پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۴
از بين رفتن حس چشايي به دليل پارگي اعصاب بويايي
مزه هاي سر درگم
004032.jpg
حس چشايي به طور پايه فقط شيريني،  شوري، ترشي و تلخي را تشخيص مي دهد. تشخيص تمام مزه هاي متنوع بر عهده حس بويايي و بيني است، اگر صدمه شديدي به مغز وارد شود ممكن است اعصاب بويايي قطع شود
عليرضا آشوري
همه چيز از يك حادثه پيش بيني نشده آغاز شد. اكتبر سال 2003 آقاي واينستوك 37 ساله، طراح و نويسنده كتاب هاي كودكان داشت مي رفت داروخانه تا داروهايش را بگيرد. داروخانه دو كوچه آنطرف تر بود. چون ديرش شده بود تصميم گرفت دو كوچه را با دوچرخه برود. از سرپيچ ديگر چيزي به يادش نماند تا اينكه در بيمارستان چشم باز كرد. به او گفتند با يك كاميون تصادف كرده. بازويش شكسته، شنوايي يك گوشش كم شده و جمجمه اش شكسته بود. دو هفته در بيمارستان بستري بود و جمجمه اش را جراحي كردند.
آن اوايل چندان به تغيير مزه غذاها توجه نمي كرد. مي گويد: «مادرم برايم سوپ مي پخت و به بيمارستان مي آورد، ولي من فقط مزه اي شبيه چربي مرغ را حس مي كردم. آن موقع فكر مي كردم غذا ايراد دارد، اما بعد از مرخص شدن از بيمارستان مشكل همچنان پابرجا بود.
وي مي گويد: «قهوه بوي فاسد شدگي مي  داد. هر چيزي هم كه سير داشت غير قابل خوردن بود. من هميشه عاشق سير بودم. بعد با شكلات و بستني هم كه خيلي دوستشان داشتم مشكل پيدا كردم. هر دو مزه مواد شيميايي مي دادند.
آقاي واينستوك دچار از دست رفتگي حس بويايي يا آنوزميا شده بود. چون بويايي و چشايي بشدت به هم وابسته اند، نخستين علامت بيماراني كه حس بويايي را از دست داده اند عمدتا اين است كه غذاها ديگر مزه واقعي خود را ندارند. اين افراد وارد دنيايي مي شوند كه در آن شكلات ديگر مزه شكلات نمي دهد، غذاهاي دوست داشتني ناگهان بدمزه مي شوند و عواملي نظير مزه خوب، بد يا ميوه رسيده و كال به يك مسئله حدسي تبديل مي شود.
دكتر چارلز كيملمن يك متخصص از دست رفته حس بويايي در نيويورك مي گويد: حس چشايي به طور پايه فقط شيريني،  شوري، ترشي و تلخي را تشخيص مي دهد. تشخيص تمام مزه هاي متنوع بر عهده حس بويايي و بيني است، اما اگر صدمه شديدي به مغز وارد شود ممكن است رشته هاي بسيار حساس و نازك اعصاب بويايي قطع شده يا آسيب ببينند.
آيا ممكن است اعصاب پاره شده، ترميم شوند؟ دكتر كيملمن مي گويد: در يكسري فواصل خاص بله، ولي اين ترميم الزاما در مسير قبلي نخواهد بود. مثل يك حلقه متقاطع مي شود و معمولا احساسي غير واقعي به بيمار دست مي دهد مثل فردي كه پايش قطع شده، ولي حس مي كند انگشت پايش درد مي كند. مغز سعي مي كند بر مبناي اطلاعات اندكي كه از اين اعصاب مخابره مي شود تجزيه و تحليل انجام دهد.
بنابراين برخي فكر مي كنند مزه اي متفاوت از چيزي كه قبلا درك مي كردند را حس مي كنند و برخي اصلا چيزي حس نمي كنند. دكتر كيملمن مي گويد: بيماران ممكن است 20 الي 30 درصد عملكرد بويايي خود را باز يابند، اما پزشكان بسيار كمي هستند كه بتوانند اين اعصاب را به شكلي مطلوب ترميم كنند.
از بين رفتن حس بويايي صرفا در اثر صدمات ناحيه سر ايجاد نمي شود. عفونت هاي دستگاه تنفسي فوقاني (بيني يا سينوس ها) و مواجهه با مواد سمي نيز مي تواند باعث بروز اين مشكل شود. بعضي از افراد نيز با اين مشكل به دنيا مي آيند. بسياري از افرادي كه چنين مشكلي دارند آشپزخانه را بزرگترين چالش زندگي خود مي دانند. «لوري مزنيك» يك خانم مهندس كامپيوتر و مبتلا به اين مشكل مي گويد: «من هيچ وقت آشپز خوبي نبودم، ولي بعد از آسيبي كه به سرم وارد شد ديگر حتي نمي توانم بفهمم كه غذايم در حال سوختن است.
مشكل ديگر اين افراد برداشت غلط مردم از مشكلات آنهاست. از بين رفتن حس بويايي در مقايسه با ساير معلوليت ها اصلا چيز مهمي محسوب نمي شود، ولي خيلي ها طور ديگري فكر مي كنند. ولي مشكل اصلي افراد مبتلا به آنوزميا چيزي فراتر از نفهميدن يا غلط فهميدن غذاست. اين بيماران ممكن است بوي نشت گاز يا سوخت
و آتش سوزي را متوجه نشوند. در عين حال بعضي وقت ها اين عدم ادارك مزه باعث سر به سر گذاشتن هاي ناخوشايندي مي شود. يك بار يكي از دوستان آقاي واينستوك به جاي شكر داخل قهوه او نمك ريخت و او هم بدون اينكه متوجه شود قهوه را خورد!
آزمايش هاي دكتر كيملمن روي آقاي واينستوك نشان داد كه برخلاف تصور خودش حس چشايي او بشدت ضعيف است. آقاي واينستوك مي گويد: «تنها مزه غذاهاي تايلندي، ژاپني و ميوه ها را تحمل مي كنم. مزه بقيه غذاها افتضاح است. هر غذايي كه سس داشته باشد، مزه فساد و گنديدگي مي دهد. مواد غذايي فرآيند شده مثل آب نبات، نوشابه و سودا مزه مواد شيميايي مي دهند.»
پزشكان براي او تمرين دادن باقيمانده حس چشايي را تجويز كردند. او در ابتدا نمي توانست تفاوت يخ و بستني را تشخيص دهد، اما بعد از چند بار توانست بر مبناي قياسي، تفاوت بين بستني ميوه اي، بستني معمولي و قهوه و چاي را تشخيص دهد.
خود او از اين پيشرفت در تشخيص مزه ها بسيار خشنود است. مي گويد: «من به وضوح در تشخيص و تحمل مزه سير بخصوص سير پخته پيشرفت كرده ام. در مجموع الان به مراتب بهتر از گذشته مي توانم بگويم مزه چه چيزي خوب است يا بد.»
پزشكان معتقدند بهبود 70 درصدي حس چشايي او خيلي ساده به خاطر عادت كردن آقاي واينستوك به شرايط حسي جديدش است. وقتي مغز، بو و مزه چيزي را ثبت كرد ديگر فراموش نمي كند. حال وضعيت جديد اعصاب با تمرين، همان وضعيت را تا حدي بازسازي مي كند.
خود آقاي واينستوك مي گويد: «انگار از يك بچه بپرسيد امروز قدت بلندتر شده؟ هر تغييري كه در مورد حس چشايي من رخ مي دهد آنقدر نامحسوس است كه به سادگي متوجه اش نمي شوم. در يك سال گذشته بسياري از چيزهايي را كه از دست داده بودم دوباره به دست آورده ام.» ولي آقاي واينستوك هنوز نمي تواند مزه بستني شكلاتي را تحمل كند؛ چيزي كه خيلي به آن علاقه داشت. مي گويد: «خيلي تلاش كردم، ولي مزه جديد افتضاح اين خوردني مرا تسليم كرد. فعلا آب پرتقال را جايگزين آن كرده ام.»
شايد روزي آقاي واينستوك بتواند با لذت بستني شكلاتي بخورد. متاسفانه افرادي با خوش شانسي نسبي او چندان زياد نيستند.
منبع: نيويورك تايمز

كم كم چاق شويد تا مرگ ديرتر بيايد
004026.jpg
طي تحقيقات جديد، افرادي كه به شكل خفيف وزن زياد مي كنند نسبت به افرادي كه به صورت طبيعي چاق مي شوند با ريسك كمتري از خطر مرگ دست به گريبان خواهند بود.
طبق محاسبه مركز كنترل و جلوگيري از بيماري ها در شيكاگو، هر سال چيزي حدود 25 هزار و 814 مرگ در ايالات متحده اتفاق مي افتد، اما طبق تحقيقاتي كه در ژانويه امسال صورت گرفت با يك تخمين در 14 زمان، اين تعداد به 365 هزار مرگ رسيد.
محاسبه جديد نشان مي دهد كه پيشرفت چاقي با افزايش وزن نامحدود، مسلما كشنده است! اما در يك مطالعه كوچك مشابه همين، مشخص شد كه افرادي كه به تدريج و به شكل نامحسوس وزن زياد مي كنند، نسبت به افرادي كه به شكل طبيعي وزن زياد مي كنند، با ريسك كمتري از خطر مرگ مواجه هستند.
مري گريس كودار، به عنوان يك مشاور در دانشگاه شيكاگو در مركز تحقيقات عقايد طبيعي واشنگتن مي گويد: به شكل طبيعي چاق شدن بايد هر چه زودتر در جمعيت هاي امروز كم شود.
تنها كاري كه تا امروز مي توانست جلوي چاقي سريع و بيش از حد آمريكايي ها را بگيرد توصيه هايي براي بهتر خوردن بود و اينكه اينگونه
برخورد تغذيه اي مي تواند تا حد زيادي فشار خون را در افراد بهبود بخشد.
سال گذشته، همين مركز طي يك مطالعه، عوامل اصلي مرگ را در جمعيت ها دسته بندي كرد.
مصرف تنباكو (كشيدن سيگار) رژيم غذايي فقير و عدم فعاليت كه منجر به افزايش سريع وزن شود، مصرف الكل، سموم، آلودگي ها، تصادفات رانندگي، قتل ها، اعمال جنسي پر خطر و مصرف داروهاي غير مجاز از جمله آنها هستند.
طبق يك تخمين جديد ، افزايش سريع وزن، بعد از تصادفات رانندگي و قتل ها به رتبه سوم شايع ترين علل مرگ مي رسد.
سال گذشته، طبق نتايج يك مطالعه كه 400 هزار مرگ را در سال در اثر چاقي شديد نشان مي داد در نهايت اضافه وزن را در رده هايي بالاتر از مرگ در اثر كشيدن سيگار (كه در راس علل مرگ و مير در ايالات متحده بود) قرار داد.
بعد از آن نمايندگاني از دانشمندان داخلي و خارجي، راجع به اين مسئله به گفت و گو نشستند و اين مركز با قاطعيت كامل محاسباتي را مبني بر خطاها و كاهش ها منتشر كرد.
مطالعات جديد، 111 هزار و 909 مرگ در اثر چاقي را نشان داد، اما اين كاهش به طور كاملا محسوسي به خاطر افزايش تدريجي اضافه وزن در افراد بود. در نهايت محققان به اين نتيجه رسيدند محاسباتي كه تاثيرات چاقي را بر سلامتي نشان بدهد، هنوز به طور يقين به اثبات نرسيده اند و مركز كنترل و جلوگيري از بيماري ها در شيكاگو، هنوز در تلاش است با ارائه اشكال جديدتر و مطالعات بيشتر آگاهي هاي عمومي را در اين زمينه افزايش دهد و موارد نادري را از مسائلي كه چاقي ايجاد مي كند، بيان كند.
هيچ شكي نيست كه چاقي به عنوان يك بيماري سلامت عمومي را در بسياري از كشورها به خطر انداخته است و مراكز تحقيقاتي هنوز به دنبال كشف روش هايي براي محاسبه تاثيرات چاقي بر بدن و سلامتي آن هستند.
تام اسكيز از محققان اين مركز مي گويد: ما هميشه به يكسري تخمين ها براي مطالعه روي چاقي و مرگ ناشي از آن نياز داريم، اما من فكر مي كنم در نهايت اين موضوع خيلي هيجان برانگيز و غير قابل پيش بيني باشد. اين محققان كار خود را با دقت زياد و بدون مبالغه در اين مسائل ادامه مي دهند. بيماري چاقي كه در ميان آمريكايي ها شيوع زيادي دارد، به عنوان مهمترين مسئله موجود در جمعيت ها، متخصصان را درگير كرده است، چرا كه موارد جديدي از فشار خون بالا، كلسترول و ديابت به صورت كاملا تصاعدي از اين جمعيت در حال افزايش است.

سرفه هاي مزمن افسردگي
004080.jpg
محققان اخيرا گزارش داده اند، سرفه هايي كه چند سال يا چند ماه طول مي كشد و بهبود نمي يابد، ارتباط مستقيمي با افسردگي دارد. دكتر« پيتر وي، ديگپين گايتز» مسئول بخش بيماري هاي تنفسي نيويورك مي گويد: «بسياري از مردم نمي دانند كه سرفه يكي از اولين و شايع ترين علائمي است كه مردم را به صرافت مصرف دارو مي اندازد و مي تواند جزو علائم خيلي از بيماري ها باشد. ما نخستين گروهي بوديم كه ارتباط سرفه را با افسردگي بررسي كرديم.»
مطالعه روي 100 نفر مبتلا به سرفه مزمن كه به طور ميانگين 9 سال طول كشيده، صورت گرفت. محققان دريافتند 53 درصد از آنها درجاتي از افسردگي را از خود بروز داده اند. اين درصد در زنان و مردان برابر بود. اين يافته ها در انجمن سالانه بيماري هاي تنفسي آمريكا در سن ديه گو ارائه شد.
مطالعه درازمدت و پيگيرانه، سه ماه بعد از انجام تحقيق اوليه روي دو سوم بيماران تحقيق اول انجام شد. محققان گزارش كردند در افرادي كه سرفه ها بهبود يافته يا كمتر شده، كاهش علائم افسردگي هم مشاهده شده است. از سوي ديگر چنين تغييراتي در افرادي كه سرفه هاي آنها بهتر نشده بود،  ديده نمي شد.
دكتر ديگپين گايتز معتقد است، سرفه مزمن تاثير مهمي روي كيفيت زندگي افراد خواهد داشت. او مي گويد: «اين افراد به لحاظ اجتماعي گوشه گير و منزوي هستند. آنها مي ترسند وارد اجتماع شوند، به كليسا يا رستوران بروند. سرفه كردن روابط اجتماعي و شغل آنها را تحت تاثير قرار مي دهد. از وقتي كه سرفه ديگر باعث مرگ كسي نمي شود به اندازه ساير بيماري ها مورد توجه قرار نمي گيرد، ولي به شدت روي كيفيت زندگي موثر است.»
ترشح پشت بيني، آسم و رفلكس معدي- روده اي مهمترين علل ايجاد سرفه مزمن هستند. درمان اين بيماري ها مي تواند سرفه هاي مزمن را تسكين دهد.
اما دكتر ديگپين گايتز مي گويد: «بعضا اين كار، چندان ساده نيست، چون در بسياري از بيماران سرفه تنها علامت آنهاست.»
يكي از معروف ترين بيماري هاي مرگبار دوران كودكي در گذشته سياه سرفه بود. كودكان مبتلا به اين بيماري از شدت سرفه دچار مشكلات تنفسي شده و مي ميرند. با كشف واكسن سياه سرفه مرگ و مير ناشي از اين بيماري به شدت كاهش پيدا كرده است.

اتاق انتظار
004017.jpg
ضدآسم طبيعي
دانشمندان علوم درماني اعلام كردند در انسانها تركيب طبيعي وجود دارد كه مي تواند راه ورود هواي تنفسي در مبتلايان به آسم را باز نگاه دارد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران و به نقل از شبكه خبري بي.بي.سيژژ اين دانشمندان با كشف اين تركيب طبيعي كه GSNO نام دارد اعلام كردند كه تركيب ياد شده در بدن افرادي كه به آسم مبتلا هستند كمتر از ديگر افراد سالم وجود دارد.
اين كشف تازه درحالي صورت گرفته است كه در حال حاضر حدود  ۵‎/۵ ميليون انگليسي از بيماري آسم رنج مي برند. ( اين رقم شامل  ۱‎/۱ ميليون كودك هم  مي شود) محققان آمريكايي در اين باره اعلام كردند كه آزمايش هاي صورت گرفته روي اين افراد تاييد كننده اين مطلب است.
اين محققان همچنين تاكيد كردند كه توليد داروهايي به منظور افزايش سطح اين تركيبات طبيعي، ژمي تواند به كاهش درد و رنجي كه مبتلايان به آسم تحمل مي كنند منجر شود.
004071.jpg
رابطه نوعي باكتري و ميگرن
باكتري هليكوباكتر پيلوري (HBP) كه اصولا در معده مستقر شده و اگر درمان نشود موجب بروز سرطان معده خواهد شد، در بسياري از مردم عارضه ميگرن را به وجود مي آورد يا به آن شدت مي دهد. در يك بررسي علمي روي عده زيادي از مردمي كه به عارضه ميگرن دچار بوده اند اين نتيجه حاصل شده كه درصد بالايي از آنها به باكتري HBP نيز آلوده بوده و پس از درمان حدود 25 درصد آنها هرگز دوباره به ميگرن دچار نشده اند. به همين دليل پژوهشگران اين بررسي عقيده دارند كه باكتري HBP در اثر فعل و انفعالاتي كه در معده دارد، نوعي مواد  شيميايي توليد مي كند كه وارد گردش خون شده و در افرادي كه آمادگي سردرد ميگرن را دارند موجب ناهنجاري هايي مي شود، يا درد شديد را آغاز كرده يا اينكه آن را شدت مي دهد. اين عامل عفونت زا مقداري پروتئين به نام سايتوكين را در بدن افزايش مي دهد كه سبب بروز تغييراتي در عروق و انقباض و انبساط رگها در موقع حملات درد ميگرن مي شود. در اين بررسي جالب معلوم شد كه 47 نفر از جمع 262 نفري كه تحت بررسي قرار گرفته بودند، به عامل عفونت زاي HBP آلوده بودند كه رقمي است بسيار بالا. روي هم رفته علل اصلي بروز سردرد ميگرن مشخص نيست. اگر عاملي مثل HBP مي تواند نقشي در بروز و پيشرفت ميگرن داشته باشد، شخص با معالجه آن كه به وسيله چند نوع آنتي بيوتيك انجام مي گيرد مي تواند از عوارض جانبي سردرد ميگرن دور مانده و زندگي با كيفيت بهتري داشته باشد.
نانوربات هاي پزشك سلولي
بشر در آينده با ساخت نانوربات ها ، پزشك سلولي را براي بررسي وضعيت سلول ودرمان بيماري هاي سلولي فراهم مي كند.
دكتر صفدر زارع حسين آبادي، دكتراي فيزيك پزشكي و استاد دانشگاه، با اشاره به ظرفيت هايي كه نانوتكنولوژي در عرصه پزشكي فراهم مي كند به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران در دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: شناسايي به موقع و دقيق يك بيماري به پيشگيري و درمان آن كمك مي كند و حال آنكه با ساخت نانوربات هايي در ابعاد 100 تا 1000 نانومتر مي توان پزشك سلولي را به داخل سلول ( غشاي سلولي اجازه عبور اجسام با اندازه 100 نانومتر را مي دهد) فرستاد و قبل يا حين بيماري، مكان و نوع آن را شناسايي و به موقع جهت درمان اقدام كرد.
وي ساخت نخ هاي بخيه قابل جذب، حسگرهاي شبكيه چشم و بخش حلزوني گوش ( براي درمان نابينايي و ناشنوايي) را از ديگر كاربردهاي نانوتكنولوژي در پزشكي دانست و اظهار داشت : بشر از 10 سال گذشته با ورود به اين عرصه در رشته هاي پزشكي، داروسازي و صنعت در حد تحقيقاتي به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي رسيده است و پيش بيني مي شود تا سال 2020 به كمك نانوتكنولوژي به يافته هاي جديدتري نيز نائل شود .
گفتني است يك نانومتر معادل يك ميلياردم متر است كه در اين محدوده رفتار مواد تغيير مي كند و به همين دليل مي توان براحتي ساختار مواد را برهم زد.

خورد و خوراك
004056.jpg
تغذيه نوزاد وسرطان در بزرگسالي
دكتر پرويز قديريان- بررسي هاي زيادي ثابت كرده كه تغذيه مادر قبل از حاملگي و در حين بارداري مي تواند نقش مهمي در بهزيستي و سلامتي نوزاد در سنين مختلف زندگي داشته باشد. اين بار يافته جديد پزشكي دال بر اين است كه چند و چون رژيم غذايي زن باردار مي تواند ده ها سال بعد بر چگونگي بروز سرطان پستان دخترش موثر باشد.
در اين بررسي معلوم شده مادراني كه در حين بارداري ماهي و يا غذاهايي كه حاوي مقدار زيادي اسيدهاي چرب امگا 3 هستند مي خورند، امكان بروز سرطان پستان در دخترانشان تا حدود 40 درصد كاهش مي يابد. در ضمن اگر در رژيم غذايي نوزاد دختر در سنين كودكي، جواني و ميانسالي نيز اين ماده حياتي به مقدار لازم و كافي منظور شود، اين شخص باز حدود 40 درصد ديگر از مبتلا شدن به سرطان پستان محفوظ خواهد بود.
در عوض بايد در مصرف اسيدهاي چرب امگا 6 كه در رژيم غذايي كشورهاي به اصطلاح پيشرفته زياد است، احتياط كرد زيرا نه تنها امكان بروز سرطان پستان را كاهش نمي دهد بلكه اگر در مصرف آن دقت نشود بروز آن را افزايش مي دهد. اسيدهاي چرب امگا 6 در غذاهايي مانند گوشت، تخم مرغ و روغن گياهي به فراواني ديده مي شود در حالي كه اسيدهاي چرب امگا 3 را مي توان در ماهي، لوبياي سويا، تخم كتان يا Flaxseed و دانه هاي روغني مانند پسته و بادام و گردو و بادام زميني يافت.
زيان مصرف مداوم آبهاي داخل بطري
براساس يافته هاي پژوهشگران مصرف مداوم آبهايي كه در بطري عرضه مي شوند به دليل وجود نيترات و تركيبات ديگر براي سلامتي زيانبار است. به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين در حالي است كه براساس يك پژوهش صورت گرفته در اروپا اغلب كساني كه از اين آبها استفاده مي كنند از زيان هاي آن آگاهي ندارند.
طي اين پژوهش كه توسط انستيتوي IPSOS و به سفارش يك كارخانه توليد بطري هاي آب انجام شده، بيش از نيمي از پاسخگويان گفته اند كه هرگز برچسب هاي روي بطري آب را نخوانده اند و بسياري از آنها هرگز از زيانبار بودن وجود نيترات (NO3) در آبهاي آشاميدني آگاهي ندارند. اندازه مجاز براي نيترات در آب در اتحاديه اروپا 50 ميلي گرم در يك ليتر آب است.
به گزارش ايسنا، استفاده از آبهاي بطري دار براي مدت هاي طولاني، زيان هاي غير قابل بازگشتي براي سلامتي انسان در پي داشته و اثرات سوء آن، از عوارض ساده احتمالي مصرف آبهاي لوله كشي نظير ابتلا به سنگ كليه به مراتب بيشتر است. به طوري كه در دراز مدت باعث ايجاد بيماري هاي ناشناخته و فراهم شدن زمينه ابتلا به برخي بيماري هاي خطرناك نظير سرطان مي شود.
مصرف آبهاي داخل بطري تنها در مواردي كه امكان دسترسي به آب لوله كشي وجود ندارد و تنها براي زماني كوتاه توصيه شده است.

توصيه
خطر ابتلا به اگزما
004020.jpg
«اگزماي دستي » يك بيماري پوستي شايع است كه در اكثر موارد ابتدا دست ها خشك شده و بتدريج قرمزي، پوست ريزي و خارش نيز اضافه مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به گفته پزشكان واحد علوم پزشكي تهران، زمينه ژنتيكي پوست حساس موجب مي شود تا بسياري از مواد كه براي ساير افراد محرك محسوب نمي شوند در اين افراد سبب اگزما شوند و همچنين تماس مكرر با موادي كه چربي سطحي پوست را از بين مي برند مثل صابون ها و پودرهاي رختشويي و حتي موادي كه در تركيبات بهداشتي ـ آرايشي روزمره وجود دارند مي توانند علت اگزماي دست باشند.
محققان معتقدند در درمان اگزماي دست، اولين و مهمترين اصل درماني محافظت از پوست دست و چرب نگهداشتن مداوم آنهاست.
آنان توصيه كردند كه افراد از مصرف بي رويه پمادهاي كورتني بدون تجويز پزشكان پرهيز كنند و تنها تركيباتي را كه توسط پزشك تجويز شده است به كار ببرند تا حاوي مواد محرك نباشد.
همچنين جهت محافظت بيشتر از پوست دست توصيه شده است هنگام شست وشوي ظروف و لباس از دستكش لاستيكي استفاده كرده و ترجيحا زير دستكش لاستيكي از دستكش نخي استفاده شود.
همچنين هرگز از دستكش سوراخ استفاده نشود زيرا پوشيدن دستكش سوراخ از نپوشيدن آن بدتر است و هنگام پاك كردن سبزي ها، پوست كندن مركبات، سيب زميني و گوجه فرنگي حتما از دستكش استفاده شود.
بايد توجه داشت كه از تماس مستقيم دست با شوينده ها و شامپو اجتناب شود و در كارهايي كه با آب تماس ندارد مانند گردگيري، تا كردن لباس هاي شسته و باغباني از دستكش نخي استفاده شود و تا حد امكان از ماشين لباسشويي و ظرفشويي استفاده شده و از شست وشوي لباس ها و ظروف با دست پرهيز شود.

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |