چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۰ - Feb 16, 2005
با تعامل رئيس مجلس و وزير بهداشت و درمان
آزمون دستياري سال ۸۳ به تعويق افتاد
000645.jpg
فارس: آزمون دستياري سال ۸۳ احتمالاً در بهار سال ۸۴ برگزار خواهد شد.
حسن امين لو معاون امور مجلس وزارت بهداشت و درمان گفت: با توجه به تقاضاي تعداد زيادي از داوطلبين آزمون دستياري سال ۸۳ از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي مبني بر تعويق اين آزمون و برگزاري آن در بهار سال ،۸۴در توافق بين غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي و مسعود پزشكيان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اين آزمون به تعويق افتاد.
وي افزود:در پي اين گفت و گو ها آزمون دستياري كه قرار بود در ۱۳ اسفند امسال برگزار شود، به بهار سال ۸۴ موكول شد.
بر اساس اين گزارش، سيد علي رياض عضو كميسيون اصل ۹۰ نيز وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي را مديري ارزشي، متدين و متعهد برشمرد و افزود: از اين همكار خوب خود كمال تشكر و سپاس را داريم و خواهان ادامه اين نوع تعامل هستيم.
رياض از پزشكان خواست تا با آرامش خاطر و به دور از نگراني و شائبه مطالعات علمي خود را تا برگزاري آزمون دستياري پزشكي در اوايل سال آينده ادامه دهند. وي افزود: اميدواريم شاهد ورود پزشكان به رشته هاي تخصصي با ميانگين بالا و متناسب با نياز كشور باشيم.

پنج درصد از كودكان جهان مبتلا به بيش فعالي هستند
000648.jpg
ايرنا: براساس  آمارهاي جهاني  پنج  درصد كودكان  دچار بيش  فعالي  هستند و به  عبارتي  از هر يكصد نفر كودك  در جهان  پنج  نفر دچار اين  اختلال  رفتاري  هستند .
«مهدي  تهراني  دوست» دبير عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران،   افزود: اختلال  بيش  فعالي  يكي  از شايع ترين  مشكلات  رواني  در كودكان  دو تا ۱۱ سال  است  كه  با مشكلات  رفتاري  چون  لج  بازي  ، مخالفت جويي  و پرخاشگري  بروز مي كند و اختلالي  است  كه  در آن  پرتحركي ، بي توجهي  و رفتارهاي  ناگهاني  بيشتر و شديدتر از كودكان  ديگر وجود دارد.
اين  روان  پزشك  با اشاره  به  اينكه  اختلال  بيش  فعالي  در پسرها شايع تر از دختران  است  گفت : در برخي  از كودكان  مبتلا به  بيش  فعالي  ، علايم  پرتحركي  و رفتارهاي  ناگهاني  و در برخي  ديگر از آنان  علايم  كم  توجهي  بيشتر ديده  مي شود.
به گفته  تهراني  دوست ، نقص  در تكامل  سيستم  اعصاب  يكي  از دلايل  اصلي  اين  اختلال  بوده  و توارث  و ژنتيك  نيز در اين  اختلال  تأثير دارد.وي  عدم  توانايي  اين  كودكان  در حفظ  و تنظيم  رفتار را از علايم  اين  اختلال  عنوان  كرد و ادامه  داد: اين  موضوع  سبب  مي شود كه  اين  كودكان  نتوانند در هر لحظه  رفتار مناسبي  كه  با شرايط  محيط  هماهنگ  باشد از خود بروز دهند.وي  افزود: اين  كودكان  قبل  از فكر كردن  عمل  مي كنند و در فعاليت هاي  خطرناك  شركت  كرده  و احتمال  صدمه  ديدن  آنان  زياد است .
«اشيا را پرتاب  مي كنند، ناخواسته  به  ديگران  صدمه  مي زنند، پرفعاليت  و پرتحرك  هستند و نمي توانند آرام  بنشينند و بي قرار هستند.» تهراني  دوست  گفت : رفتار كودكان  روي  عملكرد آنان  در خانواده ، اجتماع  و مدرسه  تأثير سوء گذاشته  و باعث  واكنش  منفي  اطرافيان  ، خانواده  و گروه  همسالان  مي شود.
وي  افزود: اين  رفتارها مشكلات  جدي  در مدرسه  و اجتماع  ايجاد مي كند و باعث كاهش  اعتماد به  نفس  و احساس  بي كفايتي  در اين  كودكان  مي گردد.
اين  روانپزشك  آموزش  والدين  و آموزگاران ، استفاده  از كلاس هاي  مخصوص  و درمان هاي  دارويي  و درمان هاي  روانشناختي  را از مهمترين  راه هاي  درمان  اين  اختلال  عنوان  كرد و گفت : با افزايش  سن  ، بيش  فعالي  كمتر شده ، و بهبودي  معمولاً بين  سنين  ۱۲ تا ۲۰ سالگي  صورت  مي گيرد.به  گفته  تهراني  دوست ، بدون  درمان  تنها يك  سوم  تا نصف  كودكان  مبتلا به  اين  اختلال  مي توانند با علايم  خود در زندگي  سازگار و منطبق  شوند و بقيه  مستعد بروز مشكلاتي  چون  اختلالات  ارتباطي  ، مشكلات  تحصيلي ، اضطراب ، افسردگي  و بزهكاري  خواهند بود.

كليات برنامه ساماندهي اشتغال جوانان
به تصويب شوراي عالي جوانان رسيد
گروه اجتماعي: كليات برنامه ساماندهي اشتغال جوانان در برنامه چهارم توسعه در بيست و يكمين جلسه شوراي عالي جوانان به رياست دكتر محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهور به تصويب رسيد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان، دكتر عارف در اين جلسه با تأكيد بر اين كه اشتغال جوانان دغدغه اصلي برنامه چهارم توسعه كشور است، افزود: دولت بايد تلاش كند با افزايش مشاركت اقتصادي جوانان، نرخ بيكاري را كاهش دهد.
معاون اول رئيس جمهور ضمن تحليل شرايط بازار كار و اشتغال و بيكاري پنهان در جامعه اظهار داشت: وضعيت كنوني بازار كار تفاوت اساسي با برنامه هاي اول تا سوم توسعه دارد و در برنامه چهارم توسعه، اشتغال زايي بايد با محوريت تأمين و تحقق نيازهاي جوانان باشد.در ادامه اين جلسه كليات برنامه ساماندهي اشتغال جوانان در برنامه چهارم توسعه شامل مستندات قانوني،  ارزيابي وضع موجود، چالش ها و تنگناهاي اساسي، راهبردها و رويكردها و خط مشي هاي اجرايي كه توسط سازمان ملي جوانان، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، شوراي عالي اشتغال، وزارت كار و امور اجتماعي و همكاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و جهاد دانشگاهي تدوين شده بود، مورد بررسي قرار گرفت.
اعضاي شوراي عالي جوانان در اين جلسه پس از استماع گزارش سازمان ملي جوانان، بر اشتغال زايي جوانان مطابق مواد ۱۱۲ و ۱۲۶ قانون برنامه چهارم، تعديل نرخ بيكاري متناسب با استانداردهاي بين المللي و كاهش نرخ بيكاري، استفاده حداكثر از ظرفيت ها و امكانات دستگاههاي اجرايي كشور تأكيد كردند.
همچنين اعضاي شورا با تأكيد بر اولويت بخشيدن به برنامه اشتغال جوانان با محوريت كارآفريني براي ۱۹-۱۵ ساله ها، توانمندسازي و رشد مهارت هاي فني و حرفه اي ۲۴-۲۰ ساله ها و ايجاد فرصت هاي شغلي ۲۹-۲۵ ساله ها، اختصاص حداقل ۵۰ درصد از فرصت هاي شغلي كشور به جوانان را خواستار شدند.
اعضاي شورا در ادامه اين جلسه با توجه به رشد نرخ بيكاري در ميان فارغ التحصيلان، اولويت اشتغال زايي جوانان تحصيلكرده با رعايت حقوق دختران و زنان جوان را نيز مورد تأكيد قرار دادند.

۱۲ هزار نسخه خطي ايراني در كتابخانه
ملي انگلستان نگهداري مي شود
گروه علمي فرهنگي: بيش از ۳۰ هزار جلد كتاب چاپي و مجلات ادواري، ۱۲ هزار نسخه خطي و حدود ۹ هزار جلد از نشريات مختلف ايران در كتابخانه ملي انگلستان وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس مجموعه هاي ايراني موجود در كتابخانه  ملي انگلستان كه بيشتر به زبان آسيايي و آفريقايي است در سه بخش شامل مجموعه هاي جمع آوري شده توسط دفتر سابق هند تا قبل از سال ،۱۹۸۲ مجموعه هاي جمع آوري شده توسط اداره كتب چاپي و نسخ خطي آسيايي وابسته به موزه انگلستان تا قبل از ۱۹۷۳ ميلادي و مجموعه  هايي كه بعدها كتابخانه ملي انگلستان فراهم آورد، در اين كتابخانه نگهداري مي شوند.شادان پور گفت: بسياري از دست نوشته هاي فارسي موجود در كتابخانه انگلستان نسخه هايي از متون كمياب هستند كه در آنها خصوصيات هنري آثار در بالاترين حد به نمايش در آمده است.

بيمه تأمين اجتماعي رانندگان نيازمند حمايت ويژه
گروه اجتماعي: خدمات رانندگان بخش حمل و نقل عمومي بر بخش وسيعي از جامعه تأثيرگذار است و حل مشكل اين قشر داراي تأثيرات كلان در سطح ملي و نيازمند توجه ويژه است.
شهرام آدم نژاد، مديركل دفتر حمل و نقل كالا و مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ضمن بيان مطلب فوق با اشاره به ناتواني رانندگان در پرداخت حق بيمه خود گفت: پرداخت ۲۷ درصد حق بيمه شامل سهم كارفرما و سهم بيمه شده براي رانندگان بسيار بالا بوده و رانندگان توان پرداخت آن را ندارند و اين مشكل بايد با همت كليه مراجع تصميم گيري ذي ربط حل شود به گونه اي كه بخشي از حق بيمه آنها از منبع ديگري غير از راننده تأمين شود.آدم نژاد افزود: حق بيمه تأمين اجتماعي رانندگان كه از سال ۱۳۷۲ با امضا قراردادي بين وزارت راه و ترابري و سازمان تأمين اجتماعي با روش پرداخت از محل ۴ درصد بارنامه و ۵ درصد صورت وضعيت انجام مي شد تا مهرماه سال ۱۳۸۰ ادامه داشت اما به دليل مشكلات فراوان در اجراي كار به دليل وابسته بودن به پرداخت حق بيمه به روش مذكور، همواره با مخالفت رانندگان روبه رو بود و به همين خاطر موفقيتي در پي نداشت.وي افزود: از مهرماه ۱۳۸۰ با تصويب قانون بيمه تأمين اجتماعي رانندگان مقرر شد، رانندگان به صورت مستقيم نسبت به پرداخت حق بيمه خود اقدام نمايند، در اين قانون نيز با توجه به اين كه كل ۲۷ درصد حق بيمه مشاغل سهم كارفرما و سهم بيمه شده بايد توسط راننده پرداخت شود. بسياري از رانندگان با اعلام اين كه توان پرداخت اين ميزان حق بيمه را ندارند نتوانسته اند تحت پوشش بيمه قرار گيرند.

يادداشت
راه تكرار حادثه را ببنديم
مرتضي بروجردي
اگر شما هم به مسجد ارك رفته باشيد و محدوديت مكاني اين بناي معنوي توجه تان را جلب كرده باشد- كه توجه من را هميشه جلب كرده- تبعات حادثه دلخراش دوشنبه شب، خيلي دور از ذهنتان نبوده است؛ آن تراكم جمعيت فوق العاده، آن صفوف به هم فشرده و آن خلأ مشهود از تجهيزات ايمني و اطفاي حريق و امثال اينها.
اتفاقي كه براي همه مان دردناك شد، از همان محدوديت  فضا و مجهز نبودن مكان شكل گرفت و غم اين روزهايمان را دو چندان كرد. من به نوبه خودم متأسف شدم كه چنين هزينه معنوي جبران ناپذيري پرداختيم تا پي به اين ببريم كه مسجد ارك با آن سيل عزادار در ايام محرم و آن رقم شب زنده دار در اسحار ماه مبارك،به لحاظ تجهيزات ايمني جاي مناسبي براي عبادت و عزاداري نيست و مي طلبد با اين همه مكان هاي متعدد مذهبي در سطح پايتخت، فكري در خور براي گردهم  آمدن مشتاقان نماييم.
در كمال ناباوري ديديم كه دوباره اعلام كردند قرار است مراسم در اين مسجد ادامه داشته باشد و در طرفة العيني با زحمت و كوشش توانسته اند مسجد را آماده استفاده مجدد كنند.
سؤال ساده اي داشتم و به عنوان شهروند جواب نيز مي خواهم كه چه مي شد تا از پس اين حادثه، جمعيت را با تصميمي كه مورد انتظار بود راهي جايي چون مصلاي بزرگ تهران مي كرديد كه هم مترو، رسيدن به آن را از اقصي نقاط تهران آسان كرده، هم فضايش قابل قياس با مسجد ارك و امثالش نيست و هم به امكاناتي نظير اطفا ي حريق پيشرفته، پاركينگ و سرويس هاي بهداشتي مجهز است و خلاصه اين كه بيشتر در خور پذيرايي از عزاداران حسيني است؟ اين طور بهتر نبود؟

زمان و مكان توزيع كارت آزمون
كارشناسي ارشد دانشگاه ها اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: زمان و مراكز توزيع كارت آزمون ورودي تحصيلات تكميلي دوره هاي كارشناسي ارشد ناپيوسته داخل و همچنين دهمين المپياد دانشجويي كشور در سال ۸۴ اعلام شد.
آزمون كارشناسي ارشد ۱۳۸۴ در روزهاي پنجم تا هفتم اسفند ماه سال جاري در سراسر كشور برگزار مي شود.
كارت داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد سال ۱۳۸۴ در روزهاي دوشنبه و سه شنبه سوم و چهارم اسفند ماه جاري به تفكيك حوزه  خواهران و برادران و براساس سال تولد و شماره شناسنامه داوطلبان در تهران در دانشگاه هاي تربيت معلم تهران، صنعتي اميركبير، دانشكده خواجه نصيرالدين  طوسي، علم و صنعت ايران و صنعتي شريف و در شهرستانها نيز در دانشگاه هاي دولتي استان توزيع خواهد شد.

جسته ، گريخته
تأخير در تحويل آمبولانس ها توجيه ندارد
ايسنا: معاون توسعه، مديريت منابع و امور مجلس وزارت بهداشت با بيان اين كه شركت «ايران خودرو ديزل» هيچ توجيهي براي تأخير در تحويل آمبولانس ها ندارد،  گفت: مطابق قانون با افرادي كه نسبت به قرارداد كوتاهي كنند، برخورد خواهد شد.
دكتر قائم پناه با بيان اينكه ايران خودرو ديزل ،توجيه لازم و كافي براي تعلل در تحويل آمبولانس ها را ندارد، گفت: اگر شركت ايران خودرو ديزل مدعي است كه تغيير معيارهاي استانداردي براي تأخير در تحويل است، پس بايد آمبولانس ها در گمرك و يا شركت باشند، در حالي كه چنين نيست و هنوز علي رغم راه اندازي خط توليد كه با حضور وزراي صنايع و بهداشت افتتاح شد، هنوز اين شركت توانايي راه اندازي اين خط توليد را ندارد.
ترك ها با قاچاق زنان مبارزه مي كنند
قسط: دولت تركيه درصدد است در خصوص مبارزه با گسترش زشت ترين شكل نقض حقوق بشر يعني قاچاق انسان در اين كشور مبارزه كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي تركيش ديلي نيوز، با اعمال فشار اتحاديه اروپا و آمريكا در خصوص جلوگيري و مبارزه با پديده قاچاق انسان در تركيه، اين كشور درصدد است تا در خصوص تطابق معيارها و استانداردها با اين كشورها به گونه جدي تري با قاچاق انسان مبارزه كند.تركيه در تلاش است تا با اصلاح و تغيير مصوبات قانوني و اجرايي كردن اقدامات عملي در خصوص رشد پديده قاچاق زنان كشورهاي سابق اتحاد جماهير شوروي، و آسياي ميانه به اين كشور بر اساس تعهدات بين المللي مبارزه كند. اين خبر حاكيست : در آخرين اقدامي كه در دو سال اخير توسط دولت تركيه انجام شده، اين دولت اقداماتي را براي كمك به قربانيان قاچاق انسان نظير راه اندازي خط تلفن اضطراري در اين خصوص و انتشار و توزيع جزوات و نشريات به يكصد هزار زن و دختر بين سنين ۱۵ تا ۴۵ سال در كشورهاي سابق اتحاد جماهير شوروي براي افزايش سطح آگاهي آنها در خصوص قاچاق انسان به انجام رسانده است.
افزايش خودكشي زنان در هرات
قسط: ميزان خودكشي به روش خودسوزي در شهر هرات افغانستان به ميزان نگران كننده اي افزايش يافته است. به نوشته نشريه پيام مجاهد چاپ افغانستان ، طي يك سال، ۱۸۴ زن به بيمارستان هاي هرات و ديگر شهرهاي ايالت هرات انتقال داده شده اند كه گفته مي شود در اثر خودسوزي زخمي شده بودند. اين گزارش مي نويسد : ۶۰ زن در اثر خودكشي در مدت يك سال در اين ايالت جان خود را از دست داده اند كه از مهمترين دلايل اين خودسوزي ها ازدواج هاي تحميلي است كه از طرف فاميل هاي اين زنان ترتيب داده مي شود.
افراد عصبي، آب سيب بنوشند
ايسنا: سيب در از بين بردن عفونت ها بسيار مهم و در واقع يك نوع پني سيلين طبيعي است.
سيب ميوه اي بهشتي، سرشار از ويتامين و پتاسيم كه در درمان و پيشگيري از بيشتر امراض شناخته شده است. اين ميوه نه تنها براي يبوست مفيداست، بلكه براي اسهال نيز بسيار مؤثرست. مركز بهداشت استان مركزي اعلام كرد: آب سيب تازه سموم بدن را دفع كرده و براي اطفال خيلي مفيداست، سيب ميوه اي است كه ويتامين B زيادي دارد و به همين دليل براي اعصاب و روان بسيار مهم است و افراد عصبي بهتر است هر روز يك ليوان آب سيب تازه با كمي گلاب ميل كنند. سيب درجه تب را پايين مي آورد و براي بهبود گلودرد و سينه درد مفيد است. اين ميوه به دليل خاصيت دفع اسيد اوريك، در درمان بيماري هاي نقرس، آرتروز و رماتيسم بسيار مفيد و مؤثر شناخته شده است.

مركز فرهنگي عربي سوريه در تهران گشايش مي يابد
گروه علمي فرهنگي: مركز فرهنگي عربي سوريه فردا طي مراسمي با حضور دكتر عارف معاون اول رئيس جمهوري، ناجي عطري نخست وزير سوريه، احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و محمود السيد وزير فرهنگ سوريه در تهران افتتاح مي شود.
مركز فرهنگي سوريه در تهران به دستور بشار اسد رئيس جمهور سوريه به منظور همكاري در تأمين امكانات لازم براي گسترش زمينه هاي مشترك عربي و ايراني و آماده سازي منابع براي كارهاي تحقيقاتي ايجاد مي شود.برگزاري فعاليت هاي فرهنگي در رابطه با فرهنگ و ميراث فرهنگي اسلامي در خصوص ارزش ها و بالندگي اخلاق انساني و نيز افزايش وسايل ارتباطي بين دو ملت سوريه و ايران از طريق نمايش فيلم هاي سينمايي ترجمه شده از عربي به فارسي و برگزاري نمايشگاه هاي مشترك سوري ايراني از اهداف راه اندازي اين مركز است.مركز فرهنگي عربي سوريه در تهران براي مقابله با چالش هايي كه دو كشور با آن روبه رو هستند راه اندازي مي شود.

احتمال تأخير در اعزام كاروان هاي عمره سال آينده
گروه علمي فرهنگي: سازمان حج و زيارت، اعلام كرد: احتمال تأخير در اعزام كاروانهاي عمره به علت تعويض وزير حج و تشكيل كميته  ملي عمره در عربستان وجود دارد.
به گزارش ايسنا، تمام قراردادهاي عمره  سال آينده با وزير حج سابق عربستان منعقد و جداول پروازي نيز مشخص شده بود كه با وجود تغييرات اخير بايد تمام قراردادها از سوي كميته  ملي عمره تأييد شود.عبدالله نصيري مدير كل روابط عمومي سازمان حج و زيارت در اين باره گفت: اين جايگزيني احتمال تغيير در سيستم وزارتخانه  حج عربستان را به دنبال دارد كه ممكن است برنامه هاي عمره  سال آينده اندكي با تأخير اجرا شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |