دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۵ - Apr 4, 2005
تعطيلات نوروزي و ۱۴ قرباني پرماجرا
002997.jpg
گروه حوادث: تعطيلات نوروزي سال ۸۴ در تهران در حالي پايان يافت كه در هفته اول شهر تهران، روزهاي نسبتاً آرام و خوبي را پشت سر گذاشت به طوري كه سردار سرتيپ مرتضي طلايي- فرمانده انتظامي تهران بزرگ- از كاهش ۲۵ درصدي حوادثي از جمله قتل، سرقت مسلحانه و... خبر داد. اين خود حادثه خوش يمني براي شهروندان تهراني بود. اين در حالي بود كه هفته دوم تعطيلات نوروزي از تب و تاب بيشتري برخوردار بود. به طوري كه ۴۸ ساعت پس از اعلام نظر سردار طلايي نخستين روز پرحادثه در تهران با ۶ قرباني خاتمه يافت.
دوم فروردين، دو قرباني
به گزارش خبرنگار ما،كودك ۲ ساله در حال بازي كردن در اطراف رودخانه جاجرود بود. مادر زهرا كوچولو چندين مرتبه او را صدا زد و به او گفت مراقب خودش باشد. زهرا كوچولو به همراه خانواده اش براي تفريح به اطراف رودخانه جاجرود رفته بودد. كودك ۲ساله خوشحال و شاد به اين طرف و آن طرف مي دويد. همه چيز در يك لحظه اتفاق افتاد و زهرا درحاليكه روي پل چوبي ايستاده بود ، در يك لحظه تعادل خود را از دست داد. فرياد كشيد. مادر و پدر زهرا كوچولو به طرفش دويدند اما دير شده بود. زهرا به داخل رودخانه افتاد. پدر زهرا سراسيمه وارد رودخانه شد. شدت آب به قدري زياد بود كه زهرا كوچولو را با خود برد. به هر ترتيب خانواده زهرا او را از آب گرفتند اما ديگر فايده اي نداشت و زهرا جان باخت.
از سوي ديگر، به بازپرس ويژه قتل يك خودكشي اعلام شد. در اين حادثه، پسر جواني در غياب خانواده اش خود را در خانه شان واقع در قيطريه تهران حلق آويز كرده بود. زماني كه خانواده اين پسر جوان به خانه بازگشتند با جسد وي روبه رو شدند.
پنجم فروردين، هفت قرباني
فريادهاي ايران ايران و تشويق تماشاگران در استاديوم آزادي براي پيروزي تيم ملي فوتبال ايران در مقابل ژاپن هيجان خاصي را به هر بيننده اي انتقال مي داد. آن روز با وجود ازدحام تماشاگران و به ادعاي رئيس پليس تهران، استاديوم آزادي تهران از نظم كم نظيري برخوردار بود. اما بعد از اين كه ساعت ۵۰/۱۹ دقيقه جمعه سوت پايان بازي به صدا درآمد تماشاگران با هيجان ناشي از برد تيم ايران به طرف درهاي خروجي هجوم آوردند تلاش مسئولان استاديوم براي هدايت تماشاگران بي نتيجه ماند و با توجه به ازدحام جمعيت، چند ساعت بعد بيمارستان هاي امام خميني(ره)، قوامين و فياض بخش به درمان ۴۱ مجروح حادثه استاديوم آزادي پرداختند كه ۷ تن از آنها كه زيردست و پا گير كرده بودند به خاطر شدت ضربات وارده از جمله شكستگي جمجمه و مهره گردن و خفگي در بيمارستان جان باختند. قربانيان اين حادثه اميد، رحيم، هادي، مجتبي و محمد نام دارند. با شكايت اعضاي خانواده قربانيان پرونده اي در اين زمينه تشكيل شده و صبح ديروز در اختيار بازپرس شعبه اول دادسراي ناحيه ۱۹ تهران قرار گرفت و هم اكنون تيمي از مأموران انتظامي و قضايي مسئول رسيدگي به پرونده شده اند.
آخرين گزارشات در اين باره حاكي است، خانواده قربانيان هادي(۲۶ ساله) و مجتبي(۲۴ ساله) صبح ديروز اعضاي بدن فرزندانشان را كه در اثر شكستگي مهره گردن و خونريزي مغزي در كما به سر مي برند بخشيدند. اين عمل جراحي در بيمارستان فياض بخش صورت گرفت و قلب، كبد، غضروف، كليه ها و مغز استخوان اين دو بيمار مرگ مغزي به ۲۱ تن بخشيده شد. يكي از بستگان نزديك هادي در اين باره گفت: اعضاي بدن هادي به ۱۴ نفر و اعضاي بدن مجتبي به ۷ نفر از بيماران نيازمند بخشيده شد.
هفتم فروردين،دهمين قرباني و اولين جنايت
عصر روز يكشنبه هفتم فروردين نخستين جنايت سال ۸۴ رقم خورد. خانواده مرد ۶۰ ساله اي كه جليل نام داشت در انتظار آمدن پدر خانواده بودند. قرار بود براي عيد مباركي به چند تن از فاميل ها سري بزنند. اما غيبت طولاني پدر نگراني اعضاي خانواده را برانگيخت. آنها موضوع را به پليس بومهن گزارش داده بودند. جليل مردي مسافركش بود كه براي انجام كار از خانه بيرون رفته بود. ساعت شش بعد از ظهر بود كه به پليس بومهن گزارش دادند كه جسد مردي در محله اي از بومهن پيدا شده است.
بلافاصله مأموران به محل كشف جسد رفتند و پس از بررسي هاي مقدماتي متوجه شدند كه پيكر بي جان متعلق به جليل است. اين مرد ۶۰ ساله ظاهراً توسط افراد ناشناس با ضربه شيء سنگين به سرش به قتل رسيده بود.محسن شاه محمدي بازپرس ويژه قتل، دستور انتقال جسد وي را به پزشكي قانوني صادر كرد اين در حالي بود كه خودرو مرد راننده چند متر آن طرف تر رها شده بود. هم اكنون رديابي هاي ويژه پليس آگاهي بومهن براي شناسايي و دستگيري عامل يا عاملان جنايت ادامه دارد.
نهم فروردين، يازدهمين قرباني و دومين جنايت
ساعت ۱۶ و ۵ دقيقه روز نهم فروردين ماه مأموران كلانتري ۱۳۲ شهرزيبا از طريق اطلاع رساني مردمي از سقوط زني جوان از پشت بام يك آپارتمان مسكوني پنج طبقه و فوت وي مطلع شدند.
مأموران انتظامي براي بررسي موضوع به محل حادثه رفتند جسد زن بر روي آسفالت خيابان افتاده بود. در ابتدا همه چيز بيانگر وقوع يك خودكشي بود ولي كارآگاهان دايره ۱۰ آگاهي بعد از بررسي پشت بام منزل آثار خون را مشاهده كردند. در تحقيقات بعدي معلوم شد متوفي قبل از مرگ با كسي درگير شده بود. بدين ترتيب مأموران همسر متوفي را كه امير نام داشت مورد بازجويي قرار دادند.
امير كه خود از افسران نيروي هوايي بود در بازجويي هاي اوليه عنوان كرد: «قبل از آن كه همسرم اقدام به خودكشي كند او را مشاهده كردم. تمام سعي خود را كردم كه از وقوع اين حادثه جلوگيري كنم ولي نشد، او سريعتر از هر اقدام من، خود را از پشت بام به پايين انداخت.»
سخنان ضد و نقيض امير شك افسران آگاهي را برانگيخت. امير به دايره ۱۰اداره آگاهي مركز انتقال يافت و بعد از انجام چند مرحله بازجويي پليسي به قتل همسرش اعتراف كرد و گفت: «روز حادثه از ارتباط همسرم با مردي ديگر مطلع شدم. بر سر اين موضوع دعوايمان شد، من او را تهديد به مرگ كردم. زنم نيز فرياد مي كشيد ديگر تو را دوست ندارم مرا بكش و به سمت پشت بام رفت. درگيري ما ادامه يافت و من با يك تكه سنگ چند ضربه به سر او وارد كردم و سپس بدن نيمه جانش را به خيابان پرتاب كردم.آزمايشات پزشكي قانوني نشانگر باردار بودن مقتوله نيز بود.
بررسي هاي قضايي بر روي اين پرونده در دادسراي امور جنايي تهران ادامه خواهد يافت.
يازدهم فروردين دوازدهمين قرباني و سومين جنايت
عصر روز يازدهم فروردين ماه مردي ميانسال سراسيمه وارد آپارتماني مسكوني واقع در خيابان مشيريه تهران شد. چند ثانيه اي طول نكشيد كه همسايه ها صداي شكسته شدن در ورودي يكي از واحدهاي آن آپارتمان را شنيدند. مرد به سرعت وارد خانه شده و چند دقيقه بعد در حالي كه پسر جواني را كه غرق در خون بود بر دوش مي كشيد از در شكسته شده آپارتمان خارج شد. رنگ بر چهره نداشت و آن قدر نگران و عصبي بود كه هيچ كس نمي توانست به او نزديك شود. همسايه ها به محض خروج مرد از آپارتمان با كلانتري ۱۶۹ تماس گرفته و ماجرا را به اطلاع مأموران انتظامي رساندند.بلافاصله يك اكيپ پليس براي بررسي ماوقع به محل اعزام شدند. مأموران به محض ورود به آپارتمان با جسد صاحب خانه كه ميرزا- ك نام داشت مواجه شدند. مقتول با چندين ضربه چاقو به قتل رسيده بود و عامل يا عاملان جنايت آخرين ضربه چاقو را به سينه وي وارد كرده و آلت قتاله را در همان ناحيه باقي گذاشته بودند.
مراتب به اطلاع بازپرس كشيك ويژه قتل رسيد. مأموران دايره ۱۰ آگاهي نيز براي بررسي ماجرا به محل حادثه اعزام شدند.
مأموران آگاهي بعد از اطلاع از خروج پسر جوان مجروح شده از محل جنايت تحقيقات خود را در اين خصوص از بيمارستانها آغاز كردند كه در نهايت رد پسر مجروح كه محسن (۲۷ ساله) نام داشت در بيمارستان نيروي هوايي بدست آمد.
وضعيت جسمي محسن آنقدر وخيم بود كه قادر به پاسخگويي به سؤالات مأموران آگاهي نبود. پدر وي به كارآگاهان گفت: شب حادثه پسرم به منزل مقتول رفته بود، چند ساعتي از خروج وي از خانه نگذشته بود كه با خانه تماس گرفت ودر حالي كه از شدت جراحات به سختي مي توانست حرف بزند، به خواهرش كه گوشي تلفن را برداشته بود گفت: «مرا كشتند به دادم برسيد» .
پدر محسن در ادامه افزود: وقتي به محل حادثه رسيدم در منزل از پشت قفل بود. براي نجات جان پسرم در ورودي را شكستم.
پسرم و ميرزا هر دو خون آلود بر روي زمين افتاده بودند. از وضعيت قرارگرفتن چاقو در سينه ميرزا متوجه شدم او مرده است،  پسرم را بر دوش گرفته و به سمت بيمارستان حركت كردم.پدر محسن به افسر پرونده گفت: «محسن در طول مسير به سمت بيمارستان عامل جنايت را رضا معرفي كرد.»
مأموران تحقيقات خود را ادامه دادند. در بررسي هاي تكميلي معلوم شد ميرزا چندي پيش از همسرش جدا شده و فرزندي به نام رضا ۱۸ ساله نيز دارد. با اظهارات محسن در خصوص اينكه قاتل رضا نام دارد مأموران جستجو خود را براي دستگيري رضا ادامه مي دهند. مأموران اميدوارند وضعيت جسمي محسن بهبود يابد تا با تحقيق از وي هويت عامل اصلي جنايت كشف شود.
دوازدهم فروردين، سيزدهمين قرباني
اين گزارش حاكي است، در آخرين ماجراي نوروز تهران، وقوع يك خودكشي به بازپرس اصغرزاده اطلاع داده شد. در اين حادثه يك سرباز جوان با شليك گلوله به سرش اقدام به خودكشي كرده است. با حضور مأموران كلانتري ۱۵۳ تهران، پيكر بي جان سرباز براي بررسي علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني انتقال يافت و بازپرس اصغرزاده دستور رسيدگي و تحقيق در اين زمينه را صادر كرد.
سيزدهم فروردين، چهاردهمين قرباني و چهارمين جنايت
ساعت ۱۸ و ۵۰ دقيقه روز سيزدهم فروردين ماه يك خانواده تهراني به قصد گذراندن چند ساعتي تفريح در روز سيزده بدر از منزلشان خارج شده و بعد از رسيدن به يك منطقه سبز در حوالي اتوبان همت از خودرو پياده شدند.اين خانواده در حال پهن كردن زيرانداز برروي چمن بودند كه ناگهان با جسد مردي حدود ۳۰ ساله مواجه شدند.
عامل يا عاملان جنايت به قصد مثله كردن جسد مقتول را با چندين ضربه چاقو به قتل رسانده بودند.اين خانواده كه به شدت متأثر شده بودند مراتب را به اطلاع مأموران كلانتري ۱۴۰ باغ فيض رساندند.
موضوع از طريق مأموران كلانتري به بازپرس كشيك قتل و مأموران دايره ۱۰ آگاهي نيز اطلاع داده شد.
بازپرس اصغرزاده دستور انتقال جسد را به پزشكي قانوني صادر كرد و هم اكنون كارآگاهان دايره ۱۰ آگاهي تحقيقات خود براي شناسايي هويت مقتول و دستگيري عامل يا عاملان جنايت را كه ۲۴ ساعت قبل از كشف جسد مرتكب جنايت شده بودند ادامه مي دهند.

حادثه در جهان
مظنون يا قاتل زنجيره اي
سي.ان.ان: دادستاني دادگاه عالي اوكلاهاما اعلام كرد ؛مردي كه به عنوان مظنون به قتل زني كه جنازه اش چند روز پيش در شمال غربي ايالت پنسيلوانيا پيدا شده بود بازداشت شد،به احتمال قوي عامل چندين قتل ديگر در اين منطقه نيز هست.
بابي مك كلوي ۳۰ ساله متهم به قتل آماندا بتيمن ۲۹ ساله است. بابي در حال حاضر با قرار وثيقه يك ميليون دلاري در زندان ايالتي به سر مي برد. مأمور تحقيق پرونده براد فولك درخصوص دستگيري بابي گفت: بابي مظنوني است كه احتمالاً در چندين پرونده قتل نقش اساسي داشته است.
پليس جنازه آماندا را روز بيست و سوم مارس در حالي كه برهنه بود پيدا كرد. پليس زماني موفق به دستگيري بابي شد كه وي در تماسي تلفني با مادرش اعتراف كرد كه زني را به قتل رسانده است.به گفته اعضاي خانواده آماندا وي چند روز پيش از مرگش در تماسي با خواهرش ادعا كرده بود كه به مردي پناه داده است. پليس هنگام بازرسي محل اقامت آماندا، اثر انگشت وي را بر روي درهاي ماشين آماندا پيدا كرده بود. طبق تحقيقات پليس، بابي از بيماري اسكيزوفرني شديدي رنج مي برد. پليس بابي را سر ساعت پس از اولين تماس تلفني با مادرش در حالي كه روبه روي باجه تلفن ايستاده بود بازداشت كرد.
مادر آماندا در اولين مصاحبه مطبوعاتي پس از كشف جنازه دخترش گفت: آماندا عادت داشت هنگام رانندگي هر زمان كه مسافري را كنار خيابان مي ديد او را سوار مي كرد و اين كار را تنها براي رضاي خدا انجام مي داد. مطمئن هستم كه قاتل وي نيز يكي از همين افراد بوده است.
شيوه به قتل رسيدن آماندا، بسيار شبيه شيوه اي است كه از سه سال پيش منجر به فوت چندين قرباني ديگر شده است. از سال ۲۰۰۴ شوراي تحقيق شش ايالت با تشكيل كميته مشترك سعي در حل گره كور هفت مورد قتل غيرعادي در اين ايالت ها كردند كه هيچ كدام پاسخي نيافتند. قرار است اولين جلسه دادگاه بابي هفته آينده تشكيل شود.

قتل به دنبال يك سوءتفاهم
سايت جنايي: مردي كه تصور مي كرد يكي از دوستان قديمي اش وي را به عنوان دلال مواد مخدر به پليس معرفي كرده است با حضور در منزل وي، دوست خود و همسرش را به قتل رساند و سپس با شليك گلوله اي به مغزش خودكشي كرد.
ديويد جانسون ۳۳ ساله با ورود به منزل آنا و جولي هرنالد هردوي آنها را به ضرب دو گلوله از پاي درآورد. دختر ۵ ساله اين زوج پس از بازگشت به منزل با اجساد والدينش و ديويد جانسون روبه رو شده و موضوع را به پليس گزارش داد.به گفته مأمور تحقيق پرونده، ديويد به اشتباه تصور مي كرد كه خانواده هرنالد وي را به عنوان دلال مواد مخدر به پليس معرفي كرده اند در حالي كه اين خانواده هيچ نقشي در بازداشت وي نداشته اند.
در ماه ژانويه خانواده هرنالد با مراجعه به پليس ادعا كرده بودند كه ديويد مكرراً با خودروي خود در مقابل خانه آنها رفت و آمد كرده و چندين بار آنها را به مرگ تهديد كرده است. با اين وجود پليس به دليل عدم وجود مدارك مستدل از بازداشت ديويد خودداري كرده بود.
قاتل چهار ساله
سايت جنايي: پليس هوستون مادري را كه پسر دوساله وي به ضرب گلوله برادر چهارساله خود كشته شده است به اتهام حمل غيرقانوني اسلحه بازداشت كرد.
تامكا ميشل ۲۹ ساله بايد روز جمعه هفته جاري جهت پاسخگويي به پاره اي از سؤالات در خصوص علت نگهداري اسلحه گرم در منزلش پاسخ دهد.
به گفته مأمور تحقيق پرونده، دو پسر چهار و دوساله تالكا روند دوازدهم مارس بر سر يك اسباب بازي با هم دعوا مي كنند و به دنبال اين مشاجره كودك چهارساله تامكا، اسلحه را از كشوي ميز مادرش برداشته و به سمت برادر خود شليك مي كند. در حال حاضر كودك چهارساله نزد پدربزرگ و مادربزرگ خود زندگي مي كند. تامكا در اولين جلسه بازجويي ادعا كرد كه اين اسلحه را جهت مراقبت از خود و فرزندانش در مقابل سارقان منازل نگهداري مي كرده است.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |