پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۸ - Jun 9, 2005
بيمه شدگان تأمين اجتماعي سرگردان وام مسكن هستند
گفته مي شود هر يك از بانك هاي رفاه فقط دو نفر سهميه پرداخت وام دارند
004212.jpg
گروه اجتماعي: طي چند روز گذشته در حالي صحبت از پرداخت وام مسكن به بيمه شدگان تأمين اجتماعي با سابقه بيش از ۷ سال مي شود كه هيچ يك از بانك هاي رفاه جواب معلوم و مشخصي در اين باره به سؤال كنندگان نمي دهند.
رئيس شعبه يكي از بانك هاي رفاه مورد پرسش خبرنگار اجتماعي همشهري در خصوص پرداخت وام و شرايط دريافت آن براي متقاضيان گفت: وام مسكن به افرادي پرداخت مي شود كه بالاي ۸ سال سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشند. البته اين دستورالعملي است كه سابقه دارد و حرف تازه اي هم نيست.
اما محمد امجدي كه به شعبه بانك رفاه آزادي مراجعه كرده بود در پاسخ به سؤال خبرنگار ما توضيح داد: پس از درج خبري مبني  بر تسهيلات پرداخت وام مسكن به بيمه شدگان تأمين اجتماعي كه در دو هفته گذشته در روزنامه ها درج شد، به سه شعبه از بانك هاي رفاه مراجعه كردم. يكي از اين شعبه ها كه اصلاً از موضوع بي اطلاع بود، مسئول باجه وام آن گفت: ما همان دستورالعمل سابق را كار مي كنيم و حرف تازه اي هم نشنيده ايم. در دستورالعمل قبلي هم مي بايست بيمه شده تأمين اجتماعي حداقل ۸ سال سابقه مي داشت.
وي به امكان ثبت نام براي دريافت وام اشاره كرد و گفت: فعلاً در هيچ يك از بانك هاي رفاه كه مراجعه كرده ام چنين امكاني وجود نداشته است. به نظرم اين گونه اخبار فقط براي تبليغ است.
يكي از مسئولان بانك رفاه در خيابان ولي عصر در اين باره گفت: اين مطلب كه به بيمه شدگان تأمين اجتماعي تا مبلغ ۷ ميليون تومان وام مي دهند، البته حرف چندان نادرستي نيست. اما آنقدر بيمه شده بالاي ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بيمه وجود دارد كه تا سالها گمان نمي كنم به سايرين نوبت برسد.
موضوع سهميه دو نفر براي دريافت وام به هريك از بانك هاي رفاه از جمله پاسخ هاي ديگري است كه برخي از شعب اين بانك ها به مراجعه كنندگان مي دهند. موضوع به اين شكل مطرح مي شود كه هر شعبه بانك رفاه فقط به ۲ نفر مي تواند چنين وامي را پرداخت كند و براي تعيين اولويت نيز از بالاترين سوابق شروع خواهد كرد. از آن جا كه بسياري از بيمه شدگان تأمين اجتماعي حتي پس از بازنشستگي هم موفق به دريافت چنين وامي نشده اند، احتمال دريافت چنين وامي براي بيمه شدگان شاغل با سابقه پرداخت ۸ سال حق بيمه، عملاً امكان پذير نيست.
اين در حالي است كه رئيس كانون بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي مي گويد ۲۰۰ هزار بازنشسته تأمين اجتماعي در انتظار وام مسكن هستند.
به گفته «خبازها» با توجه به شرايط سني كه براي پرداخت وام مسكن در نظر گرفته شده، در حدود ۳۰ درصد بازنشستگان كل كشور كه سابقه پرداخت حق بيمه دارند مشمول دريافت وام مسكن مي شوند.
گفتني است در خصوص بازنشستگان و شرايط بازپرداخت وام، قوانين به گونه اي است كه تنها يك سوم از حقوق فرد بيمه شده و يا بازنشسته مي تواند برداشت شود.
رئيس كانون بازنشستگان تأمين اجتماعي همچنين به مشكلات بازنشستگان و مستمري بگيران و عدم تناسب حقوق آنان با تورم موجود و قيمت سرسام آور مسكن، اشاره كرده و مي گويد: اكثر اين افراد خانه شخصي نداشته و اجاره نشين هستند. با توجه به شرايط اجتماعي ضرورت دارد كه دولت فكري به حال آنان بكند.
در دو هفته گذشته تماس هاي فراواني با گروه اجتماعي برقرار شده است كه نسبت به خبر پرداخت وام به بيمه شدگان تأمين اجتماعي واكنش نشان داده شده است. گروه اجتماعي به طور جدي در روزهاي آينده پيگير اين موضوع و چگونگي پرداخت وام و اولويت هاي مورد نظر خواهد شد.

معاون  وزير آموزش  وپرورش :
كتاب هاي  درسي  دوره  راهنمايي  تغيير مي كند
004215.jpg
ايرنا: معاون  عمومي  (دوره هاي  ابتدايي  و راهنمايي ) وزارت  آموزش  و پرورش  گفت :تغيير محتواي  كتاب هاي  درسي  دوره  راهنمايي  تحصيلي  در دستور كار اين وزارتخانه  قرار گرفته  است .
مختار موسوي  افزود:  تغيير كتابهاي  درسي  اين  دوره  با رويكرد كاهش  محفوظات  از محتواي آموزشي  و تدوين  مطالب  درسي  بر پايه  آموزش  مهارت هاي  زندگي  خواهد بود.
وي  گفت: كتاب هاي جديد اكنون  با رويكرد جديد در مدارس  ابتدايي  تدريس مي شود و تغيير كتاب هاي  درسي  دوره  راهنمايي  نيز به  تدريج  صورت  خواهد گرفت .
موسوي  افزود: در چند سال  گذشته  تغيير كتاب هاي  درسي  دوره  ابتدايي  ازجمله  اضافه  شدن  درس  بخوانيم  و بنويسيم  به  كتاب هاي  اين  دوره ، تاثيرات شگرفي  در فراگيري  و يادگيري  دانش آموزان  داشته  و تغيير كتاب هاي  درسي  دوره  راهنمايي  نيز در همين  راستا خواهد بود.
وي  افزود: برنامه هاي  رسمي  و متداول  در كلاس ها و مدارس  بيشتر متوجه  پرورش حافظه  و به  كار انداختن  قواي  ذهني  دانش آموزان  است  و به  رشد جنبه هاي  عاطفي و اجتماعي آنان توجه  چنداني  ندارد.
موسوي  توضيح  داد: علايق  و نيازهاي  خاص  دانش آموزان  در كتاب هاي  درسي  با وجود تفاوت هاي  فردي  مورد توجه  قرار نمي گيرد و فرصت  لازم  براي  تمرين آموخته هاي  نظري  و درك  رابطه  بين   اين  آموخته ها با همزيستي  فراهم  نمي شود.
وي  گفت : دستگاه  تعليم  و تربيت  وظيفه  دارد از طريق  تدارك  زمينه هاي  تربيت  كامل ، شايستگي هاي  لازم  را در افراد براي  تامين  سعادت  و نيكبختي  آن ها فراهم  آورد.

بي اطلاعي از حقوق تجاري بيشترين
گرفتاري جوانان در بازار كار است
ايسنا: براساس قوانين كيفري كشور «گدايي جرم است» اما سنجش آگاهي هاي حقوقي جوانان شهر تهران از جرم بودن يا نبودن «گدايي» نشان  داد كه بيش از نيمي از جوانان تهراني (۸/۵۱ درصد) معتقدند بر اساس قوانين گدايي يك عمل ناپسند است، اما جرم نيست.
براساس اين گزارش از آن جا كه «شركت در امتحان به جاي ديگري جرم است» تنها ۴ درصد جوانان از وجود اين قانون اظهار بي اطلاعي كرده اند و ۴/۸۲ درصد به آن پاسخ صحيح دادند، همچنين بيش از ۷۰ درصد جوانان ساكن در تهران از وجود قانون «خوردن شراب در هر صورت جرم است» مطلع بودند.
نتايج اين تحقيق همچنين نشان مي دهد ۸/۴۰ درصد از جوانان تهراني از وجود اين قانون كه «ارتكاب جرم اگر با انگيزه شرافتمندانه باشد، سبب معافيت مجرم از مجازات نمي شود» اطلاع نداشتند، از سوي ديگر نيز ۲/۷۴ درصد از اين جوانان از قانون كيفري «قماربازي با هر وسيله اي جرم است» اطلاع داشتند.
همچنين طبق قوانين كشوري «ثبت نكردن ازدواج در دفتر اسناد رسمي جرم است» كه ۲/۷۳ درصد جوانان شهر تهران از اين قانون مطلع بودند و از سوي ديگر درصد قابل توجهي از جوانان تهران (۴/۹۱ درصد) از وجود قانون كيفري جرم بودن مزاحمت تلفني آگاه بوده اند.
جوانان متأهل از حقوق مدني آگاهي بيشتري دارند
دكتر علوي «حقوق مدني» را مبتلابه ترين مسايل و حقوق خانواده را بخشي از اين حقوق دانست و خاطرنشان كرد: با توجه به حجم بالاي جوانان ايراني كه در معرض ازدواج و به تبع آن طلاق، حضانت، تمكين، نفقه و ... هستند، ميزان آگاهي هاي حقوقي جوانان شهر تهران در اين زمينه در حد «متوسط رو به پايين» است.
از آنجايي كه طبق قانون «رياست خانواده با شوهر است» ۶/۶۸ درصد از جوانان از وجود اين قانون اطلاع نداشتند و ۴/۶۰ درصد به آن پاسخ نادرست دادند و تصور آنها از اين قانون، حق برابر و مشترك زن و مرد در اداره خانواده بوده است.
همچنين از ميان حقوق مدني ۶/۴۴ درصد جوانان تهراني به اينكه فرزندخواندگي موجب ارث نمي شود، پاسخ اشتباه داده و در مجموع ۷۷ درصد از آنها از اين قانون اطلاعي نداشتند؛ از سويي با توجه به اينكه طبق قانون تأمين هزينه هاي زندگي فرزندان، در هر حال برعهده پدر است، ۶/۶۲ درصد جوانان تهراني از وجود اين قانون مطلع بودند.
نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه
۲/۴۳ درصد از جوانان شهر تهران از اين ماده قانوني كه نامزدي يا وعده ازدواج ايجاد رابطه زوجيت و تعهدي براي دو طرف ايجاد نمي كند، اطلاعي نداشتند، اما ۸/۷۲ درصد جوانان شهر تهران مي دانستند كه ازدواج دختر باكره اگر چه به سن بلوغ رسيده باشد، بايد با اجازه پدر يا جد پدري باشد.
بي اطلاعي جوانان در بازار كار
از حقوق تجاري
دكتر علومي، مجري اين طرح جوانان شهر تهران بيشترين گرفتاريهاي جوانان و بويژه آنهايي را كه وارد بازار كار مي شوند «حقوق تجاري» دانست و افزود: اين در حاليست كه ميزان اطلاعات حقوقي تجاري جوانان شهر تهران در حد پاييني است؛ لذا جوان با سادگي كامل وارد بازار كار شده و مشكلات فراواني براي وي ايجاد مي شود.
گفتني است، ۲/۴۰ درصد جوانان تهراني نمي دانند كه «دارنده چك بلامحل مختار است تا به جاي طرح دعوي در دادگاه به اجراي ثبت اسناد مراجعه و درخواست صدور اجرائيه عليه اموال وي كند». همچنين در حقوق تجاري آمده كه «چنانچه چك پس از برگشت خوردن به فرد ديگري انتقال داده شود چك حقوقي (غيركيفري) مي شود» اما تنها ۴/۲۲ درصد جوانان از اين موضوع اطلاع دارند و ۶/۷۷ درصد اظهار بي اطلاعي كرده اند.
براساس قانون، چك وعده دار جنبه كيفري ندارد. اين مورد نيز از موارد قانون تجاري كشور است كه متأسفانه ۲/۸۷ درصد پاسخگويان از وجود آن هيچ اطلاعي نداشتند.

نيمي از مردم آمريكا در طول زندگي
خود بيماريهاي رواني را تجربه مي كنند
004218.jpg
فارس: بر اساس تحقيقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه ميشيگان،  نيمي از مردم آمريكا در طول زندگي خود به نوعي به بيماري رواني مبتلا مي شوند. همچنين ۴۶ درصد از آمريكاييها از اختلالات رواني رنج مي برند.
به گزارش يك نشريه آمريكايي، بر اساس تحقيقات صورت گرفته بيش از نيمي از آمريكاييها در طول زندگي خود بيماري هاي رواني را تجربه مي كنند. به طوري كه ۴۶ درصد از آمريكاييها از اختلالات رواني مختلفي همچون استرس،  افسردگي و اعتياد رنج مي برند.
تحقيقات نشان مي دهد رايج ترين بيماري رواني ميان مردم آمريكا افسردگي است و ۱۷ درصد از مردم آمريكا در طول زندگي خود دچار افسردگي مي شوند.
اين گزارش حاكي است،  پس از افسردگي رايج ترين بيماري ميان مردم آمريكا اعتياد به الكل است كه ۱۳ درصد از مردم آمريكا به آن مبتلا هستند.
اين گزارش همچنين مي افزايد ديگر بيماري رايج در آمريكا،  استرس است كه ۱۲ درصد از مردم آمريكا به آن مبتلا هستند.
اين مطالعه نشان مي دهد كه يك سوم آمريكاييهايي كه نيازمند روان درماني هستند،  عليرغم در دسترس بودن مراكز درماني رسمي و معتبر منحصرا به منابع غيرحرفه اي همچون گروههاي حمايتي اينترنتي و مشاوران غيرحرفه اي اتكا مي كنند.

مهمترين اولويت هاي نظام آموزشي كشور
براي رئيس جمهور آينده
ايلنا: وزير آموزش  وپرورش در نامه  اي خطاب به ۸ نامزد رياست جمهوري علاوه بر تشريح وضعيت فعلي آموزش و پرورش، ضرورت  ها، نيازها و اولويت  هاي نظام آموزشي كشور را برشمرد.
در اين نامه كه به منظور جلب توجه ويژه نامزدهاي رياست جمهوري به آموزش و پرورش گسترده و با كيفيت، تنظيم شده آمده است: حمايت از استمرار اقداماتي نظير توسعه مراكز شبانه  روزي روستا مركز، به كارگيري شيوه  هاي جديد آموزش از راه دور، اجباري شدن آموزش تا پايان دوره راهنمايي و تغذيه دانش  آموزان مناطق محروم، تلاش بيشتر براي ساخت خوابگاه دانش    آموزي و افزايش مدارس شبانه  روزي از جمله بايدها در آموزش و پرورش  است.
اين گزارش مي افزايد:التزام به اجراي مصوبه دولت و رعايت شرايط تعيين شده براي جذب و به كارگيري معلمان و ارتقاي علمي آنان، پايبندي به جذب معلمان به صورت استخدام رسمي و پرهيز از به كارگيري سرباز معلم و معلم حق  التدريس، تسهيل در ورود معلمان به دوره  هاي آموزشي مرتبط، توجه به رفاه و معيشت معلم و افزايش ۱۰ درصد افزوني براي معلمان به ۲۰ درصد در مقايسه با ساير مشاغل، پرداخت به موقع مزاياي مستمر و غيرمستمر معلمان، دسترسي مدارس به اينترنت و تداوم طرح پرسش مهر از جمله اقداماتي است كه انجام آن در آينده، ضروري است.
وزير آموزش و پرورش، وجود تقريبا ۱۵۲هزار معلم فاقد تحصيلات دانشگاهي را عارضه اي دانست كه بايد هر چه سريع تر جبران شود. همچنين وجود ۷۰ هزار كلاس درس فرسوده،  خطر و تهديدي جدي براي آموزش و پرورش است و حمايت از توسعه مدارس غيردولتي با اصلاح قانون، مجوز اعمال شيوه  هاي مناسب مديريتي به مدارس مثل واگذاري مديريت به معلمان، توسعه مدارس مشاركتي، مكلف كردن سازمان  هاي دولتي براي حمايت مالي از مدارس و بازسازي و استانداردسازي مدارس امري ضروري  است.

طلاق، دو برابر ازدواج افزايش يافته است
004206.jpg
ايسنا: رشد نسبت ازدواج به طلاق طي سال هاي ۷۶ تا ۸۲ برابر با منفي ۶/۲۳ درصد بوده به نحوي كه طي دوره مورد بررسي تعداد ازدواج ها ۱۷/۳۳ درصد وطلاق ۴/۷۳ درصد رشد داشته است.
بر اساس آخرين تحول وضعيت زنان طي سالهاي ۷۶ تا ،۸۳ ميزان رشد باروري طي سالهاي ۷۵ تا ۷۸ برابر منفي ۲/۲۷ درصد بوده كه نشان از موفقيت در سياست كاهش جمعيت طي سالهاي مذكور دارد.
براساس اين گزارش ميزان رشد اميد به زندگي طي سالهاي ۷۶ تا ۸۲ برابر ۳/۴ درصد براي مردان و ۳/۴ درصد براي زنان بوده است.
همچنين رشد باسوادي مردان طي سالهاي ۷۶ تا ۸۲ برابر ۱۵/۵ درصد و ميزان باسوادي زنان در اين دوره برابر ۳۵/۷ درصد و ميزان رشد سهم مردان از جمعيت فعال كشور طي سالهاي ۷۶ تا ۸۲ برابر با ۷/۴ درصد بوده است.

بهره مندي رايگان از خدمات جراحي هاي مغزواعصاب
گروه اجتماعي: با راه اندازي بخش ويژه جراحي مغز و اعصاب بيمارستان ميلاد تهران، بيمه شدگان تأمين اجتماعي پس از اين مي توانند به طور رايگان از خدمات مربوط به جراحي هاي مغز و اعصاب بهره مند شوند.
به گزارش روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي اين بخش با امضاي قرارداد همكاري بين بيمارستان ميلاد تهران و پرفسور «مجيد سميعي» رئيس مركز بين المللي علوم اعصاب كشور آلمان و رئيس جامعه جهاني جراحان مغز و اعصاب افتتاح شد.
براساس اين قرارداد بخش ويژه اي تحت عنوان بخش جراحي مغز و اعصاب به رياست دكتر سميعي براي نخستين بار در ايران، افتتاح شد.
تجهيزات پيشرفته پزشكي مورد نياز اين بخش از كشور آلمان تأمين شده و براي تجهيز و تكميل بيشتر آن تجهيزات پيشرفته ديگري نيز از اين كشور تهيه خواهد شد.
اين بخش داراي ۷۰ تخت است كه در فاز اول ۳۵ تخت فعال مي شود و سه اتاق عمل جراحي ويژه بيماري هاي مغز و اعصاب به اين پروژه اختصاص يافته و تمامي بيماران مغز و اعصاب توسط تيم گروه درماني پروفسور سميعي مورد درمان قرار خواهند گرفت.
همچنين تعدادي از جراحان مغز و اعصاب كشور پس از گذراندن دوره هاي آموزشي مورد نياز در كشور آلمان زير نظر پرفسور سميعي فعاليت خواهند داشت.به دليل اين كه بيماري مغز و اعصاب داراي عوارض بلند مدت جزيي و كلي است براساس اين قرارداد، راديولوژيست ها و متخصصان بيهوشي نيز براي گذراندن دوره هاي خاص به كشور آلمان اعزام خواهند شد.همچنين علاوه بر انتقال دانش و علوم نوين جراحي مغز و اعصاب در ايران به بيماران بيمه شده اين سازمان به نحو مطلوب خدمات درماني مطلوب ارائه خواهد داد.
هزينه جراحي هاي مغز و اعصاب در مراكز درماني خارج از كشور به بيش از ۴۰ هزار يورو مي رسد كه با افتتاح اين بخش، بيمه شدگان تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي به صورت رايگان از خدمات فوق استفاده خواهند كرد.

مركز پژوهش هاي مجلس خواستار شد
اصلاح قانون تأسيس مدارس غيرانتفاعي
مهر: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي نظر كارشناسي خود را درباره لايحه «اصلاح قانون تاسيس مدارس غير انتفاعي و الحاق موادي به آن» اعلام كرد.
بر اساس اعلام واحد اطلاع رساني مركز پژوهش ها در اين گزارش كارشناسي كه به همت دفتر مطالعات فرهنگي اين مركز تهيه شده، آمده است: اين لايحه پيش از اين نيز در سال ۱۳۸۱ به مجلس تقديم شد و در كميسيون آموزش و تحقيقات مورد بررسي قرار گرفت اما اكنون اگرچه نسبت به لايحه قبلي از اصلاحات خوبي برخوردار شده ولي هنوز داراي مشكلاتي است كه بايد رفع گردد.
دفتر مطالعات فرهنگي مركزي پژوهش ها در خصوص بند الف ماده ۴ اين لايحه مبني بر اخذ مجوز رسمي از وزارت آموزش و پرورش جهت واحدهاي آموزشي در مقاطع مختلف تحصيلي (كودكستان، دبستان، راهنمايي، دبيرستان، آموزشگاههاي آمادگي كنكور و كلاس هاي تقويتي) افزود: تمامي اين موارد مقاطع تحصيلي به شمار نمي روند زيرا مقاطع تحصيلي آموزش و پرورش شامل ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي مي باشند.
اين گزارش در خصوص تبصره ۱ ماده ۱۳ با پيشنهاد حذف كلمه وزارت از عبارت وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد كه از طريق وزارت آموزش و پرورش نمي توان براي مناطق آموزشي مختلف كشور دانش آموز معرفي كرد.
دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهش ها همچنين با ايجاد صندوق حمايت از توسعه مدارس غيردولتي، كه اعتبار مورد نياز آن از طريق ۵۰ درصد سرانه سالانه دانش آموزش در بخش دولتي به ازاي كل دانش آموزان شاغل به تحصيل در مدارس غيردولتي با مشاركت موسسان صندوق تامين مي شود مخالفت كرد و آن را باعث تحميل مشكلات فراوان بر دولت دانست.
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در ادامه تاسيس صندوق حمايت از توسعه مدارس غيردولتي در شرايط فعلي را ضروري ندانست و افزود: اگر مجلس شوراي اسلامي با تاسيس چنين صندوقي موافقت نمايد دولت را مجبور خواهد كرد كه سالانه حدود ۲۰۰ ميليارد تومان به اين صندوق كمك نمايد و اين در حالي است كه دولت در بسياري از موارد توان پرداخت حق و حقوق و مطالبات فرهنگيان و معلمان خود را به درستي ندارد لذا ايجاد چنين صندوقي در نهايت بدبيني معلمان را به دنبال خواهد داشت.اين گزارش تصريح كرد كه صندوق حمايت از توسعه مدارس غيردولتي - در صورت تاسيس - طي برنامه چهارم ۱۰۰۰ ميليارد تومان سرمايه خواهد داشت و در پايان برنامه پنجم نيز سهم سرمايه آن حداقل به ۲۰۰۰ ميليارد تومان بالغ خواهد شد كه اين رقم تقريبا يك دوم بودجه فعلي پرداختي به آموزش و پرورش خواهد بود.

جسته ، گريخته
عمليات ساخت مجتمع بانوي آفتاب آغاز مي شود
مهر: شهرداري تهران براي ارج نهادن به مقام والاي پرستار و ايجاد روحيه نشاط و شادي، جشن بزرگ پرستاران را همراه با تجليل و اهداي هدايا به پرستاران نمونه روز شنبه ۲۱ خرداد ماه برگزار مي كند.
در حاشيه اين جشن، عمليات اجرايي ساخت مجتمع فرهنگي ورزشي مخصوص پرستاران با عنوان «بانوي آفتاب» با حضور رئيس شوراي شهر تهران، وزير بهداشت و درمان كشور، معاونت اجتماعي شهرداري تهران، رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و با حضور پرستاران آغاز خواهد شد.
بيمه اجتماعي رايگان بيش از ۷ هزار زن سرپرست خانوار
مهر: معاون دفتر امور زنان و خانواده بهزيستي گفت: در سال جاري ۷ هزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بيمه اجتماعي رايگان قرار مي گيرند.
پرويز زارعي افزود: سال ۸۳ ، ۳۰ هزار زن خانه دار در سراسر كشور بيمه شدند كه يك چهارم آنها  را زنان سرپرست خانوار تشكيل مي دهند.
وي خاطرنشان كرد: سال گذشته ۲ ميليارد تومان اعتبار دولتي و ۴۵۰ ميليون تومان نيز از سوي مركز امور مشاركت زنان به امر بيمه اجتماعي زنان خانه دار اختصاص يافت و امسال نيز بودجه دولتي همانند سال گذشته افزايشي نداشته و بودجه مركز مشاركت زنان نيز تاكنون اعلام نشده است.
بهسازي امكانات اقامتي نجف
مهر:  استاندار نجف براي بهسازي تاسيسات زير بنايي و امكانات اقامت زايران در شهر مقدس نجف از جمهوري اسلامي ايران در خواست كمك كرد.
اسعد سلطان آمادگي كشورش را براي راه اندازي كنسولگري ايران و نيز دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در نجف اعلام كرد و افزود: دروازه هاي شهر به روي زايران ايراني باز است .
معاون سازمان حج و زيارت نيز اعزام زايران ايراني به عراق را منوط به برقراري امنيت و بهتر شدن امكانات رفاهي اين كشور دانست.
آغاز ثبت  نام دوره  هاي پودماني دانشگاه جامع علمي-كاربردي
ايلنا: ثبت  نام دوره  هاي پودماني دانشگاه جامع علمي كاربردي از ۲۴ خردادماه آغاز و تا دو هفته ادامه خواهد داشت.
براساس اين گزارش, ثبت  نام اين دوره در ۹۳ كد رشته و ۷۸۹ كد رشته محل با ظرفيت پذيرش ۵۵ هزار نفر انجام خواهد گرفت.
شايان ذكر است، اطلاعات مربوط به دفترچه ثبت  نام در سايت دانشگاه جامع علمي كاربردي به آدرس  هاي www.uast.ac.ir و www.edu-uast.org از تاريخ ۱۸ خردادماه قابل مشاهده است.
راه اندازي ۳ دوره جديد دكتري تخصصي در دانشگاه پيام نور
فارس: ۳ دوره جديد دكتري تخصصي، در دانشگاه پيام نور راه اندازي مي شود و تعداد دوره هاي تخصصي اين دانشگاه به ۶ دوره افزايش مي يابد.
اين دوره ها شامل زبان شناسي تخصصي، تربيت بدني و جغرافياست.
ظهور، رييس دانشگاه پيام نور، افزود: در مورد پذيرش دانشجو نيز دو نوع ظرفيت داريم يكي از طريق آزمون سراسري كه ظرفيت آن مشخص است و ديگري از طريق فراگير كه ظرفيت آن باز است و محدوديتي وجود ندارد و كساني كه بتوانند دوره دانش پذيري را با موفقيت طي كنند، مي توانند به صورت دانشجو ادامه تحصيل دهند.
بخنديد تا لاغر شويد
004209.jpg
ايسنا: هرچند روزانه پزشكان براي جلوگيري از چاقي راهي جديدي را توصيه مي كنند اما جديدترين راهي كه هم اكنون عنوان كرده اند خنده درماني است.
در حالي كه بسياري از متخصصان مي گويند تنها با تحرك فراوان مي توان عضلات بدن را به حركت درآورد و به واسطه آن لاغر شد؛ بررسي ها نشان مي دهد خنديدن هم مي تواند اين عضلات را تكان دهد و در نهايت افراد را لاغر كند.
گفته مي شود خنده درماني امروزه به خاطر هزينه پايين و در دسترس بودن جايگزين بسياري از روش هاي درماني شده است. هم اكنون بيش از سه هزار باشگاه خنده در سراسر دنيا فعاليت مي كند.
به هر حال، كساني كه تصميم دارند با شادماني و بشاش بودن وزن خود را كم كنند بايد روزي ۱۰ بار از ته دل بخندند.
همايش  معاونين  آموزشي  دانشگاه هاي  علوم  پزشكي  كشور آغاز شد
ايرنا: همايش  معاونين  آموزشي  دانشگاه هاي  علوم  پزشكي  سراسر كشور روز گذشته در سنندج  گشايش  يافت .
دكتر كريمي معاون  آموزشي  و دانشجويي  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  در اين  همايش  دو روزه  به  مشكلات  آموزشي  دانشگاه هاي  كشور اشاره  كرد و گفت : بر اساس  يك  تحقيق  انجام  شده  در اين  زمينه  ضعف  مديريتي ، پايين  بودن  انگيزه  دانشجويان  و اساتيد براي  آموزش ، مقررات  استخدامي  اعضاي  هيئت  علمي  و استفاده  از اساتيد به  صورت  پاره  وقت  از جمله  مشكلات  آموزشي  كشور مي باشد.
افزايش  جرائم  توأم  با خشونت  در انگليس 
واحد مركزي خبر: پليس  انگليس  در گزارشي  اعلام  كرده  است  ميزان  جرائم  توام  با خشونت  در اين  كشور در سال  پيش  نه  درصد در مقايسه  با رقم  سال  قبل  از آن  افزايش  داشته  است .
براساس  گزارش  اسكاي  نيوز، لندن  در نظر دارد با تدوين  و بكارگيري  قوانين  تازه اي  مبارزه  با بزهكاري  را تشديد كند تا بتواند محيط  امن تري  را براي  انگليسي ها بوجود آورد. در قوانين  جديد به  سه  زمينه  بزهكاري  يعني  خشونت  با اسلحه  گرم ، جرائمي  كه  در هنگام  شب  روي  مي  دهد و همين طور خشونت  هاي  ناشي  از مصرف  مشروبات  الكلي  اهميت  ويژه اي  داده  خواهد شد.
تفنن دانشجويي با مواد مخدر
ايسنا: معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: مصرف مواد مخدر در ميان دانشجويان حدود يك هشتم جوانان جامعه است و بيشتر به صورت تفنني است و در شرايط حاد نمي باشد.
دكتر غلامرضا ظريفيان با ناصحيح خواندن برخي آمار منتشره درباره اعتياد دانشجويان گفت:  در وزارت علوم چتري حقوقي براي رصد و پيگيري آسيب هاي اجتماعي دانشجويان تشكيل شده است كه نشان مي دهد آمارهاي ارائه شده صحيح نيست.
ظريفيان در عين حال خاطرنشان كرد: دانشگاه يك گروه مرجع و مورد توجه جامعه است بنابراين مصرف اندك مواد مخدر در آنجا ايجاد حساسيت مي كند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |