پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۸ - Jun 9, 2005
هشت ماه زودتر از موعد مقرر
بزرگراه نور گشايش يافت
بزرگراه نور از شمال به شريان هاي اصلي بزرگراه آيت الله سعيدي
(جاده ساوه) و بزرگراه جوان و از جنوب به بزرگراه آزادگان و اتوبان خليج فارس (تهران- قم) متصل مي شود
گروه شهري: صبح ديروز، بزرگراه نور به طول ۳۸۰۰ متر در جنوب تهران به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس علي آبادي، معاون فني و عمراني شهرداري تهران در مراسم گشايش اين بزرگراه گفت: اين بزرگراه كه تاكنون براي اجرا و رفع معارضين آن ۱۰۶ ميليارد ريال هزينه شده است از شمال به طور مستقيم به شريان هاي اصلي بزرگراه آيت الله سعيدي (جاده ساوه) و بزرگراه جوان، و از جنوب به بزرگراه آزادگان و اتوبان خليج فارس (تهران _ قم) متصل مي شود و با توجه به اهميت و نقش بزرگراه آزادگان و اتوبان خليج فارس از جهت دسترسي به نيمه جنوبي كشور، تأثير فرامنطقه اي در ترافيك تهران دارد.
به گفته علي آبادي، عمليات اجرايي اين پروژه در تابستان ۸۲ آغاز شد و براساس برنامه زمانبندي قرار بود در پايان سال جاري به بهره برداري برسد ولي با توجه به ضرورت دسترسي مطمئن و سريع به فرودگاه و مرقد امام خميني(ره) اين كار در اولويت خاصي قرار گرفت و با تلاش دست اندركاران هشت ماه زودتر از موعد مقرر و همزمان با افتتاح فرودگاه امام خميني به بهره برداري رسيد.
خبرنگار ما به نقل از معاون فني و عمراني شهرداري تهران مي نويسد: از طريق اين بزرگراه كه داراي دو باند عبوري با سه خط در هر طرف است دسترسي به فرودگاه و مرقد امام بدون تقاطع همسطح ميسر مي شود. به همين منظور چهار پل بر روي اين بزرگراه ساخته مي شود كه عبارت اند از: پل نعمت آباد با هزينه اي معادل ۲۵ ميليارد تومان؛ پل شكوفه با ۵/۳ ميليارد، پل شقايق با ۵ ميليارد و پل جهاد با ۳ ميليارد تومان هزينه كه خريد املاك معارض نيز در اين هزينه ديده شده است.علي آبادي، هزينه اين بزرگراه تا مرحله نهايي را ۵۰ ميليارد تومان ذكر كرد و گفت: ساخته كامل پل ها و مسير عمودي منتهي به اين بزرگراه تا پايان سال آينده به طول مي انجامد و بدين ترتيب، ارتباط شرق به غرب در دو طرف بزرگراه نيز ارتباط شمال به جنوب فراهم مي شود.
وي با اشاره به شكل گيري شبكه بزرگراهي در جنوب تهران گفت: براساس سياستها و برنامه هاي از پيش تعيين شده شهرداري، امسال هر هفته شاهد آغاز يا پايان يك پروژه در سطح شهر خواهيم بود.علي آبادي همچنين از اتصال رينگ بزرگ تهران به طول ۸۵ كيلومتر تا پايان سال ۸۵ خبر داد و افزود: با متصل شدن اين رينگ به هم، كليه وروديها در تهران به اين رينگ وارد خواهند شد و توزيع ترافيك و تقسيم آن از اين طريق صورت خواهد گرفت. بر همين اساس كليه پل هايي كه در اين مسير قرار مي گيرند به طور غير همسطح خواهد بود.

در مراسمي با حضور رئيس شوراي اسلامي شهر تهران
مجموعه ورزشي شهداي نياوران به بهره برداري رسيد
رئيس شوراي شهر: سرانه هاي خدماتي تهران در بخش هاي گوناگون به ويژه ورزش بسيار پائين است و بايد اقدامات لازم در اين زمينه صورت گيرد
004182.jpg
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: متأسفانه سرانه هاي خدماتي شهر تهران در بخش هاي مختلف از جمله ورزش برخلاف تصورات موجود، بسيار پائين است.
مهندس مهدي چمران كه ديروز در مراسم افتتاح «مجموعه ورزشي شهداي نياوران» به عنوان كاملترين مجموعه ورزشي شمال تهران سخن مي گفت افزود: سهم بسياري از اعتبارات شهر از دور افتاده ترين شهرهاي كشور نيز كمتر است. براي نمونه سرانه آموزشي شهر ايلام بيش از تهران است.
وي ورزش را براي درمان روحي، رواني و سلامت جامعه بسيار موثر دانست و گفت: مكان يابي فضاهاي ورزشي و فرهنگي براي استفاده عموم از ضروريات شهر است.
چمران افزود: فضاهاي ورزشي موجود پاسخگوي جمعيت شهر نيست و از اين رو احداث چنين مجموعه هايي در تهران بسيار ضرورت دارد.
رئيس شوراي شهر خاطرنشان كرد كه اگر چه وظيفه اداري و سازماني شهرداري مداخله در مسايل آموزشي، ورزشي، هنري و بهداشتي نيست ولي به دليل نيازهايي كه در تهران وجود دارد لازم است كه شهرداري اقداماتي را در اين زمينه ها انجام دهد.
چمران گفت: در بودجه شهرداري حدود ۱۴۰ ميليارد تومان براي احداث مكان هاي ورزشي پيش بيني شده است، در حالي كه تربيت بدني ۳۰ ميليارد تومان اعتبار براي اين منظور در نظر گرفته است.
وي با تأكيد بر لزوم شكل گيري مديريت واحد شهري گفت: متاسفانه مسئولان مربوطه در دادن اختيارات بيشتر به مديريت شهري نه تنها تنگ نظرانه برخورد مي كنند، بلكه اختياراتي كه قبلا به شهردار داده شده بود به تدريج از وي گرفته شد.
چمران افزود: اين گونه تفكر موجب بروز دوگانگي در مديريت و به وجود آمدن مشكل در سطح شهر مي شود.
رئيس شوراي شهر همچنين گفت: در بودجه سال ۸۴ شهرداري تهران حدود ۸۰۰ ميليارد تومان از اعتبارات به طرح هاي عمراني اختصاص يافته است و اين رقم برابر كل بودجه شهرداري در سال ۸۲ است.
وي افزود: درآمد تهران به تناسب جمعيت نسبت به ساير كلان شهرها پائين است.
چمران همچنين در پاسخ به انتقاد يكي از معتمدان محل مبني بر بي توجهي شهرداري منطقه يك نسبت به احداث گورستان در شميرانات گفت: مهندسان و طراحان در حال بررسي و مكان يابي مناسب براي احداث گورستان هستند و در حال حاضر ۲ منطقه شرق و غرب تهران شناسايي شده و شهرداري در حال رايزني و بررسي اين موضوع با اداره بهداشت و محيط زيست است.
اختصاص ۶۰ درصد فضا به ورزش بانوان
از سوي ديگر معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران نيز گفت: ۶۰ درصد از فضاي سوله هاي ۱۲۰ گانه و چند منظوره اي كه براي تهران طراحي شده است به ورزش بانوان اختصاص مي يابد.
اسفنديار رحيم مشايي برگزاري برنامه هاي ورزشي را بخشي از كاربري اين سوله ها دانست و گفت: علاوه بر اين ۲۰ مجموعه ورزشي بزرگ ديگر به مساحت ۳۲۰ هزار مترمربع در دست طراحي و ساخت است.
وي ورزش را دارويي موثر براي درمان آسيب هاي اجتماعي دانست و گفت: شهردار براي توسعه و گسترش ورزش در تهران جدي است. مشايي توجه و حمايت از ورزش قهرماني در كنار ورزش همگاني را امري ضروري عنوان كرد و گفت: بايد سطح حمايت ها را به تمام ۵۰۰ محله شهر تهران توسعه دهيم و با مديريت خوب و مناسب از تمام ظرفيت هاي مراكز ورزشي استفاده كنيم تا بهره وري ها افزايش يابد.
از سوي ديگر دكتر رضا بمانيان شهردار منطقه يك هزينه مجموعه ورزشي شهداي نياوران را ۱۵ ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: اين مجموعه با برخورداري از قابليت هاي متعدد يكي از مجموعه هاي بي نظير ورزشي در تهران محسوب مي شود.
وي افزود: طراحي فضا، سهولت دسترسي به قسمت هاي ورزشگاه، استفاده از مصالح سبك و مقاوم از جمله اين ويژگي ها است.
بمانيان نكات موارد ايمني از ديگر ويژگي هاي اين مجموعه عنوان كرد و گفت: با توجه به اينكه برق گرفتگي از مشكلات رايج استخرهاي مختلف است. بنابراين در اين مجموعه حداكثر تا سقف ۱۲ ولت امكان انتقال برق به برخي از بخش ها وجود دارد.
همچنين در اين مراسم هادي ساعي قهرمان المپيك آتن به عنوان مدير مجموعه ورزشي شهداي نياوران معرفي شد.
مجموعه ورزشي نياوران ابتداي خيابان پاسداران و در ضلع شرقي بوستان نياوران واقع شده است و ۳۴۶۲ متر مربع مساحت و ۴۲۲۱ متر زير بنا دارد و براي آن ۲ سالن شامل استخر و سونا ويژه بزرگسالان و كودكان و سالن بدنسازي در نظر گرفته شده است.

عضو كميسيون عمران و شهرسازي شوراي شهر هشدار داد:
ادامه ساخت و سازهاي غيرقانوني
در حريم جنوب شرق و شمال شرق تهران
004191.jpg
عضو كميسيون عمران و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران از تعرض به حريم جنوب شرق، شرق و شمال شرق تهران خبر داد.
دكتر خسرو دانشجو در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، ضمن انتقاد شديد از بي اعتنايي وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي و كشور در خصوص ساخت و ساز بي رويه در حريم شهر تهران، گفت: بعد از انتزاع غير قانوني حريم منطقه ۱۸ تهران و ايجاد شهرهاي جديد در اين نقاط جمعيتي، حالا نوبت به حريم جنوب شرق، شرق و شمال شرق رسيده كه آن را تكه تكه كنند.
وي بدون اشاره به عنوان و نام كساني كه در اين مناطق مشغول ساخت و ساز شده اند، افزود: ابهامي كه در اين بين وجود دارد اين است كه موضوع كارشناسي و كاملا روشن حريم تهران، از سوي مسئولان دستگاههاي دولتي بي اعتنا مانده و تهران هنوز براي داشتن حريم با بحران مواجه است.
دانشجو با تاكيد بر اينكه هر شهري براي خود حريم دارد، تصريح كرد: اين چه منطقي است كه وزارت كشور شهر بودن نقاط جمعيتي را تصويب و براي مناصب شهر مسئول معرفي مي كند، اما حريم مشخص و مصوب براي شهر تهران قائل نشده اند.
معاون نظارت شوراي شهر تهران ضمن هشدار مجدد به عواقب تعرض به حريم شهر تهران و تشديد ساخت و سازهاي بي رويه در اطراف پايتخت، گفت: پيامد اين تعرضات اين خواهد شد كه نسل هاي آتي قرباني تصميمات اشتباه مسئولان بشوند و از تنفس هواي سالم كه حق طبيعي هر انساني است محروم بمانند.
وي ضمن انتقاد از ژست هاي مردم پسندانه برخي از دولتمردان در خصوص اتخاذ چنين تصميماتي افزود: قرار بود نمايندگان مردم تهران در مجلس در اين خصوص اقداماتي انجام دهند، اما تاكنون نه تنها از سوي وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي و كشور در خصوص دستور شش ماهه رييس جمهور براي تعيين تكليف حريم شهر تهران اقدام عاجلي صورت نگرفته ، بلكه مجلس هم بعد از گذشت يك سال از قضاياي حريم تهران، كار خاصي انجام نداده است.
دانشجو در پاسخ به اين سئوال كه شوراي شهر تهران حالا چه اقدامي مي تواند انجام دهد، گفت: اگر قبلا مي توانستيم اقدامي در اين ارتباط صورت دهيم، حالا ديگر با ساخت و سازهايي كه در اين نقاط جمعيتي اتفاق افتاده و همچنان نيز ادامه دارد، نمي توان كاري انجام داد.
وي ادامه داد: مگر مي توان حالا به دهها هزار ساكن در اين نقاط جمعيتي كه متوقع شده اند و بحق هم هست، گفت كه بايد از محل زندگي خود بيرون بروند. لذا اگر تاكنون مي توانستيم اقدامي صورت دهيم، حالا ديگر دير شده و شايد هم غير ممكن باشد.
عضو كميسيون عمران و شهرسازي شوراي شهر تهران گفت: ما وظيفه داشتيم در اين خصوص به دولت و مجلس هشدار بدهيم و آنها را از عواقب اين تاخت و تازها آگاه سازيم و حالا ديگر آنها بايد پاسخگوي بحرانهايي باشند كه در حريم تهران به وقوع مي پيوندد.

جايگزيني ۶۰۰ دستگاه تاكسي سمند
004188.jpg
مدير عامل سازمان تاكسيراني از آغاز اجراي طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده شهر تهران خبرداد و گفت: در مرحله نخست ۶۰۰ دستگاه تاكسي سمند ظرف يك ماه و نيم آينده جايگزين همين تعداد از تاكسي هاي فرسوده با عمر بالاي ۱۵ سال مي شوند.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، امير محمود دهلوي با بيان اين مطلب افزود: پيش بيني شده فاصله زمان ارايه تاكسي فرسوده تا دريافت تاكسي سمند جديد، بيش از يك ماه و نيم طول نكشد.وي درباره تسهيلاتي كه براي رانندگان تاكسي در زمينه تبديل به احسن كردن تاكسي هاي فرسوده از سوي دولت در نظر گرفته شده، اظهار داشت: رانندگان تاكسي مي توانند از وام ۷ ميليون توماني دولت با ۴ درصد كارمزد و بازپرداخت در اقساط ۶۰ ماهه استفاده كنند .

همكاري هاي تهران - پاريس براي حل معضلات شهري
گروه شهري: دومين كارگاه تخصصي طرح هاي توسعه شهري تهران و پاريس ديروز با حضور كارشناسان فرانسوي آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مجيد غمامي از كارشناسان مركز مطالعات برنامه ريزي شهر تهران، نهاد تهيه طرح جامع و تفصيلي، گفت: به منظور استفاده از تجربيات جهاني در تهيه طرح جامع و تفصيلي شهر تهران، و بنا به مناسبات ايران و فرانسه، آتليه شهرسازي پاريس براي تبادل نظر و همكاري انتخاب شد. در پي آن، نخستين نشست تخصصي مشترك با اين مؤسسه در ارديبهشت ماه گذشته در تهران برگزار گرديد. نشست حاضر، نيز دومين مأموريت اين مؤسسه در تهران است كه ظرف پنج روز برگزار مي شود. در اين نشست پنج روزه، كارشناسان ايراني با تجربيات فرانسويها در زمينه شهرسازي و برنامه ريزي شهري آشنا مي شوند و به اين ترتيب مي توان با بومي كردن اين تجربيات، در طرح هاي توسعه شهري از آن ها بهره جست.وي افزود: پيش از اين نيز، طرح آمايش زمين و نخستين مطالعات مترو در ايران را شركت هاي فرانسوي انجام داده اند. از سوي ديگر، شباهت تهران با پاريس، سبب شد تا اين مؤسسه فرانسوي براي همكاري برگزيده شود.
غمامي گفت: به دليل نبود طرح جامع و تفصيلي، ۱۵ سال است كه شهر تهران بدون طرح اداره مي شود و بسياري از معضلات ترافيكي، مسائل زيست محيطي و مشكلات شهري از همين كمبود ناشي شده است.

تور رايگان تهران گردي
معاونت  امور اجتماعي  و فرهنگي  شهرداري  منطقه  يك  روزهاي  جمعه  براي خانواده ها تور رايگان  تهران گردي  برگزار مي كند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر براي  پركردن  اوقات فراغت  تابستاني  خانواده ها و فراهم  كردن امكان  بازديد از جاذبه هاي  گردشگري  پايتخت ، تور تهران گردي  ويژه خانواده هاي  ساكن  در منطقه  يك  با برنامه هاي  بازديد از زيارتگاه ها و مكانهاي  مذهبي ، كاخ  موزه ها، جاذبه هاي  طبيعي  و باستاني  تهران  و روستاهاي  اطراف  از ساعت۳۰/۸ تا ۱۷ روزهاي  جمعه ، براي  خانواده ها تدارك  ديده  شده  است .

ويلاسازي
004185.jpg
ايرنا: معاون  حفاظت  و امور اراضي  منابع طبيعي  استان تهران  اعلام كرد: بيشتر تصرفات منابع  طبيعي  اين  استان  با نيت  ويلاسازي  صورت  مي گيرد.
اكبر خديش افزود: عمده  اين  تصرفات  در شهرستان هاي  تهران ، شميرانات ، كرج ، ساوجبلاغ  و دماوند كه  زمين هاي  آنها ارزش  بالايي  دارند، بوده  است .به گفته  وي ، متصرفان  منابع  طبيعي  در اين  شهرستان ها ابتدا با اقدام  به ايجاد باغ ، زمين هاي  منابع  طبيعي  را تصرف  سپس  در آنجا اقدام  به  ويلاسازي  مي كنند.وي  اضافه  كرد: از آنجا كه  استان  تهران  كوهستاني  است  و زمين هاي  اغلب شهرستان ها از ارزش  بالايي  برخوردارند، عمده  تصرفات  به  شكل  باغ  و ويلاسازي  است  و كمتر براي  كشاورزي  مورد تصرف  قرار مي گيرد.

پياده روهاي شهر براي تردد افراد سالم هم مناسب نيست
مهر: رييس ستاد بهسازي معابر شهر تهران گفت: ساماندهي و بهسازي معابر و پياده روهاي شهر تهران در اولويت برنامه هاي شهرداري قرار دارد.
مهندس سعيد شاكر افزود: مديريت شهري تلاش كرده طي دو سال گذشته نسبت به مناسب سازي معابر بويژه براي تردد معلولان و جانبازان اقدامات موثري صورت گيرد.
وي با تاكيد بر اينكه وضعيت فعلي معابر و پياده روهاي شهر تهران براي رفت و آمد افراد سالم هم مناسب نيست، تصريح كرد: يكي از مشكلات فعلي در ساماندهي معابر، اختلاف در ساخت و سازهاي قديمي و كنوني است كه باعث شده سطح همسان و مناسبي را شاهد نباشيم.
وي گفت: اگر بتوان سطح معابر و پياده روها را به گونه بهسازي كرد كه امكان تردد آسان و بدون مشكل براي شهروندان سالم فراهم شود، به نوبه خود اقدام موثري صورت داده ايم، زيرا وضعيت بسيار خراب تر از آن چيزي است كه فكر مي كنيم.
شاكر درخصوص اينكه طرح واحدي براي ساماندهي معابر شهر تهران به كار گرفته مي شود، توضيح داد: امكان استفاده از يك طرح واحد براي همه معابر و پياده روهاي شهر ميسر نيست، بلكه به تناسب موقعيت هر منطقه بايد پياده روها را بهسازي نمود.زيرا يك معيار كلي را نمي توان براي همه معابر شهر تهران پياده و اجرا كرد.

پالايشگاه تهران موظف به تصفيه آب ها ي آلوده شد
004194.jpg
ايلنا: معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: پالايشگاه تهران در سال گذشته به دليل آلوده كردن هوا، ۱۳۰ ميليارد ريال جريمه شد كه در صورت اقدام به فعاليت  هاي پاكسازي، مقدار زيادي از اين جرائم بخشوده مي  شود.دكتر يوسف حجت، معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: قرار است با برنامه  ريزي اصولي و تقسيم كار بين مسئولان وزارت نفت و پالايشگاه در منطقه اسماعيل  آباد و مناطق اطراف مانند عظيم  آباد، تعدادي چاه حفر شود آب  هاي آلوده سطحي تصفيه شده و آب سالم مجدداً به سفره  هاي آب زيرزميني تزريق شود و نيز آب سالم در اختيار اهالي محل قرار گيرد.

وضعيت آماري متقاضيان وام ازدواج
از سوي ستاد اجرايي پيوند آسماني شهرداري تهران وضعيت آماري متقاضيان وام ازدواج تا تاريخ ۱۷ خردادماه ۸۴ به شرح زير اعلام شده است: تعداد متقاضيان كه اطلاعات آنها وارد شبكه شده است. ۱۶۰۹۲۶ نفر تعداد متقاضيان كه دعوتنامه براي آنها ارسال شده است. ۱۴۹۸۸۵ نفرتعداد مراجعه كنندگان به ستاد جهت اخذ حواله دوم ۸۱۰۲۲ نفر تعداد وام پرداخت شده ۷۶۰۶۶ نفر .

نگاه
004197.jpg
فريد مرتضوي
تب فوتبال و تبليغات انتخابات

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |