دوشنبه ۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۳ - Jun 27, 2005
حضرت رسول اكرم(ص): فرا رسيدن مرگ آدمي، در اثر گناهان، بيش از فرا رسيدن مرگ او به اجل است و ادامه يافتن زندگي او، در اثر كارهاي نيك، فزونتر از ادامه يافتن زندگي او به مدت عمر است.
مكارم الاخلاق / ۴۱۸
امروز با حافظ
زانرو كه مرا بر در او روي نياز است
المنة لله كه در ميكده باز است
وان مي كه در آنجاست حقيقت، نه مجاز است
خم ها همه در جوش و خروشند ز مستي
در سراسر ايران و با حضور ۱۰۸ فيلم از ۳۱ كشور جهان
چهارمين جشنواره بين المللي فيلم سبز امروز آغاز مي شود
گروه ادب و هنر:چهارمين جشنواره بين المللي فيلم سبز صبح امروز با حضور مقامات بلندپايه كشور، متخصصان، هنرمندان و علاقمندان عرصه مسائل زيست محيطي در پارك پرديسان تهران آغاز به كار مي كند.
به گزارش ستاد اطلاع رساني چهارمين جشنواره بين المللي فيلم سبز دكتر بيژن حيدر عربي دبير اين جشنواره با اعلام اين خبر گفت در اين جشنواره با استقبال چشمگير هنرمندان داخلي و خارجي ۶۱۳ اثر دريافت شده است كه بيش از ۱۲۰ اثر به بخش مسابقه و مرحله پاياني جشنواره راه يافته اند.
وي افزود: از مجموع آثار ثبت شده ۵۰۵ فيلم از ايران و ۱۰۸ اثر نيز از ۳۱ كشور جهان دريافت شده است كه به ترتيب تركيه با ۱۴ اثر، فرانسه ۱۲ فيلم و هلند با ۱۱ اثر در صدر قرار دارند.
دكتر حيدر عربي با اشاره به اين كه براي نمايش آثار منتخب اين جشنواره در سراسر كشور حدود ۹۰۰ مكان و سالن نمايش درنظر گرفته شده است تصريح كرد در تهران نيز در شش سانس در فرهنگسراهاي دانشجو، خانواده، بهمن، جوان، بانو، قانون، اقوام، انقلاب، موزه امام علي(ع)، سالن سينماي پارك پرديسان، دانشكده منابع طبيعي كرج و دانشكده محيط زيست دانشگاه آزاد آثار منتخب اين جشنواره به نمايش درمي آيند.
دبير چهارمين جشنواره بين المللي فيلم سبز گفت: فيلمهاي سينمايي مرد كوچك، دانه هاي ريز برف، يك تكه نان، بالهاي سپيد، بچه هاي نفت، چاي نت، زيستا، رسم عاشق كشي و مزرعه آفتابگردان از ايران و دو تصوير بيهوده از آرژانتين به بخش نمايش نهايي راه يافته اند. وي با اشاره به اين كه آثار منتخب جشنواره طي روزهاي ۷ تا ۹ تير ماه همزمان با تهران در سراسر كشور به نمايش درمي آيد گفت در ۱۰ تير ماه در مراسم اختتاميه ۳ جايزه ارزنده به ۳ فيلم برتر جشنواره اهدا و از ۱ اثر منطبق با منشور جشنواره ستايش مي شود. وي ادامه داد از ۳ اثر برتر بخشهاي بزرگسالان، كودك و نوجوانان و متخصصان، آثار برتر توليدي استانها، مديركل برتر استاني سازمان محيط زيست، يك هنرمند جوان آماتور برتر و تعدادي از بزرگان عرصه هنر تصويري تقدير و تجليل خواهد شد.
در پايان وي از برگزاري برنامه هاي جانبي جشنواره به ويژه برپايي كارگاه آموزشي طي روزهاي هفتم تا ۹ تير ماه در سالن سينماي پارك پرديسان، از حمايتهاي سازمان محيط زيست، مشاركت گسترده هنرمندان و علاقمندان داخلي و خارجي و اطلاع رساني و تنوير مناسب افكار عمومي رسانه هاي مختلف كشور قدرداني كرد.

۶ فيلم ايراني در جشنواره كارلواي واري
ايسنا: چهلمين جشنواره بين المللي فيلم «كارلواي واري» از جمعه دهم تيرماه آغاز و تا شنبه ۱۸ تيرماه ادامه خواهد داشت.
در اين دوره از جشنواره فيلم «سيماي زني در دور دست» ، به كارگرداني علي مصفا در اولين نمايش بين المللي خود در بخش مسابقه  رسمي اين جشنواره به نمايش درمي آيد.
جشنواره كارلووي واري بدين منظور از علي مصفا، ليلا حاتمي، همايون ارشادي و صفي يزدانيان فيلمنامه نويس مشترك براي حضور در اين رويداد دعوت به عمل آورده است.
فيملهاي «روزي كه زن شدم» و «سگهاي ولگرد» از ساخته هاي مرضيه مشكيني در عرصه مستقل ها و فيلم «پروانه ها بدرقه مي كنند» و «جزيره آهني» در بخش نگاهي ديگر و فيلم «لاك پشتها هم پرواز مي كنند» در بخش افقهاي اين جشنواره به نمايش درخواهد آمد.
جشنواره كارلووي واري از جمله مهمترين رويدادهاي سينماي اروپا به شمار مي رود كه امسال به مناسبت چهلمين دوره خود برنامه هاي گسترده اي را تدارك ديده، از جمله مي توان به حضور غير منتظره رابرت ردفور اشاره داشت.

هفتمين جشنواره موسيقي بانوان
گروه ادب و هنر: هفتمين جشنواره موسيقي بانوان كشور مردادماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي علاقمندان به شركت در اين جشنواره در تهران مي توانند با مراجعه به محل دبيرخانه دائمي جشنواره هاي مركز موسيقي به نشاني تهران _ خيابان حافظ _ خيابان استاد شهريار _ كوچه پروفسور هانري كربن (مرجان سابق) پلاك ۶۰ مراجعه فرمايند.
علاقمندان در ساير نقاط كشور مي توانند با مراجعه به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي منطقه يا شهرستان خود، فرم شركت در جشنواره را دريافت و پس از تكميل به همراه مشخصات، شماره تلفن، آدرس و يك نمونه صوتي از اجراي گروه (آثار الزاما بايد جديد بوده و تكرار نباشد) را حداكثر تا تاريخ ۲۰ تير به نشاني دبيرخانه جشنواره ارسال و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي ۶۷۲۱۱۱۷ و ۶۷۲۱۱۵۶ تماس برقرار كنند.

براي حضور در همايش بين المللي از لوح تا لوح
برندگان جايزه جهاني كتاب سال به ايران مي آيند
گروه ادب و هنر: همزمان با برگزاري همايش بين المللي از لوح تا لوح شماري از ايران شناسان و اسلامشناسان سرشناس و مطرح جهان و برندگان جايزه جهاني كتاب سال به ايران مي آيند.
در ميان اين ميهمانان شخصيت هاي علمي _ فرهنگي برجسته اي همچون پرفسور يوزف فان اس (آلمان)، دكتر نظام تورجان اف (تاجيكستان)، استاد وليدجان صمداف (ولي صمد) (تاجيكستان)، دكتر ماري كلود لوتران (فرانسه)، پرفسور فيليپ ژينيو (فرانسه)، پرفسور آندرلومر (فرانسه)، دكتر سهيل زكار (سوريه)، پرفسور فرانسيس ريشارد (فرانسه)، مايكل باري ( فرانسه)، ژاكلين باري (فرانسه)، دكتر خوسپ كاسويراكلوسا (اسپانيا)، يوسف حسين (عراق)، كريستين ژامبه (فرانسه)، دكتر رمي بوشارلا (فرانسه)، كامل الجبوري (عراق)، علي احمد اسماعيل (مصر) و دكتر جان ل.اسپوزتيو (آمريكا) حضور دارند.
همچنين دكتر احمد جلالي نماينده ايران در يونسكو، دكتر بهجت يزد خواستي، احمد منزوي و سيدعلي قلي قراني از ايران نيز به اين همايش دعوت شده اند.
همايش بين المللي از لوح تا لوح از ۱۳ تا ۱۵ تيرماه با حضور انديشمندان، فرهيختگان و هنرمندان ايران و جهان به مدت سه روز در تهران برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
روزي كه سراسر ايران بار ديگر داراي حكومت هاي ايراني شد
۲۷ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۳۶۳ در جريان جنگ ايران و روم در منطقه سامرا (عراق امروز) ژوليان امپراتور روم هدف زوبين يك سرباز ايراني قرار گرفت و كشته شد. اين جنگ با تعرض روميان آغاز شده بود كه به شكست آنان منجر شد و در قرارداد صلح تعهدات سنگين بر عهده گرفتند و متعهد شدند كه در امور ارمنستان مداخله نكنند. فرمانده ارتش ايران در اين جنگ شاپور دوم (ذوالاكتاف) شاه وقت از دودمان ساسانيان بود. ژوليان كه در اين جنگ كشته شد در عين حال يك داستان نگار بود و سه داستان از او باقي مانده كه در رديف ادبيات كلاسيك قرار دارند. در سال ۱۵۴۲ «خوان رودريگز كابريلو» منطقه كاليفرنيا را يكي ديگر از املاك و متعلقات اسپانيا در قاره آمريكا اعلام كرد. در سال ۱۷۰۹ پتر اول مؤسس امپراتوري روسيه ارتش سوئد را در جنگ «پولتاوا» شكست داد. در سال ۱۹۴۲ (۱۳۲۱ ه.ش.) به خواست متفقين كه ايران را اشغال نظامي كرده بودند و نمي خواستند وطن ما بعداً هم يك نيرويي دفاعي چشمگير داشته باشد، دستور داده شد كه دبيرستان هاي نظام كه براي دانشكده افسري ارتش ايران دانشجو آماده مي ساختند منحل شوند. در پي اين تصميم، دانش آموزان اين دبيرستان ها از آغاز سال تحصيلي بعد به دبيرستان هاي معمولي انتقال يافتند. جوانان مستعد حرفه هاي نظامي (مانند عهد باستان) از طريق مدارس نظام جذب ارتش مي شدند. به علاوه از طريق اين مدارس يك فرد از سال هاي نوجواني با رفتار و زندگي نظامي آشنا مي شد و خوي مي گرفت. در سال ۱۳۲۹ (۱۹۵۰) هنگامي كه سپهبد رزم آرا نخست وزير وقت گام به تالار مجلس در بهارستان گذاشت تا وزيرانش را معرفي كند، دكتر مصدق نماينده تهران فرياد برآورد كه اين آدم چرا به مجلس آمده، ما كه در حالت جنگ با كسي نيستيم كه نخست وزير نظامي داشته باشيم، ديكتاتوري بس است، شرم كنيد، ما او را نمي خواهيم. مصدق در اين حال از فرط ناراحتي غش كرد و بر زمين افتاد. اين خبر كه به گوش تهراني ها رسيد با نگراني از سراسر شهر در ميدان بهارستان جمع شدند و....
و اينك برگي از تاريخ: ايالت كرمان ۲۷ ژوئن سال ۹۶۷ ميلادي به متصرفات فناخسرو ديلمي پيوست. در آن زمان ايالت كرمان كه جنوب آن را خليج فارس و درياي عمان تشكيل مي داد به مراتب وسيعتر از امروز بود. با پيوستن كرمان به قلمرو ديلميان، سراسر ايران بار ديگر داراي حكومت هاي ايراني شد كه سامانيان و آل بويه سهم بيشتري داشتند. فناخسرو معروف به عضدالدوله پسر ركن الدوله در اصفهان به دنيا آمده بود. پدر و دو عموي او از ديلمان (شمال ايران) برخاسته بودند كه به همراه «ماكان كاكي» و مرداويز پرچم استقلال ايران و جدا ساختن آن را از قلمرو عباسيان برافراشته بودند و موفق به اين كار مهم شدند. بغداد به تصرف علي بويه (عماد الدوله) درآمد و از آن زمان، خلفاي عباسي تحت سلطه ايرانيان و در چنگ آنان قرار داشتند. قلمرو عضدالدوله پس از پيوستن كرمان، شامل سراسر جنوب و مركز ايران بود. از زمان ديلميان بود كه مذهب شيعه با ناسيوناليسم ايراني درهم آميخت.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
دو پاسخ
دكتر روزنفلد به دو پرسش چنين پاسخ داده است:
برآمدگي زير پوست كه نرم باشد و با فشار انگشت بشود آن را حركت داد يك گره چربي است و سرطاني نيست و مي شود به آساني آن را با عمل جراحي حذف كرد.
تورم در بالاي كشاله ران كه با فشار دست بالا رود و ناپديد شود به احتمال زياد فتق است كه بايد به دكتر مراجعه كرد تا آن را از نزديك ببيند.

بهارستان
از همه اسرار الفي بيش برون نيفتاد و باقي هرچه گفتند در شرح آن الف گفتند و آن الف البته فهم نشد.
مقالات شمس تبريزي

تازه هاي دنياي رسانه ها
رسانه هاي آمريكا و احمدي نژاد
بحث و گزارش در باره انتخاب دكتر احمدي نژاد به رياست جمهوري ايران در رسانه هاي جهان ادامه دارد. اي.بي.سي شبكه تلويزيوني اول آمريكا خبر و تفسير پيرامون اين انتخاب را مطلب اول بخش مشروح خبري شنبه شب (بامداد يكشنبه به وقت تهران) قرار داده بود. سابقه نداشته است خبري را كه ۲۴ ساعت از آن گذشته باشد باز هم در صدر مطالب قرار دهند. رسانه هاي آمريكا روي تبريك عجولانه پوتين به احمدي نژاد تمركز بسيار كرده، حساسيت نشان داده و آن را نوعي دهن كجي به آمريكا تلقي كرده اند كه از انتخابات ايران انتقاد كرده بود. رسانه هاي آمريكا انتقاد شديد پوتين از سياست آمريكا مبني بر تحريم يكجانبه كشورها را با موضوع تبريك او به دكتر احمدي نژاد ادغام كرده و ابراز نظر كرده اند كه روسيه احتمالاً مي خواهد شريك همه جانبه ايران شود و دولت آينده ايران را براي اين مشاركت مناسب تر مي داند. پوتين در نطق خود در اجتماع بازرگانان آمريكايي در سن پترزبورگ گفته بود كه سياست يك جانبه آمريكا در تحريم ها (در ارتباط با ايران) بر سر راه همكاري هاي روسيه و آمريكا سد ايجاد مي كند. رسانه هاي آمريكايي گفته اند كه ترديد ندارند كه رئيس جمهور منتخب ايران پس از آغاز كار از سوم اوت، به تدريج روش سختي در قبال آمريكا و غرب در پيش خواهد گرفت و به روسيه، چين و هند بيش از پيش نزديك خواهد شد. اين رسانه ها در عين حال گفته اند كه احمدي نژاد نخستين استاد دانشگاهي است كه در ايران رئيس جمهور شده است و پس از بني صدر و رجايي اولين رئيس جمهور غير روحاني ايران است.
بيماري مزمن ايران
دكتر ميلسپو آمريكايي، مستشار ارشد ماليه ايران،روز ۲۷ ژوئن ۱۹۴۳ (ششم تير ماه ۱۳۲۲) در مصاحبه اي گفته بود كه نمي داند چرا ايرانيان ثروتمند از دادن ماليات كه حق جامعه از درآمد آنان است تا اين حد گريزان هستند و نمي خواهند امور مالياتي وطنشان كه به سود همه و عامل تقويت بنيه و پيشرفت كشور است تنظيم و رو به راه شود. همين بي نظمي مالياتي باعث مسائل مالي ايران، بي پولي دولت و روشن نبودن وضع اقتصاد كشور بوده است. او اضافه كرده بود: نمي دانم چرا دولت حال و دولت هاي گذشته ايران درصدد گرفتن ماليات واقعي برنيامده اند. از چه مي ترسند؟ در جلسات مختلف با مقامات ايران، صد بار برايشان گفتم كه ماليات مردم، آمريكا را به يك قدرت جهاني مبدل كرده است كه به خرجشان نمي رود. تا در جلسه هستيم نظر مرا تأييد مي كنند و «بله درست است» مي گويند ولي پس از خروج از جلسه آن را فراموش مي كنند. من اين معما را نمي فهمم و نمي توانم حل كنم. ماليات پولي است كه مردم به نسبت درآمدشان بايد به دولت بدهند تا سازمان هاي عمومي را تغذيه و تكميل كند كه بتوانند از سرمايه و جان و حيثيت همان مردم حراست كنند و وسائل آسايش عمومي و پيشرفت را مهيا سازند. اين كار چه عيبي دارد؟ به آنها گفتم كه بنجامين فرانكلين از پدران مؤسس آمريكا گفته است از دو چيز نمي توان گريخت: يكي دادن ماليات و ديگري مرگ. مقامات ايراني گوش مي كنند ولي اعتنا نمي كنند. ندادن ماليات در ايران شده است يك بيماري مزمن و تا اين بيماري درمان نشود، نمي توان مسائل ديگر را حل كرد. هزينه هاي دولت بايد تماماً از ماليات و هزينه هاي شهري از عوارض تأمين شود و تا اين مسئله باقي باشد، مشكلات ايران برطرف شدني نخواهد بود. من تاريخ ايران را با دقت تمام خوانده ام. از روزي كه كريم خان زند به دليل رئوفت ماليات ها را موقتاً بخشيد، ماليات ندادن در ايران يك عادت و رسم عمومي شده است كه بايد به اين اعتياد پايان داده شود. دولت بايد بداند كه هر تبعه كشور هر سال چقدر درآمد دارد و مالياتش را بگيرد.
مسئله اي را كه اين كارشناس آمريكايي در سال ۱۳۲۲ بيان داشت و در طول اقامت در ايران هم موفق به حل آن نشد، درد بزرگي است كه در ايران تا به امروز درمان نشده و مادر و زاينده بسياري از بيماري هاي ديگر است. ميلسپو نخستين كارشناس خارجي نبود كه اين مسئله را اعلام داشت. پيش از او مورگان شوستر آمريكايي و سر جان ملكم انگليسي هم همين واقعيت تلخ را در خاطراتشان از ايران ذكر كرده اند و اين خاطرات به صورت كتاب انتشار يافته و موجود است. بسياري از انديشمندان، ماليات دادن را نوعي اثبات ميهندوستي و يك تكليف ملي اعلام كرده اند.
سالروز نخستين مجله بانوان در جهان
۲۷ژوئن (امروز) سالروز انتشار نخستين مجله بانوان جهان در سال ۱۶۹۳ (۳۱۲ سال پيش) در لندن است. ناشر و مدير آن «جان دانتون» بود. اين مجله كه نامش «ليديز مركوري» بود يك صفحه هم تحت عنوان «صفحه مسائل» داشت كه در آن به پرسش هاي عمومي خوانندگان پاسخ داده مي شد. پرسش ها عمدتاً در زمينه «ازدواج موفق» بود. دو صفحه را هم اختصاص به معرفي زن و شوهر هايي كه بيش از ۵۰ سال زندگي مشترك داشتند اختصاص داده بود. گزارش هاي مربوط به تولد فرزند را هم به رايگان چاپ مي كرد. در چند صفحه نيز داستان هاي دنباله دار (پاورقي) منتشر مي كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سم پاشي
بعد از سم پاشي، اين دومين سوسكي بود كه پيدايش شده بود. اولي را پسرم وقتي جيغم را شنيد، كشت. اما اين بار آروم از آشپزخونه بيرون رفت و گفت: مگه نگفتين وقتي بابا هست، تو چه كاره اي؟
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
ركوردشكني شطرنج همزمان
نيكومكزيكو: ده ها هزار شطرنج باز در يك پارك عمومي، ركورد بازي همزمان شطرنج را شكستند. در جريان اين ركوردشكني، ۱۲۳۸۸ شطرنج باز مكزيكي به صورت همزمان به بازي شطرنج پرداختند. ركورد قبلي متعلق به كشور كوبا بود كه ۱۱۳۲۰ نفر به طور همزمان شطرنج بازي كردند.
نكته جالب اين كه ۸۰ درصد از حاضران در اين ركورد شكني كودك و نوجوان بودند كه همه آنها با قوانين شطرنج آشنايي داشتند.
نابيناشدن در مسابقه گلف
نيوجرسي: برخورد توپ گلف به چشم يكي از تماشاگران باعث نابيناشدن وي شد. هنگامي كه اين تماشاگر مشغول تماشاي بازي گلف بود، ناگهان توپ يكي از گلف بازها از آسمان فرود آمد و به چشم چپ او برخورد كرد. براثر اين برخورد چشم تماشاگر خونريزي كرد و پيش از اينكه در اتاق عمل مورد جراحي قرار گيرد، بينايي اش را از دست داد.
اعتياد اينترنتي
پكن: تب اينترنت و بازي هاي كامپيوتري در چين به حدي بالا گرفته كه برخي از نوجوانان به اين پديده معتاد شده اند.اخيراً يك نوجوان ۱۴ ساله چيني خود را به مدت سه روز در اتاقي زنداني كرده و به صورت شبانه روزي به بازيهاي كامپيوتري پرداخت. جالب اينكه وي تنها براي رفتن به توالت از اتاق خود خارج مي شود و حتي يك لقمه غذا نيز نخورد.
گرماي هوا و آب شدن بستني
هامبورگ: گرماي هوا در آلمان منجربه فاسد شدن يك كاميون بستني شد.
گرماي شديد هوا باعث بالارفتن دماي موتور كاميون و در نهايت از كارافتادن سيستم سرمايشي آن شد به همين دليل تمام بستني هاي موجود در يخچال كاميون آب شد و از اين وسيله نقليه سرازير گرديد.
علاقه به تنيس
لندن: يك تاجر ۵۵ ساله در انگليس به حدي نسبت به رقابت هاي تنيس جايزه بزرگ ويمبلدون علاقه مند است كه مراسم ازدواج خود را به تعويق انداخته است.
اين مرد از ۴۵ سال قبل تاكنون همواره در بازي پاياني ويمبلدون به عنوان تماشاگر حضور داشت و جالب اينكه امسال پنجاه و ششمين سالگرد تولد وي مصادف است با روز برگزاري فينال ويمبلدون .
همچنين قرار بود كه مراسم ازدواج وي در اين روز برگزار شود ، او چون قصد حضور در ورزشگاه را داشت ، اين مراسم را به تعويق انداخته است .
پينگ پنگ با ۴ توپ
استكهلم: دو بازيكن آماتور رشته ورزشي تنيس روي ميز قصد دارند همزمان با ۴ توپ با يكديگر مسابقه بدهند.در تنيس روي ميز استاندارد از يك توپ استفاده مي شود اما آنها مي خواهند با ۴ توپ بازي كنند. هنوز مشخص نيست كه آنها چگونه مي توانند حواس خود را روي توپ هاي مسابقه متمركز كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه اثر: نمايشگاه آثار عكاسي مهروا آروين/ تا ۱۵ تير / خيابان ايرانشهر، كوي برفروشان، شماره ۱۳ / تلفن: ۸۳۲۶۶۸۹
*نگارخانه گيتا: نمايشگاه نقاشي منوچهر ملكشاهي / ۹ تا ۱۷ تير/ خيابان ظفر، اطلسي، كوچه پانزدهم، پلاك ۹۴/ تلفن: ۲۲۲۲۵۵۹
*نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه هنري كاربردي شبه آنتيك رويا اميني و نصرت پورلك/ ۱۰ تا ۱۵ تير/ نياوران، مژده، نخجوان، محمودي ،۲ پلاك ۵۹/ تلفن: ۲۷۳۵۲۷۰
*نگارخانه شيرازي: نمايشگاه سفال و نقش برجسته ناهيد طيبي و پويه سالار/ ۱۰ تا ۱۶ تير / بلوار آفريقا، بالاتر از چهارراه جهان كودك، پديدار، ساختمان شهروز / تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴
*نگارخانه دانشجو: اولين نمايشگاه نقاشي هاي گروه «مكتبي ها» / از ۵ تا ۱۵ تير / خيابان اسدآبادي، خيابان ،۲۱ پارك شفق / تلفن: ۸۷۱۸۸۴۹
*نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه گروهي از اساتيد معاصر نقاش / ۱۰ تا ۱۵ تير / شهرك قدس، فاز ،۳ خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵/ تلفن: ۸۰۹۴۳۹۸
*نگارخانه لاله: نمايشگاه نقاشي گروهي طراحي فيگوراتيو / خيابان فاطمي، جنب هتل لاله/ تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲

گل و گياه
اريترونيوم
000813.jpg
نام علمي: Erythronium hendersoni
خانواده: LILIACEAE
گياهي دائمي پيازي به بلندي ۳۵-۱۵ و گستردگي ۸ سانتي متر است. داراي برگ هاي بيضي شكل با نوارهاي قهوه اي رنگ بوده و گل هاي ياسي رنگ آن در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس و داراي زهكش خوب نياز دارد. آب و هواي خنك را بيشتر مي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تقسيم گياه پس از پايان گلدهي امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |