعي و طبيعي موارد استفاده متعددي در پي دارد. اگر براي محل كارتان مبل چرم را پسنديده ايد بهتر است چرم مصنوعي را انتخاب كنيد، ولي اگر از دوستداران مبلمان چرم براي منزلتان هستيد حتما چرم طبيعي، را مورد توجه قرار دهيد. علتش هم چيزي نيست جز دوام بيشتر. البته چرم طبيعي خود انواع مختلفي دارد. مثلا در مبل هاي چين معمولا چرم طبيعي خوك مصرف مي شود و اين در شرايطي است كه در چرم طبيعي توليد كشور تركيه اكثريت چرم طبيعي گاوي متعلق به كشور ايتالياست. به طور طبيعي چرم خوك نازكتر از چرم گاوي است، بنابراين دوام كمتري هم خواهد داشت. البته در خريد مبلمان خارجي بايد نكته اي ديگر را هم سنجيد و آن اينكه مبلمان وارد شده به كشور ما از چه كشوري آمده و شرايط آب و هوايي كشور فوق با آب و هوايي ما همخواني دارد يا خير؟ به عنوان مثال مبل توليد شده در كشوري با آب و هواي مرطوب، در كشور ما و مثلا در شهري مثل تهران با آب و هواي خشك به طور قطع دوام و استحكام لازم را نخواهد داشت، چرا كه مواد اوليه و استخوان بندي مبل فوق در كشوري با همان آب و هوا سازگاري داشته و مسلما در كشوري ديگر با آب و هوايي كاملا متفاوت كارايي لازم را نخواهد داشت. اما واقعيت اين است كه توليدات مبلمان راحتي در داخل كشور در حال حاضر از شرايط خوبي برخوردار نيست. پارچه هاي به كار رفته در مبل هاي راحتي ايراني معمولا ترك هستند و به طور كلي بيشتر از چوب هاي جنگلي راش ايراني استفاده مي شود و استحكام اين مبل معمولا به وسيله چسب چوب تضمين مي شود، اما اين دليل افت بازار توليدات راحتي داخلي نيست كما اينكه در بسياري از اين مبل ها توليدات داخلي به خاطر اسكلت بندي چوبي در مقابل توليدات خارجي كه اكثرا نئوپان در آنها كار شده مقاومترند، اما آنچه در اين زمينه مطرح است تبليغات وسيع شركت هاي خارجي و تنوع در رنگ، مدل و در نهايت برچسب خارجي است كه مشتريان را به سمت اين مبلمان كشانده است. به عنوان مثال شركت هاي ايپك، مونتل، استقبال و سراي كه همه متعلق به كشور تركيه است با تقريبا تبليغات وسيع، طرح هاي متنوع و رنگ هاي متعدد و در نهايت كيفيت مطلوب توانسته اند بازار مبل راحتي را در اختيار بگيرند. مثلا يكي از مبل هاي پارچه اي همين شركت ها را مي توان با قيمتي حدود يك تا 2ميليون تومان خريداري كرد، در حالي كه حدود 18 ماه گارانتي و 5 سال خدمات پس از فروش نيز همراه مبل هست. شايد تساوي قيمت بين مبل هاي ايراني و خارجي يا تنها عنوان خارجي باشد كه مردم را ترغيب به خريداري مبلمان خارجي مي كند و اين قضيه در نهايت منجر به تعطيلي تعداد زيادي از كارگاه هاي توليدي داخل مي شود.
خليلي يكي از واردكنندگان مبلمان خارجي معتقد است: شركت هاي توليد كننده خارجي با سرمايه هاي كلان وارد بازار جهاني شده اند و نبض بازار را به دست گرفته اند و كار به جايي رسيده كه كشوري مانند تركيه به كشورهاي اروپايي نيز مبل صادر مي كند و اينها همه در شرايطي است كه ما در سالهاي نه چندان دور مبلمان راحتي به كشورهاي تازه استقلال يافته شوروي سابق صادر مي كرديم، اما متاسفانه قدر ندانستيم و كم كاري در زمينه توليدات داخلي، راه را براي ورود مبلمان خارجي باز كرد.
در كنار همين صحبت ها، رنگرز يكي از توليدكنندگان داخلي مي گويد:مردم ما فرهنگ خودباوري ندارند. با اينكه كيفيت مبلمان داخلي مطلوبتر از توليدات خارجي است، اما مردم صرفا به اين دليل كه اين مبلمان خارجي است آنها را انتخاب مي كنند و اين باعث كسادي بازار كار توليدكنندگان داخلي شده، به طوري كه 70 درصد كارگاه هاي توليدكننده داخلي منحل شده و باقيمانده نيز با اين شرايط تهديد مي شود.
يكي ديگر از دلايل عدم موفقيت توليدكنندگان داخلي را مي توان دخالت كاري كارگاه هاي كوچك در كارگاه هاي بزرگ دانست. به عنوان مثال در كشور ما رسم شده كه يك كارگاه رويه كوبي به توليد مبل راحتي پرداخته، در نتيجه در پي اين اقدام كيفيت كاهش يافته و مشتري هم كه قادر به تشخيص در اين زمينه نيست، اين شرايط نامطلوب در كيفيت مبل را به ديگر مبل هاي توليد داخلي تعميم مي دهد و در نتيجه گزينه توليدات خارجي را بر مي گزيند، از اين رو بازار مبل داخلي با تهديد روبه رو مي شود.

شما هم به دنبال كار مي گرديد؟
027162.jpg
فرهنگسراي كار اقدام به راه اندازي بانك اطلاعات تجارب خوداشتغالي كرده است كه افراد خوداشتغال و صاحب سرمايه مي توانند با مراجعه به دبيرخانه اين فرهنگسرا از مشاوره هاي شغلي بانك اطلاعات خوداشتغالي در بخش هاي مختلف استفاده كنند.
رمضان لطفي، رئيس فرهنگسراي كار معتقد است كه محدوديت هايي درخصوص ايجاد شغل در دستگاه هاي دولتي وجود دارد. براي ايجاد شغل در اين دستگاه ها براي هر نفر 20 ميليون تومان هزينه نياز است، اما خوداشتغالي در اين مورد بسيار كم هزينه تر است.
اخيرا موضوع كارآفريني در دستور كار بسياري از دستگاه هاي خدماتي همچون شهرداري قرار دارد. لطفي مي گويد: فرهنگسراي كار در راستاي ترويج فرهنگ كارآفريني مبادرت به راه اندازي دبيرخانه دايمي تجارب اطلاعات خوداشتغالي كرده است و به اين صورت افرادي كه داراي تجارب حرفه اي خاص هستند، مي توانند با مراجعه به اين دبيرخانه و عضويت در اين بانك، فرم تقاضاي تسهيلات از اين فرهنگسرا را پر كنند. عمده مشكلات كارآفرينان نبودن ابزار توليد و محلي براي فروش محصولات و توليدات خود است. مديريت فرهنگسراي كار با گفت وگو با شهرداري هاي مناطق و برگزاري جلسات هفتگي اقداماتي براي برگزاري نمايشگاه هاي هفتگي ترتيب داده است. از سوي ديگر دبيرخانه بانك اطلاعاتي تجارب خوداشتغالي نيز ضمن تماس با ارگان ها و دستگاه هاي مختلف، شرايط را براي بازاريابي و عرضه مستقيم كالاهاي كارآفرينان فراهم مي كند.مدير فرهنگسراي كار يادآور مي شود: ما تا به امروز بيش از 50 نمايشگاه خوداشتغالي به صورت رايگان با همكاري شهرداري ها در سراسر مناطق تهران برگزار كرديم كه اجناس و كالاهاي موردنياز مردم با قيمت نزديك به هزينه توليد، به طور مستقيم در اختيار بازديدكنندگان قرار مي گيرد.وي ادامه داد: مناطق شهري تهران داراي بافت هاي مختلف فرهنگي و قومي است و هر منطقه براي خود ظرفيت ها و استعدادهاي خاصي در توليد و عرضه كالا دارد، لذا بانك اطلاعاتي تجارب كارآفريني بر اساس نيازسنجي هر منطقه راه اندازي شده است و همه كارآفرينان را دعوت به عضويت در اين بانك مي كند.به گفته وي در پاتو ق هاي فرهنگي كه در محل فرهنگسراي كار به طور هفتگي برگزار مي شود، هر دفعه يكي از مسوولان ذي ربط در امور اشتغال حضور داشته و افراد خوداشتغال با مراجعه به پاتوق  مي توانند از مشاوره هاي اين مسوولان براي خوداشتغالي استفاده كنند.افراد متقاضي مي توانند پس از مراجعه به دبيرخانه بانك اطلاعاتي تجارب كارآفريني فرم تقاضا را پر كرده و در نمايشگاه هاي هفتگي براي عرضه صنايع توليدي خود، غرفه رايگان دريافت كنند.
لطفي ادامه داد: دبيرخانه تاكنون تعداد يكهزار عضو دارد كه بيشتر آنان را زنان سرپرست خانوار تشكيل مي دهند.

بانك هاي خارجي مي  آيند
027159.jpg
نظام بانكداري در بسياري از كشوها از ايران پيشرفته تر است، در اين مقوله ترديدي نيست. بانك هاي ايراني مي  كوشند با تبليغات و ارايه تسهيلات، مشاركت مردم در سپرده گذاري  را افزايش دهند. سرمايه مردم است كه چرخ بانك را مي  چرخاند.
بانك هاي خارجي مدت هاست قصد دارند وارد ايران شوند و در بازار رقابت بانك هاي ايراني سري درآورند. آنها با برنامه هايي كه دارند، اميدوارند با افزايش كيفيت و تنوع خدمات، بازار رقابتي سالم را ايجاد كنند.
دكتر سعيد شيركوند، حضور بانك  هاي خارجي را براي ارتقاي كيفيت خدمات مفيد دانست و گفت: حضور بانك هاي خارجي نياز به مقدمات زيادي دارد و فعاليت اين بانك ها در مرحله اول با مشكلات زيادي روبه رو خواهد شد، ولي بايد با گذشت زمان اين مشكلات را شناسايي و رفع كنيم. معاون وزير اقتصادي و دارايي در ادامه اظهار داشت: حضور بدون برنامه بانك هاي خارجي ممكن است انحصاراتي را در كشور ايجاد كند و به بازار پولي آسيب برساند. تا پايان سال آينده موانع حضور بانك هاي خارجي در كشور رفع شده و با فراهم شدن مقدمات در سال دوم برنامه چهارم توسعه شاهد حضور بانك هاي خارجي در بازار پولي كشور خواهيم بود.

وام مسكن به سود برج سازان
۸ سالي است وام مسكن به جوانان به ويژه زوج هاي جوان پرداخت مي  شود. اندازه بهره اين وام ها به گونه اي است كه جوانان قادر به پرداخت آن نيستند و بسيار ديده شده كه پيش از تحويل منزل آن را فروخته اند.
دكتر رضا فريد اعلم، كارشناس مسكن و شهرسازي گفت:در حال حاضر عمده متقاضيان وام هاي مسكن، انبوه سازان هستند. بهره وام مسكن بالاست و برج سازان به دليل داشتن شرايط مالي مناسب با دريافت وام مسكن اقدام به ساخت واحدهاي مسكوني مي  كنند.
يكي ديگر از تبعات منفي اين وام، افزايش قيمت مسكن است. وام مسكن نه تنها موجب خانه دار شدن اقشار متقاضي جامعه مي  شود، بلكه موجب افزايش قيمت مسكن نيز خواهد شد. زيرا متقاضي دريافت وام با توجه به بهره بالاي اين وام، قيمت واحد مسكوني ساخته شده را با احتساب بهره وام پرداختي تعيين و در نتيجه قيمت مسكن افزايش مي  يابد. اين در حالي است كه در مواقع بسياري متقاضيان وام مسكن به دليل تاخير در پرداخت اقساط خود بايد علاوه بر پرداخت كارمزد، جريمه ديركرد وام دريافتي خود را نيز بپردازند.

خودروهاي وارداتي سالم بسوزد
027165.jpg
چندماهي است بحث واردات خودرو نقل محافل گوناگون است. احتمال فرسودگي خودروهاي وارداتي، واردكنندگان و محيط زيست را تحت تاثير قرار خواهد داد. از اين رو نظارت بر واردات از نگراني هاي آينده مي  كاهد.
روابط عمومي وزارت بازرگاني، با هدف شفاف سازي مقررات مربوط به واردات خودرو و در اجراي آئين نامه ضوابط فني سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، چگونگي رعايت معياري مصرف سوخت خودروهاي وارداتي به كشور را به شرح زير اعلام كرد:
۱- تمام خودروهايي كه از طريق نمايندگي مجاز به حالت تجاري ثبت سفارش مي  شوند، نياز به اخذ مجوز مستقيم از سازمان ياد شده را دارند.
۲- بر اساس تصميمات اتخاذ شده در مهرماه سال جاري تمامي خودروهايي كه با پلاك اتحاديه اروپا و به صورت مالكيت فردي ثبت سفارش مي  شوند، نيازي به اخذ تاييديه مصرف سوخت از سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور را ندارند.
۳- خودروهايي كه به صورت مالكيت فردي از ساير كشورها به غير از اتحاديه اروپا به كشور وارد مي  شوند، بر اساس فهرست تعيين شده توسط سازمان مذكور، مجاز به ترخيص بوده و نياز به استعلام از سازمان بهينه سازي سوخت كشور ندارند. در صورتي كه خودرو خاصي در اين فهرست نباشد، به اخذ مجوز موردي نياز دارد.

مصرف روزانه بنزين به۷۱ ميليون ليتر مي  رسد
مصرف بنزين در سال آينده بيش از 10 درصد افزايش خواهد يافت.
به گزارش قلم سبز ايران، برآوردهاي صورت گرفته توسط وزارت نفت نشان مي دهد در صورت تثبيت قيمت بنزين و با ادامه روند كنوني توليد خودرو، مصرف سوخت در سال آينده نيز بيش از 10 درصد افزايش خواهد يافت. متوسط رشد مصرف بنزين در جهان 2 تا۵‎/۲ درصد است به اين ترتيب مصرف بنزين ايران 4برابر بيشتر از استانداردهاي بين المللي است. متوسط مصرف روزانه بنزين در حال حاضر 65 ميليون ليتر است كه با احتساب رشد 10 درصدي، ميزان مصرف به بيش از 71 ميليون ليتر در روز خواهد رسيد.
مقرر بود قيمت بنزين و ساير فرآورده هاي نفتي به قيمت فوب خليج فارس برسد كه با مصوبه مجلس مبني بر تثبيت قيمت ها به ميزان 80 تومان اين موضوع از دستور كار خارج شد.

فروشگاه
قيمت انواع خودرو
027171.jpg
027174.jpg
027177.jpg
027180.jpg

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
طرح خودياري 
مدير دبستان شهيد رجايي واقع در خيابان بهبودي، آموزش و پرورش منطقه 2، طي نامه اي از اوليا خواسته كه خودياري مدرسه 21 هزار تومان براي هر دانش آموز باشد. حتي شماره حساب هم داده اند.
مرادي 
طبقه بندي مشاغل 
طرح طبقه بندي مشاغل چند سالي است كه در شركت سايپا اجرا نشده، نماينده هاي مشاغل طبق قانون كار بايد هر 4 سال يك بار انتخاب شوند، ولي 8 سال است كه تغيير نكرده اند.
طبق بخشنامه داخلي شركت بايد مبلغي به حقوق كاركنان اضافه شود. امسال طبق قانوني به عنوان حق جذب براي گروه 6 به بالا، 50 تا 200 هزار تومان اضافه شده، ولي براي گروه 6 به پايين حقوقي اضافه نشده است.
رضايي به نمايندگي از كاركنان سايپا
عدم تعهد
در تاريخ 28/5/83 در فروش فوق العاده ايران خودرو به مناسبت تولد حضرت زهرا سمند LX جهت تحويل آذرماه ثبت نام كرده ايم. آخرين قسط آن را نيمه اول آذر پرداخت كرده ايم، ولي هنوز تحويل نداده اند.
محقق 
بازنشستگي 
مجلس اعلام كرده بود كساني كه 25 سال سابقه بيمه داشته باشند، مي توانند در هر سني كه هستند بازنشسته شوند، ولي همسر من مدتي است كه به تامين اجتماعي رجوع مي كند و در حالي كه 29 سال سابقه خدمت دارد، مي گويند هنوز به ما ابلاغ نشده. مگر چقدر طول مي كشد كه يك دستور از مجلس به ساير نهادها ابلاغ شود؟
خانم ميرزايي 

شهرداري منطقه 6 بررسي كند
كوچه عالمي، خيابان هشت بهشت، ميدان گلها، جوي وسط خيابان قرار دارد. به دليل آسفالت هاي مجدد اين جوي تبديل به خندق شده. چندين بار با معاونت عمراني شهرداري منطقه 6 تماس گرفته ايم، فقط 5 متر انتهايي كوچه 300 متري را درست كرده اند.
محمدخاني 
قطع درختان و زباله ها
خيابان آزادي ابتداي نواب، ضلع جنوب شرقي تقاطع درختان را قطع كرده و مملو از زباله شده و بوي تعفن آن آزاردهنده است، مسوول رسيدگي به اين قضيه كدام منطقه شهرداري است؟
ترابي 
اسكناس خليج فارس 
پيشنهاد مي  كنم مسوولاني كه مامور چاپ و طراحي اسكناس 5 هزارتوماني هستند، روي اين اسكناس  نقشه خليج فارس و نام آن را درج كنند تا نشان دهند كه خليج فارس يكي از سمبل هاي فرهنگ ايرانيان است.
فرزند هموفيلي 
شوهرم فوت كرده و سال 75 كليه ام را فروخته ام، اجاره خانه دو ماهم عقب افتاده و يك فرزند هموفيلي دارم. شماره تلفن اين شهروند در دفتر روزنامه  موجود است.
بازنشستگان ارتش 
چرا مطالبات بازنشستگان ارتش دير پرداخت مي شود؟ مي      خواستم از مسوولان بپرسم اگر بودجه هر سال چند ماه زودتر ابلاغ شود، به چه كساني ضرر مي   رسد؟
يك بازنشسته ارتش 
دقت در گزينش 
مسوولان محترم دواير و هيات هاي گزينشي ادارات و سازمان ها، توجه داشته باشند كه پاسخ آنها به استعلام منابع تامين نيروي انساني همان سازمان جهت ادامه كار شاغلان، تا چه حد مي  تواند در سرنوشت و آينده اجتماعي و خانوادگي گزينش شوندگان موثر و حتي حياتي باشد.
محمود بليغيان از اصفهان 
سرعت گير
باند غربي اتوبان شهيد باقري در حد فاصل ميدان قنات كوثر و خيابان 196 تهرانپارس احتياج به چند سرعت گير دارد چون در ابتداي آن هم چراغ قرمز نيست. اتومبيل هاي زيادي در آنجا تصادف مي  كنند. تا افراد بيشتري تصادف نكرده اند، فكري شود.
محمدي 

بازتاب
پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه 
احتراما، در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 3562 مورخ 2/9/83، ستون صداي مصرف كننده تحت عنوان تصرف خيابان به اطلاع مي رساند:
آزاد سازي گذرهاي عمومي از مصالح ساختماني همواره مورد توجه و دقت خاص نواحي پنجگانه از جمله ناحيه  ۲ منطقه بوده و مي باشد. عليهذا در آدرس مورد اشاره مشكلي از لحاظ تردد حاصل از وجود مصالح ساختماني نمي باشد، لذا شهروند گرامي جهت اعلام دقيق تر محل مي تواند با شماره تلفن 3356935 روابط عمومي منطقه 14 تماس حاصل كند.
اسماعيل ابراهيمي مشاور و مدير روابط عمومي 

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |