دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۵ - May 23, 2005
دانش آموزان با كامپيوتر امتحان دادند
اولين آزمون سراسري آن لاين در جهان
002943.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: براي اولين بار در جهان، يك آزمون سراسري به صورت آن لاين برگزار شد.
اخيراً دانش  آموزان ۱۳ و ۱۴ ساله ۵۰۰ دبيرستان در كشور انگليس آزمون سراسري درس ICT را به صورت آن لاين انجام دادند كه قرار است از سال ،۲۰۰۸ آزمون سراسري اين درس براي دانش آموزان كل كشور به صورت آن لاين برگزار شود.
در اين طرح دهها هزار دانش آموز از سراسر انگليس حضور داشتند كه در دو آزمون جداگانه به مدت۵۰ دقيقه به سؤالات آزمون پاسخ دادند.
اين آزمونها توسط كامپيوتر ارزشگذاري مي شود اما براي جلوگيري از اشتباهات احتمالي، يك معلم نيز مجدداً به بررسي برگه هاي امتحاني مي پردازد.
نكته جالب اينكه دانش آموزاني كه در اين آزمون شركت كردند، آن  را جالب تر، شفاف تر و قابل فهم تر نسبت به آزمونها و امتحانات سنتي دانستند.
با توجه به اينكه آزمونهاي آن لاين به جاي برگزاري در سالن امتحان، در يك اتاق ICT برگزار مي شود به همين دليل فشار روحي و رواني كمتري به دانش آموزان وارد مي  گردد.
يك دانش آموز ۱۳ ساله در اين رابطه مي گويد: اين آزمون راحت  تر از آزمونهاي سنتي بود چون مجبور نبوديم در طول آزمون به طور مداوم بنويسيم.
اين آزمون در يك فضاي مجازي طراحي شده كه نرم افزار ويژه اي براي آن توليد شده است كه با نرم افزارهاي استفاده شده در مدارس كاملاً متفاوت مي باشد.
هنگامي كه دانش آموز وارد برنامه مي شود با چند نشانه گرافيكي مواجه مي شود كه اين نشانه ها عبارتند از پست الكترونيكي، اينترنت و... هستند.
سؤالات آزمون در قالب نامه هاي الكترونيكي به صورت يك به يك در اختيار دانش آموزان قرار داده مي شود و آنها بايد در مدت زمان معين به هر يك از اين پرسش ها پاسخ بدهند. به عنوان مثال اگر دانش آموزي زودتر از موعد مقرر به يك پرسش پاسخ داد، پرسش بعدي تا پايان يافتن زمان مجاز براي سؤال قبلي، روي صفحه كامپيوتر ظاهر نخواهد شد.
در جريان اين آزمون آن لاين، دانش آموزان همچنين دسترسي به اينترنت خواهند داشت چون در برخي از سؤالات آزمون از آنها خواسته مي شود كه در مورد موضوعي خاص به جست وجود در اينترنت بپردازند و اطلاعات لازم را از شبكه جهاني استخراج كنند.
در بخش ديگري از آزمون، دانش آموزان بايد براي اطلاعاتي كه از اينترنت استخراج كرده اند، تصوير مناسب بيابند و آن تصوير را در قسمت مشخصي از مقاله خود Paste كنند. همچنين يكي ديگر از موارد اين آزمون، به روز كردن يك پايگاه اينترنتي، پيوست كردن پوشه به نامه  هاي الكترونيكي و ارسال نامه الكترونيكي مي باشد.
يك دانش آموز ۱۴ ساله كه از اين آزمون عملي بسيار لذت برده است مي گويد: من از شركت در اين آزمون لذت بردم چون تمام كارهايي را كه در قالب درس هاي تئوري فرا گرفته بودم به صورت عملي پياده و اجرا كردم. در جريان اين آزمون، معلم كلاس پشت كامپيوتر مركزي مي نشيند و از طريق اين كامپيوتر به بررسي عملكرد دانش آموزان مي پردازد.
البته معلم نمي تواند به پاسخ هاي هر يك از دانش آموزان در حين برگزاري آزمون دسترسي داشته باشد اما اگر دانش آموز با مشكلي فني مواجه بشود آنگاه با كليك كردن روي گزينه «كمك» ، معلم را خبر مي كند.در جريان اين دو آزمون ۵۰ دقيقه اي كه طي يك ماه اخير انجام شد ۳۶ هزار دانش آموز شركت كردند.

سال ۲۰۵۰ سال انقلاب در حوزه كامپيوتر
دانلود كردن اطلاعات مغز انسان
گروه دانش: شايد تا اواسط قرن بيست و يكم بتوان تمام اطلاعات موجود در مغز انسان را روي يك سوپر كامپيوتر دانلود كرد.
يك دانشمند انگليسي روز گذشته با اعلام اين مطلب افزود: با توجه به پيشرفت هاي صورت گرفته در حوزه كامپيوتر، پيش بيني مي شود تا سال ۲۰۵۰ بتوان، كليه اطلاعات موجود در مغز را روي يك سوپر كامپيوتر دانلود كرد تا اين كه پس از مرگ افراد، اطلاعات مغز آنها نيز همراه با جسد به خاك سپرده نشود.
البته اين تكنولوژي بسيار گران قيمت خواهد بود و افراد فقير براي دانلود كردن اطلاعات مغزشان بايد تا سال ۲۰۷۰ يا ۲۰۸۰ انتظار بكشند تا اين كه تكنولوژي مورد نظر ارزان بشود.
اين دانشمند همچنين پيش بيني كرد كه در آينده بتوان سيستم هاي كامپيوتري را مجهز به احساسات كرد. مثلاً هنگامي كه هواپيما در حال سقوط است، سيستم كامپيوتري آن احساس ترس كند و به هر قيمتي از سقوط خود جلوگيري نمايد.

تمايل مردم به استفاده از گوشي هاي ساده
002946.jpg
002952.jpg
گروه دانش: در شرايطي اغلب شركت هاي توليد كننده گوشي تلفن همراه در پي طراحي  گوشي هاي پيچيده تر هستند؛ اما يك شركت عرضه كننده خدمات تلفن همراه در انگليس روز گذشته دو گوشي بسيار ساده به بازار عرضه كرد كه اين دو گوشي تنها قابليت دريافت و برقراري تماس و ارسال و دريافت پيام هاي صوتي و نوشتاري را دارند.
رئيس اين شركت مي گويد: مردم ديگر تمايلي به استفاده از گوشي هاي پيچيده و مملو از قابليت هاي متنوع را ندارند و به گوشي هاي ساده گرايش پيدا كرده اند و اين موضوع در مورد افراد ميانسال و مسن بيشتر صادق است. قيمت اين دو گوشي در حدود ۸۰ پوند است اما اگر فردي، مشترك اين شركت باشد و سيم كارت اعتباري شركت را خريداري بكند، گوشي هاي مورد نظر را به صورت رايگان دريافت خواهد كرد.
رئيس اين شركت مي گويد: بسياري از مردم معتقدند امروزه به حدي قابليت هاي گوشي هاي تلفن همراه افزايش يافته كه كاركرد اصلي اين گوشي ها كه همان برقراري تماس تلفني است به فراموشي سپرده شده است.
نتايج يك نظرسنجي كه اخيراً در آلمان انجام شده حاكي از آن است كه بيشتر مردم خواهان گوشي هاي تلفن ساده هستند در حالي كه تنها يك چهارم شركت هاي سازنده به اين موضوع توجه دارند.
در اين نظرسنجي ۸۰ درصد افراد بالاي ۵۵ سال خواهان گوشي هاي ساده بودند.

ابتكار شوراي شهر گلاسكو
جايزه ديجيتالي براي تغذيه سالم
002949.jpg
گروه دانش: شوراي شهر گلاسكو اسكاتلند ابتكار جالبي به خرج داده و قصد دارد به دانش آموزاني كه در دبيرستان هاي اين شهر از تغذيه سالم بهره مند هستند جايزه ديجيتالي اهدا كند.
بر اساس اين طرح۳۰، هزار دانش  آموز در ۲۹ دبيرستان اين شهر مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت و اگر آنها از مواد غذايي سالم و مغذي استفاده كنند، امتياز دريافت خواهند كرد. در پايان سال تحصيلي دانش آموزاني كه بيشترين امتياز را دريافت كرده باشند جوايزي چون ipod و يا كنسول بازي xbox دريافت خواهند كرد.
براي دريافت جايزه ipod بايد ۴ هزار امتياز كسب كرد؛ به عبارت ديگر دانش آموز بايد در طول يك سال تحصيلي، ۱۰۰ وعده غذايي كه هر وعده  آن شامل ۴۰ امتياز باشد، غذاي سالم و مغذي ميل كند و از مصرف غذاهايي چون پيتزا، ساندويچ، نوشابه، چيپس و پفك پرهيز نمايد.
غذاهايي كه امتياز بالايي دارند عبارتند از: سوپ، ماست، آب ميوه طبيعي، شير، كاهو و آب.
با آن كه اجراي اين طرح ساليانه ۴۰ هزار پوند هزينه به شوراي شهر گلاسكو تحميل مي كند اما كارشناسان معتقدند اين هزينه در مقايسه با سلامت كودكان و نوجوانان بسيار ناچيز است.

سخت افزار
جمع آوري باتري هاي خطرناك
گروه دانش: شركت اپل قصد دارد باتري هاي قابل شارژ تعدادي از لپ تاپ هاي خود را جمع آوري كند چون اين باتري ها در صورت گرم شدن،  آتش مي گيرند.
البته اين شركت در ازاي دريافت اين باتري هاي خطرناك، باتري هاي جديد و بي خطر در اختيار مشترياني كه از ماه اكتبر سال ۲۰۰۴ تاكنون اقدام به خريد لپ تاپ هاي اين شركت كرده اند، قرار خواهد داد.
باتري هاي مدل A1061 ، A1078 و A1079 لپ تاپ هاي اين شركت جزو باتري هاي خطرساز به شمار مي آيند.

تصوير سفينه  مريخي  از دوربين  سفينه اي  ديگر
واحد مركزي خبر: يكي  از سفينه هاي  تحقيقاتي  مريخ  نخستين بار تصويري  از سفينه  ديگري  را كه  پيرامون  اين  سياره  در حال  گردش  است  به  زمين  ارسال  كرد.
تصوير سفينه  مارس  اوديسه  را سفينه  مارس  گلوبال  هنگامي  به  زمين  ارسال  كرد كه  هر دو سفينه  با سرعتي  بيش  از۱۱ هزار كيلومتر ساعت  به  گرد سياره  سرخ  مي  چرخيدند.
سفينه  مارس  گلوبال  در سال  ۱۹۹۷ و سفينه  مارس  اوديسه  در سال  ۲۰۰۱در مدار مريخ  قرار گرفتند.
سفينه  اكسپرس  مركز فضايي  اروپا نيز در دسامبر ۲۰۰۳ در مدار مريخ  قرار گرفت . اين  سه  سفينه  براي  جلوگيري  از برخورد با يكديگر در مدارهاي  مختلفي  گرد سياره  سرخ  مي  چرخند.

شبكه
گسترش اولين شبكه نسل سوم خاورميانه
گروه دانش: بحرين نخستين شبكه همراه نسل سوم خود را براي ارايه خدمات به ۲۰۰ هزار مشترك توسعه مي  دهد.
به گزارش ايلنا، دولت بحرين به دنبال راه اندازي نخستين شبكه بي سيم نسل سوم، (G3) خاورميانه در اين كشور فعاليت  هاي خود را براي پوشش عمومي اين فناوري در سراسر اين كشور افزايش داده است.
شركت بحريني MTC- Vodafone اخيرا اعلام كرد: در صدد است ظرفيت شبكه خود را براي ارايه خدمات به بيش از ۲۰۰ هزار مشترك افزايش دهد.
يك شركت آلماني به عنوان طرف قرار داد شركت بحريني؛ اين شبكه را گسترش مي  دهد. درحال حاضر بسياري از كشورها سرگرم بسترسازي براي نسل سوم شبكه  هاي همراه هستند و بعضي نيز از جمله ژاپن و بعضي از كشورهاي اروپايي اين شبكه  ها را راه اندازي كرده و خدمات خود را به شمار زيادي از مشتريان ارايه مي  دهند.در منطقه خاورميانه بحرين نخستين كشوري است كه در زمينه راه  اندازي اين شبكه با فاصله اندكي از كشورهاي پيشرفته فعاليت خود را شروع كرده است.

كشف
ساخت  داروي  ضد سرطان  ريه 
بي بي سي: پزشكان  دارويي  تركيبي  ساخته اند كه  در درمان  برخي  انواع  سرطان  ريه  مؤثر است  و شانس  زنده  ماندن  بيمار را افزايش  مي دهد.
پزشكان  در روش  جديد درمان  سر طان  ريه  كه  تا يك سوم  ميزان  زنده  ماندن  افراد مبتلا را افزايش  مي دهد از تركيب  دو داروي  موجود در بازار با نام هاي  سيسپلاتين ، اتوپوسيد و تاكسوتر به  همراه  پرتو درماني  استفاده  مي كنند.آزمايش  اين  روش  روي  ۸۳ بيمار در آمريكا نشان  داد نيمي  از آنها تا ۲ سال  و ۲۹ درصد بيش  از ۵ سال  زنده  ماندند.
كشف  گونه  جديدي  از ميمون  در آفريقا
بي بي سي: جانور شناسان  گونه  جديدي  از ميمون  را در ارتفاعات  جنوب  تانزانيا كشف  كرده اند كه  تاكنون  ناشناخته  مانده  بود.پژوهشگران  احتمال  مي   دهند فقط  يك  هزار عدد از اين  گونه  جديد ميمون  وجود داشته  باشد. از اين  رو جزو گونه هايي  است  كه  نسلشان  در خطر انقراض  است .اين  ميمونها كه  زيستگاهشان  منطقه  كوهستاني  مانگابي  در جنوب  تانزانيا قرار دارد احتمالاً با خانواده  بابون  ها ارتباط  ژنتيكي  نزديكي  دارند.زندگي  در ارتفاع  حدود ۲۴۵۰ متري  از سطح  دريا و سرماي  شديد آن  باعث  شده  است  تا بدن  اين  ميمون  موهاي  بلند پوشيده  باشد.

ايران
نرم افزار مكانيزه بانكداري روستايي عملياتي شد
ايلنا: نرم افزارهاي مكانيزه بانكداري در دفاتر ICT روستايي به صورت آزمايشي در مركز ICT روستايي قرن آباد استان گلستان نصب و عملياتي شده است.
دكتر علي اكبر جلالي استاد دانشگاه علم و صنعت درخصوص بانكداري الكترونيكي و راه  هاي توسعه آن در دفاتر ICT روستايي با اظهار اين مطلب كه يكي از نيازهاي اساسي روستاييان, خدمات بانكداري است, گفت: به علت مقرون به صرفه نبودن, شعب بانكي زيادي در روستاها وجود ندارد، اما فناوري اطلاعات و ارتباطات اين امكان را ايجاد كرده كه در دفاتر ICT روستايي, باجه هاي الكترونيكي راه اندازي شود.وي افزود: توسط باجه  هاي الكترونيكي, روستاييان مي  توانند حداقل از ۳ سرويس پرداخت قبض هاي آب و برق و گاز, حواله جات و پس انداز بهره  مند شوند. وي خاطرنشان كرد: در همين راستا نرم افزارهاي مكانيزه  اي براي اين دفاتر تهيه شده كه در مرحله اول به صورت آزمايشي در مركز ICT روستايي قرن آباد استان گلستان نصب و عملياتي شده است.وي اضافه كرد: اين نرم افزار مي  تواند در كليه دفاتر ICT روستايي كشور استفاده شود تا دسترسي به بانكداري الكترونيكي در روستاها امكان پذير شود.
راه اندازي سايت اينترنتي فردوسي
ايسنا: مدير فناوري اطلاعات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي گفت: سايت اينترنتي شاعر حماسه  سراي ايران، حكيم ابوالقاسم فردوسي راه اندازي شد.
وي افزود: از اين پس علاقه مندان مي توانند از طريق نشاني اينترنتي www.tous.ir اطلاعات با ارزشي در خصوص پيشينه  تاريخي، آثار، جاذبه ها و فعاليت هاي پژوهشي انجام شده در شهر تاريخي توس و زندگينامه  فردوسي كسب كنند. وي يادآور شد: در نظر گرفته شده است كه «شاهنامه» اثر گران قدر اين شاعر بزرگ،  در اين سايت مورد استفاده  عموم قرار گيرد.
مسابقه اينترنتي حماسه آزادي خرمشهر
گروه دانش: مسابقه اينترنتي «آزادي خرمشهر» با هدف آشنايي كاربران نوجوان با حماسه شكوهمند فتح خرمشهر، از ديروز (يكشنبه اول خرداد) توسط پايگاه اينترنتي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري اين مسابقه با طرح ۱۷ سؤال چهار گزينه اي ميزان آشنايي كودكان و نوجوانان را با دفاع مقدس و حماسه غرورآفرين خرمشهر مورد ارزيابي قرار مي دهد.
كاربران سايت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مي توانند با مراجعه به نشاني اينترنتي www. kanoonparvaresh.com به سؤال هاي پيرامون ويژگي هاي جغرافيايي و منطقه اي شهر خرمشهر، علميات رزمندگان اسلام براي آزادي اين شهر، فرماندهان رشيد اين عمليات و سؤال هاي ديگري پيرامون دفاع مقدس طرح شده است.اين مسابقه تا ۳۱ شهريور ادامه دارد و پس از پايان مهلت تعيين شده با همكاري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس به تعدادي از برگزيدگان جوايزي را اهدا مي شود.
پيشرفت صنعت ساخت ليزر در ايران
گروه دانش:رئيس  مركز تحقيقات  ليزر سازمان  انرژي  اتمي  ايران  ايجاد آزمايشگاه  ملي  و پژوهشكده  بين  المللي  ليزر را در كشور خواستار شد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از تبريز صباغ  زاده  در مراسم  تجليل  از پيشگامان  علم  فيزيك  آذربايجان شرقي  با اشاره  به  پيشرفت هاي  چشمگير كشور در دهه  گذشته  در ساخت  انواع  ليزر گفت:  متأسفانه  اين  صنعت  در كشور چندان  مورد توجه  نيست  به  همين  علت  پژوهشكده هاي  ليزري  آن طور كه  بايد توسعه  نيافته اند.
وي  گفت  ليزرهاي  نيمه  هادي  ، فيبر و جامد ۳ نوع  ليزر پيشرفته  در جهان  است  كه  ساخت  آنها در مركز تحقيقات  ليزر سازمان  انرژي  اتمي  آغاز شده  است .
رئيس  مركز تحقيقات  ليزر سازمان  انرژي  اتمي  ايران  افزود: هم  اكنون  ليزرهاي  جامد و سبز توليدي  در سازمان  انرژي اتمي  ايران  در خارج  از كشور نيز خريدار دارد و به  كشورهاي  مختلف  صادر مي  شود.صباغ  زاده استفاده  در جراحي  عروق ، چشم  و اندازه  گيري  و مطالعه  ميكروبها را از مهمترين  كاربردهاي  ليزر برشمرد.

تماشاي تلويزيون با گوشي هاي تلفن نسل سوم
تا چند روز ديگر يك شركت عرضه كننده خدمات نسل سوم تلفن هاي همراه در انگليس، خدمت جديدي را در اختيار مشتركان خود قرار خواهد داد كه اين سرويس جديد، تماشاي برنامه هاي شبكه هاي تلويزيوني روي گوشي هاي تلفن همراه است.
اين شركت، برنامه هاي ۴ شبكه تلويزيوني را به صورت زنده روي گوشي تلفن همراه مشتركان خود ارسال مي كند كه البته براي دريافت سيگنال هاي تلويزيوني بايد از يك مدل خاص گوشي استفاده كرد.

روبات هاي« حرف گوش كن»
يك شركت ژاپني به تازگي روبات هايي ساخته است كه اگر كسي آنها را صدا بزند، پاسخ مي دهند. هدف از ساخت اين روبات كمك به افراد سالخورده و معلول اعلام شده است. در بدنه اين روبات شش ميكروفن گيرنده كار گذاشته شده است كه مي تواند از جهات مختلف نسبت به صداها واكنش نشان دهد و با گفتن» بله! «به هر يك از آنها به ترتيب پاسخ گويد و فرمان هاي ساده را اجرا كند. اين روبات همچنين مي تواند به اينترنت وصل شده و خبرهاي روز را براي صاحب خود بخواند.

مشاركت  دانشمندان  اروپايي  در طرح 
فضاپيماي  سرنشين دار روسيه
دانشمندان  فضايي  اروپا قصد دارند در ساخت  و پرتاب  يك  فضاپيماي  سرنشين دار روسيه  به  اين  كشور بپيوندند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از لندن ، روزنامه  گاردين  ديروز با انتشار گزارشي  در اين  باره  افزود: روسيه  قصد دارد با ساخت  و پرتاب  فضاپيماي  كليپر، ۶ فضانورد را به  مدار زمين  منتقل  كند و سپس  اين  فضاپيما مانند يك  گلايدر به  زمين  بازگردد.قرار است  كليپر اين  ۶ فضانورد را به  ايستگاه  فضايي  بين المللي  الفا منتقل  كند و سپس  آنها را به  زمين  بازگرداند.
دانشمندان  بين المللي  همچنان  سرگرم  مونتاژ قسمت هاي  مختلف  آلفا هستند. دانشمندان  اميدوارند با پايان  مراحل  ساخت  آلفا، در آينده  بتوان  از آن  براي  اعزام  فضانوردان  به  مأموريت هايي  در ماه  و مريخ  استفاده  كرد.
كشورهاي  اروپايي  اكنون  ناگزيرند براي  اعزام  فضانوردان  خود به  آمريكا يا روسيه  متوسل  شوند اما به  هر حال  اروپاييان  اميدوارند با مشاركت  در طرح  كليپر، در زمينه  اعزام  فضانوردان  خود به  استقلال  بيشتري  دست  يابند.
اروپا به تازگي  از چگونگي  عملكرد سازمان  هوا فضايي  آمريكا، ناسا، دلسرد و از متحد فضايي  خود ناراضي  شده  است .تعليق  سفرهاي  فضاپيماهاي  رفت  و برگشت  آمريكا در پي  انفجار فضاپيماي  كلمبيا در سال  ۲۰۰۳ باعث  شده  است  كه  اروپا در بخش  هزينه هاي  تعمير و نگهداري  قسمت هاي  ساخته  شده  ايستگاه  آلفا ۱۰۰ ميليون  پوند ضرر و زيان  متحمل  شود.به  همين  سبب  اروپا تصميم  گرفته  است  تا به  پيشنهاد روسيه  مبني  بر همكاري  در  طرح  كليپر پاسخ  مثبت  دهد.روسيه  قصد دارد كليپر را جايگزين  سايوز كند. هزينه  اين  جايگزيني  ۳ ميليارد پوند برآورد شده  است  و روسيه  مايل  است  براي  سرشكن  كردن  اين  هزينه  شركايي  براي  خود بيابد.
روسيه  تاكنون  از ژاپن ،هند و كانادا خواسته  است  به  طرح  كليپر ملحق  شوند.
كليپر بر خلاف  فضاپيماهاي  رفت  و برگشت  آمريكا قادر به  حمل  بار نيست  و هدف  از ساخت  آن  فقط  اعزام  فضانورد است .

ساخت  دقيق ترين  خط  كش  جهان
گروه دانش:دانشمندان  موسسه  ملي  استاندارد و فن  آوري  آمريكا و دانشگاه  كلرادو با همكاري  يكديگر دقيق ترين  خط  كش  ماوراي  بنفش  جهان  را ساختند.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  نشريه  انجمن  آمريكايي  پيشرفت  علوم  در اين  خط كش  بسيار دقيق  اتم هاي  گازگزنون  در تابش  خاصي  از ليزر مادون  قرمز قرار مي  گيرند.اين  وسيله  جديد ضربانهاي  كوتاهي  از نور به  اندازه  يك  فمتوثانيه  يا يك  ميليونيم  ميليارديم  ثانيه  را در ناحيه  فرابنفش   طيف  امواج  الكترومغناطيس  ساطع  مي كند.
قرار است  از اين  دستگاه  در اندازه گيري  هاي  فوق  دقيق  در علوم  مختلف  نظير شيمي ، فيزيك  و اخترشناسي  استفاده  شود.

تلفن
ترافيك تلفني فلسطين
گروه دانش: شركت سيسكو سيستم در يك همكاري مشترك با شركت مخابراتي پال تل فلسطين به توسعه شبكه تلفن ثابت و همراه غزه و كرانه باختري رود اردن خواهد پرداخت.
ارزش اين همكاري مشترك بين ۳۰ تا ۴۰ ميليون دلار اعلام شده است. به گفته مقامات فلسطيني ترافيك تلفني در غزه و كرانه باختري از ۱۵ ميليون دقيقه در سال ۱۹۹۷ به ۱۶۰ ميليون دقيقه در حال حاضر افزايش يافته است.

آن لاين
موتور جست وجوي «گوگل» صفحه اصلي
جديد خود را راه اندازي كرد
ايرنا: موتور جست وجوي «گوگل» با معرفي گزينه «گوگل هوم پيج» (Home Page (Google كه به كاربران اين موتور جست وجو اجازه تنظيمات شخصي و استفاده از تركيبي از خدمات «گوگل» را مي دهد، بار ديگر موتورهاي جست وجوي «ياهو» و «ام اس ان» را تهديد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، صفحه اصلي شخصي اين موتور جست وجو در حقيقت ساير خدمات «گوگل» نظير خدمات ايميل(جي ميل)، اخبار، پيش بيني آب و هوا، راهنماهاي گوگل و موارد ديگر را با يكديگر تركيب كرده و به صورت يك جا در اختيار كاربران قرار مي دهد.
به رغم آن كه شركت «گوگل» در گذشته همواره اعلام كرده بود مخالف ارائه پايگاه اينترنتي شلوغ و متنوعي است كه كاربران را زمان زيادي به خود مشغول مي كند، اما اين شركت به تازگي پايگاهي همانند پايگاه هاي اصلي «ياهو» و «ام اس ان» شركت مايكروسافت در اختيار كاربران گذاشته است كه نشان دهنده تلاش همه جانبه اين شركت براي جلب كاربران بيشتر به سوي پايگاههاي خود و در نتيجه افزايش درآمدهاي ناشي از جلب آگهي ها در اين پايگاه هاست.
شركتهاي «مايكروسافت» و «ياهو» مدتهاست صفحه اصلي هايي را ارائه مي كنند كه كاربران مي توانند نحوه نمايش اخبار، پيش بيني آب و هوا، برنامه هاي تلويزيوني، فهرست فيلمهاي سينمايي و موارد ديگر را در آن به دلخواه خود تنظيم كنند.
خدمات صفحه اصلي شركت «گوگل» كه به طور آزمايشي راه اندازي شده است هم اكنون در نشاني اينترنتي «ttp://labs.google.com» قابل دسترس است.
شركت «گوگل» اعلام كرده است صفحه ساده و سنتي مربوط به پايگاه اينترنتي اين شركت نيز همچنان در نشاني www.google.com پا بر جا خواهد ماند و كاربران مي توانند از يكي از اين دو پايگاه استفاده كنند.

اينترنت
مجبوبيت خريد اينترنتي نزد آمريكاييان
گروه دانش: هر روز با پيشرفت علم و تكنولوژي گرايش افراد براي استفاده از اينترنت و خدمات اينترنتي نيز بيشتر مي شود.
به گزارش خبرگزاري موج، گزار شهاي اخير نشان مي دهد در فصل اول سال ۲۰۰۵ ميزان استفاده افراد از اينترنت بيشتر شده است و از اين روي مراجعه به سايت هاي تجاري و به ويژه فروشگاه هاي آنلاين نيز افزايش داشته است.
درمقايسه با سال گذشته در فصل اول سال جاري و در آمريكا ميزان خريد اينترنتي ۲۴ درصد افزايش داشته است و از ۱۶ ميليارد دلار به ۱۹.۸ ميليارد دلار رسيده است. همچنين ميزان تجارت هاي اينترنتي در مقايسه با فصل چهارم اقتصادي سال ۲۰۰۴ تقريباً ۶.۴ درصد افزايش داشته است و به ۱۸.۶ ميليارد دلار رسيده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |