چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۹
آرام سازي نماهاي شهري
هياهو رنگ آرامش مي گيرد
001053.jpg
۳۰ ميدان از ميادين اصلي و اصيل تهران در طرح آرام سازي نماهاي شهري قرار گرفته اند تا علاوه بر مناسب سازي چهره كهن و اصيل تهران، معابر و خيابان ها هم بازسازي شوند
از خيابان يا كوچه ها كه مي گذريم، كمتر اتفاق افتاده تا به تابلوها و كاغذهايي كه گاهي به در و ديوار چسبانده شده توجه كنيم، مگر اينكه تبليغي جلب توجه كند. شايد تهران علاوه بر كاهش آلودگي هوا،  حذف ماشين هاي اضافي و ده ها ناهنجاري ديگر، به نمادهايي نياز دارد تا گاهي با ديدن آنها خيابان لاله زار و دروازه هاي قديمي در ذهنمان تصوير شود.
گاهي خاطره اي را در ذهنمان زنده كند يا تاريخ از ياد رفته پايتخت را به يادمان بياورد. گاهي هم هنگام عبور از پياده رو به خاطر برخورد با يك مانع كه درست وسط راهمان قرار گرفته يا افتادن در چاله بارها بارها عصباني شده ايم، شايد نبايد از ياد برد كه زندگي در يك كلانشهر نيازمند آرام سازي فضاي پيراموني است كه هر روز با آن در تقابل هستيم؛ آرام سازي كه مي تواند بار هويتي هم داشته باشد.
در بهترين حالت و با بهسازي فضاهاي شهري، كفسازي، نصب تابلوها و بيلبورهايي كه به سيماي شهر رنگ و لعاب بهتري مي بخشد، مي توان به اين آرام سازي كمك كرد. سازمان زيباسازي شهر تهران، به عنوان متولي اصلي، در صدر اجراي اين كار قرار مي گيرد. در ساده ترين تعريف نقش اين سازمان چهر ه آرايي پايتخت است تا زيبايي را كه پشت دود و ترافيك و آلودگي هاي صوتي و بصري گمشده است، به آدم هايي كه روزانه با شتاب از ميان آنها مي گذرند، نشان دهد.
طرح آرام سازي شهر تهران چند ماهي است كه توسط اين سازمان مورد بررسي قرار گرفته است و 30 ميدان از ميادين اصلي و اصيل تهران در اين طرح قرار گرفته اند تا علاوه بر مناسب سازي چهره كهن و اصيل تهران، معابر و خيابان ها بازسازي شوند.
«نصب نمادهاي سمبليك در ميدان هاي شهر تهران» ساده ترين جمله اي است كه مهندس ابوالقاسم وحدتي براي طرح آرام سازي بيان مي كند و معتقد است از طريق اين سمبل ها مي توان هويت از دست رفته تهران را به آن بازگرداند.
دروازه قزوين، سمبلي از تهران قديم
انتخاب دروازه هاي تهران براي اجراي طرح آرام سازي، گزينه مناسبي است. دروازه ها علاوه بر حمل بار زيادي از هويت تاريخي تهران، امروزه به عنوان مراكز اصلي و كليدي شهر به حساب مي آيند.
سازمان زيبا سازي شهر تهران در نخستين طرح خود، دروازه قزوين را در دستور كار خود قرار داده است. هر چند طرح آرام سازي تازه روي كاغذها و نقشه  هاي اين سازمان شكل گرفته است، اما مهندس ياوري، معاونت طرح و برنامه  سازمان زيبا سازي اميدوار است با موافقت شهر دار تهران بتواند اين طرح را اجرا كند.
مهندس ياوري كه به نقش مناطق 22 گانه شهرداري تهران در اجراي اين طرح تاكيد دارد، در توضيح بيشتر طرح مي گويد: طرح آرام سازي شهر تهران در مورد مباحث ترافيكي اختياراتي ندارد و در حيطه وظايف سازمان زيبا سازي به كفسازي و بهسازي معابر و نصب مبلمان شهري خواهد پرداخت.
او كه بيش از هر چيز به ميدان قزوين به عنوان موضوعي كه طراحي هاي آن به پايان رسيده است، توجه دارد مي گويد: پس از اعلام به شهرداري منطقه 11 در مورد طراحي ميدان و دروازه قزوين، تمام جوانب كه شامل كف سازي معابر، بهسازي فضاهاي اطراف و خود ميدان قزوين مي شود، جزيره و وسط ميدان بازسازي خواهد شد.
در طرح آرام سازي و بهسازي توجه به ميادين كافي نيست، بلكه زير پل هايي مانند پل چوبي يا پل حافظ هم ساماندهي مي شوند
توجه به بحث هويتي اين ميادين موضوعي است كه مهندس ياوري به آن اشاره مي كند: «علاوه بر تمام اين كارها، نمادي از دروازه قزوين قديم نيز در ميدان نصب خواهد شد كه بار هويتي اين ميادين بر شانه هاي آن است.»
ابوالقاسم وحدتي، مدير عامل سازمان زيباسازي شهر تهران در اين مورد گفت: در راستاي اجراي طرح نصب يادمان در ميدان هاي سطح شهر تهران، سمبلي از دروازه قزوين در محل ميدان قزوين نصب مي شود.
يادمان ها در 30 ميدان تهران نصب خواهد شد و مهندس وحدتي معتقد است اين يادمان ها بر حسب نام يا هويتي كه هر ميدان دارد، به صورت مجسمه، تنديس يا حجم هاي متفاوتي در سطح ميادين شهر تهران نصب مي شود و در كنار آن براي هر ميدان آبنمايي نيز طراحي و ساخته مي شود.
وي در مورد نحوه اجراي اين طرح ها مي گويد: طرح هايي را كه براي ميدان هاي شهر تهران تهيه كرديم، در مرحله اوليه طراحي يا در مرحله انعقاد قرارداد است تا به صورت مشاركتي با خود مناطق 22 گانه به اجرا در آيند.
پل ها كنار ميادين
آرام سازي تنها مربوط به ميادين و خيابان هاي منتهي به آنها نيست، بلكه حتي كوچه، كوي و بويژه پل هايي را كه در روي شهر گذاشته اند شامل مي شود، از همين روي سازمان زيباسازي شهر تهران در كنار نصب يادمان ها و آرام سازي ميادين تهران، پل ها را نيز در دستور كار خود قرار داده است.
مهندس ياوري، معاونت طرح و برنامه اين سازمان به آرام سازي پل حافظ اشاره كرده و مي  گويد: علاوه بر 30 ميدان اصلي تهران، پل ها نيز در اين طرح قرار گرفته اند تا اطراف و زير آن بهسازي شود.
به گفته ابوالقاسم وحدتي اصل در طرح آرام سازي و بهسازي توجه به ميادين كافي نيست، بلكه زير پل هايي مانند پل چوبي يا پل حافظ هم ساماندهي مي شوند.
به نظر مي رسد شهروندان و پايتخت نشينان مي توانند اميدوار باشند تا فضاهايي كه هر روز با شتاب از آن مي گذرند با اين طرح جاي لحظه اي درنگ را براي آنها بگذارد.

جهانشهر
شوراي شهر ليورپول و معضل آدامس
نصف مردم انگليس آدامس مي جوند و نصف ديگر هم كساني را كه آدامس جويده شده را در سطح خيابان پراكنده مي كنند، لعنت مي فرستند. مسئولان شهر ليورپول تصميم گرفته اند تا با افزايش ماليات بر توليدكنندگان و واردكنندگان آدامس، با معضل آدامس جويده شده در خيابان مقابله كنند. مايك استوري، رئيس شوراي شهر ليورپول با اشاره به افزايش يك پنسي ماليات بر هر بسته آدامس، معتقد است: «اگر ساير شهرهاي بريتانيا چنين مقرراتي وضع كنند، شانس اينكه مجلس اين كشور آن را تبديل به قانون كند، افزايش مي يابد.»
معضل آدامس، مسئولان شهري انگليس را ناچار ساخت تا اوايل اسفند سال گذشته در همايشي به چاره جويي براي آن بپردازند. بر اساس لايحه «محله و محيط زيست تميزتر» كه در حال حاضر در مجلس عوام انگليس در حال بررسي است، آدامش جويده شده در زمره زباله به شمار مي رود. اين قانون راه را براي صدور جريمه افرادي كه آدامس خود را بر سطح خيابان مي اندازند، هموار مي سازد. اين قانون همچنين فشار شوراهاي محلي را براي تميز كردن خيابان ها از آدامس افزايش مي دهد. پاك كردن آدامس جويده شده از سطح خيابان مشكل است و روش هاي معمول همچون استفاده از اسپري شيميايي، فريز كردن و دستگاه هاي فشار آب داغ، سبب ايجاد عوارض ناخواسته بر پوشش خيابان ها مي شود.

از شهر
001059.jpg
باز هم از جهان نما
شهردار وارگاس در ونزوئلا، ساخت جهان نما در حريم يك اثر ثبت شده در فهرست يونسكو را در ميدان نقش جهان، سياستي در تقابل با حفظ ميراث جهاني مي داند و مي گويد: مردم جهان هرگز اجازه نمي دهند يك اثر جهاني قرباني منافع اقتصادي شهري شود.
«الكسنر تولدو» با بيان اينكه در همه شهرهاي تاريخي مسئولان و مديران شهري سعي دارند مانع از ساخت بناهاي جديد در حريم بافت هاي تاريخي شوند، گفت: در بسياري از شهرها پيش از آنكه اعتراضي از يونسكو براي حمايت از يك اثر ثبت شده آغاز شود، اين مردم هستند كه از آثار تاريخي خود حمايت كرده و با مقاومت در برابر طرح هاي عمراني، اجازه تخريب هويت تاريخي شهرهاي خود را نمي دهند.
چنانچه تولدو مي گويد: در شهرهاي ونزوئلا بخشي براي مديريت بافت هاي تاريخي وجود دارد كه اين امر موجب حفاظت مطلوب بافت هاي تاريخي در جريان اجراي پروژه هاي عمراني مي شود.
001074.jpg
كاهش دي اكسيد كربن با اعمال قانون
اجباري كردن قوانين مبحث 19 مقررات ملي ساختمان و اجراي آن در ساختمان ها از انتشار و ورود سالانه 572 هزار تن گاز دي اكسيد كربن در هوا جلوگيري مي كند.
بررسي هاي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور نشان مي دهد، عايقكاري ديوارهاي خارجي ساختمان، نصب پنجره هاي دوجداره با قاب هاي استاندارد، عايقكاري سيستم شوفاژخانه، نصب شير ترموستاتيك روي رادياتور و نصب سيستم هاي كنترل مركزي هوشمند در موتورخانه ساختمان از مواردي است كه اجراي آن در ساختمان هاي ايران مي تواند از مصرف سالانه 6/1 ميليون بشكه معادل نفت خام جلوگيري كند. به موجب برنامه تدوين شده از سوي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان از سال 83 اجباري شده است. اجبار اجراي اين طرح تا سال 1393 ادامه خواهد يافت.

شهر آرا
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |