پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۴
به منظور فراهم كردن نيروي كار از ميان مهاجران خارجي صورت مي گيرد؛
ما تا دورها در برابر اتحاد قاره سبز
004014.jpg
آرش نهاوندي
اين بار عفو مهاجران خارجي در اسپانيا در حالي صورت مي گيرد كه اتحاديه اروپا با اتخاذ سياست هاي يك جانبه نگر تدابير گسترده اي را به منظور برخورد با مهاجران اقتصادي به اجرا گذاشته است
مراحل اوليه صدور جواز اقامت براي 700هزار مهاجر خارجي ساكن اسپانيا آغاز شد.
اين اقدام كه در پي پايان گرفتن دوره سه ماهه عفو از سوي دولت سوسياليست اسپانيا به مرحله اجرا درآمده، در طول تاريخ قاره سبز بي سابقه بوده است.
پيش از اين كشورهايي نظير ايتاليا نيز به مانند اسپانيا قوانيني را جهت عفو مهاجران خارجي در مقياسي بسيار كمتر به اجرا گذاشته بودند.
اما اين بار عفو مهاجران خارجي در اسپانيا در حالي صورت مي گيرد كه اتحاديه اروپا با اتخاذ سياست هاي يك جانبه نگر تدابير گسترده اي را به منظور برخورد با مهاجران اقتصادي به اجرا گذاشته است.
از همين رو اين اقدام يك جانبه اسپانيا در اجلاس كشورهاي گروه پنج- ثروتمندترين كشورهاي اروپايي- از سوي ساير اعضا مورد انتقاد قرار گرفت.
اما خوسه آنتونيو آلونسو، وزير كشور دولت سوسياليست اسپانيا در دفاع از اين طرح گفت: «اسپانيا كشور مستقلي است و همانگونه كه اتحاديه اروپايي نيز پذيرفته است، كشورها در امور داخلي خود مي توانند مستقل عمل كنند.»
وي افزود: «طرح دولت اسپانيا به نفع ما و ساير كشورهاي عضو اتحاديه اروپا است.»
دفاعيه وزير كشور اسپانيا اما منتقدان را قانع نكرده است. آنها با مطرح كردن سوالاتي نظير اين كه «چرا دولت اسپانيا امتيازات قابل توجهي - ارائه كارت اقامت و جواز كار- براي مهاجران خارجي در نظر گرفته  است ؟» درصدد يافتن پاسخي براي سوالات بي پايان خويش هستند.
اقتصاد سايه
طي چند دهه اخير اسپانيا از كشوري كه مهاجرت به خارج در آن رواج داشت، به كشوري مهاجرپذير تبديل شده است.
در حالي كه مهاجرت هاي خارجي به اسپانيا از سال 1999 به طور بي سابقه اي افزايش يافته است، دولت جديد سوسياليست اسپانيا به رهبري خوسه لوييس ساپاترو در نظر دارد با عفو مهاجران اقتصادي اين بحران فزاينده را به گونه اي متفاوت حل كند .
در پي افزايش رشد اقتصادي در اسپانيا كه با كاهش جمعيت اين كشور در سالهاي اخير همراه بوده، دولت كنوني با مشكل نيروي كار بويژه در مشاغل سخت مواجه شده است.
«امروزه مهاجران آفريقايي و لاتيني قشر بزرگي از نيروي كار در بخش هاي كشاورزي، ساخت و ساز و خدمات اجتماعي را در اين كشور اروپايي تشكيل مي دهند.»
مارتا رودريكس تاردوچي وزير امور مهاجرت اسپانيا ضمن بيان مطلب فوق در توجيه اين كاستي ها مي گويد: «به دليل عدم تمايل جوانان اسپانيايي به كار در بخش مشاغل سخت، اسپانيا به نيروي كار مهاجران اقتصادي نيازدارد، از اين رو است كه دولت با ارائه مدارك اقامت و جواز كار در صدد است به حضور اينگونه مهاجران غيرقانوني در اسپانيا جنبه قانوني دهد.»
او مي افزايد: «اين افراد تاكنون در بخش اقتصاد سايه- تعبيري است كه دولت اسپانيا جايگزين بازار آزاد كرده است- كشور ما ( اسپانيا) به فعاليت مشغول بوده اند و پيش از اجراي طرح عفو آنان نيز مانند شهروندان اسپانيايي در حالي از مزاياي خدمات اجتماعي برخوردار بودند كه هيچ گونه مالياتي در ازاي دريافت اين خدمات پرداخت نمي كردند. دولت اسپانيا در دفاع از طرح بي سابقه خود در برابر انتقادات اروپايي واژه جديد «برنده – برنده» را در توصيف شرايط نوين كنوني مهاجران اقتصادي به كارمي گيرد. در واقع با اجراي اين طرح همزمان 5/1 ميليون يورو به عايدات سازمان تامين اجتماعي اين كشور افزوده مي شود و با قانوني كردن فعاليت مهاجران اقتصادي، ساير بخش هاي اقتصادي اين كشور نيز با شكوفايي نسبي اقتصادي مواجه خواهند شد. ماليكا الحديدي، مهاجر 42 ساله مراكشي در توصيف شرايط كنوني خود پس از دريافت كارت اقامت و جواز كار مي گويد: «اكنون من خود را مانند پرنده اي آزاد و سبكبال احساس مي كنم.» او كه پيش از اين به مدت چهار سال به طور غيرقانوني و با تحمل شرايط بسيار سختي در اسپانيا مشغول به كار بوده است ، مي افزايد: « اين- زمان دريافت مدارك- بهترين لحظه زندگي من بود. از اين پس در حالي مي توانم آزادانه براي ديدن اعضاي خانواده خود به مراكش بروم كه پيش از اين از ترس آنكه نتوانم به اسپانيا بازگردم، از رفتن به مراكش خودداري مي كردم.» در ولس مالاگا واقع در استان جنوبي مالاگا ( در اندلس) كشاورزان در يك مزرعه اوكادو- ميوه اي كه اسپانيايي ها آن را در سالاد مي ريزند- كارگران مشغول علف هاي هرزي هستند كه مانند مارهاي سمي به دور شاخه درختان چنبره زده اند.
حتي يك اسپانيايي را نيز نمي توان در ميان اين كارگران يافت. اين مردان همه يا اكوادوري و كلمبيايي هستند يا مراكشي، كه البته همه آنها به تازگي مشمول قانون عفو دولت سوسياليست اسپانيا شده اند و كارت اقامت و جواز كار را در جيب دارند.
محمد ابيبو، يكي از اين كشاورزان تبعه مراكش ضمن تشكر از اين اقدام بي سابقه دولت اسپانيا درباره نحوه ورود غيرقانوني اش به خاك اسپانيا مي گويد: «من چند سال پيش به همراه تعداد زيادي از مهاجران مراكشي با قايق به اسپانيا آمدم. در تمام زمان اقامت غيرقانوني ام در اين كشور متحمل سختي هاي بسياري شدم و همواره از سايه پليس مي ترسيدم. الان اوضاع فرق كرده و من خود را يك شهروند اروپايي مي دانم.»
اين در حالي است كه همچنان قايق هاي پر از مهاجر نمادي از اين پديده دامنه دار - مهاجرت هاي غيرقانوني- محسوب مي شوند. گروهبان ميگل مارين، يكي از اعضاي نيروهاي امنيت شهري است كه در تارينا - جنوبي ترين نقطه اسپانيا - انجام وظيفه مي كند.
در واقع قاره آفريقا در آينه اين جنوبي ترين بندر اسپانيا تجلي يافته است و با انعكاس خود در فضايادآور حضور هزاران نفر از مهاجران خارجي در اين كشور است.
از همين رو است كه نيروي امنيت شهري با انتقال مدرن ترين تجهيزات خود در صدد برآمده است تا به هر نحو ممكن از ورود مهاجران خارجي جلوگيري كند.
مارين با اشاره به نزديكي تارينا با قاره  آفريقا مي گويد: « به سختي مي توان پذيرفت كه شمال آفريقا تنها 14 كيلومتر با منطقه اي كه ما در آن قرار داريم فاصله دارد.»
او مي افزايد: « اين نزديكي سبب شده است تا مهاجران خارجي با هدف دستيابي به زندگي بهتر در اروپا به اين سواحل هجوم بياورند.»
مارين در ادامه ضمن اشاره به قانون جديد مي گويد: «به رغم عفو مهاجران اقتصادي، خارجي ها همچنان به صورت غير قانوني وارد اسپانيا مي شوند.»
او در توجيه وظايف نيروهاي امنيت شهري مستقر در تارينا مي گويد: «وظيفه ما جلوگيري از ورود مهاجران قانوني و آوردن آنها به ساحل در صحت و سلامت كامل است. زيرا طي اين سفرهاي پر خطر كه در مسافت بسيار كوتاهي نيز انجام مي شوند، تعداد زيادي از مهاجران خارجي  جان خود را از دست مي دهند.»
بارقه اميد
دوران ديدن تصاوير تكان دهنده از تلويزيون ملي اسپانيا سپري شده و هم اكنون زمان آن فرا رسيده است كه مهاجران خارجي از طريق مرز هوايي و به طور غير قانوني وارد اسپانيا شوند.
اين در حالي است كه سخنگوي حزب مردم (pp) كه اصلي ترين گروه مخالف سياسي دولت محسوب مي شود در مخالفت با طرح سوسياليست ها ادعا كرده است كه طرح عفو مهاجران غيرقانوني تنها باعث افزايش معضلاتي از اين دست مي شود.
سخنگوي مذكور در توجيه ديدگاه حزب مردم گفته است: «اتخاذ چنين تصميمي به مثابه قرار دادن آهنربايي در برابر خارجي هايي است كه مهاجرت را به عنوان هدف خويش برگزيده اند. اين مسئله سبب خواهد شد تا مهاجران بيشتري به اميد اجراي مجدد طرح عفو مهاجران غيرقانوني، به اسپانيا روي بياورند.» گوستاوود اريستگي، نماينده پارلمان اسپانيا از حزب مردم نيز مي گويد: «اين اقدام دولت موجب برانگيخته شدن احساسات نژاد پرستانه در ميان مردم اسپانيا مي شود.»
او مي افزايد: «دولت در اين راستا به وظيفه خود بدرستي عمل نمي كند زيرا ساير كشورهاي اروپايي بيم دارند اين مهاجران با گرفتن مدارك اقامت و كار، جهت زندگي و كار به ساير كشورهاي اتحاديه اروپايي بروند.»
در مقابل، دولت اسپانيا بر اين نكته تاكيد دارد كه طرح عفو مهاجران غير قانوني با موفقيت همراه شده است. دولت همچنين هرگونه انعطاف پذيري در قبال مهاجران خارجي را رد كرده و اعلام كرده است كه با پايان مهلت عفو سه ماهه، با مهاجراني كه خود را جهت دريافت مدارك معرفي نكرده اند برخورد قانوني خواهد كرد.
منبع:بي بي سي

نقش ماهواره در تشخيص آلودگي هاي زيست محيطي
004074.jpg
مناطق شهري واقع در قاره هاي اروپا، آمريكاي شمالي و جنوبي و آسيا از بزرگترين توليد كنندگان ماده مرگبار دي اكسيد نيتروژن هستند.
از ديگر نقاط آلوده كننده محيط زيست در جهان، آفريقاي جنوبي است كه با داشتن نيروگاه هايي كه سوخت آنها از زغال سنگ تامين مي شوند، سهم عمده اي در توليد دي اكسيد نيتروژن دارد. البته در كنار اينها بايد به آتش سوزي هاي گسترده اي كه در جنگل هاي اين قاره گاه و بيگاه و عمدا يا سهوا به وقوع مي پيوندد، نيز اشاره كرد.
خطوط كشتيراني كه بويژه در درياي سياه فعاليت دارند هم در آلودگي هواي كره زمين موثرند. البته برخلاف تصور بسياري كه گمان مي كنند دانشمندان طي ساليان سال تحقيقات طاقت فرسا به اين يافته هاي جديد دست پيدا كرده اند، اين ماهواره اروپايي ها بود كه به اين مهم جامه عمل پوشاند.
در واقع آژانس فضايي اتحاديه اروپايي تحت عنوان (انوياسات) با پرتاب ماهواره ياد شده به فضا شرايطي را فراهم كرد تا پس از 18 ماه تحقيقات فضايي افق هاي جديدي پيش روي مسائل زيست محيطي در جهان پديدار شود.
با مشاهده عكس هايي كه اين سفينه فضايي به زمين ارسال كرده است، به وضوح مي توان تاثير مخرب فعاليت هاي انساني و آلودگي هوا بر لايه هاي جو را به چشم ديد.
اين ماهواره كه بزرگترين سفينه تحقيقاتي در زمينه هاي زيست محيطي است، در ماه فوريه 2002 به فضا پرتاب شد.
دانشمندان براي ثبت دقيق عكس هاي ارسالي از فضا، دوربين طيف سنج جوي را در ماهواره تعبيه كردند، اين دوربين از طيف هاي نوري كه بر اثر درخشش خورشيد از اتمسفر عبور مي كنند عكس مي گيرد.
دانشمندان ميزان وجود گازهاي آلوده در جو را پس از بررسي اين عكس ها تشخيص مي دهند. نتايج اين تحقيقات كه اخيرا از سوي دانشمندان ياد شده انتشار يافته است، نشانگر وجود ميزان بالاي گاز دي  اكسيد نيتروژن (NO2) در جو زمين است كه همين عامل سبب بروز نگراني هاي زيادي در ميان دانشمندان شده است، زيرا گاز NO2در شرايط عادي صدمات زيادي را به مري وارد مي كند، وجود ميزان بالاي اين گاز در شهرها نيز به مرور شهروندان را در معرض بيماري هاي حاد تنفسي قرار مي دهد. در واقع گاز دي اكسيد نيتروژن از عوامل اصلي تشديد كننده آلودگي محسوب مي شود.
علاوه بر اين، گاز NO2از عناصر تشكيل دهنده گاز خطرناك ديگري به نام ازن (OZONE) در لايه تروپوسفر است و سبب گسترش حجم اين لايه كه در پايين ترين قسمت اتمسفر قرار دارد، مي شود.
بخش عمده اي از اين گاز مخرب توسط نيروگاه ها، صنايع، بخش حمل و نقل و آتش سوزي هايي كه در محيط زيست رخ مي دهند، در فضا متصاعد مي شود. البته رعد و برق نيز به طور طبيعي به فرآيند توليد و انتشار دي اكسيد نيتروژن كمك مي كند. با توجه به آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از انتشار گاز NO2 در فضا در بسياري از كشورهاي صنعتي تدابيري براي جلوگيري از متصاعد شدن دي اكسيد نيتروژن در جو زمين انديشيده شده كه البته تاكنون نتايج چنداني به همراه نداشته است.
در همين زمينه گروه هاي علمي مختلفي از دانشگاه هاي برمن و هيدلبرگ آلمان، موسسه فضايي ايرونومي (BIRA – IASB) بلژيك و موسسه سلطنتي هواشناسي هلند (KNMI) با استفاده از اطلاعات به دست آمده از عكس هاي ماهواره اي موفق به ترسيم دقيق ترين نقشه ها از چگونگي حركت ستون هاي دي اكسيد نيتروژن در لايه تروپوسفر شده اند.
در همين چارچوب، استيفن برلي، از اعضاي موسسه فيزيك دانشگاه هيدلبرگ در سخناني خطاب به شهرداران جهان گفته است: «در اين عكس ها جزئيات زيادي از وضعيت و شرايط جوي كره زمين بر ما آشكار شد كه بر همين اساس ما دريافتيم حتي منابع جزئي نيز در آلودگي هوا تاثيرگذارند.»

پيشخوان
004005.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز تيتر و عكس اول خود را به دستگيري رئيس حزب اسلامي عراق كه يكي از احزاب بزرگ اين كشور محسوب مي شود، اختصاص داده است.
بنا به گزارش اين روزنامه ،دستگيري محسن عبدالحميد كه به اشتباه از سوي نيروهاي آمريكايي صورت گرفت، موج جديدي از درگيري ها در اين كشور را در پي آورده است.
004050.jpg
ليبراسيون
روزنامه ليبراسيون با چاپ كاريكاتوري از شيراك در كاور اصلي خود، به تبعات راي «نه» فرانسويان به قانون اساسي فرانسه پرداخته و از تغيير پست هاي احتمالي در ميان وزراي كابينه خبر داده است.
004023.jpg
ال نوو هرالد
روزنامه ال نوو تيتر و عكس اول خود را به ديدار جورج بوش (رئيس جمهور آمريكا) از بناي يادبود سربازان كشته شده در جنگ  هاي آمريكا عليه عراق و افغانستان اختصاص داده است.
عكس اول اين روزنامه نيز بوش را در حال تقديم دسته گلي به بناي يادبود در قبرستان آرلينگتون واقع در ايالت ويرجينيا نشان مي دهد.
004035.jpg
ايريش تايمز
روزنامه ايريش تايمز با چاپ عكس گويايي از ژان پير رافارن به انعكاس واكنش سران اروپايي در قبال راي «نه» مردم فرانسه و بررسي تحولات آتي در كابينه شيراك پرداخته است.

ذهن زيبا
انسان كامل كسي است كه زندگي خود را به دست خود بسازد.
«آرتور شوپنهاور»

دل انسان اهرم تمام اعمال بزرگ او است.
«بتهوون»

جسم سالم ميهمانخانه روح است و جسم بيمار زندان آن.
«فرانسيس بيكن»

درفرهنگسراها
اردوهاي امداد و نجات
خيلي ها از زلزله و سيل مي ترسند. خيلي ها مي گويند اگر در تهران اتفاقي بيفتد، چنين و چنان مي شود و البته برخي هم در فكر پيشگيري هستند. منطقه جنوب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران براي مقابله با حوادث غيرمترقبه و بلاياي طبيعي ، دوره هاي امداد و نجات را با همكاري جمعيت هلال احمر استان تهران و فرهنگسراي سلامت به صورت رايگان برگزار مي كند، علاقه مندان مي توانند با مراجعه به مراكز زير و گذراندن دوره، گواهينامه مربوطه را نيز دريافت كنند. اين مراكز عبارتند از: فرهنگسراهاي بهمن، انقلاب، اقوام، ورزش، ولاء و مجموعه هاي فرهنگي هنري بعثت، فجر و خانه هاي فرهنگ ابوسعيد، شيخ هادي، حر، خزانه، كوشا، قلم، سلمان فارسي، تلاش، ميعاد، دولت آباد، رازي، شهيد آويني، خلاقيت ها و كتابخانه دكتر حسابي.
آموزش يوگا
يوگا از جمله ورزش هايي است كه جديدا طرفداران زيادي پيدا كرده است. فرهنگسراي سالمند يك دوره كلاس آموزش يوگا برقرار كرده است. براي ثبت نام در اين كلاس ها به ميدان امام حسين(ع)، خيابان 17شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام سري بزنيد و اگر اطلاعات بيشتري لازم داريد با شماره تلفن هاي 90-3358688 تماس بگيريد.

درشهر
مسابقه خوشنويسي
كتابخانه شماره يك «شهر سالم» وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به مناسبت سالروز رحلت امام خميني (ره) اقدام به برگزاري مسابقه خوشنويسي كرده است. اين مسابقه به دو شكل حضوري و غيرحضوري ويژه تمامي گروه هاي سني از تاريخ دهم لغايت سي ام خردادماه با به تحرير درآوردن بيت: «سالها مي گذرد حادثه ها مي آيد‎/ انتظار فرج از نيمه خرداد كشم» برگزار مي شود. علاقه مندان جهت شركت در اين مسابقه به صورت حضوري مي  توانند به نشاني شهر ري، دولت آباد ، روبه روي ميدان دولت آباد، جنب پارك مهران، كتابخانه شماره يك شهر سالم مراجعه كنند.

شبكه
بيشتر برنامه هاي روزهاي آتي تلويزيون به علت سالگرد رحلت امام خميني(ره) و نيز قيام خونين 15 خرداد مناسب با اين ايام خواهد بود. پخش مجموعه «صنوبر» تا يكشنبه شب ادامه خواهد يافت و امشب مي توانيد قسمت سوم آن را تماشا كنيد.
ضمنا برنامه سينما يك، امشب پخش نخواهد شد، اما فردا شب مي توانيد حدود ساعت 20:15 به تماشاي فيلم تلويزيوني «آفتاب و زمين» از شبكه۲ بنشينيد.
«آفتاب و زمين» داستان زندگي و تولد حضرت امام(ره) و دوران كودكي ايشان است كه قبلا به صورت سريال از شبكه 2 پخش شده و اين بار در قالب يك فيلم 110 دقيقه اي روي آنتن خواهد رفت. اين فيلم به شرح زندگي پدر مبارزي مي پردازد كه در منطقه خمين در حدود 105 سال پيش به دنيا آمد و پدر بزرگوارشان همزمان با تولد ايشان به شهادت رسيد. گوشه هايي از دوران كودكي و فراز و فرودهاي آن دوران موضوع اين فيلم داستاني است.
«كودك گمشده» نيز عنوان فيلمي سينمايي است كه فردا عصر حدود ساعت 16:30 از شبكه يك پخش خواهد شد.اين فيلم داستان «ويكي وارو»، يك كودك 14 ماهه است كه گمشده و پليس به دنبال پيدا كردن اثري از اوست. در اين راستا، پليس سراغ پدر او كه همسرش را ترك كرده مي رود تا ردي از بچه پيدا كند. از طرفي فرد سابقه دار ديگري به نام «هيوز» متهم است كه ويكي را دزديده، اما در نهايت مشخص مي شود كه...
مجموعه تلويزيوني «۱۰۱ راه براي ذله كردن پدر و مادرها» نيز فردا حدود ساعت 19 از شبكه تهران پخش خواهد شد.در اين قسمت شيرين سراغ پارسا مي آيد تا راه حل هاي تازه اي براي آزار پدر و مادرش ياد بگيرد. در خانه، مسعود و پارسا مواردي را به نوبت روي پدر و مادر پارسا آزمايش مي كنند. پدر و مادر كه به مرز جنون رسيده اند، در مدرسه پارسا پيش فروش كتاب صدو يك راه براي ذله كردن پدر و مادرها را آغاز مي كنند. خانم معلم نيز بخش هايي از كتاب سمك عيار را براي بچه ها مي خواند و...
اما فردا شب علاقه مندان فيلم هاي سينمايي نيز مي توانند به تماشاي دو فيلم از شبكه هاي سه وچهار بنشينند.
فيلم «مزد ترس» به كارگرداني هانري جورج كلوزو در قالب برنامه سينما 4 از شبكه چهارم پخش خواهد شد و فيلم «قهرمان» ساخته «ژانگ ييمو» نيز حدود ساعت 20:30 از شبكه سه پخش مي شود.
به علت تداخل پخش اين دو فيلم، شما مجبور به انتخاب يكي از آنها خواهيد بود.
اگر به آثار كلاسيك و قديمي سينما علاقه داريد به تماشاي «مزد ترس» بنشينيد و اگر فيلم هاي رزمي روز جهان را مي پسنديد، «قهرمان» را به هيچ وجه از دست ندهيد.

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |