چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۴
رئيس اتحاديه تاكسي بار و پيك موتوري در گفت وگو با ايرانشهر:
پيك هاي موتوري قيمت رسمي ندارند
قيمت خدمات پيك هاي موتوري مشخص نيست. برخي بر اساس كيلومتر زميني وعده اي بر اساس كيلومتر هوايي طي شده هزينه ها را محاسبه مي كنندو عده اي هم فقط بر اساس زمان. گاهي هم درآمد مشتري بر اين مسايل تاثير گذار است 
030174.jpg
اتحاديه تاكسي بار و پيك موتوري تاكيد دارد كه موتورسواران پيك ها بايد لباس مخصوص داشته باشند و روي موتور و كلاهشان آرم اتحاديه نصب شود. اما اين اتحاديه كمترين نظارتي بر نرخ آنها ندارد. ظاهرا از ديد آنها وجود آرم بزرگ اتحاديه، براي تضمين خدمات مناسب كافي است.
مرضيه خاكي فيروز
همه كارها با گرفتن يك شماره تلفن 7 يا۸ رقمي و اعلام يك كد اشتراك 3 يا۴ رقمي انجام مي شود. خريد از سوپر ماركت محله، بردن بچه ها به مدرسه يا مهدكودك، سفارش غذا،  انجام كارهاي بانكي و اداري و...
تحول زندگي اجتماعي باعث ظهور شغل هاي جديد و حرفه هاي نو مي شود. روز به روز فضا مصرفي تر مي شود و شما علاوه بر نياز به كالاهاي جديد به خدمات جديدتري هم نيازمنديد.
ترافيك، زمان، هزينه هاي حمل ونقل و از همه مهمتر امنيت از جمله مواردي هستند كه شما را به استفاده از اين خدمات جديد سوق مي دهند.
شروع كار با تاسيس پيك بادپا توسط شهرداري تهران بود، ولي در حال حاضر كمتر محله و خياباني است كه در آن چند مركز پيك موتوري و وانت بار پيدا نشود.
حدود 8 -7 سالي است كه از پيدايش اين حرفه جديد مي گذرد اما تنها دو سال است كه صاحب اتحاديه و تشكيلات صنفي شده اند و زير نظر اتحاديه تاكسي بار و پيك موتوري فعاليت مي كنند. پيك هاي موتوري قانونمند شده اند. اين اولين جمله اي است كه فرهاد محسني رئيس اتحاديه تاكسي بار و پيك موتوري به خبرنگار ما مي گويد، اما اين قانونمندي در چه جهتي است.
تمامي پيك هاي موتوري كه زيرنظر اين اتحاديه فعاليت مي كنند بايد گواهي عدم سوء پيشينه و اعتياد ارايه دهند، روي موتور و كلاهشان آرم اتحاديه نصب شده باشد و از لباس هاي متحد الشكلي كه از طرف اتحاديه به آنها واگذار شده و داراي آرم و علايم اتحاديه است استفاده كنند، همچنين در هر حالتي كارت شناسايي نسبتا بزرگي كه اتحاديه به آنهاداده به گردنشان باشد. اينها تمام قوانيني است كه بايد از سوي پيك هاي موتوري رعايت شود اما جالب است كه هيچ قانون و ضوابطي براي رعايت قيمت وجود ندارد.
محسني مي گويد: يك سال است كه قيمت هاي پيشنهادي خود را به مجمع امور صنفي فرستاده ايم ولي هنوز هيات عالي نظارت آن را تاييد نكرده. مي گوييم چرا اينقدر دير قيمت اعلام كرديد؟ وي كه ظاهرا متوجه منظور ما نشده مي گويد: به دليل تغيير قانون نظام صنفي اين كار به تاخير افتاده است.
اما خوشبختانه يا متاسفانه به دليل رقابتي بودن بازار فعاليت اين گروه و همچنين خيل عظيم جوانان بيكار و از طرفي وجود تعداد زيادي از واحدهاي پيك موتوري كه زير نظر اتحاديه فعاليت نمي كنند، قيمت ها معمولا رشد زيادي ندارد.
ولي همين شرايطي كه شايد باعث ثبات بازار شده اند، سبب مي شوند تا در روزهايي كه هوا برفي يا باراني است يا شب ها شما يا اصلا پيك موتوري پيدا نكنيد يا اگر پيدا كرديد با قيمت بازار سياه باشد. با اين حال محسني معتقد است اساس تعيين نرخ  براي پيك هاي موتوري، كيلومتر هوايي طي شده است.
قبض رسيد
اگر تا به حال از خدمات پيك هاي موتوري استفاده كرده ايد حتما قبض رسيد كالا و پرداخت هزينه را ديده ايد.
در نسخه پرداخت هزينه علاوه بر مشخصات كالا، راننده و وسيله نقليه اش و همچنين فرستنده كالا، عباراتي مثل خدمات اضافي و تضمين سلامت كالا به چشم مي خورد.
از فرهاد محسني در مورد اين عبارات مي پرسيم و او مانند فردي كه به كلي با پيك هاي موتوري و خدمات آنها بيگانه است مي گويد: خدمات اضافي زماني لحاظ مي شود كه شما مسيري علاوه بر مسيري كه از قبل با ايستگاه پيك موتوري طي كرده ايد از پيك مي خواهيد كه برود. اين مسيرها چون در قبض نوشته نشده اند به عنوان خدمات اضافي در نظر گرفته مي شوند. در حالي كه يكي از بازرسان اتحاديه مي گويد: هزينه اضافي به مجموع كارهايي تعلق مي گيرد كه پيك علاوه بر وظيفه اصلي خود انجام مي دهد؛ مثلا زمان بيشتري را علاوه بر آنچه در توافقنامه آمده در مبدا يا مقصد منتظر مي ماند.
در مورد نسخه پرداخت هزينه سوال مي كنيم: اين نسخه از توافقنامه بايد توسط كسي كه كالا را در مقصد دريافت كرده امضا شود و اگر فرستنده مسوول پرداخت هزينه باشد و اين نسخه را بخواهد آيا بايد هزينه اي را پرداخت كند؟
باوجودي كه روي بسياري از قبض هاي توافقنامه تذكر داده شده كه در قبال دريافت نسخه فرستنده كالا مبلغي پرداخت نكنيد، محسني مي گويد: اين كار مشمول هزينه برگشت مي شود و شما بايد 200 الي 300 تومان براي دريافت قبض پرداخت هزينه بپردازيد و باز همان بازرس اتحاديه معتقد است: اين عمل مشمول هزينه برگشت مي شود و شما بايد 50درصد از هزينه رفت را بپردازيد. در مورد تضمين سلامت كالا هم به همين شكل اختلاف نظر وجود دارد، محسني مي گويد:تضمين سلامت كالا به معني بيمه كردن كالاي شما از سوي موسسه پيك موتوري است. براي اين كار شما بايد از قبل ارزش كالاي خود را اعلام كنيد و درصدي از آن را بپردازيد تا اگر كالاي شما خسارت ديد، موسسه هزينه هاي غرامت را پرداخت كند. اما گاهي نيز نياز به اعلام ارزش كالا نيست و اگر تمايل به بيمه كردن كالاي خود داريد، هزينه ثابتي را حدود 100 الي 200 تومان براي بيمه كالاي خود مي پردازيد.
باوجود اينكه مسوولان اين اتحاديه اطلاعات درست و كاملي از نحوه فعاليت پيك هاي موتوري ندارند، ولي تمام تلاش خود را مي كنند تا به شمار اعضاي خود اضافه كنند و بتوانند همچنان طبق قوانين صنفي به فعاليت خود ادامه بدهند. بيمه كردن موتورسوارها، واگذاري موتور به صورت اقساط به متقاضيان و ارايه وام به صاحبان موسسات پيك موتوري و موتورسوارها از جمله اقداماتي است كه به منظور تشويق موسسات و موتورسوارها براي پيوستن به تشكيلات صنفي انجام مي گيرد. از طرفي۲بازرس رسمي علاوه بر بازرسان مجمع امور صنفي و بازرسان افتخاري اتحاديه، مسوول شناسايي واحدها و افرادي هستند كه زير نظر اتحاديه فعاليت نمي كنند، تا به اين طريق به تعداداعضاي اتحاديه اضافه شود.
سوپر ماركت هاي موتوري!
به رغم تمام كاستي هاي موجود، مسوولان اتحاديه درصدد هستند باركش هاي شهري، موتورهاي مسافركش و پيك هاي اغذيه فروشي ها و سوپر ماركت ها را هم زير نظر فعاليت هاي صنفي خودشان بياورند!

قيمت هاي واقعي
رئيس اتحاديه پيك موتوري و وانت بار تهران، فرهاد محسني اصرار دارد كه قيمت هاي پيشنهادي آنها به مجمع امور صنفي بسيار منصفانه و حتي كمتر از قيمت هاي روز است. وقتي كه در مورد قيمت هاي پيشنهادي ايشان مي پرسيم، به عدم تصويب قيمت اشاره مي كند و مي گويد چون هنوز قيمت ها تصويب نشده، نمي توانيم آنها را بگوييم و وقتي با اصرار زياد از او مي خواهيم همان قيمت ها را اعلام كند و ما در اعلام قيمت حتما مي گوييم كه قيمت ها تصويب نشده، تا هم خاطر ايشان و هم خاطر مخاطبان آسوده باشد، مي گويد: قيمت ها به صورت دقيق در ذهنم نيست، نياز به زمان دارد تا به شما بگويم. ولي بعداز پافشاري زياد ما، مي  گويد: وروديه هر پيك موتوري 500 تومان به ازاي هر كيلومتر هوايي 200 تومان پيشنهاد داده ايم و اين در حالي است كه يكي از موسسات پيك موتوري شمال شهر نرخ هاي زير را به ما اعلام كرد: خروجي هر پيك موتوري 900 تومان، به ازاي هر كيلومتر 70 تومان و به ازاي هر 15 دقيقه انتظار بيشتر از توافقنامه 300 تومان.

درد دل
كاسبي جديد
جانبازي هستم كه براي تحويل خودروي فرسوده پيكان به ايران خودرو مراجعه كردم، گفتند ماشين را يك و نيم ميليون تومان برمي دارند و در مقابل تحويل اتومبيل نو جمعا 8 ميليون و 300 هزار تومان مي گيرند. آيا اين يك نوع كاسبي جديد است؟
محمود خاكشور

فضاي سبز مخروبه 
از شهرك ژاندارمري زنگ مي زنم، ساكنان اينجا عموما افسران بازنشسته هستند كه از 20 سال پيش در منطقه سكني گزيده اند. شهرداري منطقه 2 اينجا را به فراموشي سپرده، زمين هاي بازي و فضاي سبز به صورت مخروبه در آمده، بنويسيد شايد اقدامي كنند.
كاشاني

نمايشگاه بهاره
گويا قرار است نمايشگاه پوشاك بهاره برگزار نشود. براي قشر كم درآمد تشكيل چنين نمايشگاهي ضروري است، بنويسيد برگزاري آن را ادامه دهند.
پرويز عظيمي

صيغه جديد
در خبرها خواندم يك دور هلي تاكسي سواري 50 هزار تومان. مي خواستم بگويم مردم كه تاكسي و آژانس را به سختي سوار مي شوند و براي اتوبوس از سر و كول هم بالا مي روند، هلي تاكسي ديگر چه صيغه اي است!؟

دنگ و فنگ
كارمند وزارت بهداري هستم، غير نقدي هاي ما را نداده اند، مراجعه كرديم مي گويند، فيش حقوقي، كد ملي و فرم مخصوص لازم است. اين همه دنگ و فنگ براي چي!؟

تركيدگي 3 ماهه
لوله آب در شهرداري منطقه 14 رو به روي تلمبه خانه مدت 3 ماه است تركيده و آب همچنان هدر مي رود. با آقاي عابدي، پيمانكار و قاروني تماس گرفتيم، فايده اي نداشته. اين همه بي توجهي چرا؟!
حسن كريمي

نيمكت ذخيره
آقاي برانكو، سرمربي تيم ملي با كلي منت آقاي خداداد عزيزي را به تيم آوردند ولي اين بازيكن كليدي را يا روي نيمكت ذخيره نشاندند يا آخر نيمه دوم به ميدان آوردند. به ايشان بگوييد بازيكن در نيمه دوم چالاكي لازم را ندارد. در بازي با بحرين هم به خداداد ظلم شد.

تكرار لطف
سال گذشته آقاي شهردار لطف كردند و به فرهنگيان 25 هزار تومان بن شهروند دادند. اميدوارم امسال نيز اين لطف خود را از ما دريغ نفرمايند.

صنف روابط عمومي سازمان سنجش
قرار بود نتايج آزمون دانشگاه علمي- كاربردي 12 بهمن از طريق سايت سازمان سنجش و 15 بهمن در روزنامه ها اعلام شود، ولي هنوز نتايج اعلام نشده است. سايت سازمان سنجش هم اطلاع رساني خوبي ندارد و تلفن روابط عمومي آن هميشه مشغول است.

حقوق سرايدار براي معلم
يك فرهنگي هستم، ليسانس و 18 سال سابقه كار دارم ولي حقوقم با كسي كه سابقه ندارد يكي است و فقط 3 هزار تومان بيشتر از سرايدار مدرسه مي گيرم. عاجزانه از مجلس هفتم تقاضا دارم به شعارهايي كه دادند عمل كنند و حداقل قانون نظام پرداخت هماهنگ را به مرحله اجرا بگذارند.
دبير يكي از مدارس

پياده روي خارجي
در خيابان فردوسي، سفارت انگلستان، پياده رو روبه روي سفارت را بسته است و مانع از عبور عابران مي شود! چرا!؟

فقيرترين منطقه
مسوولان فكري به حال مردم خرمشهر و آبادان كنند، در دوران جنگ صدمات و لطمه هاي زيادي خوردند، زير پايشان پر از نفت و گاز است ولي هنوز گاز ندارند و جزو فقيرترين مناطق هستند.
رجبي

فروشگاه
قيمت انواع چاي 
قيمت به ريال 
نوع محصول
۲۲۰۴۳
چاي دومرغابي قرمز 500 گرمي خالص اصل تجاري شايستگان 
۲۸۰۰۰
چاي احمد عطري 500 گرمي اصلي تجاري اقبال
۲۱۰۰۰
چاي خارجه سيلان 500 گرمي خالص بلدرچين 
۲۵۰۰۰
چاي خارجه قلم قرمز 500 گرمي خالص بلدرچين 
۲۷۰۰۰
چاي خارجه كلكته 500 گرمي خالص بلدرچين 
۱۹۵۰۰
چاي گلابي 500 گرمي خالص اصل تجاري شايستگان
۲۵۳۰۰
چاي 500 گرمي سي تي سي گلستان 
۳۴۷۸۰
چاي خارجي درجه يك 1000 گرمي خالص شامپيون نيك تجارت 
۲۴۵۰۰
چاي دو غزال عطري 500 گرمي خالص اصل تجاري شايستگان 
۱۰۲۵۰
چاي بامداد داخله طرح آزاد 500 گرمي گلچين 
۳۳۷۵۰
چاي خارجه 500 گرمي گلچين جديد
۴۸۸۰
چاي كيسه اي بالفاف 25 عددي زنبق خارجه سراسري 
۱۰۷۹۰
چاي كيسه اي زنبق باانولوپ صددرصد خارجه زعفراني 
۷۰۴۰
چاي كيسه اي با طعم ليمو 25 عددي زنبق 
۷۲۷۰
چاي كيسه اي بالفاف 25 عددي هلدار سراسري 
۴۰۹۰
چاي كيسه اي بي  لفاف 25 عددي زنبق خارجه سراسري 
۲۷۰۰۰
چاي كلكته 500 گرمي زنبق 
۲۲۰۰۰
چاي دوغزال قرمز 500 گرمي خالص اصل تجاري شايستگان 
۹۳۰۰
چاي خارجي 50 عددي نويدكاران 
۳۴۳۵۰
چاي خارجي 500 گرمي خالص شكسته نويدكاران 
۹۵۰۰
چاي داخلي 500 گرمي خالص آزادنويدكاران 
۴۱۵۰
چاي كيسه اي  مخلوط 50 عددي نويدكاران 
۱۶۹۰۰
چاي برتر مخلوط 500 گرمي
۴۹۵۰
چاي گلين كيسه اي خارجه 25 عددي گلچين 
۹۶۵۰
چاي كيسه اي خارجي 50 عددي گلچين 
۲۹۷۰۰
چاي خارجي باروتي زردنشان 500 گرمي گلستان 
۸۸۲۴
چاي كيسه 50 عددي طلا
۲۱۱۷۷
چاي سي تي سي كله مورچه 500 گرمي 
۱۲۳۵۳
چاي شكسته 250 گرمي طلا
۲۸۳۰۰
چاي گلچين سيلان قرمز 500 گرمي 
۱۱۹۵۰
قلمي قرمز 250 گرمي طلوع چاي 
۲۳۵۳۰
چاي شكسته 500 گرمي طلا
۹۲۰۰
چاي فوري با طعم ليمو 350 گرمي لي لي پوت 
۳۶۵۰
چاي تي بگ قرمز 20 عددي مخصوص توري 
۲۶۷۰۰
چاي 500 گرمي خارجه بوستان 
۲۳۵۳۰
چاي قلمي دربسته هاي 500 گرمي طلا
۲۷۶۴۷
چاي شكسته قوطي فلزي 500 گرمي طلا
۱۱۳۷۰
باروتي سبز 250 گرمي طلوع چاي 
۳۱۵۰۰
چاي خارجي 500 گرمي خالص باروتي نويد كاران 
۲۵۰۰۰
چاي خارجي 500 گرمي باروتي زنبق 
۵۴۰۰
چاي سي تي سي 100 گرمي گلستان 
۱۲۵۰۰
چاي سي تي سي 250 گرمي گلستان
۱۰۵۰۰
چاي 200 گرمي سي تي سي گلستان 
۲۹۷۰۰
چاي سبز 500 گرمي گلستان 
۱۵۱۵۰
چاي سبز 250 گرمي گلستان 
۳۲۸۵۰
چاي قرمز 500 گرمي گلستان
۱۶۷۰۰
چاي قرمز 250 گرمي طرح جديد گلستان 
۹۹۵۰
چاي تي بگ قرمز 50 عددي جديد
۱۹۱۰۰
چاي تي بگ قرمز گلستان 100 عددي 
۶۶۲۰
چاي دم نوش گل گاوزبان 25 عددي گلستان 
۳۸۶۰
چاي دم نوش نعناع 25 عددي گلستان 
۷۲۰۰
چاي گل بسته داخله 500 گرمي جعبه مقوايي 
۲۴۰۰
چاي گل بسته داخله خارجه 50 عددي 
۳۶۵۰
چاي گل گيس 200 گرمي گلستان لاهيجان 
۸۲۵۰
چاي گل گيس 500 گرمي داخله گلستان 
۳۸۵۰
چاي نعناع گلستان 200 گرمي
۳۱۵۰
چاي گل گيس 25 عددي با نخ 

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |