پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۳
گفت و گو با محمد كرم پورمدير عامل شركت مخابرات ( بخش پاياني)
فقدان نظام مديريت
بازار سياه تلفن همراه تنها به دليل ساختار دولتي شكل نگرفته، اقتصاد بيمار هم نقش دارد . وقتي اپراتورهاي دوم و سوم وارد شوند به طور طبيعي بازار تغيير مي كند و از بين مي رود
009222.jpg
اشاره:بخش نخست گفت و گو با مدير عامل شركت مخابرات كه به امور كلي و تحولات ساختاري در شركت مخابرات پرداخته بود در شماره گذشته منتشر شد. بخش آخر اين گفت و گو كه به كيفيت و كميت خدمات در اين بخش از جمله خدمات تلفن همراه و شبكه ها اطلاع رساني است را مي خوانيد:
***
* اگر افراد و يا شركت هايي بخواهند خدمات تلفن سيار يا ثابت ارائه كنند شما اجازه مي دهيد؟
در زمينه ارائه خدمات مخابراتي تأسيس شبكه هاي جديد ما اجازه فعاليت به همه مي دهيم، تنها شبكه زيرساخت انحصاري است. در هر بخش كه خدمات ارائه دهند، از شبكه زيربنايي ما استفاده مي كنند و طبق توافق هايي كه خواهيم كرد كانال مخابراتي را اجاره مي دهيم. در خدمات مخابراتي ثابت و سيار بخش خصوصي مي تواند وارد شود. و هم اكنون وارد شده است. ما طبق بند الف ماده ۱۲۴ قانون برنامه سوم موظف هستيم به اپراتورهاي خصوصي مجوز فعاليت بدهيم. در حال حاضر مجوز ۲ ميليون و صد هزار تلفن ثابت به شركت هاي خصوصي در استانهاي مختلف داده ايم كه همه داخلي هستند. همچنين با توسعه شبكه زيرساخت توانايي ارائه خدمات به بخش خصوصي فعال در اين حوزه را افزايش داده ايم.
در بخش تلفن همراه، قرارداد واگذاري ۲ ميليون تلفن همراه اعتباري با بخش خصوصي امضا شده است كه به زودي نتيجه آن به جامعه باز مي گردد اپراتور دوم تلفن همراه با تصويب مجلس به بازار مخابرات وارد مي شود و در برنامه سوم اپراتور سوم هم مي آيد.
در بخش اينترنت، در حال حاضر نزديك به ۷۰۰ ISP و ۱۷ ICP بخش خصوصي فعال هستند.
بخش پي جو به طور كامل به بخش خصوصي واگذار شده است. در برنامه چهارم، در جهت افزايش توان رقابت پذيري بنگاه هاي فعال در صنعت مخابرات اقدامات زير بايستي انجام شود :
الف: مناطق ويژه صنايع مبتني بر فناوري هاي برتر در جوار قطب هاي علمي صنعتي كشور و در مكان هاي مناسب ايجاد شود.
ب: شهركهاي فناوري در مكان هاي مناسب ايجاد  شود.
ج: مؤسسات پژوهشي لازم براي توسعه فناوري هاي پيشرفته و جديد، از طريق مشاركت شركتها و بنگاه هاي اقتصادي با مراكز پژوهشي كشور ايجاد شود.
* در واقع، در بخش مخابرات هيچ محدوديتي به جز شبكه زيرساخت براي فعاليت بخش خصوصي وجود ندارد؟
بله، از فعاليت بخش خصوصي حمايت مي كنيم.
* در زمينه خودكفايي توليد تجهيزات و ارايه خدمات برخي هنوز از شركت مخابرات گله مند هستند و علي رغم امكان توليد داخل ، واردات انجام مي شود.
در برخي مقاطع مجموعه كشور و نظام به نتايجي مي رسد كه به يك سياست تبديل مي شود. برخي موارد بر اين امر تأكيد مي شود كه نمي توان انتظار كشيد تا توان داخلي فراهم شود. شايد نتوان مردم را به انتظار براي دريافت خدمات مجاب كرد. يك برآورد اقتصادي ساده شايد ما را به اين برساند كه چه بايد كرد. يعني اين كه يا خدمات به موقع ارايه كرد و يا انتظار كشيد كه توان داخلي ايجاد شود. دولت تشخيص مي دهد كه منافع عموم مردم را به روش هاي گوناگون تأمين كند و هزينه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي را در نظر مي گيرد. در اين مورد در مراجع بالاتر و تصميم گيري مي شود. اما هرچه در داخل توليد شده توسط ما خريداري شده است. بعيد است در داخل كشور سوئيچ استاندارد توليد شده باشد و روي دست فروشنده مانده باشد. شركت مخابرات ايران حمايت از بخش خصوصي و سرمايه گذاري توسط آنان را پذيرفته و حتي براي افزايش توان رقابتي اين بخش تاكنون قدم هاي خوبي برداشته است.
* چرا در زمينه توليد تجهيزات و ارايه خدمات از كشورهاي هم طراز خود از جمله تركيه عقب تر هستيم ؟
ما در حال حاضر از نظر نيروي انساني مشكلي نداريم و جلوتر نيز هستيم، ولي مانع اصلي فقدان يك نظام مديريتي كارآمد است كه امكان برابري با آنان را نمي دهد. علاوه بر اين كشورهايي مثل تركيه برنامه توسعه شبكه مخابراتي خود را به صورت يكپارچه اجرا كرده اند و از توانايي كاملي برخوردار شده اند. ما رشد يكپارچه و سريع نداشته ايم و به تدريج به توانايي امروز رسيده ايم.
* ارائه خدمات تلفن سيار در تهران هنوز به سطح قابل قبولي نرسيده است. تماس هاي ناموفق زياد است ؟
مشكل تلفن همراه بخشي به كمبود آنتن هاي راديويي مربوط بود كه با توافق هايي كه بين شركت ارتباطات سيار و شهرداري تهران صورت گرفت و با كمكي كه شهرداري تهران كرد، اين مشكل تا حد بسيار زيادي حل شد و روند اصلاح شبكه را تسريع كرد. بخشي از مشكلات نيز به نوع شبكه و استانداردها بر مي گردد كه به دليل سلولي بودن در برخي مواقع مشكلاتي پديد مي آيد. مشكل ديگر توسعه دائمي شبكه است كه طرح ثابتي براي آن نمي توان ارايه كرد. توسعه روزمره موجب تغيير دائم در شبكه و نياز به نصب تجهيزات جديد است، البته با ورود بخش خصوصي بسياري از مشكلات حل مي شود، ما در تغيير ساختار موظف هستيم شركت هاي ارتباطات سيار و ديتا را خصوصي كنيم تا وارد بورس شود.
اين وظايف قانوني است كه بايد انجام شود. اين كه ارائه خدمات بايد رقابتي و خصوصي شود، قطعي است. با ورود بخش خصوصي كه با مطالعات اقتصادي و طراحي گسترده وارد بازار مي شود، چون محدوديت هاي شركت مخابرات يا شركت ارتباطات سيار را ندارند، مي توانند بسياري از مشكلات موجود را حل كنند.ما محدوديت سرمايه گذاري داريم و هر سال طبق بودجه و برنامه، خدمات خاصي ارايه مي كنيم.
هر زمان كه ثبت نام مي كنيم با اجازه دولت است و براي تعداد محدودي است. مردم متقاضي هستند و به دليل تفاوت قيمت با بازار آزاد ثبت نام مي كنند و تعداد متقاضي بيش از ميزان برنامه ماست. اكثر اوقات مشكلات از همين جا آغاز مي شود.ما براي واگذاري ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار تلفن همراه برنامه ريزي كرده بوديم ولي ۶/۵ ميليون نفر ثبت نام كردند. ما خود را موظف مي دانيم تلفن هاي ثبت نام شده را تأمين كنيم و طبق برنامه ريزي انجام شده آن را به مردم تحويل دهيم. اما بايد بپذيريم برخي مشكلات اجتناب ناپذير است. از زماني كه واگذاري را شروع كرديم هيچ تأخيري رخ نداده و واگذاري ها طبق برنامه ادامه دارد.
* اين وضع در بازار تلفن سيار تا كي ادامه دارد و بازار سياه كي از بين مي رود ؟
بازار تلفن همراه به بيماري اقتصاد كشور بستگي دارد هر زمان كالايي خاص مورد توجه دلالان ودارندگان سرمايه قرار مي گيرد. زماني پول هاي سرگردان به سوي مسكن، زماني به سوي تلفن همراه و زماني به بورس سرازير مي شود. من متخصص اقتصاد نيستم كه در مورد بيماري هاي اقتصاد ايران صحبت كنم ولي اين اتفاقات به گفته صاحبنظران وجود دارد.بازار سياه تلفن همراه تنها به دليل ساختار دولتي شكل نگرفته، اقتصاد بيمار هم نقش دارد. وقتي اپراتورهاي دوم و سوم وارد شوند به طور طبيعي بازار تغيير مي كند و از بين مي رود.
* برخلاف ديگر كشورها كه با ارتقاي فناوري و به كارگيري آن كيفيت خدمات افزايش مي يابد و هزينه ها كاهش مي يابد، در ايران چنين نيست ؟
ما در اين جهت حركت مي كنيم. اخيراً با به كارگيري فناوري هاي جديد به كاهش هزينه ها روي آورده ايم، حذف كدهاي روستايي از آن جمله است كه هزينه مكالمات را در اين بخش كاهش مي دهد ما مي خواهيم با كاهش هزينه ها نقش ارتباطات را در خانواده ها افزايش دهيم.
* در حال حاضر مخابرات از شكل يك ارتباطات ساده بين دو نقطه به شبكه اي با توانايي هاي خدمات چندگانه صوتي، تصويري و اطلاعاتي تبديل شده است، شركت مخابرات براي رسيدن به اين كيفيت ها و افزايش سرعت ارتباطات با اين محتوا چه برنامه اي دارد ؟
برنامه اساسي، تقويت و توسعه شبكه زيرساخت بوده كه بخش اول آن اخيراً كارش آغاز شد و بخش هاي بعدي نيز در حال انجام است و ظرفيت ها در حال افزايش است. يكي از اهداف اين كار افزايش ضريب نفوذ اينترنت به ۲۰ درصد است. يعني در برنامه ۵ ساله چهارم تعداد كاربران اينترنت را به ۲۰ ميليون نفر برسانيم.
ضريب نفوذ تلفن را براي برنامه ۵ ساله چهارم ۵۰ ديديم كه در حال حاضر ۲۵ است، تلفن سيار نيز به ۵۵ خواهد رسيد و ديتا و اينترنت حدود ۳۵. ما در حال حاضر، آمار دقيقي از كاربران اينترنت نداريم و مي خواهيم تعداد آن را ۳۵ به ازاي صد نفر برسانيم. در حال حاضر برآورد مي شود حدود ۶ ميليون كاربر اينترنتي داشته باشيم. ما در حال حاضر ۴ ميليون و ۱۰۰ هزار تلفن همراه داريم. اين تعداد در پايان برنامه چهارم بايد به ۳۵ تا ۴۰ ميليون تلفن همراه برسد كه شامل بخش خصوصي و دولتي مي شود. اگر چه پيش بيني اين است كه تلفن همراه رشد بيشتري خواهد داشت و متقاضي بالاتري دارد، توسعه شبكه ثابت را نيز پيش بيني كرده ايم. ما خواهان ايجاد يك شبكه ارتباط فراگير هستيم، به نحوي كه همه مردم كشور اعم از شهري و روستاهايي به فرصت هاي ارتباطي دسترسي داشته باشند. در بحث توسعه اگر ارتباطات رشد نكند امكان فراهم شدن يك توسعه فراگير وجود ندارد. بدون توسعه ارتباطات نمي توانيم به توسعه دست پيدا كنيم، سهم مخابرات در توسعه بسيار بالاست.
ابزار اصلي توسعه كشور، توسعه زيرساخت هاي ارتباطي است. در حال حاضر يكي از ابزارهاي مؤثر و اصلي مبارزه با فساد كه اين همه مورد تأكيد مقام معظم رهبري است استفاده از ارتباطات و فناوري اطلاعات است. همچنين عدالت اجتماعي مورد نظر نظام مقدس جمهوري اسلامي در حوزه هاي مختلف اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي، با ابزار فناوري ارتباطات و اطلاعات امكان بيشتري براي تحقق دارد. مثلاً اگر بخواهيم با اين وسيله مي توان از رانت اطلاعاتي كه مانعي براي تحقق عدالت اجتماعي است جلوگيري كرد.

اقتصاد انرژي
مقدمات توسعه ۲۰ طرح نفتي در هند
۳۹ شركت نفتي خارجي براي اجراي طرح هاي توسعه ۲۰ ميدان نفتي در هند آمادگي خود را براي شركت در مناقصه اعلام كرده اند.
ماني شانكار آيار وزير نفت هند اعلام كرد اين شركت ها در گردهمايي هايي كه به اين منظور در دهلي نو، لندن، دبي، هيوستون، كالاگاري و مسكو برگزار شد، آمادگي خود را در اين زمينه اعلام كرده اند. وي افزود: شركت هاي يادشده: شركت گاز انگليس، توتال فرانسه او.ام. وي اتريش و تعداد ديگري از شركت هاي بزرگ كه بعد به اين فهرست افزوده خواهند شد، مي باشند.
به گفته وي، قرار است گردهمايي نهايي در اين زمينه بزودي برگزار شود و دولت هند براي تدوين سياست هاي صدور مجوز اجراي اين طرح ها همه امكانات خود را به كار خواهد گرفت.
براي تدوين سياست هاي جديد صدور مجوز اكتشاف علاوه بر وزير نفت و معاونان وي در دولت هند اين وزارتخانه  از همه كارشناسان و هيأت عملي دانشگاه ها براي تدوين آئين نامه هاي مربوطه دعوت كرده است.
آيار كه براي تشريح سياست هاي خود در دهلي نو با خبرنگاران گفت و گو مي كرد در آستانه برگزاري گردهمايي نهايي براي دريافت ديدگاه هاي كارشناسان در زمينه تدوين آئين نامه هاي مربوطه و درخواست هاي شركت هاي متقاضي اجراي ۲۰ طرح توسعه ميدان هاي نفت و گاز هند افزود، زمان دريافت نظرات و درخواست ها تا پايان ماه آينده ميلادي به پايان مي رسد و برندگان مناقصه ها نيز دو ماه بعد و در ماه جولاي اعلام خواهد شد. وي در مصاحبه خود تأكيد كرد كه كليه زمينه ها براي اجراي اين طرح ها آماده است و همه ۲۰ بلوك مجوزهاي لازم از جمله مسايل امنيت و محيط زيستي آنان روشن شده است.
مشكلات ساكنان حاشيه سد كارون ۳ بر طرف مي شود
هيأت دولت براي رفع مشكلات اهالي منطقه حاشيه سد كارون سه -كه در اثر آبگيري اين سد دچار مشكلاتي از قبيل از دست دادن امكان دسترسي خود به برخي نقاط  را شده اند- در جلسه اي اين مشكلات را بررسي و براي رفع آن راه حل هايي ارائه كرد.
به گزارش سايت اينترنتي وزارت اقتصاد و دارايي: هيأت وزيران براي رفع مشكلات ناشي از آبگيري سد كارون سه و جهت دسترسي برخي از روستاهاي واقع در بالا افت مخزن سد در كوتاه مدت، مجري طرح كارون سه را مكلف كرد نسبت به ايجاد ارتباط روستاهاي يادشده از طريق حمل و نقل آبي با احداث سكوهاي پلكاني در دو طرف درياچه و برقراري دسترسي روستاهاي مذكور به محل سكوها و استقرار شناور به تعداد كافي براي حمل و نقل اقدام كند. در اين خصوص، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعتبارات لازم را تا سقف ۳۰ ميليارد ريال به تدريج در طول سال هاي ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ تأمين و پرداخت خواهد كرد.
هيأت وزيران همچنين تصويب كرد: مطالعه احداث راه ها و پل ارتباطي روستاهاي ياد شده توسط وزارت نيرو و با تأييد وزارت راه و ترابري تا پايان سال ۸۳ انجام و اعتبارت اجرايي آن در بودجه سال ۸۴ كشور پيش بيني شود.

سايه روشن
محصولات صنايع غذايي چين هم وارد بازار ايران شد
رئيس مركز تحقيقات صنايع غذايي ايران گفت: متأسفانه به علت بي توجهي به توليد كنندگان داخلي، محصولات صنايع غذايي چيني مانند رب، ذرت، خردل و حتي پودر سير به بازار داخلي وارد شده اند.
به گزارش خبرنگار ما، بهروز فروتن افزود: امسال به دليل فقدان كشت مناسب گوجه فرنگي قيمت تمام شده رب توليدي به صورت نابه جا افزايش يافت كه در اين ميان، شاهد واردات قانوني رب گوجه فرنگي چيني و برخي محصولات غذايي ديگر كه در داخل بازار فروش دارند، شديم. وي در پاسخ به اين پرسش كه علت اصلي اين واردات را ناشي از چه مي دانيد، اظهار كرد: هم اكنون قيمت مواد اوليه مورد نياز صنايع غذايي افزايش يافته است كه همين مسأله باعث گران شدن قيمت نهايي محصولات صنايع غذايي داخلي در مقايسه با اقلام مشابه خارجي به ويژه چيني شده است.
009225.jpg
توزيع هدفمند يارانه ها حمايت واقعي از بخش كشاورزي است
اگر يارانه ها را به جاي بخش كشاورزي به كشاورز بدهيم ورود به سازمان تجارت جهاني هيچ مشكلي در بخش كشاورزي ايجاد نمي كند.
به گزارش روابط عمومي سازمان بازرسي و نظارت، علي احمديان گفت: توزيع هدفمند يارانه ها و تخصيص منابع يارانه اي دولت به كشاورزان، علاوه بر ارتقاء انگيزه هاي لازم براي افزايش توليدات كشاورزي و ايجاد اشتغال، حمايت واقعي از بخش كشاورزي را در پي خواهد داشت.وي گفت: در صورتي كه يارانه ها به جاي بخش كشاورزي به قشر كشاورز پرداخت شود، حتي در صورت الحاق جمهوري اسلامي ايران به سازمان تجارت جهاني نه تنها مشكلي اين بخش مهم را تهديد نخواهد كرد بلكه كشاورزان ايران قادر خواهند بود ضمن پايبندي به مقررات سازمان تجارت جهاني، بدون نگراني با كشاورزان ساير كشورهاي جهان رقابت نمايند.
احمديان افزود: با هدايت منابع يارانه اي بخش كشاورزي به گروه هاي هدف (كشاورزان)؛ علاوه بر تأمين نياز بازار داخلي، امكان صادرات و حضور فعال تر در بازارهاي جهاني نيز براي كشاورزان ايراني فراهم خواهد شد.

اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |