شنبه ۱۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۶
برگزاري جشنواره نشريات دانش آموزي
مدادي كه كمرنگ نمي ماند
027489.jpg
مسعود مير
يك پسر جوان به روزنامه هايي خيره شده كه پاهايش را پوشانده و گويي كه اين روزنامه مثل فيلم هاي كارتوني مي خواهد تمام وجود او را فرا بگيرد. يك مداد بزرگ هم روي دوش او است.
با ديدن اين تصوير چه ذهنيتي پيدا مي كنيد؟ فيلم قهرمان تنها يا پسرك خسته...
افكار سينمايي را از ذهنتان بيرون كنيد. اين تصوير آدم جشنواره اي است كه گرچه با جشنواره فيلم فجر متولد مي شود، اما هيچ ربطي به آن ندارد. بيلبورد و تيزرهاي اولين جشنواره سراسري نشريات دانش آموزي را در سطح شهر و جعبه جادويي حتما ديده ايد. اصل مطلب از اين قرار است كه به همت دبيرخانه جشنواره نشريات دانش آموزي وابسته به اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان، جشنواره اي در بهمن ماه برگزار مي شود كه در آن نشريات دانش آموزي و نشرياتي كه براي دانش آموزان منتشر مي شوند مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت.
نويد بركچيان يك جوان 23 ساله است كه عنوان رئيس ستاد جشنواره روي ميز خالي اش به چشم مي خورد.
دبير جشنواره هم محمد اشعري است كه دانشجوي روزنامه نگاريست و دستي هم به قلم دارد. اشعري مي گويد: تمام دانش آموزاني كه در مدرسه شان نشريه تهيه مي كنند چه ديواري و چه در قطع هاي ديگر در اين جشنواره مي توانند شركت كنند.
بعد از اينكه آثار دانش آموزان توسط هيات داوران اوليه كه از 7 نفر دانشجوي روزنامه نگار تشكيل شده، نشريات را در 10 رشته مورد قضاوت قرار دادند، آثار منتخب توسط يك تيم حرفه اي متشكل از استادان روزنامه نگاري داوري نهايي خواهند شد.
خبر ، گفت و گو، گزارش، مقاله، طنز، كاريكاتور و گرافيك بعضي از عناوين رشته هايي هستند كه دانش آموزان عاشق روزنامه نگاري مي توانند جايزه اش را بگيرند. اين جايزه يك تنديس مداد زرين است كه حتما براي دانش آموزان آنقدر جذاب است كه خاطره اش را از ياد نبرند وبعد از آنهم قلم شان را زمين نگذارند.
اشعري مي گويد: تاكنون 270 نشريه دانش آموزي از سراسر كشور به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است. روز سيزدهم بهمن ماه نمايشگاه بهترين نشريات دانش آموزي افتتاح خواهد شد كه متشكل از نشريه هاي برگزيده دانش آموزان و همچنين نمايشگاهي از مطبوعات حرفه اي كه براي نوجوان ها و جوان ها منتشر مي شوند، خواهد بود. روز چهاردهم بهمن ماه اتفاق جالبي براي اين روزنامه نگارهاي تازه كار مي افتد. افرادي كه آثارشان از نظر هيات داوران قابل قبول شناخته شده در اين روز در كلاس  هاي فشرده آموزشي شركت خواهند كرد. هدف ابتدايي اين كار، آموزش به دانش آموزاني است كه در ميان تمام مشكلات تحصيلي شان نتوانسته اند شوق نوشتن را به فراموشي بسپارند هر چند كه اين نوشته ها از نظر خيلي ها چندان به درد بخور تلقي نشود. همزمان با برپايي اين نمايشگاه دو انتخاب ويژه هم از سوي دبيرخانه جشنواره به ثبت مي رسد. اول انتخاب يك نشريه برتر كه بتوان آنرا به عنوان الگوي ساير نشريات دانش آموزي در ايران معرفي كرد. هر چند كه نشريات دانش آموزي تاكنون در ايران چندان مورد توجه نبوده اند و جدي گرفته نشده اند و دوم معرفي نشريه اي كه از نظر هيات داوران خاص قلمداد شود. دبير اين جشنواره مي گويد: به نظر تيم داوران، نشريه دانش آموزي كه از بم در اين جشنواره شركت كند شايسته اين انتخاب است. ما شايد با برگزاري اين جشنواره بتوان براي استعدادهاي روزنامه نگاري ايران جايگاهي درنظر گرفت كه مانند خيلي از استعدادهاي ديگر به هدر نروند و با اطمينان بيشتري به آينده روزنامه نگاري ايران نگريست. با برگزاري اين جشنواره - كه مقرر شده فقط همين يك دوره برگزار نشود - فلسفه نام مداد كم رنگ مشخص تر خواهد شد. نام اين جشنواره شايد به اين دليل مداد كم رنگ است كه نشريات دانش آموزان چندان مورد توجه قرار نمي گيرند. مي توان اميدوار بود كه رسم قلم براي استعدادهاي كم سن و سال روزنامه نگاري مشخص تر شود، رسم قلم كمرنگي نيست...

امروز
ايران تعطيل است 
علي احمدي - وقتي وارد كاخ گلستان تهران شديد، چشمانتان را ببنديد. همين كافي است تا چنارها و صداي پرنده ها و قوهاي كاخ گلستان شما را به 130 سال پيش ببرند اما در اين بازگشت به عقب يادتان باشد كه به سمت ايوان تخت مرمر نرويد چون نمي توانيد آنجا را بازديد كنيد.
براي ديدن ايوان مرمر بايد به امروز برگرديد، چشم هايتان را باز كنيد و تصوير تخت مرمر را در بروشور كاخ گلستان نگاه كنيد، حالا مي توانيد دوباره چشم هايتان را ببنديد و در عالم خيال، ناصرالدين شاه را به ياد آوريد؛ زماني كه بار عام داده و پايش را در حوضچه گلاب تخت مرمر گذاشته است.
به خودتان فشار نياوريد چون درست همان لحظه اي كه چشمانتان را بسته ايد و فكر اين هستيد كه خدايا واي ناصرالدين شاه چقدر كارهاي ... ناگهان راهنما به سراغتان مي آيد و مي گويد: ايوان تخت مرمر به علت نصب سيستم تهويه هوا يعني سيستم سرمايش و گرمايش تا اطلاع ثانوي تعطيل است و از شما دعوت مي كند كه به بخش هاي ديگر مجموعه سربزنيد.
اگر ما را به اندازه آن راهنما قبول داريد لطفا ذهنتان را لحظه اي به ما امانت دهيد تا برايتان بگوييم كه ايوان تخت مرمر جايگاه مراسم سلام بود و بارعام طبقات مختلف مردم در مقابل آن برگزار مي شد.
اين بنا از قديمي ترين بخش هاي ارگ سلطنتي است و به دوره كريمخان زند باز مي گردد. يعني در سال 1221 هجري قمري فتحعلي شاه به حجاران و سنگتراشان معروف اصفهاني امر كرد تا با سنگ مرمر زرد يزد تختي بسازند تا هميشه در وسط ايوان نصب شود. ميرزا باباي شيرازي نقاشباشي آن را طراحي و استاد محمد ابراهيم اصفهاني آن را از 65 قطعه مرمر بزرگ و كوچك اجرا كرده است.
در دوره فتحعليشاه و ناصرالدين شاه معماري و تزئينات آن تغيير كرد و به شكل امروزي درآمد.
آخرين مراسمي كه در اين ايوان برگزار شده است سال 1304 بود. اينها را نوشتيم تا گشت وگذار شما در كاخ گلستان با نديدن ايوان تخت مرمر ناقص نماند!

نمايشگاه
آثار طراحي و البته نقاشي
آثاري از نقاشي و حجم در گالري مژده به نمايش درآمده اند. اين آثار كه متعلق به مرضيه مهرخوان هستند تا 23 دي ماه بر ديوارهاي گالري مژده باقي مي مانند. نشاني گالري مژده هم در سعادت آباد،  خيابان علامه طباطبايي شمالي، كوچه 18شرقي، پلاك 91 است. اما اگر احتمالا به اطلاعات بيشتري نياز داشتيد مي توانيد با شماره تلفن 2067442 تماس بگيريد. گالري هفت ثمر هم اين روزها ميزبان آثار طراحي مهدي حسيني است براي ديدن اين آثار هم تا 23 دي ماه مي توانيد به خيابان مطهري، كوه نور، خيابان پنجم، شماره 25 برويد يا با شماره  تلفن 8731403 تماس بگيريد. علاوه بر اينها نمايشگاهي از نقاشي هاي گروهي در نگارخانه نقش جهان برپا شده است. اما لازم نيست براي ديدن اين آثار زياد عجله كنيد، چون اين نمايشگاه تا 28 دي ماه ادامه دارد و براي بازديد از آن بايد به نشاني: نياوران، كوچه همايونفر، كوچه سعدي، كوچه حافظ،  خيابان آيت الله محمودي، پلاك 59 مراجعه كنيد يا براي داشتن اطلاعات بهتر با شماره تلفن 2735270 تماس بگيريد.

فرهنگ 2
بررسي سبك هاي شعر معاصر
روزهاي شنبه هر هفته شاعران جوان و استادان ادبي براي توضيح جايگاه سبك هاي مختلف شعر معاصر در فرهنگسراي سالمند دور هم جمع مي شوند. در اين گردهمايي علاوه بر مروري بر سبك هاي مختلف شعر و آشنايي با زندگي يكي از شاعران معاصر، اشعار شاعران جوان كه به سبك شعر نو سروده شده اند مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. براي شركت در اين گردهمايي حضور همه شاعران آزاد است و براي اينكار مي توانيد روزهاي شنبه هر هفته از ساعت 3بعدازظهر به فرهنگسراي سالمند در ميدان امام حسين، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام برويد يا اگر به اطلاعات بيشتري احتياج داشتيد با شماره  تلفن هاي 9-3358688 تماس بگيريد. خانه فرهنگ نصر هم براي آشنايي كودكان با نماز مسابقه اي را با عنوان زنگ نماز برگزار كرده است. اين مسابقه مخصوص گروه سني 10 تا۱۲ سال است و براي ثبت نام و شركت در آن فقط تا 30 دي ماه فرصت داريد تا براي گرفتن پرسشنامه به اين خانه فرهنگ در كوي نصر، خيابان چهارم مراجعه كنيد يا براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 8271820 تماس بگيريد.

فرهنگ 1
دوره هاي تربيت مربي
فرهنگسراي اقوام يك دوره كلاس هاي علوم قرآني برگزار كرده است. اين كلاس ها شامل:روخواني،  روانخواني، حفظ، فصيح خواني، تجويد، صوت و لحن، مداحي، تفسير، احكام و مهد قرآن هستند.براي شركت در اين كلاس ها مي توانيد به اين فرهنگسرا در ميدان ابوذر، خيابان سجادجنوبي، ميدان بهاران، دارالقرآن بهاران مراجعه كنيد يا براي اطلاعاتي بيشتر با شماره  تلفن هاي 6218568 و 6237470 تماس بگيريد.
ضمنا اين فرهنگسرا دوره هاي تربيت مربي علوم قرآني را برگزار كرده است. اين دوره ها كه شامل: تاريخ اسلام، تفسير، مترجمي، احكام و آموزش تخصصي قرآن هستند با حضور استادان علوم قرآني برگزار مي شوند. اما يادتان نرود براي شركت و ثبت نام دراين دوره ها تنها تا پايان اين ماه يعني 30 دي فرصت د اريد به فرهنگسراي اقوام برويد، نشاني هم همان است كه چند خط بالاتر نوشتيم.

ذهن زيبا
فرصت زود مي گذرد و دير به دست ميآيد.
امام حسن مجتبيع
تنها راه دستيابي به اهداف دراز مدت، آن است كه نخست به هدف هاي كوتاه مدت خود دستيابي.
زيگ زيگلار
ماهيگيري از يك بشكه، ورزش نيست، اما اگر هدف گرفتن ماهي است، بله شما او را گرفته ايد!
پرمود بترا
كسي كه وجدانش پاك باشد، زود خوابش مي برد.
ضرب المثل سرخ پوستي

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |