سه شنبه ۱۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۲
جاي خالي طنز ايراني
خنده اي بر ظواهر
027168.jpg
به به .... مي گن ... و اگر خوب بتونين با لهجه مورد نظر جوك تعريف كنيد، ديگران مي خندند وگرنه اينگونه نخواهد بود. به نظر شما آيا اين طنز است؟ آيا خنديدن سوژه شما را تبديل به طنز مي كند؟
داوود بني اردلان كارگردان و دانشجوي تئاتر، جوك ها را زير سوال برنده قوم هاي مختلف كشور مي داند.
او كه از سال گذشته تاكنون به دنبال نمايشنامه اي طنز در متون فارسي گشته است تا همراه گروه پنج نفره اش آن را براي نمايشنامه خواني يا اجراي تئاتر آماده كند مي گويد: متاسفانه ما عادت كرده ايم طايفه هاي مختلف را مسخره كنيم و بخنديم. هميشه از دم دست ترين چيزها براي خنداندن ديگران استفاده مي كنيم.
او ادامه مي دهد: متاسفانه ما خنداندن را با طنز اشتباه گرفته ايم، مثلا در بعضي سالن هاي تئاتر و صدا و سيما همه براي خنداندن به تيپ سازي مي انديشند و با سطحي ترين لوازم بيننده را مي خندانند، بدون اينكه او را لحظه اي به تكرار وادار كنند.
بني اردلان مي خواهد حتي براي يك دقيقه بيننده را به فكر وادار كند.  بايد تفاوتي بين سالن تئاتر و سيرك باشد.
كارگردان جوان كه يكسال است به دنبال نمايشنامه اي كمدي در متون فارسي مي گردد تا در نمايشنامه خواني هاي كمدي ايراني فرهنگسراي نياوران اجرا كند مي گويد: طي اين سال متوجه شدم اكثر متون كمدي ايراني حرفي براي گفتن ندارند.
بني اردلان مثنوي، بوستان و گلستان سعدي و حتي غزليات حافظ را سرچشمه طنز مي داند. اما متاسفانه مميزي و ديدگاهي كه نسبت به اين متون وجود دارد اجازه كار به گروه هاي تئاتر نمي دهد. وقتي روي اين متون دست مي گذاريم با حالتي كه عده اي به متون مي دهند، ترس ما بيشتر مي شود كه مبادا ساختارشكني ما جواب ندهد، از طرف ديگر عده اي به متون غربي توجه مي كنند.
او مي گويد: تا دلتان بخواهد جوانان ما متون غربي كار مي كنند، آن را مي شناسند، هر روز در تئاتر شهر و مولوي متون غربي كار مي شود، متون نويسنده هاي آمريكايي و فرانسوي كار مي شود، اما متاسفانه از متون فاري كهن و معاصر و شناخت نويسندگان ايراني خبري نيست.
از نظر او غربي ها فرهنگ و متون ما را گرفته و به زبان خود درآورده اند و متاسفانه ما از آنها پيروي مي كنيم و به آنها قبطه مي خوريم. او از متون جمالزاده مي گويد و اينكه به خاطر بازي لغات جمالزاده، به سادگي نمي توان داستان هاي او را تغيير داد، از آخوندزاده مي گويد و نمايشنامه هايي كه بروز نيست و ترس از خطر براي اجراي اين نمايشنامه ها و عدم ارتباط تماشاگر با آثارنويسنده هاي دوره مشروطه.
حالا عجيب نيست كه كارهاي نويسنده هاي معاصر ايران بيش از هر چيز به جوك شبيه است تا طنز!
بني اردلان قصد دارد به همراه گروه پنج نفره اش داستان هاي دهخدا، كارهاي آخوندزاده، سعدي، حافظ و مولوي را به اكنون باز گرداند و به نمايشنامه تبديل كند. ما سعي داريم به شكل كارگاهي متون را به نوشته تبديل كنيم. چون هم دانشجو هستيم و هم معتقديم اگر از نظر تئوري قوي شويم از نظر عملي نيز قوي خواهيم شد.
متاسفانه كار كارگاهي در ميان دانشجويان طرفدار ندارد، چون اين گروه ها خود را برتر از نسل هاي پيش مي دانند و نسل هاي گذشته هم آنها را قبول ندارند و در نتيجه بين آنها تعاملي وجود ندارد. مساله ديگر البته كمبود سالن تمرين است كه مانع از فعاليت هاي كارگاهي مي شود. همه اين دلايل باعث شده تا گروه بني اردلان نتواند نمايشنامه هاي ايراني را اجرا كند.
حالا آنها قصد دارند متون ايراني را به نمايشنامه تبديل كنند و هر دو ماه يك بار در فرهنگسراي نياوران بخوانند. غير از اين سالي يكبار نمايشنامه توسط اين گروه اجرا مي شود. منتظر باشيد تا از متون كهن فارسي، سالي يكبار طنز بيرون بيايد.

فرهنگ
بررسي مسايل كتاب كودك در ايران 
نيمه دوم اسفندماه امسال و همزمان با اولين جشنواره بين المللي كتاب كودك، همايش بررسي مسايل كتاب كودك در ايران برگزار مي شود، اما شما اگر جزو يكي از دسته هاي نويسندگان، مترجمان، منتقدان، ناشران و كتابداران، محققان و مدرسان ادبيات كودك و نوجوان هستيد مي توانيد با مقاله هايتان در اين همايش شركت كنيد. مقالات شما مي تواند درباره موضوعاتي مانند: چيستي ادبيات كودك و جريان شناسي نقد ادبيات كودك، نشر كتاب كودك و نوجوان ايران و بازار جهاني، شعر نوجوان و چالش هاي امروز، طنز در ادبيات كودك و نوجوان، آموزش در نشر و توليد كتاب كودك و نوجوان، ظرفيت هاي ادبيات كهن و ادبيات عاميانه براي كودكان امروز ايران، ادبيات ديني و ادبيات معنوي براي كودكان و نوجوانان و كتاب هاي كارتوني و كميك استريپ باشند. براي اين كار فقط تا اول بهمن ماه فرصت داريد مقاله ها و تحقيقات خود را به ستاد برگزاري اولين جشنواره بين المللي كتاب كودك و نوجوان بفرستيد.

صحنه۱
يك شب ديگر هم بمان 
چيستا يثربي تصميم دارد بانمايش يك شب ديگر هم بمان سيلويا در بيست و سومين جشنواره تئاتر فجر شركت كند. اين نمايش كه كارگرداني و نويسندگي آن را خود يثربي بر عهده دارد، در واقع مي تواند به نوعي تمثيل زنان هنرمند باشد، چون برداشتي آزاد و متفاوت از زندگي سيلويا پلات، شاعر مشهوري است كه در سن 31 سالگي خودكشي كرد. در اين نمايش مهسا مهجور به همراه سام درخشاني، مينو زاهدي، حميدرضا جوكار و الناز تاريخي بازي مي كنند. رحيم نوروزي هم در اين جشنواره نمايش شما خانمي با مانتو آبي نديديد را روي صحنه مي برد. اين نمايش داستان مردي است كه در طبقه بيست و سوم يك برج 23 طبقه زن خودش را گم مي كند. بنابراين او براي پيدا كردن زنش كه مانتو آبي پوشيده است تمام طبقات ساختمان را مي گردد. در اين نمايش علي عطايي، احمد مهران فر، هايده حسيني  زاده و دانيال نوربخش بازي مي كنند و نوروزي علاوه بر كارگرداني، نويسندگي اين اثر را هم برعهده دارد.

صحنه۲
تنها راه ممكن در جشنواره تئاتر فجر
تنها راه ممكن نام نمايشي به نويسندگي وكارگرداني محمد يعقوبي است كه در بيست و سومين جشنواره تئاتر فجر به نمايش در مي آيد. اين نمايش در واقع شامل 8 اپيزود با نام هاي: ناگفته ها، افسانه، اپيدمي، خنده، پدر، فرشته ديگر به دنيا مي آيد، پژواك و تنها راه ممكن است كه هر كدام از آنها به ترتيب با هم ارتباط دارند و در آنها بازيگراني مانند: بهروز بقايي، ناهيد مسلمي، علي سليماني، آيدا كيخايي، جواد مولانيا، پگاه طبي نژاد، مهدي صباغي، اميرحسين حسيني، شبنم خزلي و ستاره مرتضايي بازي مي كنند. براي ديدن اين نمايش بايد تا شروع جشنواره تئاتر فجر امسال منتظر بمانيد. اما براي ديدن نمايش شب بيست و يكم به كارگرداني مجيد قرباني فقط تا 28 دي ماه فرصت داريد تا به خانه هنرمندان برويد. اين نمايش نوشته محمود استاد محمد است و در آن نگاهي ويژه به مقوله اعتياد و آسيب شناسي آن در مردم جنوب شهر و شهر بزرگي مانند تهران شده است. ضمنا اين نمايش با همكاري حوزه هنري شهرري هر روز به جز جمعه ها در ساعت 30:18 و در كارگاه تجربه خانه هنرمندان اجرا مي شود.

جعبه
ماجراي هم جبهه اي ها
ديشب اولين قسمت از سريال همسفران پخش شد. اين سريال داستان 5 دانشجو است كه سال 63 به جبهه اعزام مي شوند، در حالي كه تقدير براي هر كدام از آنها چيزي رقم مي زند كه قابل پيش بيني نيست. اين سريال در 26 قسمت 50 دقيقه اي تهيه شده و شما مي توانيد تكرار اين سريال را امروز ساعت 40:13 از شبكه سوم تماشا كنيد.
طرز تهيه كيك برساله را مي توانيد امروز ساعت 40:16 و در قالب برنامه به خانه برمي گرديم از شبكه تهران آموزش ببينيد.
ساعت 19 از شبكه تهران سريال قهر و آشتي پخش مي شود. پس از چند پيام بازرگاني و با پايان سريال قهر و آشتي، طنز پاورچين روي آنتن خواهد رفت. ماموران پرونده هاي راكد هم امشب ساعت 15:20 از شبكه سوم پخش مي شود. امروز سه شنبه است و مطابق هر هفته ساعت 21 از شبكه دوم فيلم سينمايي را خواهيد ديد. مجموعه پرستاران عنوان سريال سه شنبه شب هاي شبكه اول سيما است. اين سريال را مي توانيد ساعت 10:22 تماشا كنيد. آخرين برنامه امروز هم خانه پدري است، تكرار اين مجموعه ساعت 23 از شبكه تهران پخش مي شود.
ديگر لازم به تذكر هم نيست كه امروز فوتبالي در كار نيست و ليگ قهرمانان اروپا تعطيل است. چند هفته ديگر هم بايد اينگونه سپري كنيد، يعني بدون فوتبال.

هوا
هواي خوب 
يك روز خواننده اي تماس گرفت و از نحوه ارايه وضعيت هوا گلايه كرد. گلايه از اين بود كه چرا ناشكري مي كنيم و نمي گوييم به به چه هواي خوبي. حالا امروز قصد داريم حتي اگر شده به خاطر همان يك نفر ناشكري نكنيم. امروز دماي هوا 9 درجه سانتيگراد بالاي صفر است و در سردترين لحظه ها هم به 3 درجه بالاي صفر مي رسد. آسمان تهران ابري است و آلودگي چند روز اخير هوا هم همچنان ادامه دارد. حرف آخر اينكه خدا را شكر.

ذهن زيبا
بي خرد در شهر خود غريب است و در ميان عزيزان خود،خوار
حضرت علي (ع )
زيبايي گوياست، حتي وقتي ساكت است.
ضرب المثل فرانسوي
حرف مثل پرنده است، وقتي از دهان خارج شد، حتي با چهار اسب هم نمي توان آن را بازگرداند.
ضرب المثل اسپانيايي
با دو نوع خوشي روبه رو هستيم، خوشي هاي ساده كه استرس شما را از بين مي برند و خوشي هاي بي ارزش كه بر استرس شما مي افزايند.
پرمود بترا

امروز
از ديروز تا فردا
وقتي يك كودك به سنين جواني مي رسد براي پدر يا مادرش يكي از لذتبخش ترين كارها تصميم گيري براي ادامه زندگي كودك بزرگ شده شان است. سنجش شرايط تحصيلي، وضعيت كاري وخلاصه روايت ادامه زندگي اش از سوژه هاي مورد علاقه والدين است. شايد جواني كه به عبارتي نماد ميانه بين كودكي و روزهاي دور زندگي است باعث اين به فكر افتان باشد. به نظر شما اگر اين سنجش و تصميم گيري در وضعيت هاي ديگر هم انجام شود، چه اتفاقي مي افتد؟ بهانه چنين كاري را نصف شدن ماه اول زمستان قرار دهيد. دي ماه نصف شده و اگر به گذشته نگاه كنيد خيلي دور نه، همين اول ماه متوجه وضعيت منحني زندگيتان خواهيد شد. اگر با نگاه به گذشته داستان آينده را روايت كنيد، نتيجه جالبتري خواهيد گرفت. اين كار چندان سخت نيست. عبرت گرفتن از ديروز و تجربه اندوختن براي فردا. شايد ما شهرنشين ها به فرصت بيشتري نيازمند باشيم. حالا فرصت به دست آمده است، تا پايان دي ماه چه كاره ايد؟

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |