چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۰ - Feb 16, 2005
با اعلام رسمي خبر آزادسازي قيمت سيمان از سوي وزير بازرگاني
لوكوموتيو بورس راه افتاد
وزير بازرگاني: براساس توافق صورت گرفته با دبير كل بورس، سيمان از سبد كالاهاي حمايتي خارج شد
000642.jpg
گروه بورس: براساس توافق صورت گرفته با وزير صنايع و دبير كل سازمان بورس اوراق بهادار سيمان از سبد كالاهاي حمايتي خارج شد.
به گزارش خبرنگار ما محمد شريعتمداري، وزير بازرگاني با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: خروج سيمان از سبد كالاهاي حمايتي، با حفظ شرايط قيمت گذاري هر ۳ ماه يك بار صورت مي پذيرد.
وي تأكيد كرد: مصوبه پيشنهادي براي اين موضوع، با همكاري وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني تدوين شده كه براي تصويب نهايي تقديم هيأت وزيران خواهد شد.
پيش از اين دبير كل بورس اوراق بهادار با حضور در هيأت وزيران ضمن ارائه گزارشي از وضعيت جاري بازار سهام تهران از رئيس جمهوري و اعضاي كابينه خواسته بود براي كمك به رونق دوباره بازار برخي موانع موجود بر سر اين موضوع را برطرف كنند كه آزادسازي قيمت سيمان از جمله اين درخواست ها بود.
سال گذشته وزيران صنايع و بازرگاني طرحي را موسوم به طرح جامع سيمان به امضاء رساندند كه براساس آن قرار بود تعيين قيمت سيمان به حالت تعادلي در آيد و اين محصول از سبد كالاهاي حمايتي خارج شود، اما وزارت بازرگاني پس از مدتي با منطق حمايت از مصرف كنندگان با اين اقدام مخالفت كرد، ولي پس از آن كه بررسي هاي انجام شده نشان داد كه آزادسازي قيمت سيمان به نفع مصرف كننده واقعي است اين وزارتخانه نيز با اجراي طرح ياد شده موافقت كرد.
اعلام رسمي اين خبر از سوي وزير بازرگاني را مي توان خوشحال كننده ترين خبر سال براي سهامداران و سرمايه گذاران در بازار اوراق بهادار تلقي كرد.
در حال حاضر نام ۲۶ شركت توليدكننده سيمان روي تابلو بورس تهران درج شده، ارزش كل اين شركت ها در بازار سهام بيش از ۷۸ هزار ميليارد ريال برآورد مي شود كه اين رقم معادل ۱/۱۹ درصد از كل ارزش بازار سهام تهران است.ضمن اين كه از سوي ديگر بخش بزرگي از سبد دارايي هاي شركت هاي بزرگ سرمايه گذاري نظيربانك ملي، غدير، بوعلي، صنعت بيمه و صنعت و معدن به سهام شركت هاي توليدكننده سيمان اختصاص يافته است.
بر اين اساس پيش بيني مي شود دست كم ۴۰ درصد بازيگران بازار سهام تهران از امروز تحت تأثير اعلام اين خبر با اميد بيشتري به دادوستد سهام و پر كردن فرم هاي سفارش خريد اقدام كنند.
سهام سيمان در يك دوره دو سال يعني طي سالهاي ۸۱ و ۸۲ به لوكوموتيو بورس تهران تبديل شد و شاخص هاي اين بازار را به سمت ارقام بالاتر و بالاتر حركت داد. پيش بيني مي شود در بازار راكد فعلي بار ديگر صنعت سيمان بتواند چنين نقشي را به خوبي ايفا كند.

نبض بازار
صف فروشندگان پارسيان طولاني شد
گروه بورس: صف فروشندگان سهام بانك پارسيان طي روز گذشته در بورس تهران به ۹۱۷ نفر رسيد.
به گزارش خبرنگار ما ديروز اين تعداد با مراجعه به شركت هاي كارگزاري ۱/۱۲ ميليون سهم بانك پارسيان براي فروش عرضه كردند.
در اين روز تايدواتر با ۶۶۲ نفر فروشنده رتبه دوم جدول عرضه را به خود اختصاص داد. ارزش كل دستور فروش هاي صادر شده براي ۷/۱ ميليون سهم تايدواتر از ۳۳ ميليارد ريال فراتر رفت.اما در كفه تقاضا، بازار روز كم رونقي را سپري كرد در اين روز از نظر ارزش تقاضا براي سهام سرمايه گذاري بهمن در صدر جدول ايستاد. ۳ نفر طي روز گذشته براي ۸۶۷ هزار سهم سرمايه گذاري بهمن در مجموع رقمي معادل يك ميليارد و ۱۵۶ ميليون ريال پيشنهاد دادند.
فروش صدها ميليارد تومان سهام دولتي
ايسنا: مدير عامل سازمان خصوصي سازي اعلام كرد: با پايان يافتن مزايده ها تا پايان هفته جاري، فهرست كاملي از كل شركت هاي قابل واگذاري  ارائه خواهيم داد.
عبدالله پوري حسيني گفت: به نظر من بيشتر از اين هم نمي توان كاري انجام داد، من از همه ظرفيت هايي كه در سازمان كوچك خصوصي سازي بوده استفاده كرده ام و با وجود مشكلات موجود، بيشتر از اين كشش نداريم.
پوري حسيني از فروش دانه درشت ها همچون مجتمع كشتي سازي فراساحل خبر داد و افزود: اين مجتمع رقيب صدرا است با اين تفاوت كه سال گذشته ۳۰ درصد سهام صدرا فروخته شد، اما سهام مجتمع فراساحل ۱۰۰درصد به فروش خواهد رسيد.مدير عامل سازمان خصوصي سازي با اشاره به اينكه سهام ۳ شركت پتروشيمي را نيز آماده واگذاري كرده ايم خاطرنشان كرد: اگر بتوانيم تا قبل از پايان سال به واگذاري اين سهام مي پردازيم كه ارزش آنها صدها ميليارد تومان است.

بورس تا مرداد۸۴ به شرايط مطلوب مي رسد
فارس:رئيس هيات مديره بورس اوراق بهادار گفت: با مشخص شدن نتايج انتخابات رياست جمهوري و تحولات ناشي از آن، وضعيت بورس تا مرداد ۸۴ به شرايط تعادلي خود نزديك و به ثبات مي رسد.
حيدر مستخدمين حسيني افزود: به نظر من وضعيت بورس هم اكنون طبيعي است و هرگز نمي توان يك بازار سهام را بدون ريسك  و نوسان تصور كرد. آگاهان و آشنايان بازار سهام به خوبي مي دانند كه در زمان منفي بودن شاخصها بهترين رفتار، در صورت داشتن نقدينگي خريد سهام و در غير اين صورت، صبوري تا زمان مثبت شدن
شاخصها است.وي خاطر نشان كرد: سهامداران حرفه اي هرگز در مقابل نوسانات بورس عجولانه عمل نمي كنند و عمدتا با نگاه ميان مدت و بلند مدت به سرمايه گذاري در بازار سهام اقدام مي كنند.
وي يادآور شد: توصيه من به افراد كم آشناي بورس، خريد سهام شركتهاي سرمايه گذاري و سبدهاي قابل ارائه از سوي آنها است. بهترين راه براي كمك به وضع بازار، خريد سهام  به جاي عرضه و فروش آن و صبوري تا زمان بهبودي شاخصها است.

آزادسازي قيمت سيمان،بورس را از ركودخارج مي كند
فارس: يك كارشناس بازار سهام گفت: اتخاذ برخي تصميمات مانند آزادسازي قيمت سيمان قادر است كل بورس را تكان داده و آن را از ركود حاضر خارج كند.
غلامرضا سلامي افزود: نمي توان ظرف زماني براي مثبت شدن شاخصها تعيين كرد زيرا اين مساله تنها به اتخاذ برخي تصميمات بستگي دارد.
وي افزود: بيش از ۲۰ درصد بورس در اختيار سيماني ها  است و چنانچه قيمت اين كالا آزاد شود، از لحظه اجراي اين تصميم شاخص هاي بورس متحول خواهد شد. ضمن اين كه در صورت حل اختلافات ايران با كشورهاي اروپايي در خصوص انرژي اتمي، وضعيت بورس متعادلتر خواهد شد.

سود توسعه صنعتي به ۱۰۳ ميليارد ريال رسيد
گروه بورس: ميزان سود خالص سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران در پائيز امسال به رقم ۱۰۳ ميليارد ريال رسيد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مدت شركت از محل سرمايه گذاري ها ۸۹ ميليون ريال و از محل فروش سرمايه گذاري ها ۲/۱۰۸ ميليارد ريال سود كسب كرد.
بنا بر اين گزارش، در پائيز امسال توسعه صنعتي به ازاي هر سهم خود ۱۳۶ ريال سود خالص كنار گذاشت كه با توجه به پيش بيني سود ۴۰۰ ريالي اين شركت، رقم ياد شده ۳۴ درصد بودجه را محقق ساخته است.
اين گزارش نشان مي دهد توسعه صنعتي ايران در سال گذشته ۳/۱۳۰ ميليارد ريال سود از محل سرمايه گذاري ها و ۳/۷۱ ميليارد ريال سود از محل فروش سرمايه گذاري ها كسب كرده است. ضمن اين كه ميزان سود عملياتي و سود خالص شركت در سال گذشته به ترتيب ۱۹۵ ميليارد ريال و ۱۸۱ ميليارد ريال بوده و به ازاي هر سهم نيز ۳۱۲ ريال سود خالص كنار گذاشته است.
پيش بيني عملكرد سال مالي منتهي به پايان شهريورماه ۸۴ در مقايسه با عملكرد واقعي سال مالي قبل به ترتيب به لحاظ سود خالص از سرمايه گذاري ها ۳۴ درصد افزايش داشته است.
آخرين گزارش هاي توسعه صنعتي نشان مي دهد: اين شركت ۸۰ درصد سود خالص سال مالي ۸۴ را بين سهامداران خود تقسيم مي كند.

شاخص كل ديروز ۴۳واحد كاهش يافت
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام ديروز ۴۳ واحد ديگر كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار ما فعالان بورس تهران كه تا پايان وقت معاملات روز سه شنبه هنوز از اخبار مربوط به آزادسازي قيمت سيمان آگاه نبودند كمتر ريسك كردند و همين موضوع موجبات كاهش شاخص كل را تا سطح ۱۲ هزار و ۶۹۱ واحد فراهم آورد.
به نظر مي رسد از امروز- چهارشنبه- روند بازار با توجه به آزادسازي قيمت سيمان به تدريج تغيير كند و سرمايه گذاران شاهد چهره اي تازه از بورس تهران باشند.
روز گذشته شاخص تالار اصلي ۴/۴۵ واحد پايين آمد در اين روز شاخص تالار فرعي هم ۸/۲۹ واحد كاهش يافت.
از سوي ديگر طي روز سه شنبه شاخص صنعت افتي ۵/۳۳ واحدي را تجربه كرد، ضمن اين كه روند قيمت سهام شركت هاي سرمايه گذاري به گونه اي بود كه شاخص مالي در پايان وقت معاملات ديروز ۱۰۱ واحد پايين تر بنشيند.

سهام فروشگاه رفاه بهار آينده در بورس عرضه مي شود
گروه بورس:فروشگاههاي زنجيره اي رفاه با توجه به رسيدن به سودآوري مستمر و ثبات وضعيت تا ارديبهشت ماه سال آينده وارد بورس مي شوند.
به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران ، مديرعامل شركت فروشگاههاي زنجيره اي رفاه با بيان اين مطلب افزود: با توجه به فراهم بودن تمامي شرايط براي ورود فروشگاههاي رفاه به بورس بازرس قانوني اين فروشگاهها سازمان حسابرسي است و حسابهاي شركت هيچ مشكلي ندارد.اصغرغفاري تاكيد كرد: ميزان سوددهي اين بنگاه اقتصادي با وجود موانع مختلف كه در مقابل فروشگاههاي زنجيره اي در كشور وجود دارد ، سبب شده فعاليت ها در سطحي باشد كه ورود آن به بورس پذيرفته شود.
فروشگاههاي زنجيره اي رفاه سال ۷۳ با مصوبه ستاد تأمين بازار با سرمايه اوليه ۳۵ ميليارد ريال تاسيس شد و در حال حاضر با سرمايه بالغ بر ۴۵۰ ميليارد ريال در كشور فعاليت مي كند.
بانك ملي ايران يكي از سهامداران عمده اين فروشگاهها است كه در كنار تعدادي از بانكها ، بيمه ها و سازمانهاي ديگر و حدود ۲۰۰ هزار سهامدار خرد، در فعاليت هاي اين بنگاه اقتصادي و كمك به تسهيل توزيع كالا در سراسر كشور مشاركت مي كند.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۴.۹۹
۱۳۳
۲,۸۰۰
كابل باختر
۴.۹۷
۶۴
۱,۳۵۳
سرمايه گذاري كارآفرين (هلدينگ )
۳.۸۶
۲۰۷
۵,۵۷۲
سيمان داراب
۲.۵
۶۷
۲,۷۴۴
توليدي پارس قوطي
۰.۸۱
۳۳
۴,۱۲۵
خوراك دام پارس
۰.۶۳
۱۳
۲,۰۸۹
بيسكويت گرجي
۰.۴۵
۴۵
۹,۹۷۴
داروسازي جابرابن حيان
۰.۳۱
۵
۱,۶۰۰
صنايع فلزي ايران
۰.۱۸
۱۷
۹,۶۰۱
سازه پويش
۰.۱۵
۶
۴,۰۰۱
پارس سرام
۰.۱۵
۳
۲,۰۶۸
رينگ سازي مشهد
۰.۱۱
۴
۳,۸۰۳
سرمايه گذاري مسكن
۰
۰
۷,۵۷۲
ايران گچ
۰
۰
۷,۳۴۴
بين المللي توسعه ساختمان
۰
۰
۶,۸۵۹
داروسازي اسوه
۰
۰
۱,۰۰۰
پارس الكتريك
۰
۰
۲۳,۵۰۷
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۰
۰
۶,۲۲۴
تهران شيمي
۰
۰
۷,۳۹۳
صنايع جوشكاب يزد
۰
۱
۲۸,۷۱۰
سيمان خزر
۰
۰
۲۳,۸۱۶
سيمان مازندران
۰-
۱-
۲۵,۱۷۷
سيمان هرمزگان
۰.۰۱-
۳-
۲۲,۴۴۱
نفت پارس
۰.۰۱-
۲-
۱۹,۳۲۱
سيمان سپاهان
۰.۰۱-
۱-
۶,۹۹۹
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۰.۰۲-
۲-
۹,۸۹۰
سيمان ايلام
۰.۰۲-
۱-
۵,۹۲۹
بهنوش ايران
۰.۰۳-
۳-
۸,۶۹۰
بانك اقتصادنوين
۰.۰۳-
۱-
۳,۵۹۱
صنايع كاشي وسراميك سينا
۰.۰۳-
۱-
۳,۴۸۵
مارگارين
۰.۰۴-
۴-
۱۰,۴۲۷
سيمان هگمتان
۰.۰۴-
۲-
۵,۳۳۵
سايپا
۰.۰۴-
۶-
۱۳,۵۲۸
داروسازي اكسير
۰.۰۴-
۲-
۴,۵۲۳
تراكتورسازي ايران
۰.۰۴-
۹-
۲۰,۸۸۳
خدمات دريايي تايدواترخاورميان
۰.۰۵-
۱-
۲,۲۰۳
پارس خودرو
۰.۰۵-
۴-
۷,۴۷۱
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۰.۰۵-
۲-
۳,۸۸۲
توليد مواد اوليه الياف مصنوعي
۰.۰۶-
۲-
۳,۳۳۶
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۰.۰۶-
۲-
۳,۴۲۰
ماشين سازي نيرومحركه
۰.۰۷-
۵-
۷,۴۴۹
كاشي اصفهان
۰.۰۷-
۶-
۸,۱۴۵
پارس دارو
۰.۰۷-
۷-
۱۰,۶۳۱
داروسازي ابوريحان
۰.۰۸-
۵-
۶,۵۰۵
بانك پارسيان
۰.۰۸-
۲۰-
۲۵,۱۶۱
سيمان غرب
۰.۰۹-
۲-
۲,۲۱۰
نيرو محركه
۰.۱-
۵-
۴,۸۳۱
ملي سرب وروي ايران
۰.۱۱-
۸-
۷,۴۲۳
عمران وتوسعه فارس
۰.۱۳-
۱۱-
۸,۴۹۳
صنايع لاستيكي سهند
۰.۱۴-
۱۹-
۱۳,۸۵۳
پتروشيمي اراك
۰.۱۴-
۱۱-
۸,۰۶۰
ايران ترانسفو
۰.۱۶-
۲۳-
۱۴,۰۵۶
پتروشيمي آبادان
۰.۱۷-
۵-
۲,۹۳۰
صنعتي آما
۰.۱۸-
۵-
۲,۷۴۰
فرآورده هاي نسوزآذر
۰.۱۹-
۹-
۴,۷۳۳
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهرايران
۰.۱۹-
۳۵-
۱۸,۲۵۳
سيمان تهران
۰.۲۱-
۸-
۳,۷۹۶
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰.۲۲-
۳-
۱,۳۸۱
كارخانجات توليدي تهران
۰.۲۲-
۳-
۱,۳۶۴
ماشين سازي اراك
۰.۲۶-
۱۴-
۵,۴۳۴
صنعتي بهشهر
۰.۲۹-
۲-
۶۷۸
گروه صنعتي ملي (هلدينگ )
۰.۳۱-
۵۷-
۱۸,۱۶۷
پتروشيمي اصفهان
۰.۳۴-
۱۱-
۳,۲۶۱
شهد ايران
۰.۳۵-
۷۳-
۲۱,۰۵۰
سيمان بهبهان
۰.۳۷-
۳۱-
۸,۴۰۲
سايپاديزل
۰.۳۹-
۲۱-
۵,۳۵۷
الكتريك خودرو شرق
۰.۴-
۲۸-
۶,۹۷۴
كارتن ايران
۰.۴۱-
۳۰۰-
۷۲,۷۲۷
سيمان صوفيان
۰.۴۵-
۲۲-
۴,۸۷۴
داروسازي كوثر
۰.۴۶-
۱۷-
۳,۶۷۳
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۰.۴۶-
۲۵-
۵,۳۸۹
شيشه همدان
۰.۴۸-
۲۳-
۴,۷۲۶
دارويي لقمان
۰.۵-
۱۸-
۳,۶۱۴
ليزينگ ايران
۰.۵۳-
۱۶-
۳,۰۰۴
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۵۳-
۸-
۱,۴۹۲
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۰.۶-
۱۶-
۲,۶۶۶
كف
۰.۶۴-
۲۱-
۳,۲۷۵
محورسازان ايران خودرو
۰.۷۲-
۳۰-
۴,۱۱۳
دارويي امين
۰.۷۴-
۲۷-
۳,۶۱۸
كمباين سازي ايران
۰.۸۲-
۱۱۳-
۱۳,۷۰۶
پتروشيمي خارك
۰.۸۳-
۲۳۷-
۲۸,۳۶۴
نفت بهران
۰.۸۵-
۲۵۵-
۲۹,۸۹۵
سيمان شاهرود
۰.۹۴-
۱۲۴-
۱۳,۰۸۵
سيمان فارس و خوزستان
۰.۹۵-
۷۶-
۷,۹۴۶
زامياد
۰.۹۵-
۴۵-
۴,۶۸۶
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۱.۱۵-
۴۸-
۴,۱۱۴
صنايع مس شهيد باهنر
۱.۲۸-
۳۸-
۲,۹۲۷
سرمايه گذاري نيرو
۱.۳۱-
۵۰-
۳,۷۸۰
ايتالران
۱.۳۶-
۴۱-
۲,۹۶۴
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۱.۵۳-
۶۸-
۴,۳۶۹
گروه بهمن
۱.۵۷-
۴۴-
۲,۷۵۱
ليفت تراك سازي سهند
۱.۵۹-
۶۳-
۳,۹۰۸
ايران خودرو
۱.۶۲-
۵۶-
۳,۴۰۵
ايران خودروديزل
۱.۷۲-
۹۶-
۵,۴۷۱
فيروزا
۲.۰۴-
۶۰-
۲,۸۸۲
چيني ايران
۲.۰۶-
۶۵-
۳,۰۹۵
موتوژن
۲.۲۱-
۶۰-
۲,۶۵۲
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۲.۵۹-
۴۳-
۱,۶۱۷
صنايع آذرآب
۲.۹-
۵۸-
۱,۹۴۵
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۳.۲۵-
۱۶۸-
۴,۹۹۹
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر

اشاره : اين جدول نشان دهنده آخرين قيمت سهام
تا زمان بسته شدن بازار(۱۲‎/۳۰ دقيقه ) است.
منبع: سايت رسمي سازمان بورس اوراق بهادار.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |