چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۹
سينماگر جنگ
ابراهيم حاتمي كيا در شرايطي از سوي مردم چنين لقبي گرفته كه در آرامش مشغول تدوين تازه ترين فيلمش است
001110.jpg
عكس: گلاره كيازند
دريك نظرسنجي ابراهيم حاتمي كيا توانست با داشتن 4 فيلم در ميان آثار برگزيده عنوان محبوب ترين فيلمساز سينماي جنگ را از آن خود كند
مهدي طاهباز
امسال قرار است در دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس۱۰ اثر برگزيده كه در نظرسنجي از مردم، دانشگاهيان و نيروهاي مسلح انتخاب شده اند، به نمايش درآيند.
در اين نظرسنجي نسبتا گسترده ابراهيم حاتمي كيا توانست با داشتن 4 فيلم در ميان آثار برگزيده، عنوان محبوب ترين فيلمساز سينماي جنگ را از آن خود كند. پس از حاتمي كيا، احمدرضا درويش و رسول ملاقلي پور با دو فيلم و كمال تبريزي و عبدالحسن برزيده با يك فيلم در رده هاي بعدي قرار گرفته اند.
۱۰ فيلم برگزيده مردمي به ترتيب آرا عبارتند از: از كرخه تا راين (ابراهيم حاتمي كيا)، آژانس شيشه اي (حاتمي كيا)، ليلي با من است (كمال تبريزي) هيوا (رسول ملاقلي پور)، بوي پيراهن يوسف (حاتمي كيا)، سفر به چزابه (ملاقلي پور)، ديده بان (حاتمي كيا)، كيميا (احمدرضا درويش)، دكل (عبدالحسين برزيده) و سرزمين خورشيد (درويش).
نحوه انتخاب آثار
نظرسنجي صورت گرفته براي انتخاب آثار برگزيده سينماي دفاع مقدس از ديدگاه مردم در 3 سطح تماشاگران سينما، دانشگاهيان، فرهيختگان هنري و غير هنري و نيز نيروهاي مسلح فعال در عرصه فرهنگ و هنر انجام شده است. اين نظرسنجي در آستانه بيست و پنجمين سال آغاز دفاع مقدس و توسط دبيرخانه دائمي و ستاد برگزاري دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس از بهمن ماه سال 83 تا اواخر فروردين 84 صورت گرفته است.نحوه نظرسنجي اينگونه بوده كه در زمان برگزاري جشنواره فيلم فجر و در سينماهاي فلسطين، پايتخت، آفريقا، كريستال و بهمن فرمهايي به تماشاگران ارائه شده و از آنها در مورد 10 فيلم برتر سينماي جنگ سوال شده است. در دانشگاه ها نيز افراد متخصص نظرسنجي، فرمها را در اختيار دانشگاهيان قرار داده و پس از تكميل، آنها را جمع آوري كرده و به صندوق آرا برگردانده اند. آخرين مرحله نظرسنجي نيز در بين نيروهاي مسلح صورت گرفته است.
در پايان نظرسنجي ها تيم شمارش آرا با بررسي بيش از 10 هزار فرم پر شده، اسامي 10 فيلم برتر منتخب مردم را اعلام كرده اند.
حدود 60 درصد آراي حاصله مربوط به آقايان و 40 درصد مربوط به بانوان بوده است.
از نظر سطح تحصيلات نيز 50 درصد راي دهندگان داراي مدرك كارشناسي و 50 درصد داراي مدرك كارشناسي ارشد و بالاتر بوده اند. در جريان برگزاري جشنواره دهم، اين فيلم هاي برگزيده به نمايش درخواهند آمد و از سازندگان آنها تقدير خواهد شد.
حاتمي كيا محبوب ترين جنگي ساز ايران
ابراهيم حاتمي كيا، از جمله فيلمسازاني است كه اكثر آثارش هم داراي مقبوليت خاص بوده اند و هم عام. بيشتر فيلم هاي او در عين حال كه با نظر مساعد منتقدان روبه رو شده اند، در اكران عمومي هم با استقبال تماشاگران همراه بوده اند.
ابراهيم حاتمي كيا متولد مهرماه سال 1340 در تهران است. او در دوران جنگ در جبهه ها حضور يافت و فيلمسازي را درآن فضا تجربه كرد. حاصل كار حاتمي كيا در سالهاي ابتدايي جنگ ساخت فيلم هاي كوتاه «تربت»، «صراط» و «طوق سرخ» است.او سال 64 اولين فيلم بلند خود را با نام «هويت» و با تهيه كنندگي شبكه دوم سيما جلوي دوربين برد. «ديده بان» و «مهاجر» فيلم هاي بعدي حاتمي كيا بودند كه به ترتيب در سالهاي 67 و 68 ساخته شدند. به عقيده بسياري اين دو فيلم حاتمي كيا منعكس كننده واقعي ترين و تاثيرگذارترين تصاوير دفاع مقدس ايران روي پرده سينما هستند.
حاتمي كيا «وصل نيكان» را چند سال پس از پايان جنگ جلوي دوربين برد. «وصل نيكان» به اندازه دو فيلم قبلي حاتمي كيا موردتوجه واقع نشد و نتوانست نگاه ها را به خود منعطف كند. اين فيلم از معدود آثاري است كه به حمله هوايي عراق به تهران و مساله بمباران به طور مستقيم مي پردازد.
حاتمي كيا، يك سال پس از وصل نيكان يكي از متفاوت ترين فيلم هاي سينمايي دفاع مقدس را جلوي دوربين برد. او براي ساخت فيلم جديدش «از كرخه تا راين» به آلمان رفت و تاثيرات حمله شيميايي عراق به شهرهاي ايران را در قالب يك ملودرام تماشاگرپسند به تصوير كشيد.
نمايش اين فيلم با واكنش هاي متفاوتي در ايران روبه رو شد. عده اي جسارت و توان حاتمي كيا در روايت صحنه هاي تاثيرگذار و حتي تكان دهنده «از كرخه تا راين» را ستودند و برخي نيز او را به علت زير پا گذاشتن برخي خط قرمزها مورد سرزنش قرار دادند.
به هر حال «از كرخه تا راين» توانست با اقبال گسترده عمومي مواجه شود و در زمره پرفروش ترين فيلم هاي سال 71 قرار بگيرد. مقبوليت اين فيلم در ميان سينمادوستان به حدي است كه حتي پس از گذشت حدود 15 سال از ساخته شدنش باز هم از سوي مردم به عنوان بهترين فيلم دفاع مقدس شناخته مي شود.
حاتمي كيا پس از «از كرخه تا راين» با يك تغيير مسير و چرخش 180 درجه اي، دوربينش را به بوسني برد و به روايت ماجرايي عاشقانه در ميانه هاي جنگ صربستان پرداخت.«خاكستر سبز» هنوز هم فيلمي متفاوت در كارنامه حاتمي كيا محسوب مي شود. اين فيلم به دليل رويكرد تازه حاتمي كيا در زمان نمايشش چندان مورد توجه عموم قرار نگرفت، اما با گذشت زمان ارزش هاي خاكستر سبز رفته رفته نمايان شد و نظرات مثبت بسياري را به سوي خود جلب كرد.«بوي پيراهن يوسف» و «برج مينو» فيلم هاي بعدي حاتمي كيا بودند كه با فاصله زماني كوتاهي نسبت به هم در سال 73 جلوي دوربين رفتند.اين آثار موافقان و مخالفان خاص خود را داشتند و در زمان اكران با توفيق نسبي روبه رو شدند؛ دو فيلمي كه در فضاي مختلف يكي كاملا فضاي ذهني و متفاوتي را خلق مي كرد و ديگري ملودرامي اشك انگيز بود. در اين ميان فيلم دوم يعني «بوي پيراهن يوسف» طي سالهاي پس از اكران عمومي اش توانست با پخش از شبكه هاي تلويزيوني مورد توجه علاقه مندان قرار بگيرد. حاتمي كيا در سال 76، مهمترين و پرمخاطب ترين فيلم كارنامه سينمايي اش را جلوي دوربين برد. «آژانس شيشه اي» ميان عام و خاص مقبول واقع شد و در اكران عمومي بسيار موفق عمل كرد هرچند نظرات كاملا متناقضي را از سوي گروه هاي مختلف فكري و سياسي به همراه داشت. حاتمي كيا پس از موفقيت اين فيلم براي دومين مرتبه دست به تجربه اي غير متعارف زد. او تنها با حضور 3 بازيگر در لوكيشني غير متعارف فيلم جديدش «روبان قرمز» را كارگرداني كرد؛ فيلمي در همان فضاي ذهني برج مينو. «روبان قرمز» فيلمي استعاري و چند لايه بود كه به اعتقادعده اي قدرت كارگرداني و فضاسازي حاتمي كيا را به رخ مي كشيد.
دوران تازه
اما جنجالي ترين فيلم حاتمي كيا تا آن زمان در سال 79 ساخته شد. او با ساخت «موج مرده» وارد حاشيه اي ناخواسته شد كه در نهايت به جرح و تعديل فيلمش انجاميد.پس از اينكه تهيه كننده «موج مرده» از نمايش اين فيلم در جشنواره فجر جلوگيري كرد، حاتمي كيا تكه هاي سانسور شده فيلمش را به سينماي مطبوعات برد و طي سخناني صريح اعلام كرد كه ديگر فيلم جنگي نخواهد ساخت. عهدي سخت درباره موضوعي كه در اين سالها اعتبار حاتمي كيا را سبب شده است. حاتمي كيا فيلم بعدي اش را سال 80 جلوي دوربين برد. «ارتفاع پست» بر اساس ماجراي واقعي يك هواپيما دزدي و گروگانگيري ساخته شد و توانست در اكران عمومي به موفقيت دست يابد.او همزمان با ارتفاع پست كار ساخت اولين مجموعه تلويزيوني اش با نام «خاك سرخ» را براي شبكه اول سيما آغاز كرد. «خاك سرخ» آنگونه كه بايد نتوانست انتظاراتي را كه از حاتمي كيا مي رفت برآورده سازد و علاقه مندان به سينماي او را راضي كند، اما به هر حال به عنوان كاري از حاتمي كيا بينندگان خاص خود را داشت.
سيزدهمين فيلم بلند حاتمي كيا اواخر سال 82 كليد خورد. «به رنگ ارغوان» فيلمي اجتماعي با پس زمينه اي سياسي بود كه به دلايلي نتوانست فرصت نمايش پيدا كند. اين فيلم چندروز مانده به آغاز جشنواره فجر به علت فشارهاي موجود به درخواست خود حاتمي كيا و تهيه كننده اثر از ليست برنامه هاي جشنواره خارج شد و وضعيتش تا زماني نامعلوم نامشخص ماند.
حاتمي كيا چند ماه پيش كار ساخت چهاردهمين فيلم بلند خود را آغاز كرد.
با اينكه او اعلام كرده بود ديگر در فيلم هايش به سراغ مضامين جنگي و مربوط به دفاع مقدس نخواهد رفت، اما در فيلم جديدش «به نام پدر» به مسائل يك سردار جنگ در ارتباط با دخترش پرداخته است . او اين روزها فارغ از وضعيت نامعلوم «به رنگ ارغوان» مشغول تدوين چهاردهمين فيلم بلند خود است و مشخص نيست چه زماني يكي از آن عكس العمل هاي تند هميشگي را در قبال وضع فيلم «به رنگ ارغوان» انجام خواهد داد. حاتمي كيا آرام تر از هر زمان ديگري به كار خود ادامه مي دهد.

معاون وظيفه عمومي ناجا و سربازان وظيفه
فعلا مدت خدمت سربازي كم نمي شود
001137.jpg
سردار بهمن كارگر، معاون وظيفه عمومي ناجا را بسياري از پسراني كه به سربازي مي روند، نمي شناسند. گرچه او خود در اين مسئله تصميم گير نيست و تنها مجري برنامه هاي كلان درخصوص خدمت سربازي است. كارگر از سال 81 به اين سمت منصوب شده است. سردار كارگر در آخرين اظهارنظرش با طرح كاهش 4 ماهه خدمت سربازي براي افراد متاهل كه در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده، مخالفت كرد.
به گفته وي برخي صحبت هاي مطرح شده از سوي مجلس و سازمان ملي جوانان، ارائه طرح هايي است كه اجراي آنها مشخص نيست و نه تنها به جوانان كمك نمي كند، بلكه موجب انحراف آنها نيز مي شود. او خريد خدمت سربازي را براي آينده هم متصور ندانست. چندي پيش سردار قاليباف، فرمانده سابق نيروي انتظامي از فروش سربازي با عنوان شرف فروشي ياد كرده بود، اما خود او هم در برنامه صندلي داغ در شبكه دوم سيما سربازي را آنچنان كه برخي مي گويند وسيله اي براي مرد شدن جوانان ندانست.
در همان حال كه سردار كارگر، ستاد كل نيروهاي مسلح و معاونت وظيفه عمومي ناجا را تنها مراجع تصميم گيري درخصوص سربازي اعلام كرده است، رحيم عبادي، رئيس سازمان ملي جوانان از ضرورت تغييرات در قانون نظام وظيفه و استفاده بهينه از ايام خدمت سخن مي گويد.
او اعلام كرد 66 درصد جوانان مخالف زمان طولاني خدمت سربازي هستند. عبادي آمار جالبي در اين خصوص منتشر كرده است. او گفته 6/61 درصد جوانان مخالف حذف خدمت سربازي هستند، 48 درصد معتقدند مدت طولاني سربازي آنها را دچار مشكلات عاطفي مي كند و 73 درصد هم معتقدند سربازي آنها را آماده پذيرش مسئوليت هاي بزرگ در آينده مي كند.
چند سال فروش خدمت سربازي، جوانان را به اصطلاح قديمي ها دوهوايي كرد و البته انتقادات فراواني را در ميان اقشار متوسط و رو به پايين جامعه برانگيخت، اما با آغاز دوران فرماندهي قاليباف اين روند متوقف شد. با اين حال سربازي همچنان بحث روز است و هنوز هم آنها كه تيتر روزنامه ها را در سرچهارراه ها فرياد مي زنند، بيش از هر چيز با اين تيتر فروش روزانه شان را تضمين مي كنند.

يادداشت
فيلمسازان دفاع مقدس و جشنواره
امسال برگزاري دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس به مناسبت بيستمين سالگرد آغاز جنگ تحميلي با برنامه هاي ويژه اي همراه خواهد بود. فيلم هاي سينمايي، تلويزيوني، كوتاه، مستند، ويدئويي، نماآهنگ و ديگر آثار در جشنواره دهم دفاع مقدس به رقابت خواهند پرداخت.
جشنواره دهم، به منظور انعكاس رويدادهاي هشت سال دفاع مقدس از منظر سينما، از سوم لغايت هفتم خردادماه سال جاري همزمان در تهران و خرمشهر برگزار مي شود.بخش بين الملل جشنواره دهم فيلم دفاع مقدس با عنوان "چشم انداز سينماي پايداري"، براي بار نخست برگزار مي شود و تاكنون نيز 30 كشور متقاضي شركت در اين بخش شده اند.
از نكات قابل توجه جشنواره امسال اينكه فقط آثاري كه پس از آذرماه سال 81 توليد شده اند، مي توانند در بخش مسابقه و ديگر بخش هاي جشنواره دهم شركت كنند. نشست آسيب شناسي سينماي دفاع مقدس در بخش ويژه و ربع قرن فيلم دفاع مقدس در قالب تجليل از 10 نفر برگزيده سينماي دفاع مقدس و 25 نفر از دست اندركاران اين سينما، از ديگر برنامه هاي جنبي جشنواره دهم است. نمايش آثار مستندسازان راهيان نور در بخش جنبي و آثار برگزيده داستاني، مستند و نماآهنگ، با موضوع آزادي خرمشهر به همراه نمايش 25 فيلم برگزيده مستند و 10 اثر سينمايي برجسته جنگ از ديگر برنامه هاي بخش نمايش ويژه اين جشنواره است و نيز بررسي تاريخ شكوهمند دفاع و حماسه ملت بزرگ ايران از طريق خاطرات و نظرسنجي مردم در اين جشنواره انجام خواهد شد.
تاكنون حدود 250 اثر به ستاد برگزاري دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس ارسال شده است.
آثار ارسالي به جشنواره شامل فيلم هاي سينمايي، مستند، سريال، سينمايي - تلويزيوني، فيلم هاي كوتاه و كليپ است.بخش مسابقه شامل فيلم هاي بلند 35م.م داستاني، فيلم هاي كوتاه، كليپ 35، 16 م.م و ويديوئي، سريال ها و فيلم هاي سينمايي تلويزيوني، فيلم هاي مستند 35 و 16 م.م ويديوئي است.
هيات داوران در بخش هاي مختلف مسابقه نامزدهاي بهترين فيلم،  كارگرداني، فيلمنامه، فيلمبرداري، تدوين، صحنه آرايي، موسيقي متن، چهره پردازي، صداگذاري و صدابرداري، جلوه هاي ويژه، بازيگر نقش اول مرد و بازيگر نقش اول زن را انتخاب خواهند كرد.
در بخش مسابقه فيلم هاي نيمه بلند، كوتاه و كليپ نيز بهترين فيلم، كارگرداني،  فيلمنامه و كليپ برگزيده مي شود.تاكنون، 22 فيلم بلند داستاني، با محوريت دفاع مقدس، در ميان آثار ارسالي به دبيرخانه دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس، به بخش مسابقه راه يافته اند.
در بخش مسابقه آثاري چون اشك سرما و شكوفه هاي سنگي (عزيزالله حميدنژاد)، قناري (جواد اردكاني)، خداحافظ رفيق (بهزاد بهزادپور)، مرزي براي زندگي (رضا اعظميان)، تنهايي باد (وحيد موسائيان)، كنار رودخانه (عليرضا اميني)، مزرعه پدري (رسول ملاقلي پور)، زخم زيتون (محمدرضا آهنج)، وعده ديدار (جمال شورجه)، آغاز دوم (مهشيد افشارزاده)، هيام (محمد درمنش)، ياد و يادگار (مصطفي رزاق كريمي و فرهاد ورهام)، آسماني (بهرام صادقي مزيدي)، غاز وحشي (محمدرضا ثاني)، ديوانه اي از قفس پريد (احمدرضا معتمدي)، روايت دوگانه (عبدالحسين برزيده و پرويز شيخ طادي)، جنگ كودكانه (ابوالقاسم طالبي)، دوئل (احمدرضا درويش)، طبل بزرگ زير پاي چپ (كاظم معصومي)، تارا و تب توت فرنگي (سعيد سهيلي) و گيلانه (رخشان بني اعتماد و محسن عبدالوهاب) به رقابت با يكديگر خواهند پرداخت. ضمنا احتمالا سه فيلم ديگر به اين تعداد اضافه خواهند شد.
اما بخش بين الملل دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس نيز با عنوان "چشم انداز سينماي پايداري" برگزارخواهد شد. تاكنون 30 كشور متقاضي حضور در اين رويداد هنري شده اند. همچنين فيلمسازان و تهيه كنندگان كشورهاي اسلامي همچون عراق، فلسطين و لبنان در دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس حضور خواهند داشت. در بخش بين الملل جشنواره امسال آثار بلند، كوتاه داستاني، مستند و نماآهنگ (كليپ) به نمايش گذاشته مي شود.اما اگر به خاطرداشته باشيد در هفدهمين جشنواره فيلم فجر به مناسبت بيستمين سال سينماي پس از انقلاب بهترين فيلم هاي ايراني ساخته شده طي اين سالها در ژانرهاي مختلف برگزيده شدند. سينماي دفاع مقدس نيز در اين ميان سهم ويژه اي داشت. فيلم هاي متعلق به اين گونه سينمايي در دو بخش دفاع مقدس در اجتماع و دفاع مقدس در جنگ مورد ارزيابي قرار گرفتند. گزينش اين آثار توسط خانه سينما انجام شد. هيات مديره خانه سينما از چند كانون و انجمن صنفي سينماگران خواست تا براي شركت در كميته انتخاب، نمايندگاني را معرفي كنند. در نهايت نمايندگاني از اتحاديه تهيه كنندگان، كانون كارگردانان، كانون فيلمنامه نويسان و نيز انجمن نويسندگان و منتقدان سينمايي با تماشاي بيش از 700 فيلم ايراني در هر ژانر چند فيلم را انتخاب كرده و به يكي از آنها به عنوان فيلم برتر جايزه دادند.
در زمينه آثار سينماي دفاع مقدس در اجتماع فيلم هاي ازكرخه تا راين و بوي پيراهن يوسف (ابراهيم حاتمي كيا)، دندان مار(مسعود كيميايي)، كيميا(احمدرضا درويش) و آباداني ها (كيانوش عياري) انتخاب شدند كه در نهايت جايزه بهترين فيلم سينماي دفاع مقدس در اجتماع به ازكرخه تا راين تعلق گرفت.
در زمينه آثار سينماي دفاع مقدس درجنگ نيز فيلم هاي نجات يافتگان (رسول ملاقلي پور)، ديده بان و مهاجر (ابراهيم حاتمي كيا)، هور در آتش(عزيزالله حميدنژاد) و ليلي با من است (كمال تبريزي) به عنوان آثار برتر انتخاب شدند كه در نهايت نجات يافتگان بهترين فيلم سينماي دفاع مقدس در جنگ شناخته شد. ضمنا فيلم آژانس شيشه اي ساخته ابراهيم حاتمي كيا هم عنوان بهترين فيلم سياسي پس از انقلاب را از آن خود كرد.

پيشخوان
001152.jpg
ساندي تايمز
حملات تروريستي عليه تروريست هاي مصري، بالاترين تيتر صفحه اول روزنامه آمريكايي ساندي تايمز است. در اثر اين حملات چندين مسافر خارجي كشته و مجروح شدند و شاهدان عيني معتقدند دو زن تيرانداز عامل حمله بوده اند. برخي كارشناسان، دستگاه جاسوسي صهيونيست ها را به توطئه چيني از اين طريق براي نابودي صنعت جهانگردي سرزمين اهرام متهم مي كنند.
001131.jpg
جاكارتاپست ساندي
روزنامه اندونزيايي جاكارتاپست ساندي هم بار ديگر از يك رسوايي مالي ديگر در مورد برداشت هاي غيرقانوني دولت از حساب هاي مالياتي پرده برداشت. تاكنون افشاگري هايي از اين دست موجب سقوط چندين و چند دولت در اندونزي شده و اينگونه كه به نظر مي رسد عمر اين يكي هم چندان به دنيا نيست.
001128.jpg
هندوستان تايمز
روزنامه انگليسي زبان و پرخواننده هندوستان تايمز هم به حماسه آفريني هاي نابغه هاي نرم افزاري اش در بخش فوتوشاپ پرداخته است. همانگونه كه مستحضريد اكنون مدتهاست صنعت نرم افزار هند تبديل به يكي از دو قطب جهان در بخش خود شده و حتي صاحب صادراتي به قطب ديگر نرم افزار جهان يعني ايالات متحده است. با اين وصف نزديك شدن فوتوشاپ در هندوستان خيلي هم عجيب نيست.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |