سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۶
نگاهي به ساختمان جديد سفارت ايران در ژاپن
هويت ايراني، زير لفافه فن آوري ژاپني
004320.jpg
ميثم معصومي
ساختمان جديد سفارت ايران در توكيو تابستان سال گذشته به بهره برداري رسيد. طراحي اين ساختمان كار مشتركي ميان شركت باوند از ايران و ني هون سكه ( يكي از بزرگترين شركت هاي طراحي در ژاپن) بوده، معمار اصلي اين پروژه حسين شيخ زين الدين است. اين پروژه يكي از مجموعه پروژه هايي است كه وزارت خارجه ايران در راستاي معرفي فرهنگ و فن آوري ايراني، ساختمان هاي مربوط به خود را در خارج از ايران با همكاري معماران بزرگ ايراني اجرا مي كند. يكي ديگر از پروژه هاي آشنا در اين زمينه كنسولگري ايران در فرانكفورت كار مهندس ميرميران است.
ساختمان سفارت دريكي از بهترين مناطق مسكوني در مركز توكيو قرار دارد؛ اين منطقه يكي از مناطقي است كه سفارتخانه هاي كشورهاي مختلفي در آن متمركز هستند. سايت سفارت در نبش دو خيابان باريك قرار دارد كه بار ترافيكي زيادي ندارند.
ساختمان سفارت ايران در توكيو ازتركيب يك مكعب مستطيل كه يك ضلع بلند آن داراي انحنايي به سمت داخل مستطيل با شعاع بسيار بزرگ و يك ديوار منحني شكل است كه از درون مكعب بيرون آمده است. فضايي كه ميان ديوار منحني و مكعب مستطيل درست شده است تبديل به يك آتريوم بزرگ شده كه از طبقه زير زمين تا طبقه دوم ساختمان ادامه دارد. سقف اين آتريوم شيشه اي است كه با استفاده از سازه كششي نگاه داشته شده و آتريوم را به صورت گلخانه اي باز و روشن درآورده است. كاربردهاي اين آتريوم مكاني براي پذيرايي رسمي و ورودي رسمي سفارتخانه بوده و مكعب مستطيل قسمت هاي اداري را درخود جاي داده است. ساختمان از لحاظ سيستم كاربردي بسيار ساده و روشن است. از ديگر نقاط برجسته اين ساختمان كه آن را از ديگر ساختمان هاي هم سنخ خود برتر مي سازد، اين است كه ذين الدين سعي كرده تا تصور امنيتي و بسته بودن ساختمان را از بين برده و ساختماني باز را طراحي كند. ضلع شمالي ساختمان كه مشرف به پاركينگ سفارت است به طور تقريبا كامل از شيشه ساخته شده و هرچند كه براحتي نمي توان تا نزديكي آن رفت، ولي مي توان از دور فعاليت كارمندان سفارت را ديد و بدين وسيله ارتباطي ديداري ميان اهالي محل و كارمندان ايجاد مي شود!
شيخ زين الدين در توضيح مفهوم كلي (concept) اين پروژه اينگونه مي گويد: معماري وسيله است كه با آن فرهنگ به تصوير كشيده مي شود؛ نهضت معماري از گذشته آغاز و تا آينده ادامه دارد و تاثيرگذار بر فرهنگ هاي مختلف است. سابقه تاريخي روابط ديپلماتيك مدرن قدمت چنداني ندارد، ولي اصول ساختمان هايي كه براي فعاليت هاي ديپلماتيك ساخته مي شود بسيار تغيير كرده است. در اوايل قرن 20 ميلادي سفارتخانه يك كشور در خارج، مكاني براي معرفي آن كشور بود ولي امروزه ساختمان سفارت دليلي بر ارزش انساني، وسيله اي براي نشان دادن ديدگاه كشور در برابر توسعه جهاني در روابط بين المللي است. بنابراين با آرزوي اينكه رابطه ميان كشور ميزبان و ميهمان هرچه بهتر بشود، بهتر است تا در طراحي سفارتخانه ها از عناصر معماري هر دو كشور استفاده شود.
ايجاد توازن ميان عنصرهاي معماري ايراني و توكيو به عنوان سايت، موضوع اصلي اين ساختمان است و با استفاده از مصالح و تكنولوژي كه با شرايط جغرافيايي ژاپن هماهنگ است، عنصرهاي ساده شده معماري ايراني به اجرا درآمده است.
در اين ساختمان تلاش شده تا عناصر ايراني، مانند حياط مركزي يا سطح ديوارهاي بزرگ استفاده شود. حياط مركزي وظيفه نورگيري ساختمان را به عهده دارد. ديوار منحني شكل دراين ساختمان به يادآورنده ديوارهاي خشتي در معماري ايراني است.
004317.jpg
درجهت يكي از سياست هاي خارجي ايران كه تلاش براي نشان دادن شفافيت ايران و ايجاد حس نزديكي به ايران در ملت ميزبان است، شفافيت ساختمان هم يكي ديگر از موضوعات اين ساختمان بود. ولي با توجه به شرايط خاص امنيتي سفارتخانه كه نيازمند سيستم امنيتي پيچيده اي است، ايجاد همزمان شفافيت و امنيت در اين ساختمان يكي از اهداف اين پروژه بود. براي برقراري امنيت لازم در اين ساختمان از كمترين تعداد پنجره ها در طبقات پاييني ساختمان استفاده شده است....
همانطور كه زين الدين در توضيح مفهوم كلي سفارت بر اين نكته اشاره دارد كه هدف از اين ساختمان معرفي فرهنگ ايراني نيست، شما با ديدن اين ساختمان نمي توانيد ارتباط اين ساختمان و ايران را درك كنيد و تا توضيح مهندس شيخ زين الدين را نخوانيد نمي توانيد رابطه ديوار منحني و حياط مركزي را با معماري ايراني درك كنيد، زيرا كه اين دو عنصر كاملا در ادبيات مدرن اين ساختمان حل شده اند. از اين جهت معمار در به تصوير كشيدن مفهوم مورد نظر خود موفق بوده و مي توان گفت كه اين يك پروژه موفق است.
اين موضوع به نظر من نقطه قوت اين ساختمان است. هرچند من به شخصه با اين پيش فرض كه لازم نمي داند ساختمان سفارت نماينده اي از فرهنگ ايراني باشد موافق نيستم ،ولي اين سليقه شخصي من است و سليقه مهندس شيخ زين الدين چيز ديگر و قابل احترام تر از سليقه من، ولي نكته مهم در اينجاست كه زين الدين با مهارت فراوان توانسته است مفهومي را كه خواسته در اين ساختمان به نمايش بگذارد.
ولي يك چيزي در اين ساختمان من را آزار مي دهد و آن اين است كه هويت معمار را در اين ساختمان نمي توان تشخيص داد؛ چرا كه ساختماني كه ساخته شده است در عمل هيچ تفاوتي با ديگر ساختمان هاي ژاپني از اين دست ندارد، بخصوص اينكه شباهت بسيار زياد آن با ديگر ساختمان هاي شركت ني هون سكه دارد. شايد يكي از دلايل اين شباهت بسيار زيادي باشد كه احتمالا طراحي فاز دو به بعد ساختمان را بيشتر همكاران ژاپني مهندس ذين الدين انجام داده اند و استفاده از جزئيات ساختماني ( detail ) و مصالح رايج در ژاپن اين شباهت را بيشتر كرده است (احتمالا اين يك امر اجتناب ناپذير در معماري در خارج از كشور است). اين عوامل باعث شده اند كه هويت معمار و پشتوانه فرهنگي وي ديده نشود و همه محاسن و ويژگي هاي معمار در پشت آرايشي ژاپني كمرنگ شده، قابل تشخيص نباشد و اين جاي افسوس و صد افسوس است كه اينگونه كار مهندس زين الدين در ميان هزاران ساختمان ديگر ژاپني گم شده و نمي تواند برجستگي هاي خود را به نمايش بگذارد.
پينوشت:
CONTEMPORARY ARCHITECTECTURE - APRIL

نگاه منتقد
وقتي معماري سياسي مي شود...!
004314.jpg
بهرام هوشيار يوسفي- نمي دانم كه قرار بود دقيقا چه اتفاقي بيفتد، آيا قرار بود گفت و گويي بين تمدن ها حادث شود، آيا قرار بود تعاملي بين ملت ها صورت گيرد، آيا ساختمان هاي موجود سفارت هاي ايران در بعضي كشور ها فرسوده و غير كار آمد شده بودند و... يا اينكه آنچنان كه خاتمي با ايده آليسم نهادينه شده اش چونان هميشه بدان اشاره دارد، مقرر بود مهر و نشان هويت ايراني در معماري معاصر كشور، در خارج از مرزهاي ايران تحقق يابد...! بگذريم كه بسياري معتقد بودند سبك و سياق انتخاب معماران و شركت هاي معماري پيرو همان روش هاي رايج (كه خوتان مي دانيد) بود كه در زبان معاصر نام هاي متعددي بر آن نهاده اند.
سيد محمد خاتمي، رييس جمهوري، اولين پنج شنبه ماه جاري، با مديران، اعضاي شوراي هدايت فني و معماران و طراحان ساختمان هاي وزارت امور خارجه در خارج از كشور ديدار كرد.
به اعتقاد بسياري، اين مجموعه، با توجه به محدوديت تعداد طرح ها و انتخاب معماران بدون اعمال يك رقابت عادلانه، يكي از بحث انگيزترين فعاليت هاي معمارانه دولت خاتمي در مقياس كلان بود.
گرچه خاتمي در اين ديدار، سعي داشت به طور ضمني، 35 طرح ساختماني نمايندگي جمهوري اسلامي ايران را كه 20 طرح از آنها به اجرا رسيده است، به عنوان بخشي از توسعه تز گفت و گوي تمدن هاي خود قلمداد كند ولي اعتقاد بسياري از ارباب فن و فعالان غير حاضر در جمع منتخب وزارت امور خارجه براي طراحي اين مجموعه، غير از اين است! در كنار اين امر بسياري معتقدند حفظ مهر و نشان هويت ايراني در معماري معاصر كشور، آنچنان كه خاتمي در آن روز بسيار بر آن تايد كرد، در مورد اين 35 طرح چندان مصداق نداشته است.
يكي از فعالان طراحي اين مجموعه كه خود يكي از سفارت ها را طراحي كرده  است در اين مورد مي گويد: بسياري از طرح ها نه تنها هويت و رنگ و بوي ايراني نداشتند بلكه به جرات مي توان گفت اگر تابلوي سفارت ايران روي آنها نصب نشود اصلا معلوم نيست به كدام كشور تعلق دارند يا حتي سفارت هستند يا نه...!. اين معمار كه سابقه تدريس در دانشگاه ها را نيز دارد، اضافه مي كند: من كاري ندارم كه آقاي خاتمي معتقدند معماران ايراني توانسته اند ايده گفت وگوي تمدن ها و فرهنگ ها را در خارج از كشور محقق سازند، ولي آنچه عملا ديده  مي شود چيز ديگري است....
گمان كارشناسان بر اين است كه با تغيير دولت و در صورت ادامه طراحي نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور، معماران جديد غير از آن خواهند بود كه در برنامه حاضر با سخاوت تمام به عنوان منتخبان دولت خاتمي، مورد لطف قرار گرفتند!در هر حال به رغم نظر مخالفان تيم طراحي سفارت ها، بايد گفت اثريت اين تيم از بين معماران مطرح و كاربلد ايران انتخاب شدند و كليت اين فعاليت - هر چند بسياري علاقه مندند به آن رنگ و بوي سياسي بدهند - به نفع معماري معاصر ايران خواهد بود؛معماري كه در حال حاضر در وضعيت گذار بسر برده ،به شدت نيازمند فعاليت هايي در جهت فرهنگ سازي در راستاي ايجاد يك هويت ملي معاصر است.تصور اينه هرگاه چنين مجموعه عظيمي با گستره  جهاني ه بر آن متبادر است، به صورت مجموعه اي از مسابقات معماري بين معماران كشور برگزار مي شد،  مي توانست نقطه عطفي در تاريخ معماري معاصر ايران باشد،  هر معمار و دوستدار معماري و فرهنگ اين مرز و بوم را به هيجان مي آورد.... چه كنيم كه اين بار نيز چنان نشد كه شايسته بود بشود، شايد وقتي ديگر....

خبر
004311.jpg
روزنامه نگار، هنرپيشه يا معمار
درست زماني كه گمان داريد همه چيز را در مورد نقش آفريني هاي براد پيت شنيده ايد (با فرض اينكه از علاقه مندان بازي او باشيد)، خبر مشاركت وي در طراحي يك رستوران و يك پنت هاوس، آنهم با معماري همچون فرنك گري و در يكي از بزرگترين پروژه هاي وي، كاملا تعجب برانگيز است. به گزارش گاردين، براد پيت كه هم اكنون تعداد زيادي كلاس هاي آموزشي را در زمينه نرم افزار هاي رايانه اي طراحي معماري گذرانده است با دوست و معمار مورد ستايش كگري» 74 ساله، بزودي طراحي مجموعه اي 300 ميليون يورويي را در بريتانيا آغاز خواهند كرد. اين پروژه كه متشكل از حدود 700 آپارتمان و فضاهاي جانبي و خدماتي آنها در قالب چند برج شيشه اي است ، به احتمال قريب به يقين يكي از مهمترين جاذبه هاي گردشگري منطقه برايتون و هاو در جنوب بريتانيا خواهد بود.
براد پيت در ماه آگوست به بريتانيا خواهد رفت تا از نزديك روند ساخت 4 برج عظيم گري را تعقيب كند. پيت 41 ساله كه پيش از آغاز هنرپيشگي در رشته روزنامه نگاري در دانشگاه ميسوري تحصيل كرده، همواره از علاقه مندان پر و پا قرص معماري بوده است.
004323.jpg
رئيسي جديد براي مدرسه معماري انجمن معماري لندن
پس از ماه ها چالش و بعد از انتقال رئيس سابق مدرسه معماري انجمن معماري لندن محسن مصطفوي، معمار آمريكايي ايراني تبار، به جايگاه رياست دانشكده معماري دانشگاه كرونل ايالات متحده، سرانجام رايزني ها به نتيجه رسيد و از بين فهرست سه نفره نهايي، برت استيل با درصد آراي باور نكردني قريب 60 درصد به عنوان رئيس جديد مدرسه AA لندن انتخاب شد.
برت استيل كه پيش از اين در دانشگاه هاي هاروارد و انستيتو برليج و همچنين خود AA سابقه تدريس داشته، از شركاي دفتر معماري دس آرش لب در لندن است؛ وي همچنين حضور در دفاتري چون دفتر ظه حديد (بانوي معمار بريتانيايي عراقي الاصل - برنده پريتزكر۲۰۰۴) و چندين دفتر در ايالات متحده، به عنوان معمار پروژه را در چنته دارد.
انتظار مي رود بعد از دوره درخشان مديريت محسن مصطفوي، كار براي استيل دشوار باشد.
004308.jpg
آزمايشگاه دريايي
پروژه آزمايشگاه شناور كسي اربيتر» توسط معمار فرانسوي متخصص در سازه هاي دريايي ژاك روژري طراحي شده است؛ اين آزمايشگاه معظم به عنوان يك مركز پژوهشي در جهت مطالعات حيات دريايي و تعاملات آن با اتمسفر با مدت زمان بهره برداري 15 ساله، به كار گرفته خواهد شد.بخش عمده اي از سازه بلند بالاي اين آزمايشگاه در زير آب قرار خواهد گرفت؛ اين بخش نه تنها براي مشاهده زندگي زير آب كاربري دارد، بلكه جهت آموزش فضانوردان با شبيه سازي حالت بي وزني فضا بهره برداري مي شود.
پيش بيني مي شود اين پروژه تا سال 2008 با بودجه اي بالغ بر 30 ميليون دلار به پايان برسد.

زيبـاشـهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |