سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۳ - Feb 22, 2005
سخنگوي دولت:
پخش خبر كذب حمله به نيروگاه بوشهر
قابل پيگيري امنيتي است
گروه سياسي: عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت ديروز در جلسه هفتگي اش با خبرنگاران از انتشار خبر كذب حمله به نيروگاه اتمي بوشهر، جلوگيري از اطلاع رساني دولت، اقدام بدعت آميز رئيس ديوان محاسبات در دادن نامه به ذي حسابان جهت خودداري از پرداخت اعتبار شوراي اطلاع رساني دولت و تهديد يك شركت خارجي به جلوگيري از اجراي قرارداد ترك سل در ايران ابراز تاسف كرد. او همچنين ديدگاه هاي دولت درخصوص مذاكرات هسته اي ايران و اروپا، تحركات نظامي در مرزهاي پاكستان با ايران، رابطه مجلس و دولت و رابطه ايران و سوريه را تشريح نمود.
به گزارش خبرنگار ما، سخنگوي دولت پخش خبر حمله به نيروگاه اتمي بوشهر را كه از سوي منابع داخلي منتشر شده بود قابل پيگيري امنيتي دانست وگفت كه صريحا اعلام مي كند ازنظر دولت به ويژه وزارت اطلاعات منشأ پخش اين خبر قابل پيگيرد است و بايد مشخص شود چه كسي و با چه انگيزه اي خبري را كه در رابطه اقتصادي و سياسي ايران با ساير كشورها تاثيرگذار است منتشر كرده است.وي گفت: با وزير اطلاعات در اين مورد صحبت كردم و ايشان از انتشار اين خبر به شدت ناراضي بوده و درحال پيگيري منشأ آن است.
رمضان زاده درمورد اظهارات وزير اطلاعات در تاييد جاسوسي آمريكا در ايران گفت: از ابتداي انقلاب تاكنون با اقدامات غيرقانوني آمريكا در استفاده از فناوري هاي نوين جاسوسي در ايران روبه رو بوده ايم. وي افزود: دستگاه هاي ذي ربط و نيروهاي مسلح دستورات لازم را از شورايعالي امنيت ملي براي مقابله با اين اقدامات دريافت كرده اند.
سخنگوي دولت همچنين درخصوص تحركات نظامي در بندر گوادر پاكستان كه با همكاري آمريكا در منتهي اليه مرزهاي شرقي ايران در درياي عمان انجام مي گيرد گفت: ما با پاكستان روابط دوستانه داريم و لذا از تحركات نظامي آنها احساس نگراني نمي كنيم.
عبدالله رمضان زاده همچنين خبر دستگيري بن لادن رهبر گروه القاعده در بلوچستان ايران را تكذيب كردو گفت: پخش اين خبر توسط راديو فردا مشخص مي كند كه نيروهاي امنيتي آمريكا توانايي دستگيري بن لادن را ندارند و اينكه اعلام مي كنند ما او را دستگير كرده ايم حاكي از اقرار به توانمندي ماست كه تاكنون سعي مي كردند آن را كتمان كنند.
با آمريكا طرف نيستيم
از رمضان زاده درمورد سفر روحاني به روسيه و زمان راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر و ميزان اعتماد ايران به ثبات تصميم گيري هاي روسيه سوال شد كه وي پاسخ داد: بين ما و دوستانمان در روسيه اختلاف نظرهايي درمورد چگونگي شروع به كار نيروگاه بوشهر وجود دارد كه درحال مذاكره هستيم ولي مشكل قابل توجهي نيست.وي اضافه كرد: براساس توافق با اروپا پس از پايان مهلت مذاكرات اقدامات خود را براي راه اندازي اين نيروگاه شروع كرده و منتظر تصميمات ديگران نمي مانيم.
رمضان زاده درمورد علت مخالفت ايران با دعوت از البرادعي براي مشاركت در مذاكرات تهران و اروپا نيز گفت: ما در انرژي هسته اي خود را طرف مذاكره با آمريكا نمي دانيم و در چارچوب معاهدات بين المللي و توافقات داوطلبانه عمل مي كنيم و اگر اين راه به نتيجه نرسيد تصميم ديگري مي گيريم ولي فكر مي كنم به نتيجه برسد.
سخنگوي دولت درمورد نتيجه فشارهاي آمريكا به اروپا نيز گفت: اين بستگي به اروپا دارد كه چقدر بخواهد مواضع خود را تحت الشعاع فشارهاي آمريكا قرار دهد.وي افزود: آمريكا هميشه سعي داشته در رابطه ما با دنيا اخلال ايجاد كند و علي رغم اينكه حرف هايي براي مذاكره با ايران زده اند ولي قصد جدي در اين رابطه ندارد.
قرارداد ترك سل
از رمضان زاده درمورد نامه ۲۱۶ نماينده مجلس در دفاع از عملكرد اقتصادي مجلس هفتم سوال شد كه وي پاسخ داد: ما با مجلس هفتم ازنظر ديدگاه هاي اقتصادي اختلاف نظر بنيادين داشته و معتقديم نوع جهت گيري هاي مجلس اگرچه خيرخواهانه نيز باشد نتيجه مثبتي براي اقتصاد كشور و وضع معيشت مردم ندارد.
وي درمورد نظر دولت راجع به تغييرات ايجادشده در لايحه قرارداد ايران سل گفت: هيچ اقدامي نبايد نشانگر بي ثباتي در تصميم گيري ها و قانونگذاري باشد. تهيه كردن متن يك قرارداد خارجي توسط مجلس به جاي دولت، بدعتي است كه به تازگي انجام شده و از اين نظر نمي دانم شوراي نگهبان موضوع را قابل بررسي مي داند يا خير؟ دولت موظف است هر قانوني تصويب مي شود اجرا كند.
همكاري با مديران
رمضان زاده درمورد اظهارات شهردار تهران كه گفته بود دولت با مديران انقلابي همكاري نمي كند گفت: مثالي هست كه مي گويد: بايد اول ثابت شود چه كسي انقلابي است و چه كسي نيست؟
رمضان زاده تاكيد كرد كه دولت نمي پذيرد با نام انقلابي گري اصول مديريت علمي جامعه زيرسوال رود. زمان اين نوع شعارها گذشته و كشور بايد براساس اصول علمي و قانون اساسي اداره شود. هرجا كه شهرداري قانوني و علمي عمل كرده مورد حمايت دولت نيز قرار گرفته است.
رمضان زاده واگذاري اختيار مديريت ترافيك شهر تهران را از وزارت كشور به شهرداري ازجمله اين نوع همكاري ها عنوان كرد.
صداوسيما همكاري نمي كند
يكي از خبرنگاران درمورد نام نهادن سال ۸۳ به نام سال پاسخگويي از سوي رهبري و عملكرد دولت در اين زمينه سوال كرد كه سخنگوي دولت پاسخ داد. بعد از تاكيد رهبري قرار بود با همكاري صداوسيما برنامه هايي از عملكرد دولت تهيه شود كه اولين مورد آن ارايه گزارش جهاد كشاورزي درمورد توليد آبزيان بود كه صداوسيما از اين گزارش فيلم كامل گرفت وي حتي يك كلمه آن را هم پخش نكرد.
رمضان زاده همچنين گفت: رسانه هاي طرفدار دولت نيز محدود شده اند. اين از عجايب است كه دولتي سر كار باشد و رسانه هاي حامي او محدود شوند ولي رسانه هاي مخالفي كه عليه دولت الفاظ ركيك به كار مي برند كاملا آزاد هستند هرچند كه دولت شكايتي از آنها ندارد زيرا نمي خواهد روزنامه اي به اين بهانه بسته شود.
سخنگوي دولت محدوديت ديگر قرارداده شده برسر راه اطلاع رساني دولت را بدعت جديد ديوان محاسبات عنوان كرد كه مصوبه دولت را براي دراختيارگذاشتن ۳ ميليارد تومان اعتبار بخش اطلاع رساني متوقف كرده است.
انتخابات رياست جمهوري
سخنگوي دولت درمورد مشكلات وزارت كشور براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري گفت: بين سازمان مديريت و برنامه ريزي با وزارت كشور و شوراي نگهبان اختلاف نظر وجود دارد و سازمان معتقد است اعتبارات درخواستي آنها بيش از حد نياز است، لذا ما بر آن هستيم تا مشكل بودجه انتخابات را در لايحه بودجه سال ۸۴ حل كنيم.

۳ وزير به مجلس پاسخ مي دهند
ايرنا: احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بيژن نامدار زنگنه وزير نفت و حبيب الله بي طرف وزير نيرو اين هفته در مجلس شوراي اسلامي حضور مي يابند و به سئوالات نمايندگان پاسخ خواهند داد.
لاله افتخاري، نماينده تهران ديروز در توضيح سئوال خود و نفيسه فياض بخش از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، گفت: چند ماه پيش وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در كميسيون فرهنگي حضور يافت تا به سئوالات من و خانم نفيسه فياض بخش در خصوص فروش كتب و نوارهاي مبتذل در نمايشگاه بين المللي كتاب پاسخ دهد.وي افزود: با توجه به اينكه پاسخ وزير به هيچ وجه قانع كننده نبود، قرار است فردا آقاي مسجدجامعي در صحن علني مجلس پاسخگوي سئوالات ما باشد.
اكبر اعلمي نماينده تبريز درباره سئوال خود از وزير نفت گفت: وزارت نفت براي جلوگيري از خروج بي رويه فرآورده هاي نفتي از كشور و مبارزه با قاچاقچيان نفتي چه اقداماتي انجام داده است و چه سياستي را اتخاذ كرده است؟
سيد جلال حسيني نيز در توضيح سئوال خود از وزير نيرو، گفت: به رغم اينكه پروژه ساخت سد قزل اوزن در آوريل سال ۱۹۸۹ مطالعه شده است، وزير نيرو بايد پاسخ بدهند چرا تاكنون اين پروژه اجرا نشده است؟

سيروس ناصري: اروپا هنوز از پشتوانه
سياسي براي رسيدن به توافق برخوردار نيست
ايرنا: «سيروس ناصري» رئيس هيأت مذاكره كننده كميته فني _ هسته اي ايران با تروييكاي اتحاديه اروپا (آلمان، فرانسه و انگليس) تهديدهاي سياسي _ نظامي آمريكا را بيشتر متوجه اروپا دانست تا جمهوري اسلامي ايران.
وي كه براي شركت در چهارمين دوره نشست كميته چرخه سوخت هسته اي آژانس بين المللي انرژي اتمي به وين پايتخت اتريش سفر كرده بود، در پايان اين سفر اظهار داشت: اين تهديدها بيشتر با هدف اعمال فشار بر طرف هاي اروپايي مذاكره كننده با ايران انجام مي گيرد.
ناصري در پاسخ به سئوالي درباره جدي يا تبليغي بودن تهديدهاي آمريكا نيز اظهار داشت: اينكه مقام هاي كاخ سفيد تأكيد مي كنند كه تهديد نظامي فعلاً مطرح نيست، فقط به اين معناست كه تهديد نظامي بي اثر است. زيرا نه آمريكا، نه اروپا و نه هيچ كشور ديگري نمي تواند مانع پيشرفت و پيشبرد توانمندي فناوري هسته اي ايران شود.
وي در مورد موضع اروپا در چندين دور مذاكرات با هيأت هاي ايراني و نتايج اين مذاكرات گفت : «به نظر من اروپايي ها به تدريج اين موضوع را درك كرده اند كه تواناي هسته اي ايران فروشي نيست.» وي افزود: اروپايي ها حسن نيت دارند، ولي هنوز از پشتوانه كافي سياسي براي رسيدن به توافق برخوردار نيستند.
وي توافق نهايي با اتحاديه اروپا را قابل حصول دانست و گفت: «توافق نهايي در اين مذاكرات، توافقي مبتني بر ادامه غني سازي توسط ايران خواهد بود. ما به اروپايي ها براي رسيدن به اين موضع فرصت مي دهيم، اما اين فرصت هميشگي نيست.»
ناصري در پاسخ به اين سئوال كه «ايران غني سازي را خط قرمز و اروپايي ها توقف دايمي آن توسط ايران را خط قرمز خود بيان كرده اند. چگونه مي توان از اين دو خط قرمز عبور كرد و به توافق رسيد؟ تأكيد كرد:طرف هاي اروپايي به دنبال توقف كامل غني سازي اورانيوم توسط ايران هستند، اما به دليل مخالفت صريح ما، آنها در مذاكرات اصرار دارند كه ايران پيشنهاد جايگزين كه شامل غني سازي نيز مي شود، ارائه دهد، اما نظر ايران اين است كه ما برنامه توليد سوخت هسته اي خود را به طول كامل دنبال خواهيم كرد و به آن ادامه خواهيم داد.
رئيس هيأت مذاكره كننده كميته فني _ هسته اي با تروييكاي اتحاديه اروپا در پاسخ به اين سئوال كه چرا ايران پيشنهاد جايگزين را با تأكيد بر ادامه غني سازي ارائه نمي كند؟ گفت: پيشنهاد جايگزين از جانب ايران زماني مطرح خواهد شد كه اروپايي ها از موضع توقف غني سازي توسط ايران دست كشيده باشند و ديگر آن را مطرح نكنند.
ناصري همچنين در پاسخ به اين سئوال كه رسيدن به توافق احتمالي با واسطه اي چون اتحاديه اروپا چقدر ضمانت اجرايي دارد و آيا آمريكا آن را خواهد پذيرفت؟ اظهار داشت: اروپايي ها در اين مذاكره يك حايل هستند كه در عين حال جايگاه سياسي خود را دارند.
وي به اين سئوال كه چرا به جاي مذاكره با واسطه يا حايل با خود آمريكا مذاكره نمي شود؟ نيز چنين پاسخ داد:موضع جمهوري اسلامي ايران و دولت آمريكا در مورد غني سازي به طور كامل در مقابل هم قرار دارد و هيچ فضايي براي مذاكره جهت رسيدن به يك توافق وجود ندارد. در چنين شرايطي اتفاقاً معقول تر اين است كه با كشورهايي كه نقش حايل را دارند، گفت و گو شود.
وي افزود: اروپايي ها از موضع آمريكا كه از بين بردن امكانات غني سازي ايران است، مطلع هستند، اما تلاش و اصرارشان بر اين امر است كه شايد به مرور زمان به يك وضعيت سياسي برسند كه به راه حلي كه مورد قبول ايران هم باشد، دست يابند.
ناصري گفت: اين راه  حل از يك سوي مي تواند شامل ادامه غني سازي توسط ايران و از سوي ديگر شامل ارائه تضمين هاي لازم مبني بر عدم انحراف به سمت توليد تسليحات اتمي باشد.

خرازي در سفر به هند:
ايران پل ارتباطي هند به غرب و خاورميانه است
ايسنا: وزير امور خارجه كشورمان شب گذشته با حضور در ضيافت رسمي شام و شركت در مراسم تدارك ديده شده از جانب سفارت كشورمان در دهلي نو نخستين روز سفرش در دهلي نو را به پايان رساند.
هدف از سفر دكتر كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان به هند شركت در چهاردهمين كميسيون مشترك اقتصادي ايران و هند و گفت وگو با مقامات هندي اعلام شده است. نخستين برنامه  وزير امور خارجه كشورمان پس از حضور در كشور هند، سخنراني در اتاق بازرگاني هند بود.
خرازي در اين سخنراني گفت: يكي از توفيقات مهم در اجراي توافقات راهبردي بين دو كشور، امضاي سند فروش LNG (گاز مايع طبيعي) در ژانويه سال جاري به ميزان ساليانه ۵‎/۷ ميليون تن براي مدت   ۲۵ سال و مشاركت هند در توسعه و استخراج نفت از منابع ايران به ميزان   ۱۰۰ هزار بشكه در روز مي باشد. اين قرارداد مي تواند پشتوانه مناسبي براي تامين امنيت انرژي و رشد پايدار صنعت و توسعه اقتصادي هند باشد. وي افزود: مهمترين گام در تكميل همكاري دو كشور در زمينه انرژي احداث خط لوله  گاز ايران - پاكستان - هند است.
پس از سخنراني خرازي در اتاق بازرگاني هند، وزير امور خارجه كشورمان ظهر روز گذشته در جلسه مقدماتي با روساي كميته هاي مشترك شركت كرد.وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: ايران و هند مي توانند با اشتراك مساعي خلأ يك همكاري در منطقه را مرتفع سازند؛ جمهوري اسلامي ايران مي تواند به مثابه پلي براي اتصال هند به غرب و خاورميانه باشد. وزير امور خارجه كشورمان همچنين عصر روز گذشته در ساعت ۱۸ به وقت محلي با نخست وزير هند ديدار و گفت وگو كرد. مانموهان سينگ، نخست وزير هند در ديدار با سيد كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان گفت: تماس هاي هيات هاي بلندپايه  دو كشور موجب تقويت ثبات در منطقه است.
وي با ابلاغ سلام به حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رييس جمهور كشورمان گفت: دولت هند براي فرهنگ و تمدن ايران ارزش فراواني قايل است و مصمم به گسترش و توسعه روابط با اين كشور در همه ابعاد است. نخست وزير هند افزود: اقتصاد دو كشور تكميل كننده نيازهاي طرفين است و اين امتياز بزرگي براي دو كشور به حساب مي آيد. سينگ ادامه داد: موافقت دولت هند براي مذاكرات خط انتقال گاز از طريق پاكستان امكان مناسبي براي همكاري هاي دو كشور فراهم كرده است.
نخست وزير هند با تمجيد از نقش ايران در ايجاد ثبات در منطقه گفت: گفت وگوهاي ايران با اروپا درباره  فعاليت هاي هسته اي ارزشمند است و هند تنها از راه حل صلح آميز و به دور از مناقشه حمايت مي كند. كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام رييس جمهور ايران به نخست وزير هند گفت: ايران براي همكاريهاي دوجانبه و منطقه اي با هند اهميت قايل است.

اخبار كوتاه
وزير كشور ادعاي دستگيري بن لادن در ايران را رد كرد
ايسنا: موسوي لاري ادعاي دستگيري بن لادن در ايران را تكذيب كرد.
روزنامه داون پيشتر مدعي شده بود يكي از عالي رتبه ترين ديپلماتهاي آمريكايي در پاكستان گفته است كه واشنگتن اعتقاد دارد اسامه بن لادن در ايران دستگير شده است. حجت الاسلام سيد عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در جمع نخبگان، نمايندگان تشكل هاي مردمي و مديران استان خراسان رضوي در مشهد، در پاسخ به سئوالي در خصوص دستگيري بن لادن در ايران گفت: دستگيري بن لادن صحت ندارد.
نخست وزير پاكستان امروز وارد تهران مي شود
ايسنا: نخست وزير پاكستان امروز براي انجام ديداري دوروزه به تهران وارد مي شود. شوكت عزيز، نخست وزير پاكستان امروز در راس هياتي بلندپايه به تهران وارد خواهد شد. نثار تاج گل و حضور در مرقد مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضور در اتاق بازرگاني و ديدار با تجار ايراني و پاكستاني، مذاكرات رسمي و امضاي اسناد از جمله برنامه هاي سفر دوروزه نخست وزير پاكستان به كشورمان مي باشد.
سيزدهمين نشست خبرگان رهبري ۲۵ اسفند ماه برگزار مي شود
فارس: سيزدهمين نشست مجلس خبرگان رهبري ۲۵ اسفند ماه سال جاري در محل مجلس سابق شوراي اسلامي برگزار خواهد شد.دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري با ارسال دعوت نامه به اعضاي اين مجلس از آنها خواست در روز سه شنبه ۲۵ اسفند ماه در محل مجلس شوراي اسلامي حضور داشته باشند.براساس اين دعوت نامه، سيزدهمين نشست از دور سوم مجلس خبرگان رهبري دو روز ادامه خواهد داشت و در روز سوم نمايندگان خبرگان با رهبر معظم انقلاب ديدار خواهند كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |