خداحافظي با پيكان
ايران پس از ساليان بسيار با پيكان خداحافظي مي كند و از خط توليد ايران خودرو خارج مي شود.
جشن توسعه و تكامل صنعت خودرو فردا برگزار مي شود تا خط توليد خودرو در ايران، پيكان را به خاطره بدل كند و با دستيابي به تكنولوژي هاي جديدتر مگان، ريو و ... را به بازار عرضه كند.
عرضه محصولات جديد در بازار سبب مي شود تا زمينه رقابت كارخانه هاي خودروسازي افزايش يابد، بويژه كه توليد خودروي ال ۹۰ اين زمينه را گسترش خواهد داد.
با توجه به اينكه در حال حاضر ايران خودرو در زمينه توليد ال ۹۰ تلاش هاي بسياري كرده است، اين فعاليت خواهد توانست ايران خودرو را در عرصه رقابت با ايران خودرو به پيش ببرد.
افزايش توليد بوقلمون
۲۰ واحد پرورش بوقلمون در كشور با ظرفيت 85 هزار قطعه در حال حاضر فعاليت دارد.
پرورش بوقلمون از گذشته هاي دور به صورت سنتي بوده و هم اكنون 7/1 ميليون قطعه بوقلمون بومي در كشور وجود دارد كه سالانه 10 هزار تن گوشت توليد مي كنند.
پرورش بوقلمون به روش صنعتي كه از سال 1380 شروع شده تا پايان برنامه چهارم توليد گوشت بوقلمون به 100 هزار تن خواهد رسيد.
تاكنون مجوز 145 واحد پرورش بوقلمون صادر شده است كه در صورت راه اندازي به ظرفيت توليد 175 هزار قطعه در سال خواهد رسيد.
سرانه مصرف گوشت بوقلمون در كشور 200 گرم است و قرار است تا پايان برنامه چهارم به 4/1 كيلوگرم افزايش يابد، در حالي كه ميانگين سرانه مصرف دنيا 3 تا 4 كيلوگرم است.
مقياس پايين توليد، عدم وجود كشتارگاه صنعتي و رعايت نكردن استاندارد غذايي باعث افزايش هزينه هاي توليد شده است.
براي كاهش هزينه توليد بوقلمون در نظر است ضريب تبديل دان به گوشت از 7/3 به 7/2 كاهش يابد.