سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۳ - Feb 22, 2005
پيامبر اكرم (ص): به خاطر شهادت امام حسين حرارتي در دل مومنان است كه هرگز سرد نمي شود.
مستدرك الوسائل / ج ۱۰ ص ۳۱۸
امروز با حافظ
وين راز سر به مهر به عالم سمر شود
ترسم كه اشك در غم ما پرده در شود
آري شود وليك به خون جگر شود
گويند سنگ لعل شود در مقام صبر
نمايشگاه عكس عاشورا امروز افتتاح مي شود
خبرگزاري فارس: همزمان با ايام محرم و سوگواري حضرت سيدالشهدا (ع) هشتاد و يكمين نمايشگاه عكس از سلسله نمايشگاه هاي دوره اي خانه عكاسان ايران با عنوان «عاشوراييان» ۴ اسفند ماه افتتاح مي شود.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري، در اين نمايشگاه نزديك به ۸۰ اثر از عكاسان ايران با موضوع مراسم ها و آيين هاي عزاداري ويژه ماه محرم به نمايش گذاشته خواهد شد.
بر پايه اين گزارش اين نمايشگاه از ۵ تا ۲۶ اسفند ماه جاري و از ۱۵ تا ۲۵ فروردين ماه سال ۸۴ برپا است و تمامي علاقه مندان جهت بازديد از آن مي توانند از ساعت ۹ الي ۱۲ و ۱۳ الي ۱۹ روزهاي ياد شده به محل دائمي نمايشگاه هاي خانه عكاسان ايران واقع در انتهاي خيابان سميه، حوزه هنري مراجعه كنند.
بر پايه اين گزارش همچنين در هشتمين نشست از سلسله نشست هاي «جستاري در عكس» عكس هاي نمايشگاه اخير «امير علي جواديان» كه با عنوان «عاشورا» در محل عكاس خانه شهر برپاست، سه شنبه ۴ اسفند ماه جاري نقد و بررسي مي شود.
بر پايه اين گزارش امير علي جواديان در اين نشست پاسخگوي سئوالات مخاطبان خواهد بود. نشست هاي مذكور توسط «انجمن عكاسان فردا» و به منظور ايجاد زمينه هاي رشد سواد بصري جامعه و آشنايي جوانان با قابليت هاي عكاسي عكس هايي كه در نمايشگاه هاي مختلف سطح شهر تهران برگزار مي شود، نقد و بررسي اين عكس ها برپا مي شود.
اضافه مي شود، اين نشست ساعت ۱۴ روز ياد شده در سالن اجتماعات خانه عكاسان ايران برگزار مي شود.
از سوي ديگر فيلم سينمايي «كتاب آفرينش» ساخته «جان هيوستون» از ۳ لغايت ۷ اسفند ماه در برنامه شب فيلمنامه حوزه هنري به نمايش در مي آيد.
بر اساس اين گزارش اين فيلم تاريخي كه از آفرينش زمين وموجودات و آفرينش  انسان «آدم و حوا» تا ظهور پيامبران خدا به تصور كشيده شده محصول سال ۱۹۶۵ بوده و فيلمنامه آن توسط «كريستو فر فلاي» به نگارش درآمده است.

انتشار كتاب «شرح تحليل و تفسير شعر نو فارسي»
گروه ادب و هنر: «شرح و تحليل و تفسير شعر نو فارسي» عنوان تازه ترين پژوهش در حوزه شعر و ادب معاصر است كه به كوشش دكتر محمدرضا روزبه از سوي انتشارات حروفيه به بازار كتاب عرضه شده است.
به گزارش همشهري، نويسنده در اين كتاب ضمن ارائه بحثي اجمالي پيرامون تحول و تطور هستي شناسي شعر در افق تفكر مغرب زمين به هستي شناسي شعر نو فارسي پرداخته و انواع آن را بررسي و در ادامه به تجزيه و تحليل اشعار نيمايوشيج، گلچين گيلاني، فريدون توللي، نادر نادرپور، اسماعيل شاهرودي، نصرت رحماني، هوشنگ ابتهاج، كسرايي و مشيري مي پردازد.

نمايشگاه آثار پرويز كلانتري
مراسم گشايش نمايشگاه آثار استاد پرويز كلانتري نقاش معاصر و روگشايي كتاب «ولي افتاد مشكل ها» كه از نوشته هاي اوست، از ساعت ۱۶ الي ۲۱ روز پنجشنبه ششم اسفندماه جاري در گالري ثالث واقع در خيابان كريمخان زند برگزار مي شود.
اين نمايشگاه از ۸ الي ۱۵ اسفند ماه براي ديدار عموم داير خواهد بود.

تازه ترين ترجمه از بهمن فرزانه
گروه ادب و هنر: «بهمن فرزانه» مترجم تواناي ايراني كه ترجمه وي از صد سال تنهايي و آثارش به زبان ايتاليايي معروفيت خاصي دارد، به تازگي داستاني از واسكو پراتوليني با عنوان «داستان خانوادگي» را ترجمه و از سوي نشر پنجره به بازار نشر روانه ساخته است.
اين داستان كه براساس آن فيلمي با بازي مارچلو ماستروياني  و «ژاك پرن» به كارگرداني والريوزورليني ساخته شد، در فضايي واقعي داستان زندگي يك خانواده و مشكلات و مسائل پيش روي آن را بيان مي كند.

بازديد بيش از هشت هزار نفر از دوسالانه
نقاشي جهان اسلام
تاكنون بيش از هشت هزار نفر از نمايشگاه سومين دوسالانه نقاشي معاصر جهان اسلام بازديد كرده اند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، بيش از دو هزار نفر فقط در روز افتتاحيه نمايشگاه حضور داشتند و در ساير روزها بالغ بر ۷۰۰ نفر روزانه از نمايشگاه بازديد به عمل آوردند.
مدير روابط عمومي سومين دوسالانه نقاشي جهان اسلام گفت: در اين نمايشگاه آثار نفيس و ارزشمندي از شاخص ترين هنرمندان و نقاشان مسلمان جهان و هنرمندان كشورهاي اسلامي به نمايش گذاشته شده است و امكان استفاده براي طيف هاي مختلف مردم وجود دارد.به گفته وي، هنرمندان و نقاشان، اساتيد داشگاه، دانشجويان هنر و هنرجويان بيشترين طيف بازديدكننده را تشكيل مي دهند اين در حالي است كه گروه هاي مختلف مردم نيز در محل نمايشگاه حضور مناسب دارند.
وي گفت: نمايشگاه دوسالانه نقاشي جهان اسلام هر روز به جز روزهاي تعطيلي از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ در مركز فرهنگي هنري صبا برپا است.

۷ نمايش جديد در تئاتر شهر
بعد از اتمام اولين همايش آيين هاي عاشورايي، پنج نمايش به ديگر نمايش هاي تئاترشهر افزوده شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، مجموعه تئاترشهر فعاليت هاي خود را با اجراي هفت نمايش در اسفند ماه ادامه مي دهد. بر اين اساس نمايش «غريبه شام» نوشته سيد حسين فدايي حسين و به كارگرداني حسين پارسايي، ساعت ۱۸‎/۳۰ در تالار اصلي تئاتر شهر به مدت ۷۰ دقيقه اجرا مي شود.
نمايش «تلخ مثل عسل» نوشته و كارگرداني آتيلا پسياني نيز در تالار سايه، ساعت ۲۰ اجرا دارد، اين نمايش در روزهاي پنجشنبه و جمعه دو اجرا در ساعت هاي ۱۸ و ۲۰ خواهد داشت.
تالار كوچك نيز پذيراي پاپتي ها با نمايش «مهاجران» خواهد بود، اين نمايش را حميد پورآذري كارگرداني كرده است و ساعت اجراي آن ۱۹ است.
«قايقران» نمايشي نوشته جلال تهراني و به كارگرداني محبوبه بيات است كه در تالار نو ،ساعت ۱۸‎/۳۰ اجرا مي شود. «روي ماه اسم تو را دستي نوشته است» نوشته روزبه حسيني و به كارگرداني مريم معيني است كه ساعت ۱۸ در كارگاه نمايش اجرا مي شود.
نمايش «داغ پوست» به كارگرداني سيروس كهوري نژاد نيز در تالار چهارسو،ساعت ۱۹ به اجراي خود ادامه مي دهد. نمايش «بي قراري» به كارگرداني سعيد شاپوري هم ساعت ۱۹‎/۳۰ در تالار قشقايي به اجراي خود ادامه مي دهد.

بهارستان
گفت: «الهي! چه بودي كه دوزخ و بهشت نبودي تا پديد آمدي كه خداپرست كيست» .
در ذكر ابوالحسن خرقاني _ تذكره الاولياي عطار

نگارستان
000882.jpg
۱- نام اثر: ارتش آمريكا در ايران به هنگام جنگ جهاني دوم
۲- هنرمند: رسام ارژنگي: ارژنگي از هنرمندان بنام هنر نقاشي ايران در صد سال اخير بود. ارژنگي شيوه هاي مختلفي را از نقاشي گل و مرغ تا نقطه پرداز قاجاري آزمود و سبك هاي مختلفي چون رئاليسم روسي را نيز تجربه كرد. ارژنگي سعي كرد مكتب در حال انقراض قاجار را حفظ كند.
۳- نام و مشخصات اثر: ارتش آمريكا در ايران هنگام جنگ / آبرنگ روي كاغذ / ۳۷ * ۲۷ سانتي متر / بين سالهاي ۱۳۲۵ تا ۱۳۲۰ هجري شمسي كار شده است.
اثر دو سرباز آمريكايي را در حال خريد كوزه از كوزه فروش نشان مي دهد. ترسيم زيباي نور تابيده از سقف و ظرافت كلاه سربازان آمريكايي نشان از دقت هنرمند به جزئيات دارد. استفاده از شيوه آبرنگ در خلق اثر به لطافت و زيبايي اثر افزوده است.
۴- رئاليسم با واقع گرايي، سبك بازنمايي واقعيت ها در زمان و مكاني معين است. به جهت تضاد سبك رئاليسم با سبك هايي چون آبستركت، رمانتيسم و ميني ماليسم، گاه رئاليسم را مترادف با ناتوراليسم مي دانند. رئاليسم از ميانه سده نوزدهم ميلادي براي بيان زندگي اجتماعي و تجسم دقيق اوضاع اجتماعي، سياسي، فرهنگي و هنري مردم متولد شد. پيشگامان اين سبك در نقاشي كوربه، منتسل و مانه بودند. ادامه جنبش رئاليسم قرن نوزدهم به تولد دو مكتب امپرسيونيسم و ناتوراليسم به ويژه در ادبيات انجاميد.
۵- محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه

برگي از تاريخ
روزي كه ايران مجبور به امضاي قرارداد ترك مخاصمه در تركمنچاي شد
۲۲ فوريه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۸۲۱ دولت اسپانيا مهاجرنشين قديمي خود ايالت فلوريدا را به پنج ميليون دلار به دولت واشنگتن فروخت. در سال ۱۸۲۵ روسيه و انگلستان مرز آلاسكا و كانادا را تعيين كردند. در آن زمان آلاسكا متعلق به روسيه بود كه بعداً آن را به دولت واشنگتن فروخت. در سال ۱۸۸۹ (۲۱ فوريه) پروفسور «رابين جورج كالينگ وود» تاريخدان و فيلسوف انگليسي به دنيا آمد كه۱۵۰ كتاب و رساله از خود به جاي گذارد و گفت كه تا يك ملت، روزنامه نگار خوب و ماهر و وفادار به اصول اين حرفه نداشته باشد از مسئله و دشواري تهي نخواهد شد. وي تاريخنگاري را ادامه روزنامه نگاري دانسته و تأكيد بر افزودن سابقه تاريخي يك خبر را بر آن دارد كه از آن زمان رواج يافته است. در سال ۱۹۰۰ دولت واشنگتن مجمع الجزاير  هاوايي واقع در اقيانوس اطلس را كه قبلاً دولتي مستقل بود و پادشاه داشت قلمرو خود اعلام كرد. در سال ۱۹۱۶ جنگ «وردن» كه يك ميليون كشته تلفات داشت ميان فرانسه و آلمان آغاز شد. جنگ به صورت سنگري و خندقي و در ميداني محدود صورت گرفت. در سال ۱۹۲۱ (۱۲۹۹ هجري) سلطان احمدشاه قاجار همراه با صدور اعلاميه اي حكم رياست وزرايي سيد ضياءالدين طباطبايي يزدي را صادر كرد، به رضاخان لقب سردار سپه داد و او را به فرماندهي ديويزيون قزاق منصوب كرد. روز پيش از آن (سوم اسفند) تيپ قزاق تهران را متصرف شد و فتح الله اكبر (سپهدار رشتي) رئيس الوزراء وقت به سفارت انگلستان كه خود حامي و مبتكر كودتا بود پناه برد!. در سال ۱۹۴۲ و سه ماه پس از آغاز جنگ ژاپن و آمريكا، روزولت رئيس جمهوري وقت ايالات متحده به ارتش اين كشور اختيار داد كه آمريكايي هاي ژاپني تبار و نيز ژاپني هاي مقيم آمريكا را از شهرهاي مختلف جمع آوري و به ده اردوگاه محصور در ايالات دور از ساحل غربي بفرستد و تحت نظر قرار دهد تا احياناً به صورت ستون پنجم ژاپن عمل نكنند. در سال ۱۹۵۸ دولت اندونزي كه پاره اي از بخش هاي مالزي را متعلق به خود مي دانست به پايگاه هاي انگلستان در اين مناطق حمله هوايي برد. در آن زمان مالزي هنوز از مستعمرات انگلستان بود. در سال ۱۹۷۳ ارتش اسرائيل بر فراز صحراي سينا يك هواپيماي مسافربري ليبيايي از نوع بوئينگ ۷۲۷ را سرنگون كرد كه ۱۰۸ مسافر و خدمه آن كشته شدند.
اينك برگ امروز: قرارداد ترك مخاصمه ايران و روسيه روز ۲۲ فوريه ۱۸۲۸ ،پس از چند روز مذاكره با ميانجگيري انگلستان، رقيب استعماري روسيه در فلات ايران(!)، در روستاي تركمنچاي به امضاء رسيد كه بر پايه آن، وطن ما قسمت هاي ديگري از قلمرو خود (بخش هاي اصلي) را از دست داد و رود ارس مرز ايران و روسيه تعيين شد. طبق اين قرارداد كه مورخان ايراني بر آن صفت «ننگين» اضافه كرده اند، نخجوان و ايروان را هم از ايران جدا كردند. ارتش ايران با همه ضعف آموزش و تجهيزات از ايروان جانانه دفاع كرده بود. از زمان تأسيس كشور ايران تا آن روز، قفقاز جنوبي (اران) گوشه اي از خاك اصلي ايران بود. جنگ دوم ايران و روسيه از سال ۱۸۲۵ آغاز شده و سه سال طول كشيده بود. نخستين جنگ ايران و روسيه با قرارداد گلستان در ۱۸۱۳ پايان يافته بود. اين دو جنگ ضعف نظامي - اداري، ناآگاهي رجال وقت و مديران كشور از ديپلماسي اروپايي، بي خبري از تحولات جهان و رويدادهاي روز و ناتوان بودن از تحليل آنها و نيز ضعف روانشناسي، بي خيالي و خودخواهي و داشتن مشغله وقتگير و فرصت سوز از جمله به سر بردن در حرمسراها و دشمني كردن و رقابت شخصي با يكديگر را آشكار ساخت و تهران را به ميدان بازي اروپايي ها مبدل كرد. همه تلاش انگلستان اين بود كه روس ها در ايران نفوذي بيش از خودشان به دست نياورند و افغانستان حائل ميان متصرفات دو قدرت باشد. قراردادهاي گلستان و تركمن چاي و قرارداد تخليه هرات نتيجه سوء حكومت ۱۳۱ ساله قاجارها بر ايران به شمار مي رود. هرات پس از ساسانيان به خود عنوان پارسي بان (پارسي وان) داده بود و به پاسداري از زبان فارسي و فرهنگ و تمدن ايراني پرداخته بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

۳ فيلم پروانه ساخت گرفتند
شوراي صدور پروانه نمايش فيلم هاي ۳۵ ميليمتري، مجوز ساخت سه فيلم جديد را صادر كرد.
روابط عمومي معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارش داد: فيلم هاي «روزي كه زلزله تهران را بلرزاند» به كارگرداني مجتبي ميرطهماسب و تهيه كنندگي محسن مخملباف و «سايه» به كارگرداني سيروس رنجبر و تهيه كنندگي حميد اعتباريان به همراه «سنگ، كاغذ، قيچي» به كارگرداني و تهيه كنندگي سعيد سهيلي پروانه ساخت دريافت كردند.
فيلم نامه «فراموشي» نوشته «محسن مخملباف» كه پيشتر براي دريافت پروانه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه شده بود، به طور رسمي رد شد.فيلمنامه «فراموشي» درباره مشكلات و رنج هاي دو دهه مردم و هنرمندان ايران است كه مخملباف سال ها درگير نوشتن آن بوده است و سرانجام پاييز سال گذشته تكميل شد. آخرين فيلم محسن مخملباف «سفر قندهار» بود كه چهار سال پيش تهيه و توليد شده است.

عكس هايي از ورزش زنان
نمايشگاهي از عكس هاي فرزانه خادميان با موضوع ورزش  زنان از فردا تا ۱۲ اسفند در گالري الهيه به نمايش درمي آيد.اين مجموعه عكس هايي از ورزشكاران رشته هاي اسكواش، كاراته، قايقراني، جودو و بكس چيني را شامل مي شود كه در چند سا ل اخير گرفته شده است. گالري الهيه در خيابان آفريقا، خيابان گلفام، شماره ۴۷ واقع است.

پاسخ به پرسش پزشكي
منافع ويتامين ب ۱۲
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه چرا به سالخوردگان توصيه مي شود ويتامين ب ۱۲ مصرف كنند و او پاسخ داده است كه اين ويتامين كه نياز روزانه بدن به آن ۲ تا ۳ ميكروگرم است عوارض پيري را تا حدي كاهش مي دهد و چون سالخوردگان به دليل ترس از بالا رفتن كلسترول خون، از مصرف تخم مرغ و پنير كه دو منبع از منابع اين ويتامين هستند امساك مي كنند نياز به مصرف اين ويتامين از راه داروخانه را دارند و بهتر است كه از آمپول آن استفاده شود. اين ويتامين مهم و ضروري از شدت بيماري هاي عصبي و در رابطه با مغز مي كاهد، از آسيب هاي ناشي از استرس به سلامت فرد مي كاهد، مانع مشكلات پوستي و حساسيت ها مي شود كه باز سالخوردگان در برابر آنها آسيب پذيري بيشتري دارند. به ترميم كم خوني كمك مي كند و براي حفظ سلامت دستگاه گوارش و كليه و كبد نافع است و بي اشتهايي را نيز تا حدي برطرف مي سازد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
دشواري هايي كه بوش در اروپا با آنها رو به روست
ديدار پنج روزه جورج بوش از اروپا كه بخش حساس آن پنجشنبه اين هفته، ۲۴ فوريه در براتيسلاوا انجام خواهد شد از جمله اخبار روز رسانه هاست. تحليلگران از چهار سال پيش تنها روي مطالبي كه وي در مصاحبه هاي از پيش تنظيم نشده و يا در تماس هاي خودماني بيان مي دارد حساب مي كنند زيرا كه مطالب ديگر، ساخته و پرداخته مشاوران اوست كه حساب شده و ديپلماتيك هستند و معلوم نيست كه تا چه وقت روي آنها كه از خودش نيست بايستد. به نظر تحليلگران اروپايي، بوش دور دوم حكومت خود را با رعايت احتياط بيشتر در سخنانش آغاز كرده است. در اروپا او مي كوشد كه شكاف ميان متحدان اروپايي با آمريكا را كه درست از دو سال پيش آغاز شده است برطرف سازد ولي در اين راه دشواري هاي زياد وجود دارد و عمده ترين آنها اين است كه متحدين اروپايي، خود قدرت شده اند و چون دشمن در افق نيست نيازي به آمريكا ندارند و نمي خواهند منافع خود را فدا كنند. در براتيسلاوا، بوش با پوتين تازه اي رو به رو خواهد بود كه مانند چهار سال پيش ساكت نخواهد نشست، تماماً «گوش» نخواهد بود و حرف هايش را صريحاً خواهد زد و در نتيجه، اين ديدار يا «سازش» دارد و يا «شكست» و راه سومي وجود نخواهد داشت. پوتين كه در قبال عمليات آمريكا در افغانستان همكاري كرد و با اين عمل سياست ۲۰۰ ساله روسيه را زير پا نهاد، از آن پس ضربه هاي متعدد خورد به ويژه در يك سال اخير در گرجستان و اوكراين. ناتو با فشار آمريكا وارد قلمرو شوروي منحله شد و در بالتيك استقرار يافت. در آسياي غربي، آمريكا وارد عراق كه از سال ۱۹۵۸ منطقه نفوذ روسيه شده بود شده، يمن را بي طرف و خنثي كرده و اينك سوريه آخرين متحد روسيه در اين منطقه را تهديد مي كند. پوتين تاكنون از دوستي با غرب و به ويژه آمريكا كوچكترين سودي نبرده است. وي گفته است كه در براتيسلاوا از بوش سئوال خواهد كرد: آيا آمريكا مي خواهد روسيه را محاصره و كوچكتر كند و اگر پاسخ منفي باشد خواهد گفت كه مداخله را متوقف و فاصله اش را رعايت كند. به علاوه خواهد پرسيد كه بالاخره آمريكا مي خواهد در افغانستان و عراق چه بكند و به چه نتيجه اي برسد و برنامه آمريكا در قبال اين دو سرزمين نبايد منافع روسيه را به مخاطره افكند. در آستانه اين ملاقات، پوتين با مطالبي كه در ملاقات با فرستادگان ايران و سوريه بيان داشت، اندكي از گوشه پرده را بالا زد و نقش روسيه را نشان داد. سابقه نداشت كه پوتين با يك فرستاده خارجي كه مقامي كمتر از رئيس دولت دارد چنين لبخند بزند كه در استقبال از حسن روحاني نماينده ايران زد و با نهايت احترام و صميميت او را پذيرفت و با بيان اين كه قانع شده است كه ايران قصد ساختن بمب اتمي ندارد، نه تنها موضع ايران را در مذاكرات مربوط تقويت كرد بلكه به خلع سلاح كردن آمريكا در اين درگيري پرداخت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سرد
با دست هاي كوچكش برف را گلوله مي كرد و روي آدم برفي اش مي چسباند تا بزرگ تر شود.
- مامان! آدم برفي سردش نمي شه؟
- نه عزيزم، اون كه قلب و روح نداره.
- يعني مثل بابا؟
مادر با بهت به دخترك خيره شد. يادش آمد كه هميشه همسرش را با همين صفات ياد مي كرد. مثل اينكه جلوي دخترك بي احتياطي كرده بود.
ناهيد اشكبوس

گشتي در دنياي خبرها
پلاك شناسايي۷ ميليون دلاري
هنگ كنگ: يك مرد ناشناس كه ماسك به صورت داشت گرانترين پلاك شناسايي خودرو در هنگ كنگ را از سال ۱۹۹۴ تاكنون خريداري كرد.
او اين پلاك شناسايي را در جريان يك مزايده به مبلغ ۱/۷ ميليون دلار هنگ كنگ (۴۸۱ هزار پوند) خريد.پيش از اين در سال ،۱۹۹۴ گرانترين پلاك شناسايي خودرو در هنگ كنگ به ارزش ۱۳ ميليون دلار خريداري شده بود.
۴۶ روز سرگرداني در اقيانوس
سيدني: سه ماهيگير كه به مدت ۴۶ روز در اقيانوس سرگردان شده بودند، با نوشيدن خون كوسه ها زنده ماندند. وقوع يك توفان سهمگين باعث شد تا قايق اين سه ماهيگير در ميان اقيانوس گم شود و آنها به مدت ۴۶ روز در اقيانوس براي زنده ماندن تلاش كردند. در اين مدت آنها به شكار پرندگان، صيد ماهي و كوسه هاي كوچك پرداختند و بيشتر خون كوسه و آب باران مي نوشيدند.
سرانجام پس از ۴۶ روز يك كشتي ماهيگيري آنها را شناسايي و از مرگ نجات داد.
نجات اعجاب انگيز خلبان
كلرادو: در پي سقوط يك فروند هواپيما در هواي برفي كلرادو، امدادگران انتظار جمع آوري اجساد تكه تكه شده سرنشينان را داشتند چون هواپيماي سقوط كرده به هزاران تكه سوخته تبديل شده بود، اما هنگامي كه آنها در برف يك متري به محل سقوط هواپيما رسيدند با صحنه عجيبي مواجه شدند چون خلبان كنار لاشه هواپيما مشغول خواندن كتاب بود. او كه تنها سرنشين اين هواپيما بود پس از سقوط اقدام به ساخت يك خانه برفي كرد و در آن اسكان يافت. وي براي گرم نگاه داشتن خود اقدام به آتش زدن روزنامه كرد و جالب اينكه در سرماي طاقت فرسا و برف سنگين زنده ماند.
مصدوميت قهرمان كشتي كچ
لندن: يكي از سرشناس ترين قهرمانان كشتي كچ انگليس از ناحيه شانه دچار دررفتگي شد.
اين كشتي گير ۴۵ ساله كه همواره نمايش هاي دلپذيري در رقابت هاي كشتي كچ انجام مي داد در حين تمرين دچار دررفتگي شد و هم اكنون در بيمارستان بستري است.
او قرار بود كه اين هفته در يك برنامه تلويزيوني زنده، فن هاي كشتي كچ را در استوديو اجرا كند.
نشت گازهاي شيميايي در فرودگاه
نشت گازهاي شيميايي در فرودگاه شهر ملبورن منجر به تعطيل شدن اين مكان به مدت يك ساعت و تخليه مسافران شد. در پي اين سانحه، ۲۰ نفر به دليل مصدوميت شديد به بيمارستان منتقل شدند. هنوز منشاء اين گازهاي شيميايي مسموم كننده مشخص نشده است.
سقوط از قطار
هانوي: مردي كه از قطار يك مركز تفريحي در ويتنام بيرون افتاده بود، جان خود را از دست داد. هنگامي كه اين قطار با سرعت ۳۰۰ كيلومتر در حال حركت بود، ناگهان صندلي مرد نگون بخت كنده شد و او از داخل قطار به بيرون پرتاب شد.
قرار است پليس پس از انجام تحقيقات علت وقوع اين سانحه را روشن كند.
خواب آلودگي خلبانان
تگزاس: اخيرا گروهي از دانشمندان در تگزاس، سوانح هوايي جهان را طي ۳۰ سال اخير مورد بررسي قرار دادند كه در نهايت مشخص شد حدود ۸درصد سوانح به دليل خواب آلودگي خلبان رخ داده است.
اين تحقيق نشان مي دهد، تعداد حوادثي كه شب ها رخ مي دهد بسيار بيشتر از روزها است چون خلبان ها در تاريكي شب بيشتر چرت مي زنند.به همين دليل به شركت هاي هواپيمايي توصيه شده، از خلبانان بيش از حد كار نكشند و شيفت فعاليت آنها را چرخشي نكنند چون در اين صورت نظم خواب آنها به هم مي خورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۱۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري مس نگار: نمايشگاه «سنگ ها و زنگ ها» آثار محمد نگيني / ۷ تا ۱۳ اسفند / ملاصدرا، شيراز شمالي، زاينده رود، مجتمع پارك پرنس، بخش تجاري، شماره ۵ / تلفن: ۸۰۵۱۶۷۴
*نگارخانه شقاقي: نمايشگاه گروهي نگارگري / ۸ تا ۱۷ اسفند / خيابان ولي عصر، روبروي مسجد بلال، كوچه مهري،  پلاك ۵۳ / تلفن: ۲۰۴۸۹۱۸
*نگارخانه ماه: نمايشگاه سراميك ثريا كياني و شيشه هاي ميترا هويت طلب / ۷ تا ۱۶ اسفند / خيابان افريقا، بلوار گلستان، پلاك ۸۹ / تلفن: ۲۰۴۵۸۷۹
*گالري ضرابي: نمايشگاه گروهي نقاشي / ۶ تا ۱۱ اسفند / خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
*گالري ماني: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۷ تا ۱۲ اسفند / فرمانيه، كامرانيه جنوبي، خيابان دژم جو، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۸۳۳۱۱۰
* نگارخانه دانشجو: نمايشگاه پوستر «نماد در فرهنگ عاشورا» آثار رامانا رضايي / از ۴ اسفند به مدت يك هفته / خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي، خيابان ،۲۱ فرهنگسراي شفق / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
*گالري مژده: نمايشگاه خط جمشيد داوودي / ۷ تا ۱۲ اسفند / سعادت آباد، ميدان كاج، سرو شرقي، علامه طباطبايي شمالي، كوچه ۱۸ شرقي، پلاك ۷۱ / تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
*گالري ماني: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۷ تا ۱۲ اسفند / فرمانيه، كامرانيه جنوبي، خيابان دژم جو، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۸۳۳۱۱۰
* نگارخانه مميز: نمايشگاه گروهي انجمن مجسمه سازان ايران / ۳ تا ۹ اسفند / خيابان طالقاني، بعد از ايرانشهر، موسوي شمالي، باغ هنر / تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵

گل و گياه
شاپسند درختي
000879.jpg
نام علمي: Lantana camara ,Radiation,
خانواده: VERBENACEA|E
درختچه اي هميشه سبز با ساقه هاي خاردار و برگهاي تخم مرغي و موج دار، در حاشيه كمي دندانه دار به طول ۱۰-۵ سانتيمتر و رنگ سبز تيره، گل هاي قرمز-نارنجي و دورنگ آن به صورت مجتمع در گل آذيني به قطر ۵-۵/۲ سانتيمتر از اواخر بهار تا اواخر پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن بين ۲-۱ متر است.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، بهتر است درون گلدان حاوي مخلوط خاكي كاشت. در فصل زمستان گلدان را به گلخانه با حداقل دماي ۱۰ درجه سانتيگراد منتقل نماييد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در دماي ۱۸-۱۶ درجه سانتيگراد در بهار و يا قلمه هاي نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذيرند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |