يكشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۳
گزارشي از اردوي ۱۰ روزه بايرن مونيخ در امارات
هاشميان در همسايگي ايران غريب بود
009090.jpg
عكس ها :عليرضا حبشي از امارات
رضا خسروي
وحيد هاشميان پس از روزهاي پرتنشي كه در نيم فصل اول بوندس ليگا داشت، حالا به آرامشي دست پيدا كرده كه مي تواند در نيم فصل دوم رقابت هاي فوتبال باشگاههاي آلمان او را به تركيب اصلي بايرن برساند. مهاجم ايراني مونيخي ها پس از درخششي كه در بوخوم داشت به هيچ وجه نتوانست آن روند رو به جلو را در تيم محبوب بايرن ادامه دهد و خيلي زود به يك بازيكن نيمكت نشين تبديل شد. اما خصوصيات روحي او و اعتماد به نفس بالايي كه هاشميان دارد باعث شد او همچنان با انگيزه اي دو چندان در تمرينات تيمش شركت كرده و حالا بسيار اميدوار است كه در رقابت هاي نيم فصل دوم بتواند حقش را از اين تيم بگيرد.
بايرن مونيخ پس از پايان رقابت هاي نيم فصل اول بوندس ليگا اردوي تداركاتي اش را در امارات برگزار كرد. وحيد هاشميان هم به همراه اين تيم به نزديكي هاي ايران آمد. چهارشنبه شانزدهم دي ماه كاروان بايرن وارد دبي شد و از آنجا كه هتل محل اقامتشان آماده نبود به طور موقت در هتل ساختمان مركز تجاري دبي (ابراج الامارات) اسكان يافتند. براي استقبال آنها تعدادي از مسئولان فدراسيون فوتبال امارات و علاقه مندان به اين تيم راهي فرودگاه شده بودند اما وحيد هاشميان آشنايي ميان استقبال كنندگان پيدا نكرد. يك شب پس از حضور بايرن در دبي، فليكس ماگات سرمربي اين تيم و اليور كان دروازه بان تيم بايرن مونيخ در كنفرانس مطبوعاتي با حضور خبرنگاران عربي شركت كردند و به سؤالات مطرح شده پاسخ دادند. اين كنفرانس ساعت يك بعد از ظهر برگزار شد و ماگات پس از اين كنفرانس راهي محل اولين  تمرين بايرن شد. بازيكنان اين تيم با لباس هاي يكدست نقره اي وارد زمين چمن ورزشگاه پليس شدند و وحيد هاشميان هم ميان آنها در حال حركت بود. هاشميان خصوصيات خاص خودش را دارد. زماني كه وارد زمين چمن مي شود فقط به توپ نگاه مي كند و گوشش به دستورات ماگات است. كمتر با كسي حرف مي زند و بيشتر با توپ جلوي پايش بازي مي كند. تمرين كه شروع مي شود مي تواني تلاش مضاعف و انگيزه بالاي وحيد را در ساق هايش احساس كني. تمرين كردن او واقعاً  ديدني است. هر كدام از دستورات مربيان را بهتر و جدي تر از ديگران انجام مي دهد. او در پايان تمرين ديگر نايي براي راه رفتن ندارد. خسته و بي رمق سوار اتوبوس ويژه تيم مي شود و به سمت هتل مي روند. اين روند چند روز ادامه دارد. روز يكشنبه هتل بايرني ها عوض مي شود. ظاهراً  آنها از شلوغي داخل شهر دبي و محل اقامتشان ناراحت هستند. به همين خاطر عصر يكشنبه به هتل مجلل جميرا پسيج مي روند. اين هتل تقريباً  بيرون از شهر دبي است و مكاني آرام و باصفا دارد. وحيد هاشميان مثل همه اردوهاي قبلي بايرن به اتاق اختصاصي اش مي رود. او عادت دارد كه در تمامي سفرها و اردو هاي بايرن در اتاق يك نفره ساكن مي شود. خودش مي گويد: «اين طور راحت تر هستم. اصولاً  شرايط زندگي ما مسلمانها با ساير اديان فرق مي كند. به همين خاطر همان ابتداي حضورم در بايرن اين موضوع را به اطلاع مسئولان باشگاه رساندم. آنها هم شرايطم را پذيرفتند و هميشه در يك اتاق اختصاصي هستم.»
يكشنبه شب براي وحيد كمي با استرس و دلهره همراه است؛ چرا كه آنها فردا بايد در ديداري تداركاتي به مصاف تيم انرژي كوتبوس بروند. وحيد خوب مي داند كه از همين بازيهاي تداركاتي است كه مي تواند در تركيب تيمش ثابت شود. با صحبت هايي كه ماگات قبلاً  با او انجام داده بود، اميدواري اش براي حضور در تركيب اصلي خيلي زياد بود. بالاخره زمان بازي فرا رسيد و دقايقي قبل از شروع اين ديدار فليكس ماگات اسامي يازده بازيكن اصلي اش را خواند. وحيد هاشميان در كنار روكه سانتا كروز خط حمله بايرن مونيخ را تشكيل مي داد. هاشميان براي حضور در بازي لحظه شماري مي كرد. بازي شروع شد و تلاش وحيد دو چندان شد. او خوب مي دويد و خوب هم درگير مي شد. دقايق پاياني نيمه اول يك فرصت ايده آل نصيب او شد اما ضربه سرشير جه وار او با بدشانسي از بالاي دروازه به بيرون رفت. اين بهترين شانس وحيد براي گلزني بود اما به تور دروازه نرسيد. بين دو نيمه ماگات وحيد و ۱۰ نفر ديگر را بيرون كشيد و يك تيم ديگر به جاي آنها فرستاد. روي ماكاي رقيب جدي هاشميان در دقيقه ۸۳ تنها گل بازي را وارد دروازه حريف كرد تا بايرن اين بازي دوستانه را ببرد. فليكس ماگات در پايان اين بازي از عملكرد هاشميان به نيكي ياد كرد. او گفت: «هاشميان در اين بازي تلاش زيادي از خود نشان داد و همه ديدند كه وحيد از نيم فصل اول خيلي بهتر شده و در صورت ادامه اين روند مي تواند به بازي در نيم فصل دوم اميدوار باشد.»
اين اظهار نظر سرمربي بايرن مونيخ موجي از خوشحالي را براي وحيد هاشميان به ارمغان آورد. اما او تا حدودي بدشانس بود چرا كه فرداي مسابقه به خاطر سرماخوردگي و كمر درد نتوانست مثل روزهاي گذشته تمرين كند. صبح روز سه شنبه وحيد زير نظر پزشك بايرن به مداواي كمر مصدومش پرداخت. او با تزريق چند آمپول خود را آماده تمرين عصر كرد اما ظاهراً  سرما خوردگي و عوارض ناشي از آن اجازه نداد تا وحيد پابه پاي ساير بازيكنان تمرين كند به همين خاطر او به تنهايي با مربي بايرن به تمرينات اختصاصي پرداخت. در پايان اين تمرين پزشك بايرن از روند بهبودي هاشميان ابراز رضايت كرد. مسئولان الاهلي قصد داشتند رضايت مسئولان بايرن مونيخ را براي انجام ديداري دوستانه جلب كنند اما موفق  به اين كار نشدند.
009084.jpg
بايرن، روزهاي باقي مانده از اردوي اماراتش را هم در دو نوبت صبح و بعد از ظهر تمرين كرد. در اين تمرينات، وحيد هاشميان يكي از بهترين هاي بايرن بود. اما فشار تمرينات تا حدودي او را خسته كرده است.
هاشميان در مورد اردوي امارات مي گويد: «تمرينات خوبي را پشت سرگذاشتيم. البته فشار تمرينات بسيار زيادبود اما به گونه اي تمرين  كرديم كه هيچ كدام از بازيكنان مصدوم نمي شوند. من هم تمرينات خوبي را پشت سرگذاشتم و بعد از رفع مشكل سرماخوردگي به شرايط مطلوبي رسيده ام.»
مهاجم تيم ملي كشورمان پس از حمايت فليكس ماگات از او مي گويد: «من بازيكن جديد بايرن هستم. قبلاً  هم گفتم كه با گذشته زمان مي توانم در تركيب اين تيم جا بيفتم و شايستگي هايم را به اثبات برسانم.»
هاشميان شايعه قرار گرفتنش در ليست فروش بايرن را هم تكذيب مي كند: «من تا سال ۲۰۰۷ با بايرن قرارداد دارم و تا به حال صحبتي در مورد قرار گرفتن من در ليست فروش مطرح نشده است. با اين حال در پايان فصل تصميم مي گيرم كه در بايرن بمانم يا به تيم ديگري بروم. البته بايد منتظر بازيهاي نيم فصل دوم هم باشم. آن وقت در پايان فصل با بررسي همه جانبه اتفاقات روي داده تصميم نهايي را اتخاذ خواهم كرد.»
در آخرين روزهاي حضور بايرن مونيخ در امارات برانكوايوانكوويچ سرمربي تيم ملي كشورمان نيز راهي اين كشور شد تا با مسئولان باشگاه بايرن براي پيوستن وحيد هاشميان به اردوي تيم ملي مذاكره كند. برانكو در صحبت هايش با بايرني ها از آنها خواست تا هاشميان را براي ديدار دوستانه با بوسني و هرزگوين در اختيار تيم ملي قرار دهند اما آنها دادن جواب نهايي را به روزهاي آينده موكول كردند. اما آنچه مسلم است هاشميان تيم ملي را در ديدار برابر بحرين همراهي خواهد كرد. برانكو در صحبتي كه با هاشميان داشت از او به عنوان يكي از بهترين مردانش براي حضور در مسابقات مقدماتي جام جهاني نام برد.
پس از حضور برانكو در امارات هاشميان تا حدودي از تنهايي درآمده بود. با اينكه بايرن مونيخ در كشوري اردو زده بود كه ايرانيان بسياري در آنجا ساكن هستند اما به هنگام تمرينات و بازي بايرن هيچ ايراني براي ديدن وحيد هاشميان به ورزشگاه نرفت. روز مسابقه با انرژي كوتبوس آلماني هاي بسياري به ورزشگاه پليس دبي آمده بودند و مدام بازيكنان كشورشان را تشويق مي كردند اما در ميان آن همه پرچم و سر و صدا هيچ كس سراغي از هاشميان نگرفت و حتي يك بار هم نام ايران شنيده نشد. او روز جمعه در حالي امارات را ترك كرد كه هيچ ايراني سراغ او را نگرفت و شاخه گلي برايش نبرد.

اولي هوينس مدير ورزشي بايرن مونيخ :
اينجا رقابت سالم است
009087.jpg
امير بهادري نژاد
تعطيلات زمستاني فوتبال آلمان روز جمعه دوم بهمن ماه به پايان مي رسد كه در اين روز تيم بايرن مونيخ در ورزشگاه المپيك شهر مونيخ ميزبان هامبورگ است.
اما بايرن مونيخ تعطيلات زمستاني را چگونه پشت سر گذاشت. پس از پايان رقابتهاي نيم فصل اول، اغلب بازيكنان بايرن سه هفته استراحت كردند كه در اين مقطع زماني همراه با خانواده خود تعطيلات كريسمس و سال نو ميلادي را پشت سر گذاشتند. البته بازيكنان ملي پوش بايرن به دليل حضور در اردوي تيم ملي تنها ۱۰ روز استراحت داشتند. اما دوران خوش بازيكنان بايرن روز ۱۶ دي به سر آمد و اين تيم براي برگزاري اردوي ۱۰ روزه به دوبي سفر كرد كه اين اردو تا روز ۲۵ دي ماه ادامه يافت.اولي هوينس مدير ورزشي بايرن مونيخ كه از اردوي آماده سازي تيمش در دوبي رضايت كامل داشت پس از ترك امارات در مورد مسائل مختلف اين باشگاه اظهار نظر كرد.
اردوي دوبي
ما بهترين تمرينات را در آنجا انجام داديم و همه چيز از زمين تمرين گرفته تا آب و هوا و محل اقامت عالي بود. بازيكنان بايرن در جريان اين اردوي تداركاتي با حداكثر توان به تلاش و تمركز كردن پرداختند و شرايط روحي حاكم بر تيم مطلوب بود.در دوران خدمت خود در بايرن مونيخ به ندرت چنين هماهنگي و اتحاد را در ميان بازيكنان در جريان يك اردو تداركاتي ديده بودم.
روابط بازيكنان
حضور بازيكنان به صورت شبانه روزي در كنار هم آن هم به مدت ۱۰ روز ارتباط آنها را صميمي تر مي كند. هنگامي كه تيم در آلمان است بازيكنان نمي توانند اين قدر با هم گپ بزنند اما در دوبي اين فرصت طلايي به وجود آمد.
رقابت با يكديگر
بازيكنان براي قرار گرفتن در تركيب اصلي تيم با هم به رقابت مي پردازند اما اين رقابت كاملاً سالم است و هيچ يك از آنان به اصول غيرورزشكاري متوسل نمي شوند.به عنوان مثال در خط حمله ترافيك مهاجم داريم ،اما رقابت ميان ماكاي ،پيزارو،گوئه رو و هاشميان كاملاً جوانمردانه است.
رقابت شالكه با بايرن
اگر شالكه بازيهاي خوب نيم فصل اول را تداوم بخشد براي كسب عنوان قهرماني رقيب بايرن خواهد بود اما در فوتبال، بودجه و پول نيز در موقعيت يك تيم بسيار تأثيرگذار است. هر تيمي كه قصد رقابت درازمدت با بايرن را دارد بايد از لحاظ مالي با ما برابري كند. بسياري از تيم ها رقيب بايرن در زمين چمن بوده اند اما از لحاظ مالي نتوانسته اند با ما رقابت كنند. متأسفانه چنين خطري، شالكه را هم تهديد مي كند.
009081.jpg
آينده بايرن مونيخ
مادامي كه مديران فعلي بايرن در كنار يكديگر بمانند، با مشكلي مالي مواجه نخواهيم شد.
فلسفه بايرن مونيخ
در حال حاضر مربي تيم شالكه قصد دارد دوران مربيگري خود را با يك جام قهرماني به پايان برساند كه براي تحقق اين هدف قراردادهاي بلند مدت با بازيكنان ۳۰ ساله امضا كرده است اما در عوض بايرن با بازيكنان ۲۵ ساله قرارداد مي بندد.
پيامدهاي ناكامي احتمالي بايرن
نبايد همواره از تيم انتظارداشت كه قهرمان بشود. ماهمواره تلاش مي كنيم كه قهرمان شويم اما اگر در پايان فصل شالكه و يا تيم ديگري قهرمان بشود من اولين فردي خواهم بود كه به تيم قهرمان تبريك خواهم گفت. سال گذشته وردربرمن بهتر از ما بود و آن را كاملاً پذيرفتيم.
جام قهرماني باشگاه هاي اروپا
ما مي توانيم جزو ۸ تيم برتر قاره اروپا باشيم و اگر بازي عادي خودمان را انجام بدهيم، شكست دادن حريفان دشوار نخواهد بود. در حال حاضر تمام باشگاه هاي اروپا توان شكست يكديگر را دارند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |