چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۶
برنامه سوم و چهارم توسعه براي ساماندهي مديريت بافت هاي تاريخي شهرها اجرا نشد
تخريب بافت هاي تاريخي
002094.jpg
عمر برنامه سوم توسعه، در حالي سپري  شد كه طرح ايجاد شهرداران شهرهاي تاريخي به دليل مخالفت سازمان مديريت و برنامه ريزي با درخواست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نافرجام ماند
پنج سال از تصويب قانون برنامه پنج ساله سوم و حدود يك سال از تصويب قانون چهارم توسعه كشور مي گذرد و به دليل صورت نگرفتن توافقات لازم ميان دستگاه هاي اجرايي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ساماندهي بافت هاي تاريخي كه اين قوانين بر آن تاكيد كرده بودند هنوز به اجرا درنيامده است .
تخريب بافت هاي تاريخي به دليل نبود هماهنگي ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و ساير سازمان هاي مسئول شهري با وجود تصويب اين قوانين هنوز به قوت خود باقي است ؛ 200 هكتار از بافت تاريخي شهر كرمان يعني نيمي از بافت تاريخي اين شهر تخريب شده است . در شهر مراغه نيز ساخت و ساز هاي جديدي كه صورت گرفته، موجب شده 30 درصد از بافت تاريخي شهر تخريب شده و 40 درصد نيز در معرض تخريب قرار بگيرد .
ماده 166 قانون برنامه توسعه سوم و ماده 115 قانون برنامه چهارم براي حل مشكلات شهرهاي داراي بافت تاريخي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را نيز عضو شوراي عالي شهرسازي و كميسيون ماده 5 در تهران و شهرستان ها قلمداد كرد تا اين سازمان در سياستگذاري هاي كلان توسعه و عمران شهري حضور داشته باشد.
در ادامه اين ماده قانوني با توجه به اهميت بافت هاي تاريخي به وزارت كشور ماموريت داده شده بر اساس ماده 3 قانون اساسنامه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور تشكيلات شهرداري ها مورد بازنگري يا تجديد نظر قرار گرفته و به منظور حفاظت از بافت هاي تاريخي ساز و كار مديريتي جديدي ايجاد شود .
بر اساس ماده 4 اين قانون، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بايد اعتباراتي علاوه بر آنچه شوراي شهر براي شهرها تصويب مي كند ، براي حفاظت از بافت هاي تاريخي در بودجه سالانه دستگاه هاي ذي ربط پيش بيني كند .
محمدعلي طبرسا، مديركل حفظ و احياي بافت هاي تاريخي كشور اين ماده قانوني را چنين تحليل مي كند: با توجه به اينكه بافت هاي تاريخي به لحاظ كالبدي ، فرهنگي ، اجتماعي و اقتصادي با قسمت هاي ديگر شهر تفاوت دارند بايد برخورد با آنها هم متفاوت از ساير قسمت هاي شهر باشد و براي اين منظور به طور قطع بايد به مديريت آن هم توجه ويژه اي صورت گيرد . وي ادامه مي دهد : اين نوع مديريت بر اساس توافقي ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت كشور به نمايندگي از سازمان شهرداري هاي كشور، تعريف شد تا با تاييد نهايي سازمان مديريت و برنامه ريزي اين نوع مديريت در شهرها مستقر شود .
بنا بر اطلاعاتي كه مسئولان سازمان شهرداري هاي كشور و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منتشر كرده اند، كارهاي نرم افزاري اين مديريت انجام شده و پست هاي سازماني كه بايد در شهرداري هاي كشور با كمك سازمان ميراث فرهنگي تشكيل شود تعريف شده است .
در شهرهاي تاريخي كه هويت و جايگاه تاريخي ويژه اي دارد از جمله اصفهان ، تبريز و شيراز مديريت بافت هاي تاريخي در شهرداري ها ايجاد مي شود و در ساير شهرها واحد هايي در معاونت فرهنگي- اجتماعي شهرداري به وجود مي آيد . در شهرهايي كه آثار تاريخي به چند بناي تاريخي خلاصه مي شود تعدادي كارشناس ميراث فرهنگي در قالب پست هايي در اختيار شهرداري ها قرار مي گيرد .
اما سازمان مديريت و برنامه ريزي به تعبير همين مسئولان در مقابل اين ماده قانوني تمكين نمي كند. طبرسا نيز در اين باره مي گويد : عمر برنامه سوم توسعه، در حالي سپري  شد كه طرح ايجاد شهرداران شهرهاي تاريخي به دليل مخالفت سازمان مديريت و برنامه ريزي با درخواست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نافرجام ماند.
درباره دليل مخالفت سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، صحبت هاي متفاوتي از گوشه و كنار به گوش مي رسد، از جمله اينكه مدير كل دفتر تشكيلات و نيروي انساني سازمان شهرداري ها ، در گفت وگو با ميراث خبر، اختلاف در نحوه تصويب ساختار تشكيلاتي جديد را خاطر نشان كرده و توضيح داده است: سازمان مديريت معتقد است كه تشكيلات جديد شهرداري ها بايد توسط خود آن نهاد تصويب شود، به همين دليل ماده 166 برنامه سوم توسعه با وجود تكميل شدن طرح هاي جديد در سازمان شهرداري ها تا كنون در شهرداري هاي جديد اجرا نشده است . وي در ادامه تاكيد مي كند كه سازمان مديريت و برنامه ريزي در تحقق اين قانون به عنوان يك مانع عمل مي كند .
مدير كل حفظ و احياي بافت هاي تاريخي كشور نيز مي گويد : سازمان مديريت و برنامه ريزي پست هاي مديريتي عنوان شده در اين ماده قانوني را غير مفيد دانسته و عنوان كرده است كه با وجود تاكيد برنامه هاي سوم و چهارم توسعه كه بر كوچك سازي دولت تاكيد مي كنند، نمي توان اين پست هاي مديريتي جديد را در دولت ايجاد كرد .
در واقع ، برنامه پنج ساله توسعه كشور، داراي موادي است كه خود را نقض مي كنند يا سازمان هاي مختلف با برداشت اشتباه از آن ، اجراي اين قانون و فعاليت ساير دستگاه ها را با اشكال مواجه مي كنند . اين در حالي است كه كوچك سازي دولت وقتي با حذف يا ادغام يك وزارتخانه يا سازمان دولتي مواجه مي شود آنقدر با مخالفت برخورد مي كند كه عملا امكان ناپذير است.
كوچك سازي دولت از ديدگاه كاهش هزينه هاي كشور اقدام خوبي است اما آيا در موارد مهمي همچون حفظ ميراث فرهنگي، مجريان قانون برنامه هاي سوم و چهارم توسعه نبايد استثنائاتي را لحاظ كنند يا با همكاري سازمان هاي مسئول در اين زمينه به راه حل مشترك ديگري دست يابند تا اجراي يك ماده قانوني پنج سال به تعويق نيفتد ؟ در صورت همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي در آينده نزديك، نظرات و دلايل مسئولان اين سازمان را براي مخالفت با ايجاد پست هاي جديد در شهرداري ها اعلام خواهيم كرد .
طبرسا عواقب اجرا نشدن اين طرح را دستگاه ها و مردم در حل مشكلات بافت هاي تاريخي مي داند و مي گويد : اكنون بافت هاي تاريخي بلا تكليفند . اگر آنها مديريت مستقل پيدا كنند و بر اساس ضوابط سازمان ميراث فرهنگي عمل كنند به طور قطع با وجود اعتباراتي كه دولت پيش بيني كرده (مجموع اعتبارات به صورت يارانه اي و اعتبارات خود شهرداري ها و سازمان ميراث فرهنگي ) و تزريق اين اعتبارات مي توان بسياري از مشكلات بافت هاي تاريخي را برطرف كرده و به احياي آنها كمك كرد .
اتفاقاتي از اين دست به ما ثابت مي كنند كه همه مشكلات ما از كمبود بودجه ناشي نمي شود . اكنون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز از افزايش درآمد كشور نصيب برده است اما قوانين دست و پاگير، انعطاف ناپذير و بدون پيش بيني شرايط احتمالي، مانع انجام كارها مي شود. هميشه بايد كسي يا كساني در مقام مسئولان سازمان ها يا وزارتخانه ها كوتاهي كنند !

ديدگاه معاصر نسبت به دوران سالمندي
فاروق آشنا- تصوير رايج از سالمندان در اغلب كشورهاي صنعتي بدين صورت است كه آنها افرادي نيازمند مراقبت، فرسوده، تنها و فقير هستند. اين تصوير در تضاد با آن دسته از كشورهاي جهان سوم قرار مي گيرد كه سالمندان به عنوان نمادي از عقل و قضاوت صحيح در نظر گرفته مي شوند و بر همين اساس مورد احترام قرار مي گيرند. نگرش منفي ما نسبت به اين دوران حتي در كتاب هاي درسي، كتاب داستان بچه ها، رمان ها و همين طور در رسانه هاي جمعي و راديو و تلويزيون نمود مي يابد و مرتب تقويت مي شود و موجب تعريف سالمندان به عنوان يك معضل جمعي و گروهي شده و در نتيجه مقوله پيري تبديل به يك نگراني مي شود و در عين حال اين نگراني وجود دارد كه افراد سالمند با گذشت زمان به تعريفي از سالمندي برسند كه از آن تنها جنبه هاي ناخوشايندش را دريافت كنند. متاسفانه در حال حاضر، جامعه، سالمندان را با ديدگاه تيره وتاري همراه كرده كه هر چيزي را به صورت تحريف شده و فاقد جنبه هاي مثبت مي بينند، به طوري كه با چنين ديدگاهي، سالمندي عملا يك ويژگي منفي تلقي مي شود. آخرين تحقيقات نشان داده كه اين ديدگاه منفي در ميان پزشكان و پرستاران نيز رايج است. چنين دريافتي شايد به دليل اينكه آنها در كارهايشان عموما با سالمندان بيمار روبه رو هستند، قابل توجيه باشد، اما سالمندي نبايد الزاما مترادف با بيماري مطرح شود. گزارش انجمن جهاني سالمندان سازمان ملل كه در وين در سال 1982 منتشر شده، به خوبي مويد مطالب فوق است.
باتوجه به تاثير افكار عمومي و رسانه هاي جمعي به نحوه دريافت سالمندان از خود، مي بايست با توصيف منفي از سالمندان در كتاب هاي درسي، روزنامه ها و مجلات و در برنامه هاي راديو و تلويزيون و فيلم ها قاطعانه برخورد شود، چراكه اين طرز تلقي، سالمندان را از لذت بردن از ارزش هاي مثبت سالمندي دور مي سازد.
شما افراد سالمند را چگونه مي بينيد؟ آنچه ديگران در مورد ما فكر مي كنند، تعيين كننده چيزي است كه ما در مورد خود مي انديشيم. به عبارت ديگر نوع نگاه جامعه به مقوله سالمندي تاثير زيادي بر نحوه نگرش سالمندان نسبت به خود دارد. از آنجايي كه در بسياري از كشورهاي صنعتي، سالمندي بيشتر تصويري از نداشتن ها به همراه دارد، اين نگراني وجود داردكه سالمندان در چنين كشورهايي خود را افرادي بي كفايت ببينند، حال آنكه تاثيرگذاري مفيد و سودمند روي روند سالمندي در اين كشورها از طريق مراجع و دستگاه هاي مرتبط با امور سالمندي به گونه اي به اجرا درمي آيد كه سالمندان را به آنجا مي كشاند كه آنان هنوز قادر به فعاليت و فكر كردن و ساختن هستند، پس نداشتن ها را به اين طريق اصلاح كرده و ديدگاه هاي شايع را تغيير مي دهند.
عملكرد قواي عقلاني
بررسي هاي علمي نشان داده است كه چيزي به عنوان افول توانايي هاي عقلي كه منحصرا مربوط به سن افراد باشد، وجود ندارد. جز در ابعاد محدودي كه با افزايش سن، كاهش در كاركرد قواي يادشده ديده مي شود، براي مثال مشكل در يادگيري سريع و به ذهن سپردن اطلاعات جديد از آن جمله است. در ساير ابعاد، به هر حال توانايي هاي ذهني تا سطحي پيشرفت مي كند كه فرد، يك سالمند تمام عيار شود. اگر سالمندان زمان كافي در اختيار داشته باشند، مي توانند برخي از مشكلاتي را كه مستلزم وسعت نظر، تجربه و مجموعه اي از آگاهي ها است، اگرنه بهتر از جوانان، حداقل بخوبي آنها مرتفع كنند. نوع زندگي، تاثير مهمي روي توانايي ذهني در دوران سالمندي دارد. افرادي كه زندگي سختي داشته اند و كساني كه مجبور به فائق آمدن بر مشكلات زيادي بوده اند و خود را با شرايط زندگي وفق مي داده اند، توانايي ذهني خود را حتي در دوران سالمندي حفظ مي كنند. مشكل در مورد افرادي است كه روزهاي خود را در موقعيت هاي شغلي يكنواخت و خسته كننده سپري كرده و جدال فكري كمي داشته اند. بسياري از بررسي ها فرضيه عدم كاركرد را تاييد مي كند كه به طور مسلم، توانايي ها و كاركردهايي كه مورد استفاده قرار نگيرند، از بين مي روند. عدم كاركرد، فرضيه اي است كه در زيست شناسي و پزشكي پذيرفته شده است. به همين دليل ورزش و تمرينات بدني به عنوان راهكاري جهت تشويق تناسب اندام و قوي نگه داشتن بدن و حفظ سلامتي اهميت يافته است و همين طور تمرين توانايي هاي ذهني به منظور محافظت و رشد عقلي ضروري است. توانايي هاي عقلاني در دوران سالمندي، تا حد زيادي تحت تاثير آموزش حرفه اي فرد در دوران بزرگسالي است. اگر اين توانايي ها محفوظ فرض شوند، آموزش ذهني بايد در اين دوران ادامه يابد. اعضا و توانايي هايي كه مورد استفاده قرار نگيرند، تا مرحله از بين رفتن تضعيف مي شوند. آنهايي كه آرزو دارند كه بي خاصيت و كم اثر نشوند، بعد از بازنشستگي بايد به طور ثابت توانايي هاي خود را تمرين دهند.
افراد اغلب در حين بزرگ شدن، اين احساس را دارند كه بايد از بسياري از فعاليت ها، خصوصا مخاطرات جديد اجتناب كرد. حال آنكه بزرگ شدن و به سالمندي رسيدن، خود يك مخاطره جديد است.
موقعيت فرد به طور مداوم در حال تغيير بوده و بايد يا تمام فعاليت هايش را متوقف سازد يا اينكه اين نقش جديد را همراه با اراده و تصميم قاطع عهده دار شود و به عنوان فردي كه سالمندي مرحله اي از زندگي جديد او است، به عهده بگيرد.

دانشجويان موسسات غيرانتفاعي وام مي گيرند
يوسف بهمن آبادي - دانشجويان موسسات غيرانتفاعي از اين به بعد نگران كم پولي نباشند. رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري گفته كه از سال جاري، براي اين دانشجويان تسهيلات صندوق رفاه ارائه مي  شود. تا قبل از چنين دستورالعملي، تنها دانشجويان دانشگاه هاي دولتي مي توانستند از تسهيلات صندوق رفاه بهره ببرند. اما در ماده 50 برنامه چهارم توسعه، ارائه تسهيلات به دانشجويان موسسات غيرانتفاعي گنجانده شد. اين دانشجويان حق دارند از اين خبر ذوق زده شوند، چرا كه تا پيش از اين روزنه اي براي تامين مخارج تحصيلي آنها گشوده نبوده و با ظهور ناگهاني تسهيلات صندوق رفاه براي اين دانشجويان، اندكي از بار سنگين مخارج از روي دوششان برداشته مي شود و شايد با آرامش خاطر بيشتري بتوانند دروس خود را پاس كنند. رفع دغدغه مالي يكي از مهمترين اهدافي است كه صندوق رفاه دانشجويان بر پايه آن ايجاد شده است تا دانشجويان با ذهني آرام، فارغ از نيازهاي مادي روزمره بتوانند درس بخوانند و به عنوان عضو مفيد وارد جامعه شوند. بدون شك دانشجويان با وجود مشكلات مالي، تمركز فكري كمتري دارند و آنگونه كه بايد انتظار داشت، نمي توانند كارايي تحصيلي خود را افزايش دهند. از اين رو، همواره بايد در پي شغلي باشند تا بتوانند هزينه هاي روزمره خود را تامين كنند. گذشته از اين كه برخي از دانشجويان از طريق پدرانشان تامين مالي مي شوند، ولي اكثر دانشجويان كه از طبقه متوسط جامعه هستند همواره اين دغدغه مالي، در ذهن آنها باقي مي ماند؛ آنهم در ميان دانشجوياني كه علاوه بر هزينه هاي روزمره، ملزم به پرداخت شهريه مي شوند.
وامي كه براي مقاطع كارداني و كارشناسي ناپيوسته موسسات غير انتفاعي در نظر گرفته شده، حداكثر شش ميليون ريال است كه در طول سال در سه نوبت به دانشجويان پرداخت خواهد شد. وامي كه براي دانشجويان كارشناسي پيوسته در نظر گرفته شده، 12 ميليون ريال در شش نوبت، براي دانشجويان كارشناسي ارشد ناپيوسته 18 ميليون ريال در سه نوبت و براي دانشجويان دكتراي تخصصي 40 ميليون ريال در چهار نوبت پرداخت مي شود. براي دانشجويان ممتاز موسسات غير انتفاعي نيز 50 درصد بيشتر از مبالغي كه اشاره شد، وام اختصاص داده شده است.
بازپرداخت وام ها مثل وام هاي ديگر بوده و 9 ماه پس از فراغت از تحصيل به صورت اقساط با دفترچه بازپرداخت خواهد شد. صندوق رفاه دانشجويان تا الان خوب كار كرده، به طوري كه نمي توان بر آن خرده گرفت، اما آنچه حائز اهميت است، اينكه بودجه هايي كه در اختيار اين صندوق  قرار مي گيرد تا به دانشجويان پرداخت شود، واقعا كم است، به طوري كه وام ارائه شده براي هر دانشجو آنقدر نيست كه بتواند هزينه هاي روزمره فاصله بين دو وام را پر كند. هر چند هم كه دانشجو بخواهد وام دريافت شده را در مسير نيازهاي ضروري هزينه كند، باز هم دغدغه مالي او را تنها نخواهد گذاشت. بنابراين وام هاي ارائه شده از سوي صندوق رفاه اگر در حدي افزايش يابد كه دانشجو غصه خريد كتاب و قلم و دفتر و ... نداشته باشد، مطمئنا در تقويت روحيه وي موثر است و مي تواند با خيالي آسوده به مطالعه بپردازد و از آن طرف با فارغ التحصيلاني مواجه خواهيم شد كه از بار علمي بالايي برخوردارند و مي توانند خدمات مفيدتري براي كشور به ارمغان آورند.

در همين حوالي
ساخت دستگاه هشداردهنده تلفني براي سالمندان
002169.jpg
نخستين دستگاه هشداردهنده فوريت هاي پزشكي سالمندان با قابليت ارسال پيام هاي تلفني به نزديكان فرد سالمند در شرايط اضطراري به همت يك مخترع ايراني، طراحي و ساخته شد. مهوش سپهر، عضو هيات مديره انجمن مخترعان كشور درباره اختراع خود گفت: سيستم هشداردهنده، از يك دستگاه كوچك مشابه پيجر كه به صورت گردنبند يا دستبند توسط فرد استفاده مي شود و يك تلفن بيسيم تشكيل شده است.
دستگاه همراه سالمند از سيستم الكترونيك خاصي تشكيل شده كه به علائم حياتي فرد نظير نبض، ضربان قلب و دماي بدن حساس است.
نحوه عملكرد سيستم بدين صورت است كه دستگاه همراه سالمند كه روي قلب يا مچ دست فرد قرار دارد، علائم حياتي وي را كنترل مي كند و در صورت بروز اختلال جدي نظير از كار افتادن يا كاهش بيش از حد نبض و ضربان قلب، تلفن ويژه سيستم را كه در حافظه آن، شماره تلفن نزديكان فرد ثبت شده است را فعال مي كند.
بدين ترتيب در مواردي نظير سكته قلبي يا مغزي، افت شديد فشار خون، گرمازدگي و بيهوشي فرد سالمند، بستگان وي كه شماره آنها در دستگاه ذخيره شده، در كمترين زمان و بدون نياز به هرگونه عكس العملي از سوي فرد از طريق تلفن از بروز حادثه مطلع شده و به كمك او مي آيند.
وي با اشاره به اهميت به كارگيري چنين سيستمي در افزايش اطمينان خاطر و كمك به سلامت سالمندان بويژه آنهايي كه تنها زندگي مي كنند، خاطرنشان كرد: دستگاه هشداردهنده تلفني فوريت هاي پزشكي، علاوه بر سالمندان براي بيماران و افرادي كه سابقه و احتمال بروز فوريت هاي پزشكي در آنها وجود دارد نيز قابل استفاده است.
وي در پايان با اشاره به ساخت نمونه هاي اوليه و ثبت اختراع اين دستگاه تصريح كرد: دستگاه هشداردهنده تلفني فوريت هاي پزشكي كه فاقد هرگونه نمونه داخلي و خارجي است، در صورت رسيدن به توليد انبوه با قيمتي حدود 400 تا 500 هزار تومان قابل عرضه است.

خبر
گرفتن شهريه ممنوع
وزير آموزش و پرورش در پاسخ به چگونگي نظارت بر ثبت  نام مدارس در سال تحصيلي جديد و صدور بخشنامه در اين زمينه تاكيد كرد: قانون ممنوعيت اخذ شهريه در هنگام ثبت نام، فوق بخشنامه بوده و به تمامي استان ها ارسال شده است.
مرتضي حاجي در گفت وگو با ايسنا افزود: نحوه نظارت بر تخلفات مدارس هنگام ثبت نام همانند سالهاي گذشته است، با اين تاكيد كه شوراهاي آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها موظف شدند كه تلاش بيشتري جهت نظارت در اين زمينه داشته باشند.
وي همچنين به ايسنا گفت: در صورت انجام هرگونه تخلف، طبق قانون با مدارس برخورد خواهد شد.
حاجي اذعان داشت: هيات هاي رسيدگي به تخلفات،به حد و اندازه تخلفات مدارس در هنگام ثبت نام نظارت داشته و به آنها رسيدگي مي كنند.
افزايش وام دانشجويان روزانه
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم تحقيقات و فن آوري، خبر از تصويب افزايش وام دانشجويان روزانه داد .
دكتر حميد خوشگفتار، رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري در گفت وگو با ايسنا افزود: وام تحصيلي دانشجويان مجرد ماهيانه از 100 هزار ريال به 120 هزار ريال وام، دانشجويان متاهل از 150 هزار ريال به 200 هزار ريال افزايش يافت كه نسبت به سال گذشته 33 درصد افزايش داشته است.
وي ادامه داد: وام مسكن دانشجويان مجرد از 100 هزار ريال به طور ماهيانه به 120 هزار ريال، وام مسكن دانشجويان متاهل از ماهيانه 200 هزار ريال به 250 هزار ريال افزايش يافت.
خوشگفتار تصريح كرد: وام تحصيلي دانشجويان ممتاز مجرد از 300 هزار ريال به 360 هزار ريال، وام تحصيلي دانشجويان ممتاز متاهل از 450 هزار ريال به 600 هزار ريال، وام ضروري دانشجويان ممتاز از 3 ميليون ريال به 3 ميليون و 600 هزار ريال افزايش پيدا كرده است.
وي ادامه داد: وام ضروري دانشجويان عادي از يك ميليون ريال به يك ميليون و 200 هزار ريال، وام ازدواج دانشجويان معمولي از 5 ميليون ريال به 6 ميليون ريال افزايش يافته است.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم تصريح كرد: وديعه مسكن دانشجويان دوره كارداني و كارشناسي استان تهران از 6 ميليون ريال به 10 ميليون ريال و وام دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشجويان تهراني از 15 ميليون ريال، به 20 ميليون ريال افزايش يافت.
وي افزود: وام دانشجويان مقطع كارداني و كارشناسي پنج شهر اصفهان، تبريز، شيراز، مشهد و اهواز از 5 ميليون و 500 هزار ريال به 8 ميليون ريال، وديعه مسكن تحصيلات تكميلي دانشجويان اين پنج شهر از 12 ميليون ريال به 15 ميليون ريال افزايش يافت.
خوشگفتار ادامه داد: دانشجويان مقطع كارشناسي و كارداني ساير شهرها نيز وامشان از 4 ميليون و 500 هزار ريال به 6 ميليون ريال و وام دانشجويان تحصيلات تكميلي ساير شهرها از 10 ميليون ريال به 12 ميليون ريال افزايش پيدا كرده است.

يادداشت
ريشه هاي ترديد
002166.jpg
تغيير سريع زندگي امروز تابعي از شتاب روزافزوني است كه بر سراسر زندگي آدمي سلطه دارد. همه ما گمان مي كنيم كه ناخواسته در دور پرشتابي افتاده ايم كه راه گريزي از آن نيست، همين گمان سبب شده تا همه مردم درگير شرايط نامناسبي شوند؛ شرايطي كه هيچ كس مسئوليت به وجود آوردنش را بر عهده نمي گيرد. تهديد بهداشت رواني گروه هاي بزرگي از انسان ها، اولين ثمره درگيري در شرايط نامناسب است.
برخي كارشناسان معتقدند كه بعد رواني بهداشت در بسياري از كشورهاي در حال توسعه بنا به دلايل مختلف مورد توجه كافي قرار نگرفته است.
در اينگونه كشورها حجم مشكلات رفتاري و رواني رو به فزوني است، تا حدي كه عوارض ناشي از بي توجهي به آن در ابعاد فردي، خانوادگي و اجتماعي اثرات سوء و غير قابل جبراني داشته است.
به عقيده كارشناسان، اين افزايش تا حد زيادي وابسته به رشد جمعيت، تغييرات سريع اجتماعي از قبيل شهرنشيني، فروپاشي خانواده هاي گسترده، تغيير در شيوه زندگي و مشكلات اقتصادي است.
بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، در سال 2001 اختلالات عصبي رواني، صدمات و بيماري ايدز، هر كدام به ترتيب مسئول 13 ، 12 و 6 درصد از سالهاي عمر از دست رفته تطبيق يافته با ناتواني است.
بر اساس همين گزارش در خصوص بيماري ها،
۳۳ درصد از سالهاي سپري شده با ناتواني را بيماري هاي عصبي رواني تشكيل مي دهند و در اين ميان افسردگي به تنهايي عامل 15/12 درصد از سالهاي سپري شده با ناتواني بوده و سومين رتبه را در بيماري ها دارد.
دكتر احمد حاجبي روانپزشك در اين زمينه مي گويد: فشار رواني ناشي از زندگي مدرن و تغييرات سريع اجتماعي كه تحت تاثير دستاوردهاي جديد تكنولوژيك تشديد مي شوند، تاثيرات عمده اي بر بهداشت رواني و كيفيت زندگي مردم مي گذارند و عوامل رواني اجتماعي در ميزان موفقيت بهبود توسعه اقتصادي مردم نقش تعيين كننده اي دارند. در تعريف سازمان جهاني بهداشت از سلامت، جنبه مثبت سلامت رواني آن مورد تاكيد قرار گرفته، زيرا طبق اين تعريف، سلامتي حالتي از رفاه كامل جسمي، رواني و اجتماعي و نه فقط عدم وجود بيماري است.
به گزارش ايرنا او معتقد است: بنابراين سلامت روان تنها فقدان اختلال رواني نيست، سلامت روان نه تنها براي كساني كه از اختلال رنج مي برند، مهم است، بلكه موضوع قابل توجه اي براي همه افراد است.
مشكلات سلامت روان، جوامع را از هر نظر تحت تاثير قرار مي دهد، بنابراين يك چالش عمده در مقابل پيشرفت و تكامل ضروري به نظر مي رسد.
به گفته دكتر حاجبي، تمام گروه هاي جامعه در خطر ابتلا به اختلالات رواني هستند،  اما اين خطر در جمعيت هاي فقير، بي خانمان، بيكار،  سطح تحصيلات پايين، قربانيان خشونت، مهاجران، پناهندگان، كودكان و نوجوانان بيشتر است.
وي افزود: به علاوه اختلالات رواني، ساير بيماري هاي جسمي را تحت تاثير قرار داده و موجب عدم پذيرش و شكست در برنامه هاي درماني به علت رعايت نكردن اصول درمان توسط بيمار مي شود.
دكتر حاجبي گفت: پژوهش انجام شده در سال 78 نشان مي دهد كه حدود 21 درصد جمعيت دچار اختلالات رواني هستند كه با آمارهاي جهاني همخواني دارد.
وي ادامه داد: طبق بررسي انجام شده اخير، در سه استان كشور بار بيماري هاي رواني پس از حوادث غير عمدي به طور مشترك با بيماري هاي قلبي، عروقي جايگاه دوم را به خود اختصاص مي دهد.
اولين قدم در برنامه هاي بهداشت رواني، پيشگيري از اختلالات رواني و ارتقاي سطح بهداشت روان است. اين ارتقا شامل مجموعه فعاليت هايي است كه باعث تغيير معيارهاي ارزشي افراد جامعه مي شود.
وقتي بهداشت رواني از نظر مردم مورد احترام باشد، خودشان به عنوان مدافع و حامي، هدايت برنامه ها را بر عهده خواهند گرفت و در اين صورت است كه برنامه هاي بهداشت رواني مي تواند از اولويت بالاتري برخوردار شود.
رشدسريع تغييرات وقتي به حريم زندگي روزانه مردم راه مي يابد،به طور قطع مشكلاتي رادربرخواهدداشت كه دليل اصلي ناهمگوني درزندگي امروز است.

تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |