دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۱
كوهنوردي ورزشي گرانقيمت است اما مي توان
با حداقل امكانات و قيمتي مناسب به اين ورزش مفرح پرداخت
يك كوله پشتي، براي هزار جاي ديدني
004725.jpg
عكس: رضا معطريان
فاطمه شهريز فر
يك روز گرم تابستان باشد يا يك روز سرد زمستان تفاوتي نمي كند، لذت بالا رفتن از كوه، انسان را به سوي دامنه مي كشاند، طبيعتي سرسبز و لطيف كه هرچه به سوي قله مي رود، سخت و خشن تر مي شود و گاه بي رحم و پيام آور مرگ.
علاقه مندان جدي كوهنوردي تنها به دليل گذران وقت، راهي اين نقاط مرتفع نمي شوند، آنها به دنبال صعود، تقويت قواي جسماني و بهبود روحيه هستند. با اين حال چنين افرادي هيچگاه بدون آمادگي و وسايل كافي عزم سفر نمي كنند؛ نكته مهمي كه برخي مواقع از سوي اشخاص مبتدي ناديده گرفته مي شود.اما اگر شما هم جزو كساني هستيد كه تنها براي خوردن يك قوري چاي يا يك وعده املت به كوه مي رويد، بهتر است يكي از كوه هايي را كه تله كابين دارند، انتخاب كنيد كه نه كفشتان خراب و نه لباستان كثيف شود!البته اگر كمي بالا رفتن از كوه را نيز دوست داريد، سعي كنيد كفش راحتي به پا كنيد تا بعد از برگشتن به خانه، پاي بادكرده و پر از تاول نداشته باشيد. لباس هاي بلند و نامناسب نيز بالا رفتن را سخت مي كند. اما اگر مي خواهيد يك صعود جدي تا قله داشته باشيد بهتر است پيش از حركت وسايل و لباس مناسب خود را آماده كنيد.
قيمت لوازم ضروري
اولين و مهمترين لازمه كوهنوردي، به پا داشتن يك كفش مناسب است. براي كوهنوردي سبك، كفش هاي هايكينگ، كوهپيمايي معمولي كفش هاي تركينگ، كوهپيمايي چندروزه كفش هاي بك پكينگ و براي كوهپيمايي درفصل زمستان كفش هاي مانيتن (يخ شكن) مناسب هستند كه قيمت آنها از 27 تا 500 هزار تومان در نوسان است. مراقب باشيد كفشي كه مي خريد، هم از دوام خوبي برخوردار باشد و هم با پوشيدن آن احساس راحتي كنيد.
براي حركتي راحت و همين طور حفظ دماي مناسب بدن، بهتر است از شلوارهاي بادگير استفاده كنيد. در هواي سرد و در ارتفاعات، اين شلوارها مانع رسيدن سرما به بدنتان مي شوند. قيمت شلوارهاي بادگير از 5/12 تا 500 هزار تومان است. وسايل موردنياز و ضروري را هم بايد به همراه داشت، بنابراين براي حمل چنين وسايلي در كوهنوردي از كوله پشتي هايي استفاده كنيد كه متناسب با وسايل موردنيازتان باشد. به روي كوله پشتي ها عددي بر مبناي ليتر نوشته شده است كه گوياي ميزان حجم آن است. كوله پشتي بسته به ميزان ليتر آن قيمت متفاوتي دارد كه از هفت تا 200 هزار تومان است.
اگر در فصل گرما به كوه مي رويد، حتما از كلاه آفتابگير و در فصل سرما از كلاه هاي پلار كه گرم كننده هستند، استفاده كنيد. كلاه آفتابگير از 2 تا 5 هزار تومان و كلاه هاي پلار از 3 تا 10 هزار تومان قيمت دارند. علاوه بر كلاه، عينك آفتابي نيز در فصل هاي مختلف همراه كوهنوردان است. قيمت عينك از 4 تا 300 هزار تومان است. جوراب، دستكش و هدبند نيز از وسايل ديگر كوهنوردي است. جوراب از 2 تا 4 هزار، دستكش از 4 تا 120 هزار و هدبند از 2 تا 5 هزار تومان هستند. در اختيار داشتن وسايل لازم، صعود بهتر و لذتبخش تري را فراهم مي آورد.
عبور از صخره هاي سخت
گاه عبور از مسيرهاي هموار و كمي ناهموار، سراشيبي ها و ... تمام لذت يك كوهپيمايي نيست. وسوسه بالا رفتن از صخره هاست كه لذت رفتن به كوه را ايجاد مي كند.
كمي بالا رفتن از كوه تا پاي صخره ها و بعد تعويض لباس ها و كفش ها، بستن كمربند ايمني، طناب و قلاب و صعودي كه ميخ هاي آهنين راهگشاي آن هستند.
بالا رفتن از سنگ، تجهيزات خاص خود را مي طلبد كه مهمترين آن كفشي است كه پا در داخل آن راحت باشد. به پا كردن كفش تنگ، تمركز روي صعود را از بين مي برد.اگر صعود شما يك روز تمام به طول مي انجامد، كفشي را انتخاب كنيد كه پنجه هايتان در داخل آن به شكل مسطح يا صاف قرار گيرند. البته نوع كفش بايد متناسب با نوع فعاليتي باشد كه در صعود خواهيد داشت. صعود شكاف ها يا ديواره هاي بلند، كفشي با كيفيت بالا مي خواهد كه لايه مياني زيره آن محكم و سفت باشد و بتواند از پايتان حفاظت كند.براي صعود از ديواره هاي سالني يا مسيرهاي مسابقه اي كوتاه، كفشي انتخاب كنيد كه قالب پا و پاشنه شما باشد و كمي هم آن را تحت فشار قرار دهد.اگر در صعودتان هم سنگنوردي، عبور از شكاف ها و مسيرهاي بلند، سنگ هاي كوتاه و هم ديواره هاي مصنوعي وجود دارد، بايد كفش سنگي را انتخاب كنيد كه در اصطلاح همه كاره است. كفش هاي بنددار بهتر با پا جفت و جور مي شوند و در حركات دشوارتر پاها كنترل بهتري دارند. البته كفش هاي بدون بند روي سنگ هاي كوتاه و نيز براي صعودهاي ورزشي مناسب تر هستند، زيرا صعودكننده مي تواند پس از اتمام كارش براحتي آن را از پا درآورده و هنگام فعاليت مجدد، دوباره به پا كند. قيمت اين كفش ها از 30 تا 120 هزار تومان است.ساير تجهيزات سنگنوردي كه براي عبور از صخره ها با طناب همراه است، شامل هارنس (كه براي بستن لوازم فني استفاده مي شود)، كارابين (قلابي كه تا 2تن وزن را تحمل مي كند)، قلاب 8 يا هشت مخصوص فرود، تسمه متري، اسلينگ (براي كارگاه زدن با ضخامتي از 10 تا 180 سانتيمتر) و طناب (از 3 تا 13 ميليمتر) است.
قيمت هارنس از 39 تا 120 هزار تومان، كارابين از 5 تا 24 هزار تومان، 8 فرود از 8 تا 12 هزار تومان، تسمه متري هزار تومان، اسلينگ از 600/2 تا 12 هزار تومان و طناب از متري 4 تا 250 هزار تومان قيمت دارند. براي حفظ ايمني تان حتما از كلاه ايمني استفاده كنيد، چون با صرف هزينه 37 تا 100 هزار تومان مي توانيد از آسيب رسيدن به سرتان جلوگيري كنيد.
اما صخره نوردي در فصل زمستان تجهيزات مضاعفي از جمله كلنگ، تبر و كرامپون (يخ شكن) را نيز مي طلبد. قيمت كلنگ از 25 تا 100 هزار، تبر از 15 تا 300 هزار و كرامپون از 4 تا 140 هزار تومان است.
كوله بار صعود
براي آنكه صعودي با آرامش خاطر داشته باشيد كوله پشتي تان را با وسايلي پر كنيد كه موردنيازتان است، مسلما در ارتفاعات دسترسي به مواد غذايي يا امدادي وجود ندارد. وسايلي كه مي تواند در كوله پشتي شما باشد، شامل جعبه كمك هاي اوليه، آذوقه اي براي 72 ساعت، چراغ قوه، قمقمه، فلاسك چاي، گاز پيك نيكي كوچك يا منقل الكلي، روشنايي، كلنگ (براي صعود در برف)، باتوم (براي پياده روي)، چراغ پيشاني، قطب نما، نقشه، ارتفاع سنج، فشارسنج و دستگاه بيسيم است.
براي تهيه چراغ قوه بايد 3 تا 15 هزار تومان، قمقمه 200/1 تا 15 هزار، فلاسك از 7 تا 40 هزار، گاز پيك نيكي از 5 تا 100 هزار، منقل الكلي 500/2، روشنايي از 3 تا 35 هزار، كلنگ 23 تا 130 هزار، باتوم از 8 تا 40 هزار و چراغ پيشاني از 5 تا 100 هزار تومان بپردازيد. قطب نما 700/2 تا 70 هزار و ارتفاع سنج و فشارسنج 40 هزار تومان است.براي گرم كردن غذايتان مي توانيد يك سرويس كامل غذا شامل كتري، قابلمه و ماهيتابه را با 6 هزار تومان تهيه كنيد.
اگر قصد اقامت شبانه را داشته باشيد، همراه داشتن كيسه خواب و چادر نيز ضروري است. براي خريد كيسه خواب، مي توانيد مبلغ 32 تا 300 هزار تومان هزينه كنيد.قيمت چادر نيز بسته به ظرفيت آن براي كمپينگ 25 تا 120 هزار و براي ارتفاعات از 200 تا 400 هزار تومان است.دقت داشته باشيد كه استفاده بسيار از وسايل كوهنوردي پس از استهلاك ممكن است خطرآفرين باشد، بخصوص در صخره نوردي، استهلاك وسايلي چون گيره و طناب به طور قطع براي سنگنورد تهديدكننده خواهد بود.اگر تنها قصد شما براي رفتن از كوه، لذت بردن از طبيعت، ورزش سبك يا گذران اوقاتي در دامان طبيعت است، لازم نيست تمامي وسايل كوهنوردي را داشته باشيد بلكه متناسب با نيازتان مي توانيد شماري از وسايل مذكور را تهيه كنيد. آنچه در يك كوهپيمايي موردنيازتان خواهد بود، عبارت است از كفش راحت، لباس مناسب و كوله پشتي متناسب با وسايلتان. در اختيار داشتن همين وسايل مي تواند روز خوبي را برايتان رقم بزند.

بازار
004788.jpg
ارزاني طلا در اروپا
اروپايي ها اين روزها طلا را ارزانتر از پيش خريداري مي كنند. بهاي طلا در بازارهاي اروپا كاهش يافته و حدود۴۲۲ دلار خريد و فروش مي شود. به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، قيمت هر اونس پلاتين بين 870 دلار و۸۷۴ دلار بود و هر اونس نقره هم 7 دلار و 25 سنت معامله مي شود. اروپايي ها كمتر از پيش پول طلا مي دهند.
افزايش صادرات زعفران ايران
صادرات زعفران در سال۸۳ حدود۴۰درصد در مقايسه با سال۸۲ رشد يافته است. به گزارش واحد مركزي خبر؛ حجتي وزير جهادكشاورزي در نشست كميته ملي زعفران با اشاره به قابليت هاي توليد و تجارت زعفران ايراني گفت: 92درصد زعفران جهان در ايران توليد مي شود. وي تصريح كرد: براي جلوگيري از نوسان قيمت زعفران در بازار جهاني بايد از توليدكنندگان و صادركنندگان اين محصول حمايت جدي شود. در حال حاضر سطح زيركشت زعفران در سال۸۳ 56هزار و 500 هكتار و ميزان توليد اين محصول۲۲۰تن است و در سال گذشته 172 تن زعفران به ارزش 92 ميليون دلار صادر شد.
۱۴ سال و 260 هزار تومان افزايش مخارج
مردهاي خانواده معمولا تورم و بالا رفتن مخارج زندگي را با افزايش نرخ دلار مي سنجند و خانم هاي خانواده با قيمت مايحتاج خانه، اما مرجع ديگري هم به طور رسمي روند تحولات بودجه خانوار شهري در طول سالهاي 1368 تا 1382 را اعلام كرده است. متوسط كل درآمدهاي ساليانه بودجه خانوار شهري در سال 68، يك ميليون و 467 هزار و 436 ريال بود كه در سال 82 به 39 ميليون و 202 هزار و 427 ريال رسيد. همچنين متوسط كل هزينه هاي سالانه در سال 1368، دو ميليون و 86 هزار و 138 ريال بود كه در سال 82 به 40 ميليون و 989 هزار و 283 ريال افزايش يافت و اين به مفهوم آن است كه از سال 68 تا 82 شاهد بالا رفتن اين هزينه ها بوديم. گفتني است سهم هزينه هاي غيرخوراكي در كل هزينه ها در سال 1368 تقريبا 56 درصد بود كه در سال 82 به 74 درصد رسيد، البته درصد سهم هزينه ها در طول اين سالها داراي ارقام متغيري بود. بنابر گزارش نشريه برنامه، سهم هزينه هاي خوراكي در كل هزينه ها از 43 به 26 درصد در سالهاي 68 و 82 رسيد كه ما با كاهش اين هزينه هاي خوراكي مواجه بوديم. اميدوارم به عنوان يك مصرف كننده از اين همه عدد و رقم در چند سطر كوتاه گيج نشده باشيد. خلاصه كلام اينكه 260 هزار تومان ناقابل ظرف 14 سال به مخارج خانواده اضافه شده است.

زاويه ديگر
صعود ميليوني
004758.jpg
وقتي گروهي از ايرانيان افتخار ملي كسب مي كنند، مثلا در مسابقه اي علمي و بين المللي پيروز مي شوند، گاهي كه تيم هاي مختلف ايران به مسابقات جهاني راه مي يابند يا زماني كه عده اي از ايرانيان قله اي چون اورست را فتح مي كنند، غرور و خودباوري تا زماني هر چند اندك در دل هموطنان راه مي يابد و سرخوشي هر چند زودگذر در ميان آنها طنين انداز مي شود.
البته اين حركت از ارزش هاي اين فتح به ياد ماندني نمي كاهد. اين نخستين بار است كه زنان ايراني بلندترين قله جهان را پس از سفري 10 هفته اي كه با هواي بد و سقوط بهمن همراه بود و ساير اعضاي تيم را زخمي كرد به قله اورست رسيدند. سال 98 ميلادي بود كه مردان ايراني پرچم سه رنگ ايران را بر بام دنيا آويختند. در آن زمان آمار كساني كه اورست را فتح مي كردند يا در راه آن كشته مي شدند سه به يك بود، يعني از هر سه نفر كه موفق به صعود شده بودند يك نفر مرده بود.
در همان زمان آمار كساني كه قله كي تو را در دنيا فتح كردند و كساني كه مرده اند 50 به 50 است. غير از بزرگترين هزينه يعني هزينه جاني، فتح چنين قله هايي چندان كم هزينه نيست، اما نتيجه آن پرارزش تر از هزاران هزينه مالي است.
ما در سال 1376 براي صعود به اورست 372 هزار دلار هزينه كرديم، اما يك سال پيش از آنكه اورست توسط مردان ايراني فتح شود، دو نفر از تيم مالزيايي، اورست را فتح كردند. رئيس فدراسيون آنها در مصاحبه اي گفت كه براي اين صعود 5 ميليون دلار هزينه كرده اند. اما تيم چهار نفره ايران با كمتر از يك دهم هزينه هاي آنها به قله رسيدند.
در سال 66 نيز 362 هزار دلار براي 16 نفري كه به اورست سفر كرده بودند هزينه شده بود، يعني در همان زمان 85 ميليون تومان صرف هزينه تيم 16 نفره ايراني شده بود. كل بودجه كوهنوردي مصوب در آن زمان تنها 25 ميليون تومان بود. در سال 2000 ميلادي فدراسيون كوهنوردي كره جنوبي مبلغ 5 ميليون دلار به تيم هاي اعزامي كوهنوردي به خارج از كره پرداخته است.
در كشوري مثل كره كمپاني هاي بزرگ صنعتي و دانشگاه هم هزينه اي را صرف كوهنوردي مي كنند.
كارخانه هاي كره اي نيز از كوهنوردي ها، بخصوص كوهنوردي هاي خارج از مرز حمايت مي كنند، اما در كشوري چون ايران، 60 ميليون بودجه سال 81 به 50 ميليون در سال 82 كاهش يافت.
تا جايي كه در هوايي نامساعد در دوره اي از اين سفر، حتي انتظار مي رفت آنها اين كار خود را نيمه كاره رها كنند.
نخستين تيم كوهنوردي و مردان ايراني كه قله اورست را فتح كردند 372 هزار دلار هزينه صرف كرده بودند، اما در حال حاضر هزينه گروه اخير تاكنون توسط هيچ مجمع رسمي اعلام نشده است.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |