يكشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۷
خبرسازان
Front Page

گزارش روزنامه گاردين از ورزش با پوشش اسلا مي در انگليس 
زنگ ورزش استثنايي
030360.jpg
دانشگاه لافبرا، واقع در منطقه لسترشاير، در بخشي از طرحي جامع تر براي جذب مردم اين منطقه به مربيگري در رشته هاي ورزشي، همچنين دوره هاي آموزشي را براي دختران مسلمان كه توسط استادان زن اداره مي شود، به اجرا درآورده است.
اين دانشگاه يكي از مهمترين مراكز تربيت ورزشكاران در منطقه لسترشاير بريتانيا، شاهد اتفاقي جالب و عجيب است. به تازگي در ساعات به خصوصي از روز، شيشه هاي سالن اصلي تمرينات ورزشي استتار مي شود و تالار تماشاچيان، كه بخشي از تجهيزات 30 ميليون پوندي ورزشگاه اين دانشگاه است، حتي براي مربيان هم قابل دسترسي نيست.
اين ساعات خاص در دانشگاه لافبرا، ويژه دختران مسلمان است و پوشش هاي ورزشي جاي خود را به حجاب و چادر مي دهد. در اين ساعات نادر، ورزش فراتر از سرگرمي و اهداف تجاري رفته و وسيله اي براي امري خير مي شود.
در دو سال گذشته دانشگاه لافبرا با كمك مالي صندوق امور اجتماعي اروپا تلاش كرده است با اجراي برخي طرح هاي ورزشي، مردم اين منطقه، از جمله ساكنان مسلمان را ( كه عمدتا بنگلادشي تبار هستند) به مشاركت در فرصت هاي ورزشي تشويق كند.
تس كي از مسوولان اصلي بخش جوانان در اين دانشگاه، مي گويد: يكي از هدف هاي ما، به ويژه جوانان 14 تا 19 سال از اقليت هاي قومي و مذهبي و دختران مسلمان بوده است. حتي لازم شد كه با اولياي دختران صحبت كنيم و به تك تك آنها اطمينان بدهيم كه شرايط در ورزشگاه متناسب با قيودات آنها خواهد بود و جاي نگراني نيست.
جاستين ساندرز يكي از همكاران خانم كي در اين طرح، معتقد است كه اين حركت نه فقط براي دختران مسلمان اين منطقه، بلكه براي خود دانشگاه هم بسيار آموزنده بوده است: موضوع قابل توجه اين است كه خود دخترها علاقه دارند كه در رشته هاي ورزشي مدرك بگيرند و مربي بشوند تا بتوانند در جامعه اسلامي خود نقش تعليم دهنده داشته باشند.
اين دو مسوول همچنين از رحمان آرا چودهوري، كه بنگلادشي تبارست و در ارتباط با طرح هاي توسعه در بريتانيا فعاليت مي كند، دعوت كرده اند تا در اين زمينه با آنها كمك كند. خانم چودهوري طرح دانشگاه لافبرا براي آموزش دختران مسلمان در رشته هاي ورزشي را نمونه اي منحصربه فرد در بريتانيا مي داند: اينگونه فرصت ها در ساير نقاط بريتانيا وجود ندارد. كلاس هاي ورزشي در مدارس مختلط است. دختران مسلمان از روي اجبار و براي كسب نمره قبولي در اين كلاس ها شركت مي كنند.
امينه غاني، يكي ديگر از دختران شركت كننده در برنامه هاي آموزشي اين دانشگاه به پل ويور گفته است: پدرم فكر نمي كرد كه من قادر به انجام فعاليت هاي ورزشي باشم. حالا او مي داند كه من اين توانايي را دارم. من به رشته نت بال علاقه دارم. من قصد دارم مربي ورزشي بشوم.
مشاركت جوانان در سطح فردي، شكستن سدها و كم كردن فاصله ميان دانشگاه و مردم، هسته اصلي اين طرح است. بنابر تحقيقات مجريان اين طرح ، برنامه هاي جديد ورزشي اين دانشگاه اعتماد به نفس دختران را بيشتر كرده و در افزايش مهارت هاي اجتماعي و تندرستي آنها تاثير مثبت داشته است.
وقتي ساعت تمرين اين گروه به پايان مي رسد، با خروج دختران مسلمان، ورزشگاه به وضعيت عادي خود بازمي گردد، اما براي يكي دو ساعت هم كه شده اتفاقي فوق العاده در اين مكان رخ داده است؛ اتفاقي تاريخي كه مردم لسترشاير آن را دهان به دهان نقل مي كنند.

جريمه سنگين براي پيش بيني غلط آب و هوا
030366.jpg
شهر مسكو جزو سردترين شهرهاي دنياست و پيش بيني وضع هوا در پايتخت روسيه از اهميت بسياري برخوردار است، اما بعضي از اشتباهات اخير سازمان هواشناسي، مسوولان اين كشور را بر آن داشته است تا در صورت پيش بيني نادرست وضعيت آب و هواي اين شهر، كارشناسان هواشناسي را با جريمه هاي سنگين تنبيه كنند.
يوري لوژكف، شهردار مسكو در اين رابطه گفت: در نتيجه پيش بيني غلط سازمان هواشناسي، شهر مسكو و مناطق اطراف آن متحمل خسارات مالي زيادي شده كه مسووليت آن تنها به عهده كارشناسان اين سازمان است. در فصل زمستان بيشتر پيش بيني هاي بارش سنگين برف به درستي صورت نمي پذيرد و همين امر موجب خراب شدن تاسيسات شهري مي شود. در صحبت هاي جناب شهردار اشاره اي به مبلغ جريمه نشده است.
در ماه جاري مردم شهر مسكو شاهد سنگين ترين بارش برف سال بودند طوري كه در عرض فقط يك شب حدود 20 سانتي متر برف روي خيابان هاي پايتخت نشست، اما كارشناسان هواشناسي، بارش اينچنيني برف را پيش بيني نكرده بودند و از همين رو شهرداري مسكو نيز براي پاكسازي خيابان ها به اندازه كافي ماشين برف روب در نظر نگرفت و در صبح روز بعد هرج و مرج تمام شهر را فرا گرفت و بسياري از مردم ديرتر از موعد هميشگي بر سر كار خود حاضر شدند.
به عقيده شهردار مسكو در صورتي كه هر چه زودتر از اين بحران جلوگيري نشود، نه تنها در فصل زمستان بلكه در تابستان نيز مشكل به بار خواهد آمد، چرا كه جشنواره هاي تابستاني عموما در فضاي آزاد و در روزهاي آفتابي برگزار مي شوند و اگر در آن روز باران ببارد، ضربه سختي به فستيوال وارد خواهد آمد. مسكو دومين شهري است كه طرح جريمه براي پيش بيني نادرست وضعيت آب و هوايي را به اجرا در مي آورد. اولين بار چنين جريمه اي براي يك سازمان هواشناسي در كشور روماني در نظر گرفته شده بود. تصورش را بكنيد اگر اين طرح در ايران اجرا شود...!

دكه
030363.jpg
بوش و پوتين 
روزنامه يو.اس.اي تودي در تاريخ 25 فوريه سفر جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا به كشور روسيه را انعكاس داده است. در اين سفر جورج بوش علاوه بر خواستن انجام اصلاحات در ساختار سياسي روسيه، از پوتين خواسته است تا همكاري  هاي هسته اي خود را با تهران قطع كند. اين روزنامه همچنين عكس صفحه اول خود را به ادي كاريبازيكن 21 ساله شيكاگو بولز اختصاص داده و گزارش مفصلي درباره وي در صفحات بعد به چاپ رسانيده است. به طور ميانگين وي در هر بازي نزديك به 16 امتياز براي شيكاگو بولز امتياز كسب كرده است.
030369.jpg
فرآورده هاي غذايي سرطانزا
روزنامه ايرلندي ايريش نيوز در بالاي عكس اصلي خود عكس كوچكي از روي كين، كاپيتان تيم منچستر به چاپ رسانده و يكي از مطالب اصلي امروز خود را به اين بازيكن بزرگ اختصاص داده است. در جاي ديگري از اين روزنامه يك مطلب علمي به چاپ رسيده است. به گفته محققان دانه هاي رنگي عامل سرطان  در بعضي از فرآورده هاي غذايي ديده مي  شود. تاكنون 40 نوع فرآورده  غذايي كه عامل بروز سرطان مي  شوند، شناسايي شده است.

كوتاه تر از گزارش
قرارداد بكام با عطريات!
ديويد بكام از درآمدي كه بابت بازي در رئال مادريد به دست مي آورد راضي نيست و به كارهاي جانبي زيادي اشتغال دارد. وي علاوه بر بازي در فيلم هاي تبليغاتي و سينمايي قراردادي چند ميليون پوندي با يك شركت عطرسازي بسته است.
به نوشته روزنامه سان، شركت عطرسازي كتي عطري با امضاي ديويد بكام در تابستان امسال راهي بازار خواهد كرد. اين شركت همچنين عطر ديگري با امضاي همسر ديويد بكام، ويكتوريا در كريسمس 2005 عرضه خواهد كرد.
۲۰۰۵‎/۰۵‎/۲۰
در ميان دنياي عدد، از اعداد رند بيش از بقيه استقبال مي شود، مثلا در ورزش فوتبال يكي سالهاي سال پيراهن شماره 10 را دودستي مي چسبد و ول نمي كند تا بدين وسيله بتواند خود را ماندگار جلوه دهد.
دامنه محبوبيت بعضي از اعداد تنها به فوتبال ختم نمي  شود و مردان هلندي نيز كه قصد ازدواج دارند، به تاريخ 20 ماه مه بيش از ديگر روزها توجه دارند.
مردان هلندي در به خاطر سپردن تاريخ وقايع تبحر چنداني ندارند، ولي به ياد داشتن تاريخ 20/05/2005 كار زياد سختي نيست و همين امر باعث شده تا تمامي دفاتر ثبت ازدواج در هلند با سيل درخواست هاي زوجين جوان روبه رو شوند. پس از روز 20 مه، روز 5 مه (۲۰۰۵‎/۰۵‎/۰۵) در رده دومين روزي قرار گرفته است كه خيلي ها آرزو دارند در آن روز ازدواج كنند. البته هزينه سالن هاي مراسم جشن ازدواج در روز 20 مي، 630 فرانك گرانتر از روزهاي عادي است. هركه طاووس خواهد...!
نوعي ازدواج در هند!
گروهي از كودكان در شمال هند، طي يك مراسم قبيله اي به عقد سگ ها درآمدند! ساكنان كولوپتانگ در جهاركاند مراسم كوكور ويهادا يا ازدواج  سگ ها را برپا كردند. اين افراد عقيده دارند كه ازدواج كودكانشان با سگ ها شر شيطان و ارواح خبيث را از زندگي آنها دورخواهد كرد. سوشيلا كه پسر يكساله اش در ازدواج با سگ ها يكي از دامادها به شمار مي  رود در اين باره گفت: در چنين شرايطي ازدواج با سگ ها يكي از راه هاي دور كردن شيطان است! كودكان قبل از آنكه به عقد سگ ها درآيند، در يك رودخانه حمام كردند. شايد لازم باشد مدافعان حقوق كودكان در اين باره تدبيري بينديشند.
ويتني هيستون در بيمارستان 
ويتني هيستون، برنده جايزه گرمي اواردز در بيمارستاني در شهر پاريس بستري شده است. ويتني هيستون كه با فيلم محافظ شهرتش دوچندان شد، دچار حالت تهوع شديد شد و از فرودگاه پاريس مستقيما به بيمارستان برده شد. ويتني هيستون 41 ساله همراه يكي از محافظانش اخيرا به اروپا رفته است.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   زيبـاشـهر  |
|  طهرانشهر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |