شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۴
درباره فوايد ذهني و رواني ورزش
عمليات ضد افسردگي
روانپزشكان اغلب براي درمان بيماران افسرده در موارد حاد تركيبي از درمان هاي روانپزشكي به اضافه ورزش را توصيه مي كنند
032556.jpg
ورزش براي بدن شما مفيد است، ولي آيا مي دانيد ورزش براي ذهن شما هم مزاياي فراواني دارد؟ محققان نشان داده اند كه ورزش منظم تاثيرات ذهني و رواني فوق العاده اي با خود دارد. ورزش اصطلا حا خلق شما را باز مي كند، اعتماد به نفس را افزايش مي دهد و تحقيقات علمي نشان داده كه عملكرد مغز را نيز بهبود مي بخشد.
وقتي شما فعاليت فيزيكي داريد بدنتان آندورفين ترشح مي كند. آندورفين ضد درد طبيعي بدن انسان است. اين ماده اضطراب و افسردگي را رفع مي كند و هنگام ورزش توليد اين ماده افزايش مي يابد. حتي يك تحرك بدني كوچك هم مي تواند باعث ترشح ساير ميانجي هاي شيميايي ضدافسردگي بدن شود. موادي نظير دوپامين، سروتونين و نورواپي نفرين. مطالعات محققان دانشگاه ديوك نشان مي دهد كه ورزش طولا ني و شديد در تقليل احساساتي نظير افسردگي، تنش، خشم و آشفتگي تاثيري باور نكردني داشته است. در عين حال برخي مطالعات ديگر نشان داده است كه ورزش به ميزان متوسط يا حتي كم در بهبود ديدگاه فرد نسبت به زندگي موثر بوده و مي تواند باعث كاهش اضطراب شود. اگر شما كمي پياده روي كنيد، چند حركت پرشي انجام دهيد يا يك دور، دور يك ميدان، دوچرخه سواري كنيد، مزاياي فعاليت هاي فيزيكي روي ذهن و احساس خود را به خوبي درك خواهيد كرد.
استرس مرگبار
استرس مزمن باعث مي شود تعداد فراواني هورمون و ميانجي شيميايي به داخل جريان خون آزاد شده و سيستم ايمني را نسبت به سرما و انواع بيماري ها تضعيف مي كند، به حافظه آسيب مي رساند و باعث بروز افسردگي مي شود. فعاليت هاي منظم فيزيكي تاثير واضحي بر كاهش استرس هاي شديد و مزمن داشته و مي تواند به عنوان سلا حي عليه عوارض ناگوار آن به كار رود. تركيب هورمون هايي كه هنگام ورزش در بدن ترشح مي شود مانند يك توپخانه قدرتمند تاثير حملا ت شديد استرس را خنثي خواهد كرد. محققان كانادايي دريافته اند كه افراد افسرده بعد از ورزشي معادل 20 دقيقه تا يك ساعت، 3 تا 5 بار در هفته به طرز قابل ملا حظه اي بهبود يافته اند. در برخي موارد تاثيرات اين بهبودي به واسطه همان ورزش يك هفته اي تا يك سال باقي مانده بود. بنابراين روانپزشكان اغلب براي درمان بيماران افسرده در موارد حاد تركيبي از درمان هاي روانپزشكي به اضافه ورزش را توصيه مي كنند. در مطالعه ديگري، يك تيم تحقيقاتي استراليايي افرادي كه از روش هاي ريلكسيشن استفاده مي كردند را با گروهي كه 30دقيقه تمرينات آيروبيك انجام مي دادند مقايسه كردند. نتايج اين تحقيق نشان داد كه ورزشكاران به مراتب فشار خون كمتر داشته و نسبت به گروه ديگر از لحاظ ذهني و روحي وضعيت بهتري داشتند.

موانع و راهكارهاي اصلي بر سر راه پيوند اعضا
زندگي دوباره پيوند مي خورد
هر چند به مدد روش هاي جراحي، عمل پيوند به يكي از متداول ترين جراحي ها تبديل شده، اما هنوز هم كه هنوز است بحث هاي اخلا قي پيرامون اين قضيه ذهن محققان را به چالشي بزرگ مي كشاند
032553.jpg
عاصفه اله وردي-اين روزها با پيشرفت علم و تكنولوي تصور اينكه زماني، بشر هنوز از علم پيوند اعضا باخبر نبود مشكل به نظر مي رسد. هر چند به مدد روش هاي جراحي، عمل پيوند به يكي از متداول ترين جراحي ها تبديل شده، اما هنوز هم كه هنوز است بحث هاي اخلا قي پيرامون اين قضيه ذهن محققان را به چالشي بزرگ مي كشاند. عده اي از محققان معتقدند كه اگر استفاده از جسد به عنوان دهنده عضو ترويج شود، اقدامات غير اخلا قي و غيرقانوني در اين زمينه به حداقل ميزان خود خواهد رسيد. اما هنوز هم، عدم وجود قوانين مدون در اين زمينه به اختلا ف نظرها دامن مي زند.
پيوند اعضا همچنين از جنبه هاي گوناگون با دانش هاي مختلف مرتبط است، از نظر علمي، پرسش هاي زيادي روي اين دستاورد بشر وجود دارد. استفاده از اعضاي فرد در گذشته و مبتلا  به مرگ مغزي هر چند در كشور ما سابقه طولا ني ندارد، ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع دانش پزشكي در درمان بيماري هاي صعب العلا ج بسيار موثر افتاده است. پيوند كليه به طور معمول از داوطلبان زنده و پيوند قرنيه چشم و كبد از جسد صورت مي گيرد. با توجه به حساسيت اين قضيه از نظر اخلا ق اسلا مي، مساله پيوند از نظر فقها اينطور حل شده كه در اسلا م چيزهايي كه منفعت در آن باشد لزوما حلا ل هستند. به عبارت ديگر، به جز چيزهايي كه به طور صريح حرام اعلا م شده، باقي موارد حلا ل شمرده مي شود.
با دكتر مهدي نيك سيرت، عضو هيات علمي دانشگاه در اين مورد به گفت وگو نشسته ايم، دكتر مهدي نيك سيرت در كنگره بين المللي اخلا ق زيستي كه چندي پيش در تهران برگزار شد به عنوان يكي از محققان برگزيده همايش مورد تقدير قرار گرفت.
به نظر شما دقيقا چه عواملي است كه باعث ركود اهداي اعضا و توسعه پيوند اعضا مي شود؟
با توجه به گستردگي كار، طرح ريزي و برنامه ريزي هاي متفاوتي داريم. مساله مشروعيت و عدالت در تمامي مراحل فرآيند پيوند اعضا مطرح است، اما سوال اصلي اينجاست كه آيا جمع آوري چنين اعضايي مشروع است؟ و آيا اينكه عضو را به نفع فرد گيرنده پيوند بزنيم عادلا نه است؟ براي قانون، پاسخ به اين سوال كه جايگاه واقعي علوم درجامعه كجاست يك تعهد قوي ايجاد مي كند.
و مشكل شما از همين جا شروع مي شود؟
بله، عمل پيوند اعضا در حقيقت احترامي را كه ما به جسد مورد نظر مي گذاريم،  زير سوال مي برد، تشريفات خاكسپاري يك رسم اساسي قديمي و مشترك در تمام جوامع انساني است و نهي كردن انسان ها از چنين مراسمي، هتك حرمت بزرگي محسوب مي شود.
ماده واحده قانوني خاصي هم در اين زمينه تصويب شده؟
بله، اما در عمل مواردي هم پيش مي آيد كه نياز به بحث و تامل بيشتر و ارايه طريق از طرف مراجع و انديشمندان ديني و قانونگذاران دارد.
پزشكان قانوني چگونه در تشخيص و تاييد مرگ مغزي عمل مي كنند؟
اينها هم از مسايلي هستند كه جاي بحث و تامل دارند. هنوز اتفاق نظر خاصي روي اين قضيه انجام نشده، اين هم يكي از مشكلا ت است.
از پيشرفت هاي قابل ملا حظه در علم پزشكي تجديد اعضاي از دست رفته و عدم احياي مجدد عملكرد آنها توسط پيوند عضو به جاي عضو از دست رفته است. مشكل اصلي در اين ارتباط چيست؟
مخالفت خانواده متوفي كه مانع از گرفتن عضو از اين گروه مي شود.
اما هر سال مي بينيم كه به طور جدي ليست انتظار مردم نيازمند به پيوند در حال افزايش است، در حالي كه تعداد افراد باتوانايي اهدا ثابت مانده، فكر مي كنيد براي اين مساله چه مي شود كرد؟
محدوديت هاي قانوني از يك طرف و پيشرفت هاي فن آوري از طرف ديگر وضع موجود كمبود عضو را پيچيده تر مي كند.
بر فرض، سيروز كبدي مي تواند به علل مختلف ايجاد شود و تنها راه درمان قطعي بيماران، پيوند كبد است. اين يك امر پذيرفته شده است كه تعيين اولويت در ليست اعمال پيوند كبد بر اساس شدت بيماري كبد است نه بر اساس زمان انتظار در ليست. با توجه به محدوديت هاي اعمال جراحي در كشور ما از جمله نسبت بالا ي بيماران در انتظار، به تعداد كبدهاي اهدايي، بسياري از اين بيماران در زمان انتظار براي عمل پيوند فوت مي كنند كه عوامل مختلف در پيش بيني مرگ و مير اين بيماران شناخته شده است.
از سوي ديگر ضعف كمي و كيفي آموزش علوم پزشكي در زمينه اعضا و در نتيجه كمبود نيروي انساني در برخي زمينه هاي تخصصي و ضعف علمي بسياري از نيروهاي موجود به اين مساله دامن مي زند. بعضي از ارگان ها و سازمان هاي پشتيباني و صاحبنظران در علوم پزشكي به واسطه ضعف قوانين يا فقدان كارشناس و متخصص نتوانسته اند به طور هماهنگ و همگام با توسعه تكنيك پيوند اعضا عمل كنند.
شايد عمل پيوند يكي از برجسته ترين مسايل در علم پزشكي باشد كه قوانين حقوقي و مالكيت فردي و فكري تا اين حد در آن مهم مي شود، دليل اصلي چيست؟
ضعف هاي اساسي در قوانين حقوق مالكيت فكري، فردي كشور باعث عدم حمايت از حقوق مادي و معنوي متخصصان پيوند اعضا شده است.
البته در زمينه نظرات ديني و فقهي خيلي وقت ها هم مي بينيم كه علما و فقها و مراجع برجسته در مورد مسايل مربوط به پيوند اعضا اتفاق نظر ندارند.
فكر مي كنيد براي برطرف كردن اين نقص ها چه مي توان كرد؟
خب، بايد در امور تبليغاتي و فرهنگسازي بيشتر تمركز كنيم و چيزي كه اهميت دارد، همگامي سياست ها و برنامه ها و امكانات لا زم براي بهره برداري از آنهاست و راه حل نهايي، نهادينه كردن موضوع هديه ايثار اعضا است.
قضيه هديه ايثار چيست؟
با توجه به تعداد زياد بيماران و عدم وجود دهنده مناسب در فاميل، با پيشنهاد بنياد امور بيماري هاي خاص و موافقت هيات وزيران و رئيس جمهوري براي تجليل و قدرداني از اقدام شايسته و انساني اهداكنندگان كليه مبلغي به عنوان هديه ايثار از طرف دولت پرداخت مي شود. البته اقدامات ديگري هم بوده نظير اينكه كميته هاي ورزشي،  براي فعاليت هاي بيماران پيوندي در نظر گرفته شده است.

بازتاب
پاسخ اداره كل روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به مطلب سركارگذاري بيكاران
در پاسخ به مطلب فوق مندرج در روزنامه مورخ 83/11/24 بر اساس گزارش معاونت اشتغال به آگاهي مي رساند: فعاليت هاي مسوولا ن اشتغال وزارت بهداشت در زمينه اعزام گروه هاي پزشكي و پيراپزشكي به خارج از كشور به هيچ وجه تلا ش براي بيكار نماندن اين گروه ها نيست، بلكه هدف معرفي توانمندي هاي پزشكي جمهوري اسلا مي ايران به بازار كار بين المللي و مجامع جهاني است.
تعدادي از پزشكان عمومي كه سال قبل توسط هياتي از وزارت بهداشت آفريقاي جنوبي مورد ارزيابي قرار گرفتند و يكسري دوره هاي آموزشي تكميلي را نيز در سال جاري گذرانده اند، به محض دريافت قرارداد كار و ساير اطلا عات بر اساس توافقات مندرج در پروتكل امضا شده بين وزارت بهداشت دو كشور در سال جاري، به آن كشور اعزام خواهند شد و در پاسخ به اينكه آن كشور از امنيت لا زم برخوردار نمي باشد و طرح اين سوال كه وزارت بهداشت با كدام منطق مي خواهد پزشكان را به آفريقاي جنوبي اعزام نمايد، بايد اذعان نمود كه پزشكان عمومي پذيرفته شده كاملا  آگاهانه و براساس اطلا عات ارايه شده به صورت مكتوب و مصور طي جلسات مكرر با حضور هيات ايراني اعزامي به آفريقاي جنوبي و هيات اعزامي از آفريقاي جنوبي به كشورمان تصميم گرفته اند به آن كشور اعزام شوند و به نظر نمي رسد در اين حركت هيچ جبر و اعمال نظر يكطرفه اي حاكم باشد، هرچند آنان كه پيوسته نيمه خالي ليوان را مي بينند، حتي اگر در انگليس هم فرصت هايي براي اعزام برخي از نيروها ايجاد شود، با وجود آنكه در اين خبر نگران ازدست رفتن فرصت هاي موجود در انگليس هستند، مطمئنا بعدها خواهند گفت چرا نيروها را به انگليس اعزام مي كنيد، ممكن است آنها در برخي بخش هاي ويه داراي ريسك بالا  به كار گرفته شوند.
در خصوص اعلا م نياز طرف هاي سعودي به رياست محترم جمهوري كشورمان در خلا ل سفر به آن كشور به ميزان 2-3 هزار پزشك، نيز تاكنون هيچ گونه مكتوب رسمي مبتني بر اين نياز از سوي رياست جمهوري به اين وزارت ارسال نشده است، وليكن با توجه به بازار مستعد در آن كشور، فعاليت هاي منسجم و مطالعه شده اي از سوي اين معاونت در عربستان انجام پذيرفته است كه منتهي به دريافت درخواست هايي از سوي تعدادي از بيمارستان هاي خصوصي آن كشور در خصوص جذب تعدادي متخصص، پرستار و ماما بوده است، وليكن به رغم پيگيري هاي مكرر و به دليل آشفتگي هاي سياسي در منطقه، هنوز ويزاي گروه هاي انتخاب شده توسط طرف هاي سعودي، صادر نشده است و موضوع همچنان در دست پيگيري مي باشد.
ضمنا در خصوص اينكه تعدادي از گروه هاي پزشك اعزامي عربستان سعودي به دليل عدم صلا حيت هاي حرفه اي به ايران بازگردانده شده اند، لا زم به توضيح است صحتي در اين سخنان وجود ندارد، چنانچه اسناد و مدارك مستدلي وجود دارد، ارايه شود تا پاسخگو شويم.
موضوع ايجاد فرصت هاي شغلي در انگليس نيز به رغم دو سال فعاليت و تبادل هيات هاي رسمي كارشناسي و ابراز عدم تمايل از سوي طرف هاي انگليسي (مكاتبات رسمي موجود است)، باز هم كمافي السابق در دست پيگيري مي باشد.
اداره كل روابط عمومي
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

استعمال دخانيات ميان پزشكان
دكتر غلا مرضا حيدري نيا، عضو كميته كشوري كنترل دخانيات در گفت و گو با ايسنا اعلا م كرد: نتايج تحقيقات نشان مي دهد شيوع استعمال دخانيات در ميان زنان عادي ايراني 2/5 درصد و در جامعه پزشكان زن ايراني 5/5 درصد (بيش از 2 برابر جمعيت زن عادي) است. دكتر حيدري نيا گفت: گروه پزشكي برابر با جامعه عمومي و به طور متوسط حدود 16/3 درصد سيگار مي كشند كه اين ميزان در ميان پزشكان مرد ايراني 27 درصد است، در حالي كه در جمعيت عادي مردان 25 درصد اعلا م شده است. وي از استعمال دخانيات توسط گروه پزشكي، به عنوان يكي از چالش هاي پيش روي اغلب كشورهاي دنيا نام برد و خاطرنشان كرد: اصولا  پزشكان، شاخص مصرف دخانيات در كشورها هستند. بدين معنا مثلا  در بوسني بيش از 60 درصد پزشكان مرد و 50 درصد پزشكان زن سيگار مي كشند كه داراي بيشترين آمار مصرف سيگار در جامعه عمومي با شيوع 70 درصد هستند. در حالي كه در استراليا پزشكان 2 تا 3 درصد سيگار مي كشند و اين رقم در جامعه عادي 7 درصد است.
وي افزود: شعار امسال سازمان بهداشت جهاني در روز جهاني بدون دخانيات، درگير كردن دست اندركاران سيستم بهداشتي كشور در برنامه كنترل دخانيات است.

عدالت پزشكي
دكتر مسعود پزشكيان، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلا م كرد با توجه به افزايش بودجه امسال بخش بهداشت و درمان، پاسخگوي نيازهاي اقشار آسيب پذير خواهيم بود. او افزود: اعتبار كل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، بيمه ها و مراكز درماني كه امسال به مجلس رفت حدود 330 ميليارد تومان بود كه با توجه به تغييراتي كه در مجلس داده شد مي توانيم پاسخگوي كسري حقوق كادر درماني، اصلا ح سرانه ها و بيمه روستاييان باشيم. وي با بيان اينكه بر اساس سيستم در نظر گرفته شده، روستاييان بايد بيمه شوند ادامه داد: با توجه به اعتبارات و برنامه هاي در نظر گرفته شده در بخش سوانح و اورانس، شاهد خدمات خوبي خواهيم بود و پاسخگويي چشمگيري به اقشار آسيب پذير خواهيم داشت. وزير بهداشت تاكيد كرد: قصد نداريم تكنولوي آنچناني وارد كنيم بلكه اين اعتبارات جهت پاسخگويي به نياز اقشار آسيب پذير و كم درآمد هزينه مي شود. او در پايان تصريح كرد: عدالت از شمالي ترين تا جنوبي ترين نقطه كشور اجرا مي شود.

قلب سالم كودكان ايراني
دكتر فريور، كارشناس اداره كودكان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت و گو با ايسنا اعلا م كرد كودكان ايراني در قالب پروه كودك سالم به طور كامل و از نظر بينايي، شنوايي و تكلم كنترل مي شوند. او با بيان اينكه در اين پروه به مهمترين نكته ارتباط عاطفي بين كودك و والدين توجه مي شود، اظهار كرد: ضمن توجه به پيشگيري از سوانح و حوادث در كودكان به سلا مت جسمي، روحي و رواني كودكان نيز توجه مي شود. وي با اشاره به طرح مانا (مراقبت هاي ادغام يافته ناخوشي هاي اطفال) از 3 سال پيش آغاز شده، گفت: در پروه كودك سالم، همه كودكان حتي به ظاهر سالم نيز تحت معاينه قرار مي گيرند كه اجراي كامل اين پروه نيازمند همكاري والدين، روحانيون، مربيان تعليم و تربيت و روانشناسان است. دكتر فريور در ادامه توضيح داد: در كشورهاي پيشرفته مراقبت از دوران بارداري شروع و نحوه تربيت كودكان از اين دوران به والدين آموزش داده مي شود تا كودك دچار كمبود محبت و انحرافات اخلا قي نشود. كارشناسان اداره كودكان وزارت بهداشت با اظهار تاسف از نبود سازماني مسوول در اين زمينه در كشور يادآور شد: در شرايط كنوني مسوول اين امر خانواده ها هستند و عملا  برنامه تدوين شده اي در اين ارتباط وجود ندارد.

خرچنگ
باز هم واكسن سرطان پستان
اين هفته پوهشگران مركز تحقيقات سرطان St-Louis دانشگاه واشنگتن گزارش داده اند كه فعاليت هاي تحقيقاتي اين گروه در مورد تهيه واكسن سرطان پستان نتايج چشمگيري به وجود آورده است. اين واكسن ضد سرطان سلول هاي سيستم ايمني بدن مي تواند از بروز سرطان پستان جلوگيري كند يا به همراه روش هاي درماني موجود بيشتر موثر واقع شود و نگذارد اين بيماري در بدن پيشرفت كند.
اين گروه تحقيقاتي مدت ها است كه روي نوعي پروتئين به نام Mammaglobin-A كه در 80 درصد بيماران مبتلا  به سرطان پستان وجود دارد كار مي كنند و عقيده دارند كه همين پروتئين مي تواند در آينده نقش مهمي در كشف واكسن مورد بحث بازي كند. اين واكسن به وسيله DNA سلول هاي بدن به سلول هاي مخصوص بدن (T-Cells) ماموريت مي دهد تا اين پروتئين ماموگلوبين ا را كه در حقيقت يك ماده غيرطبيعي در بدن است شناسايي و عمل زيانبخش آن را خنثي كند.
اين واكسن در مراحل مختلف و روي حيوانات آزمايشگاهي آزمايش شده و نتايج آن به طور غيرقابل تصور رضايتبخش بوده است. اينك اين پوهشگران در نظر دارند اين واكسن را براي گروهي از خانم هاي واجد شرايط براي اين پروه تحقيقاتي بررسي كنند. به اميد روزي كه داروي موثري براي اين سرطان و سرطان هاي ديگر كشف شده و واكسن مفيدي براي پيشگيري و كنترل اين بيماري به بازار عرضه شود.
آيا سرطان قابل پيشگيري است؟
شايد به جرات بتوان گفت بسياري از سرطان ها با عدم استعمال دخانيات و نوشيدني هاي الكلي قابل پيشگيري هستند. انجمن سرطان ايالا ت متحده تخمين زده است كه عمده مرگ هاي ناشي از سرطان به واسطه مصرف تنباكو بوده اند. حدود 19هزار مورد سرطان نيز به واسطه مصرف نوشيدني هاي الكلي به اضافه استعمال دخانيات ايجاد شده اند.
منابع علمي متعدد پيشنهاد مي كنند كه يك سوم از 55هزار و 550 مورد مرگ در اثر سرطان مربوط به تغذيه، فعاليت هاي ناكافي فيزيكي و چاقي بوده و همگي آنها قابل پيشگيري بوده اند.
برخي از انواع خطرناك سرطان به واسطه عوامل عفوني نظير ويروس هپاتيتB، ويروس پابيلوما، ويروس ايدز و هيلكوباكتر بوده و همگي آنها با تغيير عادات و روش هاي زندگي، واكسيناسيون يا درمان با آنتي بيوتيك ها قابل پيشگيري هستند. به علا وه بسياري از يك ميليون مورد ابتلا  به سرطان پوست با حفاظت در برابر اشعه خورشيد قابل پيشگيري خواهند بود. معاينات منظم تشخيصي توسط يك متخصص مي تواند بسياري از سرطان ها را در موارد اوليه، مشخص كند. در صورت تشخيص سرطان در مراحل اوليه امكان درمان آنها به طور كامل وجود خواهد داشت. از اين جمله مي توان به سرطان سينه، كولون، راست روده، گردن رحم، پروستات، بيضه، حفره دهان و پوست اشاره كرد كه تشخيص سريع مي تواند نقش حياتي در درمان آنها داشته باشد.
در عين حال معاينات توسط خود شخص نيز مي تواند براي تشخيص سريع سرطان سينه و پوست موثر باشد. پزشك شما مي تواند نحوه اين معاينات را آموزش دهد.
در صورت تشخيص سريع، شانس درمان بسياري از انواع سرطان ها حدود 82 درصد است.
مصرف متعادل ويتامين
پوهش هاي جديد محققان آمريكايي نشان مي دهد كه رفتار مناسب و معقول كودكان ارتباط مستقيمي با دريافت مقادير كافي انواع ويتامين ها دارد. دانشمندان دانشكده پزشكي كاليفرنيا مشكلا ت رفتاري گروه هاي مختلفي از محصلا ن در رده سني 6 -12 سال از جمله اختلا لا ت رفتاري، خرابكاري و امتناع از كار را مورد بررسي قرار دادند. يك گروه از محصلا ن روزانه در يك ريم غذايي متعادل مقادير مورد نياز ويتامين را دريافت مي كردند، در حالي كه به گروه ديگر مواد جايگزين داده شد. نتايج بررسي ها پس از 4 ماه نشان داد كودكاني كه در گروه دوم ريم غذايي مناسب نداشتند، بيشتر از گروه اول نيازمند كنترل و نظم دهي بودند. در مطالعات قبلي نيز محققان به اين نتيجه رسيدند كه كاهش غلظت ويتامين هاي اصلي و مواد معدني در خون، باعث نقص عملكرد مغز در نوجوانان شده و در عوض وجود مقادير كافي آنها در خون، هم فعاليت مغز و هم رفتار آنها را بهبود مي بخشد. اما در عين حال مصرف بيش از حد و خارج از تعادل اين مواد نيز مي تواند تاثيرات نامطلوبي بر جاي بگذارد.

توصيه هفته
رژيم غذايي ضد سرطان
032559.jpg
مواد غذايي سالم، با تاكيد بيشتر بر ميوه ها و سبزيجات مصرف كنيد. هر روز دست كم 5 نوع ميوه يا سبزي مصرف كرده و مصرف گوشت قرمز حاوي چربي بالا  و گوشت هاي سرخ كرده را محدود كنيد. سعي كنيد با انتخاب صحيح مواد غذايي دچار اضافه وزن نشويد. دلا يل علمي قاطعي وجود دارد كه الگوي غذايي سالم به اضافه فعاليت بدني براي حفظ سلا مت بدني و جلوگيري از افزايش وزن به طور توام بايد مد نظر قرار گيرند. چندين مطالعه گسترده نشان داده در جمعيت هايي كه ريم غذايي محتوي مقادير فراوان ميوه و چربي حيواني كم، گوشت قرمز و مواد كم كالري را رعايت مي كنند شيوع برخي از انواع سرطان به مراتب كمتر بوده است.
مطالعه علمي تغذيه و سرطان ارتباط پيچيده بين اين دو مقوله را نشان مي دهد و پرسش هايي را مطرح مي كند كه هنوز بدون پاسخ مانده اند. هنوز به طور دقيق معلوم نيست مصرف يك ماده غذايي كه تعادل انري را در بدن بر هم مي زند،چطور ممكن است خطر ابتلا  به سرطان را در فرد افزايش دهد. تا زماني كه ارتباط دقيق بين اين مواد روشن شود بهترين توصيه تاكيد بر مصرف بيشتر مواد غذايي گياهي و ميوه ها به جاي غذاهاي حيواني چرب و پركالري است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |