يكسال محيط زيست در صنعت
لبخندي براي گام به جلو
بخش خودرو تاكنون نزديك به 400 ميليارد تومان در بخش محيط زيست هزينه كرده است و ميزان آلا ينده هاي خود را به 5درصد و نهايتا 10درصد 10سال پيش رسانده است
|
|
هم عكس خودرو فرسوده داشتيم و هم عكس كارخانه دودزا... خلاصه اين مطلب مثبت احتياج به عكس مثبت داشت! ا ما هر چه باشد نوروز است .
معصومه صفايي
در طول اين يكسال كه گذشت بيشتر از نقاط كور گفتيم و كم كاري ها و سوء مديريت ها، بد نيست اين دم آخري چند خطي هم درباره پيشرفت ها بنويسيم. اين طور كه از شواهد و قراين پيداست در يكسال اخير بخش محيط زيست در صنعت چندان هم ناموفق نبوده، هرچند هنوز راه درازي در پيش است .
ورود صنايع بزرگ مثل خودروسازي، آهن، فولا د، سيمان، چوب، كاغذ و... به گود محيط زيست و عرض اندام آنها در مجامع نشانه هاي خوبي است .
مثلا همين كه قرار است در آغاز سال جديد خط توليد پيكان طي يك مراسم در روزهاي 21 تا۲۵ فروردين ماه تعطيل شود يا ميدان نفتي آزادگان كه به خاطر عدم انجام ارزيابي زيست محيطي تعطيل شده و تا زمان ارايه پروژه كامل ارزيابي هم قرار است تعطيل بماند .
حتي دكتر حجت، معاون محيط زيست انساني سازمان در همايش اقدامات و دستاوردهاي زيست محيطي در بخش صنعت گفت: سازمان دربرابر صنايع آلا ينده تا هر جا كه لا زم باشد مي ايستد، حتي بسياري از صنايع داروسازي، پتروشيمي، سيمان و... هر روز سازمان محيط زيست را به دادگاه مي كشند، ولي ما همچنان مقاومت مي كنيم .
گلا يه هايي مي شود از اينكه چرا با اين حال كه صنعت خودروسازي يكي از آلا ينده هاست ولي سازمان حفاظت محيط زيست رو در رويش قرار نمي گيرد. حجت در پاسخ به اين سوال مي گويد: بخش خودرو تاكنون نزديك به 400 ميليارد تومان در بخش محيط زيست هزينه كرده است و ميزان آلا ينده هاي خود را به 5درصد و نهايتا 10درصد 10سال پيش رسانده است. ديگر محيط زيست چه مي خواهد؟ بخش محيط زيست هيچ خصومتي با هيچ صنعتي ندارد. در واقع محيط زيست در كنار صنايع است. صنعتي كه خود را به استانداردهاي جهاني نزديك كند، حتي مي تواند از پشتوانه هاي سازمان محيط زيست هم استفاده كند .
با وزارت نفت هم مذاكراتي در زمينه حذف گوگرد از گازوئيل انجام شده تا شايد همانطور كه بالا خره سرب از بنزين به طور كامل حذف شد، گوگرد هم از گازوئيل حذف شود .
و اما در مورد خودروهاي فرسوده، ظاهرا به اين زودي ها ديگر خودرويي قرار نيست از رده خارج شود، چرا كه همان خودروهاي از رده خارج شده را نمي دانند چه كار كنند و روي دستشان مانده است .
۱۰ هزار خودرو فرسوده اي كه از آغاز اين طرح از رده خارج نشده اند، به دليل كاغذ بازي هاي اداري در راه مانده اند. مهندس قلعه باني،مدير سايپا با اعلا م اين موضوع مي گويد: تمام هماهنگي هاي لا زم با فولا د مباركه براي تحويل و ذوب اين خودروها انجام شده است. خودروها هم همه آماده در پاركينگ ها مانده اند، اما متاسفانه به دليل كاغذبازي هاي مرسوم اين طرح هم در راهرو ادارات گير كرده است .
خلا صه اينكه 16صنعت اساسي بالا خره با به قول خودشان گيرهاي سازمان محيط زيست كنار آمده اند. سايپا، پارس خودرو، شركت بين المللي مهندسي ايران، زامياد، ايران خودرو، فولا د خوزستان، ذوآب، پارس آرمان سمنان، شركت فلزات رنگين مرادي، چوكا، چوب و كاغذ مازندران، به آب زيست، شركت دام و دريا، مس سونگون، آمايشگران پويايي محيط زيست و سيمان ايلا م از اين دسته اند .
حتي سيمان ايلا م كه در گذشته يكي از آلا ينده ترين صنايع به حساب مي آمد و به جمع سبزها پيوسته. هرچند كه صنعت سيمان از جمله صنايعي است كه ذاتا آلا ينده بوده و سازگاري با محيط زيست ندارد، اما بهينه سازي و كاهش آسيب رساني به محيط زيست بالا خره در برنامه كاري اين مركز هم قرار گرفت. مهندس مرتضي لطفي، مدير عامل شركت سيمان ايلا م مي گويد: ما به اين نتيجه رسيديم كه در زمينه مسايل زيست محيطي هم مثل بسياري از مسايل ديگر، اصل پيشگيري بهترين و ارزانترين راه حل اساسي است. بنابراين ما هم با رعايت اين اصل سرمايه گذاري زيربنايي با نصب الكتروفيلتر، احداث تصفيه خانه هاي فاضلا ب، اندازه گيري هاي مداوم گرد و غبار در مقاطع مختلف، امحاي ضايعات نسوز كوره و توسعه فضاي سبز در حد 250 هكتار را داشته ايم و البته اين را هم مي دانيم كه هنوز راه درازي تا رسيدن به هدف نهايي در پيش داريم .
اين گزيده اي از بخش صنعت بود، اما آنچه كه در خود كشور ماست يك عزم ملي را مي طلبد. نكته اين است كه دكتر حجت بزرگترين مشكل را مردم مي داند، نه صنايع. او مي گويد: ما صنايع را توانستيم مجاب كنيم، اما مردم را نه. ما هنوز در زمينه هاي مختلف مثل معاينه فني خودرو و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده مشكل داريم .
اما آقاي معاون بايد اين را هم بدانند كه اگر واقعا مي خواهند همراهي مردم را هم داشته باشند بايد هزينه كنند. مردم عامي، سرمايه داران كلا ن بخش صنعت نيستند كه ميلياردي هم خرج كنند و به جايي شان برنخورد. با اين وضع اقتصادي كشور، هزارتومان هم هزار تومان است، چه برسد به هزينه 7 هزارتوماني معاينه فني خودرو و قسط هاي 100 هزار توماني به بالا ي خودروهاي جايگزين خودروهاي فرسوده .
|