پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۴
شهر آرا
Front Page

طرح جامع شهرداري براي گورستان شعر و ترانه
ظهيرالدوله ، در انتظار ساماندهي
003957.jpg
عكس: گلناز بهشتي
امير موسي كاظمي
ميراث فرهنگي اعلام كرددر صورت همكاري شهرداري منطقه يك، براي ساماندهي محوطه ظهيرالدوله اقدام مي كند و گويا طرح هاي تازه شهرداري اين منطقه اميدهاي تازه اي را براي علاقه مندان به وجود آورده است
نه، صحبت ازملك الشعراي بهار نيست كه او هم يكي از آنهاست. صحبت از صبا، رهي، محجوبي، رفيعي، مسعود، وزيري، ايرج ميرزا، خالقي، ياسمي، لقمان ادهم و ... هم نيست كه هر كدامشان ستون و پايه يكي از هنرهاي صد سال اخير اين مرز و بوم بودند و هنوز هم هستند. صحبت از دنيايي است كه خاكش پر از غم و اندوه و هوايش سرشار از سرود و شعر و ترانه است. دنيايي براي گذشتگان؛ گورستان ظهير الدوله.
براي بودن در اين چهار راه حسرت، سه راه بيشتر نيست. يكي از سر پل تجريش، يكي از ايستگاه پايين خيابان دربند و آخري هم راه گلاب دره. قديم ترها شايد مي شد از كوچه و پس كوچه هاي شميران رسيد به اين گورستان، اما حالا برج كنار برج و ساختمان كنار ساختمان، دور تا دور اين قبرستان را گرفته. برج هايي كه كسي نمي داند روي سنگ قبر كدام دست از دنيا كوتاه  مانده اي بنا شده. حالا اين مكان، اين گنجينه هنر كم كم به فراموشي سپرده مي شود. تنها شايد شميراني هاي قديم گاهي كه از كنارش رد مي شوند، از پشت برج ها، ديوارها، نرده ها، ميله ها و درهاي آهني، نيم نگاهي مي اندازند و مي گذرند. نه فاتحه اي، نه دسته گلي، نه خاطره اي.
گورستاني توريستي
مجموعه تاريخي گورستان ظهير الدوله از دوران قاجار به يادگار مانده و اكنون در يكي از كوچه پس كوچه هاي خيابان دربند، به مكاني براي گردهمايي ادب دوستان تبديل شده است. ظهير الدوله، كه اين گورستان را به نام او منصوب كرده اند از درويشان عهد ناصري است كه اين مكان را براي گردهمايي و برگزاري نشست هاي درويشان پايه گذاري كرده است.
ظهيرالدوله را، سال 1378 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با شماره 2001 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رساند. علي خان ملقب به صفي عليشاه (لقب طريقتي وي) ابن ظهيرالدوله بزرگ از رجال عهد ناصر الدين شاه و عارف معروف در جعفر آباد شميران به دنيا آمد.
وي در سن 16 سالگي به دامادي ناصرالدين شاه در آمد و سپس وزير تشريفات شد. مدتي نيز حكومت تهران را داشت. در سال 1303 ه . ق در مسلك مريدان صفي عليشاه درآمد. پس از فوت صفي عليشاه در 26 ذيقعده 1316 ه.ق جانشين او شد. ظهير الدوله موسس انجمن اخوت و از طرفداران مشروطه و آزاديخواه بود و به همين سبب به دستور محمد عليشاه به هنگام بمباران مجلس منزل و خانقاه او را نيز به توپ بستند و اثاثيه گرانبهاي آنها را به اين گورستان كه امروزه باغ يا سر قبر ظهير الدوله و در بعضي متون از آن به عنوان صفائيه ذكر شده است بردند. دليل اصلي ماندگاري اين اثر تاريخي شهر تهران را مي توان ناشي از ارزش و اعتبار آن نزد متوليان و نگهبانان فعلي آن (دراويش) دانست.
طرح جامع ساماندهي ظهير الدوله
بي توجهي به مجموعه ارزشمندي كه در يكي از خيابان هاي فرعي دربند، در انتهاي كوچه اي بن بست، بخشي از خاطرات فرهنگ، هنر و ادبيات ايران را در خود جاي داده، جفايي است ناروا كه به هيچ وجه سزاوار چنين يادگاري نيست.
ظهير الدوله اگرچه در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده، اما اكنون از وضعيت مناسبي برخوردار نيست و افرادي كه بر اساس زمان از پيش تعيين شده در روزهاي پاياني هفته به بازديد از اين گورستان تاريخي مي روند، از وضعيت كنوني دسترسي به آن ناراضي اند.
چندي پيش رئيس اداره حفاظت و مرمت  سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد كه در صورت همكاري شهرداري منطقه يك، براي ساماندهي محوطه اين مجموعه تاريخي اقدام مي كند و گويا طرح هاي تازه شهرداري اين منطقه، اميدهاي تازه اي را براي علاقه مندان به حفاظت و ساماندهي اين گورستان به وجود آورده است.
بر همين اساس شهرداري منطقه يك در قالب طرح جامع و با بهره گيري از تجربيات به دست آمده از طرح هاي پيشين، به ساماندهي محوطه اين گورستان تاريخي همت نهاده است.
بهمن اديب زاده، مشاور شهردار منطقه يك تهران در اين باره مي گويد: «از آنجا كه در گورستان ظهير الدوله تعدادي از موسيقي دان ها، شعرا، نويسندگان، روزنامه نگاران و ورزشكاران دفن شده اند و تعداد زيادي از علاقه مندان به بازديد از اين مكان تاريخي در آخر هفته به ظهير الدوله مي روند، لازم است تا اين مكان در شان بزرگاني كه در آن خفته اند و شهرونداني كه براي بازديد مي آيند، ساماندهي و احيا شود.»
وي معتقد است: «در سالهاي گذشته گزارش ها و طرح هايي در زمينه ساماندهي اين مجموعه از سوي مشاوران تهيه شده و لازم است با بازبيني اين طرح ها در راستاي ارائه طرحي جامع به منظور توسعه دسترسي عموم به اين مجموعه تاريخي - فرهنگي اقدام شود.»
اديب زاده همچنين همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران را در اجراي طرح جامع ساماندهي ظهير الدوله ضروري مي داند و مي گويد: «سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، اين مجموعه تاريخي – فرهنگي را در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسانده است و بر اين اساس لازم است اين سازمان در اجراي طرح جامع ساماندهي ظهير الدوله همكاري كند.»
ساماندهي بر اساس اولويت
در حالي كه شهرداري منطقه يك تهران از آماده بودن طرح جامع ساماندهي گورستان ظهير الدوله خبر مي دهد، هنوز هيچ حركتي در جهت اجراي اين طرح مشاهده نمي شود. در نگاه اول شايد انتظار شهرداري از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران براي همكاري در اجراي اين طرح، دليل مسكوت ماندن آن به نظر بيايد اما وقتي به سخنان رئيس اداره حفاظت و مرمت  سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان رجوع مي كنيم، در مي يابيم كه شوق اجراي طرح در نزد آنها كمتر از شهرداري نيست. با اين شرايط علت اجرا نشدن طرح ساماندهي گورستان ظهير الدوله نكته مبهمي است كه جوابي شايسته مي طلبد.
بهمن  اديب زاده در پاسخ به اين سوال مي گويد: «شهرداري منطقه يك، طرح جامع ساماندهي به گورستان ظهير الدوله را آماده كرده، اما اجراي آن فعلا در اولويت نيست و دغدغه شهرداري براي كارهايي است كه اولويت بيشتري دارند.»
مشاور شهردار منطقه يك در مورد ساير اولويت هاي پيش روي شهرداري مي گويد: «در وهله اول گورستان هاي منطقه شناسايي شده اند و بر اساس اولويت بندي  فضاهاي شهري همجوار، برنامه ريزي به عمل آمده است.»
وي معتقد است: «گورستان هايي در اولويت اول قرار دارند كه براي مناطق همجوار و همسايه ها ايجاد مزاحمت مي كنند، در حالي كه اولويت گورستان ظهير الدوله از نظر جنبه تاريخي و فرهنگي آن است.»
مشاور شهردار منطقه يك، جزئيات طرح ساماندهي اين گورستان را نمي داند، اما انتظار دوستداران فرهنگ، ادب و هنر را ساماندهي معماري اين مجموعه ارزيابي مي كند.
با اين حساب بايد اميدوار بود كه اولويت اين طرح هر چه زودتر فرا برسد تا اين گورستان 4 هزار و 300 متر مربعي قبل از فراموش شدن،  احيا و ساماندهي شود.  

آسفالتي از خرده شيشه و نيمه آجر
004089.jpg
اينكه شهروندان تهراني روزانه 7 هزار تن زباله توليد مي كنند با توجه به جمعيت ميليوني پايتخت موضوع عجيبي به نظر نمي رسد، اما اينكه از اين مقدار زباله توليدي چه ميزان آن توسط سازمان بازيافت، به مواد قابل استفاده تبديل مي شود، نكته در خور توجهي است.
مواد بازيافتي بيش از هر چيز از زباله هاي خانگي به دست مي آيند، اما با اين حال نيمي از زباله ها، غير از زباله هايي هستند كه در خانه ها توليد مي شوند.
ساخت ساختمان ها در كنار هزار چيز ديگري كه در تهران وجود دارد، به توليد زباله مي انجامد، اما همين نخاله هاي ساختماني كه بيش از 18 هزار تن هستند، مي توانند به موادي قابل استفاده باز توليد شوند.
ضرورت تاسيس كارخانه بازيافت پسماندهاي ساختماني در كنار ضرورت حمل بهداشتي زباله هاي بيمارستاني، نيازي است كه ضرورت آن بيش از پيش براي تهران احساس مي شود.
ضرورت تاسيس كارخانه بازيافت پسماندهاي ساختماني
تني چند از كارشناسان در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيدند كه بهترين راهكار براي رهايي از مشكل دفع پسماندهاي ساختماني، حفظ محيط زيست و همچنين جلوگيري از به هدر رفتن سرمايه هاي ملي، بازيافت و استفاده مجدد از خاك و نخاله ساختماني است.
بر اساس پژوهش هاي گروهي از محققان دانشگاهي، در شهر تهران روزانه بيش از 18 هزار و 590 تن نخاله ساختماني توليد مي شود كه داراي كيفيتي ناهمگون و نامطلوب هستند و ميزان خاك و نخاله دفع شده در تهران از سال 73 تا 82 در مجموع 97 ميليون و 102 هزار و 198 تن برآورد شده است كه از اين ميزان تنها 6 ميليون و 787 هزار و 603 تن آن در سال 82 در گودهاي اطراف تهران دفع شده است كه 72 درصد آن با استفاده از 531 هزار و 900 سرويس خودرو، فقط به گود آبعلي انتقال داده شده است. اين در حالي است كه از اين مواد مي توان در راستاي توسعه پايدار شهري براي طراحي پارك ها، تسطيح شيب ها، محوطه سازي، راهسازي و ... به عنوان مصالح پركننده، زهكش و زيرسازي استفاده كرد.
در اين تحقيق آمده است كه منابع توليد خاك و نخاله شهر تهران در وسعتي بالغ بر 707 كيلومتر مربع، يعني محدوده كل شهر تهران گسترده است و با افزايش روزافزون تقاضا براي ساخت و ساز كه متاثر از افزايش قيمت زمين در تهران است مديريت شهري با معضلات عديده اي از جمله جمع آوري و دفع پسماندهاي ساختماني شامل زائدات فعاليت هاي تخريب شده مانند آلومينيوم، كاشي، آهن، فولاد، آجر و بلوك، گچ و بتن، مواد سقف سازي و عايق گذاري، چوب و شيشه، آسفالت و ساير مصالح و تجهيزات ساختماني مواجه است.
بر اساس اين تحقيق در تهران عمدتا توليد خاك، نخاله و زائدات ساختماني در اثر تخريب و احداث ساختمان هاي اداري، تجاري و مسكوني، نوسازي، تعميرات، فعاليت هاي عمراني و زيربنايي شهري است و تقريبا روزانه 18 هزار و 596 تن خاك و نخاله ساختماني از نقاط مختلف شهر به گودهاي مجاز اعم از آبعلي، تلو، ارديب و... منتقل مي شود كه از اين ميزان فقط درصد كمي مورد بازيافت قرار مي گيرد.
در كشورهاي اروپايي از جمله آلمان، انگليس، فرانسه، هلند، دانمارك و ... تحقيقات زيادي روي استفاده مجدد و بازيافت نخاله هاي ساختماني انجام شده است ، به طوري كه در حال حاضر دانمارك 95 درصد نخاله هاي ساختماني و آمريكا سالانه بين 10 تا 12 ميليون تن از بتن هاي موجود در بين نخاله ها را مورد بازيافت قرار مي دهد و تحقيقات صورت گرفته در ايران نيز نشان مي دهد كه امكان استفاده مجدد از خرده آجر به عنوان قسمتي از سنگدانه، خرده شيشه در مخلوط آسفالتي و سقف پوش هاي آسفالتي بازيافتي در مخلوط آسفالتي وجود دارد.
اين محققان براي عملي شدن طرح مذكور، پيشنهاد طراحي كارخانه بازيافت مواد ساختماني، سرمايه گذاري بخش خصوصي در زمينه جمع آوري، حمل و نقل، دفع و بازيافت نخاله ها، تفكيك از مبدا، تخريب و تفكيك اصولي ساختمان ها تحت نظارت مهندس ناظر و ايجاد روش سيستماتيك جمع آوري، حمل و دفع خاك و نخاله در سطح شهر تهران را دادند.

آموزش براي بازيافت 400 هزار تن مواد
مشاركت فعال شهروندان درامور شهري، ديگر اصلي پذيرفته شده در مديريت شهرها در جهان است. مديران شهري از اين مشاركت در مسائلي چون تفكيك زباله و بازيافت مواد،  حل مشكل ترافيك، ساماندهي وضعيت ساخت و ساز و افزايش فضاي سبز استفاده مي كنند، اما اين مشاركت تنها در صورتي محقق مي شود كه مديران شهري در يك زمان بندي درازمدت برنامه هاي آموزشي و فرهنگسازي مرتبط با اين موضوع ها را اجرا كرده باشند.
براي نمونه، مديران شهري شهر ممفيس آمريكا در۱۰ سال گذشته برنامه هاي آموزشي مربوط به بازيافت را در دو بخش كودكان و بزرگسالان اجرا كرده اند. در اين شهر هر ساله تقريبا 400 هزار تن مواد زائد توسط سازمان مديريت مواد زائد از كنار خيابان هاي شهر جمع آوري مي شود. مديران اين شهر برنامه هاي آموزش جمع آوري مواد زائد و تفكيك زباله را در چند بخش اجرا كردند. براي مثال براي جداسازي و بازيافت مواد زائد خانگي، سازمان بازيافت، بروشورهايي كه قابل نصب روي يخچال هستند را در اختيار خانواده ها قرار داد.
در بخش كودكان هم برنامه هايي در فصل پائيز با حضور 3 هزار معلم براي آشنايي كودكان با بازيافت و روش هاي ديگر دفع مواد اجرا شد. در اين برنامه دستورالعمل هايي براي آشنايي دانش آموزان با مشكلات و مسائل مواد زائد جامد و راه حل هاي مربوط به آن داده شد، به طوري كه فعاليت هاي آموزشي در مدارس اين شهر توسط مسئولان شهر و مدرسه به اين ترتيب دسته بندي و اجرا شد: هنرهاي گفتاري، نمايش هاي خنده دار، بهداشت، علوم و علوم اجتماعي.
اقدام ديگر آموزشي مسئولان بازيافت ممفيس طراحي يك «دلقك كوچك» براي راهنمايي دانش آموزان و آموزش بازيافت بود. اين دلقك در برنامه هاي تعليم حاضر مي شد و دانش آموزان او و ماجراهايش را دنبال مي كردند. او روش صحيح برخورد با مواد زائد را نمايش مي داد و به اين ترتيب روش هاي مورد نظر براي استفاده در منزل به دانش آموزان تعليم داده مي شد.
هم اكنون دو مركز تجمع مواد بازيافتي در ممفيس به شهرونداني كه خدمات بازيافتي دريافت نمي كنند اختصاص داده شده است. هر كدام از اين مراكز شامل دو كانتينر بزرگ است كه يكي براي مجله، روزنامه و كيف هاي كاغذي و ديگري براي بطري هاي شيشه اي، گلدان ها، قوطي هاي آلومينيومي و فلزي و پلاستيك در نظر گرفته شده است.

راپورت خبرنگار
پرده هاي باران
004008.jpg
عصر روز دوشنبه نهم خرداد ماه جاري كم كم ابرها در آسمان نسبتا آبي تهران ظاهر شدند و هرچه روشني روز به سمت تيرگي شب مي رفت، سفيدي ابرها هم به سياهي ميل مي كرد. حوالي غروب ، ديگر تمام آسمان در تسخير ابرهاي اخمو بود. كم كم ابرهاي عصباني به جان هم افتادند و سر و صداي آنها بالا گرفت. باد هم براي اينكه از قافله ابرها عقب نماند، سنگ تمام گذاشت و با قدرت تمام به جان زمين و زمان و از همه بيشتر درختان بي زبان افتاد. بي شك باران هميشه زيباست و به عنوان سمبل رحمت الهي دوست داشتني، خصوصا در شهري مثل تهران كه هر نم باراني مي تواند باعث كاهش قابل توجه آلودگي هوا شود. تاثيرات ديگر اين پديده مبارك نيز كه مشخص است، اما اين همه خوبي و زيبايي تمامي ماجرا نيست. براي اينكه روي ديگر سكه هم خوانده شود، كافي است صحنه هاي زير را با هم مرور كنيم.
پرده اول: همه عابران پياده مي دوند. برخي از ترس بادشديدي كه به توفان پهلو مي زند و عده اي هم براي فرار از باران شديدي كه باتوجه به قوت رعد و برق، حدس زدن آن كار سختي نيست. رانندگان وسائل نقليه هم دو دسته اند. رانندگان خودروهاي شخصي با چهره هاي درهم كشيده؛ چرا كه به هر حال بارش باران تبعاتي از قبيل افزايش تصادفات و لزوم احتياط بيشتر را به دنبال دارد. اما رانندگان تاكسي و ميني  بوس به كسب امشب شان اميدوارتر مي شوند چرا كه مي دانند مشتري هايشان خيس نشدن را به حساب هاي دو دو تا چهار تا ترجيح مي دهند. راستي چرا هنوز پس از گذشت چندين سال از اطلاع رساني هواشناسي در رسانه هاي مختلف، هموطنان ما اطمينان چنداني به اينگونه پيش بيني ها ندارند؟ شايد در اين بين همانقدر كه بعضي پيش بيني هاي نادرست سازمان هواشناسي باعث سلب اعتماد مردم شده، عدم وجود فرهنگ برنامه ريزي در بين ما نيز باعث مي شود كه تن به غافلگيري بسپاريم.
پرده دوم: خطوط عابر پياده- در حالي كه همه رانندگان براي رسيدن به مقصد يا سوار كردن مسافر عجله دارند، عبور از عرض خيابان ها كار ساده اي نيست. آنچه از همه بدتر است، گودال هاي پر از آبي است كه بلافاصله آب گل آلود ابتداي بارندگي را در دل خود جاي مي دهند تا به محض عبور يك خودرو، تمام آب گل به سرتا پاي عابر بيچاره اي كه در حال عبور است پاشيده شود.
پرده سوم: ايستگاه اتوبوس - آنهايي كه همه خطرات و بلاياي قبلي را به جان خريده اند و دل به دريازد ه اند تا به اتوبوس مسير مورد نظر برسند، بايد خيلي خوش شانس باشند كه بتوانند بلافاصله روي يك صندلي جا خوش كنند. ماجرا وقتي بدتر مي شود كه در ايستگاه مبدا( مثلا خط ميدان ونك – ميدان امام خميني ) هيچ امكاني براي نشستن يا پناه گرفتن وجود نداشته باشد.
پرده چهارم – جوي هاي زباله: حالا كه توانسته اي يك صندلي و سرپناه گير بياوري، اگر به سمت راست نگاه كني، خواهي ديد كه آب گل آلود در جوي ها بشدت سرازير شده ولي چيزي كه بيشتر از آب به چشم مي آيد، ظروف و ليوان هاي يكبار مصرفي است كه...
پرده پنجم: خودرو آتش نشاني آژير مي كشد و مثل هميشه...
پرده ششم: يكي از داربست هاي تبليغات انتخاباتي در گوشه شمال غربي ميدان وليعصر بر اثر شدت باد واژگون شده و از روي نرده ها به وسط خيابان افتاده است.
پرده هفتم: به جان ماموران راهنمايي ورانندگي دعامي كني كه زير بارش شديد باران مشغول انجام وظيفه هستند.
پرده هشتم: از اتوبوس پياده مي شوي و مي خواهي به پياده رو خيابان وليعصر بروي كه با بركه اي عريض و طويل مواجه مي شوي....
پرده نهم: تمام پوسترها و آگهي ها از داخل تابلوهاي محل نصب تبليغات ورقه شده و كف خيابان افتاده اند.
پرده دهم: يكي، دو درخت چنار جوان از ريشه درآمده اند، سرهايشان را روي دوش نرد ه هاي دانشگاه تهران گذاشته اند.
پرده آخر : پياده رو تاريك و آرام است. ماشين ها كمتر شده اند. خيابان در حال خشك شدن است و اصطكاك لاستيك خودروها با كف خيابان صداي خيلي كمتري ايجاد مي كند. مي تواني به اين موضوع فكر كني كه آيا اگر باران نشانه رحمت است، عبرت و سرمشق ما از اين همه رحمت چيست؟ مي تواني به اين فكر كني كه چرا آمبولانس پيش رويت به رغم اين همه آژير كشيدن نمي تواند به سمت راست بپيچد...!؟

ازشهر
004041.jpg
رسوب زدايي از 400 هزار دستگاه خودرو
مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران گفت: 420 هزار دستگاه خودروي سواري از زمان آغاز مرحله اول رسوب زدايي رايگان، رسوب زدايي مي شود. مجيد شفيع پور افزود: در مرحله دوم رسوب زدايي رايگان كه از شانزدهم اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است، يكصد هزار دستگاه خودرو بايد رسوب زدايي شود. در مرحله اول طرح رسوب زدايي رايگان خودروها، 125 هزار دستگاه خودروي سواري و در مرحله دوم 250 هزار دستگاه خودروي سواري، رسوب زدايي رايگان شده اند. مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، افزود: حدود 51 مركز ارائه خدمات رسوب زدايي براي فاز اول اين طرح وجود داشت كه وظيفه رسوب زدايي 250 هزار دستگاه خودروي سواري را بر عهده داشت. شفيع پور يادآور شد: 6 مركز از اين تعداد مركز، مراكز معاينه فني خودرو بودند و در بعضي اوقات حتي خارج از محدوده شهر تهران به حومه هم سرويس دهي داشته اند. مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران گفت: در حال حاضر 20 مركز رسوب زدايي ديگر نيز در سطح شهر تهران بزرگ ايجاد شده است.
مشكلي كه با همكاري شهرداري حل شد
به دنبال چاپ مطلبي در تاريخ 22 ارديبهشت در مورد نفوذ آب به ساختمان دانشگاه خواجه نصيرطوسي، شركت آب و فاضلاب تهران اعلام كرد: ويراني قسمتي از ديوار دانشكده عمران دانشگاه به دليل بارندگي و نفوذ آبهاي سطحي خيابان ها به داخل دانشكده بود كه با همكاري شهرداري منطقه، ديوار تعمير و مشكل رفع شد.
روابط عمومي اين شركت در ادامه آورده است:«آبهاي سطحي مربوط به شهرداري محترم است و ارتباطي به شركت فاضلاب يا آب و فاضلاب تهران ندارد.» لازم به ذكر است كه شهرآرا د ر ستون «از شهر» از قول مهنوش معتمدي آذر، عضو شوراي شهر تهران مشكل دانشگاه خواجه نصير را به دليل نفوذ فاضلاب و قصور سازمان آب و فاضلاب تهران عنوان كرده بود.
003981.jpg
افزايش اتوبوس سواران تهراني
معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  گفت : با توجه  به  افزايش  سرعت  انتقال  مسافران  با اتوبوس هاي شركت  واحد، استفاده  شهروندان  تهراني  از اتوبوس  در انجام  سفرهاي  درون  شهري  افزايش  يافته  است . حميد بهبهاني  اضافه كرد: برخورد با موتورسواران  متخلف  كه  از خطوط  ويژه  اتوبوس  براي  تردد استفاده  مي كردند، موجب  شده  تا اتوبوس هاي  شركت  واحد توان  خدمت رساني  بيشتري  داشته  باشند. به  گفته  وي ، تشويق  شهروندان  به  استفاده  از وسايل  نقليه  عمومي  به  جاي  خودروي  شخصي  در تعديل  ترافيك  درون  شهري  تهران  اثرگذار بوده  و از ميزان  آلودگي  هواي  پايتخت  مي كاهد. معاون  شهردار تهران  بابيان  اينكه  از زمان  برخورد با موتورسواران  متخلف  حجم  بالايي  ازتصادفات  در بزرگراه ها و خيابان هاي  تهران  كاسته  شده ، خواستار تداوم  اين  مهم  شد. او  تاكيد كرد: شهرداري  تهران  از هراقدامي  براي  افزايش  استفاده  مردم  از وسايل  حمل  و نقل  عمومي  حمايت  كرده  و آماده  همكاري  دراجراي  طرح هايي  از اين  دست  است .
بهبهاني  گفت : اقدامات  راهنمايي  و رانندگي  تاثير بسزايي  در نظم  بخشيدن  به  نحوه  تردد موتورسيكلت ها و كاهش  بار ترافيك  در معابر شهر تهران  داشته  است .
معاون  شهردار تهران  با بيان  اينكه  روزانه  بيش  از 12 ميليون  سفر دورن شهري  در تهران  صورت  مي گيرد، گفت : سهم  حمل  و نقل  عمومي  در اين  سفرها تنها 25 درصد است  كه  بايد از راه هاي  مختلف  همچون  برخورد با موتورسواران  متخلف ، استفاده  از حمل  و نقل  عمومي  در شهر را افزايش  داد.

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   در شهر  |
|  درمانگاه  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |