سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۱
آمار تولد، مرگ، ازدواج، طلا ق و ... در سالي كه گذشت
هشتادوسه
031281.jpg
سعيده امين
سال 83 دارد تمام مي شود و سال آماري هم روزهاي آخر خود را مي گذراند؛ اينكه امسال چقدر فوتي داشتيم و اينكه چند نفر به دنيا آمدند، چند درصد ازدواج ها به طلا ق مي انجامد و چه تعداد كتابخوان داريم. حتي توجه به اينكه چند درصد دانشجويان ما از اينترنت استفاده مي كنند و آمارهاي ديگر كه شايد براي يك جمع بندي پايان سال برايتان خواندني باشد و اينكه تمام اينها براي آن است كه بدانيد چند قدم تا مسير توسعه يافتگي گام برداشته ايد .
روزهاي پاياني سال، وزارتخانه ها هر كدام به فراخور موقعيت، آمارهاي گوناگوني منتشر مي كنند. اما از كنار اين نكته نيز نبايد گذشت كه متاسفانه اعلا م غيرمسوولا نه و اشتباه آمار در كشورمان به يك جريان عادي بدل شده است. هر پديده اجتماعي در كشور چند متولي دارد و هر متولي به روش خود آمارگيري مي كند كه اين مساله موجب ناهماهنگي در ارايه آمار شده است. اين آمارها حتي اگر ناهماهنگ يا دقيق نباشد، آماري است كه از منابع رسمي استخراج شده است و حداقل آنقدر به واقعيت نزديك است كه به يك بار خواندنش مي ارزد .
سير نزولي تولد
در حالي كه جمعيت كشور به 68 ميليون نفر رسيده است، آمار تولد در كشور رو به كاهش است. در 9 ماهه اول امسال 857 هزار و يك نفر در كشور به دنيا آمده اند. اين رقم نسبت به مدت مشابه در سال قبل 12 هزار و 621 نفر يعني معادل 1/5 درصد كاهش پيدا كرده است .
البته خبر خوب اينكه از امسال قرار است صدور شناسنامه و اسناد سجلي رايانه اي شده و سازمان ثبت احوال از سيستم سنتي خود خارج شود .
مرگ دور از خانه
جمعيت كشور هنوز مولد است چون آمار مرگ و مير از آمار تولد پايين تر است. در 9 ماهه اول سال، 264 هزار و 293 فوت در كشور به ثبت رسيده است. اين رقم نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل، 13 هزار و 766 مورد برابر با 5/5 درصد افزايش يافته است .
در شهر تهران نيز امسال 46 هزار و 791 تهراني از دنيا رفته اند كه 103 نفر از سال گذشته كمتر است. اين ارقام براساس آمار تهيه شده از فروردين امسال تا پانزدهم اسفند سال جاري در محدوده شهري تهران است .
رضاييان، مديرعامل سازمان بهشت زهرا اعلا م كرد: از تعداد كل فوت شدگان 35 هزار و 964 نفر در بهشت زهرا دفن شده اند كه 19 هزار و 819 نفر از آنها مرد و 13 هزار و 386 زن و 2 هزار و 759 نوزاد بوده اند. براساس اين گزارش، كمترين علت مرگ با 1/05 درصد مربوط به ديابت شيرين و بيشترين علت مرگ سكته قلبي با 19/24 درصد و پس از آن سكته مغزي بوده است .
بي خيال ازدواج
با جوان بودن هرم جمعيتي، كشور اين مزيت را دارد كه آمار ازدواج نسبت به هر سال افزايش مي يابد حتي اگر 7/1 درصد باشد. معاون سازمان ثبت احوال كشور شمار ازدواج هاي صورت گرفته در 9 ماه اول امسال را 533 هزار و 625 مورد و افزايش آن را نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 هزار و 423 مورد اعلا م كرد .
دختران بي شوهر
افزايش 7 درصدي ازدواج در هر سال به اين معني نيست كه بحران دختران و پسران مجرد حل شده است .
براساس تحقيقي كه به وسيله سازمان ملي جوانان انجام شده، تعداد دختران 20 تا 29 ساله، 6 ميليون و 200 هزار نفر و تعداد پسران 25 تا 34 ساله حدود 4 ميليون و 800 هزار نفر هستند و همين اختلا ف آماري باعث ايجاد نگراني براي بدون همسر ماندن دختران جوان شده است .
در اين تحقيق تعداد دختران در دو گروه سني 20 تا 24 و 25 تا 29 سال و تعداد پسران در دو گروه سني 25 تا 29 و 30 تا 34 ساله منظور شده است و با در نظر گرفتن اين واقعيت كه پسران به ازدواج با دختران در گروه سني پايين تر تمايل بيشتري نشان مي دهند، نتيجه گرفته شده كه يك ميليون و 250 هزار دختر شانس ازدواج نخواهند داشت .
البته اگر تعداد دختران بالا ي 29 سال را كه هنوز ازدواج نكرده اند، اضافه كنيم شايد به رقمي بالغ بر 7 ميليون نفر دست بيابيم .
تهران، ركورددار طلا ق
تهران بيشترين نرخ طلا ق را در ميان شهرهاي كشور به خود اختصاص داده است، به طوري كه 20 الي 25 درصد (يك پنجم) ازدواج ها در تهران به طلا ق منجر مي شود .
عبودي معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور مي  گويد: در 9 ماه اول سال جاري، 56 هزار و 381 فقره طلا ق ثبت شده كه اين رقم نسبت به مدت سال 82، 6/6 درصد _3 هزار و 523 مورد _ افزايش داشته است .
با اين آمار مي توان به اين نتيجه رسيد كه در كشور به ازاي هر 9 ازدواج يك طلا ق صورت مي گيرد. البته لا زم به يادآوري است كه 80 تا۸۵ درصد متقاضيان طلا ق، زنان هستند و زنان خانه دار نسبت به زنان شاغل بيشتر در معرض آسيب هاي ناشي از طلا ق و شوك هاي عصبي و رواني و عاطفي قرار دارند .
بيكاران بيچاره
آمارها در مورد بيكاري متعدد است. رئيس سازمان ملي جوانان مي گويد: 6 ميليون بيكار در كشور داريم و در همين حال مركز آمار ايران مي گويد 2 ميليون و 600 هزار بيكار در كشور وجود دارد . وزير كار تعداد بيكاران را از مرز 3 ميليون نفر بيشتر مي داند و آخرين يافته هاي موجود يكي از خبرگزاري ها نشان مي دهد كه نيمي از بيكاران كشور تحصيلكرده هستند و كارشناسي ديگر پيش بيني مي كند كه 15ميليون بيكار توليد شود .
جوانان خلا ف
بختياري رئيس سابق سازمان زندان ها در جايي گفته بود كه از هر 100 هزار نفر جمعيت كشور 238 نفر زنداني مي شوند. مدير كل سازمان زندان هاي قزوين معتقد است كه زندانيان كشور نسبت به قبل از انقلا ب 32برابر شده اند. يك مسوول در نيروي انتظامي از كاهش جرم در جامعه خبر مي دهد و براساس آمار هر سال 400 هزار جوان وارد زندان ها مي شوند. رئيس سازمان ملي جوانان نيز مي گويد كه 50 درصد مجرمان زير 21 سال هستند و رئيس سازمان زندان ها در جايي ديگر از كاهش آمار ورودي زندان ها خبر مي دهد. نتيجه اخلا قي اين ... به عهده خودتان .
هشدار اعتياد !
آمارها در مورد معتادان نيز مخدوش است. راه چمني رئيس سازمان بهزيستي از آمار 3درصدي جمعيت كشور كه به مصرف موادمخدر معتادند خبر مي دهد. دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر، ميزان معتادان كشور را 2 ميليون نفر اعلا م كرد و از اعتياد 14 هزار دانش آموز و دانشجو خبر داد. مسوول ديگري آمار معتادان را 4 ميليون نفر اعلا م مي كند و يك مسوول در آموزش و پرورش آمار 600هزار دانش آموز در معرض اعتياد را مطرح مي كند و يكي ديگر از مديران آموزش و پرورش مي گويد: اصلا  دانش آموز معتاد نداريم. رئيس انجمن مددكاري ايران نيز مي گويد: 8 ميليون كودك ايراني با اعتياد درگيرند و دبير سابق كميته مبارزه با ايدز اعلا م مي كند: 250 هزار دانش آموز و 100 هزار دانشجو و 100 هزار كارگردر كشور معتادند !
همچنين علي هاشمي در اجلا س موادمخدر سازمان ملل در وين، اعلا م كرد: جمهوري اسلا مي ايران در سال جاري بيش از يكصد هزار ميليارد ريال صرف مبارزه با موادمخدر و هزينه هاي جانبي آن كرد كه اين رقم معادل سه چهارم درآمد نفتي كشور در بودجه سال 83 دولت است .
وي افزود: با توجه به حجم كشفيات موادمخدر ترانزيتي به غرب، مي توان برآورد كرد كه 40 درصد اين مبلغ صرف جلوگيري از ترانزيت مواد افيوني به اروپا و ساير كشورها شده باشد .
هاشمي گفت: براساس برآورد كلا ن سازمان ملل، ايران به تنهايي 70 تا۸۰ درصد مواد افيوني طبيعي به ويژه ترياك و مرفين كشف شده در جهان و مربوط به افغانستان را به خود اختصاص داده است .
كتابخواني در يك ساعت
مركز افكارسنجي دانشجويان ايران وابسته به معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي، طرحي را با عنوان بررسي ميزان گرايش دانشجويان دانشگاه هاي تهران به كتابخواني و مطالعه غيردرسي تهيه كرده است كه براساس آن 5/62 درصد از دانشجويان در شبانه روز كمتر از يك ساعت مطالعه مي كنند .
در زمينه علل گرايش به كتابخواني، 67 درصد پاسخگويان هدف خود را مطالعه غيردرسي و دستيابي به دانش و آگاهي بيان كرده اند. پس از اين هدف، لذت بردن 3/10 درصد، پركردن اوقات فراغت 2/10 درصد، كسب آرامش رواني 7/6 درصد و رها شدن از مشكلا ت زندگي از اهداف ديگر پاسخگويان بوده است .
خودروهاي فرسوده
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست مي گويد: در سال آينده كه نخستين سال برنامه چهارم توسعه است، بايد حداقل 6 برابر 20 هزار خودروي فرسوده اي كه قرار بود در سال 83 از رده خارج شوند يعني 120 هزار خودرو و حداكثر 200 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شوند .
وي افزود: براي اينكه تا پايان برنامه چهارم توسعه تمام خودروهاي فرسوده از رده خارج شوند بايد تقريبا سالي 400 هزار خودرو از رده خارج شده و در سال هاي پاياني برنامه چهارم اين رقم افزايش يابد .
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت: در سال جاري شركت سايپا موفق شد سهميه 9 هزار و 50 خودرويي را كه بايد از رده خارج مي كرد، خارج كند اما شركت ايران خودرو هنوز به طور كامل خروج خودروهاي فرسوده را انجام نداده و وعده داده است تا پايان سال، ظرفيت امسال خود را پر مي كند .
حجت افزود: در حال حاضر 80 درصد 20 هزار خودرويي كه قرار بود در سال 83 از رده خارج شود، از رده خارج شده كه اميدواريم تا پايان سال جاري 20 هزار خودرو به طور كامل از رده خارج شود .

كار دنيا برعكس شده
جايزه براي فرزند بيشتر !
031287.jpg
سيد حسين غضنفري -فرزند كمتر، زندگي بهتر ، اين شعار اين روزهاي كشورهاي در حال توسعه است كه بر اثر برخي اهمالي  هاي گذشته با انفجار و افزايش بي سابقه جمعيت روبه رو شده اند، البته در برخي از كشورها مثل چين، ديگر فرزند كمتر، زندگي بهتر يك شعار يا يك پيشنهاد صرف نيست. در آنجا خانواده  هايي كه بيش از يك فرزند داشته باشند با محروميت  هاي جدي اجتماعي روبه رو خواهند شد. هرچند كه اين نوع سياستگذاري سفت و سخت، خود مشكلا ت ديگري به دنبال دارد. براي نمونه خيلي از خانواده  هاي چيني مايل هستند تا كودكشان پسر باشد و از همين رو بعضي از خانواده  ها اگر جنين شان دختر باشد به سقط جنين دست مي زنند. اين مساله خود بحران  هاي جدي را در چين ايجاد كرده است، به طوري كه در اوايل دهه 80 ميلا دي به ازاي هر 100 دختر در چين۱۰۸‎/۵ پسر وجود داشت، در صورتي كه اين نسبت در سال 2004 تبديل به 120 پسر در ازاي 100 دختر شده است. خالد مالك يكي از مسوولا ن سازمان ملل در اين باره گفته است: اگر اين روند ادامه يابد طي 10 سال آينده چين با كمبود 40 تا 60 ميليون زن مواجه خواهد شد. آمار نشان مي دهد تنها در 7 استان از 29 استان چين نسبت بين جمعيت زنان و مردان در حد معمول جهاني است، اما اين خود تنها يكي از مشكلا ت جامعه چين است. توجه بيش از حد پدر و مادرها به يك فرزندشان، مخصوصا اگر اينكه واقعا پسر مي خواستند، باعث شده است نسل جديد چيني  ها تحمل مشكلا ت آنچناني را نداشته باشند. از سوي ديگر آمار جرم و جنايت خشونت بار هم در چين افزايش يافته است، به طوري كه جوانان مذكر در پي كسب همسر دلخواه خود و با توجه به نسبت كم جمعيت زنان در قبال مردان، دست به اقدام خشونت بار زده اند. آمار پليس چين نشان مي دهد بين سالهاي 2001-2003 تنها 41 هزار زن توسط نيروهاي پليس از دست آدمربايان نجات يافته اند. در ژاپن سياست  هاي تنبيهي چين تبديل به سياست  هاي تشويقي شده است، چرا كه اصلا  مسوولا ن ژاپني نگران رشد معكوس جمعيت در جزيره كوچكشان هستند. خبرگزاري آسوشيتدپرس از شهري در شمال ژاپن گزارش داده است كه مسوولا ن شهري به زناني كه صاحب فرزند سوم شوند، يك ميليون ين، معادل 9 هزار و 600 دلا ر جايزه مي دهد. البته مسوولا ن شهري شرايطي را هم در اين باره در نظر گرفته اند. براي مثال زناني صلا حيت دريافت اين جايزه را خواهند داشت كه حداقل يك سال در آن شهر _ ياماتسوري _ زندگي كرده باشند. جمعيت ياماتسوري در دهه گذشته از 7 هزار و 400 نفر به 7 هزارنفر كاهش يافته است. البته اين تنها شهر ژاپن نيست كه مشكل دارد، بسياري از شهرهاي ژاپن با چنين كاهش جمعيتي روبه رو بوده اند. كارشناسان مي  گويند جمعيت ژاپن سال آينده 127/7 ميليون نفر خواهد بود، اما با روند فعلي پيش بيني مي شود كه در نيم قرن آينده به 100 ميليون كاهش يابد. اين مسايل باعث شده است تا مسوولا ن امر با نگراني  هاي جدي روبه رو شوند. جمعيت اندك جوان ژاپن در دوره  هاي بعد بايد زحمت حمايت از جمعيت انبوه كهنسال را بكشد. بار سنگين ماليات، فشارهاي رواني زيادي را نصيب نسل آينده خواهد كرد. بنگاه  هاي اقتصادي و صنايع بزرگ نيز از هم اكنون نگران كمبود نيروي كار براي آينده خود هستند. در ياماتسوري مادران 3 ماه پس از تولد سومين فرزند خود 4 هزار و 800 دلا ر دريافت خواهند كرد. آنگاه پس از دومين سالگرد تولد فرزندانشان تا يازدهمين سالگرد تولد وي، همه ساله 480 دلا ر كمك هزينه دريافت خواهند كرد. يكي از مسوولا ن شهري مي گويد: سال گذشته 50 كودك در اين شهر به دنيا آمدند. اين تعداد در سال 2003 تنها 40 كودك بود. موقعيت  هاي كاري مناسب براي زنان، انگيزه آنها را براي مادري كمتر كرده است، به طوري كه نرخ رشد جمعيت در ژاپن به پايين ترين حد خود در سال - 2003 به رقم - 1/29 رسيد. به هر حال چين و ژاپن هر دو از نامتعادل بودن جمعيت كشور رنج مي برند. چين با سياستگذاري  هاي تنبيهي درصدد جلوگيري از رشد جمعيت يك ميلياردي خود است و ژاپن نيز با سياست  هاي تشويقي قصد دارد تا از رشد معكوس جمعيت جلوگيري كند. در اين بين به نظر مي رسد سياست  هاي تشويقي خيلي بهتر از سياست  هاي تنبيهي جواب مي دهد و همچون سياست  هاي تنبيهي كه نمونه آن را در چين شاهد هستيم، بافت جمعيتي و فرهنگي كشور را دچار آسيب نمي كند .

كوتاه
زنان فولا دي
مانور پليس زن ايراني بيش از آنچه مورد توجه ايراني ها قرار بگيرد، مورد توجه كشورهاي ديگر قرار گرفت. روزنامه هاي صبح عربستان با چاپ تصاويري از مراسم فارغ التحصيلي اين دانشجويان از پيوستن شماري از زنان پليس ايران به نيروي انتظامي خبر دادند. روزنامه الوطن علا وه بر چاپ تصوير بزرگي از اين مراسم در صفحه اول، در صفحات مياني نيز تصوير ديگري را به چاپ رساند. روزنامه عكاظ چاپ جده تصويري از حركات رزمي زنان فارغ التحصيل چاپ كرد با اين تيتر زناني از فولا د. گزارشگر بي بي سي نيز به نقل از سردار قاليباف آورده است: افسران زن اين نيرو بهتر از افسران مرد عمل مي كنند .
زيارت آن هم زيارت جبهه ها
بسياري از خانواده ها ترجيح مي دهند تعطيلا ت نوروزي را در مناطق عملياتي جنوب كشور بگذرانند. سرهنگ ابوطالبي مسوول ستاد كاروان هاي راهيان نور گفته: امكانات لشگر 17علي  ابن ابيطالب(ع) براي پذيرايي از خانواده هايي كه به صورت شخصي به زيارت اين مناطق مي آيند، آماده شده است .
وي افزود: به منظور نشر و توسعه فرهنگ دفاع مقدس و تقويت بنيه فكري و روحيه جهاد و شهادت در ميان نسل جديد، چند سالي است كه با برنامه ريزي  هاي صورت گرفته، كاروان هايي با عنوان راهيان نور به مناطق عملياتي كشور اعزام مي شوند .
وي با تشريح فعاليت هاي لشگر 17 علي ابن ابيطالب(ع) در اين باره گفت: اين لشگر امسال طبق ماموريت محوله در منطقه فكه، موقعيت شهادت شهيد آويني و مقتل 120 شهيد دوران دفاع مقدس، مستقر شده است و مقدمات بازديد مردم را فراهم مي كند. وي افزود: باتوجه به كمبود امكانات، توانايي ارايه خدمات به همه اقشاري كه خواهان عزيمت به مناطق جنوب هستند وجود ندارد، ولي اگر خانواده ها به صورت شخصي به اين مناطق سفر كنند ما مي توانيم به صورت گروهي محل استراحت و اقامت در شب را در اختيار آنها قرار دهيم .

ستون ما
آغاز و امتدادي بي انجام
به وجب به وجب اين خاك پرگوهر مي باليم؛ از دورافتاده ترين روستاها با شهرت هاي جهاني مثل كندوان (آذربايجان شرقي)، ماسوله (گيلان)، ا بيانه(اصفهان، ارتفاعات كركس) و... گرفته تا شهرهايي مثل اصفهان و شيراز و... تمدن و هنر و فرهنگ يعني نمادهاي اصلي اصالت و پيشرفت و بالندگي در نقطه نقطه اين مرز و بوم متبلور است. نبايد دل سوزاند؟
اصفهان، -نگين هنر بشريت- قدر مسلم نقطه عطفي در اين نمادهاي فرهنگي و هنري است و جايگاهي منحصر به فرد دارد. قامت بناهاي مسكوني، اداري و تجاري اين شهر به احترام حفظ حريم آسمان بناهايي جهاني تا ارتفاعي محدود 5( طبقه) بيشتر افراشته نشده تا چشم جهانيان مشتاق، از اسليمي هاي تودرتو و گنبدهاي فيروزهاي و كاشي هاي نيلي بي بهره نماند. هر چند امروز اگر در نقطه اي از شهر بايستي كه كمي از گنبد آبي مسجد امام فاصله داشته باشد، نعمت تماشا را نداري اما صحن تخت ساخت وساز در اصفهان حرمت هنر به جامانده از قرون كهن را نگه داشته است .
اينكه اتفاقات بوروكراتيك و پرونده هاي مختلف اداري در ساخت وسازهاي كشور چگونه متولد مي شود، چگونه امتداد مي يابد و ختم به خير مي شود يا نه، بماند، اما گوشه چشمي به ابعاد جهاني هر حركتي كه رابطه اي هر چند كوچك با تمدن ايران زمين (همان كه افتخار همه سخنراني ها و گفت وگوها و... است) دارد، خالي از دقايق قابل تامل نيست .
يادمان نرفته كه همين چند وقت پيش قونيه (شهري كوچك و معمولي در تركيه) به خاطر شاعري ايراني به تمام معنا، سالگرد شكوه توريسم و نه سماع بر تربت مولا نا را تكرار كرد تا ثابت شود بدون ظواهر دلفريب خوشگذراني هم مي شود به ابعاد جهاني صنعت توريسم نگريست .
اين چند خط را تافته اي جدا بافته از موضع موضع گيري بدانيد، تنها سياهه اي است كه كليتي عميق را گوشزد مي كند؛ كليتي آغازين كه هر اقدام مربوط به هنر و فرهنگ را شامل مي شود و چيزي نيست جز دورانديشي. راي دادگاه، نظر شهرداري، اقدامات شهرداري و شوراي شهر پيشين، اخطارها، نظرات و شايد تهديدهاي يونسكو و اقدامات ميراث فرهنگي همه و همه مي تواند به منطق دلسوزي براي هنر ايراني _ اسلا مي و عاقبت انديشي براي سرافرازي تمدن ايراني _ اسلا مي، ختم به خير شود .

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40000 ريال
مبلغ جريمه در شهرستان 40000 ريال
031284.jpg
۱۰۳۹_ در آغوش داشتن اطفال در حين رانندگي تخلف محسوب مي شود .
بغل كردن كودكان هنگام رانندگي معايب زيادي دارد. اول اينكه باعث بي دقتي و بي توجهي راننده به رانندگان مي شود، دوم اينكه در شرايط خاص و موقعيت هاي ناگهاني، سرعت عمل و كارايي راننده را كم مي كند، سوم اينكه در صورت نياز به ترمزهاي ناگهاني يا گردش هاي غير منتظره خطر بسياري كودك را تهديد مي  كند از جمله واردآمدن فشار بسيار به قفسه سينه كودك، برخورد سر او با شيشه اتومبيل و در حوادث شديدتر پرت شدن كودك از شيشه به بيرون .

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |