چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۵ - Feb 9, 2005
سياسي
Front Page

۹‎/۳۰ فردا راهپيمايي بزرگ ۲۲ بهمن
گروه سياسي: ساعت ۲۱ ديشب آسمان سراسر ايران براي گراميداشت سالروز پيروزي انقلاب اسلامي نورافشاني شد و اقشار مختلف مردم با حضور در محل هاي نورافشاني و همچنين بر پشت بامهاي منازل با تكبيرهاي مكرر خود در جشن پيروزي انقلاب شركت كردند.
در همين حال از روزهاي پيش شخصيت ها، گروهها، تشكلها و اصناف مختلف كشور طي گفتارها و پيامهايي بر حضور پرشكوه مردم در راهپيمايي فردا تاكيد كرده اند.
راهپيمايي فردا قرار است در تهران از ۷ مسيري كه ستاد برگزاري مراسم دهه فجر اعلام كرده است، انجام شود.
پايان تمام مسيرهاي اعلام شده همچون سالهاي گذشته ميدان آزادي است كه برج خاطره انگيز در ميان آن براي تمام ايرانيان خاطره پيروزي سال ۱۳۵۷ را تداعي مي كند.
فردا در تهران راهپيمايي از ساعت ۳۰/۹ دقيقه آغاز خواهد شد و انتظار مي رود همچون سالهاي گذشته، مقام رياست جمهوري در اجتماع شركت كنندگان در مراسم پيروزي انقلاب سخنراني كند.
در همين حال سيد حسن خميني نوه امام(ره) طي سخناني در آستانه برگزاري مراسم ۲۲ بهمن خواستار حضور يكپارچه مردم در حمايت از دستاوردهاي انقلاب و امام شد و به شرايط خاص امروز كشور كه حساسيت هاي مضاعفي را براي انقلاب پديد آورده است، اشاره كرد. مراجع عظام تقليد نيز طي سخنان و پيامهاي جداگانه اي از مردم ايران خواستند تا فردا با حضور باشكوهشان، صحنه اي ديگر از وحدت و يكپارچگي شان را در مقابل ديدگان مردم دنيا به نمايش بگذارند. همچنين صدها خبرنگار، عكاس و فيلمبردار خارجي براي پوشش دادن به اين مراسم به ايران آمده اند.

همزمان با آغاز دور سوم مذاكرات هسته اي تصريح شد
تأكيد ايران بر حصول نتيجه مشخص در كوتاه ترين زمان
000219.jpg
گروه سياسي: دور جديد مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي روز گذشته در ژنو سوئيس آغاز شد.
پيش از شروع اين مذاكرات دبير شورايعالي امنيت ملي كه رئيس هيأت مذاكره كننده هسته اي ايران است در گفتگويي كه با شبكه دوم سيما در تهران انجام داد خواستار حصول نتيجه اين مذاكرات تا پايان سال جاري شد و تداوم مذاكرات را منوط به پيشرفت آن دانست.
روحاني تاكيد كرد ادامه مذاكرات براي مدت كوتاهي خواهد بود و به يك سال نخواهد كشيد. وي شرط ادامه مذاكرات را براي اين مدت هم پيشرفت در روند مذاكراتي دانست كه دور سوم آن با فعال شدن ديپلماسي آمريكا براي توقف كامل غني سازي از سوي ايران، آغاز شده است.روحاني نتايج اين دور مذاكرات را براي ارزيابي آينده مهم خواند.
روحاني در كنار تاكيد بر كوتاه بودن مدت زمان مذاكرات، دور آتي مذاكرات را در اسفندماه از اين بابت كه بايد اروپا تضمين هاي عيني خود را ارائه بدهد، مهم دانست.
دبير شوراي امنيت ملي سپس به اختلاف نظرها اشاره كرد و گفت: اروپايي ها بدنبال ساماندهي قراردادهاي مقطعي هستند كه ما اين را نمي خواهيم؛ ما به دنبال مسائل اساسي هستيم ولي آنها به موضوع تروريسم يا مواد مخدر اشاره مي كنند. در حقيقت اينها موضوعاتي بوده كه ما قبلا با اروپايي ها در خصوص آنها همكاري داشته ايم.
روحاني اضافه كرد: آنچه كه قابل توجه است اختلاف نظر در اصل موضوع يعني برخورداري ايران از فناوري هسته اي و استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي مي باشد كه براي اروپايي ها كمتر اهميت دارد.
روحاني همچنين با تاكيد بر حق ايران به دستيابي به فناوري هسته اي، وقت كشي و چانه زني هاي اروپايي ها را كه با دو هدف توقف غني سازي يا طولاني كردن مذاكرات صورت مي گيرد در هدف روشن و استراتژي شفاف ايران مبني بر ادامه غني سازي بي اثر دانست.
روحاني در بخش ديگري از اظهارات خود به سخنان اخير بوش و مقامات آمريكايي عليه ايران اشاره و گفت: تهديدات آمريكا مبني بر حمله نظامي جدي نيست و شرايط ايران با عراق و افغانستان متفاوت است و حمله نظامي آمريكا به ايران واشنگتن را دچار هزينه هاي سنگيني خواهد ساخت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در سمينار جهاني شدن و زن مسلمان با اشاره به علت تأسيس آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح كرد؛ امروز اين سازمان كه قرار بود به كشورها براي استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي كمك كند به ايران زور مي گويد. وي همچنين بر حق ايران در استفاده از فناوري هسته اي تاكيد كرد. اشاره مقامات ايراني به احتمال وقت كشي از سوي اروپا و تاكيد بر موقتي بودن زمان تعليق و اصرار بر تعيين سقف زماني در حالي صورت مي گيرد كه اروپا و ايران از سوي آمريكا تحت فشار سياسي قرار دارند و متاسفانه برخي مقامات اروپايي در جهت كاهش اين فشارها در برخي محورها كه تصور مي رفت با آمريكا اختلاف نظر دارند به يك وحدت نظر رسيده اند. هر چند در بسياري از نظرات اروپا و آمريكا از قبل موضع واحد داشته اند.
سخنان وزير امور خارجه فرانسه مبني بر نياز اروپا به حمايت آمريكا از مذاكرات با ايران در اين راستا قابل توجه است.
ميشل بارنيه در اين خصوص اظهار مي دارد: در گوش دادن به حرفهاي جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا كه به شدت از تهران انتقاد مي كند، اين احساس را داشتم كه وي تمايل دارد به اروپايي ها اطمينان داشته باشد. وي صراحتا گفت براي مذاكره با ايران به حمايت آمريكا نياز داريم.
وزير امور خارجه فرانسه علاوه بر تقاضاي حمايت از آمريكا خواستار توقف كامل اقدامات ايران شده بود كه مورد استقبال همتاي اسرائيلي اش قرار گرفت. وزير امور خارجه رژيم اشغالگر قدس گفت: به عزم راسخ فرانسه براي رسيدن به توقف كامل اقدامات ايران دلگرم هستيم. وي افزود: از همكار فرانسوي ام مي خواهم در صورت امكان، همكاران ديگرش را در اتحاديه اروپا به اتخاذ اين تصميم متقاعد سازد.

رئيس جمهور در ديدار با دبير شوراي امنيت ارمنستان:
كشورهاي منطقه مي توانند بدون
دخالت ديگران مسائل خود را حل كنند
000225.jpg
ايسنا: دبير شوراي امنيت ارمنستان ديروز با سيد محمد خاتمي ديدار كرد.
حجت الاسلام سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور كشورمان در اين ديدار از سفر اخيرش به ارمنستان و سفر گذشته  رئيس جمهور ارمنستان به ايران به عنوان نقطه  عطفي در مناسبات فيمابين ياد كرد و با اشاره به علاقمندي مسئولان عالي رتبه  دو كشور براي گسترش روابط بر اساس حسن نيت و حسن همجواري، گفت: روابط ما بر اساس برنامه هاي بلندمدت تدوين شده است و تهران خواستار تلاش براي تحكيم و تعميق پايه هاي اين پيوند است.
رئيس جمهور در اين ديدار تصريح كرد: كشورهاي منطقه مي توانند بدون دخالت ديگران و در سطح بالا مسايل خود را حل كنند و ايران نيز به عنوان كشوري كه خواستار برقراري روابط خوب با همه همسايگان است، در صورت نياز آماده برداشتن هر گامي در جهت رفع مشكلات فيمابين كشورهاي همسايه خود است.
خاتمي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اهميت و جايگاه ترانزيت و حمل و نقل در روابط كشورهاي منطقه و ضرورت برنامه ريزي براي اتصال خط راه آهن و جاده گفت: ايران طرح انتقال گاز به ارمنستان و بسترسازي براي توسعه روابط تجاري را با اهميت مي داند.دبير شوراي امنيت ارمنستان نيز ديدگاه هاي ايران مبني بر اتكا به مذاكرات و گفت وگو بدون دخالت ديگران براي حل مسايل منطقه اي را بسيار منطقي و مثبت خواند.

رئيس مجلس:
بايد ممنون صدا و سيما بود كه
ديكته اش ۱۲ غلط بيشتر ندارد
000222.jpg
ايسنا: حداد عادل درباره ۱۲ ايراد جامعه مدرسين حوزه علميه قم از صدا و سيما گفت: من از آن اطلاع دارم و قطعا انتقاد هميشه سازنده است. دكتر غلامعلي حدادعادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران افزود: علي القاعده هيچ كاري بي ايراد نيست و بايد از صداوسيما براي اين كه ديكته شان ۱۲ غلط بيشتر نداشته است و حداقل يك نمره ۸ از ۲۰ مي گيرند، ممنون بود، ولي ما مطمئن هستيم كه اين نوع نقدها به تكميل و پيشرفت كار كمك مي كند. وي افزود: ما هم در مجلس از راهنمايي هاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم استفاده مي كنيم، قطعا صداوسيما هم استفاده مي كند و در همين تعامل ها و توضيح دادن ها است كه رشد صورت مي گيرد.
رئيس مجلس درباره فعاليت شوراي نظارت بر صداوسيما در اين مورد گفت: بايد ببينيم آن ۱۲ ايراد در حوزه وظايف شوراي نظارت بر صداوسيما هست يا خير؟ زيرا برخي از موارد در تخصص جامعه مدرسين حوزه علميه قم است، اما اگر اموري باشد كه به شوراي نظارت بر صداوسيما مربوط باشد، قطعا آنها هم استفاده مي كنند.

استقبال البرادعي از ادامه مذاكرات هسته اي ايران و اروپا
ايسنا: خبرگزاري نووستي گزارش كرد، محمد البرادعي از ادامه يافتن مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي استقبال كرد.اين خبرگزاري روسي از وين گزارش كرد، بر اساس اطلاعاتي كه از دبيرخانه  آژانس بين المللي انرژي اتمي كسب كرده است، محمد البرادعي، مديركل آژانس معتقد است كه اين مذاكرات تا جلسه  ۲۸ نوامبر شوراي حكام مي تواند به نتايج قطعي برسد.اين خبرگزاري ادامه داد، ايران و سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه ديروز در ژنو مذاكرات شان بر سر برنامه  هسته اي ايران را تجديد كردند.

پرهزينه ترين بخش دولتي
نمايندگي هاي سياسي خارج از كشور است
مهر: دفتر مطالعات سياسي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با انتشار گزارشي پيرامون وضعيت سياست و روابط خارجي در لايحه بودجه ۱۳۸۴ كل كشور، نمايندگي هاي خارج از كشور را در زمره پرهزينه  ترين بخش هاي دولتي برشمرد.
واحد اطلاع  رساني مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در اين گزارش تصريح كرده است: متوسط هزينه هر يك از نمايندگي هاي سياسي خارج از كشور حدود ۶۴۷ هزار دلار بر اساس ارقام سال ۱۳۷۶ بوده كه اين رقم هر سال نيز افزايش يافته است درحالي كه براساس ملاحظات تمامي برنامه هاي پنج ساله، تعداد نيروها و نمايندگي هاي غيرضروري در خارج از كشور بايد كاهش يابند.اين گزارش مي افزايد: مطابق طرحي كه هم اكنون در كميسيونهاي تخصصي مجلس هفتم دنبال مي شود، دولت بايد با تعديل نيروهاي انساني و كاهش ماموريت هاي دايمي و موقت و امكانات دولت در خارج از كشور تا حدود زيادي از اتلاف منابع جلوگيري كند و اين منابع را به آن بخش از فعاليت ها و اقدامات سياست خارجي كه متضمن تأمين منافع ملي است، اختصاص دهد.

دكتر لاريجاني: سربلندي ايران در
گرو احياي چرخهاي توليد كشور است
به گزارش دفتر نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي، دكتر علي  لاريجاني بعدازظهر ديروز در مراسمي كه به مناسبت بيست  وششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و از سوي جامعه اسلامي كارگران شهرري و در سازمان تبليغات اسلامي اين شهرستان برگزار شد، با تبريك ايام دهه فجر گفت: شما كارگران از اركان انقلاب بوده و به فرموده امام(ره) با كار خود حيات بخش انقلاب خود هستيد.وي ادامه داد: با كارآفريني بايد اقتصاد كشور را مردمي و بستر سرمايه گذاري را براي كارگران فراهم كنيم.رئيس پيشين صدا و سيما مشكل دوم كارگران را معضل مسكن دانست و گفت: سهم مسكن در زندگي كارگران و معلمان و اساتيد و غيره بسيار بالا است كه ما اميدواريم با فراواني مسكن، سهم كارگران در سبد مسكن آنها را افزايش دهيم.دكتر لاريجاني افزود: بايد سطح تخصص نيروهاي كارگر را بالا ببريم چراكه اين قشر نياز به توانمندسازي خود دارد و اين امر نه تنها زحمت بيهوده نيست، بلكه باعث افزايش قدرت و توان ملي كشور نيز مي شود.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مسائل زنان در جامعه گفت: زنان ركن خانواده بوده و بايد حضور آنها در مسائل اجتماعي، سياسي و اقتصادي با مديريت آنها در خانه هماهنگ باشد.دكتر لاريجاني ادامه داد: بايد بنگاه هاي اقتصادي را تشويق كنيم تا علاقمند به سرويس دهي مناسب به كارگران شوند.

بيانيه ائتلاف آبادگران ايران اسلامي به مناسبت
بيست وششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي
گروه سياسي: ائتلاف آبادگران ايران اسلامي طي بيانيه اي به مناسبت بيست و ششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي تصريح كرد بررسي تاريخ معاصر انقلاب به نيكي و به خوبي نشان مي دهد كه هيچگاه ملت مظلوم ما از شر تهديدات دشمنان ايمن نبوده است و گاهي قلدريسم بين المللي كه خود را داعيه دار آزادي و دموكراسي در جهان مي داند به وسيله اي قصد تخريب اراده ملت پرورانده است.اين تشكل سياسي در ادامه آورده است: ائتلاف آبادگران اسلامي نه تنها يك شعار بلكه نهضتي براي پشتيباني شعور عملي خدمتگزاري به مردم در نظام جمهوري اسلامي ايران است و معتقد است هويت خود را فارغ از بافته هاي جناحي مديون اعتماد مردمي مي داند كه با وفاداري خود حلقه هاي زنجير معرفت و نجابت را به تكامل رساندند.
آري ائتلاف آبادگران ايران اسلامي با انگيزه نهادينه كردن نيازهاي اساسي مردم به عنوان مبناي مقايسه عملكردها پا در ميدان اجتماعي و فرهنگي كشور گذاشتٍ كشوري كه بيش از هر چيز به كار متعهدانه و تحول نياز دارد كه متأسفانه بايد بر اين حقيقت تلخ تصريح كنيم كه پاره اي از خلأها هنوز هم اين مردم عزيز را رنج مي دهد به راستي آيا مسئولان و نخبگان بار امانت چنين اعتماد عميقي را با تمام وجود درك كرده اند؟در پايان اين بيانيه تصريح شده است:  ائتلاف آبادگران ايران اسلامي معتقد است بي هيچ مسامحه اي بايد بر كاستي ها انگشت بگذارد و آن را به برنامه اي كاملا كاربردي و عملياتي در چارچوب نظام تبديل نمايد و در هر دوره اي به اقتضاي فرآيند اداره كشور چهره يا گزينه هاي مناسب را براي قبول مسئوليت به جامعه معرفي كند.
اين بيانيه با امضاي مهندس مهدي چمران منتشر شده است.

دكتر احمدي نژاد در جمع مردم اصفهان:
هرجا از نگاه انقلاب فاصله گرفتيم
از همان نقطه آسيب پذير شديم
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمود احمدي نژاد ديشب در جمع صدها تن از مردم اصفهان دستاوردهاي انقلاب اسلامي را تشريح كرد و در يك تحليل آسيب شناسانه، به بررسي آثار زيانبار حاصل از حاكميت مديريت ايستا و غيرانقلابي بر اركان اداره كشور پرداخت.
وي ابتدا از تأثيرگذاري شگرف سياستهاي انقلاب اسلامي بر مناسبات جهاني سخن به ميان آورد و در اين ارتباط تصريح كرد كه تحليلگران منصف جهان، پيروزي انقلاب اسلامي در ايران را با اصل اسلام آوردن ملت ايران قابل مقايسه مي دانند و اين انقلاب را يك جهش بلند به نفع اسلام و مقدمه اي براي برپايي تمدن اسلامي در جهان توصيف مي كنند.
شهردار تهران سپس در بيان دستاوردهاي انقلاب اسلامي به خصوصيات بارزي همچون استقلال، آزادي، خودباوري، معنويت،  سازندگي و عزت ملت ايران اشاره كرد و يادآور شد كه برخي از اين دستاوردها به تنهايي ارزش برپايي اين انقلاب و فداكاريهاي بسيار بيشتر را نيز داشته اند.دكتر احمدي نژاد از نگرش حاكم بر مديريت دستگاه هاي اداري كشور به عنوان يك علت اصلي و تعيين كننده در پيشبرد يا در بن بست قرار دادن آرمانهاي انقلاب اسلامي ياد كرد و اين نكته را مورد تأكيد قرار داد كه اگر اين علت به درستي شناخته و تبيين شود، انرژي عظيم انقلاب آزاد و امكان هدايت آن در مسير صحيح فراهم خواهد شد.وي حاكم نبودن نگاه انقلاب بر مديريت كشور را علت العلل بسياري از مشكلات امروز كشور دانست و گفت: هرجا از نگاه انقلاب فاصله گرفتيم، از همان نقطه آسيب پذير شديم و هرجا موفقيت و دستاوردي نصيب ملت ايران شد، حاصل توسل و تمسك به رويكردهاي اصيل و ارزشمند انقلاب بوده است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |