شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۷
شرايط اضطراري و مسووليت هاي شهروندي
تهران اخلاق برف مي خواهد!
029535.jpg
تنها كافيست سر از زمين بلند كنيد تا خبرهاي برفي در نگاهتان بنشيند. از دردسرهاي شهري تا جذابيت اسكي كردن يك مرد در پارك ملت!
آيا ما انتظار داريم شهرداري آنقدر نيروي خدماتي داشته باشد كه بلافاصله بعد از بارش برف، حتي كوچه هاي فرعي را هم برف روبي كند؟
سازمان هواشناسي پيش بيني كرده كه بارش به صورت برف يا باران، امروز شنبه هم ادامه داشته باشد و حتي احتمال داده اند كه تهران فردا نيز حال و هوايي مشابه خواهد داشت.
در واقع غافلگيري از سه شنبه هفته گذشته شروع شد كه ارتفاع برف روي برخي از خودروهاي در حال تردد تا نيم متر هم مي رسيد. برفي كه از دوشنبه شب شروع به باريدن گرفته بود در واقع تمام رشته هاي حوزه خدمات شهري شهرداري تهران را پنبه كرد.
تمام 22هزار و 250 تن شن ونمكي كه در نقاط حساس شهري تهران پخش شده بود به وسيله برف پوشيده شد تا روز از نو و روزي از نو. كاركنان خدمات شهري مجبور شدند دوباره عمليات لايروبي مسيل ها، نهرها و جوي ها را از سر بگيرند تا مشكل آبگرفتگي پيش نيايد.
چندين دستگاه به 1025 دستگاه ماشينآلات سنگين هم افزوده شد و تعداد نيروها به حدود 8هزار نفر رسيد تا برف  روبي ها و يخ زدگي در بزرگراه ها، خيابان ها، معابر اصلي و فرعي درجه يك و درجه دو رفع شود. منظور از معابر فرعي درجه يك و دو، معابر مقابل اماكن عمومي از قبيل دانشگاه ها، بيمارستان ها، مدارس، مساجد، ايستگاه هاي اتوبوس، قطار شهري و ساير مناطق حساس است كه اياب و ذهاب شهروندان در آن نقاط بيشتر از ساير نقاط است.
به هر حال گريدر، كاميون، لودر و بيل هاي مكانيكي حوزه خدمات شهري به كمك 8هزار نيروي آموزش ديده آمدند تا عبور و مرور عادي در تمامي معابر شهر تهران برقرار باشد.
اين چند روز اخير، اگر به شهروندان پياده و بدون وسيله خيلي سخت گذشته باشد، نبايد به برخي از مسافركش هاي شخصي و راننده هاي تاكسي بد گذشته باشد. كرايه ها در ساعات اوليه صبح، زماني كه ازدحام جمعيت براي رفتن به محل كار شبه صف هاي طولاني كنار خيابان تشكيل مي دادند تا 50 درصد افزايش مي يافت و خوش انصاف ها نرخ كرايه ها را تا 70 درصد و حتي صد درصد بالا مي بردند.
به طور مثال شخصي ها كرايه ميدان رسالت تا ونك را كه روزهاي عادي 300 تومان بود به 500 و حتي 600 تومان رساندند و نرخ كرايه برخي از آژانس ها در همين مسير از 2500 تومان به 4هزارتومان هم رسيد.  خلوتي جاده ها و بزرگراه ها به دليل تعطيلي مدارس بيشتر به كمك اين گروه آمد تا درآمد بيشتري نصيب آنها شود. البته نبايد از خوش انصاف هاي واقعي نيز غافل شد كه نه تنها نرخ را بالا نبردند بلكه با احساس مسووليت بيشتري مسافرها را جابه جا مي كردند.
روزهايي كه گذشت البته براي مدرسه اي ها روزهاي خوش يمني بود. تعطيلي هاي پشت سر هم اين امكان را به آنها داد تا هر وقت كه خواستند در رختخواب هايشان باقي بمانند و به كلاس هايي فكر كنند كه حالا لغو شده اند.
اين چند روز اخير، اگر به شهروندان پياده و بدون وسيله خيلي سخت گذشته باشد، نبايد به برخي از مسافركش هاي شخصي و راننده هاي تاكسي بد گذشته باشد
جبارزادگان مدير روابط عمومي معاونت حمل و نقل شهرداري تهران مي گويد: در روزهايي كه گذشت، كمتر شاهد تردد خودروها بوديم. از طريق تلويزيون هاي مركز نظارت و كنترل شهر تهران مي شد به كاهش قابل ملاحظه خودروها به علت بارش برف سنگين پي برد. بسياري از مردم ترجيح  مي دادند در منازل خود باقي بمانند و بيرون نيايند.
او ادامه مي دهد: شهرداري هاي مناطق يك تا 5 بسيار تلاش كردند تا با شن پاشي و نمك پاشي معابر را باز نگه دارند.
اين تلاش ها البته باعث شد تا دكتر بهبهاني معاون حمل و نقل شهردار، از طريق پيام بي سيم از اين شهرداري ها به خاطر زحماتي كه متحمل شدند، تشكر كند. با اين حال مسير شرق به غرب بزرگراه تهران كرج برخلاف ساير مسيرها ترافيك سنگيني داشت. علت نيز اين بود كه پليس خيلي از خودروها را به علت اينكه از زنجير چرخ استفاده نمي كردند ملزم به استفاده از آن مي كرد و خودروهايي را نيز كه فاقد زنجير بودند به تهران باز مي گرداند. بماند اينكه تقاضا براي خريد زنجير چرخ فوق العاده بالا رفته بود و براي تهيه آن نياز به سرزدن به حداقل 43 مغازه بود. البته در اين روزها خيلي از عشق سفرها همچنان به مسافرت هاي خود ادامه دادند و شمال و ساير نقاط خوش آب و هوا را از ياد نبردند. گرچه پليس اعلام كرد كه محورهاي هراز، چالوس، فيروزكوه و همدان احتمال دارد كه بسته شود و تردد در آنها در صورت باز بودن بدون زنجير چرخ امكان پذير نخواهد بود. در اين بين يك مسوول هم در پاسخ به سوال خبرنگاري كه به فكر نيروهاي پليس كنار جاده ها بود، گفت: اكثر آنها لباس هاي مخصوصي دارند كه داخل آن پشم شيشه است، ضمن اينكه در اين نقاط اتومبيل هاي بنز و مجهز در اختيار آنان قرار داده شده است. بهتر است به سطح شهر برگرديم و از كسب و كار برف پاروكن ها نيز كمي خبردار شويم.
يوسف بچه سنندج كه همراه يك گروه 4نفره كار مي كند و در روزهايي كه گذشت، برف پارو مي كرد، مي گويد:كسب و كارمان بد نبود. او برف هاي ساختماني را پارو مي كرد كه درست مقابل ساختمان همشهري قرار داشت و وقتي اين ساختمان را به او نشان داديم و گفتيم چقدر مي گيري تا برف هاي آن را پارو كني، گفت: 40 هزار تومان!
شايد از بارندگي هاي اخير و بارش برف سنگين بيشتر از همه، 3 كوهنوردي آسيب ديدند كه براي فتح دماوند عازم هراز بودند.اين 3 كوهنورد كه اعضاي يك تيم 4نفره بودند پس از حركت در 14 دي ماه به علت بارش برف و يخبندان در مسير پناهگاه امدادي سوم دچار سانحه و جراحت شدند و پس از تماس هاي مكرر از نيروهاي امدادي تقاضاي كمك كردند.اكيپ 14 نفره امداد كوهستان جمعيت هلال احمر مازندران براي امدادرساني عازم منطقه شد، ولي به علت صعب العبور بودن و شدت يخبندان نتوانست به مصدومان دسترسي پيدا كند و فقط يك نفر را نجات داد. روزهايي كه گذشت، روزهاي متفاوتي براي تهران و اكثر نقاط ايران بود. بارش برف، بارش شادماني بود و شوينده ناراحتي ها... خدايا اين نعمت را از ما نگير!

زيباي پر دردسر
029556.jpg
هفته گذشته تهران برفي ترين هفته همه اين سالها را پشت سر گذاشت. سازمان هواشناسي هنوز در اين باره آمار مستندي اعلام نكرده است. برخي با رجوع به حافظه شان مي گويند در زمستان 63 و 69 هم برف هايي به همين سنگيني را به خاطر مي آورند. گروه بسياري اما اين را كه در تهران يك هفته مداوم برف ببارد، حتي توي 50 سال گذشته هم به خاطر نمي آورند. به هر رو برف هفته گذشته براي تهران تجربه متفاوت و عجيبي بود.
تي يك برف ساده و كم بار هم مي تواند رفت و آمد در تهران را مشكل كند، چه برسد به برفي كه يك هفته به طور مداوم ببارد. به رغم تلاش گسترده شهرداري و راهنمايي و رانندگي براي باز ماندن معابر، هفته گذشته باز هم شمار قابل توجهي از شهروندان يا با مشقت در شهر رفت و آمد كردند يا حتي ماندن در خانه را به تحمل چنان مشقتي ترجيح دادند. چرا هر بار بارش باران يا برف زندگي تهراني ها را به هم مي ريزد؟ در اين باره مي توان به نكات بسيار اشاره كرد. از جمله اينكه:
تهران اساسا شهري است با زيرساخت ضعيف و نامناسب. شريان هاي ارتباطي تكافوي حجم خودروها و نياز شهروندان براي رفت و آمد را ندارند. چندي پيش اعلام شده بود كه شمار خودروهاي موجود در شهر دست كم 50 درصد
افزون تر از ظرفيت  خيابان ها است. با چنين وضعيتي طبيعي است كه بارش برف بتواند آشفتگي، تراكم و ازدحامي را كه هميشه هم وجود دارد، به كلافي در هم پيچيده و سردرگم تبديل كند.
عكس العمل و آمادگي سازمان هاي مسوول نيز در اين باره خيلي تعيين كننده است. قاعدتا در شرايط دشوار جوي شهروندان بايد براي رفت و آمد امكان استفاده افزون تري از شبكه حمل و نقل عمومي داشته باشند. به همين خاطر انتظار مي رود كه اين شبكه، هم توان خدمات رساني بيشتر در چنين مواردي و هم به طور كلي امكان ارايه خدمات در شرايط اضطراري مشابه را داشته باشد كه اينطور نيست. از سوي ديگر بازگشايي معابر اصلي، جلوگيري از يخبندان  در خيابان هاي اصلي و برف روبي معابر فرعي اغلب با كندي انجام مي شود.
اما شايد هم دست كم در اينگونه موارد اضطراري، رفتاري كه خود شهروندان دارند، موثرتر از واكنش ها و اقدامات نهادهاي رسمي و دولتي باشد. در ايران بسيار در باب حقوق شهروندي صحبت شده است، اما كمتر بر اين نكته تاكيد مي شود كه حقوق شهروندي فقط در التزام با مسووليت شهروندي است كه اعتبار پيدا مي كند. مجموعه اي الزامات نانوشته را مي توان مسووليت شهروندان در موارد اضطراري مثل برف سنگين هفته اخير به شمار آورد، مثلا برف روبي سريع كوچه  ما توسط اهالي محل. آيا ما انتظار داريم شهرداري آنقدر نيروي خدماتي داشته باشد كه بلافاصله بعد از بارش برف، حتي كوچه هاي فرعي را هم برف روبي كند؟ به فرض وجود چنين نيروهاي گسترده اي، فكر كرد ه ايم كه آنها در روزهاي آفتابي به چه كار مشغول خواهند بود و حق الزحمه آنها چگونه پرداخت خواهد شد؟
نكته ديگر پرهيز از خودروي شخصي است. دست كم در اين روزها بايد سعي كنيم حتي الامكان از تراكم بيشتر معابر پر ازدحام جلوگيري كنيم و حتي اگر امكان دسترسي به اتوبوس و مترو را نداريم، با تاكسي هاي كرايه اي نه خودروي هاي آژانس كه منحصرا در اختيار ما باشند رفت و آمد كنيم و ديگر اينكه، از همه آن كاري كه باعث گره خوردگي ترافيك مي شود پرهيز كنيم. رعايت دقيق تر مقررات راهنمايي و رانندگي در اين باره، بسيار راهگشاست. خيلي موارد ديگر را كه در ظاهر ساده و بديهي به نظر مي رسند، مي توان به اين فهرست مسووليت هاي شهروندي افزود. مثل سوار كردن شهروندان هم مسير و كمك به رفت و آمد آنها، پرهيز از انتقال مشكل تلنبار بودن برف به همسايه بغلي! يا واگذاشتن رفت و آمدهاي نه چندان ضروري به روزهاي آفتابي و ...
شايد مجموعه همه آنچه را كه گفته شد، بتوان به اخلاق روزهاي برفي تعبير كرد! شايد هم بايد بسيار بيشتر برف ببارد كه مجاب بشويم به رعايت اخلاق چنين روزي.

بچه ها زنده ماندند
يكي از دلايل رشد جمعيت در سالهاي اخير اعلام شد. به گفته رئيس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت، آمار مرگ و مير كودكان زير يك سال در 25 سال گذشته، 77 درصد كاهش پيدا كرده است.
لرنژاد رئيس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي گويد: آمار مرگ و مير كودكان زير يك سال كشور از 120 در هزار تولد زنده قبل از انقلاب به 28 در هزار رسيده است.
دلايل اين كاهش مرگ و مير گسترش مراكز بهداشتي و درماني در شهرها و روستاها، ترويج فرهنگ تغذيه كودك با شير مادر، استفاده مادران از توصيه هاي بهداشتي و ارتباط والدين با كودكان عنوان شده است. به اميد روزي كه يك مو از سر هيچ كودكي كم نشود.

جشن بزرگ دوقلوها برگزار شد
كلونينگ سنتي در جنوب تهران 
ديدن چندقلوها جالب است، مخصوصا اگر جايي قرار بگيري كه با يك سرگرداندن، 2 آدم يا گاهي 3 آدم مشابه را ببيني، آن هم در قدوقواره ها و سن و سال هاي مختلف ديدن چندقلوها جالب است، مخصوصا اگر جايي قرار بگيري كه با يك سرگرداندن، 2 آدم يا گاهي 3 آدم مشابه را ببيني، آن هم در قدوقواره ها و سن و سال هاي مختلف 
029526.jpg
بچه كه بوديم فكر مي كرديم فقط بچه ها مي توانند دوقلو باشند، اما حداقل اين عكس ها نشان مي دهد كه اين تصور اشتباه است.
عكس ها: گلناز بهشتي
سعيده عليپور
توي اين سن وسال آنقدر شبيه هستند كه نتواني به راحتي از هم تشخيص شان بدهي، انگار حتي تعداد موهايي كه از سرشان ريخته شده، عدد مشابهي باشد.
از سر شيطنتي كه به قول خودشان خاص دوقلوهاست لباس هاي مشابه به تن كرده اند تا گيجي ات براي تميز دادنشان فزوني بگيرد.
محمدرضا و محمدحسين برادران دوقلوي 37 ساله، خودشان را معرفي مي  كنند. پسربچه هاي 9 ماهه دوقلويي را هم در بغل گرفتند تا لابد بگويند دوقلو بودن در خانواده شان ارثي است. يكي از دوقلوها كه نمي  دانم حسين بود يا رضا گفت: توي خانواده ما چيزي كه فراوان است دوقلو است.
بعد از آن ديگر مي  رود وسط حرفش و ادامه مي  دهد: پسرخاله هايم، دختر دايي هايم، برادرزاده هايم و...
ديدن چندقلوها جالب است، مخصوصا اگر جايي قرار بگيري كه با يك سرگرداندن، 2 آدم يا گاهي 3 آدم مشابه را ببيني، آن هم در قدوقواره ها و سن و سال هاي مختلف. اما شانس با دوقلوها يار نبود چون اولين جشن بزرگ آنها در حالي برگزار شد كه قطرات باران برق را از فرهنگسراي بهمن و خانه هاي اطراف گرفت تا جشن در عين شلوغي سالن نيمه كاره تعطيل شود.
در ورودي سالن بسته شده بود و نگهبان جلوي در تاكيد داشت كه دوقلوها فقط مي  توانند وارد شوند. اما داخل سالن 2 هزارنفره بيشتر از دوقلوها مي  شد آدم هايي را ديد كه به قصد گردش روز جمعه سر از جشن دوقلوها در آورده بودند. ميهمانان ناخوانده اي كه لابد ديدن آن همه دوقلو برايشان جذاب بود و همين بود كه سالن جاي سوزن انداختن نبود و گهگاه از گوشه گوشه سالن صداي جر و بحث بر سر جاي نشستن يا ايستادن يا گريه چند جفت دوقلوي كوچك به گوش مي  رسيد.
آرش و آرمان كلاس سوم ابتدايي هستند، با گرماي سالن لپ هاي آنها هم گل انداخته. مي  گويم: راست مي  گويند كه دوقلوها احساسات مشابهي دارند و بعضي اوقات كه يكي از آنها مريض مي  شود ديگري مي  خزد به آغوش بيماري! انگار كه زبانشان را هم به هم گره زده باشند مثل يك گروه سرود مي  گويند: نه! بعد هم به چشم هاي هم نگاه مي  كنند و ريز مي  خندند.
داوود خالقي، رئيس ستاد برگزاري جشنواره هاي دهه فجر فرهنگسراي تهران كه مسوول برگزاري اين جشن نيز هست، مي  گويد: در اين جشن حدود 1500 دوقلو تهراني دعوت شده اند كه اجراي برنامه هاي نمايشي، سرود، موسيقي و برنامه هاي جانبي به عهده خود دوقلوهاست.
029529.jpg
گرچه رفتن برق مجال نمي  دهد تا دوقلوهاي هنرمند برنامه هايشان را تا انتها اجرا كنند اما مجري از خواننده اي كه قرار است به زودي اولين آلبوم دوقلويي ايران را به بازار بفرستد، دعوت كند كه برنامه اش را اجرا كند!
خالقي، مسوول برگزاري جشنواره مي  گويد: اصولا دوقلوها به دليل جلب توجهي كه به دليل تشابه ظاهري دارند، روي ديگران تاثيرگذار هستند. به همين دليل مي  شود از تاثير مثبتي كه آنها مي  توانند روي ديگران داشته باشند استفاده كرد.
سامان و ساسان هم از آن جمله سيب هايي هستند كه انگار از وسط، دو نصفشان كرده باشند. تنها تفاوتشان در اين بود كه يكي موهايش را از چپ به راست و آن يكي از راست به چپ حالت داده بود.
از خاطراتشان مي  گويند، از اينكه يك روز سجاد به جاي سبحان امتحان داد يا شايد سبحان به جاي سجاد. يكي شان مي  گويد: آقاي ناظم فهميده بود و آن يكي ادامه مي دهد: ولي مطمئن نبود، تازه نمي توانست ثابت كند دوباره آن ديگري ادامه حرف را مي گيرد: آنقدر كه خوب نقش هم را بازي مي كرديم.
آنها هم معتقدند كه از بچگي جلب نظر مي كردند و اين را وجه امتياز خودشان با بقيه بچه ها مي دانند.
يكي شان مي گويد: البته ما شانس آورديم كه اخلاق و خصوصيات مان مشابه هم بود. و به هم نگاه مي كنند و مي گويند: وگرنه حسادت جاي رفاقت را مي گرفت.
029532.jpg
سپيده و ساسان، اما نه از نظر جثه و نه قيافه به هم شباهت ندارند. سپيده 23 ساله ريزنقش است و ساسان 23 ساله قدبلند و چهارشانه...
داريوش مهدي  زاده، عضو هيات مديره انجمن دوقلوها مي گويد: همه اعضاي هيات مديره انجمن هم دوقلو هستند.
مي گويد: تا به حال 10 هزار دوقلو را در كشور شناسايي كرديم، اما پيش بيني مي كنيم تقريبا حدود 600 هزار دوقلو در كشور وجود داشته باشند.
مي گويد: از پيرمردهاي 80 ساله تا بچه اي كه همين ديروز به دنيا آمده است، عضو داريم. بعضي اعضاي انجمن يا همان دوقلوها، فرم عضويت انجمن را ميان حضاري كه از نظر ظاهري شبيه به هم هستند، توزيع مي كنند. سپيده فرم انجمن را مي خواهد، اما كسي كه برگه ها را توزيع مي كند، مي گويد: فقط دوقلوها...
سپيده خنده اش مي گيرد و دست برادرش را مي گيرد و مي گويد: باور كنيد دوقلو هستيم. با تعجب نگاه مي كند و با شك برگه را تحويلشان مي دهد.
پدر و مادر در كنار هم نشسته اند در حالي كه دو تا از پسربچه ها را مادر توي بغلش گرفته و يكي ديگر را پدر. قيافه پسر بچه هاي سه قلو 87 ماهه آنقدر معصوم و دوست داشتني هست كه سوژه خوبي باشد براي عكاسي... قيافه مادر با وجود خنده ظاهري نشان مي دهد كه چقدر از نگهداشتن بچه ها كلافه است. زني كه كنار دست بچه ها نشسته، با يكي از سه قلوها بازي مي كند. با تغيير دادن قيافه و چشم و ابرويش سعي در خنداندنش دارد.
سر دو تا قل ديگر هم برمي گردد و سه پسربچه مات و مبهوت زن را نگاه مي كنند.
برق هنوز نيامده و حضار كه ديگر اميدي به آمدن برق ندارند، جايگاه ها را خالي مي كنند و ميهماناني كه تا به حال ايستاده اند، از فرصت استفاده مي كنند و براي لحظاتي روي صندلي هاي خالي مي نشينند و بعد كه اطمينان حاصل مي كنند خبري از بازگشت برق نيست، از سالن بيرون مي آيند.
سحر و ستاره دوقلو هستند. يكي شان ازدواج كرده است و يكي تحصيل. يكي شان دو تا بچه دارد و يكي ديگر رئيس بخش در يكي از بيمارستان هاست...
ستاره مي گويد: ما تصميم داشتيم تا ابد پيش هم باشيم، اما يكي از آنها در اصفهان است و ديگري تهران ماندگار شده.
سحر دست پسربچه اش را مي گيرد و مي گويد: خب، روزگار است ديگر!

عمو نوروز آمد
بازنشستگان هنوز عيدي نگرفته اند
به نظرمي رسدهمچون سالهاي گذشته عيدي قشربازنشسته كه چشم انتظار دريافت آن هستند با تاخير پرداخت مي شود
عيد شما مبارك، البته با عرض شرمندگي بايد بگوييم كه عيدي شما بعدا پرداخت مي شود.
شايد آن طرف سال، شايد هم اواسط مرداد ماه سال 84 ، به هر حال ديروز زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. اين چند عبارت محترمانه پاسخي بود كه از سوي امور بازنشستگان تامين اجتماعي به يكي از مراجعه كنندگان داده شد. اينها عبارات تكراري است كه در آستانه سال جديد بين بازنشستگان و مسوولان تامين اجتماعي رد و بدل مي شود.
هنوز بخشنامه پرداخت عيدي بازنشستگان از سوي دولت به سازمان هاي ذي ربط ابلاغ نشده و به نظر مي رسد همچون سالهاي گذشته عيدي قشر بازنشسته كه چشم انتظار دريافت آن هستند با تاخير پرداخت مي شود.
خبازها، رئيس كانون بازنشستگان مي گويد: پرداخت عيدي تابع مصوبات دولت است، چنانچه به كارمندان پرداخت شود، طبيعتا بايد به بازنشستگان نيز پرداخت. قاعده اين است كه عيدي به محض ابلاغ دولت به بازنشستگان پرداخت شود.
مسوول كميته بازنشستگان كانون صنفي معلمان نيز در خصوص زمان پرداخت عيدي معلمان بازنشسته مي گويد: مقرر شده تا عيدي معلمان بازنشسته با حقوق بهمن ماه پرداخت شود . باتوجه به اينكه به نظر مي رسد بخشنامه اجراي اين امر به سازمان بازنشستگي كشوري ارسال نشده، ممكن است پرداخت عيدي در بهمن ماه فراهم نشود. به گفته عباس معارفي در سال گذشته نيز مقرر شده بود تا عيدي بازنشستگان همراه با حقوق بهمن ماه پرداخت شود، اما اين امر با تاخير و در اسفند ماه ميسر شد.
مبلغ عيدي بازنشستگان هنوز دقيقا مشخص نيست. خبازها اميدوار است كه اين مبلغ هماهنگ و همسان با ساير كارمندان شاغل باشد . گفته مي شود كه عيدي امسال كارمندان بازنشسته 150 هزارتومان خواهد بود. باتوجه به اينكه سال جديد در راه است هنوز عيدي بازنشستگان مشخص نشده البته اوضاع بازنشستگان چندان هم نااميد كننده نيست. ظاهرا مجلس شوراي اسلامي از پيشنهاد تخصيص اعتباري بالغ بر 7هزارميليارد ريال براي اجراي نظام هماهنگ حقوق بازنشستگان با شاغلان خبر داده است كه در صورت تصويب اين بودجه در صحن علني مجلس، بازنشستگان مي توانند به افزايش حقوق خود اميدوار باشد.
يكي از بازنشستگان مي گويد: حقوق 106هزار تومان در شرايط امروز و با افزايش تورمي كه هر ساله نيز بر آن افزوده مي شود كفاف هزينه هاي زندگي بازنشستگي را نمي دهد و در حالي كه دولت نيز به اين امر واقف است، اما اقدامات در جهت افزايش حداقل حقوق بازنشستگان به جايي نرسيده است.
خبازها يادآور مي شود: اين كانون مكاتبات زيادي را با نمايندگان مجلس داشته است. 4ماه قبل نمايندگان ، طرح اصلاحيه قانون هماهنگي با شاغلان را به دولت پيشنهاد كردند و ظاهرا تلاش ها به ثمر نشسته است. در صورت تصويب مجلس و ابلاغ به دولت، دولت اين مبلغ را در اختيار سازمان تامين اجتماعي گذاشته و تامين اجتماعي نيز آن را ميان بازنشستگان توزيع مي كند.
بايد ديد كه آيا بازنشستگان عيدي خود را قبل از شروع سال جديد مي گيرند. اگرچه زمان زيادي به پايان سال 83باقي نمانده است، اما در نهايت شايد حتي در آخرين روزهاي سال عيدي ها پرداخت شود.

به نام جشنواره عروسكي به كام آدم برفي
029553.jpg
بارش برف هيچ فايده اي كه نداشته باشد كه دارد، حداقلش تعطيلي مدارس است و برف بازي بچه ها. هزينه اي هم ندارد. حتي مي توانيد يك سيني با خودتان برداريد و برويد سيني سواري!
اما در دومين شب از برپايي جشنواره 3 روزه نمايش عروسكي كه در قزوين برپا بود، گروه هاي شركت كننده كه از 13 استان كشور به آنجا رفته بودند، فرصت را غنيمت شمرده و شروع كردند به درست كردن آدم برفي.
حاصل اين كار شد 10 مجسمه بزرگ برفي كه در ميان آنها برخي از شخصيت هاي محبوب انيميشن مثل شرك هم ديده مي شد. در اين جشنواره آدمك هاي برفي ديگر هم ساخته شد كه مورد توجه مسوولان برگزاري اين مراسم قرار گرفت. باز هم تاكيد مي كنيم اين گروه ها براي شركت در جشنواره نمايش هاي عروسكي به قزوين رفته بودند نه براي برف بازي!

ويزاي اينترنتي
خدا را شكر كه اينترنت هم در ايران براي خودش كيا و بيايي پيدا كرد و بالاخره دست اندركاران ما هم متوجه شدند مي توانند بعضي از مسايل روزمره يا حتي فراتر از آن را با استفاده از كامپيوتر و اينترنت رفع و رجوع كنند. اينطوري لازم نيست مثلا براي گرفتن ويزا مدت ها اين طرف و آن طرف برويد. منتهي اين مثالي كه زديم، فعلا براي گردشگران خارجي ميسر شده است. سيدحسين مرعشي رئيس سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي در اين باره مي گويد: گردشگران خارجي به زودي مي توانند در مدت 48 ساعت جهت دريافت و گرفتن رواديد از طريق شبكه جهاني اينترنت اقدام كنند. وي اين مطلب را در گفت وگو با نشريه او.ام.تي كه ويژه سازمان جهاني گردشگري است و مقر آن در مادريد، عنوان كرد و اضافه مي كند: گردشگران فعلا براي ورود به ايران، رواديد يك هفته اي در فرودگاه هاي تهران، مشهد، اصفهان و شيراز دريافت مي كنند كه با اجراي طرح جديد، نيازي به مراجعه به كنسولگري ها نيست.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40 هزار ريال 
مبلغ جريمه در شهرستان 40 هزار ريال 
۱۰۱۹استنكاف از قبول مسافر يا نرساندن مسافر به مقصد توسط رانندگان وسايط نقليه همگاني، تخلف محسوب مي شود.
جامعه متشكل از تك تك افراد آن است و حق استفاده از خدمات اجتماعي آن به يك اندازه و به شكل مساوي بين آنها تقسيم مي شود. همه افراد جامعه حق استفاده از امكانات حمل و نقل شهري و بين شهري را دارند، رانندگان وسايل نقليه عمومي ملزم به سرويس دهي به همه مردم مي باشند.

زمزمه محبت
درس معلم گر بود زمزمه محبتي / جمعه به مكتب آورد طفل گريز پاي را اين شعر مرحوم سعدي به تازگي مورد توجه آموزش و پرورش ايران قرار گرفته است. از آنجا كه كار جست وجو به دنبال كليد گشايش در امر تحصيل كودكان، كار طاقت فرسايي است پس از چند قرن مشخص شد كه كليد آموزش دوره ابتدايي، محبت ا ست.
معاون آموزش عمومي سازمان آموزش و پرورش فارس به معلمان دوره ابتدايي توصيه مي كند كه تنها راه حل جلب كودك به دانش و تحصيل، محبت است.
محمدهاشم فر معتقد است كه هدف دوره آموزش ابتدايي حفظ شادي و نشاط بچه ها است و هر عاملي كه در اين زمينه ايجاد خلل كند به عنوان يك مانع در روند آموزش محسوب مي شود.

شكارممنوع
شكار حيوانات چه با مجوز و چه بدون مجوز در استان كرمان مدت 3 سال ممنوع شد. ظاهرا به خاطر خشكسالي و كمبود آب و علف نسل حيوانات در اين وادي در حال انقراض است.
مهندس رضا جزيني زاده سرپرست اداره كل حفاظت محيط زيست استان كرمان علت اين امر را حفظ ذخاير ژنتيكي و تنوع زيستي استان و تعادل اكوسيستم اعلام كرد.
به گفته وي با توجه به خشكسالي هاي چند سال اخير و كمبود آب و پوشش گياهي كه منجر به مرگ و مير و كاهش زاد و ولد و دوقلوزايي وحوش شده است، شكار وحوش برداشت از سرمايه هاي ملي به شمار مي رود كه اين امر با اهداف بهره برداري اصولي و توسعه پايدار مغايرت دارد. اين خبر را با اجازه بچه هاي سفر و طبيعت نوشتيم.

مسواك وسكته
دكترها و محقق ها هم دنياي خاص خودشان را دارند. هر روز اخباري از دنياي آنها به بيرون درز مي كند كه باورش موجب رشد شاخ هاي نداشته شما مي شود روي سرتان.
يكي از جديدترين اين اخبار حكايت از كاهش خطر حملات قلبي و سكته مغزي دارد، آن هم در اثر مسواك زدن! بله، دانشمندان دانشگاه كلمبيا در آمريكا به تازگي متوجه شدند، افراد مبتلا به بيماري لثه، بيشتر از ديگران با خطر تصلب شرائين مواجه مي شوند كه پيامدش سكته مغزي يا حملات قلبي است. ولي آنها مي گويند مسواك زدن باعث از بين رفتن باكتري هاي عامل اين بيماري است و در نتيجه رگ هاي قلب و مغز شما نمي گيرد و از سكته خبري نيست.
اين تحقيق روي ميزان باكتري هاي موجود در دهان 657 نفر انجام شده كه هيچگونه سابقه بيماري قلبي يا مغزي نداشتند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |