پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۴
تهرانشهر
Front Page

فقر مالي مهمترين مشكل خانواده ها در نگهداري سالمندان
جمعيت ايران خاكستري مي شود
004065.jpg
الهام اناري
با توجه به اين موضوع مهم كه سالخوردگي به خودي خود مي تواند در روزگار و جامعه امروز ما استرس زا باشد، افراد مسن نيازمند به حمايت بيشتري از سوي جامعه هستند. سالمندان با توجه به شرايط خاص خود آسيب پذيرترند
پيش بيني مي شود در سال 88 جمعيت ايران به 74 ميليون و 550 هزار نفر و جمعيت سالمندان كشور نيز به رقمي نزديك به 6 ميليون نفر يعني حدود 8/7 درصد از جمعيت ايران برسد.
اين در حالي است كه طبق آخرين آمارها 7 درصد يعني حدود 5 ميليون نفر از جمعيت 70 ميليوني ايران را سالمندان تشكيل مي دهند كه اين خود بيانگر آن است كه جمعيت جوان ايران روز به روز به سوي پير شدن نزديك تر مي شود و بالا رفتن تصاعدي نرخ رشد جمعيت سالمندي نيز ضرورت توجه بيشتر به اين مسئله را در جامعه جوان امروز ما روشن مي كند.
جمعيت كشور در سالهاي آينده به دليل كم شدن ميزان مواليد و كنترل جمعيت و از طرف ديگر بهبود شاخص  هاي سلامت و تغذيه، به سرعت به سمت خاكستري شدن پيش مي رود.
براي پيشگيري از تبعات و پيامدهاي ناشي از اين اتفاق در سالهاي آينده بايد از امروز براي اين مسئله چاره جويي كرده و نسل آينده را براي پذيرش و برخورد منطقي با اين وضعيت آماده كرد.
سالمندي يك فرآيند اجتناب ناپذير براي همه افراد جامعه است و با توجه به افزايش آمار سالمندان در سالهاي اخير دولتمردان جمهوري اسلامي سرانجام ضرورت تشكيل شوراي ملي سالمندان را به منظور ساماندهي به سلامت و رفاه سالمندان احساس كردند.
شوراي ملي سالمندان در حال حاضر با حضور 14 وزارتخانه در تهران تشكيل شده است و هدف از تشكيل آن، فراهم كردن امكان تداوم حضور سالمند در جامعه، تاكيد بر حفظ موقعيت سالمندان در خانواده و از همه مهمتر تامين حداقل نيازهاي اساسي سالمندان و فراهم ساختن امكان مشاركت مردم و انجمن ها يا موسسه هاي غير دولتي است.
بر اين اساس ارتقاي سطح بهداشت رواني جامعه با ارائه آموزش هاي مهارت هاي زندگي از طرف مراكز مشاوره حضوري و غير حضوري از وظايف سازمان بهزيستي در اين زمينه است كه بايد به صورت جدي تري دنبال شود.
در سطح جامعه نيز بايد شرايط و امكانات براي تامين رفاه و سلامت سالمندان مورد توجه قرار گيرد و در اين خصوص مناسب سازي پارك ها و معابر و مراكز خريد، تفريحي و ورزشي، راه اندازي تيم هاي سيار ارائه خدمات به سالمندان در خانواده و احداث مراكز نگهداري و حمايت روزانه از سالمندان در اولويت برنامه ريزي هاي دستگاه هاي ذي ربط همچون بهزيستي قرار گيرد.
سرپرست يكي از آسايشگاه هاي سالمندان در تهران مي گويد: مهمترين عواملي كه باعث مي شود فرزندان، پدر و مادر خود را به آسايشگاه هاي سالمندان بسپارند به ترتيب اولويت فقر مالي و بيماري آنهاست.
«ليدا حق پرست» افزود: بيشتر خانواده ها توان مالي نگهداري و تامين هزينه هاي سلامت و رفاه سالمندان را در خانواده ها ندارند و همين موضوع سبب بروز اختلاف و طرد سالمندان مي شود.
وي گفت: خدماتي كه در اين مراكز به سالمندان ارائه مي شود شامل تغذيه، خدمات درماني، ارائه وسايل كمك توانبخشي، ويزيت هاي خاص شنوايي سنجي، فيزيوتراپي، كار درماني، خدمات روان شناسي و مشاوره اي، ورزشي و تفريحي است.
سالمندان همچون همه ما علاوه بر نيازهاي مادي نيازهاي ديگري از جمله نياز به محبت، دوست داشتن و احساس ارزشمندي دارند كه بايد با ايجاد محيطي امن از سوي دولت و خانواده ها تامين شود.
مصوبه پرابهام
مصوبه ابلاغ شده براي مطالبات يك ماهه بازنشستگان قبل از سال 78، بين بازنشستگان فرق گذاشته و اختلاف ايجاد كرده است.
دولت درمصوبه خود منبع پرداخت حقوق بازنشستگان كشوري و لشكري را منابع عمومي در نظر گرفته و اگر اين پرداخت و رديف حقوقي اين پاداش ها از منابع عمومي تهيه شده است، پس چرا همه بازنشستگان به صورت يكسان مشمول آن نشدند. طبق قانون از محل تامين اعتبارات بايد به هر كارمند بازنشسته قبل از سال 78 در حدود يك ميليون تومان پرداخت شود،  اما در اين راستا دولت با كمبود اعتبارات روبه رو شد و در نتيجه همه موارد مصوبه سال 83 تاكنون تحقق پيدا نكرده است.
در همين حال بازنشستگاني كه به صندوق بازنشستگي نيروهاي مسلح وابسته هستند تا كنون و در دو مرحله موفق به كسب اين پاداش شده اند كه در هر مرحله حدود 350 هزار تومان پرداخت شده و مابقي هنوز پرداخت نشده است.
اين در حاليست كه برخي بازنشستگان و مستمري بگيران تاكنون تمام مبلغ پاداش خود را دريافت كرده اند.
هر چند تا كنون هيچ اعلام رسمي پيرامون كم وكيف و ميزان تعلق اين پاداش به هر يك از بازنشستگان قبل از سال 78 از سوي مراجع ذي ربط اعلام نشده است، بي گمان پايان دوره كار سازمان يافته هر فرد به مرحله اي از مراحل عمر مي انجامد كه به آن دوران بازنشستگي گفته مي شود،  بازنشستگي در واقع روشي براي توزيع فراغت همراه با رفاه ميان افراد بشر است.
روزگاري انسان ها براي زيستن و تامين معاش تا واپسين روزهاي عمر خود،  ناگزير از كار و تلاش بودند، اما تمدن و شهرنشيني و دستاوردهاي علمي و فني آن، به انسان ها امكان داده است بدون آنكه زياني به روند رشد و تكامل جوامع وارد شود، فراغت را ميان خود توزيع و سالهاي كار سازمان يافته را محدود كنند.
با اين وجود تعداد اندكي از افراد مسن هستند كه در دوران كهولت و پيري، نگراني مالي نداشته باشند و ميزان مستمري يا حقوق بازنشستگي به آنان اين اجازه را نمي دهد كه دوران استراحت از كار سازمان يافته خود را با آرامش و رفاه نسبي سپري كرده، يا حتي در مواردي نيازهاي روزمره خود را تامين كنند.
اين درحاليست كه تنهايي ناشي از فوت همسر، يكي از استرس زاترين اتفاق هايي است كه مي تواند در دوران زندگي يك فرد پيش آيد. همسري كه بازمانده يك زندگي مشترك است، تنها زندگي كردن، او را مستعد ابتلا به انواع بيماري هاي روحي و جسمي مي كند. استرس هاي ايجاد شده در دوران سالخوردگي استرس هاي غيرمنتظره نيستند،  اما با اين حال عده اي از آنان افسردگي، اضطراب و مشكلات اقتصادي را به صورت جدي دراين دوران تجربه مي كنند.
با توجه به اين موضوع مهم كه سالخوردگي به خودي خود مي تواند در روزگار و جامعه امروز ما استرس زا باشد، افراد مسن نيازمند به حمايت بيشتري از سوي جامعه هستند. سالمندان با توجه به شرايط خاص خود به ضربه هاي روحي از جمله احساس طرد شدن، از دست دادن حس ارزشمندي و اعتماد به نفس، بسيار آسيب پذيرند و احساس نااميدي و از دست دادن سلامت رواني بزرگترين خطري است كه زندگي سالمندان را تحت الشعاع خود قرار مي دهد.
در واقع با حمايت بيشتر جامعه است كه افراد مسن مي توانند با استرس كمتر و نيز با آرامش و راحتي بيشتر اوقات باقيمانده عمر خود را سپري كنند.

مشاوره حقوقي را جدي بگيريد
004053.jpg
مدير كل مشاوره و مددكاري معاونت اجتماعي نيروي انتظامي در گفت و گو با سايت اطلاع رساني پليس گفته است: «ايراني ها به مسائل روانشناختي توجهي ندارند.»
شايد بگوييد خب چه اهميتي دارد؟ اما اگر در كنار حرف هاي دكتر «فردوس قماشچي» به آماري از خشونت و نزاع توجه كنيد، اين گفته بيشتر برايتان ملموس مي شود.
«ايراد ضرب و جرح» در سه ماهه نخست سال 78 ، باعث تشكيل 69 هزار و 565 فقره پرونده قضائي شده است. همين جرم در سه ماهه نخست سال 79، باعث تشكيل 79 هزار و 142 فقره پرونده شده است. در مدت مشابه سال 80 نيز اين رقم به 90 هزار و 280 فقره پرونده منجر شده است.
اگر باور نمي كنيد يا تصور مي كنيد كه چنين ماجرايي به مشاوره ربط دارد تنها يك بار و فقط يك بار در هنگام رانندگي سعي كنيد از بوق استفاده كنيد يا وقتي كسي به هنگام رانندگي بويژه به هنگام خط عوض كردن در بزرگراه يا پشت چراغ قرمز كند حركت كرد و باعث بسته شدن راه شما شد، چند فقره بوق بلند و ممتد بزنيد! آنگاه به سرعت خواهيد ديد كه چقدر قدرت تحمل مردم پايين آمده و آستانه تحمل آنان كاهش يافته است. اين مشكل كل جامعه ماست و فقط مربوط به رانندگي نيست. دليل آنهم يك اتفاق ساده است!
وقتي جسم ما در اثر كار خسته مي شود نياز به استراحت و مراقبت دارد. روح ما نيز با درگيري هاي متعدد و سخت اين روزها خسته مي شود و نمي تواند در برابر هر واكنشي منطقي و معقول عكس العمل نشان دهد.
به همين دليل است كه دكتر فردوس قماشچي گفته است: «ايراني ها براي مسائل روانشناختي همچون اضطراب، ترس، وسواس، كم خوابي، كم اشتهايي، فكر كردن زياد، حل مشكلات تحصيل بچه ها و اتخاذ روش هاي تربيتي صحيح اهميت قائل نمي شوند.»
اگر درست نگاه كنيم خواهيم ديد كه همه ساله قريب به يك ميليون خانواده درگير امتحان پراضطراب و پر استرس كنكور هستند. بنابراين ذهن آنان درگير است و مدام نگران و همين نگراني امكان تحمل وقايع سخت را كاهش مي دهد.
با اين حال جالب است بدانيم زنان خانه دار به گفته مدير كل مشاوره و مددكاري ناجا بيش از مردان به موضوعات روانشناختي توجه مي كنند.
اما جالب است كه اين روزها بيش از هر متولي ديگري نيروي انتظامي توان خود را صرف ارائه خدمات مشاوره اي مي كند. يكهزار و 30 نفر به صورت رسمي يا پيماني و قراردادي در مراكز مشاوره ناجا مشغول فعاليتند. اين عده داراي مدركي چون ليسانس، فوق ليسانس و دكترا در رشته هاي روانشناسي، مشاوره و مددكاري هستند.
جالبتر اينكه علاوه بر 80 مركز مشاوره در كلانتري هاي تهران، 30مركز مشاوره ديگر هم در فرهنگسراها داير شده است.

تاثير گردشگري درتوسعه مناطق زيست محيطي
003966.jpg
معاون سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: گردشگري درطبيعت راهكار موثري براي توسعه مناطق زيست محيطي و دستيابي به توسعه پايدار است.
دكتر هادي سليمانپور افزود: 22 تالاب بين المللي در كشور وجود دارد كه هركدام استعداد اجراي طرح هاي گردشگري در طبيعت را دارد.
وي اظهار داشت: علاوه بر اين 400تالاب ديگر نيز وجود دارد كه قابليت ثبت در فهرست تالاب هاي ملي را دارد.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست كشورگفت: 38درصد از كل تالاب هاي خاورميانه در ايران است و هركدام با قابليت هاي شگرف و منحصر به فرد موقعيتي ويژه براي گردشگري در طبيعت فراهم كرده است.
وي افزود: برخورداري از آب شيرين، آب شور و آب لب شور در تالاب ها به صورت مجزا يا توامان، چشم اندازهاي كوهستان، دشت و جنگل در تالاب ها و وجود گونه هاي متنوع جانوري و گياهي دراين تالاب ها فرصت استفاده از طرح هاي گردشگري در طبيعت را دوچندان ساخته است.
سليمانپور گفت: تنوع اكوسيستم هاي بياباني در كشور نيز كم نظير است و اجراي طرح هاي گردشگري در طبيعت در مناطق بياباني مي تواند اين فرصت را براي گردشگراني كه به دنبال تفرج همراه با ماجراجويي هستند، فراهم كند تا از طبيعت بكر لذت ببرند. از جمله مناطقي كه براي طرح هاي گردشگري در طبيعت بيابان مستعد است، پارك ملي كوير، حد فاصل استان هاي سمنان، مركزي و تهران است كه محيطي بكر و دست نخورده را به نمايش گذاشته است. وجود درياچه نمك در اين منطقه و همچنين وجود اكوسيستم ريگ جن با شن هاي روان كه هنوز هيچ انساني موفق نشده است از آن بگذرد از جمله مواردي است كه براي گردشگران تازگي و جاذبه دارد.
مناطق تاريخي قصر بهرام، عين الرشيد و سفيدآباد در پارك ملي كوير نيز بر استعداد گردشگري منطقه افزوده است. جاده تاريخي طريق الرضا نيز در اين مناطق متعلق به دوره عباسي است و از جاذبه هاي طبيعي و گردشگري قلمداد مي شود. در بسياري از مناطق بياباني ايران انواع يوز آسيايي، گور خر ايراني، كل، بز، قوچ، جبير و پرندگان كمياب وجود دارد كه با اجراي طرح هاي گردشگري در طبيعت مي توان از اين جاذبه ها بهره گرفت.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست كشور با بيان اينكه گردشگري در طبيعت در كشور ما صنعتي نوپاست گفت: اكنون در تالاب انزلي اين طرح با همكاري وزارت همكاري هاي بين المللي ژاپن به صورتي در حال اجرايي شدن است.
سليمانپور گفت: درمجموع، مناطقي از كشور كه استعداد اجراي طرح هاي گردشگري در طبيعت را دارند، شناسايي كرده و به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور معرفي كرده ايم.

خبر
003987.jpg
سهند، ميزبان عشاير
كوچ ييلاقي عشاير از مناطق قشلاق به اراضي مرتعي دامنه هاي سهند آغاز شد.
عشاير كوچ رو از شهرهاي مراغه، مهاباد، مياندوآب، ملكان، بناب، اسكو، ميانه و آذرشهر با حركت از مناطق قشلاقي تا چند روز ديگر وارد مراتع ييلاقي سهند مي شوند.
عشاير به مدت سه ماه در اين مراتع مستقرند و به پرورش دام، توليد لبنيات و ديگر فرآورده هاي دامي مي پردازند. اين اتفاق در حالي به وقوع مي پيوندد كه ورود عشاير به مراتع ييلاقي سهند قبل از 15 خرداد ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانوني مي شود.
علي اصغر محمود زاده، رئيس اداره منابع طبيعي مراغه در اين باره گفته است: به همراه داشتن پروانه بهره برداري و كارت تمديد آن در زمان ورود به مراتع ييلاقي براي عشاير الزامي است و از ورود مرتعداران بدون پروانه جلوگيري مي شود.
وي همچنين افزوده است عشاير كوچ رو در مراتع سهند سالانه به طور متوسط 5 هزار تن گوشت قرمز، 370 تن پشم و روزانه نزديك به 50 تن شير توليد مي كنند. سالانه 750 خانوار عشاير منطقه با بيش از 105 هزار راس دام براي تابستان گذراني به اراضي مرتعي سهند كوچ مي كنند. شهرستان مراغه با داشتن حدود 130 هزار هكتار اراضي مرتعي در دامنه هاي سهند يكي از قطب هاي مهم عشايري و دامداري در شمال غرب كشور محسوب مي شود.
004029.jpg
جمع آوري قليان چايخانه داران اصفهاني
چــايخــانه داران اصفهان تا 10روز ديگر فرصت دارند قليان ها را جمع كنند.
روابــط عمــومي دانشگاه علـوم پزشكي اصفهـــان در نمــابري آورده است براساس قانون، استعمال دخانيات در مراكز عمومي ممنوع است به همين سبب مركز بهداشت شهرستان اصفهان در نامه اي به اتحاديه مربوطه اعلام كرد: استعمال دخانيات بويژه «قليان» در چايخانه هاي سطح شهر و زير نظر آن اتحاديه ممنوع است.
به اتحاديه چايخانه داران اعلام شده است در صورت جمع نكردن قليان ها، طبق ماده 13 مواد خوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي از بهره برداري محل آنها جلوگيري شده و متصدي آن به مراجع قضائي معرفي خواهد شد. فرماندهي انتظامي اصفهان نيز اواخر فروردين ماه امسال اعلام كرد عرضه قليان براي بانوان در چايخانه ها، تخلف است.
اين فرماندهي ادامه داد: ارائه قليان براي بانوان در چايخانه هاي استان اصفهان برخلاف ضوابط اداره نظارت بر اماكن عمومي فرماندهي انتظامي اصفهان و مشمول پيگرد قانوني است.
شماري از روحانيون اصفهان نيز از عدم رعايت شئون ديني و اجتماعي در برخي چايخانه هاي اصفهان و شهرهاي اطراف انتقاد كرده و خواهان برخورد قاطع مراجع انتظامي و قضائي با اينگونه اماكن شده بودند.
003975.jpg
ايمني خودروهاي گازسوز در تصادفات
در هنگام وقوع تصادفات احتمالي، تـركيــدگي مخزن گــاز طبيــعي CNG در خــــودروهــاي گازسوز وجود ندارد. بررسي هاي اوليه نشان مي دهد، مخازن گاز طبيعي در خودروهاي گازسوز به شيرهاي ايمني مجهز هستند كه در صورت افزايش فشار داخل مخزن يا افزايش دما، به صورت اتوماتيك عمل كرده و گاز مخزن تخليه مي شود، بنابراين خودروهاي گازسوز حتي در زمان بروز تصادفات نيز ايمن هستند.
اين گزارش حاكي است، امكان تركيدگي مخازن گاز طبيعي (CNG) وجود ندارد چرا كه اين مخازن از يك نوع آلياژ فولادي خاص ساخته شده كه به طور يكپارچه و بدون درز است و با استاندارد هاي بين المللي روز دنيا نيز تطابق دارد. همچنين اين مخازن براي تحمل فشار 200 باري گاز طبيعي، تحت آزمون هاي متفاوت قرار مي گيرند بنابراين امكان انفجار يا تركيدگي اين مخازن وجود ندارد.
003963.jpg
۱‎/۵ ميليون خانوار زيرپوشش صندوق بيمه اجتماعي
صندوق بيمه اجتماعي روستاييان كه در وزارت رفاه و تامين اجتماعي تشكيل شده در مرحله اول بيش از 5/1 ميليون خانوار را تحت پوشش قرار مي دهد.
مجيد يارمند، مديركل امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي در اين خصوص گفت:  در حال حاضر با وجود 5 ميليون خانوار روستايي پيش بيني شده در مرحله اول اجراي اين طرح در حدود 5/1 ميليون نفر خانوار تحت پوشش قرار گيرند.
طرح صندوق بيمه اجتماعي روستاييان در وزارت رفاه و تامين اجتماعي تشكيل و توسط دولت تصويب شده است و به طور حتم از نيمه دوم سال، افراد، تحت پوشش اين صندوق قرار مي گيرند.
هدف از تشكيل اين صندوق اين است كه پوشش بيمه بازنشستگي را بخصوص در ارتباط با اقشار روستايي و كشاورز كه در شرايط فعلي در حدود 55 درصد جمعيت كشور را دربر مي گيرند، گسترش يابد، هر چند كه اجراي اين طرح و تحت پوشش قرار دادن اقشار بازنشسته و روستايي چندان ساده نيست و نياز به بررسي هاي دقيق براي اجرا دارد.
003990.jpg
يك همايش براي اشتغال و آموزش عالي
اشتغال اين روزها بحث داغي نيست، حتي اگر وعده هاي پر سر و صدايي در ايام انتخاباتي هم دراين باره داده شود. شايد دليل آن محقق نشدن بسياري از شعارهاي سر داده شده باشد كه ديگر كسي حوصله فكر كردن به اين وعده ها را ندارد. با اين وجود تالار استاد مطهري دانشگاه تهران روز نهم خرداد شاهد دومين همايش دو سالانه «اشتغال و نظام آموزش عالي كشور» بود. روز گذشته اين همايش با زير گروه چشم انداز 20 ساله، برنامه چهارم توسعه، اقتصاد دانش محور در آموزش عالي، اشتغال و چالش فرصت هاي نظام آموزشي با زير گروه جهاني شدن برپا شد.
همايش اشتغال و نظام آموزشي با همكاري وزارت علوم ، تحقيقات و فن آوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت كار و امور اجتماعي و برخي سازمان هاي ديگر از جمله سازمان ملي جوانان برگزار مي شود.
003996.jpg
دو سال ديگر همه دانش آموزان شير مي نوشند
۶ ميليون دانش آموز ديگر در سال تحصيلي 85-1384 به جمع دارندگان شناسامه سلامت مي پيوندند. رياض غيرتمند، مديركل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرگزاري فارس اين مطلب را اعلام كرده است.
بالاخره پس از آنكه يك نسل دانش آموزان كوتاه قد شدند يا با مشكلاتي جسماني مواجه شدند آموزش و پرورش رويه اي معقول را درپيش گرفت.
رويه اي كه در بسياري از كشورها، خاص دانش آموزان نبوده و صبح ها در مناطق مختلفي از شهر به همه مردم شير رايگان داده مي شود. بدين ترتيب با اين كار، هم سلامت عمومي تامين مي شود و هم از بسياري بيماري ها و ناهنجاري ها جلوگيري مي شود.
رياض غيرتمند گفته است در دو سال آينده نيز همه دانش آموزان تحت پوشش شناسنامه سلامت و تغذيه با شير رايگان قرار خواهند گرفت.
براساس گفته هاي اين فرد مسئول، علاوه بر 3 ميليون دانش آموزي كه شناسنامه سلامت گرفته اند 6 ميليون دانش آموز ديگر نيز در سال تحصيلي جاري (85-1384) تحت پوشش قرار مي گيرند.
مدير كل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش چنين طرحي را پايه ريزي براي داشتن نسلي سالم تحليل كرده است.
003969.jpg
خسارت 12 ميليوني ملخ ها به عشاير تهران
بر اثر حمله ملخ ها به مراتع منطقه لار و پلور استان مازندران، مراتع مورد بهره برداري عشاير استان تهران خسارت ديدند. به گزارش ايلنا، مهندس تاجيك منصوري در خصوص هجوم ملخ ها به مناطقي از استان مازندران گفت: يكهزار هكتار از مراتع استان مازندران كه مورد بهره برداري عشاير استان تهران قرار دارد، مورد هجوم ملخ ها قرار گرفت كه اين امر سبب وارد آمدن خسارت به حدود 100 تن محصول علوفه اي شده است. بر اساس برآورد اوليه پيش بيني مي شود، بيش از 120 ميليون ريال خسارت به مراتع لار و پلور وارد شده است. منصوري، با اشاره به ورود آسيب  به حاشيه مراتع لار، دماوند و پلور گفت: جهت مبارزه با هجوم ملخ ها كار سمپاشي در استان مازندران توسط منابع طبيعي آغاز شده و از سوي عشاير استان تهران از مراجع ذي ربط وزارت جهاد كشاورزي و منابع طبيعي تهران، مقابله با آفت ملخ ها درخواست شده است.

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   در شهر  |
|  درمانگاه  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |