يكشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۲
شات يا پات؟
شات و پات رشته هايي از گلف هستند؛ شات ضربات بلند است و پات ضربات كوتاه 
029256.jpg
عكس : رضا محدث 
باشگاه انقلاب ، زمين نيمه چمن، هوا نيمه ابري، نه خيلي سرد و نه خيلي گرم. اشتباه نكنيد، اين يك گزارش از مسابقه فوتبال يا اردوي تيم ملي فوتبال نيست. شات و پات بهانه اي بود براي حضور در مجموعه ورزشي انقلاب.
احتمالا هنوز هم متوجه اصل جريان نشده ايد. هفته گذشته اولين دوره مسابقه هاي شات و پات در زمين گلف اين مجموعه برگزار شد.
ظاهرا ورزش گلف براي پيرمردها مناسب است، اما اين تنها ظاهر قضيه است. مقابل فضاي بازي كه براي انجام مسابقات در نظر گرفته شده بود، افراد زيادي از دختر و پسر گرفته تا پير و كودك حضور داشتند. به جاي جوان از كودك استفاده كرديم چون كوچكترين شركت كننده در اين مسابقات تنها 7 سال سن داشت و درقسمت پات شركت كرده بود.
شات و پات رشته هايي از گلف هستند؛ شات ضربات بلند است و پات ضربات كوتاه. اصولا ورزش گلف در 18 مرحله انجام مي شود و شركت كنندگان بايد در هر مرحله با ضربات كمتر توپ را به داخل حفره مشخص شده بيندازند. جالبتر از همه اين است كه بدانيد در گلف برخلاف ساير ورزش ها آنكه امتيازش از همه كمتر است، برنده مي شود.
شات وپات در حقيقت همان بخش هاي مسابقه گلف هستند، اما دريك فضاي محدود و مشخص شده. در شات يا همان ضربات بلند محدوده اي مشخص شده و داخل آن محدوده را با پرچم هايي امتياز گذاري كرده اند. امتياز بهتر نصيب كسي خواهد شد كه در فاصله نزديكي به پرچم توپش فرود بيايد.
مسابقات
اين مسابقات همزمان با دهه فجر براي اولين بار در ايران انجام شد.
چهارشنبه و پنج شنبه گذشته روز برگزاري اين مسابقات بود. مجتهدزاده مسوول روابط عمومي گلف در خصوص تعداد شركت كنندگان مي گويد: 90 نفر در اين دوره شركت كرده اند. شك نكنيد اينجا و در اين ورزش نو - البته در ايران - هم خانم ها از آقايان پيشي گرفته اند. وي در اين باره چنين توضيح مي دهد: از آنجايي كه اولين مدال آور ما در اين رشته ورزشي يك خانم بود، اين امر موجب شد تا خانم ها علاقه بيشتري به اين ورزش داشته باشند.
طلا، نقره و برنز
اين دوره از مسابقات هم در قسمت مردان و هم در قسمت زنان در سه گروه طلا، نقره و برنز برگزار شد. اينجا قبل از آنكه به توپ ضربه بزني دسته بندي مي شوي. طلايي ها حرفه  اي، نقره اي ها نيمه حرفه اي و برنزي ها در دسته مبتدي ها قرارگرفته بودند. گروه طلا كمترين تعداد شركت كننده و نقره بيشترين و برنز در حدود 20 نفر شركت كننده دارد.
تجهيزات و هزينه هاي ورزش 
در ورزش گلف شما نياز به كفش مخصوص، دستكش مخصوص، توپ و البته چوب مخصوص كه آن را گلاپ مي گويند، داريد، البته مي توانيد از مورد اول و دوم صرفنظر كنيد و اين رشته ورزشي را انجام دهيد. ماجرا وقتي آسانتر مي شود كه بدانيد نيازي هم نيست شما توپ و گلاپ را خودتان تهيه كنيد، فدراسيون و باشگاه آنها را در اختيار شما مي گذارند. تمام علاقه مندان به گلف مي توانند براي ثبت نام و دريافت شناسنامه اين ورزش اقدام كنند. فدراسيون هم مربي و هم تمام وسايل را در اختيار قرار مي دهد. يك ساعت تمرين ورزش گلف به همراه مربي و البته وسايلي كه در بالا هم به آن اشاره شد، 8 هزار و 500 تومان هزينه دارد. به گفته يكي از مسوولان 35 ساعت وقت لازم است تا فردي كاملا با ورزش گلف آشنا شود. البته اين هزينه جدا از هزينه هاعضويت در باشگاه است.
مربي آينده؟!
در ميان شركت كنندگان در مسابقه، فردي بود كه به هنگام ضربه زدن كنار شركت كنندگان مي    ايستاد و تذكرات لازم را در خصوص نحوه گرفتن چوب و چگونگي ضربه زدن مي    داد. جلوتر كه مي    رفتيد متوجه مي    شديد كه فارسي را با لحني جالب صحبت مي    كند. احمد شريف از كشور امارات متحده به ايران آمده و اصليت او ايراني است. او در زمين گلف دبي چند سالي را فعاليت كرده و حالا به ايران آمده و مشغول برگزاري كلاس هاست.
حالا  ، بعدا
گلف تازه در ايران جدي شده و طبيعي است كه امكاناتش هنوز در وضعيت ايده آل نباشد. هرچند بسياري معتقدند كه امكانات اين ورزشگاه براي اين رشته ورزشي مناسب است اما بعضي ديگر عدم رسيدگي مناسب به زمين گلف انقلا ب را از مشكلات اساسي مي دانند. به طور مثال ساخت و ساز در اطراف زمين گلف و كاهش وسعت زمين و در نهايت خارج كردن آن از استاندارد 18 مرحله و رساندن به 13 مرحله. به جز اين فقط در جنوب ايران زمين نه چندان استانداردي براي گلف وجود دارد. لا بد به همين دليل هم هست كه توجه به ميني گلف برنامه اصلي فدراسيون است.

اخراج موريانه ها از دبيرستان البرز!
029259.jpg
بيش از يك قرن سن و سال دارد. مركز شهر تهران ايستاده و ظاهر بي صدا و ساكتش قدمتش را از ياد خيلي ها برده است. ساختماني كهن و با سابقه كه مركز رشد آدم هايي بوده تحول گرا و بزرگ. كساني در مدرسه البرز تهران درس خوانده اند كه در پيش بردن چرخ هاي جامعه نقش به سزايي داشته اند. دبيرستان البرز نامي است آشنا براي جمله ايرانيان. كمتر كسي را مي توان يافت كه از البرز و نوابغش چيزي نداند. هر چند امروز مدارس غير انتفاعي با روش هاي آموزشي و امكانات پيشرفته سعي مي كنند بيشترين آمار قبولي كنكور را داشته باشند، ولي هنوز دبيرستاني نتوانسته  حتي گوشه اي از اعتبار و منزلت دبيرستان البرز را بيابد.
امسال صد و شانزدهمين سال تاسيس البرز را جشن مي گيرند. البته شاگردان فعلي اين مدرسه در جشن 80 سالگي ساختمان آموزش كنوني جشن ساليانه را برگزار مي كنند.
اين بناي بنام و منحصر به فرد به جولانگاه موريانه ها تبديل شده است. موريانه ها با سماجت خاص خودشان تمام سوراخ سنبه هاي پنجره ها را پيدا كرده و همچنان مشغول جويدن و ويران كردنند. البرز در ليست بناهاي تاريخي ثبت شده و سازمان ميراث و گردشگري متولي نگهداري و پايايي آن است. موريانه ها مشغول جويدن و تخريب بنا هستند، در حالي كه قرار است با طرح فوريتي و ضربتي، حيوانات كله درشت نازيبا را از اين خانه بيرون كنند. به همين منظور مبلغ 50 ميليون ريال به مرمت پنجره ها اختصاص يافت. مسوولان سعي دارند با خرج همين 5 ميليون تومان غائله را بخوابانند. مهدي معمارزاده ، رئيس اداره حفاظت و مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در باب اختصاص بودجه تعمير پنجره هاي البرز مي گويد: در پي گزارش كارشناسان ميراث فرهنگي از وضعيت اين بناي تاريخي و تعامل با مسوولان دبيرستان البرز، اعتبار لازم براي مرمت اضطراري بخش هاي آسيب ديده اختصاص يافت. تا پايان سال جاري قرار است موريانه ها را بيرون ريخته و پنجره ها را مرمت كنند.

ستون شما
آسفالت شني
آسفالت بعضي از خيابان ها، كه تازه هم ريخته شده، از بين رفته. چرا؟
ايشان را به مراجع بالاتر هدايت فرموديم بلكه جواب بگيرند.
به ياد كاوه
اين عكس صفحه اول روز چهارشنبه فوق العاده بود. بعد گفت سلام. جواب داديم عليك. صداي جواني داشت. عكس همه چيز داشت؛ همه چيز و بعد پيشنهاد داد با عكاس اين تصوير به ياد ماندني حرف بزنيم. گفتيم كاوه گلستان بين ما نيست. بعد سكوت شد و آرام و بدون خداحافظي قطع كرد. ياد كاوه گرامي.
هوا صاف يا برفي؟
پنج شنبه شب شنيدم تلويزيون گفت هوا در روزهاي آينده صاف است، اما جمعه برف آمد. بگوييد باز از اين كارها بكنند. ما برف را دوست داريم!
آچه يا ايران؟
گزارش عروسي در آچه فوق العاده بود، اما كاش مراسم بم را هم با همان حساسيت پوشش مي داديد.
پاسخ: با خبر نشده بوديم. از قرار معلوم قرار نبوده خبرنگاري باشد.
چسب قد
با صداي عصباني. چرا كسب و كار حلال ! مردم را خراب مي كنيد؟ خود من با چسب هاي افزايش قد، قد كشيدم!
و چه طور؟ ما سوال كرديم
پاسخ دادند: يك چيزهايي هست كه مي گذاريم كف پا و قدمان بلند مي شود. به استاد توضيح داديم اگر يك نيم تخت قطور به كفششان بكوبند هم قد بلند مي شوند. عصبانيت  شان خوابيد و تشكر كردند از اينكه مجاني قد آدم ها را افزايش مي دهيم!
دارالفنوني ها
اين يك پيام بلند است. به بزرگي خودتان ببخشيد.
متشكرم از شما بابت چاپ مطلب دارالفنوني ها. من حدود نيم قرن قبل يعني در زمان دكتر مصدق در دبيرستان دارالفنون دانش آموز استاد مؤتمن بودم. ايشان دبير بسيار سختگير و با ديسيپليني بودند و با قدرت كلاس را اداره مي كردند. خاطره خوبي كه از كلاس ادبيات ايشان دارم اين است كه استاد مؤتمن در طول سال تحصيلي ما را مجبور مي كردند كه دو فصل از گلستان سعدي را از بر كنيم و نمره دادنشان بر همين اساس بود. امروز 50 سال است كه در مواقع مختلف آن اشعار را پيش خود زمزمه مي كنم و لذت مي برم و ارزش كار ايشان را درك مي كنم. همراه با تشكر آرزوي سلامتي براي استاد موتمن دارم.

فرهنگ
نقاشي
به مناسبت گراميداشت دهه فجر، نگارخانه فرهنگسراي مدرسه، نمايشگاهي از نقاشي و حجم دانش آموزان هنرستان هاي شهر تهران برپا كرده است. در اين نمايشگاه آثاري به نمايش در مي آيند كه با موضوع انقلاب اسلامي در محوطه نمايشگاه توسط دانش آموزان هنرمند نقاشي مي شود. در مدت اين 10 روز، روزانه نزديك به يكصددانش آموز در اين نمايشگاه مشغول توليد آثار هنري هستند. دانش آموزاني كه علاقه مند هستند تا نقاشي كنند و  آن را بلافا صله در نمايشگاه به معرض تماشا بگذارند، مي  توانند در طول مدت باقيمانده از اين ايام از ساعت 9 صبح تا 7بعدازظهر به فرهنگسراي مدرسه واقع در خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر مراجعه كنند.

ويدئو
جشنواره دوم تا بيست و دوم
۷۰ عنوان از فيلم هاي منتخب 20دوره جشنواره بين المللي فجر به شبكه نمايش خانگي كشور عرضه شده است. موسسه رسانه هاي تصويري با هدف حفظ آثار برگزيده جشنواره هاي فجر و دسترسي آسانتر علاقه مندان سينماي ايران به اين آثار، منتخب جشنواره دوم تا بيست و دوم را در۱۷ مجموعه نفيس آماده كرده است. اين مجموعه شامل 70 فيلم است كه هم به صورت VHS هم به صورت VCD در اختيار علاقه مندان قرار گرفته، در ضمن اين مجموعه در مدت دهه فجر با 30 درصد تخفيف فقط در فروشگاه مركزي اين موسسه در اختيار متقاضيان قرار خواهد گرفت.

جعبه
چلسي، ميلان و بارسا در خانه
خبرها براي علاقه مندان به برنامه هاي كودك و به ويژه برنامه عموپورنگ حاكيست كه اين مجموعه به زودي از شبكه اول پخش مي شود و احتمالا آغاز آن همزمان با پايان دهه فجر خواهد بود. مديرگروه كودك ونوجوان شبكه اول خبر از جذاب تر شدن اين برنامه مي دهد.
برنامه هاي يكشنبه، هجدهمين روز بهمن:
مجموعه عشق گمشده ساعت 13:40 از شبكه سوم پخش مي شود. بعد از پايان اين سريال هم مي توانيد مجموعه طنز كمربندها را ببنديم را تماشا كنيد. پليس دريايي ساعت 19 از شبكه تهران پخش خواهد  شد، در آخرين مسابقه اين هفته مسابقات ليگ برتر انگليس ساعت 19:35 امروز چلسي در لندن ميزبان منچسترسيتي خواهد بود.
سريال كهنه سوار را امشب مي  توانيد بعد از پايان فوتبال از شبكه سوم ببينيد.
ساعت 21 هم مجموعه سايه به سايه از شبكه دوم پخش مي شود. ساعت 22 ويژه برنامه جشنواره فيلم را خواهيد ديد از همين شبكه. ساعت۲۲:10 سريال فرار بزرگ پخش مي شود از شبكه يك. امشب آخرين مسابقه اين هفته سري A ايتاليا پرهيجان تر از چند هفته اخير خواهد بود. نزديك ترين حريف يوونتوس ميلان امروز در ورزشگاه سن سير و اين شهر در مقابل تيم لاتزيو به ميدان خواهد رفت تا شايد بتواند اختلاف خود را با صدرنشين كمتر كند. اين بازي ساعت 23 به صورت زنده پخش مي شود.
احتمالا بعد از پايان اين ديدار مي توانيد شاهد بازي بارسلونا و آتلتيكو مادريد باشيد. البته اگر سنگيني، چشم هايتان را بي تاب نكرد.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |