پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۸
سفرهاي چندروزه هزينه هاي گزافي مي طلبد
مسافرت با چمداني پر از پول
004515.jpg
عكس:علي اكبر شيرژيان
مرضيه مهدوي
سفر همچنان جذاب است، پايه دوستي ها در سفرها محكم مي شود. شناخت بدست مي آيد، آگاهي را افزون مي كند و مسافر در پايان سفر در مي يابد: بسيار سفر بايد تا پخته شود خامي...
تابستان هنوز از راه نرسيده است، اما گرماي تابستان نويد آمدنش را مي دهد. تابستان به غير از گرماي كشنده، نويد سفرهاي خوش را نيز به همراه مي آورد. سفر هميشه براي همه مردم، مقوله اي جذاب و دوست داشتني بوده است، اما آنچه كه در وهله اول، جذابيت را مي تواند كمرنگ كند، هزينه سفر است. همه مردم مسافرت كردن را دوست دارند و ديدن مكان هاي جديد و تاريخي را، هركس در سبد هزينه هايش، پيش بيني هزينه سفر در طول سال براي يك، دو يا چندبار را نيز كرده است.
عده اي از مردم به مكان هايي سفر مي كنند كه در آن مكان خاص اقوام و دوستاني داشته باشند تا بتوانند در منزل ايشان اطراق كنند، عده اي ديگر نيز بدون توجه به وجود اقوام و دوستان سعي در ديدن مكان هاي ديدني و تفريحي شهرها مي كنند. عده دوم كه هر روز بر تعدادشان نيز افزوده مي شود كساني هستند كه از تورهاي سياحتي استفاده مي كنند. البته كاروان هاي زيارتي را نيز نبايد فراموش كرد كه عموما در برنامه هايشان به غير از مكان مورد زيارت، زائرانشان را به ديدن نقاط ديگر نيز دعوت مي كنند. با توسعه شهرنشيني و مدرنيزه شدن زندگي شهري، مردم از تورهاي سياحتي داخلي و خارجي استقبال گرمي مي كنند. سنين مختلف مردم، صرفنظر از تحصيلات و طبقه بندي مالي به آنها اجازه استفاده از اين تورها را مي دهد. يكي از دلايل استفاده مردم از تورهاي سياحتي، استفاده از هتل هاي 3 و 4ستاره است كه راحتي و آسايش را براي مسافر تضمين مي كند.
ايران يكي از ديدني ترين نقاط جهان در چهارفصل سال به شمار مي رود؛ گواه اين مطلب، استفاده مردم از تورهاي سياحتي در تمام سال است. مسئول فروش بليت تور يكي از آژانس ها مي گويد: در تمام طول سال، مسافر براي ديدن نقاط مختلف كشور وجود دارد. به محض اينكه تعداد مسافر به حد نصاب رسيد برنامه آن تور برگزار مي شود. اغلب مسافران تور، به محض اينكه از سرويس دهي تور شخصي راضي باشند، مسافر دائمي آن آژانس مي شوند.
چند نقطه ديدني
مي دانيد موزه رختشويخانه كجاست؟
يكي از ديدني ترين نقاط قزوين و زنجان به شمار مي رود. كساني كه مسافر يكي از نقاط فوق الذكر باشند حتما اين مكان ديدني را به شما هم توصيه مي كنند.
محلات كه به هلند ايران شهرت دارد، هميشه غرق در انواع گل هاي رنگارنگ، شما را به ميهماني باغ هاي پر از گل و ريحان دعوت مي كند.
حتما شما هم تا به حال اسم درياچه زريوار را بسيار شنيده ايدو ترديدي نيست كه تصوير اين درياچه زيبا را بارها در تلويزيون تماشا كرده ايد. آيا ميل داريد كه اين درياچه نيلگون را از نزديك ببينيد؟ بهتر است سري به كردستان بزنيد.
اما كرمان، اولين چيزي را كه به ذهن هر فردي متبادر مي كند زلزله مهيب اخير و ارگ ويران شده بم است، اما هنوز آثار باستاني ديگري را در خود پنهان كرده كه گوياي فرهنگ غني اين ديار است؛ موزه صنعتي، حمام گنجعليخان و...
از يزد به غير از بادگيرها و باقلواها و قطابش چه مي دانيد؟
مجموعه ميرچخماق و مسجد جامع يزد آتشكده اي كه بعد از چندهزار سال آتش پابرجايي دارد و نيز گورستاني با سنگ هاي عمودي كه گوياي تمدن قبل از اسلام است برايتان داستان هايي شگفت را باز مي گويند.
مدير فروش تور سياحتي مي گويد: فقط براي كيش هميشه جا كم داريم. به خاطر بازار خريد و فستيوال خريد تابستاني و گرماي مطبوعي كه در زمستان مسافران را جلب مي كند، با مشكل انبوه مسافر مواجه هستيم. از حق نبايد گذشت كه كيش با وجود وسعت كمي كه دارد جاهاي ديدني بسياري دارد و همواره پذيراي مسافراني است كه حتي خريد را فراموش كرده و براي تفريح و استراحت بدانجا روي مي آورند.
004440.jpg
سفر به خارج
مردم از سفر به كشورهاي خارجي چگونه استقبال مي كنند؟
مدير جوان مي گويد: براي دبي هميشه مسافر هست. عده اي به قصد تفريح مي روند و عده اي براي انجام دادن كار، عده اي بازرگان و عده اي براي گرفتن ويزا. هميشه براي دبي مسافر زياد است. مي پرسم: هزينه ها چطور؟ آيا تا به حال مردم از بابت پرداخت هزينه ها اعتراض داشته اند؟
با لبخند مي گويد: نه هيچوقت. ما فقط مجري برگزاري تور هستيم. تعيين نرخ هتل ها هم با ما نيست. هر مسافري كه به ما مراجعه مي كند از مقصدش سئوال مي كنيم و به او راهنمايي هاي لازم مي شود . برگه هاي راهنمايي به او مي دهيم كه مي تواند از روي آن مكان مورد نظرش را انتخاب كند. او مي افزايد: نسبت به سابق، مردم بيشتر به استفاده از تور روي آورده اند. خودشان مي گويند سفر با تور آسان تر است تا اينكه بخواهند با اقوام و بستگانشان به ديدن مكان هاي مختلف بروند. معمولا راضي هستند كه دفعات بعد با همراهان جديدي مسافر آژانس ما مي شوند . سفر همچنان جذاب است، پايه دوستي ها در سفرها محكم يا گسسته مي شود. شناخت بدست مي آيد، آگاهي را افزون مي كند و مسافر در پايان سفر در مي يابد: بسيار سفر بايد تا پخته شود خامي... نرخ سفر به طور متوسط از سوي آژانس هاي مختلف با اندكي تفاوت به مسافران ارائه مي شود. با جست وجويي در بازار پرتعداد آژانس ها نرخ سفر به نقاط مختلف كشور به دست آمد كه در جدول ذيل درج شده است. شايد نرخ آژانسي كه شما به آن مراجعه مي كنيد با آنچه در جدول مي بينيد كمي تفاوت داشته باشد.

خوراكي هايي ارزان و غيرمفيد
تنقلات جديد علاوه بر آنكه ذائقه ايرانيان را تغيير داده، براي سلامتي آنان نيز چندان سودمند نيست
004536.jpg
هزينه كردن براي آن، پول دور ريختن است. اين توصيه بيشتر والدين به بچه ها براي پرهيز از خريدن اين نوع خوراكي هاست. توصيه اي كه بچه ها آن را ناديده مي گيرند. از زمان ورود اين خوراكي ها به ايران، حدود سي سال يا كمي بيشتر مي گذرد. از آن زمان تا كنون از پرطرفدارترين تنقلات و خوراكي ها بوده و هستند و بدين ترتيب شكل جديدي از تنقلات، به سبد مصرف ايرانيان راه يافت.
ريشه واژه تنقلات به نقل مي رسد كه يك شيريني ايراني است و از شيره قند يا شكر تهيه مي شود و از گلاب و بيدمشك هم براي خوش طعم كردن آن استفاده مي شود، اما اين واژه دايره اي وسيع از انواع آجيل ها، شيريني جات، ميوه هاي خشك شده، بستني ها و همچنين خوردني هاي ترش مزه را دربر مي گيرد.
از واژه هله هوله هم گاه در كنار تنقلات استفاده مي شود كه البته معني خاصي ندارد و بيشتر در مورد خوراكي هاي پست و بي فايده به كار مي رود.
اسنك ها و چيپس ها، همان هله هوله ها يا تنقلات نسبتا جديد هستند. اولين اسنك مشهور ايراني كه توسط يك كارخانه توليد تنقلات خوراكي عرضه شد با شكل جديد و طعمي كه داشت پفك نمكي نام گرفت. خوردني پف كرده اي كه ته مزه نمكي داشت و با رنگ نارنجي درخشانش، زير دندان با صداي اشتهابرانگيزي خرد مي شد.
اين خوراكي خيلي زود همه گير شد و چنان در يادها ماند كه سالها بعد هم وقتي اسنك هاي جديد با طرح و مشخصات جديدتر وارد بازار شدند، مردم همان لفظ پفك را براي آن به كار مي بردند.
بسته بندي هاي بالش مانند با انواع و اقسام رنگ هايي كه به چشم مي آيد. نوعي خوراكي با شكل و شمايل عجيب و جديد و رنگي درخشان مثل شب نماها و مزه اي شور كه با توجه به شور بودن آجيل ايراني، براي مردم آشنا و خوشايند است و صداي خرد شدنش زير دندان، اطرافيان را به اشتها مي اندازد و به علاوه، قيمت نسبتا ناچيزي دارد كه باعث مي شود بسيار مورد توجه كودكان و حتي بزرگترها قرار گيرد.
همه جذابيت هاي اين خوراكي باعث شده در دهه اخير كارخانه هاي بسياري فعاليت شان را بر توليد اسنك هاي پنيري متمركز وانواع و اقسام گوناگوني از آن را روانه بازار كنند.
اسنك هايي مختلف در بسته بندي هاي پرزرق وبرق كه بازار خوراكي ها را قرق كرده اند.
مهمترين طرفداران اين خوراكي، كودكان هستند، به همين خاطر مدتي است كه نظر متخصصان تغذيه و نهادهايي همچون وزارت بهداشت و درمان به موضوع اسنك ها و تاثيرات آن بر روي كودكان موردتوجه قرار گرفته است.
در پشت بسته اسنك ها نوشته شده كه آنها فاقد ارزش غذايي هستند و مصرف شان براي كودكان زير دو سال ممنوع است. توصيه هميشگي كارشناسان تغذيه در رسانه ها همواره بر نفي مصرف اين نوع خوراكي يا حداقل مصرف بسيار اندك آن بوده و به ظاهر موضوع آنقدر جدي است كه توليدكنندگان مجبور شده اند توصيه هايي ضد محصولشان در پشت بسته بندي آن درج كنند.
مواد تشكيل دهنده اسنك ها، پودر ذرت، روغن نباتي، پودر پنير، شير خشك و البته نمك و رنگ هاي خوراكي است كه دو مورد آخر بيشتر مورد اتهام هستند. رنگ هاي خوراكي هميشه متهم به سرطان زايي بوده اند و نمك زياد هم مضر است، زيرا به علت دارا بودن سديم، باعث باقي ماندن آب در بافت هاي بدن مي شود و فشار خون فرد را بالا مي برد. بسياري، اين اسنك ها را متهم مي كنند كه خاصيت شورپسندي را در نسل ها تقويت كرده و به همين دليل است كه اكنون بسياري از بچه ها پاي سفره قبل از چشيدن غذا دنبال نمكدان مي گردند و حتي بعضي كارشناسان پا را فراتر گذاشته اند و اين خوراكي نمكي را مسبب كوتاهي قد نسل جديد ايراني ها مي دانند، زيرا كه جاي بسياري از خوردني ها و نوشيدني هاي مفيد نظير شير را گرفته است. علاوه بر اينها اسنك ها باعث فساد دندان ها، يبوست و ايجاد ناراحتي هاي معده مي شوند.
در جداول ارزش غذايي، هر ده عدد پفك داراي 8 كالري انرژي است كه بسيار ناچيز است و به نظر در مقابل ضررهاي ادعايي كارشناسان تغذيه به چشم نمي آيد.
در گذشته پفك ها در بسته هاي كوچك 30 گرمي عرضه مي شد، اما اكنون عرضه اغلب آنها در بسته هاي 100گرمي صورت مي گيرد و اين محصول با قيمت متوسط 200 الي 250 تومان روانه بازار مي شود كه امروزه مبلغ ناچيزي محسوب مي شود.
چيپس ها هم سابقه اي همپاي اسنك ها در ذائقه غذايي مردم كشورمان دارند. اصطلاح چيپس به طور عام به ورقه هاي نازك سيب زميني سرخ شده گفته مي شود كه باز مانند اسنك ها حاوي مقدار زيادي نمك هستند و البته گذشته از آن پاي مقداري روغن نيز به ميان مي آيد كه در بافت هاي برشته سيب زميني جا خوش كرده و همين موضوع مورد توجه كارشناسان تغذيه قرار گرفته كه وجود اين روغن ها را بسيار مضرتر از نمك طعم دهنده آن مي دانند.
چيپس سيب زميني ابتدا در بسته هاي پلاستيكي شفاف مستطيل شكل در بازار مواد خوراكي ايران ديده شد كه در دو سايز كوچك و بزرگ عرضه مي شد.
اين نوع عرضه تا مدت ها ادامه داشت تا اينكه در همان زمان كه توليد اسنك هاي جديد در كارخانه ها رونق گرفته بود، عرضه چيپس ها در طعم ها و البته بسته بندي هاي شكيل تر انجام گرفت. تغيير بسته بندي بي ارتباط به اخطار نهادهاي كنترل كننده مواد غذايي نبود زيرا با توجه به استفاده از مقدار زيادي روغن در تهيه چيپس، اين ماده غذايي مي بايست دور از نور خورشيد قرار مي گرفت تا مواد مضر موجود در روغن آن آزاد نشود و به همين دليل بسته بندهاي شيك و عايق نور، جاي پلاستيك شفافي كه زماني به كار مي رفت را گرفت و البته اين دفعه براي تغيير ذائقه با طعم هاي گوناگوني از قبيل سركه، فلفل، سير، پياز، جعفري، ليمو، كچاب و ... وارد بازار شد.
چيپس اعم از ساده يا طعم دار همراه طعم دهنده هاي ديگر همچون ماست و سس گوجه فرنگي مصرف مي شود.
در جداول، ارزش غذايي هر صد گرم چيپس 510 كالري انرژي، 6 گرم پروتئين، 60 گرم كربوهيدرات و 21/0 ميلي گرم ويتامين ب درج شده است. بسته ها عمدتا 200 گرمي بوده و با قيمتي حدود 300 تومان عرضه مي شود.
براي پي بردن به ارزش غذايي يك بسته چيپس بايد اعداد ذكر شده بالا را دو برابر كرد. كارشناسان تغذيه، اين خوراكي را به خاطر روغن زياد آن مضر مي دانند، مخصوصا اينكه اين روغن مدت زيادي با حرارت بالا براي طبخ مقدار زيادي سيب زميني مورد استفاده قرار مي گيرد و به همين خاطر مواد سمي و مضر آن آزاد شده و در بافت هاي برشته سيب زميني ورقه شده بر جا مي ماند.
سيب زميني سرخ شده يا همان چيپس دشمن سرسخت آن هايي است كه رژيم غذايي دارند و بايد مواد كم كالري مصرف كنند.
عادت به مصرف چيپس در زمان نه چندان طولاني باعث افزايش وزن و چاقي هم مي شود. مقايسه قيمت يك بسته 100 گرمي اسنك و همان مقدار آجيل نشان مي دهد كه آجيل قيمتي تقريبا چهار برابر اسنك دارد. شايد در نگاه اول فكر كنيم بهتر است در هنگام تماشاي يك فيلم سينمايي بسته اي اسنك بخوريم تا يك مشت آجيل و در ازاي هر صد گرم ، 600 تومان پول پس انداز كنيم.
ولي اگر فكر كنيم در قبال مصرف اسنك ها در درازمدت ممكن است دچار فساد دندان شده و مجبور شويم براي هر دندان بين 10 تا 100 هزار تومان هزينه كنيم يا زخم معده بگيريم و حداقل 5 هزار تومان ويزيت دكتر بدهيم و چند هزار تومان هم بابت داروها ... و دچار فشار خون شويم و بچه هايمان كوتاه قد شوند و ... حتما ترجيح مي دهيم با مقداري پول بيشتر كمي آجيل تهيه كنيم و به جاي اسنك، پسته و بادام و نخودچي و كشمش بخوريم كه هم لذيذتر هستند و هم مفيدتر.

بازار
004464.jpg
افزايش انتشار اسكناس
اگر اسكناس هايي كه در دستان شما جاي مي گيرند، نو نيستند، علت را بايد در عدم استفاده صحيح از آن جست وجو كرد، چرا كه براساس گزارش بانك مركزي، انتشار اسكناس و ضرب مسكوك در سال 83 نسبت به سال پيش، از 1/14 درصد افزايش يافته است. انتشار اسكناس در سال 1383 به حدود 48 هزار و۸۹۳ ميليارد ريال رسيده كه اين رقم در سال 1382، حدود 42 هزار و 843 ميليارد ريال بوده است. با اين حال، لمس اسكناس هاي تا نخورده يا كمتر رنگ و رو رفته، فقط هر از گاهي ميسر مي شود. استفاده نادرست از اين كاغذهاي پرارزش سبب شده سالانه حجم زيادي از سرمايه هاي ملي براي چاپ، انتشار و از دور خارج كردن اسكناس هاي كهنه هزينه شود.
004506.jpg
پيش فروش خودروهاي وارداتي
اگر در انتظار ديدن و خريدن خودروهاي خارجي هستيد، كافيست چند روز ديگر صبر كنيد. ضوابط پيش فروش اين نوع خودروها هفته آينده اعلام مي شود. معاون وزير بازرگاني در اين باره به فارس گفت:  جلسه اي با نمايندگي خودروهاي خارجي در هفته آينده خواهيم داشت و ضوابط پيش فروش آن را اعلام مي كنيم. مجتبي خسروتاج اضافه كرد: از ارديبهشت ماه سال جاري بعضي از شركت هايي كه نمايندگي توليدكنندگان خارجي و فروشندگان خارجي را در ايران دارند، نسبت به پيش فروش خودرو اقدام كرده اند. وي تعداد خودروهاي وارداتي طي دو ماه سال جاري كه ثبت سفارش شده را نزديك به 740 دستگاه عنوان كرد و گفت:  شركت هاي ديگري نيز مجوز واردات خودرو گرفته اند كه تا به حال ثبت سفارش نكرده اند و آنها هم در آينده نزديك خواهند آمد.
004530.jpg
اگر آنها بيايند
اگر اروپايي ها پيشنهاد ايران را بپذيرند، آنان مي توانند در بخش هاي حمل و نقل ريلي، هوايي، جاده اي و بندري به روش بيع متقابل، فاينانس خودگردان و بي. او.تي بيش از 7 ميليارد دلار در كشور سرمايه گذاري كنند. مديركل امور بين الملل وزارت راه و ترابري به مهر گفت: از اين رقم 2 تا 3 ميليارد دلار به بخش بندري اختصاص خواهد يافت. الموتي از علاقه مندي اروپايي ها براي سرمايه گذاري در بنادر شهيد رجايي و چابهار خبر داد و افزود: ايران علاقه مند است كه اروپايي ها در بخش حمل و نقل هوايي ايران نيز سرمايه گذاري كنند كه البته اين ابراز علاقه در مذاكرات اخير هيات ايراني با آنان در بروكسل به وضوح مشهود بوده است.
004437.jpg
امارات صدرنشين مبادلات اينترنتي خاورميانه
امارات متحده عربي در سه ماه نخست سال 2005 در صدر مبادلات اينترنتي خاورميانه قرار گرفت. به گـــزارش خبرگزاري مهر، كل مبادلات آنلاين صورت گرفته در اين بازه زماني در خاورميانه 20ميليون دلار بوده كه تقريبا رشدي 600 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي دهد. امارات كماكان پيشتاز كشورهاي خاورميانه در زمينه تجارت الكترونيك است به طوري كه 85درصد كل مبادلات اينترنتي صورت گرفته در خاورميانه مربوط به تجارت مستقر در اين كشور است. تعداد اين مبادلات در ماه هاي نخست سال ميلادي 5 برابر شده است.
همچنين نوع مبادلات كالا در كشورهاي عربستان، كويت، قطر و بحرين نيز در سال جاري 15برابر شده است.
تهرانگردي رايگان
خانواده هاي تهراني مي توانند روزهاي جمعه به تور تهرانگردي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه يك بروند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك، به منظور غني سازي اوقات فراغت تابستاني خانواده ها و فراهم كردن امكان بازديد از جاذبه هاي گردشگري پايتخت، تور تهرانگردي، ويژه خانواده هاي ساكن در منطقه يك با برنامه هاي بازديد از زيارتگاه ها و مكان هاي مذهبي، كاخ موزه ها، جاذبه هاي طبيعي و باستاني تهران و روستاهاي اطراف و... از ساعت 8:30 تا 17 روزهاي جمعه براي خانواده ها تدارك ديده شده است.
بر اساس اين گزارش، اولين تور تهرانگردي منطقه يك، جمعه 20 خرداد ماه با برنامه بازديد از آثار باستاني شهر ري از جمله چشمه علي، برج طغرل، هفت دستگاه،  مجموعه آسمان شهر و... برگزار مي شود.
004512.jpg
توليد مطلوب و عرضه نامناسب
توليد ميوه در سطح مطلوبي قرار دارد اما نگهداري و تنظيم بازار، باعث گراني قيمت ها شده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، محمود صلاحي مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران توليد ميوه را مناسب دانسته و مي گويد: دستگاهي در كشور تنظيم كننده ميوه و تره بار و دستگاهي مسئول نگهداري اين اقلام براي زمان افزايش تقاضاست. نابساماني قبل از عرضه ميوه و توليد و تامين اين محصول برعهده اين مجاري است.
وي درباره عملكرد ميادين ميوه و تره بار در زمان افزايش قيمت ميوه اظهارداشت: سازمان ميادين ميوه و تره بار تلاش كرده است در زمان اوج گراني ميوه، افزايش قيمتي نداشته باشيم و تا حد زيادي هم موفق بوده ايم.
صلاحي فراخوان سازمان ميادين ميوه و تره بار را از تشكل هاي كشاورزي بر عرضه مستقيم راهكارهاي اين سازمان براي جلوگيري از افزايش قيمت اين محصول دانسته و مي افزايد: عرضه محصول توسط توليدكنندگان در بازارهاي ميوه و تره بار علاوه بر كاهش واسطه ها و دلالان موجب كسب سود توليدكننده و صرفه جويي در قيمت مصرف كننده خواهد شد.

فهرست انواع تورها
004539.jpg
004542.jpg

دخل و خرج
آرمانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |