شرايط مجازي براي مسابقات سرعت
|
|
اين روزها با انتشار خبر تقلب تيم بار هوندا در مسابقات فرمول يك و محروميت آنها از دو مرحله از مسابقات، خبرهاي اين تيم نقل محافل ورزشي و غيرورزشي دنيا است، اما بد نيست بدانيد كه ماشين مسابقه اي بارهوندا و به طور كلي ماشين هاي مسابقه اي فرمول يك پيش از مسابقات چه مراحلي را پشت سر مي گذارند. ماشيني كه در روز مسابقه روي پيست حاضر مي شود پيش از آن دقيقا و به تعبير بهتر اينچ به اينچ تست مي شود. اين گفته را «مكس والش» سر مهندس تيم نرم افزاري بارهوندا -كه تيمش خودرو را به صورت كامپيوتري مدلسازي كرده و در پيست ها مجازي آن را تست مي كند - هم تاييد مي كند. او عقيده دارد شبيه سازي خودروها پيش از مسابقات بزودي در تمام تيم ها فراگير خواهد شد و نتايج موثري به بار خواهد آورد. يكي از اولين كارها براي شبيه سازي، اندازه گيري دقيق ماشين ها و كنترل تمام اجزاي آن است تا به ويژگي هاي مكانيك و عملكرد آنها در شرايط سخت پي ببريم. پس از هر مسابقه تمام اطلاعات جمع آوري شده در مورد خودرو و نحوه عملكرد اجزاي آن به طرح و روند آزمايش منتقل مي شود. اين كار بدان خاطر انجام مي شود كه عملكرد خودرو در پيست هاي مجازي دقيقا مانند خودروهاي واقعي باشد.
والش در اين مورد مي گويد:«ماشين ها را بدون آنكه تست كنيم، آزمايش مي كنيم و چون مي توانيم آنها را به صورت رياضي به صورت مدل بسازيم، مي توانيم آنها را به صورت فرضي هم مدل كنيم.»
با اين كار آنها مي توانند به نتايجي دست يابند كه كمترين هزينه اي را براي آن متحمل شده اند مثلا مي توانند به مدل فرضي خود يك لبه ايروديناميك اضافه كنند و تاثير آن را مورد مطالعه قرار دهند.
يكي از ويژگي ها و به تعبيري نقايص اين طرح، راندن آنها توسط كامپيوتر است. چون كامپيوترها بسيار بهتر از انسان ها رانندگي مي كنند و امكان رانندگي با ماشين هايي را دارند كه در دسترس انسان ها نيست، به همين خاطر آنها ماشيني را مدل مي كنند كه رانندگي كامپيوتر با آنها نزديك ترين حالت را به ماشين هاي مسابقه اي مورد استفاده توسط راننده هاي حقيقي داشته باشد. در انگليس، يك تيم 400 نفره، ماشين را طراحي كرده و آن را براي مسابقات آماده مي كنند و از آنجا كه هر فصل فقط 19 هفته به طول مي كشد، كار شبيه سازي آن هم بايد سريعا انجام شود.
يكي از وجوه ساختار ماشين كه هميشه زير ذره بين مسئولان برگزاري مسابقات است مسئله وزن آن است. آقاي والش در اين مورد مي گويد:«قوانين اين مسئله را به خوبي مشخص مي كنند و بسيار محكم هستند. با اين حال در اين مورد جاي زيادي براي مانور است، چون قوانين صريحا نمي گويند كه ميزان پخش وزن در جلو و عقب بايد 50۵۰، باشد و اين پارامتري است كه ما حول آن فعاليت هاي زيادي انجام مي دهيم. ماشين در خود وزنه هاي تعادل زيادي دارد و ما مي توانيم با كار كردن روي آنها به بهترين حالت توزيع نيروي جلو و عقب برسيم.»
نتيجه آزمايش ها و رانندگي هاي شبيه سازي شده مي تواند تيم را به اين نتيجه برساند كه در كجا از مواد سبك تر استفاده كند يا كدام قسمت را مركز ثقل ماشين قرار هد تا به نتيجه بهتري برسد. به نظر آقاي والش اين ارتباط بسيار نزديك است. او مي گويد:«هنگامي كه ما در ابتدا مي خواهيم خودرو را طراحي كنيم ، مي گوييم چه چيزهايي را مي خواهيم و چه چيزهايي را نمي خواهيم، در واقع نتيجه آزمايش ها را به كل طرح تزريق مي كنيم. سپس مهندسان طراح، اجزايي را طراحي مي كنند كه با معياري كه ما مشخص كرده ايم تطابق داشته باشند.»
بنا به گفته آقاي والش اين روند مي تواند تغييرات بزرگي در ماشين هاي جديد ايجاد كند، چون در هر سال جديد، فقط 20 درصد اجزاي ماشين همانند ماشين سال قبل است. البته اين تغييرات بزرگ باعث نمي شوند كه ماشين ها حتي دوثانيه زودتر يك دور را به پايان ببرند. شايد آنها باعث شوند ماشين دور را 2/0 ثانيه زودتر به پايان ببرد و در فرمول يك كه فاصله نفر اول و دوم گاهي به هزارم ثانيه مي رسد، دهم ثانيه يعني افتخار.
جديدترين مدل از هسته مركزي زمين
بزودي سفر به مركز زمين به آساني رفتن به آزمايشگاه دانيل لاتروپ دانشگاه مريلند خواهد شد. براي دستيابي و فهم بيشتر چگونگي وضعيت و نيروهاي مغناطيسي هسته زمين، دانشگاه لاتروپ دست به ساخت دقيق ترين و نزديكترين مدل از هسته زمين زده است. اين مدل كروي شكل كه شعاع 5 پايي دارد، از نوع خاصي آلياژ فولاد ساخته شده و در آن 14 هزار كيلو (۱۴ تن ) سديم مايع وجود دارد. يك غشاي 3 فوتي از آهن مذاب نيز در آن تعبيه شده است. نكته اساسي، شبيه سازي چرخش زمين و نيروهاي وارد بر هسته است. طبق تئوري هاي علمي، چرخش آهن مذاب خارج هسته زمين، نيروي الكتريسته ايجاد مي كند و اين نيروي الكتريسته هم باعث ايجاد يك ميدان مغناطيسي مي شود ولي تاكنون هيچ شخصي به ميزان دقيق اين نيروي الكتريسته و مغناطيسي پي نبرده است و لاتروپ اميدوار است كه اين مدل بتواند قدرت شبيه سازي بسيار بالايي داشته باشد تا چگونگي ايجاد اين نيرو و مقدار آن را مشخص كند.