پنجشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۸
ساليان متمادي از ورود ظروف چيني به آشپزخانه ها مي گذرد
شرق دور در شوش
003378.jpg
نگران گران فروخته شدن چيني هاي ايراني نباشيد. به علت رقابت در بازار فروش و با توجه به مشخص بودن نرخ كارخانه، سود زيادي به قيمت كارخانه افزوده نمي شود و بيشتر مغازه ها قيمت ثابتي را عرضه مي كنند
ساليان درازي است كه چيني به آشپزخانه ها، بوفه ها و ميزهاي ميهماني راه يافته است. از زمان نخستين ظرف چيني تا كنون، محصولات متعددي براي رقابت با آن، وارد بازار شدند. برخي از لحاظ سبكي ونشكن بودن از چيني پيشي گرفتند، اما هيچ كدام نتوانستند به اندازه اين ظروف زيبا باشند.
پيرو جوان، شمال شهرو پايين شهر، در هر شغلي و هر نوع درآمدي براي تنوع ظروف آشپزخانه،  جهيزيه عروس، سيسموني، هديه و... به سراغ خريد چيني مي روند.
اگر مي خواهيد خريدي انجام دهيد كه ديگر چشمتان در مغازه هاي ديگر جست وجو نكند و حسرت خريد خود را به دل نداشته باشيد، براي دسترسي به بهترين جنس و طرح دلخواهتان مي توانيد به بازار شوش تهران سري بزنيد. در اين بازار، مغازه هاو مراكز خريد متعددي، محصولات چيني داخلي و خارجي را عرضه مي كنند، البته تعدد محصولات دلايل بسياري دارد.
كارخانه هاي توليدي داخلي، چيني هاي موجود در بازار را از لحاظ طرح، فرم و رنگ، پرتعداد و متنوع كرده اند.
قيمت سرويس چيني برحسب تعداد ظروف تشكيل دهنده كه در اصطلاح به آن «پارچه» مي گويند متفاوت است. يك سرويس چيني كامل شامل سوپ خوري، ديس، بشقاب پلوخوري، خورشت خوري، بشقاب ميوه خوري، بشقاب سبزي  خوري، قوري، فنجان،  نعلبكي، قندان، سس خوري، آبليموخوري، جاي دستمال كاغذي،  نمكدان، كاسه بزرگ و كوچك است. البته يكي از كارخانه هاي چيني داخلي علاوه بر موارد فوق ملاقه، كفگير، گلدان، جاي قاشق و چنگال، زنگ،  زيرسس خوري، زيرنمكدان و قوري گرم كن را نيز در سبد محصولات خويش قرار داده است كه قيمت آن با وجود لوازم اضافه، بسيار مناسب است. سرويس چاي خوري، بستني خوري وقهوه خوري نيز از ديگر محصولات چيني است.
فروشندگان محصولات چيني در بازار مي گويند كه ايتاليا بهترين نوع اين محصولات را توليد مي كند كه در ايران يافت نمي شود. اما محصولات ژاپن و چين موجود در بازار نيز كيفيت قابل قبولي دارند. البته به گفته چيني فروشان محصولاتي كه با مارك ژاپن در بازار عرضه مي شوند، ساخت چين هستند. اگر اين گفته را درست در نظر بگيريم، در بازار ايران تنها توليدات كارخانه هاي داخلي و چيني موجود است.البته ظروف چيني ساخت ژاپن را مي توان به ندرت و در مغازه هايي پراكنده مشاهده كرد.
چيني هاي ساخت ايران از نظر طرح و كيفيت مي تواند با محصولات مشابه خارجي رقابت كند.
تعدادي از فروشندگان در بازار شوش به خبرنگار دخل وخرج مي گويند: اگر چيني خارجي خريداري كرديد و پس ازمدتي طرح آن كمرنگ شد، مي توانيد آن را به مغازه اي كه از آن خريد كرده ايد پس داده و چيني جديدي بگيريد. اما محصولات چيني داخلي از ضمانت شكستگي نيز برخوردارند. اگر جعبه سرويس چيني را در منزل باز كرديد و با ظروف شكسته و لب پر روبه رو شديد، مي توانيد آن را پس داده و به طور رايگان قطعه سالم تحويل بگيريد.
سرويس چيني 106 تا 122 پارچه ايراني از 70 تا 145 هزارتومان و سرويس شش نفره داخلي از 35 تا 78 هزارتومان است. چيني هاي خارجي هم از 15 تا 400هزارتومان به فروش مي رسد. چيني هاي اصل ژاپن نيز از 300هزارتا 2 ميليون عرضه مي شود.
003354.jpg
عكس ها: علي اكبر شير ژيان
محصولات چيني داخلي از ضمانت شكستگي برخوردارند. اگر جعبه سرويس چيني را در منزل باز كرديد و با ظروف شكسته و لب پر روبه رو شديد، مي توانيد آن را پس داده و به طور رايگان قطعه سالم تحويل بگيريد
در مورد چيني هاي ايراني نگران گرانفروشي نباشيد. به علت رقابت در بازار فروش و با توجه به مشخص بودن نرخ كارخانه، سود زيادي به قيمت كارخانه افزوده نمي شود و بيشتر مغازه ها قيمت ثابتي را عرضه مي كنند.
اگر طرح دلخواهتان را يافتيد، پيش از خريد، آن را در دست گرفته و كمي سبك، سنگين كنيد. چيني خوب نبايد وزن زيادي داشته باشد. علاوه بر اين ظروف چيني بايد از شفافيت برخوردار باشند، به ازاي شفافيت بيشتر، چيني لعاب بهتري دارد. از بابت تغيير طرح و قديمي شدن خريدتان نيز نگراني زيادي به دل راه ندهيد. به طور متوسط طرح هاي عرضه شده به بازار دو سال تا قديمي شدن راه دارند.
در صورتي كه چيني شما دورطلايي يا دورنقره اي است، به هيچ عنوان آن را در مكروفر نگذاريد. ميزان طلا و نقره كمي كه در آن وجود دارد باعث انعكاس اشعه و آسيب رساني به ظرف و مكروفر مي شود.
همچنين شسته شدن اين ظروف در ماشين ظرفشويي باعث از بين رفتن رنگ طلايي يا نقره اي آنها شده و نقش ظرف را از بين مي برد و شستن ظروف دورطلايي يا نقره اي با دست، بر دوام طرح تاثير مي گذارد.
كمي از گذشته چيني
سابقه توليد ظرف چيني را برخي به 3000 سال پيش نسبت مي دهند و عقيده دارندكه اين ظروف از كشور چين راهي ساير نقاط جهان شده است. امروزه ظروف چيني نفيس در موزه هاي معروف جهان نگهداري مي شود.
يك دريانورد چيني به نام «جنگ خه» در سال هاي 1405 تا 1433 يعني ظرف 29 سال، 7 بار از طريق اقيانوس آرام به هند سفر كرد و تجارت خارجي كشورش را رونق داد. او بسياري از ظروف چيني ساخته شهر «جين ده جن» را همراه خود برد و به نقاط مختلف معرفي كرد.
ظروف چيني ساخت چين در قرن 16 ميلادي ابتدا به پرتغال و سپس به ساير بازارهاي اروپا راه يافت. پس از چند سال جنگ،  هلند به جاي پرتغال بر اقيانوس آرام غربي تسلط يافت و بزرگترين مشتري ظروف چيني ساخت چين شد. در سال هاي 1636 تا 1639 هلند صدهزار ظرف چيني ساخته شهر «جين ده جن» را خريداري كرد. در قرن هجدهم ميلادي ميزان صادرات ظروف چيني به اروپا به 60 ميليون ظرف رسيد. تفاوت ظروف صادراتي «جين ده جن» از لحاظ شكل قالب و سبك هنري با فرآورده هاي فروش داخلي به دليل منطبق سازي با رسوم غربي ها بود. براي نمونه، نوعي از ظروف آبي و سفيدرنگ وجود دارد كه علاوه بر نقشه هاي گل و پرنده و انسان كه در نقاشي سنتي چين غالبا ديده مي شود،  نقش هاي تزئيني خارجي مانند نقش گل لاله هم در آنها نمايان است كه به ميزان فراواني مورد علاقه اشراف اروپايي بوده است. چيني ها معتقدند بسياري از كشورها به محض خريداري ظروفشان به تقليد از آنها پرداختند. سال 1755 اروپائيان در قاره خود خاك مورد استفاده براي ظروف چيني را پيداكردند و در سال 1768 براي نخستين بار ظروفي نظير ظروف ساخت «جين ده جن» را تهيه كردند.
چيني از چين
چين كشور ظروف چيني نام گرفته است. در زبان انگليسي نام چين با معناي ظروف چيني مترادف است.گفته مي شود اول ظروف سفالين توليد شد و سپس ظروف چيني پديد آمد. به عبارت ديگر ظروف چيني شكل پيشرفته ظروف سفالين هستند.از سوي ديگر در چين، چهار روش براي نامگذاري و دسته بندي ظروف چيني از قديم الايام مرسوم بوده است.
اول آنكه براساس زمان ساخت ظروف سفالين و چيني دسته بندي مي شود. اين روش بيشتر از روش هاي ديگر براي دسته بندي و نامگذاري ظروف سفالين و چيني استفاده مي شود. اين روش شامل دو موضوع است كه در يكي ظروف سفالين و چيني براساس سلسله ها تقسيم مي شود. مثلا ظروف چيني «تانگ»، «سون»، «مينگ» و «چينگ» و ديگري براساس دوران و معمولا براي دسته بندي ظروف چيني سلسله «مينگ» و «چينگ» استفاده مي شود.
براي نمونه، ظروف چيني «هون وويائو» سلسله «مينگ» به ظروف چيني كه در دوران «هون وو» سلسله «مينگ» ساخته مي شد،  اشاره مي كند و «هون وو» عنوان سلطنت امپراتور آن زمان است. روش دوم براي تقسيم ظروف سفالين وچيني، مكان ساخت ظروف است. مثلا «يويائو» به ظروف سفالين استان «جه جيانگ» واقع در شرق چين و «يائوجويائو» به ظروف سفالين استان «شن سي» واقع در شمال غرب چين اشاره مي كند. سوم اينكه طبق ويژگي هاي ظروف سفالين و چيني، ظروف نامگذاري مي شود. مثلا كيفيت شكل اساسي براي ساخت ظرف، لعاب، تزئين، شكل ظرف و كتيبه پنج عنصر كليدي يك ظرف چيني محسوب مي شود. آخرين روش اين است كه بر اساس تنوع كوره دولتي و مردمي، ظروف سفالين و چيني تقسيم و نامگذاري مي شود. ظروف چيني كه در كوره دولتي ساخته مي شود، مخصوصا مورد استفاده اعضاي خانواده امپراتوري قرار مي گيرد و ساخت آن از سلسله «تانگ» در 1000 سال قبل شروع شده و در سلسله هاي «مينگ» و «چينگ» بسيار زياده بوده است.
كمي از امروز
به نظر مي رسد هنوز ظروف چيني جزو بهترين وسايل براي غذا خوردن باشند. بهداشتي بودن اين ظروف و شست وشوي راحت آنها، مزيت غيرقابل انكارشان به شمار مي رود، اما پزشكان توصيه كرده اند از ظروف ترك خورده چيني به هيچ وجه استفاده نشود. دليل آن هم بسيار ساده است. غير از كراهت شرعي، در شيارها و جدارهاي ظروف چيني كه بر اثر مصرف زياد يا ضربه ايجاد شده اند، ميكروب هايي جا مي گيرند كه ممكن است بيماريزا باشند. به همين دليل استفاده از چنين ظروفي به هيچ رو عقلاني نيست. غذا خوردن در ظروف چيني حتي ممكن است خاطراتي را زنده كند. بعضي از اين وسايل ممكن است به چندين نسل در يك خانواده خدمت كرده باشند، بنابراين وقتي يكي از افراد خانواده در ظرف چيني كه ارثيه خانوادگي است غذا مي خورد، به ياد اجدادش مي افتد و خاطرات آنها را مرور مي كند. به بيان ساده تر ظروف چيني به دليل پايداري و ماندگاري، حس نوستالژيك را در افراد مختلف ممكن است زنده نگه دارد.
گرچه ممكن است قيمت ظروف چيني در وهله نخست اندكي گران به نظر برسد، اما اگر قرار باشد هر بخشي از ظروف آشپزخانه جداگانه خريداري شود، نه تنها گران تر تمام مي شود كه يك دستي و هارموني هم نخواهد داشت. پس اگر به سلامتي، زيبايي و مهمتر از همه جيب خود فكر مي كنيد، بهتر است با توجه بيشتري به سمت چيني برويد كه هم طرح زيبايي را به خانه ببريد و هم هزينه زيادي روي دستتان نماند.

راهي براي كاهش هزينه هاي زندگي
هيچ يك از اعمال انسان، بازدهي صد در صد ندارد از اين رو استفاده بهينه و ممانعت از هدر رفتن امكانات امري اساسي است. اين نكته هنگامي اهميت بيشتري پيدا مي كند كه موضوع انرژي مطرح شود. منظور از بهينه سازي مصرف انرژي،  انتخاب الگوها و اتخاذ و به كارگيري روش ها و سياست هايي در مصرف درست انرژي است كه از نقطه نظر اقتصاد ملي مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژي و ادامه حيات و حركت را تضمين كند. در اين چارچوب تعيين سهم صورت هاي مختلف انرژي در سبد انرژي هر جامعه با توجه به امكانات دراز مدت آن جامعه، همچنين به كارگيري پر بازده ترين شيوه استفاده از آنها كه متضمن كاهش تخريب منابع انرژي و نيز كاهش تاثيرات سوء ناشي از استفاده ناصحيح از انرژي، بر عوامل ديگر حيات و محيط زيست مدنظر است، اين استفاده درست و به جا از انرژي، نه تنها متضمن استمرار حيات و توسعه پايدار جامعه است بلكه منجر به بقاي انرژي براي همگان و نسل هاي آتي و مانعي براي توليد و گسترش آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از مصرف نادرست انرژي خواهد بود.
احداث تاسيسات توليد انرژي الكتريكي و شبكه هاي برق رساني، نياز به هزينه هاي زيادي دارد. هزينه احداث تاسيسات توليد و انتقال و توزيع برق براي هر كيلو وات ساعت معادل 800 دلار است. علاوه بر بار مالي، زمان لازم براي احداث نيروگاه 3 تا 8 سال است. همچنين هزينه هاي جاري و ثابت سالانه نيروگاه ها گاهي بالغ بر 20 درصد سرمايه گذاري اوليه مي شوند.
از اين رو كاهش مصرف انرژي الكتريكي به ميزان قابل ملاحظه اي در حفظ و بقاي سرمايه هاي ملي موثر است. با توجه به پتانسيل هاي صرفه جويي موجود در بخش صنعت، سالانه مي توان 670 ميليارد تومان در اين بخش صرفه جويي كرد. در بخش خانگي نيز مي توان با به كارگيري راهكارهاي استفاده بهينه از لوازم خانگي انرژي بر تا حد زيادي از اتلاف سرمايه هاي ملي جلوگيري كرد. در كشور ما در خانه ها و مكان هاي تجاري، سالانه در حدود 200 ميليون بشكه نفت خام براي توليد حرارت و سرما مصرف مي شود. در صورتي كه اگر با روش هاي صرفه جويي فقط 10 درصد در طول سال در مصرف انرژي وسايل گرمازا و سرمازاي خود صرفه جويي كنيم، در حدود 20 ميليون بشكه نفت خام صرفه جويي كرده ايم كه ارزش اين مقدار انرژي (با احتساب قيمت هر بشكه نفت خام 25 دلار و هر دلار 800 تومان) 400 ميليارد تومان است.
علاوه بر بار اقتصادي، عوامل ديگري نيز وجود دارد كه ضرورت بهينه سازي مصرف انرژي را مي رساند.
۱ – استفاده بي رويه از انرژي هاي فسيلي كه باعث افزايش آلودگي محيط زيست مي شود.
۲ – بالا بودن رشد جمعيت و نياز به تقاضاي بيشتر انرژي
۳ – محدوديت منابع انرژي به دليل تجديد ناپذير بودن آن
۴ – رشد بالاي مصرف انرژي به دليل الگوي ناصحيح مصرف انرژي
۵ – عدم وجود سيستم بازيافت انرژي
۶ – وجود صنايع و كارخانه هاي فرسوده
۷ – متكي بودن اقتصاد ملي به درآمدهاي نفتي
۸ – افزايش گازهاي گلخانه اي و باران هاي اسيدي
نكاتي مهم براي موفقيت
براي موفقيت در استفاده صحيح و به جاي انرژي كه سود آن در نهايت نصيب مصرف كننده مي شود بايد نكاتي مد نظر قرار گيرد كه عبارتند از:
۱ - مصرف كنندگان بايستي هنگام خريد، يخچال و فريزري را انتخاب كنند كه باتوجه به برچسب انرژي داراي بيشترين بازده و كارايي باشد.
۲ - حجم يخچال و فريزر بايد باتوجه به نياز و تعداد افراد خانواده انتخاب شده تا از فضاي آن به طور كامل استفاده شود. در بسياري از موارد يك يخچال و فريزر۱۴فوت يا حتي۱۲ فوت مي تواند نياز يك خانواده 2 تا۴ نفره را برآورده سازد.
۳ - برفك هاي يخچال و فريزر را به طور منظم آب كنيد، زيرا با افزايش قشر برفك، مصرف انرژي بالا مي رود. با انتخاب يخچال هاي مجهز به سيستم برفك آب كن اتوماتيك، مصرف انرژي بدون دخالت مصرف كننده كاهش مي يابد.
۴ - قراردادن يخچال يا فريزر در مجاورت دستگاه هاي گرمازا مثل اجاق گاز، آب گرمكن، شوفاژ و همچنين زيرنور مستقيم خورشيد، مصرف انرژي آن را افزايش مي دهد. در صورتي كه امكان ديگري براي قراردادن يخچال فريزر در آشپزخانه وجود نداشته باشد، با يك پوشش مناسب (عايق حرارتي) دستگاه را از حرارت و گرما حفظ كنيد.
۵ - فضاي پشت يخچال و فريزر براي گردش هوا بايد حداقل به اندازه۲۰سانتيمتر با ديوار فاصله داشته باشد. ضمنا لازم است لوله هاي پشت يخچال و فريزر حداقل سالي دو بار گردگيري شود. رعايت اين موارد سبب انتقال حرارت بهتر بين هوا و لوله ها خواهد شد.
۶ - هنگامي كه يخچال و فريزر روي يك سطح تراز و صاف قرار نمي گيرد باعث مي شود تا در يخچال به طور كامل بسته نشود و كاركرد درستي نداشته باشد و در نهايت مصرف انرژي آن افزايش يابد.
۷ - مواد غذايي را پيش از سرد شدن كامل در يخچال و فريزر قرار ندهيد و از گذاشتن همزمان مقدار زيادي موادغذايي در يخچال و بويژه فريزر خودداري كنيد. اين كار سبب ايجاد فشار زيادي برموتور  آن خواهد شد.
۸ - از كنار هم چيدن و چسباندن ظروف و مواد غذايي در داخل يخچال و فريزر پرهيز كنيد، چون اين كار گردش هوا را در داخل يخچال يا فريزر دچار اختلال كرده و سبب افزايش مصرف برق مي شود.
۹ - جهت نگهداري موادغذايي، پس از گذاشتن آنها در كيسه هاي فريزر، در آنها را به صورتي ببنديد كه ديگر هواي اضافي در داخل آن وجود نداشته باشد. در ضمن روي هر يك از كيسه ها برچسبي كه حاوي مطالبي همچون نام موادغذايي، نوع آن (سرخ شده، پخته، خام و...) و تاريخ منجمد كردن باشد را بچسبانيد. چنين برچسبي را با اطلاعات كلي تر شامل فهرست موادغذايي داخل هر سبد، كشو، قفسه يا طبقه نيز تهيه كرده و در محل مناسب بچسبانيد. به اين ترتيب دستيابي به موادغذايي مورد نياز بسيار آسان خواهد شد.
۱۰ - از باز و بسته كردن بيهوده در يخچال يا فريزر پرهيز كنيد.
۱۱ - سعي كنيد از منجمد كردن موادغذايي و سبزي ها در فصل هايي كه دسترسي به موادغذايي تازه وجود دارد، خودداري كنيد.
۱۲ - نوار لاستيكي در يخچال و فريزر به مرور زمان انعطاف و كارآيي خود را از دست مي دهد. توصيه مي شود كه سالي يكبار سالم بودن نوارها كنترل شود تا در صورت كوچكترين نشت هوا، نسبت به تعويض آنها اقدام شود.
۱۳ - از قرار دادن انواع قوطي هاي كنسرو، رب گوجه فرنگي، گالن ها و بطري هاي حاوي شربت، ترشيجات، شيشه هاي مربا، عسل و... در يخچال خودداري كنيد. اين كار باعث اشغال بي مورد فضاي يخچال، فريزر و به تبع آن افزايش مصرف انرژي دستگاه خواهد شد.
۱۴ - افتادگي در يخچال يا فريزر به علت وزن آن به مرور زمان باعث جدا شدن نوار لاستيكي از بدنه مي شود كه مي بايست نسبت به تعويض لولاي در اقدام شود تا از اتلاف انرژي به جهت خروج هواي سرد يخچال جلوگيري شود.
۱۵ - بايد توجه داشت كه تنظيم صحيح و به موقع ترموستات يخچال يا فريزر با عنايت به مواردي همچون حجم و ميزان مواد غذايي درون آنها، محل قرار گرفتن يخچال و فريزر و دماي محيط  وسايل مزبور، نقش مهمي در كاهش مصرف انرژي اين وسايل خواهد داشت و به عبارتي تنظيم نادرست يا عدم توجه به تنظيم به موقع ترموستات باعث فاسد شدن يا يخ زدگي موادغذايي و به تبع آن افزايش مصرف انرژي خواهد شد. بنابراين درجه ترموستات فريزر را معمولا بين۱۵ تا۱۸درجه زير صفر و درجه ترموستات يخچال را بين 3 تا۴ درجه بالاي صفر تنظيم كنيد.
۱۶ - در هنگام خريد به بسته شدن كامل درها و مرغوبيت و چسبندگي نوار لاستيكي در يخچال و فريزر دقت و توجه شود.
۱۷ - از گذاشتن بطري هاي حاوي نوشابه هاي گازدار در قسمت جايخي يخچال ها يا قراردادن آنها در قسمت جايخي يخچال ها يا قراردادن آنها در قسمت فريزر يخچال فريزرها جدا خودداري كنيد. اين كار باعث مي شود تا پس از انجماد كامل مايع در داخل بطري، در بطري باز شود يا بر اثر فشار زياد به بطري، بطري شكسته و مايع آن در داخل يخچال پراكنده شود.

ايرانشهر
آرمانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |