هشت ميليون و 800هزار خودرو در ايران
در حالي كه از ابتداي ورود اتومبيل به ايران تا سال 1355 حدود يك ميليون و 322هزار و 380دستگاه انواع اتومبيل سواري، وانت، ميني بوس، موتورسيكلت و ساير وسايل نقليه در كشور شماره گذاري شده است، تعداد خودروهاي شماره گذاري شده از ابتداي سال 55 تا پايان سال 83 به هفت ميليون و 923هزار و يك دستگاه رسيده است. بررسي ها نشان مي دهند با احتساب تعداد خودروهاي شماره گذاري شده و وسايل نقليه حذف شده در اثر تصادفات رانندگي و همچنين فرسودگي، در حال حاضر هشت ميليون و ۸۰۰ هزار وسيله نقليه در كشور تردد مي كند. به اين ترتيب تاكنون تنها 564هزار و 554 دستگاه خودرو از ابتداي ورود اتومبيل به ايران از چرخه حمل ونقل حذف شده است. اين درحالي است كه طي دو سال گذشته به رغم برنامه ريزي هاي مكرر براي خروج خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل و نقل، تنها 10هزار خودرو از رده خارج شده اند.
مشهد همچنان منتظر قطار شهري
واحد مركزي خبر كساني كه به مشهد سفر كرده اند، هنگام عبور از مسير طولاني بلوار وكيل آباد تا خيابان اصلي منتهي به حرم امام رضا (ع) ايستگاه ها، دهانه تونل ها و در برخي قسمت ها ريلهاي مربوط به قطار شهري مشهد را ديده اند. پروژه قطار شهري مشهد با وجود پيشرفت هاي چشمگير هنوز كاملا به پايان نرسيده، ضمن اينكه واگن هاي آن هم هنوز خريداري نشده است. دو روز قبل مديرعامل قطار شهري مشهد گفت كه وزارت صنايع و معادن اجراي طرح قطار شهري مشهد را به شركتي تازه تاسيس واگذار كرد كه نه در مسائل حمل و نقل ريلي آگاهي داشتند و نه به عنوان شركتي شناخته شده مطرح بودند. شوشتري گفت كه شركت واگن پارس در آغاز طرح، پيشرفت خوبي داشت كه پس از واگذاري به شركت ديگر اين مشكلات ايجاد شد.مديرعامل شركت توسعه صنايع ريلي هم گفت كه اگر مسئولان عزم خود را براي واردات واگن جزم كنند، تا مدت زماني كمتر از 18 ماه قطار شهري مشهد آماده بهره برداري خواهد شد. عسگري، نماينده مشهد هم گفت كه نمي توان براي تامين واگن هاي قطار شهري مشهد منتظر بهره برداري از قطار شهري ديگر شهرها شد، چون در بعضي از شهرها پروژه هنوز در مرحله خاكبرداري است.