چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۰
پري دريايي به خشكي باز مي گردد
029868.jpg
جراحان توانستند نخستين گام در جدا سازي پاهاي به هم چسبيده مياگروس سرون نوزاد 9 ماهه پرويي را با موفقيت بردارند. به خاطر پاهاي به هم چسبيده اش به او لقب پري دريايي كوچولو داده بودند.
پدر نوزاد، ريكاردو سرون 24 ساله بعد از اتمام جراحي تا روز هشتم فوريه اعلام كرد: همه چيز به خوبي پيش رفت ولي شرايط بسيار دشواري بود. مادرش مدام گريه مي كرد. همه ما گريه مي كرديم.
مياگروس كه در اسپانيولي معني معجزه مي دهد در حالي متولد شد كه به سندرم پري دريايي مبتلا بود. نام ديگر اين ناهنجاري ساير نومليا است كه از هر 60 الي يكصد هزار نفر، يك نفر را درگير مي كند و شيوع آن تقريبا با به هم چسبيدن دوقلوها برابر است اما فقط يك بيمار خوش شانس مي تواند فقط به مدت چند ساعت پس از تولد زنده بماند چون در اين سندرم به واسطه نبودن كليه ها و ساير عوارض، احتمال زنده ماندن بيمار واقعا اندك خواهد بود.
029865.jpg
لوييس روبيو سرپرست تيم جراحي، اين عمل پرخطر و 4 ساعته را موفقيت آميز ذكر كرده بود. 3 توده سيليكوني بين پاهاي مياگروس جاسازي شد تا پوست پاها قبل از جدا كردن كاملا كش آمده تا در جراحي اصلي جدا كردن پاها نيازي به پيوند پوست نباشد. جراحي اصلي طبق برنامه جراحان ماه آينده انجام خواهد شد. دكتر روبيو مي گويد: مساله اصلي سلامتي اوست. او به خوبي بيهوشي عمومي را تحمل كرد و انتظار داريم تا 2 روز ديگر از بيمارستان مرخص شود.
به رغم اينكه پاهاي مياگروس در ظاهر از ناحيه پايين حفره شكم تا پاشنه به هم چسبيده اند، هر دو پاي او استخوان ها، غضروف و سيستم خون رساني مستقلي دارند و اين مساله شانس موفقيت آميز بودن جراحي را به شدت افزايش مي دهد. اين نوزاد 17 پوند وزن و 24 اينچ قد دارد. قلب او كاملا سالم است و تنها كليه اش به خوبي كار مي كند.
دكتر روبيو مي گويد: دستگاه تناسلي و لوله هاي آورنده ادرار و مدفوع او در كنار هم قرار گرفته اند و احتمالا در نزديكي سن بلوغ او بايد يكبار ديگر زير تيغ جراحي برود. قبل از مياگروس، تيفاني يوركس 16 ساله اهل نيوپورت ريچي فلوريدا تنها پري دريايي بود كه در كودكي پاهايش را با موفقيت از هم جدا كردند.

رنسانس در تعويض مفصل ها
عابدزاده براي 4-3 عمل جراحي مفصل پا كه در آلمان انجام داد حدود 200 هزار مارك پرداخت كرد، در حالي كه با همان هزينه و دقيقا با همان وسايلي كه در آنجا به كار برده شد، مي توانستيم همان عمل جراحي را به راحتي در ايران انجام دهيم.
دكتر فرهاد فريد در نشست خبري دومين كنگره جيا موس انجمن جراحان مفاصل ايران و آلمان فقط همين يك بار حاضر شد از فردي خاص نام برد و اين در حالي بود كه وزارت بهداشت و بيمه هاي ايران را مورد انتقاد قرار داد.
در سال گذشته اخبار مربوط به برگزاري اولين كنگره بين المللي جراحي بسته مفاصل ايران و آلمان را در روزنامه ها خوانديد و اگر از چنين همكاري كه به سود مردم و مسوولان است مشعوف نشديد، لابد به اين دليل است كه از نتايج برگزاري چنين كنگره هايي خبر نداريد. اما پاسخي كه دكتر فريد، متخصص جراحي مفاصل، رئيس انجمن جراحي جياموس و رئيس بخش جراحي مفاصل بسته شهر بن آلمان به خبرنگار ايرانشهر داد اهميت موضوع را قدري روشن مي كند: علوم پزشكي بعد از گذشت 5 سال، تاريخ مصرف گذشته مي شوند، پزشكان و متخصصان لازم دارند كه مرتب به واسطه خواندن مقاله ها، حضور در كنگره ها، مشاهده جراحي ها و شركت در كلاس هاي بازآموزي در زمينه علوم خود به روز شوند. وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي كم لطفي كرده و از ما دعوت به همكاري نكرده است. بيمه ها حاضر به تقبل هزينه هاي جراحي هاي ليزر نيستند و اين 2 مورد از دلايلي هستند كه موجب مي شوند نتايج كار ما آن طور كه بايد به حال مردم مفيد واقع نشود. در عين حال با توجه به اين نكته كه 11 و 12 فروردين آتي دومين كنگره جياموس برگزار مي شود و استقبال متخصصان ايران از اين كنگره بسيار مناسب است، اميد مي رود كه در آينده شاهد تاثير برگزاري اين كنگره در زندگي مردم باشيم. دكتر فريد در توضيح روش هاي درماني مرسوم در كشور كه امروزه مردود محسوب مي شوند نمونه هايي را هم ذكر كرد كه موجب ايجاد حس ناامني در مردم مي شود و تخصصي بودن آنها لزوم طرح آن موارد را در يك روزنامه عمومي از بين مي برد.
شعار دومين كنگره برش هاي كوچك، جراحان بزرگ است و هدف آن، تبادل اطلاعات علمي و تكنولوژيكي و دستيابي به جديدترين فن آوري هاي جراحي هاي بسته مفاصل و ارتوپدي و طب ورزشي است.
كنگره بين المللي جراحي بسته مفاصل ايران و آلمان كه يك سال در ميان در آلمان و ايران برگزار مي شود، جدا از اين تبادل اطلاعات علمي و انتقال تكنولوژي هاي جديد بين دو كشور، اهدافي مانند انجام اعمال جراحي ارتوپدي بسته مفاصل با جديدترين روش ها را در كشور دارد و تا امروز، بيمارستان تخصصي چمران با هزينه اي حدود 700 ميليون تومان، دستگاه هاي پيشرفته لازم را خريده است.
توضيح دكتر فريد درباره شعار اين كنگره هم خواندني است: اين شعار نشان مي دهد كه برخلاف عقيده بيشتر جراحان، امروزه جراحي بزرگتر، عملي است كه داراي برش هاي كوچكتري  باشد.
در جلسه ياد شده، دكتر فريد از اميد به عملي شدن يكي از مهمترين آرزو هاي پزشكان كشور صحبت كرد و آن بحث استفاده از سلول هاي يك بيمار براي ساخت بافت اضافي براي همان بيمار و ترميم قسمت هاي از دست رفته اندام وي است. به گفته دكتر فريد در حال حاضر از تكنيك پرورش سلول هاي مادر براي ترميم غضروف مفاصل استفاده مي شود و همه نوآوري ها به اين امر خلاصه نمي شود. تكنيك جديد ليزر هليوم در جراحي زانو با آرتروسكوپ و استفاده از ليزر در جراحي ديسك غضروف بين مهره هاي كمر دردسته هاي خاصي از بيماران مبتلا به كمردرد از نوآوري هاي جراحي مفاصل است و از همه مهمتر تحول عظيمي است كه پيش روست: سطح مفصلي لگن در موارد خاص به جاي كل اين استخوان تعويض خواهد شد و همه اين نكات و روش ها در 45 سخنراني طي 8 جلسه و يك كارگاه آموزشي طي 2 روز در آلمان به پزشكان ايراني علاقه مند و پيگير آموزش داده خواهد شد.

ياري سبز
مراكز خيريه در كشور ما كم نيست. عمده اين مراكز در بخش درمان فعاليت دارند. يكي از اين مراكز بنياد امور بيماري هاي خاص است كه با هدف كمك رساني به بيماران ديابتي، تالاسمي، كليوي، هموفيلي، سرطاني و ... فعاليت مي كند. اين بنياد شامل مراكز مختلفي است. يكي از اين مراكز، مركز پزشكي سوده در شهرك واوان جاده ساوه است كه 202 نفر بيمار كليوي و 80 نفر بيمار تالاسمي و 50نفر هموفيلي و 800 نفر ديابتي را به طور رايگان تحت پوشش دارد و همچنين به طور مرتب حدود 100 نفر دياليز با سرويس رفت و برگشت و غذا توسط پرسنل زحمتكش و بي توقع اين بنياد سرويس دهي مي شوند.حتما كليپ ها ي كوتاه تلويزيوني اين مركز را در تلويزيون ديده ايد.يادتان باشد آنها هنوز نيازمند ياري سبزتان هستند.

آزمايش همگاني ايدز
برخي از دانشمندان آمريكايي به دولت اين كشور توصيه كرده اند آزمايش ويروس ايدز در بالغين به آزمايشي عادي و روزمره تبديل شود، مشابه شرايطي كه در مورد سرطان يا ساير بيماري ها اعمال مي شود. از دهه 80 به اين طرف دولت آمريكا براي تشخيص تعداد مبتلايان و تنظيم برنامه اي براي مقابله با ايدز هرچند وقت يكبار در شهرهاي بزرگ و در ميان گروه هاي پرخطر نظير همجنس بازان، دريافت كنندگان فرآورده هاي خوني و معتادان تزريقي اقدام به انجام تست هاي تشخيص ويروس ايدز كرده است، ولي تحقيقات آماري دانشمندان آمريكايي نشان مي دهد اگر اين تست ها سريعتر و در ابعادي وسيعتر انجام گيرد امكان ارايه خدمات درماني بهتر وجود خواهد داشت.
دكتر ساموئل اي.بوزتي متخصص بيماري هاي عفوني دانشگاه كاليفرنيا در سن ديگو مي گويد: ارايه خدمات درماني موثر و پيشگيري از گسترش بيماري امكان نجات جان بسياري را فراهم مي آورد كه نيازمند تشخيص و درمان سريع است. دكتر رابرت يانسن مسوول بخش پيشگيري از ايدز در مركز فدرال كنترل بيماري هاي ايالات متحده مي گويد آژانس ما در 2 سال گذشته در استراتژي خود تجديدنظر كرده و قصد دارد آزمايش هاي تشخيص سريع ايدز را در اختيار عموم قرار دهد.دانشمندان اعتقاد دارند حدود 30 درصد از مبتلايان هرگز متوجه بيماري خود نخواهند شد.

روشي بدون احتياج به جراحي
نانوتكنولوژي در جهت تشخيص سرطان
لاله ميراسكندري
دانشمندان آمريكايي براي مقابله با سرطان به نانوتكنولوژي روي آورده اند. در حالي كه بسياري از مجامع علمي دنيا از تسلط اين ذرات ميكروسكوپي بر جهان نگران هستند، پزشكان مدرسه پزشكي هاروارد، ذرات نانو مغناطيسي را براي رديابي تومورها به بدن بيماران تزريق مي كنند.
ميليون ها توپ مينياتوري فلزي در بدن جريان يافته و در غدد لنفاوي سالم تجمع مي يابند. با استفاده از تجهيزات عكسبرداري پزشكي، دانشمندان اين غدد لنفاوي را براي وجود تومورهاي سرطاني بررسي مي كنند. چون در اين صورت طرح عكسبرداري شد متفاوت خواهد بود، به اين ترتيب پزشكان ميزان پيشرفت بيماري را تخمين مي زنند.
دكتر موكش  هاري سينقاني كه مديريت اين تحقيق را بر عهده دارد مي گويد: در تمام انواع سرطان ها 2 نكته وجود دارد كه شما دوست داريد بدانيد: يكي بهترين درمان ممكن و ديگري زود هنگام ترين پيش آگهي كه هر دوي اينها به وجود يا عدم وجود متاستاز سرايت سرطان به نقاط ديگر به غدد لنفاوي بستگي دارند.
تشخيص ميزان متاستاز معمولا از طريق نمونه برداري از بافت هاي لنفاوي تحت بيهوشي انجام مي گيرد، ولي اين روش جديد، تخريب كننده نبوده و روشي قطعي است؛ بدون احتياج به عمل جراحي.
هر كدام از ذرات نانو، كه هر كدام به اندازه يك ويروس و هزار بار كوچكتر از قطر يك موي انسان هستند، از اكسيدآهن تشكيل شده اند. اين ذرات داراي پوشش قندي هستند كه از تجزيه سريع آنها در تركيب با آب و هنگام تزريق جلوگيري مي كند.
اين ذرات به سمت غدد لنفاوي مهاجرت مي كنند و تا قبل از تجزيه شدن به مدت 5 روز در آنجا باقي مي مانند. در اين هنگام مولكول هاي قند دفع شده و آهن موجود وارد گلبول هاي قرمز مي شود. دانشمندان معتقدند هر كدام از اين ذرات نانو مي توانند ميزان آهن توليد شده در ماه توسط 2 عدد استيك گوشت در هفته را توليد كنند.
دكتر هاري سينقاني مي گويد: اين اولين كاربرد كلينيكي ذرات نانو جهت مراقبت هاي پزشكي است.
وي و همكارش دكتر رالف وايسلرر اين ذرات را به 25 مرد و 9 زن مبتلا به سرطان تزريق كرده و سپس از طريق تصويربرداري رزونانسي مغناطيسي MRI غدد لنفاوي آنها را بررسي كردند.
غدد سالم و سرطاني در تصوير متفاوت هستند، چون ذرات آهن توسط ماكروفاژها نوعي گلبول سفيد كه در غدد سالم وجود دارند ولي در غدد سرطاني غايب هستند، جذب مي شوند. سپس اين بيماران از طريق جراحي هم نمونه برداري شدند تا نتايج مقايسه شوند. نتيجه اينكه، روش استفاده از ذرات نانو در 95 درصد موارد جواب درست داده بود.
دانشمندان ديگري هم از ذرات نانواكسيد آهن براي تصوير كردن تومورهاي مغزي قبل از عمل جراحي استفاده كرده اند.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |