چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۰
خبرسازان
Front Page

بعد از 2 دهه سكوت، ناگهان زبان باز كرد
زماني كه از او پرسيدند آيا مي داند چند سال دارد؟ سارا جواب داد: 22، ولي وقتي كه برادرش به سارا گفت كه او 38 سال سن دارد، سارا فقط به او خيره شد. پرستاران مي گويند سارا هنوز فكر مي كند كه در دهه 1980 زندگي مي كند
029874.jpg
سارا اسكانتلين، دختري كه 20 سال پيش بر اثر تصادف رانندگي دچار آسيب ديدگي مغزي شد، اكنون دوباره مي تواند صحبت كند. 20 سال پيش سارا اسكانتلين در حالي كه به سمت خودرواش كه در كنار خيابان پارك شده بود، مي رفت، يك راننده مست با ماشين به او زد و او را براي هميشه از داشتن يك زندگي سالم و شاداب محروم كرد. اسكانتلين براي 20 سال به خاطر ضايعه مغزي كه بر اثر اين تصادف براي او پيش آمده بود، از صحبت كردن محروم شد، اما اكنون او دوباره مي تواند صحبت كند. پدر سارا مي داند كه دخترش هيچ وقت كاملا خوب نمي شود، اما همين كه سارا دوباره مي تواند صحبت كند و خاطرات گذشته را به ياد آورد، كافي است كه احساس كند وي را مجددا به دست آورده است. در 20 سال گذشته سارا تنها با استفاده از چشمانش مي توانست خواسته هايش را به اطرافيان بفهماند. يك بار پلك زدن به معني نه و 2 بار پلك زدن به معني بله بود. البته هيچ كس نمي دانست كه آيا واقعا سارا معاني سوال ها را متوجه مي شود يا خير.
سارا اسكانتلين در آن زمان يعني در تاريخ 22 سپتامبر 1984 تنها 18 سال داشت و در كالج تحصيل مي كرد. بعد از 2 دهه سكوت اكنون او دوباره لب به سخن گفتن گشوده است. هنوز پزشكان دليل زبان باز كردن او را در ماه گذشته نمي دانند.
پدر و مادر اسكانتلين هفته گذشته طي مراسمي سارا را به دوستان، آشنايان، اقوام و خبرنگاران معرفي كردند. چندي پيش اولياي سارا يك تماس تلفني خوشحال كننده از سوي جنيفر ترامل ، پرستار سارا در مركز نگهداري از بيماران گلدن پلينز دريافت كردند. جنيفر پس از برقراري تماس به بتسي اسكانتلين گفت كه بهتر است بنشيند، يك نفر است كه مي خواهد با او صحبت كند و سپس گوشي تلفن را به آن شخص داد:
- سلام مامان.
- مادر سارا سوال كرد: سارا تويي؟
- سارا با حالتي كه صدايش نشان از گرفتگي مجاري گفتاري اش داشت، جواب داد: بله
- حالت چطوره؟
- خوبم
- چيزي لازم داري؟
- لوازم آرايش
مادر سارا از پرستار سوال كرد كه آيا واقعا دخترم گفت كه لوازم آرايش مي خواهد؟
سارا اسكانتلين هنوز هم از عوارض بعد از تصادف رنج مي برد. او بر حسب عادت دست به سينه مي نشيند و مشتش را به زير چانه اش مي برد. عضلات پاهايش مرتبا دچار گرفتگي مي شوند و مرتبا خواب مي روند. پاي راستش چنان پيچ خورده كه تقريبا برگشته است. ماهيچه هاي گردنش به قدري منقبض شده اند كه قورت دادن غذا برايش ممكن نيست. راننده اي كه به سارا زد، به خاطر مست بودن در حين رانندگي و فرار از صحنه حادثه تنها به تحمل 6 ماه حبس محكوم شد.
پزشكان تصور مي كنند كه قسمت هاي آسيب ديده مغز دوباره احيا شده است. به گفته دكتر شيل اين پيشامد واقعا حادثه نادري است. روز شنبه سارا در يك لباس آبي به سوالات مختلف جواب داد. از سارا پرسيده شد كه آيا از اينكه مي  تواند حرف بزند، خوشحال است؟ سارا هم جواب داد: بله . باز از او پرسيدند به پدر و مادرت وقتي كه از آنها جدا مي شوي، چه مي گويي؟ او جواب داد: دوستتان دارم .
خانواده سارا مي گويند كه بيشتر فهم سارا از جهان خارج از طريق اخبار تلويزيون و به همراه سريال هاي تلويزيوني صورت مي گيرد. برادرش از او پرسيد كه آيا مي داند CD چيست؟ سارا گفت كه فقط مي داند روي يك CD موسيقي ضبط شده است، اما زماني كه از او پرسيدند كه آيا مي داند چند سال دارد؟ سارا جواب داد: 22، ولي وقتي كه برادرش به سارا گفت كه او 38 سال سن دارد، سارا فقط به او خيره شد. پرستاران مي گويند سارا هنوز فكر مي كند كه در دهه 1980 زندگي مي كند. پدر سارا مي داند كه دخترش احتمالا هيچ وقت از اين مركز درماني خارج نخواهد شد، اما از بابت بهبودي اخير كه شامل حال دخترش شده است، خوشحال است.
پدر سارا مي گويد: اينجا خانه سارا است، آنها دخترم را به من بازگرداندند.

حضور مجددپاپ در واتيكان
029883.jpg
پاپ ژان پل دوم، رهبر كاتوليك هاي جهان كه تا چندي پيش بر اثر عفونت گلو در كلينيك جميلي بستري شده بود، پس از گذراندن دوره نقاهت، يكشنبه اين هفته براي اولين بار در مراسم شكرگزاري واتيكان رم حاضر شد.
پاپ در ميان هزاران نفر از مردم نطق خود را جاري ساخت و از دعاها و حمايت هاي مردم در طول 9 روز بستري اش قدرداني كرد. پس از سخنراني، پاپ از نزديك با مردم احوالپرسي كرد. دستان او لرزان بود و كلماتي كه بيان مي كرد به سختي قابل شنيدن بودند، اما نگاهش، نگاهي استوار بود ومي خواست نشان دهد كه هنوز هم مي تواند رهبر مقتدري باشد.
پاپ خطاب به مردم گفت: مي خواهم درهمين جا از شما كه نگران سلامتي من بوديد و از راديو و تلويزيون جوياي حالم تشكر  كنم. براي انجام ماموريتي كه عيسي به من واگذار كرده بعد از خداوند هميشه به شما نياز دارم. پاپ همچنين براي خبرنگاران ايتاليايي كه در عراق گروگان گرفته شده اند آرزوي رهايي هرچه سريع تر از بند اسارت كرد.
يكشنبه گذشته او حضور كوتاهي در جلوي پنجره اتاقش در بيمارستان داشت، اما صداي پير و ضعيف او بيشتر از آنكه دلگرم كننده باشد نگران كننده بود. واتيكان نيز بر اين باور است كه با وجود ناتواني جسمي پاپ 84 ساله، او همچنان قادر به هدايت كليساي كاتوليك خواهد بود.

دكه
029880.jpg
ضرر۱۶۵ ميليون دلاري 
روزنامه واشنگتن تايمز در تاريخ۱۴فوريه عكسي از كلينتون رئيس جمهوري آمريكا به همراه جان كري نامزد دموكرات ها در انتخابات اخير رياست جمهوري آمريكا و همچنين تري مك آوليف، رئيس كميته دموكراتيك ملي آمريكا را به چاپ رسانده است. اين روزنامه درباره كتابخانه۱۶۵ ميليون دلاري كلينتون نوشته كه تاكنون استقبال خوبي از آن نشده است. در بخش ديگري واشنگتن تايمز به نقل از جيمي كارتر نوشته است انتخابات عراق موفقيت آميز برگزار شد.
029877.jpg
ژاپني بلديد؟
اين بار براي شما يك روزنامه ژاپني انتخاب كرديم. ما هم مثل شما كمي شك كرده ايم كه آيا ژاپني ها جملات را افقي مي خوانند يا عمودي؟! به هر حال از هر سمت و سويي كه بخوانند نگاه كردن به صفحه اول اين روزنامه ژاپني براي هر فرد غير ژاپني سرگيجه ايجاد مي كند. هرچند كه بعضي از تصاوير آن همچون نشان دادن گرافيكي وضع آب وهواي شهرها، گويا به نظر مي رسد.

كوتاه تر از گزارش
توني بلر بي احساس
هفته گذشته همسر توني بلر در يكي از شبكه هاي تلويزيوني انگليس حضوريافت و در برنامه زنده تلويزيوني شروع به گلايه از همسرخود كرد.توني بلر گفته بود كه براي روز ولنتاين حتي يك دسته گل هم به همسرش نخواهد داد. هنگامي كه برنامه  تلويزيوني پخش مي شد، جناب نخست وزير گفت به هيچ وجه عادتي را كه در طول زندگي ام داشته ام ترك نمي كنم و تاكنون در روز ولنتاين دسته گلي به كسي نداده ام. او گفت: اين كار را نكرده ام و نمي كنم و نخواهم كرد،اما به موقع انسان رمانتيكي هم مي شوم.راه هاي زياد ديگري براي ابراز عشق و علاقه وجود دارد. البته همسر توني بلر بايد مي دانست كه تنها علاقه همسرش نسبت به سياست است و نه چيز ديگري!
موسيقي زنده براي پشت خطي ها
شركت يونيورسال ساپورت در لندن دست به يك حركت ابتكاري جالب زد. از آنجايي كه خطوط تلفن اين شركت هميشه شلوغ است و ارباب رجوع مجبورند چند دقيقه اي پشت خط منتظر بمانند، مسوولان شركت يك گروه موسيقي كلاسيك را جهت اجراي موسيقي زنده براي پشت خطي ها استخدام كرده اند. اجراهاي اين گروه موسيقي  از ميان آهنگ هاي روز انتخاب مي شود. به هر حال اين قبيل ابتكارها براي مبارزه با معضل بيكاري جواب مي دهد.
سگ قاتل
بانكوك: در حادثه اي تاسف بار سگي كودك 13 ماهه اي را به شدت گاز گرفت و او را كشت و سپس مادربزرگ كودك را مورد حمله قرار داد. عموي كودك به خاطر بازسازي منزلش سگ را به آن خانه آورده بود تا از آن سگ در آنجا نگهداري شود، غافل از آنكه سگ  وحشي به اندازه كافي تربيت نشده بود.
مسافرت به فضا
كساني كه قصد توسعه صنعت گردشگري در فضا را دارند، بر اين عقيده هستند كه مرگ و مير با اين مسافرت ها همراه خواهد بود، اما اين مرگ و ميرها ارزش برپايي چنين مسافرت هايي را دارد و درس ها و تجربه هاي خوبي را براي آيندگان خواهد داشت. آقاي كلي مي گويد: اين تجارت نسبتا خطرناكي است و حتما تلفاتي خواهد داشت و در اوايل كار گردشگري در فضا، نمي شود اسم آن را مسافرت، بلكه بايد اسمش را ماجراجويي گذاشت! قرار است در سال 2008 از سوي شركت virgin Galactic ، 5 سفينه گردشگري به فضا پرتاب شود.
دوش را كجا مي بري؟
حوله ها، صابون و شامپو و ديگر لوازم بهداشتي و آرايشي در هتل ها از جمله وسايلي هستند كه ميهمانان هتل ها آنها را با خود به يادگار مي برند. اما يك زوج كه در هتل قرن هفدهمي شهر تاپشم انگلستان ميهمان بودند، در اين كار افراط كردند و يك يونيت كامل دوش حمام را با خود به يادگار بردند. رئيس هتل مي گويد: بعد از آنكه آن زوج اتاق را ترك كردند و پول اقامتشان را دادند، خدمتكاران متوجه شدند كه اتاق فاقد شيرآلات دوش است. وي ادامه داد: اصلا نمي توانم باور كنم يك نفر چنين كاري را مرتكب شده است. البته پليس در حال بررسي جوانب اين دزدي است!

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   درمانگاه  |
|  شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |