پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۴
دخل و خرج
Front Page

خريد پارچه چادري با قيمت و كيفيت مناسب در بازار
... و اين پوشش برتر
003972.jpg
برخي مصرف كنندگان عقيده دارند دوام پارچه هاي كريستال، ابريشمي و ميتسوبيشي بالاتر است و به لحاظ زيبايي جنس كريستال و حرير از زيبايي زيادي برخوردارند. بافت ريز، رنگ مشكي و سبكي، جنس خوب را معرفي مي كنند
حجاب از ديرباز و از ادياني پيش از اسلام مورد توجه بوده است و در طول تاريخ و تغيير فرهنگ ها از گونه اي به گونه ديگر درآمده است. روسري هاي بلند و گاه كوتاه، مقنعه و پوشش هاي رنگين و سياه از آن جمله بوده اند. درايران امروز نيز شاهد پوشش هاي مختلفي هستيم. انواع مختلف مانتو، روسري، مقنعه و چادر، حجاب را تعريف مي كنند.
انتخاب شكل و نوع هريك از انواع حجاب به عوامل مختلفي بستگي دارد و در اين ميان عده اي چادر را به عنوان پوشش برتر برمي گزينند. اما چگونه مي توان پارچه با كيفيتي را با قيمتي به نسبت مناسب يافت و آن را به چادر بدل كرد؟ بهترين محل خريد پارچه چادر، بازار مولوي است. از زماني كه وارد بازار مي شويد با مغازه ها و بازارچه هاي كوچك و بزرگي روبه رو هستيد كه انواع پارچه هاي چادري از كشورهاي مختلف را با طرح هاي متنوع عرضه مي كنند. پارچه هاي مورد نظر براي رسيدن به ايران از كشورهاي مبدا كه كره، ژاپن و چين هستند ابتدا به تايلند رفته، از آنجا به دبي و سپس به بازار ايران راه پيدا مي كنند. آيا اين مسافرت طولاني پارچه، باعث افزايش قيمت آن نمي شود؟ كارشناسان اقتصادي به اين پرسش پاسخ مثبت مي دهند اما رعايت حقوق مصرف كننده هنوز جايگاه والاي خود را نيافته است.
توليدات كشور چين را بندرت در بازار مي توانيد پيدا كنيد اما توليدات كشورهاي كره و ژاپن تمام بازار ايران را تسخير كرده است. اكثر مصرف كنندگان پارچه هاي چادري معتقدندژاپن بهترين پارچه ها را توليد مي كند و پس از آن در مقام دوم كشور كره قرار دارد. اما توليدات كشور چين چندان تعريفي ندارد و توصيه مي شود كه سمت اين كالا نرويد.
به دليل تقاضاي بالاي بازار ايران، جنس ها و طرح هاي متنوعي از پارچه هاي چادري را مي توان يافت.
پارچه هاي خاوياري، ابريشمي، كرپ ساده، كريستال ، حرير اصوت، ژورژت، گل مخمل و ميتسوبيشي - كه به دو گوزن مشهور است - از جمله پارچه هاي چادري موجود در بازار هستند. پارچه هاي كرپ ، ساده و ژورژت، بدون طرح هستند، پارچه هاي گل مخمل و ميتسوبيشي طرح دار و بقيه پارچه هاي چادري هم ساده و هم طرح دار هستند. جنس خاوياري داراي بافت درشت، ابريشمي بافت ريز و يكدست، كرپ ساده بافت معمولي، كريستال بافت صاف، سبك، نازك و ظريف، حرير اصوت بافت نازك و توري (مجلسي)، ژورژت بافت ريز، گل مخمل داراي زمينه نازك با گل هاي مخملي و ميتسوبيشي جنس لطيف با طرح گلدار است.
برخي مصرف كنندگان عقيده دارند دوام پارچه هاي كريستال، ابريشمي و ميتسوبيشي بالاتر است و به لحاظ زيبايي جنس كريستال و حرير از زيبايي زيادي برخوردارند.
بافت ريز، رنگ مشكي و سبكي، جنس خوب را معرفي مي كنند.
عامل بافت و ميزان مشكي بودن پارچه نيز در قيمت آن تاثير مي گذارد.
هرچه بافت پارچه ريزتر و ميزان مشكي آن بالاتر باشد، پارچه گران تر مي شود.
قيمت پارچه هاي چادر در بازار تهران بشدت متنوع است اما به طور تقريبي مي توان معياري از آن ارائه داد. -
پارچه چادري خاوياري در پايين ترين قيمت متري 3000تومان و در بالاترين قيمت۸۰۰۰تومان است پارچه ابريشمي بين 4000 تا۶۵۰۰ تومان عرضه مي شود. پارچه كرپ ساده از 3000 تا 4500 تومان در بازار موجوداست. پارچه كريستال از 4500 تا 7000 به فروش مي رسد. پارچه حرير اصوت از 3000 تا۵۰۰۰ تومان است. پارچه ژورژت را بين 6000تا۷۵۰۰ تومان مي توان خريداري كرد. پارچه گل مخمل از 2500 تا۴۵۰۰ تومان است. پارچه ميتسوبيشي كه به ميزان خيلي كم در بازار يافت مي شود قواره اي (5/4متر) 40000 تا 75000 تومان به فروش مي رسد.
اگر مي خواهيد دوام و رنگ پارچه چادري تان حفظ شود، بهتر است براي شست و شو از ماشين  لباسشويي استفاده نكنيد. مواد شوينده به جز شامپو و ريكا نيز به علت دارا بودن موادشيميايي به ميزان زياد، به پارچه  چادر آسيب مي رسانند بخصوص رنگ آن را بور مي كنند.
پس از شست وشو حتما آن را در سايه يا در طول شب براي خشك شدن پهن كنيد. نور آفتاب باعث مي شود كه رنگ پارچه آسيب ببيند.
خط اتوي چادر يكي از مشكلاتي است كه در برخي جنس ها زياد جلوه مي كند. اگر جنس چادر شما به گونه اي است كه خط اتو يا خط تا به روي آن باقي مي ماند، مي توانيد شب ها پس از تا كردن چادر آن را در يخچال بگذاريد.
برخي از پارچه ها نيز دچار پرزگرفتگي مي شوند و به خاطر الكتريسته بالا به بدن مي چسبند. اگر با اين مشكل روبه رو هستيد بازهم مي توانيد از يخچال استفاده كنيد. هروقت حالت پرزگرفتگي و چسبندگي در چادرتان ايجاد شد، آن را به مدت يك شب در يخچال بگذاريد. الكتريسيته آن گرفته شده و مشكلتان حل مي شود.
اما اگر قصد داريد چادر تهيه كنيد و بابت آنهم قيمت مناسبي بپردازيد يك پيشنهاد مي تواند كارساز باشد كه به قول مشهور بتوانيد با يك تير دو نشان بزنيد. يك سفر يكروزه به شهر مقدس قم تدارك ببينيد، پارچه چادري يا حتي چادردوخته شده مناسب را با قيمت بسيار ارزان تهيه كرده و پس از زيارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) راه بازگشت را در پيش بگيريد.

پابندي براي تابستان
004068.jpg
قيمت صندل چندان تفاوتي با كفش ندارد و گاهي از كفش نيز گران تر است، اما خصوصيات خاص صندل همچنان خريداران را وسوسه مي كند
هوا گرم است. وقتي روي آسفالت راه مي روي پايت مي سوزد. كافي است چند ساعت مجبور باشي پياده روي كني. صندل در پايت گشاد و شل مي شود. در اين شرايط اگر پايت به جايي گير كند يا زمين بخوري، احتمال پاره شدن صندلت زياد است. در تمام طول سال مي توان به سراغ خريد صندل رفت، اما وقتي هوا گرم مي شود اين تصميم بيشتر عملي مي شود. گرمي هواي تابستان طاقت و تواني براي استفاده از كفش باقي نمي گذارد.
سالهاي پيش مغازه ها پر بود از صندل هاي سنگين و سفت، اما چند سالي است كه اين سنگيني از پاها برداشته شده است. صندل هاي جديد، نرم و سبك هستند، تنوع رنگ هايشان بالا رفته و تعداد صندل هايي كه رويه آنها تزئين شده، بيشتر شده است. تا چندي قبل توليدات افغان هاي داخل ايران، بازار كفش و صندل را خراب كرده بود و اكنون توليدات چين كه با ظاهري مناسب و قيمتي مناسب تر خريدار را بر آن مي دارد خريد ارزان تر را ترجيح بدهد. گذشته از توليدات داخلي كه هم به لحاظ كيفيت و هم قيمت، شرايط مناسبي را براي خريد پيش مي آورند، توليدات كشورهاي ايتاليا، تركيه، هلند، تايلند، آلمان و ... نيز در بازار موجود است. توليدات صندل كشور ايتاليا كه در دنيا حرف اول را مي زند در بازارايران نيز خواهان خود را دارد، اما توليد داخلي تقريبا توانسته است گوي رقابت را از ساير كشورها بربايد. توليدي ها و كارخانه هاي ريز و درشتي كه در ايران بازار فروش صندل ايران را تامين مي كنند علاوه بر قيمت مناسب مي توانند در صورت خراب شدن صندل خدمات پس از فروش ارائه دهند. توليدات كشور تركيه در بيشتر موارد نزديك به توليد ايران است. بعد از اين توليدات، كشورهاي هلند،  تايلند و آلمان در رده هاي بعدي قرار دارند.
قيمت صندل چندان تفاوتي با كفش ندارد و گاهي از كفش نيز گران تر است، اما خصوصيات خاص صندل همچنان خريداران را وسوسه مي كند. كفه سبك و نرم و تنوع در ظاهر و رنگ، جذابيت هايي است كه مشتريان را به سمت خود مي كشاند. علاوه بر اين تعدد استفاده از صندل را نيز مي توان ذكر كرد. از قدم زدن روي فرش در منزل گرفته تا ميهماني و گردش و قدم زدن مي توان از صندل استفاده كرد. تاثير راحتي پا بر مغز و افزايش عملكرد آن، سالهاست كه توسط پزشكان به اثبات رسيده است. اگر پاي شما در شرايط مناسبي باشد و برايتان ناراحتي ايجاد نكند، مي توانيد با اعصابي آرام تر به كارهايتان بپردازيد. صندل هاي نوك تيز كه دو سالي است در بازار تهران به وفور يافت مي شود باعث از بين رفتن فرم پايتان و بر هم زدن زيبايي آن مي شود. علاوه بر اين فشاري كه به پنجه پا وارد مي كند راحتي شما را بر هم مي زند و در نتيجه انتظار داشتن آرامش اعصاب را نداشته باشيد. گذشته از اين، ناراحتي پنجه به روي كمر نيز فشار وارد مي كند،  اما قالب پهن صندل اين مشكلات را از بين مي برد. اگر ميزان پاشنه صندل نيز زياد باشد، گودي زياد وسط صندل عوارض درد پاشنه و كمر را به دنبال خواهد داشت، اما هرچه پاشنه آن كوتاه باشد مناسب تر است. صندل تخت نيز مشكل زاست. تماس نزديك پا به زمين و همينطور انتقال فشار به جاي صندل به كف پا سلامتي پاي شما را به خطر مي اندازد.
اما صندلي كه بتواند راحتي و آرامش شما را در كنار سلامتي تان فراهم كند صندل لژدار است. اين نوع صندل هرچه سبكي و نرمي بيشتري داشته باشد،  مناسب تر است. لژ صندل به طور معمول از 3 تا 5 سانتيمتر است. لژ مناسب 5 سانتيمتر مي تواند باشد. اگر صندل لژدار باشد، بيشتر فشار روي لژ وارد شده و پا آرامش بيشتري خواهد داشت.
عواملي كه در قيمت فروش يك صندل تاثير مي گذارند علاوه بر مواد اوليه مصرفي، شامل جنس رويه، آستري زير رويه، نوع دوخت يا پرس و ميزان كار تزئيني بر رويه صندل است. به طور معمول رويه چرم بهترين نوع است كه براي پوست نيز حساسيت زا نخواهد بود، اما جنس پلاستيك و پارچه هاي جنس چرم امكان ايجاد حساسيت را بالا مي برند.
اگر صندل دوخت داشته باشد، استقامت و قيمت بالاتري دارد. البته صندل هاي پرسي نيز بسته به نوع پرس مي توانند مقاومت و قيمت بالا يا پاييني داشته باشند. ظاهر دوخت يا پرس مي تواند تا حدودي شما را راهنمايي كند. هرچه زيره نرم تر و سبك تر و همين طور قالبش پهن باشد، صندل مناسب تري است. صندل هاي موجود در بازار به طور ميانگين از توليدات ايران بين 2 تا 7 هزار تومان و  توليدات ترك و ايتاليا 10 تا 30 هزارتومان است. توليدات كشورهاي تايلند و چين (درجه 1) نيز با متوسط قيمت 14هزار تومان از لحاظ قيمت و كيفيت با هم رقابت مي كنند.بهتر است پيش از خريد و پيش از آنكه جذب زيبايي صندل هاي پشت ويترين شوي آن را به پا كني و چند قدمي با آن راه بروي.

قيمت انواع كولر و پنكه
004083.jpg
004086.jpg

حجره
004002.jpg
سوختن ماده اوليه كاغذ
باگاس مي تواند در صنعت كاغذسازي مورد استفاده قرار گيرد، اما اين ماده را به دليل فقدان كارخانه هاي لازم مي سوزانند. معاون شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: «اگر ظرف چهار سال، ساليانه 50 درصد اعتباري كه صرف واردات كاغذ مي شود را براي توليد كاغذ از باگاس صرف كنيم، ظرف 8 سال نياز كشور به واردات كاغذ برطرف خواهد شد.» وي افزود: «در حال حاضر در وضعيتي هستيم كه براي توليد يك تن خمير كاغذ بايد حدود شش متر معكب چوب جنگلي مصرف كنيم. با توجه به اينكه مساحت جنگل هاي كشور از 18 ميليون هكتار در سال 57 به هفت ميليون هكتار كاهش يافته و سطح جنگل هاي تجاري به كمتراز دو ميليون هكتار رسيده، تامين ماده اوليه توليد كاغذ بسيار ضروري است.»
جالب اينكه از تفاله نيشكر يا باگاس مي توان كاغذ تحرير درجه يك توليد كرد. آميلي گفت: «اگر 650 هزار دلار در عرض چهار سال بدهند، چهار كارخانه كاغذ راه اندازي خواهد شد و از يك ميليون و۳۰۰ هزار تن باگاس توليدي استفاده مي شود.»
گرانفروشي در فروشگاه هاي زنجيره اي
فروشگاه هاي زنجيره اي به رغم نقش حائز اهميتي كه در نظام توزيع دارند، گرانفروشي مي كنند.
رئيس سازمان بازرسي و نظارت در نامه اي كه به وزير بازرگاني نوشته، افزوده است: «اين فروشگاه ها، در صورت رعايت ضوابط مي توانند در تنظيم و تعديل قيمت در بازار تاثير قابل توجهي داشته باشند.»
به گزارش مهر، در اين نامه آمده است: «سود مشترك قابل دريافت فروشگاه هاي زنجيره اي 30 درصد در نظر گرفته شده، در حالي كه مجموعه سود عمده فروشي و خرده فروشي مصوب هيات عالي نظارت بين حداقل 7 تا حداكثر 20 درصد است.»
معاون وزير بازرگاني در اين نامه همچنين به گزارشي مقايسه اي كه سازمان بازرسي و نظارت درباره قيمت برخي از كالاها از سطح خرده فروشي و فروشگاه زنجيره اي رفاه (شهر تهران) تهيه كرده، اشاره و خاطرنشان كرده است:  نرخ منسوجات،  خشكبار و كيف و كفش عرضه شده در فروشگاه زنجيره اي رفاه 15 تا 25 درصد بيشتر از سطح خرده فروشي است.
احمديان در اين نامه با اشاره به اينكه در مورد كالاهاي عرضه شده لوازم خانگي به دو شكل عمل مي شود، آورده است: در شكل اول توليدكنندگان مارك هاي تجاري اقدام به اجاره، عرضه و فروش آن مي كنند (نظيرتفال، ال جي، سامسونگ و هيتاچي) كه به دليل پوشش هزينه اجرت، كالاهاي خود را 15 تا 20 درصد بيشتر از سطح بازار مي فروشند (قرارداد تحت عنوان مشاركت در فروش).
بازاريابي اينترنتي مفيد نيست
چند برابر كالاهايي كه از طريق بازاريابي اينترنتي وارد كشور شده، ارز و منابع ملي از كشور خارج مي شود.
غلامرضا مصباحي مقدم ،عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي به تهران نيوز گفت:  بازاريابي اينترنتي موجب انتقال سرمايه كشور به خارج مي شود، بدون آنكه براي كشور منابع اقتصادي به همراه داشته باشد.
وي با اشاره به اينكه تجارت هاي الكترونيك هرمي علاوه بر ضرر اقتصادي، بحران اجتماعي نيز به همراه دارد، اظهار داشت: همه افرادي كه اقدام به خريد اين نوع كالاها مي كنند موفق به دريافت آن نمي شوند، زيرا صاحبان اين شركت ها بانگه داشتن كالاي بازاريابان، آنها را ترغيب به جلب مشتري بيشتر مي كنند، پس وقتي تعداد مشتري زياد شد، فعاليت بازاريابان رامتوقف مي كنند تا بيش از اندازه معين كالا وارد كشور نشود كه اين مسئله به جز ضرر اقتصادي، بحران اجتماعي نيز به همراه دارد.
003960.jpg
دولت، گوشت وارد نمي كند
46هزار تن گوشت سال گذشته وارد شده كه بخشي از آن براي مصارف صنعتي نظير سوسيس، كالباس و فرآورده هاي گوشتي مورد استفاده قرار مي گيرد. معاون وزير بازرگاني به فارس گفت: سال جاري دستگاه هاي دولتي واردات گوشت نخواهند داشت و با قانوني كه تصويب شده گوشت مراكز آموزشي از گوشت توليد داخل تامين مي شود و مشكلي در اين مورد نيست.
سردرگمي در قيمت خودروها
همزمان با متوقف شدن توليد پيكان گمانه زني هايي كه مبني  بر افزايش يا كاهش قيمت اين خودرو پس از تعطيلي آن مي رفت، گزارش ها از بازار حاكي از افزايش قيمت اين خودرو مي دهد.
به گزارش فارس اين فروشندگان خودرو عقيده دارند كه متقاضي پيكان كماكان در شهرستان ها وجود دارد، بنابراين با وجود اين متقاضياني كه در تهران نيز كم نيست، نمي توان كاهش قيمت را براي پيكان متصور شد.
از سوي ديگر جلال ريخته گر، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران به مهر گفت: تاكنون قيمت پيكان ثابت مانده است. وي افزود: باوجود متوقف شدن خط توليد پيكان، اما قيمت آن همچنان ثابت است و به قيمت 6ميليون و 150هزارتومان قبلي در بازار به فروش مي رسد.

زاويه ديگر
بازيافت روغن هاي كار كرده؛ عملي ارزشمند
004059.jpg
گزارشي با عنوان «خودروهاي مدرن، خدمات سنتي» در اواخر ارديبهشت ماه در صفحه دخل و خرج به چاپ رسيد. نويسنده سعي داشت ارائه خدمات نامناسب را در برخي از واحدهاي تعويض روغني هدف قرار دهد و شهروندان را با حقوق شهروندي شان آشنا كند. يكي از خدمات نامناسب در اين رابطه استفاده از روغن هاي كار كرده - و نه بازيافت شده است كه به جاي روغن هاي درجه يك از سوي برخي واحدها در اختيار مشتريان نامطلع قرار مي گيرد. البته نويسنده آن گزارش به نكته ديگري نيز اشاره كرده است؛ اكثر واحدهايي كه خدمات نامناسب ارائه مي كنند و مجوزهاي لازم را براي فعاليت ندارند. با اين حال برخي از شركت هاي توليد كننده و تصفيه مجدد روغن براي روشن تر شدن موضوع نكاتي را يادآور شده اند. مدير عامل شركت تعاوني «مرواريد مشكين» در نامه اي به همشهري نوشته است: «بي شك عنوان «مواظب روغن هاي سوخته باشيد»، عبارتي كاملا مناسب است، اما نه آنگونه كه نويسنده مقاله تصور مي كند، بلكه از آن جهت كه روغن هاي كار كرده (كه به اشتباه سوخته ناميده مي شوند) آلودگي شديدي براي آب و خاك و محيط زيست ايجاد كنند و مردم بايد كاملا مراقب جلوگيري از پخش آن در محيط باشند.»
به عقيده عباسعلي اسلامي، نويسنده گزارش وضعيت نابسامان برخي تعويض روغني ها و روغن هاي تقلبي را هم عرض صنعت تصفيه مجدد روغن دانسته كه اين امر باعث ايجاد شبهه در اذهان عمومي شده است.
در نامه آمده است: «موضوع بازيافت مواد از سالها پيش در دنياي متمدن شروع شده و به جهت مسائل زيست محيطي و اقتصادي مورد تاييد و حمايت تمام جوامع قرار گرفته و از آن جمله بازيافت روغن هاي كار كرده است كه نخستين واحد پالايش مجدد آن در ايران از سال 1337 شروع به كار كرده و اكنون در تمام نقاط كشور واحدهاي صنعتي تحت نظارت موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مشغول به كار هستند و توليد اغلب كارخانه ها داراي مهر استاندارد است.»
اسلامي ادامه مي دهد: «مصرف ساليانه روغن در ايران بالغ بر 700 ميليون ليتر است كه تقريبا همين مقدار روغن كار كرده استحصال مي شود.
با توجه به اين اصل تاييد شده كه يك ليتر روغن كار كرده يك ميليون ليتر آب را غير قابل مصرف مي  كند، تجسم كنيد در صورتي كه كارخانه هاي تصفيه مجدد، اين روغن ها را جمع آوري نكنند و دوباره مورد پالايش قرار ندهند ، چه فاجعه زيست محيطي به بار خواهد آمد!»

گوشه و كنار
ساماندهي صندوق هاي قرض الحسنه
با تصويب و اجراي طرح نحوه تامين و اداره صندوق هاي قرض الحسنه در مجلس، امور مربوط به اين صندوق ها ساماندهي مي شود.غلامرضا افشاري معاون دفتر مطالعات اقتصادي مركز پژوهش هاي مجلس به ايرنا گفت : اين طرح در دستور كار كميسيون اقتصادي مجلس قرار دارد و موضوع آن نحوه نظارت دولت بر صندوق هاي قرض الحسنه است كه پس از بررسي و تكميل طرح در كميسيون اقتصادي، براي تصويب نهايي به صحن علني مجلس مي رود.
حمايت سمبليك از چايكاران
مركز پژوهش هاي مجلس شواري اسلامي در اقدامي سمبليك براي حمايت از چايكاران استان هاي شمالي كشور و به منظور ترويج فرهنگ حمايت از توليدكنندگان ايراني، از اين پس در پذيرايي هاي روزانه و مراسم مختلف خود صرفا از چاي ايراني استفاده خواهد كرد.
به گزارش واحد اطلاع رساني مركز پژوهش هاي مجلس شواري اسلامي، اين اقدام در چارچوب يكي از اهداف برنامه پنج ساله چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور مبني بر حمايت از توليدكنندگان داخلي و بويژه كشاورزان صورت مي گيرد.
با وجودي كه چاي ازجمله اقلام مصرفي ضروري به شمار نمي رود، با اين وصف طي ساليان اخير انواع چاي هاي خارجي كه برخي از آنها بسيار نامرغوب بوده و به مدد تزريق اسانس و مواد شيميايي خوشبوكننده به اصطلاح معطر شده اند، بازار كشور را به تسخير درآورده و ضمن تحميل زيان هاي هنگفت به چايكاران ايراني از طريق دامپينگ و تبليغات، آنها را در معرض ورشكستگي و نابودي كامل قرار داده اند.
خريد الكترونيك
شركت پست جمهوري اسلامي ايران متعهد شد تا پايان سال جاري 5/1 ميليون مرسوله از طريق پست خريد الكترونيك ارسال كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، پست خريد الكترونيك علاوه بر ارسال كالاهاي سفارشي گرفته شده توسط فروشگاه هاي اينترنتي، امكان دريافت وجه از خريدار و واريز آن به حساب فروشنده را به صورت نقدي و در هنگام تحويل كالا فراهم مي آورد. مديركل دفتر بازاريابي شركت پست اعلام كرد: اين شركت متعهد شده است تا پايان سال جاري، 84 ميليون سفارش را از طريق سرويس پست خريد الكترونيك در كشور ارسال كند.
وي گفت: عدم تحقق پول الكترونيك و سيستم پست خريد الكترونيك در سال گذشته، عملياتي شدن تجارت الكترونيك را طي سال جاري در كشور به تاخير انداخت.

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   در شهر  |
|  درمانگاه  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |