دوربين هاي مداربسته در اتوبوس هاي عمومي لندن
سيدحسين غضنفري-در انگلستان براي جلوگيري از واردشدن خسارت به اتوبوس هاي عمومي، از دوربين هاي مداربسته استفاده مي شود. همچنين رانندگان اتوبوس هاي دوطبقه از طريق آينه، رفتار مسافران را در طبقه دوم زير نظر دارند. در صورت بروز هر مشكلي راننده مي تواند به مسافر خاطي تذكر دهد و در صورتي كه مسافر به رفتار ناشايست خود ادامه داد، راننده اتوبوس مي تواند از طريق بي سيم خود درخواست كمك كند. دوربين هاي مداربسته هم در ضبط و ثبت رفتار خاطيان موثر است و در وقت لازم در دسترس پليس قرار مي گيرد.
ماموران با استفاده از تصاوير ضبط شده در دوربين هاي مداربسته مي توانند عكس خاطيان را به رانندگان اتوبوس تحويل دهند تا در صورت مشاهده دوباره، آنان با كمك پليس دستگير شوند. در اتوبوس هاي انگلستان استعمال دخانيات ممنوع است و مجرمان به پرداخت جريمه هاي بالاي نقدي محكوم مي شوند، همچنين خشونت يكي از رفتارهاي رايج است كه در وسايل نقليه عمومي رخ مي دهد و همين امر باعث شده است تا مسوولان اتوبوسراني به فكر به كارگرفتن چنين سيستم هاي امنيتي بيفتند. رانندگان اتوبوس كه خود بسياري از مواقع، قرباني رفتارهاي خشونت آميز هستند داراي جايگاه ويژه اي هستند كه خشونت طلبان به راحتي نتوانند با آنان درگير شوند، علاوه بر اين بي سيم هاي راننده هاي اتوبوس يكي از ابزاري است كه در چنين مواقعي مورد استفاده آنان قرار مي گيرد.
بنابراين اگر مسافري قصد هرگونه بي قانوني در اتوبوس داشته باشد، راه فرار از قانون بر او بسته خواهد بود، چرا كه اتوبوسي با چنين امكانات، امكان فرار به او را نخواهد داد. اگر خداي ناكرده كسي وندال است و آسيب رسان به وسايل عمومي بايد جاي ديگر را براي زندگي انتخاب كند.
در استكهلم گاز ندهيد
از روز دوشنبه 14 فوريه 2005 (۲۶ بهمن 1383)در استكهلم نبايد گاز داد وگرنه خداحافظ گواهينامه . اين كه در يك شهر افزايش سرعت ماشين ها همراه با مجازات ابطال گواهينامه باشد، قانون بدي به نظر نمي رسد، اما شايد نتوان اين قانون را دايمي كرد به خصوص اگر سرعت مجاز تنها 30كيلومتر باشد.
شهر استكهلم تنها پايتختي در جهان است كه از اين تاريخ سرعت مجاز در خيابان ها را 30 كيلومتر تعيين كرده است. البته اين سرعت براي تردد در خيابان هاي فرعي است. قانون تعيين شده سرعت مجاز در خيابان هاي فرعي سراسر كمون استكهلم را به 30 كيلومتر در ساعت كاهش داده. بدين ترتيب در 14 فوريه چنانچه راننده اي در هر خيابان مسكوني و فرعي در سراسر استكهلم سرعتي بيش از اين داشته باشد، بستگي به ميزان سرعت غيرمجاز بايد جريمه هاي سنگين بپردازد. بد نيست بدانيد سنگين ترين جريمه در نظرگرفته شده براي اين قانون شكني ضبط گواهينامه رانندگي است. دليل اصلي اعمال اين حداكثر سرعت در همه خيابان هاي فرعي كمون استكهلم، پايين آوردن ميزان آلودگي هوا و نيز ميزان تصادفات اتومبيل ها است كه گاهي صدمات فردي را نيز به دنبال دارد. پليس استكهلم اعلام كرده است كه هيچ گونه عذري را در اين مورد قبول نخواهد كرد. متخلفان در صورت داشتن سرعت غير مجاز بدون استثنا با توجه به ميزان سرعت، جريمه خواهند شد يا گواهينامه هاي رانندگي آنها توقيف مي شود.
مترو در نقش تالار جشن
با فكر بكر يك سياستمدار بلژيكي، به زودي مردم اين كشور مي توانند جشن ها و مراسم شاد خود را در ايستگاه هاي زيرزميني متروي بروكسل برپا كنند.
پاسكال اسمت كه چند سال پيش رياست كميسارياي عالي پناهندگان بلژيك را به عهده داشت و اكنون وزير پويايي بروكسل شده است، تصميم دارد ازفضاي گسترده و بدون استفاده ايستگاه هاي مترو براي برگزاري امور هنري بهره جويد و بازدهي خدمات شهري را افزايش دهد.
البته اجازه رسمي را بايد شركت حمل و نقل شهري بروكسل صادر كند. اين شركت تاكنون اظهار نظري در اين مورد نكرده است.
اين طرح پيش از آنكه علني شود مخالفت هايي را دربرداشت. به گفته رئيس كابينه حزب سوسيال مسيحي فرانسوي زبان كه از مخالفان اين طرح است: طرح آقاي پاسكال اسمت دقيقا هزارو هشتصد و هشتاد و سومين طرح اوست كه به درد سطل زباله مي خورد.
او اعتقاد دارد كه اگر اين كار عملي بود سازمان آمد و شد شهري بروكسل پيشتر از اينها دست به اين كار مي زد و مهمترين ايراد اين طرح مسايل امنيتي براي مردم و آلودگي صوتي براي ديگران است.