دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۵ - Apr 4, 2005
در هفته پاياني فروردين ماه جاري
دو سد دوستي و شيرين  دره
با حضور رئيس جمهوري افتتاح مي شود
003033.jpg
گروه اقتصادي: در هفته آخر ماه جاري دو سد دوستي در منطقه مرزي ايران و تركمنستان و سد شيرين دره در بجنورد با حضور سيد محمد خاتمي رييس جمهوري افتتاح خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما سد دوستي براي تنظيم، مهار آب و تامين آب شرب و كشاورزي در كشور ايران و تركمنستان احداث شده است.
اين سد از نوع خاكي سنگريزه اي با هسته رسي است و ارتفاع آن از پي ۷۸ متر و طول تاج آن ۶۵۵ متر و عرض تاج آن ۱۵ متر است.
حجم آب قابل تنظيم اين سد ۸۲۰ ميليون مترمكعب و حجم كل مخزن آن يك ميليارد و ۲۵۰ ميليون مترمكعب است.
عمليات اجرايي اين سد از سال ۷۵ و پس از توافق دو كشور ايران و تركمنستان همزمان با افتتاح راه آهن مشهد _ سرخس تجن آغاز شده است.
سد دوستي نيز در ۷۵ كيلومتري جنوب سرخس و ۲۶۰ كيلومتري شمال شرق اين شهر احداث شده است و پيش بيني مي شود كه اين سد سالانه ۱۵۰ ميليون مترمكعب آب شرب شهر مشهد را تامين كند.
علاوه بر اين، تأمين آب كشاورزي اراضي دشت سرخس به ميزان ۲۵ هزار هكتار در ايران و ۲۵ هزار هكتار و در تركمنستان از ديگر اهداف اين طرح بوده است.
سد «شيرين دره» نيز با هدف تأمين ۱۸ ميليون مترمكعب آب مورد نياز شرب و صنعت بجنورد ۲۳ فروردين ماه جاري با حضور رئيس جمهوري افتتاح مي شود.
سد شيرين دره از نوع خاكي با هسته رسي بر روي رودخانه شيرين دره احداث شده و در فاصله ۶۵ كيلومتري شمال غربي شهرستان بجنورد واقع شده است.
تأمين آب مورد نياز توسعه و بهبود كشاورزي ۶۳۰۰ هكتار اراضي پاياب، تأمين ۱۸ ميليون متر مكعب آب مورد نياز شرب بجنورد در منطقه، تأمين چهار ميليون مترمكعب آب مورد نياز زيست محيطي و مهار كنترل سيلاب و جلوگيري از خسارات سيل از اهداف اين سد بوده است.
هزينه اجرايي سد و تاسيسات وابسته ۲۴۰ ميليارد ريال بوده كه از محل اعتبارات ملي تأمين شده است.
طول سد در تاج ۴۸۳ متر، عرض سد در تاج ۱۲ متر، ارتفاع سد از بستر رودخانه ۶۳ متر، طول سد ۳/۷ كيلومتر، حجم تنظيم ساليانه ۸/۶۵ ميليون مترمكعب است.

گفت وگوي امروز
افزايش قيمت نفت به كاهش تقاضا منجر مي شود
گروه اقتصادي: علي رغم تصميم اوپك براي افزايش توليد نفت، قيمت هر بشكه نفت خام شاخص بازارهاي جهاني ازجمله قيمت نفت سبك در آمريكا به ۵۸ دلار نزديك شده است و برخي خبرها از پيش بيني فراتررفتن قيمت نفت از يكصد دلار نيز حكايت دارد.
براي آگاهي از روند جاري بازار نفت با دكتر مهدي عسلي رييس موسسه مطالعات انرژي و استاد دانشگاه گفت وگو كرده ايم.
***
* به چه دليل افزايش قيمت نفت علي رغم عرضه بيشتر نفت از سوي اوپك براساس تصويب اعضاي اين سازمان ادامه دارد؟
- افزايش توليد اوپك در شرايط امروز بازار نفت تاثيري نداشته است و دليل آن نگراني از كمبود عرضه نفت و رشد تقاضاست. شركت هاي نفتي در شرايطي كه ظرفيت مازاد توليد كشورهاي توليدكننده اندك است نگران آينده و رشد تقاضاي مصرف در كشورهاي مختلف ازجمله چين، هند،  تركيه هستند و آمريكا نيز به عنوان بزرگترين مصرف كننده نفت در ماه هاي آينده با تقاضاي بالاي مصرف بنزين روبه رو خواهد بود. همه اين شرايط انگيزه اي شده تا روند افزايش قيمت ها ادامه يابد و اگر اوپك به گونه اي كه تصميم گرفته است ۵۰۰ هزار بشكه ديگر نيز به توليد و عرضه نفت خود بيفزايد تاثيري در بازار نخواهد داشت.
* اين شرايط به افزايش سرمايه گذاري در حوزه هاي نفتي جهان ازجمله خاورميانه منجر خواهد شد؟
- سرمايه گذاري براي افزايش توليد در جهان و در شرايطي كه همه توليدكنندگان با حداكثر ظرفيت توليد مي كنند افزايش مي يابد ولي اين سرمايه گذاري ها به سرعت به نتيجه نخواهد رسيد و حدود دو سال طول خواهد كشيد كه اين سرمايه گذاري ها به نتيجه برسد. سرمايه گذاري در برخي مناطق ازجمله خاورميانه نيز رونق مي گيرد ولي شركت هاي خارجي براي سرمايه گذاري خواهان تحميل شرايط خويش و مشاركت در توليد و امكان دسترسي به منابع نفت و كسب سود از تحولات بازار نفت هستند در عين حال، نيز كشورهاي اين منطقه ازجمله ايران خواهان مديريت خويش بر عرضه نفت هستند و شرايط موردنظر اين شركت ها را فراهم نمي كنند. ولي در مجموع رشد قيمت نفت به افزايش سرمايه گذاري در توليد و توسعه برداشت منجر مي شود.
* اين روند تا چه زماني مي تواند ادامه يابد. برخي منابع از احتمال رسيدن قيمت نفت به بالاتر از ۱۰۰ دلار نيز سخن گفته اند.
- رشد قيمت ها نمي تواند در درازمدت ادامه يابد چراكه افزايش قيمت ها به خودي خود به كاهش تقاضا منجر مي شود.اينكه موسسه اي پيش بيني رسيدن قيمت هاي نفت خام تا ۱۰۰ دلار را كرده بايد ديد كه براساس چه چارچوبي اين پيش بيني را كرده است. اين پيش بيني ها بيشتر مبناي نظري دارد و كمتر براساس اطلاعات و ارقام علمي است.درهرحال در شرايط حاضر احتمال كاهش قيمت ها نيز وجود دارد و برخي كارشناسان و موسسه ها نظر عكس اين ديدگاه را نيز ارايه كرده اند.به نظر نمي رسد كه روند رشد قيمت ها در سطح هاي كنوني تا مدت طولاني ادامه يابد. باتوجه به اينكه افزايش قيمت به طور طبيعي موجب كاهش تقاضا مي شود.علاوه بر اين بايد اين امر نيز موردتوجه قرار گيرد كه بخشي از رشد كنوني قيمت ناشي از كاهش ارزش دلار است كه بخشي از افزايش قيمت ها ناشي از اين روند است.
* روند افزايش قيمت نفت به بهبود بازار گاز منجر مي شود؟
- بازار گاز درحال حاضر هنوز توسعه نيافته و بازار اصلي آن در آمريكاي شمالي است.رشد قيمت نفت در مجموع مي تواند در اين بازار تاثير داشته باشد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات :
با ۵۱ پله صعود، ايران به رتبه ۷۷
در ارتباطات جهاني رسيده است
گروه اقتصادي: تجديد ارزيابي اتحاديه جهاني مخابرات گوياي ارتقاي ۵۱ رتبه اي ارتباطات جمهوري اسلامي ايران در فاصله سالهاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ ميلادي است.
دكتر سيد احمد معتمدي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اعلام اين مطلب افزود: در سال ۲۰۰۰ ميلادي ايران در جايگاه ۱۲۸ جهان قرار داشت كه با توسعه هاي انجام شده در زمينه هاي تلفن ثابت شهري و روستايي، گسترش تلفن همراه و دسترسي به اينترنت، اين جايگاه با تجديد ارزيابي اعلام شده در سال ۲۰۰۳ به رتبه ۷۷ ارتقا يافته و نشان دهنده رشد ۵۱ رتبه اي جايگاه كشور در ارتباطات جهان ظرف ۲ سال است.
به گزارش روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وي ادامه داد: با احتساب آمارهاي جديد فعاليت بخش ارتباطات ايران در رتبه بندي جهاني، بين رتبه هاي ۶۰ و ۷۰ دنيا قرار خواهيم گرفت.
گفتني است كه پيش از اجراي برنامه سوم توسعه كشور، ايران در ميان كشورهاي با سطح پايين دسترسي به ارتباطات قرار داشت كه اكنون به سطح كشورهاي متوسط ارتقاي جايگاه يافته و در مكاني بهتر از كشورهاي عربستان سعودي، مصر، كوبا، الجزاير و هند قرار گرفته است.
دكتر معتمدي همچنين اظهار اميدواري كرد با برنامه ريزي هاي انجام شده و افزايش امتياز ميزان دسترسي كشور از ۴۳ كنوني به ،۵۰ ايران بتواند هرچه زودتر جزو كشورهاي با دسترسي بالا به ارتباطات قرار گيرد.

عليرغم پايان برنامه سوم
لايحه ضدانحصار هنوز به تصويب دولت نرسيده است
گروه اقتصادي: در حاليكه در برنامه سوم دولت موظف به ارائه لايحه ضدانحصار و اصلاح ساختار اقتصادي كشور شده بود اين لايحه هنوز به تصويب هيأت دولت نرسيده و تنها كليات اين لايحه در جلسه كميسيون تخصصي هيأت دولت به تصويب رسيده است.
در حال حاضر به دليل فقدان كانون مشخص و نبود مقررات لازم نهادهاي دولتي در زمينه تأمين نياز مصرف كنندگان و ايجاد فضاي رقابت در اقتصاد كشور فعالانه حضور ندارند.
تصويب لايحه ضدانحصار در اقتصاد ايران به دليل دولتي بودن حدود ۸۰ درصد اقتصاد كشور امكان حضور جدي تر بخش خصوصي در اقتصاد ايران را تسهيل مي كند. در حال حاضر دولت در سال نخست اجراي برنامه چهارم است و در زمينه ارائه لايحه ضد انحصار با تأخير مواجه است. برخي كارشناسان دولتي بودن اقتصاد كشور و مقاومت برخي نهادهاي دولتي در اين زمينه را مانع اصلي عدم تسريع در تصويب لايحه ضد انحصار قلمداد كرده اند.

وزير كار و امور اجتماعي در گفتگو با همشهري خبر داد:
اختصاص يكصد ميليارد ريال تسهيلات به
فارغ التحصيلان بيكار دانشگاه ها در سال گذشته
گروه اقتصادي- افروز پورهاشمي: وزير كار و امور اجتماعي خبر از تخصيص يكصد ميليارد ريال تسهيلات بانكي طي سال گذشته به فارغ التحصيلان بيكار دانشگاه ها را اعلام كرد.
ناصر خالقي در گفتگو با خبرنگار ما افزود: اين تسهيلات براساس قسمت آخر بند «پ» تبصره ۳ قانون بودجه سال ۸۳ كل كشور و آئين نامه اجرايي اين تبصره (مصوبه هيأت دولت) به منظور ايجاد اشتغال مولد براي متخصصان فارغ التحصيل دانشگاه ها و جذب نخبگان اعطا شدند.
وي تأكيد كرد: وام گيرندگان مي توانند اقساط وام دريافتي خود را ظرف ۴ سال پرداخت كنند و تا مدت يكسال نيز از زمان واريز وجه به حساب اين اشخاص، نيازي به پرداخت اقساط نيست.
وي كارمزد اين وام را ۴ درصد در سال بر مبناي مانده بدهي فرد در ابتداي هر سال عنوان كرد و گفت: سود بانكي اين تسهيلات كه مطابق مصوبه شوراي پول و اعتبار تعيين شده است براي بخش كشاورزي ۱۵ درصد، بخش صنعت ۱۶ درصد و بخش خدمات ۲۱ درصد در نظر گرفته شده است.
وي همچنين خبر داد: در سال جاري ۲۷۰ ميليارد ريال وام خود اشتغالي به متقاضيان اعطا خواهد شد.

وزير صنايع و معادن:
واحدهاي صنعتي حقوق مصرف كنندگان را رعايت كنند
گروه اقتصادي: وزير صنايع و معادن گفت: واحدهاي صنعتي براي جهاني شدن بايد مسايل كيفي و حقوق مصرف كنندگان را رعايت كنند.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، اسحاق جهانگيري در ديدار رئيس هيأت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران افزود: يكي از اقدامات مهم اين وزارتخانه در سال هاي گذشته تبديل دخالت هاي اداري به ساز و كارهايي اقتصادي بوده است. وي با اشاره به رشد ۲ رقمي بخش صنعت و معدن در برنامه سوم تأكيد كرد: در استراتژي توسعه صنعتي و در برنامه چشم انداز ۲۰ ساله رشد بالاي ۸ درصد در بخش صنايع و معادن در نظر گرفته شده است.
وي گفت: توانمندي هاي اين بخش نشان مي دهد كه بخش صنايع و معادن قادر است حتي در يك دوره ۲۰ ساله رشد ۱۰ درصدي داشته باشد.

در پايان سال ۸۳
موجودي حساب ذخيره ارزي به ۱۰ ميليارد دلار رسيد
گروه اقتصادي: موجودي حساب ذخيره ارزي در پايان سال گذشته به حدود ۱۰ ميليارد دلار رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، اين ميزان از موجودي حساب ذخيره ارزي به غير از تسهيلات مصوبي است كه به تاييد هيات امناي اين حساب رسيده است و چنانچه صاحبان طرحهاي مصوب شده كه براي آنها گشايش اعتبار نيز صورت گرفته براي برداشت از حساب اقدام كنند، موجودي حساب ذخيره ارزي كمتر از اين ميزان خواهد بود.
اين گزارش همچنين حاكي است كه در ابتداي سال ۸۳ موجودي حساب ذخيره ارزي كشور حدود ۴/۸ ميليارد دلار بوده است كه در پايان سال اين ميزان حدود ۶/۱ ميليارد دلار افزايش يافته است.
براساس گزارشهاي منتشر شده تا پايان دي ماه سال گذشته حدود ۶ ميليارد و ۵۴۲ ميليون دلار به حساب ذخيره ارزي كشور وارد شده است و اين در حالي است كه به دليل تحقق اهداف درآمدهاي بودجه از محل صادرات نفت در ده ماهه سال گذشته، طبق قانون تمام درآمدهاي نفتي طي ماههاي بهمن و اسفند بايد به حساب ذخيره ارزي واريز مي شد.
به اين ترتيب طي دو ماه پاياني سال بايد ماهانه بيش از ۶ ميليارد دلار به حساب ذخيره ارزي وارد مي شد كه به نظر مي رسد از اول سال ۸۳ تا انتهاي آن حدود ۱۱ ميليارد دلار به حساب ذخيره ارزي واريز شده است.
بنابراين گزارش اگر موجودي اوليه حساب در ابتداي سال ۸۳ يعني رقم ۴/۸ ميليارد دلار را در نظر گرفته و آن را با ارزهاي واريزي ناشي از افزايش درآمدهاي نفتي در نظر بگيريم، كل موجودي حساب طي سال بايد به حدود ۵/۱۹ ميليارد دلار مي رسيد كه به دليل برداشتهاي مكرر از حساب ذخيره ارزي، در پايان سال تنها ۱۰ ميليارد دلار در اين حساب باقي مانده است.
براساس قانون برنامه سوم توسعه نيمي از موجودي حساب ذخيره ارزي به بخش خصوصي اختصاص دارد و اگر دولت بخواهد به اين بخش از قانون عمل كند، ديگر مجوزي براي برداشتهاي بخش دولتي از حساب ذخيره ارزي وجود ندارد.

فعاليت تجاري اسكله هاي غيرمجاز تعطيل شد
مهر: سخنگوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز از تعطيل شدن فعاليت تجاري در اسكله هاي غير مجاز موجود در كشور خبر داد.
محسن بهرامي گفت: ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز يكسري دستورالعملهاي اجرايي به تك تك اسكله هاي فاقد مجوز در كشور در سال ۱۳۸۳ ابلاغ كرد.
وي افزود: قطعا تا پايان اين هفته نيز گزارشي از روند اجرايي آن تعداد اسكله اي كه بايد در سال ۸۳ تعطيل مي شدند به مطبوعات و مردم اعلام مي شود.
بهرامي تاكيد كرد: هم اكنون با قاطعيت مي توان اعلام كرد كه ديگر فعاليت تجاري در هيچ اسكله غيرمجازي صورت نمي گيرد.

وزير بازرگاني:
دولت امسال با كمبود يارانه كالاي اساسي مواجه مي شود
ايرنا: وزير بازرگاني  گفت : ناكافي  بودن  اعتبار تخصيصي  به  يارانه  كالاهاي  اساسي در سال جاري ، دولت  را با كمبود در اين  بخش  مواجه  مي كند.
محمد شريعتمداري  ديروز ميزان  يارانه  تخصيصي  بودجه سال  ۸۴ به  كالاهاي  اساسي  را ۳۹ تريليون  و ۴۷۳ ميليارد ريال  عنوان  كرد وافزود: دولت  كمبود يارانه  را در قالب  لايحه اي  در اوايل  سال  در مجلس  شوراي  اسلامي  مطرح  خواهد كرد.
مجموع  كسري  دولت  در بخش  يارانه  در فاصله  سالهاي  ۸۲ و۸۳ ، ۱۲ تريليون  ريال  بود كه  اين  كسري  ناشي  از اجراي  سياستهاي  حمايتي دولت  براي  جلوگيري  از افزايش  قيمت  به  وجود آمده  بود.
دولت  براي  رفع  اين  كمبود در قالب  لايحه  يك  فوريتي  به  مجلس  درخواست  جبران اين  كمبود از محل  پيش  بيني  شده  مجلس  را كرده  بود.
شريعتمداري ، در ادامه  از ثابت  ماندن  قيمت  كالاهاي  اساسي  در سال جاري  خبر داد و گفت : برنامه  توزيع  كالاهاي  اساسي  در سال  ،۸۴ مشابه  سال  ۸۳ بدون  افزايش  قيمت  در شش  ماه  نخست  سال  اجرا مي شود.
شريعتمداري  تصريح  كرد: در شش ماه  دوم  امسال  با توجه  به  اين كه  توزيع يارانه  برنج ، روغن  و شكر در اختيار شوراي  عالي  رفاه  و تأمين  اجتماعي قرار دارد، براساس  تصميم  اين  شورا عمل  خواهد شد.
وزير بازرگاني ، هدفمند كردن  يارانه ها را از مباحث  مهم  و اساسي  شوراي عالي  رفاه  و تأمين  اجتماعي  عنوان  كرد و افزود: براي  هدفمند كردن  يارانه ها در سالجاري  دولت  ممكن  است  در تركيب  قشرهايي  كه  يارانه  كالاهاي  اساسي  به آنان  تعلق  مي گيرد و همچنين  اقلام  مشمول  دريافت  يارانه ، تغييراتي  ايجادكند.
وي ، اولويت گذاري  در اختصاص  يارانه  را مورد توجه  قرار داد و افزود: به عنوان  مثال  در خصوص  يارانه  اختصاص  يافته  به  شكر و شير و با توجه  به  نياز جامعه  و سلامت  مردم ، مناسب  است  اين  يارانه  به  شير اختصاص  يابد.

فرودگاه امام دهم ارديبهشت ماه افتتاح مي شود
مهر: مجري طرح فرودگاه بين المللي امام(ره)، زمان قطعي بازگشايي دوباره اين فرودگاه را دهم ارديبهشت ماه سال جاري اعلام كرد.اصغر كتابچي گفت: هم اكنون رنگ آميزي باند و محوطه پرواز فرودگاه بين المللي امام(ره) براي بازگشايي آن در دهم ارديبهشت ماه ۱۳۸۴ درحال انجام است و اين كاردرانتهاي فروردين ماه جاري به اتمام مي رسد. وي تصريح كرد: همچنين در ايام تعطيلات نوروزي، محوطه هايي نظير محوطه عملياتي فرودگاه امام(ره) كه دچار مشكل بودند، ترميم شدند و هم اكنون اين فرودگاه براي بهره برداري مشكلي ندارد.
كتابچي خاطرنشان كرد: با آزمايش هايي كه بر روي سيستم لايتينگ (روشنايي) فرودگاه بين المللي امام (ره) نيز صورت گرفت هيچگونه مشكلي مشاهده نشد.

به منظور اعمال صحيح سياست هاي پولي در كشور
مركز پژوهش هاي مجلس، استقلال بانك مركزي
را پيشنهاد كرد
دفتر مطالعات اقتصادي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارشي با عنوان «پيش نويس طرح افزايش كارايي بانك مركزي» براي اعمال صحيح سياست هاي پولي كارآمد در كشور استقلال بانك مركزي را پيشنهاد كرد.
به گزارش واحد اطلاع رساني مركز پژوهش هاي مجلس، دفتر مطالعات اقتصادي اين مركز در اين گزارش كه به درخواست يكي از اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي تهيه شده، اعلام كرد: بانك مركزي مستقل با اعمال سياست هاي پولي كارآمد مي تواند در بهبود شرايط اقتصادي ازجمله كنترل تورم موثر باشد.
اين گزارش با اشاره به اين كه بخش عظيمي از بودجه دولت از طريق فروش نفت تامين مي شود، افزود: عملكرد بانك مركزي تاكنون مستقل از دولت نبوده است و چون اين بانك ارز حاصل از فروش نفت را تخصيص مي دهد، دولت نفوذ زيادي بر روي آن دارد.
دفتر مطالعات اقتصادي مركز پژوهش هاي مجلس، موظف بودن بانك مركزي به اجراي مصوبات هيات وزيران و مجلس شوراي اسلامي (بر طبق قوانين بودجه) را از ديگر موارد اعمال نفوذ دولت بر بانك مركزي برشمرد و اضافه كرد: بانك مركزي مستقل مي تواند مانع از ناكارايي هزينه هاي عمومي دولت شده و اين امكان را فراهم آورد تا سياست هاي پولي از قبل تعيين شود و دولت در تعيين و تامين هزينه هاي خود به صورت بهينه عمل نمايد.
مركز پژوهش هاي مجلس، «تعيين رياست كل بانك مركزي» ،  «تعيين اعضاي شوراي پول و اعتبار» و «دراختيارنبودن ابزارهاي سياست پولي را از مهم ترين موارد نقض استقلال بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران دانست و تجديدنظر در اين موارد را پيشنهاد كرد.

لايحه جامع خصوصي سازي پس از
آغاز به كار در سال جاري به مجلس ارايه مي شود
ايسنا: «لايحه جامع خصوصي سازي پس از آغاز به كار مجلس در سال ۸۴ از سوي دولت به مجلس تقديم مي شود.»
حيدر مستخدمين حسيني - معاون حقوقي و امور مجلس وزارت امور اقتصادي و دارايي افزود: «لايحه جامع خصوصي سازي در سال ۸۴ ابتدا در دولت و بعد از سوي دولت به مجلس ارسال خواهد شد كه به عنوان اولين لايحه اقتصادي است كه قطعا دولت و وزارت امور اقتصادي و دارايي تصويب آن را در سال ۸۴ پيگيري خواهند كرد.»
وي  اجراي برنامه چهارم توسعه را اولويت اقتصادي دولت براي سال آينده عنوان كرد و ادامه داد: «تجلي اجراي برنامه چهارم توسعه در قالب اولين بودجه (بودجه ۸۴) نمود پيدا مي كند.»
او لايحه ماليات بر ارزش افزوده را مورد توجه قرارداد و اظهار كرد: «لوايحي كه فعلا در مجلس آماده طرح و دستور كار قرار دارند شامل لايحه امور گمركي و لايحه بازار اوراق بهادار است. با تراكم كار مجلس در زمان تصويب بودجه بررسي اين لوايح به سال ۸۴ منتقل شد.»
وي ادامه داد: «بررسي ماليات بر ارزش افزوده در كميسيون هاي تخصصي مجلس به پايان رسيده و مورد تاييد قرار گرفته و بررسي آن در صحن علني مجلس باقي مانده است.»

ورود سيمان به سبد كالاهاي حساس
تصميم شوراي اقتصاد است
فارس: معاون وزير بازرگاني گفت: ورود سيمان به سبد كالاهاي حساس تصميمي است كه توسط شوراي اقتصاد گرفته شده است.حسن يونس سينكي در پاسخ به اين سوال كه چرا با اين كه هيات دولت تصميم گرفته سيمان را از سبد كالاهاي حمايتي خارج كند، اما وزارت بازرگاني اين محصول را به سبد كالاهاي حساس وارد كرده است، اظهار كرد: اين تصميم عين تصميم شوراي اقتصاد است.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۸۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد) ۹۹۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۰۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۰۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۸۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۵۰۹


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |