دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۷
اعتياد تزريقي همچنان شايع ترين الگوي انتقال ايدز در ايران است
افق هايي به رنگ طاعون
000870.jpg
عكس:ساتيار
* عليرضا آشوري
با گذشت بيش از دو دهه از شناخت ايدز، هنوز هم نام اين بيماري لرزه بر تن كوچك و بزرگ مي اندازد. شرايط خاص انتقال و ابتلا به اين بيماري از يك سو و اين واقعيت  كه به رغم تمام تلاش هاي صورت گرفته، هنوز هم اين بيماري درمان ندارد، وضعيت خاصي براي مبتلايان و افراد عادي ايجاد مي كند كه توجه دقيق و همه جانبه دولت ها و مجامع بهداشتي را در سراسر جهان براي كنترل اين طاعون مدرن الزامي ساخته است.
اگر قرار باشد يك مشكل (حال هر چه كه مي خواهد باشد) در سطح كلان برطرف شود، قدم اول تعيين ميزان شيوع و راه هاي گسترش آن مشكل است. سپس بايد ديد كه چه عواملي باعث ايجاد اين مشكل مي شود و در نهايت با جمع بندي اين اطلاعات و تجزيه و تحليل آنها راهكارهاي مقابله و مبارزه با مشكل تعيين و اجرا شود. ايدز يك مشكل كلان بهداشتي آن هم در سطح جهاني است كه براي كنترل آن مداخله سازمان هاي جهاني نيازاست، اما اجراي راهكارهاي مبارزه با اين بيماري مثل تمام مشكلات كلي در درجه اول نيازمند آگاهي از درصد شيوع آن است.
پرتقال فروش
7 - 6 ماه قبل رئيس يكي از مراكز مرتبط با درمان بيماران مبتلا به ايدز رقمي را به عنوان تعداد مبتلايان به ايدز در ايران اعلام كرد. همان موقع آمار سازمان بهداشت جهاني و محققان يك دانشگاه آمريكايي از آمار مبتلايان به ايدز در ايران منتشر شد كه تقريبا 2 برابر آمار رسمي اعلام شده بود! مي شد تناقض بين اين آمارها را به هر چيزي نسبت داد، اما با توجه به ضعف مطالعات آماري در كشور، متاسفانه چندان نمي شد به آمار پايين كه رسما اعلام شده بود، اعتماد كرد.
اگر كمي به عقب برگرديم ضعف اطلاع رساني در زمينه بيماري ايدز شماي واضحتري پيدا مي كند. وقتي بيماري ايدز شناسايي شد و تمام كشورهاي دنيا را لرزاند، ايران به وضوح آماري از اين تعداد مبتلايان ارايه نكرد كه مي توانست چند دليل داشته باشد. اولين دليل به ضعف پايه اي و بنيادين مطالعات اپيدميولوژيك در كشور باز مي گشت كه ريشه اي تاريخي دارد. دليل دوم به شرايط خاص ايدز مربوط مي شد. فرم خاص انتقال اين بيماري و مبتلايان به آن جزو تابوهاي فرهنگي ايران بوده و هست و به همين دليل نمي شد خيلي آشكار به آن پرداخت.
اما بعد از گذشت چندين سال بالاخره آش آنقدر شور شد كه مسئولان ذيربط نسبت به شيوع نگران كننده ايدز در كشور واكنش نشان دادند، اما همان ضعف كهنه اطلاعات اپيدميولوژيك به اضافه تابو بودن موضوع باعث شد تا هرگز آمارهاي رسمي اعلام شده قابل اعتماد نباشد.
اواخر فروردين ماه سال جاري وزارت بهداشت در آخرين آمار خود تعداد آلوده شدگان به HIV را تا ابتداي سال 84 حدود 10 هزار و 265 نفر اعلام كرد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت از اين تعداد 95 درصد مرد و 5 درصد زن بوده اند. در عين حال اين وزارتخانه اعتياد تزريقي با شيوع 86 درصد را شايعترين الگوي انتقال اين بيماري عنوان كرده بود. تماس جنسي با 10 درصد، فرآورده هاي آلوده خوني 3 درصد و انتقال از طريق مادر به جنين با حدود يك درصد در رتبه هاي بعدي قرار داشته اند. سال 83 نيز بيشترين تعداد مبتلايان به اين بيماري گزارش شده است.
اين آمار در حالي اعلام شد كه چندين نفر از پزشكان صاحبنظر در زمينه بيماري هاي عفوني با شك و ترديد به آن نگاه مي كنند. چندين سال پيش يكي از استادان بيماري هاي عفوني مي گفت الگوي انتقال بيماري ايدز در كشور در حال تغيير است و درصد قابل توجهي از بيماران در اثر تماس هاي مشكوك جنسي مبتلا شده اند، در حالي كه آمار رسمي اين رقم را تنها 10 درصد اعلام كرده است. چندين و چند متخصص ديگر نيز اين مساله را تاييد كرده اند.
اما تفاوت آمار اعلام شده وزارت بهداشت با آن چيزي كه متخصصان مي گويند آنقدر زياد است كه نمي توان به سادگي از كنار آن گذشت. دكتر فرحناز الماسي، رئيس مركز مشاوره و رفتار درماني بيمارستان امام خميني(ره) در گفت و گو با ايسنا مي گويد: «وزارت بهداشت آمار مبتلايان به ايدز را 10 هزار نفر اعلام كرده است،دكتر الماسي مي گويد: «طبق آمار تا پايان شهريور ماه گذشته بيش از 7 هزار بيمار آلوده به ايدز داشتيم و به اين تعداد بيش از 2 هزار و۰۰۵ نفر اضافه شده است.» بنابراين تعداد بيماران جديد مبتلا به ايدز طي 6 ماه گذشته يك سوم تعداد كل مبتلايان طي نزديك به 20 سال گذشته بوده است!! خودتان پرتقال فروش را پيدا كنيد.
آموزش ناكارآمد، پيشگيري ناموفق
ايدز نه درمان دارد نه واكسن؛ اين بيماري علم پيشرفته پزشكي را كاملا مستاصل كرده است. مطمئن ترين و تنها راه، پيشگيري است. پيشگيري از ايدز هم فقط به يك عامل مهم وابسته است؛ آموزش.
شواهد نشان مي دهد كه روش هاي پيشگيري مبتني بر آموزش چندان موفقيت آميز نبوده اند و وزارت بهداشت، به عنوان اصلي ترين متولي رسيدگي به مشكلات بهداشتي، درماني تاكنون نتوانسته از روند رو به رشد اين بيماري در كشور جلوگيري كند.
دكتر الماسي درباره راهكارهاي پيشگيري از ايدز مي گويد: «مي توانيم پوشش آموزش را از وضع موجود بهتر كنيم و از بچه هاي مدرسه اي تا كارگران كارخانه و البته بيشتر قشر جوان- چون بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري هستند- را با يك برنامه دقيق تحت آموزش قرار دهيم.» اما در مرحله اول مشكلات و محدوديت هاي خاص فرهنگي جامعه ايران مشكلاتي را بر سر راه آموزش ايجاد مي كند. دكتر الماسي مي گويد: «جامعه ما مانند جامعه اروپايي و آمريكايي نيست كه بتوانيم به هر دختر و پسر 15 14 ساله اي راهكار نشان دهيم، ولي مي توانيم در مدارس آموزش هاي لازم را ارايه كرده و از طريق راديو و تلويزيون راجع به HIV صحبت شود تا ذهن مردم درگير شده و بدانند كه اين بيماري وجود دارد و بايد قبل از ازدواج به فكر آن باشند.»
شايد برخي از مردم تصور كنند تست هاي تشخيص HIV قبل از ازدواج مي تواند فاكتور موثري براي شناسايي افراد آلوده باشد. قطعا هم همين طور است، منتها مشكل اينجاست كه نمي توان كسي را به زور وادار به تست دادن كرد. دكتر الماسي در اين زمينه مي گويد: «اين تست ها به طور داوطلبانه از زوج هاي جوان گرفته مي شود، چون اين مساله جزو زندگي خصوصي افراد به حساب مي آيد و هيچ كس را نمي توانيم مجبور به تست دادن كنيم، اما بايد با روش هايي آنها را تشويق كنيم تا تست HIV بدهند.»
شايد كمبود بودجه براي آموزش و تامين هزينه بيماران مبتلا به HIV بزرگترين چالش متخصصان و دست اندركاران باشد. دكتر مينو محرز، يكي از استادان صاحبنام بيماري هاي عفوني در كشور در گفت و گو با ايسنا مي گويد: «اگر بودجه جداگانه اي براي بيماران مبتلا به ايدز در نظر گرفته نشود امكانات لازم براي پيشگيري نيز وجود نخواهد داشت. زيرا عدم وجود امكانات لازم روند پيشگيري را كند و مشكل مي كند، در حالي كه ما بايد اين روند را هر چه زودتر تسريع كنيم.»
دكتر الماسي نيز در اين زمينه مي گويد: «كشور ما نياز به برنامه ريزي دقيق و تبليغات مناسب براي آموزش روش هاي پيشگيري دارد و اين امر ميسر نمي شود مگر با صرف بودجه مناسب براي شناساندن HIV به مردم، نبايد روي اين معضل بزرگ سرپوش بگذاريم.»
برنامه هاي دوردست
دكتر «محمد مهدي گويا» رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت در گفت و گو با ايسنا مي گويد: «پيشگيري از انتقال عفونت توسط افراد آلوده به ديگران (Positive Prevention) مهمترين برنامه پيشگيري در حال اجراست. به موجب اين برنامه تمامي افراد HIV مثبت براي جلوگيري از انتقال بيماري به افراد سالم و ارتقاي سطح سلامت خود، تحت آموزش قرار مي گيرند. اينكه چگونه رفتارهاي جنسي داشته باشند، به چه نحو از داروهايشان استفاده كنند، تزريق مواد مخدر را كنار گذاشته و در صورت امكان از داروهاي جايگزين به جاي تزريق استفاده شود يا در نهايت از سرنگ و سوزن مشترك استفاده نشود. همچنين به همسران و دوستان آنها آموزش داده مي شود كه چه رفتاري داشته باشند تا احيانا آلوده نشوند.» دكتر گويا مي افزايد: «در حال حاضر برنامه هاي كاري وزارت بهداشت حول محور (Positive (Prevention طراحي شده است.» اما در عين حال او نيز وضعيت موجود را چندان مطلوب ارزيابي نمي كند،چون در آمار سه ماهه گذشته تعداد 450 نفر ثابت بوده كه اين به معناي كند شدن روند ابتلا به عفونت نيست.
مقابله با اين بيماري وحشتناك فقط در صورت مساعدت گروهي و همگاني به دست مي آيد. ويروس ايدز اصلا با كسي شوخي ندارد.
*جراح دندانپزشك

خورد و خوراك
آسپرين هايي به شكل گيلاس!!
صدف كوه كن -بر اساس بسياري از تحقيقات و مطالعات (يعني قضيه بسيار جدي و علمي است!) روشن شده كه مصرف روزانه يك عدد آسپرين از خطر حمله هاي قلبي، سرطان كولون و سكته مغزي به ميزان محسوسي مي كاهد، اما اين دارو نبايد بدون تجويز پزشك مصرف شود، در ضمن استفاده از سير تازه نيز براي افرادي كه از اين دارو استفاده مي كنند، زيان آور است. آسپرين حاوي املاح ساليسيلات بوده و از طرفي ساليسيلات هاي موجود در دارو باعث بروز هايپوگليسمي (افت قند خون) مي شوند به همين دليل در بيماران ديابتي در صورت مصرف اين داروها بايد احتياط شود.
با توجه به فوايد آسپرين، بحثي كه مطرح مي شود اين است كه اگر غذاهايي وجود داشته كه ماده موثره آسپرين را داشته باشند-يعني املاح ساليسيلات در آنها وجود داشته باشد- آيا قادر به ايجاد همان تاثيرات هستند؟
با اجازه بزرگترها، جواب مثبت است (به مباركي!) اين بحث مي تواند موضوع يك سلسله تحقيقات جديد باشد (ايجاد شغل!)
حالا نوبت به ذكر منابع حاوي ماده ساليسيلات است، اين منابع عبارتند از: گيلاس، پودر كاري، خرماي خشك، ريشه شيرين بيان، فلفل دلمه، آلو، تمشك، خيار ترشي كه از خيارهاي ريز جوان درست شده باشد (يا خيارهاي پيري كه دل جواني دارند!).
نكته قابل توجه اينكه در اشخاص حساس به آسپرين استفاده درازمدت از اين مواد غذايي بدون ايجاد حساسيت همان فوايد آسپرين را خواهد داشت. ميوه ها سرشار از املاح ساليسيلات به اضافه ويتامين C هستند، از طرفي مصرف اين منابع به دليل همراه بودن با ويتامين C منجر به كاهش دفع ساليسيلات ها نيز خواهد شد.
از ديگر فوايد املاح ساليسيلات مي توان به: رقيق كردن خون، ضد التهاب بودن و دردكشي اشاره كرد، بنابراين به محض احساس سردرد از انواع ميوه ها استفاده كنيد، زيرا سرشار از املاح ساليسيلات هستند.همين!!

سيب هستيد يا گلابي؟
وزن ايده آل عبارت است از وزني كه در صورت برخورداري از اين وزن، شرايط براي ابتلا به بيماري ها مناسب نبوده و حداكثر طول عمر براي افراد پيش بيني مي شود. براي محاسبه وزن ايده آل مي توانيم از BMI هم استفاده كنيم. در طبقه بندي BMI كه بر اساس فرمول وزن (كيلوگرم) تقسيم بر قد (متر) ضربدر 2 محاسبه مي  شود و طبقه بندي ها عبارت است از:
وزن مناسب 25 – 20
اضافه وزن 25
چاقي 30
چاقي مهم 35
چاقي خطرناك 45
چاقي (كشنده) 50
بيشتر مردها و در بعضي از زن ها چربي اضافه را در قسمت هاي مياني بدنشان ذخيره مي كنند يعني شكم و پهلوهاي بزرگي دارند (مانند سيب) ولي در مقابل كساني كه هيكل گلابي شكل دارند چربي را در باسن و ران ذخيره كرده اند. افرادي كه چاقي سيب شكل دارند بيشتر در معرض ابتلا به بيماري هاي قلب و عروق قرار دارند. براي آگاهي از شكل هيكل خود ابتدا بايد دور كمر خود را در خط ناف اندازه گيري كنيد (شكم را نبايد تو بدهيد) (تقلب بي تقلب!) و مي بايستي عادي بايستيد. سپس دور باسنتان را در محلي كه بيشترين قطر را دارد اندازه بگيريد،  سپس اندازه دور كمر را به دور باسن تقسيم كنيد، اگر نسبت به دست آمده كمتر از يك باشد هيكل گلابي شكل است و اگر از يك بيشتر باشد هيكل شما سيب شكل. (اكثر خانم ها به دليل آناتومي بدن، هيكل گلابي شكل دارند در كل مردان بايد سعي كنند اين نسبت به 95/0 برسد و در زنان به 8/0 كه خطر بروز بيماري هاي قلبي و عروقي بسيار كاهش مي يابد. در واقع براي اين دو نوع چاقي اسامي چاقي آندروئيد (مردانه يا سيب شكل) و چاقي ژينوئيد و زنانه يا گلابي شكل) را نيز به كار مي برند. (تصور كنيد مردي به شكل گلابي چقدر...؟!) در حقيقت اگر دچار اضافه وزن هستيد، توصيه ما به شما اين است كه با كاهش وزن (حتي يك كيلو) خطر ابتلا به بسياري از بيماري ها را كاهش مي دهيد.

اتاق انتظار
بدبيني و افسردگي مقدمه جنون
شايد اگر بدانيد بدبيني و افسردگي خطر ابتلا به جنون را افزايش مي دهد، ديگر نه آن عينك معروف را به چشم مي گذاريد و نه به خاطر هيچ و پوچ خود را ناراحت مي كنيد. مي گويند جنون، يك اختلال عصبي است كه روي توانايي فكر كردن، سخن گفتن، استدلال كردن، به ياد آوردن و حركت كردن تاثير مي گذارد و از اين رو است كه محققان توصيه مي كنند بايد بشدت و در تمام زمان ها از بروز حالت هاي افسردگي و بدبيني جلوگيري كرد.
نتايج بررسي ها نشان مي دهد كه حتي در مواردي كه افراد هيچ گونه سابقه ابتلا به مشكلات و اختلالات رواني را نداشته باشند، بدبيني مي تواند احتمال ابتلاي آنها به جنون را تا 30 درصد افزايش دهد. در مورد افسردگي اين احتمال بيشتر و حتي تا 40 درصد هم مي رسد. 3 گونه از شايع ترين انواع اين اختلال ها بيماري آلزايمر (فراموشي)، جنون زدگي و جنون Lewy body است.
مواظب باشيد افكارتان را نخوانند!
در عصر ارتباطات همه چيز امكان دارد، حتي خواندن انديشه هاي ناخودآگاه انسان. دانشمندان انگليسي معتقدند با انجام يك نوع خاص MRI مي توان به افراد گفت زماني كه حواسشان متوجه كارهاي متفرقه بوده و دقيقا چه فكري در ذهنشان جريان داشته است.
در جريان تحقيقاتي كه به سرپرستي دكتر گريانت ريز انجام شد، محققان فعاليت مغزي را در قشر سطحي مغز كه وظيفه پردازش اطلاعات دريافت شده ازچشم را دارد، دقيقا زماني كه شخص روي صفحه رايانه در حال تماشاي اشكال متنوعي بود و به موضوعي فكر نمي كرد، اندازه گيري كردند. با آناليز تصاوير به دست آمده، اين محققان توانستند حتي بهتر از خود افراد، تصاوير مشاهده شده و فكري كه در آن لحظه از مغز آنها گذشته بود را تشريح كنند.
اين گروه تحقيقاتي معتقد است كه اين تجربه مي تواند پايه اي براي پيش بيني افكار و اعتقاداتي باشد كه در عمق اذهان افراد وجود دارد، اما فرد از آنها بي خبر است، حتي زماني كه تصوير ذهني خاص از گذشته موجب تاثير سوء روي اعمال و رفتار شخص مي شود، با آگاهي يافتن از آن مي توان نسبت به تغيير اعمال فرد اقدام كرد.
عقيمي و آلاينده ها
گاردين :مطالعات اخير دانشمندان نشان مي دهد آلودگي هوا مي تواند باروري مردان را با اشكال مواجه كند. بنابر يك مطالعه، آزمايش سلول هاي اسپرم گروهي از مردان ماهيگير كه در آبهاي آلوده كار مي كردند، نشان داد فرم كورموزومي X و Y در اين افراد دچار اشكال شده است. مطالعه ديگر نشان مي دهد تعداد نوزادان پسر متولد شده كه دچار اختلالات تكاملي دستگاه تناسلي هستند، افزايش يافته است.
اين مطالعات در مجله European Journal Human Reproduction به چاپ رسيده است. مطالعه نخست توسط محققان مركز باروري بيمارستان دانشگاهي مالمو در سوئد صورت گرفته و ماهيگيراني كه در آبهاي آلوده كار مي كردند با ماهيگيران فعال در آبهاي تميز مقايسه شدند. ماهيگيراني كه درصد مواد آلاينده خارجي در خونشان بالاتر بود، به شكل واضحي دچار كاهش تعداد اسپرم هاي حاوي كروموزوم Y بودند. Y، كروموزومي است كه باعث ايجاد جنسيت مذكر مي شود. در نتيجه احتمال ضعيفي وجود دارد كه اين مردان بتوانند صاحب فرزند پسر شوند.مطالعه دوم تحقيق مشتركي بود كه بين مركز پژوهشي در فنلاند، دانمارك و ليتواني صورت گرفت. در اين مطالعه درصد پسراني كه با بيضه هاي نهفته متولد شده اند (يعني بيضه هايي كه از حفره شكم وارد محل اصلي خود نشده بودند) بشدت افزايش يافته بود. اين مطالعه از سال 96 تا 97 را در برمي گرفت و بيشترين تعداد مربوط به فنلاند (9 درصد) بود. در ليتواني 7/5 درصد و دانمارك 4/2 درصد از كل نوزادان پسر دچار اين مشكل بودند.
عوامل محيطي بخصوص آلودگي محيط زيست در كنار مسائل ژنتيك مي توانند تاثير واضحي بر باروري در مردان داشته باشند.
ز مثل زردچوبه!
تحقيقات اخير نشان داده اند كه «زردچوبه» كه يكي از ادويه جات مورد استفاده روزمره است از رسوب LDL يا چربي بد (كه بالا بودن آن باعث گرفتگي عروق و اثر افزايش كلسترول مي شود) در جدار رگها به نحوي جلوگيري مي كند (از طريق گفت وگو!).همچنين زردچوبه فوق الذكر حاوي ماده اي به نام كوركومين بوده و رسوب چربي هاي آميلوئيدي را در مغز به نصف كاهش مي دهد. اين رسوبات باعث ايجاد آلزايمر مي شوند.در هند نرخ ابتلا به آلزايمر كمتر از آمريكا است و اين به دليل استفاده از زردچوبه در طبخ غذاها در كشور هندوستان است. درواقع ماده كوركومين داراي خاصيت آنتي اكسيداني است، همچنين ضد التهاب بوده و به هضم غذا كمك مي كند. اين ماده داراي خاصيت ضدعفوني كننده نيزهست (ياد بگيريد!)
بنابراين استفاده از حد معقول نه بيش از حد آن در رژيم غذايي، داراي اثرات سودمند خواهد بود، اما از آنجايي كه زياده روي در مصرف هر ماده اي زيانبار است، نبايد بيشتر از حد از آن استفاده كرد.

خرچنگ
000936.jpg
سرطان پوست
به خاطر آغاز فصل گرما و صدمات خواسته يا ناخواسته اي كه در اثر گرما و تابش نور خورشيد به پوست وارد مي شود ،ستون خرچنگ امروز را به سرطان پوست اختصاص داده ايم.
سلول هاي پوست سالم به شكلي طبيعي تقسيم و زياد شده تا جايگزين سلول هاي مرده و باعث رشد پوست جديد شود. سرطان پوست يك بيماري  است كه در آن سلول هاي پوست توانايي تقسيم و رشد طبيعي را از دست مي دهند. سلول هاي غير طبيعي به شكلي غيرقابل كنترل رشد كرده و توده اي تشكيل مي شود كه به آن «تومور» مي گويند. وقتي سلول هاي غيرطبيعي از پوست منشا گرفته باشند اين توده به نام تومور پوست خوانده مي شود.
يك تومور پوست مي تواند خوش خيم يا بدخيم باشد. تومور خوش خيم به چند لايه سلول محدود مي شود و به بافت ها و اندام هاي اطراف خود حمله نخواهد كرد، اما اگر تومور به بافت هاي اطراف گسترش يابد به آن بدخيم يا سرطاني مي گويند. خوشبختانه اكثر تومور هاي پوستي خوش خيم هستند. برخي از سرطان هاي پوست قابليت ايجاد متاستاز يا دست اندازي به بافت هاي اطراف را دارند. اين تومورها به بخش هاي ديگر بدن منتشر شده و تومورهاي تازه اي ايجاد مي كنند. سرطان هاي پوست كه به بافت هايي نظير مغز يا كبد متاستاز مي دهند به شدت زندگي را تهديد مي كنند.
پوست وسيع ترين بافت بدن است و وظيفه بسيار مهم حفاظت مكانيكي بدن در برابر عوامل خارجي را بر عهده دارد. اگر پوست نباشد، انسان خيلي سريع در اثر ابتلا به عفونت هاي خطرناك از بين خواهد رفت. جدا از اين، پوست از،ازدست رفتن آب و ساير مايعات بدن جلوگيري كرده، باعث ذخيره چربي، خنك شدن بدن و توليد ويتامين D مي شود. پوست 3 لايه دارد كه اپيدرم لايه خارجي، درم لايه مياني و چربي لايه داخلي آن را تشكيل مي دهند. سرطان پوست از اپيدرم آغاز مي شود. اپيدرم 3 دسته سلول دارد كه هر كدام از آنها مي توانند سرطاني شوند.
حقايقي درباره ابتلا به سرطان پوست
سالانه حدود 3/1ميليون نفر در آمريكا دچار سرطان پوست مي شوند. در كل 3 نوع سرطان پوست وجود دارد كه نادرترين آنها خطرناك ترين شان است. اغلب افراد مبتلا به سرطان پوست بيش از 50 سال سن دارند. كودكاني كه در معرض تابش بيش از حد نور خورشيد قرار مي گيرند، بيشتر در خطر ابتلا به سرطان پوست هستند. در برخي از نژادها مثل نژاد سفيد، ابتلا به برخي انواع سرطان پوست بيشتر گزارش شده است. البته برخي عوامل ژنتيك و ارثي هم در احتمال ابتلا به سرطان پوست مثل ساير سرطان ها موثر هستند. در عين حال احتمال ابتلا به سرطان پوست با توجه به تخريب وسيع لايه ازن در اطراف كره زمين به شكل چشمگيري افزايش يافته است. تشخيص اوليه و سريع مي تواند از عوارض بسيار خطرناك سرطان هاي پوست جلوگيري كند. معاينات منظم و ساده مي تواند در اين راه بسيار موثر باشد، چون اگر سرطان هاي پوست در مراحل اوليه تشخيص داده شوند تقريبا صد در صد قابل درمان هستند.
دقيق ترين راه تشخيص سرطان پوست، بيوپسي يا نمونه برداري از بافت مورد نظر است. با بيوپسي ها كه عمدتا توسط تيغ جراحي و تحت بي حسي موضعي صورت مي گيرد مي تواند به طور دقيق نوع و شدت بدخيمي تومور را تشخيص داد. معاينات منظم ساده به خصوص در افرادي كه سابقه ابتلا به سرطان پوست را دارند مي تواند پزشك را نسبت به احتمال آغاز يك تومور پوستي مشكوك سازد. در اين صورت با انجام بيوپسي تشخيص قطعي شده و درمان آغاز مي شود.
چه كساني در معرض خطر هستند؟
تقريبا هر كسي ممكن است مبتلا به سرطان پوست شود. به رغم اينكه اغلب موارد ابتلا به سرطان پوست در افراد 50 سال به بالا ديده مي شود، اما امكان ابتلا در سنين پايين تر نيز وجود دارد. در كل مقدار مواجهه هر كس با اشعه ماوراي بنفش در طول زندگي، شانس ابتلا به سرطان پوست را براي آن فرد تعيين مي كند. برخي عوامل فردي نيز در ابتلا به سرطان پوست موثر هستند. افرادي كه پوست روشن دارند و زود دچار كك و مك مي شوند يا وقتي در معرض آفتاب قرار مي گيرند به جاي برنزه شدن مي سوزند بيشتر در معرض خطر قرار دارند. افرادي با موي بور يا سرخ يا افراد چشم  آبي اغلب پوست حساسي دارند و بايد بيشتر مراقب خود باشند. زندگي در مناطق مجاور خط استوا نيز خطر ابتلا به سرطان پوست را افزايش مي دهد، چون نور خورشيد در اين نواحي قويتر است. كساني كه عمدتا بيرون از منزل و زير نور آفتاب كار مي كنند نيز در معرض خطر قرار دارند. به اين فهرست بايد افرادي كه سابقه ابتلا به سرطان پوست را داشته اند افزود. اين افراد بايد تا حد امكان كمتر در معرض اشعه ماوراي بنفش قرار گيرند.
بازال سل كارسينوما (سرطان بدخيم سلول هاي پايه اي)، اسكواموس سل كار سينوما (سرطان بدخيم سلول هاي سنگفرشي) و ملانوما (سرطان بدخيم سلول هاي سازنده رنگدانه ملانين) انواع بدخيم سرطان پوست هستند كه ملانوما خطرناكترين و كشنده ترين نوع سرطان پوست و يكي از ترسناكترين انواع سرطان ها محسوب مي شود.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |