شنبه ۱۹ دي ۱۳۸۳
گفت وگو با مرد اول فوتبال جهان
فوتبال در آي سي يو
دونالد مك راي (خبرنگار انگليسي): هنگامي كه وقت ملاقات از سپ بلاتر، رئيس فدراسيون بين المللي فوتبال(فيفا) گرفتيم، تصور كرديم كه او با اقتدار و دلايل محكم از برنامه هاي خود و وضعيت حاكم بر فوتبال جهان دفاع خواهد كرد. اما پس از گذشت چند دقيقه از مصاحبه، دريافتيم كه او بيشتر تمايل دارد در مورد مسائل شخصي زندگي اش صحبت بكند و راهكار مناسبي براي حل بحران ها و چالش هاي وجود در فوتبال جهان ندارد. به هر حال، پاسخ هاي بلاتر در دفتر كار بسيار مجلل وي بسياري از مسائل فوتبال جهان را آشكار مي سازد.
008733.jpg
امير بهادري نژاد
* چرا شما همواره لباس هاي آبي رنگ بر تن مي كنيد؟
- پدرم به مدت ۴۰ سال كارگر يك كارخانه  توليد مواد شيميايي بود و لباس كارش آبي رنگ بود. به همين دليل براي اين كه همواره به ياد او باشم، معمولاً از كت و شلوار آبي و يا سرمه اي استفاده مي كنم.
* پس شما زندگي بسيار سختي داشتيد؟
- ببينيد، زندگي سخت بود اما فقير نبوديم.
* از چه زماني وارد ورزش فوتبال شديد؟
- در سن ۴ سالگي، چون كفش هايم بر اثر ضربه زدن به توپ ترك برمي داشت همواره والدينم مرا تنبيه مي كردند. هنگامي كه وارد دانشگاه شدم، باشگاه لوزان اسپورت تمايل خود را براي امضاي قرارداد با من ابراز داشت، اما چون تنها ۱۸ سال سن داشتم براي امضاي قرارداد به رضايتنامه پدرم نياز داشتم. به همين دليل به پدر مراجعه كردم اما پاسخ او منفي بود و گفت: تو هرگز نمي تواني زندگي خود را از راه فوتبال بگذراني.
* اما ظاهراً پيش بيني پدر شما چندان هم درست نبود؟
- بله او اشتباه مي كرد،چون از زماني كه به فيفا پيوسته ام، بسيار ثروتمند شده ام.
* دقيقاً چه زماني وارد تشكيلات فيفا شديد؟
- سال ۱۹۷۵.
* پست بازي شما در زمين فوتبال چه بود؟
- نوك حمله.
* آيا گل هم مي زديد؟
- بله، يك مهاجم بسيار سرعتي و با انگيزه بودم و چندين بار بيش از ۲۰ گل در طول يك فصل به ثمر رساندم.
* پس به چه دليل به يك بازيكن سرشناس تبديل نشديد؟
- پدرم اجازه نداد، چون او مرا مجبور كرد كه ليسانس اقتصاد بگيرم در حالي كه تمام مربيانم مي گفتند كه تو به فوتباليست  بزرگي تبديل خواهي شد.
* آيا در مشاغل ديگر هم فعاليت كرده ايد؟
- بله در حوزه توريسم، روابط عمومي و حتي روزنامه نگاري.
* روزنامه نگاري؟
- بله، در حوزه روزنامه نگاري ورزشي قلم مي زدم.
* آيا نويسنده خوبي بوديد؟
- (بلاتر در حالي كه كارت خبرنگاري مربوط به زمان حضورش در مطبوعات را نشان مي دهد) با اعتماد به نفس مي گويم بله و تخصص من در نوشتن مطالب تحليلي و بلند بود.
* چند بار ازدواج كرده ايد؟
- سه بار.از ازدواج اولم يك دختر دارم و ازدواج دوم نيز مانند ازدواج نخست به طلاق انجاميد.
* ازدواج سوم شما به كجا انجاميد؟
- من در پايان سال ۲۰۰۲ با يك خانم ايده آل از نظر اخلاقي ازدواج كردم. اما متأسفانه اين ازدواج تنها ۵ ماه دوام داشت و از يكديگر طلاق گرفتيم.
* تماشاگران اسپانيايي چندي پيش عليه بازيكنان سياهپوست تيم ملي انگليس شعارهاي نژادپرستانه سر دادند چرا فيفا در تنبيه فدراسيون فوتبال اسپانيا تا اين حد تعلل به خرج داد؟
- بايد به اسپانيايي ها فرصت مي دادم تا پرونده خود را تكميل بكنند. من ابتدا قصد داشتم به مطالعه پرونده بپردازم و جنجال نكنم.
* من مي خواهم بدانم كه شما شخصاً معتقديد كه چگونه بايد با نژادپرستي در فوتبال مبارزه كرد؟
- محدوده مجازات مي تواند از نشان دادن كارت زرد تا محروميت متغير باشد.
* آيا محروم كردن تيم هايي كه تماشاگران آنها شعارهاي نژادپرستانه سر مي دهند، از بازيهاي خانگي راه حل خوبي است؟
- به نظرم، بدترين راه حل است. چون اگر مردم را از ورزشگاه دور نگاه داشت، چگونه مي توان به آموزش آنان پرداخت. به نظرم اگر داور بازي و يا مسئول اجرايي ديدار دو تيم اسپانيا و انگليس در آن شب تلخ جرأت و شهامت لازم را داشت، ابتدا بازي را متوقف مي كرد و سپس پشت ميكروفون مي گفت: اگر يك شعار نژادپرستانه ديگر بشنوم، بازي را تعطيل خواهم كرد.
* اخيراً نايب رئيس باشگاه آرسنال اعلام كرده، فوتبال جهان به مرز اشباع شدن رسيده و هم اكنون در بخش (ICU) آي سي يو به سر مي برد. آيا شما با اظهارات وي موافق هستيد؟
- بله، كاملاً. شما ببينيد كه بخش اعظم برنامه هاي تلويزيوني را فوتبال تشكيل مي دهد و بينندگان به ستوه آمده اند. به عنوان مثال شما مي توانيد در صورت سير بودن، ۵ روز هفته خاويار ميل كنيد. اخيراً شنيده ام كه تعداد تماشاگران فوتبال ايتاليا چه در ورزشگاه ها و چه در برابر تلويزيون ها در حال كاهش است.
به همين دليل به شدت نگران اوضاع فوتبال هستم و اگر مكانيسم مشخص و مؤثري براي كنترل اين رشته ورزشي نداشته باشيم آن گاه در نهايت تنها چند باشگاه مطرح در سطح جهان باقي خواهد ماند و ثروتمندان، ثروتمندتر خواهند شد و بهترين بازيكنان را جذب خواهد كرد.
* آيا بهتر نيست براي كنترل فوتبال، فدراسيون هاي كشورهاي مختلف را مجبور كنيد تعداد تيم هاي حاضر در ليگ خود را كاهش بدهند و يا از بازيكنان بومي بيشتري در تركيب اصلي خود بهره ببرند؟
- بله، اما فوتبال انگليس انعطاف پذير نيست و تمام تلاش هاي ما را زير سؤال مي برد.
* چطور؟
- ما به صراحت اعلام كرده ايم كه در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ كليه رقابتهاي باشگاهي بايد روز ۱۴ماه مه به پايان برسد تا بازيكنان خسته و فرسوده وارد جام جهاني ۲۰۰۶ نشوند. اما تنها فدراسيوني كه با اين طرح مخالفت كرده، فدراسيون فوتبال انگليس است. آيا با اين عدم همكاري مي توان شرايط حاكم بر فوتبال را تغيير داد؟ با اين حال هنوز هم معتقدم كه مي توانم به كنترل اين رشته ورزشي بپردازم.
* البته من فكر نمي كنم كه شما قادر شويد تعداد تيم هاي حاضر در ليگ برتر را كاهش دهيد؟
- اميدوارم كه بتوانم.
* در مورد استفاده از بازيكنان بومي چطور؟
- معتقدم كه هر باشگاه حداقل بايد از ۵ بازيكن بومي در تركيب اصلي خود استفاده بكند، چون در اين صورت بازيكنان بومي درس هاي تازه اي از بازيكنان خارجي خواهند آموخت.
* آيا مي توانيد باشگاه هاي اروپايي را مجبور به استفاده از بازيكنان بومي نماييد؟
- بسيار دشوار است، اما اتحاديه اروپا بايد ما را در اين زمينه ياري بدهد.
* آيا شما روزنامه هاي ورزشي سراسر جهان را مطالعه مي كنيد؟
- بله، هر روز از طريق كامپيوتر روميزي خود به مطالعه روزنامه هاي ورزشي مي پردازم. روزنامه هاي آلمان و ايتاليا به ندرت از من انتقاد مي كنند اما روزنامه هاي انگليسي هر روز مرا به باد انتقاد مي گيرند و ايده هايم را احمقانه معرفي مي كنند. از اينكه خبرنگاران انگليسي شب و روز براي تخريب من تلاش مي كنند متأسف هستم و مي دانم كه در نهايت ناكام خواهند شد.
*انتخابات بعدي فيفا در سال ۲۰۰۷ انجام خواهد شد، آيا براي سومين بار متوالي در اين انتخابات پيروز خواهيد شد؟
- هنوز زود است در مورد انتخابات فكر كنم.
* اما شما بايد از هم اكنون به فكر جمع آوري آراي ۲۰۵ فدراسيون از سراسر جهان باشيد.
- بگذريم. در مورد تيم محلي ام سؤال كنيد.
* هرچه مي خواهيد در مورد تيم محلي خود بگوييد.
- من سعي مي كنم كه شنبه ها بعدازظهر حتي در شرايط يخبندان به كنار زمين بروم و تيم محبوب خود را تشويق كنم. هنگامي كه در كنار تيم سابق خود هستم، احساس مي كنم كه در خانه هستم.
شناسنامه
بلاتر كيست؟
جوزف سپ بلاتر در روز دهم ماه مارس سال ۱۹۳۶ در شهر ويسپ سوئيس چشم به جهان گشود. وي پس از فارغ التحصيل شدن از كالج سيون وسنت موريس به دانشكده حقوق دانشگاه لوزان سوئيس رفت و به ادامه تحصيل پرداخت كه در نهايت موفق به دريافت مدرك كارشناسي در رشته مديريت بازرگاني و اقتصاد شد. وي پس از پايان تحصيلات دانشگاهي خود در پست هايي چون رياست روابط عمومي سازمان جهانگردي سوئيس، دبير كل فدراسيون  هاكي روي يخ سوئيس فعاليت كرد و عضو كميته برگزاركننده بازي هاي المپيك ۱۹۷۲و ۱۹۷۶ بود.وي در سال ۱۹۷۵ به كادر فيفا پيوست و در سال ۱۹۹۸ در يك انتخابات جنجالي رقيب خود، يوهانسون را شكست داد و رئيس فيفا شد.

نگاه
ديدگاه يك منتقد
طرح هاي بلاتر براي بهبود وضعيت فوتبال جهان مخالفان بسياري دارد كه اغلب منتقدان وي را، خبرنگاران انگليسي تشكيل مي دهند. به هر حال براي آشنايي با نظرات منتقدان بلاتر، خلاصه مقاله يكي از مخالفان سرسخت رئيس فيفا را كه در قالب طنز نوشته شده، مرور مي كنيم.
***
بلاتر مي گويد كه در فوتبال نبايد نتيجه مساوي وجود داشته باشد و در پايان هر بازي بايد برنده و بازنده آن مشخص بشود. البته اين براي اولين بار نيست كه بلاتر چنين طرح هاي بي منطق و جنجالي را مطرح مي كند. او قبلاً خواستار بزرگتر شدن دروازه ها و برگزاري جام جهاني در فواصل زماني كوتاه تر شده بود.
به همين دليل پيش بيني مي شود در صورتي كه وي براي سومين دوره متوالي به عنوان رياست فيفا انتخاب بشود آنگاه براي اينكه گفته نشود اين حقوق كلان را براي چه دريافت مي كند، تغييرات عجيب ديگري را در فوتبال جهان به وجود خواهد آورد كه فهرست اين تغييرات به اين شرح است:
ممنوعيت حضور بازيكنان چپ پا در مسابقه هاي فوتبال
تا آنجايي كه به ياد داريم اغلب بازيكنان بزرگ فوتبال جهان از جمله مارادونا، ريولينو، پوشكاش، جرسون، هاجي، چارلتون، بارنز، وادل، استويچكف، ركوبا، كارلوس، گيگز و مالديني چپ پا بوده و هستند.
پس بعيد نيست بلاتر براي نابودي فوتبال، حضور بازيكنان چپ را در فوتبال جهان ممنوع اعلام كند.
ممنوعيت تكل زدن
اگر بازيكن به حدي كافي تبحر داشته باشد به راحتي مي تواند از تكل حريف بگذرد كه در گذشته بازيكناني چون پله و يوهان كرايف چنين كاري را انجام مي  دادند.
اما حالا كه بلاتر مي خواهد فوتبال را به بسكتبال تبديل بكند، تكل زدن را ممنوع اعلام كنيد.
برگزاري يك تورنمنت بين المللي در هر روز
بلاتر معتقد است كه نبايد براي برگزاري يك تورنمنت معتبر در سال صبر كرد.
پس پيشنهاد مي كنم كه هر روز يك تورنمنت برگزار بشود تا بلاتر راضي باشد.
فوتبال با پا بازي نشود
با توجه به اينكه انسان خواهان تنوع و تغيير است پس بهتر است كه شيوه بازي فوتبال را تغيير داد. حالا كه دو قرن است فوتبال با پا بازي مي شود از اين پس آن را با دست بازي كنيد.
بن  ناهار ۴۰۰ دلاري براي كاركنان فيفا
از آنجايي كه بلاتر بخش اعظم بودجه فيفا را صرف بهبود وضعيت زندگي كارمندانش مي كند، پيشنهاد مي دهيم دو بن ناهار ۴۰۰ دلاري براي كاركنان فيفا در نظر بگيرد چون تنها افراد عادي مي توانند با ۱۰ دلار يك غذاي كامل بخورند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
دانشجو
سياست
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  دانشجو  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |